Inhoud blog
  • Einde
  • Schaduwen over de toendra
  • Het denkende hart van de barak
  • De mollenjager
  • De oude man en de zee
  • Het ondiepe
  • Vos 8
  • Wandelen
  • De eindeloze steppe
  • Rudolf Steiner en de anthroposofie
  • Van cohousing tot volkstuin
  • Het gordijn
  • De raaf
  • De roep van de wildernis
  • Stoner
  • Kolja
  • Leven als een beest
  • Compostela
  • De nieuwe achternaam
  • Het verhaal van Ásta
  • Veronika besluit te sterven
  • Shinrin-Yoku
  • Een kleine inleiding in het boeddhisme
  • Wat mindfulness niet is
  • Huidloze hemel
  • De beweging in al haar vormen
  • De grote wereld
  • De grond onder onze voeten
  • De stille kamer
  • Het huis met de blinde serre
  • Aan de voet van de gletsjer
  • De vioolbouwer van Auschwitz
  • Het herdersleven
  • Hoogsensitief
  • Eerste hulp bij stress & burn-out
  • De kunst om gelukkig te zijn
  • Op een heldere, ijskoude ochtend in januari
  • Pleidooi voor het gewone
  • De geniale vriendin
  • De Zwaluwman
  • Herbatheek.
  • Holzer's permacultuur
  • Identiteit
  • Geheugen van steen
  • Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt
  • Mock humanity
  • De tederheid
  • Liefde kent veertig regels
  • Zomerlicht, en dan komt de nacht
  • Wandel je fit
  • Van roken ga je dood
  • De familieblues.
  • Wandelenderwijs
  • De blinde uil
  • Zeven stappen naar een natuurlijke moestuin
  • Het bos
  • De wandeling
  • stilte
  • Het verborgen leven van bomen
  • Als je iemand verliest die je niet kan verliezen
  • Ecologisch tuinieren voor beginners
  • De oude wegen
  • Les Livres prennent soin de nous
  • The long, long life of trees
  • Vloeiend landschap
  • Gij nu
  • Zomerleven
  • De luwteplek
  • Dromen van het noorden
  • Ik zie u gaarne met een boek
  • De stem van je hart
  • De spreeuw
  • De laatste grens
  • Beken(d) talent
  • Het lot van de kikker
  • Een jihad van liefde
  • De spion
  • De kleine Johannes
  • Ik kies voor mijn talent
  • Wonderen der witte wereld
  • De das
  • Iets ter grootte van het universum
  • Winterzusters
  • De vogels van Europa
  • Open hart
  • Le blaireau
  • Vliegwerk
  • Leren lijden
  • Frida
  • Frida
  • De sperwer van Maheux
  • The wild places
  • De valstrik van het geluk
  • words
  • Een lange winter
  • De bekeerlinge
  • De moed van imperfectie
  • Het groene glas
  • Voyage au centre de la terre
  • De kunst van compassie
  • De alchemist
  • Vier levensvrienden
  • Mildheid
  • De fluisterende muze en De jongen die nooit heeft bestaan
  • Black dog
  • De kracht van het nu
  • De omhelzing
  • De wolvenlus
  • De lessen van Burn-out
  • Liefde in tijden van angst
  • Burn-out. Het begin van verandering.
  • De verovering van de vrijheid
  • Zoya. Een hondenleven
  • Hemel en hel ; Het verdriet van de engelen ; Het hart van de mens
  • Of Wolves and Men
  • The Darkness Is Light Enough
  • Derk Das blijft altijd bij ons
  • Kan een regenworm ook verzuipen?
  • Torak en Wolf
  • Gezond leven
  • Een soort van liefde
  • Verslaafd aan denken
  • De Wildernis in
  • De jongen die tien concentratiekampen overleefde
  • Het Huis Van De Moskee
  • De mindful box
  • Nelle : de heks van Cruysem
  • Tusschen Leie en Schelde
  • Sint-Martens-Latem
  • Reis door Lapland 1732
  • Liefde, een onmogelijk verlangen?
  • Huiswaarts
  • De Wolven Verleckert Op 't Mensenvlees
  • Brakel 1250 jaar
  • Een zeldzame weelde
  • In de voetsporen van de Latemse kunstenaars
  • Schilders van het Leieland
  • La pluie jaune
  • Wandelen. Een filosofische gids
  • Sinaasappels zijn niet de enige vruchten
  • Arctic Dreams
  • One Thousand Days with Sirius. The Greenland Sledge Patrol.
  • Walking
  • Het geheim van de behekste crypte
  • ¡Dos bolas, por favor!
  • De wereld is groot en overal loert redding
  • Spanish Pyrenees and steppes of Huesca - Spain
  • Arabische nachten en dagen
  • Trein met vertraging
  • Traffic
  • Dat onverwoestbare in mij
  • Oorlog en terpentijn
  • World Light
  • Berlin ist zu groß für Berlin - Berlin is too big for Berlin
  • de wens
  • 25 december - internationaal
  • De hel, de stilte
  • De gans en zijn broer
  • The art of making a book
  • Onder de Eskimo's
  • Kom hier dat ik u kus
  • Het verlangen van de egel
  • Koude aarde
  • De kleur van de hemel
  • Uit de tijd vallen
  • Le Groenland. Kalaallit Nunaat
  • De klank van sneeuw
  • Ode aan het kijken
  • Bibrau, het Vikingkind
  • Als de toendra roept
  • Levenspaden
  • Het drama van het begaafde kind
  • Sunny days
  • Zes maanden in de Siberische wouden
  • Smilla's gevoel voor sneeuw
  • Schaduw over Berlijn
  • Met open zinnen
  • Sneeuwstorm en amandelgeur
  • Meisjes, Moslims & Motoren
  • Zijde
  • Honderd Jaar Eenzaamheid
  • Isabelle
  • Un livre
  • Spiral Jetta
  • De vrouw van een ander en de man onder het bed
  • Drie jaren in het ijs
  • Memoirs of a Geisha
  • Rome / Over theatraliteit
  • The Happy Prince and Other Stories
  • Mistsluier
  • Op de hoogte
  • De gelukkige krijgers
  • De kleine bedrieger
  • Carmen
  • Land van grote eenzaamheid
  • The Identity of Man
  • Reality without restraint
  • Hús eru aldrei ein / Black sky
  • Ruskin
  • Architecture is (as) a gesture
    Waar vind ik nog meer boeken?
  • Boekenbank
  • Iedereen leest
  • Bibliotheek Gent
  • Ovinob (Oost-Vlaams InformatieNetwerk Openbare Bibliotheken)
  • Vlaamse Openbare Bibliotheken op internet
  • Online bibliotheekcatalogi (Kunstbibliotheken)
  • Andere lezende bloggers
  • Lezen en laten lezen
  • Libri
  • Chocolatemooseboeken
  • Bibliothecaris in blog
  • Besprekingen
  • Leestafel
  • Meer...
  • Volksverhalen
  • Boek.be
  • El hizjra boeken
  • Leescultuur
  • Cultuur van het lezen (Nederlandse Taalunie)
  • ElselisaLeest
    Uitgelezen boeken ...en een bijzonder filmpje af en toe.
    Een lijstje voor mezelf en voor wie wat inspiratie zoekt.
    22-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorleesjaar 2013
     


    Bart Moeyaert | Voorleesjaar 2013 | Stichting Lezen

    » Reageer (0)
    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midwinter

    loreena mckennitt a midwinter night's dream (cover CD-hoes)


    Ik wens je

    een lichtbrengende Midwinter - Kerstmis - Winterzonnewende –wat je wil- vol warme vriendschap

    en een nieuw jaar in voorspoed en tevredenheid met veel zonneschijn, letterlijk én figuurlijk ;o)


    » Reageer (0)
    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Séraphine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Séraphine, film van Martin Provost

    In 1912 komt de Duitse kunstverzamelaar Wilhelm Uhde, die één van de grote ontdekkers is van Picasso, zich in Senlis vestigen om tot rust te komen na het jachtige Parijze leven. Hij neemt er de 48-jarige huishoudster Séraphine in dienst. Wanneer hij bij de plaatselijke notabelen wordt uitgenodigd, wordt zijn aandacht getrokken door een klein schilderij op hout?Tot zijn grote verbazing ontdekt Uhde dat het Séraphine is die dit pareltje gemaakt heeft. Tussen de visionaire kunsthandelaar en de eenvoudige maar getalenteerde huishoudster waar iedereen mee spot, ontstaat er een hechte, zij het wat ongewone band?  









    » Reageer (0)
    17-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beest in bed
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Beest in bed. Negen echte volkssprookjes.
    verzameld en naverteld door Marita De Sterck
    met prenten van Jonas Thys
    Antwerpen, De Bezige Bij, 2012, 190 p., met bibliografie.
     
    Marita de Sterck is een ongeëvenaarde verhalenvertelster die generaties met elkaar verbindt

    Roodkapje, Rapunzel, Assepoester, Sneeuwwitje en de Schone Slaapster zijn minder onnozel dan we vermoeden. We denken die verhalen te kennen, maar ze zijn gehavend en verkleuterd tot ons gekomen. 
    Marita de Sterck heeft oudere versies bewerkt. En plots krijgen de volkssprookjes weer hun oerkracht, hun rauwe energie terug. In Beest in bed omhelst de jongste dochter het smerigste varken, snijden trouwlustige meisjes in eigen vlees, ontdoet de kleindochter zich van haar kleren op vraag van Meneer de Wolf en is er veel meer nodig dan een zedige kus om de Schone Slaapster te laten ontwaken. 
    De sleutelscènes uit het boek zijn geïllustreerd door Jonas Thys. Vergeet het suikergoed van Disney. Beest in bed roept de vertrutting van de volkscultuur een halt toe.

    Recensie

    Bundel met negen volkssprookjes, die door de eeuwen heen zodanig werden aangepast, dat ze geschikt werden om aan kinderen te vertellen. In die verkinderlijkte vorm zijn ze ook het meest bekend. In deze verzameling vertelt de bekende Vlaamse kinderboekenschrijfster en antropologe de oude overgeleverde volkssprookjes in hun oorspronkelijke ongekuiste vorm, zoals ze lang geleden tot ons kwamen, inclusief alle agressie, wreedheden, incest en erotische passages. Het gaat om de oorspronkelijke verhalen van Belle en het Beest, Assepoester, Bontepels, Roodkapje, De schone slaapster, De Kikkerkoning, Raponsel, Blauwbaard, en Sneeuwwitje. In het lange nawoord komen de afzonderlijke negen sprookjes aan de orde. Er wordt aandacht besteed aan oorsprong en verschillende varianten. Samenstelster zet zich af tegen censurering en vertrutting door met name Walt Disney. De verhalen zijn geïllustreerd met sfeervolle zwarte linoleumafdrukken met rood accent. De afbeeldingen geven vooral seksueel getinte en gruwelijke scènes weer. Een interessante antropologische studie. Met bronvermelding en bibliografie.

    Ria Scholten-Boswerger (Bron: bol.com)

    Meer lezen?

    radio1.be

    wpg.be

    kinderboekenpraatjes.nl


    » Reageer (0)
    16-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La femme de Gilles
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    La femme de Gilles, film van Frédéric Fonteyne

    Het arbeidersmilieu in de jaren '30. De film brengt het verhaal van Elisa, de vrouw van Gilles. Gilles werkt in de hoogovens, soms overdag, soms 's nachts. Een hoogoven ligt nooit stil. Elisa zorgt voor de kinderen, doet het huishouden en wacht elke dag op haar Gilles. Victorine, de zus van Elisa, werkt sinds kort in een winkel in de stad. Ze komt vaak bij haar zus langs om met de kinderen te spelen en haar een handje te helpen. Elisa verwacht een kind. Verwarde ideeën spelen plots op in haar hoofd. Gilles en Victorine, Victorine en Gilles… Maar nee, da's onmogelijk. Hormonale grillen van een zwangere vrouw. Tot op een dag de ondraaglijke zekerheid duidelijk wordt: Gilles en Victorine hebben wel degelijk iets met elkaar. Dan begint een verwoede, innerlijke strijd; een strijd van moed, ontkenning en stiltes. Om haar verloren liefde terug te winnen, om opnieuw Gilles' vrouw te worden.

    » Reageer (0)
    18-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een nieuwe online schatkamer
     


    Deze online erfgoedbibliotheek vol prachtig geïllustreerde handschriften, kostbare oude drukken en ander historisch materiaal biedt zowel een unieke kijk op ons verleden als inspiratie voor de toekomst.

    De oude geschriften en historische documenten die door onze erfgoedbibliotheken zorgvuldig worden bewaard hebben vandaag de dag nog steeds zin en betekenis. Het zijn fascinerende bronnen die een brede groep van mensen in staat stellen om kennis te vergaren of om plezier te beleven aan de verhalen en wetenswaardigheden uit vervlogen tijden.

    Deze letterschatten zijn vaak onbekend en dus onbemind. Om een zo breed mogelijk publiek met deze bronnen te laten kennismaken sloegen de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en haar zes partnerbibliotheken de handen in elkaar voor de creatie van een nieuw, gebruiksvriendelijk webportaal: Flandrica.be.

    Flandrica.be wil iedereen die interesse heeft in cultuur of  geschiedenis op een inspirerende en intuïtieve manier kennis laten maken met het vaak onbekende cultureel erfgoed dat in onze bibliotheken ligt. Dat kan op verschillende manieren: via een geïllustreerde themapagina, een tijdbalk of een landkaart.

    Wie door de bomen het bos niet ziet, kan aanhaken bij verschillende rondleidingen: Vlamingen in de wereld, Verdwenen plekken of Topstukken. Die wijzen bezoekers de weg langs een tiental documenten die thematisch met elkaar verbonden zijn.


    » Reageer (0)
    17-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Animal Farm
    Animal Farm./ George Orwell

    Animal Farm: A Fairy Story by George Orwell - author of 1984 , one of Britain's most popular novels - is a brilliant political satire and a powerful and affecting story of revolutions and idealism, power and corruption. 'All animals are equal. But some animals are more equal than others.' Mr Jones of Manor Farm is so lazy and drunken that one day he forgets to feed his livestock. The ensuing rebellion under the leadership of the pigs Napoleon and Snowball leads to the animals taking over the farm. Vowing to eliminate the terrible inequities of the farmyard, the renamed Animal Farm is organised to benefit all who walk on four legs. But as time passes, the ideals of the rebellion are corrupted, then forgotten. And something new and unexpected emerges... Animal Farm - the history of a revolution that went wrong - is George Orwell's brilliant satire on the corrupting influence of power. Remains our great satire of the darker face of modern history . (Malcolm Bradbury). Animal Farm has seen off all the opposition. It's as valid as today as it was fifty years ago . (Ralph Steadman). George Orwell (Eric Arthur Blair) was an accomplished social, political and literary commentator and essayist known for his non-fiction works The Road to Wigan Pier and Homage to Catalonia . His most famous novels, Animal Farm and 1984 have influenced a generation of twentieth century political satirists and dystopian novelists. Animal Farm received the W. H. Smith and Penguin Books Great Reads of the century award in 1995; this edition of Orwell's seminal novella is introduced by Professor Peter Davidson.

    bol.com


    » Reageer (0)
    27-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mindful gelukkig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mindful gelukkig. 7 Bronnen van innerlijke vreugde./ David Dewulf (Tielt, Lannoo, 199p.)

    We willen allemaal gelukkig zijn, maar het leven heeft nu eenmaal hoogtes en laagtes. Voor velen lijkt 'gelukkig zijn' een onbereikbare droom. Het is een verlangen naar iets anders geworden, naar iets dat nog moet komen of iets dat we nog moeten krijgen. Geluk is iets geworden dat buiten onszelf ligt. Daardoor wordt de kans op ongenoegen en frustratie alleen maar groter. De buitenwereld kan immers niet altijd aan al je verwachtingen voldoen.
    Maar er is goed nieuws. In dit inspirerende boek schenkt David Dewulf je 7 bronnen van innerlijke vreugde, gebaseerd op de principes van mindfulness. Op een heel toegankelijke manier toont hij aan hoe je deze bronnen in je dagelijkse leven kan toepassen en zo vreugde kan ervaren in alle seizoenen van je leven. De vele oefeningen en meditaties helpen je stap voor stap op weg, zodat ook jij je innerlijke vreugde kan ontdekken. 


    Op zich absoluut een interessant en inspirerend boek, maar het is gewoon boeddhisme in een westers jasje. Misschien toegankelijker voor sommigen op deze manier.


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kracht van vriendelijkheid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kracht van vriendelijkheid./ Sharon Salzberg

    Vriendelijkheid is een kracht die vaak onderschat wordt. Het is een kracht die je hart kan openen en genezen. Het is een kracht die je kan bevrijden en onbewuste conditioneringen die veel leed veroorzaken. Het is een van Boeddha's belangrijkste lessen: metta genaamd, ofwel 'liefdevolle vriendelijkheid', en dat omvat veel meer dan alleen maar aardig zijn, of liefdadigheid. Het is een radicale en realistische levenshouding die mededogen met alle levende wezens ontwikkelt. In dit praktische boek biedt Sharon Salzberg ons een aantal eenvoudige meditatietechnieken waarmee we de helende kracht van liefdevolle vriendelijkheid kunnen ontwikkelen. Eerst leren we deze vriendelijkheid jegens onszelf te ontwikkelen. Vervolgens leren we hoe we onze liefdevolle vriendelijkheid kunnen uitbreiden tot onze vrienden en kennissenkring, en uiteindelijk zelfs tot diegenen die ons leed hebben berokkend.

    Recensie

    In het boeddhisme is liefdevolle vriendelijkheid een belangrijk begrip. Het geldt als een van de tien volmaaktheden die door Boeddha zelf is onderwezen. Liefdevolle vriendelijkheid of 'metta' is een vorm van liefde zonder eigenbelang. De auteur en spirituele lerares legt uit dat het bij vriendelijkheid gaat om oprecht en met de juiste intentie liefde en mededogen voor jezelf en voor anderen te voelen. De auteur geeft een aantal manieren hoe je de kracht van vriendelijkheid in je leven kunt opnemen en vergroten, jezelf daarin kunt ontwikkelen en kunt praktiseren naar anderen. Met het verwoorden van een aantal eigen ervaringen en visies uit het boeddhisme geeft zij de volmaaktheid een gezicht waardoor een minder ervaren lezer het beter begrijpt. Op een bijbehorende cd staan vier geleide meditaties die kunnen helpen om je bewustzijn voor liefdevolle vriendelijkheid te ontwikkelen. Bevat een inhoudsopgave, korte biografie over de schrijfster en een inleiding.

    J.L. Meuleman

    Bron: bol.com


    » Reageer (0)
    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teken van leven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Teken van leven./ Liza Marklund, De Geus, Breda, 2012, 439 p.
    (Oorspr. Zweedse titel: Du galma, du fria)

    Op een middag in november wordt een jonge moeder dood gevonden achter een kinderdagverblijf ten zuiden van Stockholm. Ze is het vierde slachtoffer in korte tijd. De kranten beweren dat het gaat om het werk van een seriemoordenaar. Maar misdaadjournaliste Annika Bengtzon heeft daar haar twijfels over en besluit de zaak te onderzoeken.
    Ondertussen is haar vriend Thomas met het ministerie van Justitie naar Nairobi gereisd om een conferentie over veiligheid bij te wonen. Tijdens een excursie wordt de hele delegatie ontvoerd. Terwijl Annika haar hoofd bij de zaak in Zweden probeert te houden, wordt de gijzelingszaak steeds gewelddadiger. De eisen van de ontvoerders zijn onredelijk en dreigen ze de gijzelaars één voor één te vermoorden wanneer die niet ingewilligd worden.

    Recensie
    "Traditiegetrouw beperkt Marklund zich niet tot één verhaallijn. Het hoofdverhaal gaat weliswaar over het gijzelingsdrama, maar op de achtergrond speelt het verhaal van een seriemoordenaar die het op jonge vrouwen voorzien heeft. De vraag is of er werkelijk een seriemoordenaar aan het werk is of dat de jonge vrouwen slachtoffer zijn geworden van huiselijk geweld. Misdaadverslaggeefster Annika Bengtzon bemoeit zich nauwelijks met de zaak omdat haar gedachten bij haar ontvoerde man zijn. Vanuit het standpunt van Annika begrijpelijk, maar voor de lezer is dit verhaal daardoor min of meer overbodig. (...) Naast deze twee grote verhaallijnen roert Marklund ook tal van maatschappelijke zaken aan in kleinere verhaallijnen: asielproblematiek, de geringe ethische moraal van de nieuwe media, valse beeldvorming van moslims en terrorisme in Europa, de uitbuiting van de derde wereld enz. enz. Ook vervlecht zij op knappe wijze het privéleven van haar hoofdpersoon in het verhaal. De barsten in de relatie tussen Annika en Thomas worden steeds groter, ook al zijn zij duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Overspel op afstand, van twee kanten."

    "Liza Marklund is een vakvrouw en Teken van leven is dan ook een zeer vakkundig geschreven boek over leven en dood, liefde en haat, macht en onmacht. Vlot geschreven, goede plot, spannend, maar minder origineel dan Marklund voor ogen had. Soms ligt de lat gewoon te hoog, zelfs voor een gigant als Marklund."

    Bron: Kees de Bree, 7/06/2012 crimezone.nl 


    Andere recensie op: standaard.be ‘De druk van de media maakt mij misselijk' vrijdag 08 juni 2012, Auteur: John Vervoort


    » Reageer (0)
    29-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rug aan rug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Rug aan rug./ Julia Franck (Amsterdam, Wereldbibliotheek, 2012, 317 p.)


    Ella en haar broertje Thomas groeien op in het huis van hun moeder Käthe, die beeldhouwer is. Ze vluchten in een eigen wereld, maar ze kunnen zich niet verbergen voor de invloeden van de omgeving.  Käthe zet zich met hart en ziel in voor de idealen van een nieuw, beter Duitsland. Haar kinderen betalen daarvoor de prijs. Wanneer in 1961 de Muur wordt gebouwd, kan niemand de tragedie meer stoppen.

    Oost-Berlijn, eind jaren vijftig. Nadat  Käthe als jodin de nazitijd heeft overleefd, kiest ze hoopvol voor het communistische Duitsland. Maar haar onvoorwaardelijke engagement heeft een keerzijde: tegenover haar eigen kinderen is ze afstandelijk en kil. Ze heeft geen oog voor Ella's kwetsbare eenzaamheid en ook niet voor het verlangen naar liefde van Thomas. De kinderen groeien op met alleen elkaar als houvast in het leven, rug aan rug en toch alleen. Terwijl Ella haar toevlucht zoekt in ziekte en af ten toe opstandig is, probeert Thomas zich aan te passen aan de wensen van zijn moeder. Met steeds meer moeite verdraagt hij de vernederingen.

    Een roman over de macht van ouders over hun kinderen, van de staat over zijn burgers, van de geschiedenis over mensenlevens.

    Bron: bol.com


    Recensie: demorgen.be


    » Reageer (0)
    24-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legende van de berg Ararat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Legende van de berg Ararat./ Yaşar Kemal. De Geus, 2012, 153 p.

    Op een dag stopt er een grijs paard voor het huis van de herder Ahmet. Volgens lokale gebruiken mag hij het paard, na het drie keer weggeleid te hebben, tot zijn eigendom rekenen. Pasja Mahmut Khan denkt hier anders over en gooit Ahmet in de gevangenis. Daar ontmoet hij de dochter van de pasja. Ahmet en Gülbahar worden al snel verliefd, maar hun liefde is gedoemd te mislukken als de pasja erachter komt. De pasja stelt als voorwaarde voor het huwelijk dat Ahmet de berg Ararat beklimt en daar een vuur ontsteekt. Pas dan mag hij trouwen met Gülbahar.  

    Bron: Uitgeverij degeus.nl (Officiële site)


    'Legende van de berg Ararat' van de Turkse schrijver Yaşar Kemal (1923) is hoogstaande literatuur. Wie van mooi geschreven historische verhalen houdt, komt hier ruim aan haar/zijn trekken. Met de legendarische berg Ararat op de achtergrond sleept Kemal de lezer mee in een liefdesverhaal te midden van botsende tradities, machtsspelletjes en volksopstanden.

    Volledige recensie op: dewereldmorgen.be (Lode Vanoost)


    "Kemal kan in verraderlijke eenvoud tot de kern komen, zoals wanneer hij het gevoel omschrijft van Gulbahar bij de eerste aanblik van Ahmet: 'Alsof ze tegelijk geboren waren...'

    Onder het hoge liefdesthema spelen ook religieuze, politieke en sociale verhoudingen een rol, zonder dat ze de feeërieke sfeer verstoren. De schoonheid geeft je juist ruimte om ook na te denken over oude waarden en het verzet daartegen. De legende speelt in een tijd waarin men tot het uiterste ging om bij principes te blijven, die bij sommigen onder druk kwamen te staan. Zo wordt van de pasja, een Osmaan, gezegd dat hij 'een ongelovige' is wanneer hij zich niet bij de traditie neerlegt: 'Die mensen zijn anders dan wij.'

    Het liefdesverhaal staat symbool voor een broeiende strijd tussen de macht van de grote Osmanen (die tot 1922 zou duren) en het volk: 'Al eeuwenlang heersten er een ongelooflijke woede en gevoel van verzet. Een stille onbeweeglijke woede...' "

    (...)

    "Als een magiër wekt Kemal alles tot leven, niet in de laatste plaats de Ararat zelf. 'Nooit spaart de berg het leven van iemand die de top beklimt en daar het vuur wil stelen.' In zijn beeldende vertelling laat hij ons kennismaken met het Armeense volk, van de gracieuze vrouwen 'met hun grote donkere gazelleogen, gekleed in jurken met veel rokken over elkaar en met hun bontgekleurde mutsjes, versierd met gouden en zilveren muntjes', tot en met de mannen met hun 'grote opkrullende snorren'.

    Door het hele boek heen speelt de fluit, veelal het lied over de woede van de Ararat. Daar komen de prachtige illustraties van Abidin Dino bij, die op hun beurt de lezer prikkelen om in het sprookje op te gaan.

    Gelukkig, zou ik bijna zeggen, ontbreekt hier het geijkte gelukkige einde. De legende laat een zweem van onvervuld verlangen over de berg hangen. Het kost geen enkele moeite om voetstoots aan te nemen dat dat verlangen nog altijd voelbaar is. "

    Fragmenten uit de recensie op: volkskrant.nl (HANNA BOUAICHA − 05/05/12)

    » Reageer (0)
    20-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kunst van het wachten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De kunst van het wachten./ David Nolens (De Bezige Bij Antserpen 2011, 203 p.)

    Wat gebeurt er als we buiten het bedrijvige leven gaan staan en de tijd — misschien wel de echte, geleefde tijd — op ons laten inwerken? Het hoofdpersonage Jack wordt door de zwerver Roman op sleeptouw genomen 'in een beweging van stilstand'. Ze reizen van Brussel naar Kopenhagen, van de Ardennen naar Tanger, met Groenland als mythische droombestemming. De groep metgezellen wordt steeds groter en ontpopt zich als 'een koor van zwijgenden' dat zich heeft bekwaamd in het wachten. Jack gelooft dat het Westen behoefte heeft aan deze 'nieuwe aristocratie', dat zij de antipode vormt van 'de zich altijd voortbewegenden' in een gehaaste economie. De tijdservaring van Jack en de anderen wordt door de auteur getoond in een weerbarstige stijl, die het kauwende en malende van hun bestaan adequaat weergeeft. Uiteindelijk leidt de tocht door de eigen tijd tot een angstige vreugde.

    Recensie(s)

    Vierde roman van schrijver en sluiswachter (!) David Nolens (1973). Jack, een succesvolle copywriter, moet op een dag een wervende tekst schrijven over de pushup-slip voor mannen. Hij is zijn werk spuugzat, loopt de straat op en geeft de eerste de beste voorbijganger een klap in het gezicht. Zo komt hij in contact met de stateloze zwerver Roman. Jack raakt van hem in de ban, verkoopt alles wat hij heeft en gaat net als Roman leven als een ontwortelde om zich te bekwamen in 'het wachten', in 'een beweging van stilstand'. Ze komen terecht in Kopenhagen (deel 1), waar zich een steeds grotere groep 'wachters' bij hen voegt, zoals illegale asielzoekers, economisch uitgerangeerden en alcoholisten. In Tanger (deel 2) maken zij kennis met de 'slaapdieren', die zich tevreden stellen met zon en gebed, en in Groenland (deel 3) vinden 'de nieuwe aristocraten' hun droombestemming. Prettig lezende filosofische roman over relaties, de ontmaskering van materialisme en schone schijn, en de zoektocht naar authentiek leven, geschreven in een verzorgde, hypnotiserende, beeldende en associatieve stijl. Normale druk.
    L.A.A. Kruse

    Bron: bol.com


    Meer recensies + fragmenten eruit:

    knack.be

    Die metafoor van het kind is cruciaal, zowel om Jacks werkloosheid als om Nolens' modus operandi te begrijpen. In wezen verwijst hij naar de infantiele scenario's waarmee de prestatiemaatschappij haar actieve burgers ter wille van economische groei als passieve consumenten pampert. 

    Nolens neemt die metafoor letterlijk, of beter: hij laat Jack hem zo ervaren. Het 'wachten' dat Jack nogal kinderlijk naïef tegenover 'werken' plaatst, leest daardoor als een poging tot onthechting die samenvalt met de poëtische praktijk van Nolens zelf. 

    Het is in zijn kunst dat het wachten van Jack plaatsvindt, in zijn kunsttaal zonder kunst die vaak een poëtische kromtaal lijkt. Ze staat gekromd naar de taal van de 'belachelijke, zelfs onmenselijke plots' die het westerse werkleven beheersen, maar dan zo waakzaam geformuleerd dat de abstracte werkelijkheid ervan absurd concreet wordt.

    De kracht van Nolens' bedachtzaam beeldende stijl is dat hij langzaam iets fundamenteels opdiept in het oppervlakteverhaal van Jacks oneigentijdse levenskeuze om economische en illegale outcasts na te volgen. Dat begint al met de sfinksachtige Roman, die naar eigen zeggen het probleem van de mens wil afhandelen. 

    8weekly.nl

    De kunst van het wachten lijkt een boek met een bijna meditatieve ondertoon. Wie van ons is in staat zich deze kunst eigen te maken? Wie of wat houdt de moderne mens gevangen? Antwoord: de commercie en de mens zelf.
    (...)
    De titel De kunst van het wachten impliceert al dat tijd een belangrijke rol speelt in deze roman. Voor wie geïnteresseerd is in de werking ervan is dit een roman waarbij je je vingers zal aflikken. Deze sterk filosofische ondertoon heeft Nolens prachtig tot zijn recht laten komen.
    Tegelijkertijd is deze roman te lezen als een aanklacht tegen een steeds sneller draaiende wereld, waarin de verwende moderne mens uit het oog verliest waar het echt om gaat en zichzelf over de kop werkt voor waardeloze luxe. Maar hoe waarschijnlijk is het dat zij die het betreft deze aanklacht daadwerkelijk zullen lezen? Een titel als De kunst van het wachten zal hen niet direct aanspreken. Geheel onterecht overigens. Ze weten niet wat ze missen.

    standaard.be

    Nolens geeft aan de queeste naar individualiteit een soort andersglobalistische draai: zijn 'nieuwe aristocratie' bestaat uit nietsnutten, land- en leeglopers die zich van hun marktwaarde ontdaan hebben. Hun leven is een kritiek op het liberalisme. Het is 'een misvatting elk gebrek aan engagement als een rottingsproces te beschouwen', stelt Nolens. Ledigheid is het oorkussen van de duivel? Misschien, maar Nolens voegt daaraan toe: 'Het wachten is het oorkussen van de verbeelding.' Terwijl Jack en Roman gelijkgezinden verzamelen en proberen te groeien als individuen, formuleert de schrijver kritiek op de enge definitie van groei waarover we in het nieuws horen: economische groei. 'Waarom moet er groei zijn? (...) Wat is er fout met een groei van nul procent?'
    (...)
    Het verhaalverloop is grillig, maar blijft u vooral aan de lijn, want Nolens heeft nog een slot in petto waar je enkele dagen op kunt kauwen. Voeg daar nog een handvol poëtische passages aan toe, plus verwijzingen naar Abba en Kuifje die elk een grinnik waard zijn, en je hebt een stevige brok literatuur voor lezers die zich graag uitgedaagd weten.
    DE AUTEUR: meer filosoof dan romancier. Zoon van dichter Leonard Nolens.
    HET BOEK: roman over 'een leven buiten de consensus', los van maatschappelijke verwachtingen.
    ONS OORDEEL: grillig verhaal met poëtische passages en een verrassend slot.


    » Reageer (0)
    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pension Miramar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Pension Miramar./ Nagieb Mahfoez (Breda, De Geus, 2004, 190 p.) (oorspr. uitg. 1967)

    Het wat verlopen pension Miramar wordt geleid door de Griekse Mariana. Op een dag neemt zij de wondermooie Zohra in dienst. Elke pensiongast aanbidt haar, maar Zohra laat zich niet zo eenvoudig strikken. Zij heeft haar dorp verlaten om te ontkomen aan een gearrangeerd huwelijk met een veel oudere man. Wie haar wil hebben, moet haar hart verdienen en haar tevens hoger op de sociale ladder kunnen brengen.Zohra´s betoverende aanwezigheid leidt tot jaloezie, conflicten en zelfs geweld onder de gasten die naar haar hand dingen.

    Recensie
    Pension Miramar in Alexandrie wordt beheerd door de Griekse weduwe Marianne. Het zijn de jaren zestig in Egypte, de jaren na de revolutie van 1952, die grote sociale veranderingen bracht. In het pension verblijven vijf mannelijke gasten van verschillende leeftijd en status. Ieder heeft een verhaal dat verteld wordt vanuit hun eigen perspectief. Hun maatschappelijke posities, de onderlinge relaties en hun toekomstplannen spelen daarin een grote rol. Zij zijn allen zeer geinteresseerd in het beeldschone dienstmeisje Zohra. Zohra is haar geboortedorp ontvlucht om aan een gedwongen huwelijk met een oudere man te ontsnappen. Zij wil zich ontwikkelen, maar ervaart dat een eenvoudig plattelandsmeisje weinig kansen heeft. De vertelling bevat mooie psychologische beschrijvingen, is indringend en geeft enig inzicht in de samenleving van het toenmalige Egypte. Terecht dat het boek opnieuw is uitgegeven (eerste uitgave 1967). Nobelprijswinnaar Nagieb Mahfouz (1911) publiceerde vele romans, waarvan er ook een aantal in Nederland zijn uitgegeven, zoals de trilogie 'Tussen Twee Paleizen', 'Paleis van Verlangen' en 'De Suikersteeg'. Gebonden, kleine druk. (Biblion recensie, Trix Westeneng)  

    Bron: bol.com

    Website De Geus (Officiële site)


    » Reageer (0)
    04-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrede op Ithaca
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vrede op Ithaca./ Sándor Márai
     
    Na jarenlange omzwervingen komt Ulysses weer thuis op Ithaca. Maar hoezeer hij ook verlangde naar huiselijke rust en vrede, voor zijn vrouw en kinderen is hij een vreemde geworden. Hij kan niet meer aarden. In Vrede op Ithaca heeft Sá¡ndor Má¡rai van de mythische figuur Ulysses, zoals Odysseus bij hem heet, een mens van vlees en bloed gemaakt, een man die in het volle leven staat en denkt dat hij heer en meester is over zijn eigen bestaan. Maar de goden hebben anders beslist. 

    Recensie (F. Hockx)
    Een bekend verhaal uit de Griekse mythologie is dat van de zwerftocht van Odysseus en zijn trouw op Ithaca op hem wachtende Penelope. In deze late roman (uit 1952) van de door 'Gloed' postuum bekend geworden Hongaarse schrijver (1900-1989) wordt Odysseus - hier Ulysses - ontdaan van zijn mythologisch karakter. Achtereenvolgens vertellen Penelope en Odysseus' zonen Telemachus en Telegonus (de zoon die Odysseus bij de godin Circe verwekte en die zijn vader doodde) hoe zij tegen Odysseus aankijken. Marai schetst een wereld waarin de macht van de goden tanende is en de mens zijn eigen lot in handen krijgt, maar wat hij eigenlijk wil met het boek blijft onduidelijk. Bij vlagen heel geestig is het wel, zeker als in spreektaal over de goden wordt gesproken ('Wat vond je eigenlijk zo leuk aan die domme gans?' vraagt Penelope haar man, verwijzend naar Helena voor wie hij zich in de Trojaanse oorlog zou hebben gestort). Kennis van de Griekse mythologie is welkom bij het lezen van dit boek, dat anders is dan de eerder vertaalde romans van Marai. Kleine druk.

    Bron: bol.com


    Uitgebreide recensie: knack.be


    » Reageer (0)
    27-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fahrenheit 451
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fahrenheit 451./ Ray Bradbury (Amsterdam, Ambo, 2003, 159 p. (oorspr. 1953))

    Omslagtekst
    Fahrenheit 451 is de temperatuur waarbij boekpapier vlam vat. Guy Montag is een brandweerman [sic]* , het is zijn werk om boeken te verbranden omdat die verboden zijn; ze zijn de verderfelijke bron van ongeluk, ideeën en kennis. Montag raakt bevriend met zijn buurmeisje Clarisse, maar wanneer zij op mysterieuze wijze verdwijnt en hij ervan wordt verdacht boeken in huis te bewaren, wordt hij gezien als een gevaarlijke dissident en zal hij moeten vluchten.

    *[in het boek spreekt de auteur over een 'brandman']


    Biblion recensie (fragment)

    Sf-klassieker uit de jaren '60. De televisie heeft het gedrukte woord weggevaagd, boeken worden vernietigd, lezers vervolgd, bibliotheekhouders standrechtelijk geexecuteerd. Dit gebeurt d.m.v. "brandmannen" die geen water spuiten maar vuur (451 Fahrenheit). De hoofdpersoon is zo'n brandman, die langzamerhand toch in de ban van de wijsheid en schoonheid van het boek geraakt. Bron:bol.com



    Eigen commentaar
    Een verhaal dat bangelijk actueel is in de beschrijving van de mentaliteit van de mensen, het jachtige, oppervlakkige leven, gebrek aan communicatie,  brood en spelen-cultuur in de massa-media, muur-grote TV-schermen die een hele 'salon' vullen, ontwijken van eigen verantwoordelijkheid, meelopen met de massa, de allesoverheersende aanwezigheid van reclame, kritiekloos overnemen, niet-nadenken, niet-genieten van de natuur, geen aandacht voor de ander, noch voor het innerlijke zelf, ... Een dun boekje dat je voortdurend confronteert met een maatschappijkritiek die sedert de jaren '50 (wanneer het boek voor het eerst verscheen) nog zeer actueel is.


    Het boek is ook al een paar keer verfilmd geweest.

    » Reageer (0)
    16-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voorlezer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De voorlezer./ Bernhard Schlink (Amsterdam, Cossee, 2003, 191 p.)
     
    Ze is prikkelbaar, geheimzinnig en veel ouder dan hij, en ze wordt zijn eerste grote liefde. Ze hoedt wanhopig een geheim. Op een dag is ze spoorloos verdwenen. Jaren later pas ziet hij haar terug – in de rechtbank.
    De voorlezer is een ongewoon sensueel en krachtig boek, dat even openhartig spreekt over de genietingen van de liefde als over de last van de Duitse geschiedenis.


    Bron en meer info: bernhardschlink.nl


    » Reageer (0)
    01-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stem van Tamar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De stem van Tamar./ David Grossman (414 p.)

    Een hond - een hond sleurt een jongen mee door de drukke binnenstad van Jeruzalem. De jongen kent de hond niet, hij heeft alleen van hogerhand de opdracht gekregen hem bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen, al heeft hij geen idee wie dat is. De hond neemt vanaf de kennel het initiatief en behoudt het tot het eind.
    Hij ontketent een serie avonturen die de lezer in een adembenemend tempo door dit boek voert, door alle jachtigheid, controverses en onverzoenlijkheden heen waarin we leven. 
    Een excentrieke kluizenares, drugsverslaafden, straatmuzikanten, potenrammers, vuurvreters en criminelen, maar ook een verlegen jongeman, een doortastend meisje en een liefde die haar beslag krijgt ver buiten Jeruzalem. 
    David Grossman is er in De stem van Tamar opnieuw in geslaagd een onvergetelijk vrouwenportret te schilderen. 



    Recensie

    "Assaf is een zestienjarige, niet al te populaire, soms wat traag denkende jongen. In zijn vakantie werkt hij bij de gemeente. Hij krijgt opdracht de eigenaar van een loslopende hond te traceren. De hond, Dina, voert hem mee op een adembenemende tocht door Jeruzalem, door wat Grossman noemt 'de stad binnen de stad', de stad van de verloren en drugsverslaafde daklozen, de straatmuzikanten, de onderwereld. Op zoek naar Tamar - maar het zou jammer zijn haar rol in het plot hier prijs te geven. Voor Assaf is het tevens een innerlijke zoektocht naar zijn eigen identiteit. 

    De Nederlandse titel van het boek, 'De stem van Tamar', legt juist het accent op het meisje. Grossman zelf is al opgehouden met zijn uitgevers in het buitenland over de vertalingen te discussiëren: ,,Ze hebben me verteld dat 'Iemand om mee te rennen' in het Nederlands niet goed klinkt. Maar de stem van Tamar is inderdaad belangrijk in het verhaal. Het heeft me altijd geïntrigeerd hoe iemand te midden van al het lawaai en de vervuiling van de stad, in zo'n vulgaire omgeving, kan staan en toch van binnen uit een heldere, zuivere stem laat klinken.' 

    Het boek laat ook zien hoe Tamar haar eigen stem vindt, zelfs temidden van die menigte: ,,De ene keer dat ze de aria van Barbarina uit De bruiloft van Figaro durfde te zingen, haar winnende auditiestuk, liepen de mensen halverwege weg of lachten haar in haar gezicht uit, en een paar jongens stonden haar achter haar rug na te doen. Ze zag de mensen zich één voor één losmaken uit het publiek, als druiven van een tros, en elke keer als dat gebeurde ging er een steek door haar hart, was ze beledigd - alsof ze niet goed genoeg voor hen was. Daarna had ze dan een korte discussie met zichzelf (eigenlijk met Idan): of ze zichzelf koste wat kost trouw moest blijven, of dat ze toe moest geven aan de smaak van het publiek - 'het gepeupel', corrigeerde Idan haar.'
     
    Grossman vertolkt opnieuw meesterlijk de wrijving tussen externe wereld en interne beleving -een terugkerend motief in al zijn werk. Hij voegt er dit maal de virtuele wereld van tv en (computer-)spelletjes aan toe. Zo komt Assaf tot de pijnlijke ontdekking -als hij in elkaar wordt geslagen- dat hij de magische krachten mist, waarover hij beschikt als hij dungeons en dragons speelt. En tegen het einde van het boek, als het plot zich al haast heeft ontrafeld, schiet hem door het hoofd: ,,soldaat, dief, ridder, tovenaar. Drie daarvan ben ik al geweest, alleen de ridder ontbreekt nog (en even was hij bezorgd: hij had geen idee hoe hij ooit een ridder kon zijn).' 

    Door het verhaal van de jongeren zijn bizarre figuren geweven, zoals die van de kluizenares Theodora, die, getrouw aan haar gelofte, nog nooit een voet buiten de deur heeft gezet. Twaalf jaar oud was de kleine Theodora toen ze door haar dorp op het eiland Lyskos naar Jeruzalem werd gestuurd. Dorpshoofd Panorios had daar een gebouw gekocht voor de bedevaartgangers en op zijn sterfbed verordonneerd dat er altijd een non moest wonen, een eilandmeisje, door loting aan te wijzen. Theodora moet haar hele leven in het Jeruzalemse huis doorbrengen, in reinheid. Inmiddels hebben zich in Jeruzalem twee nonnen gemeld die beweren dat zij model hebben gestaan voor Theodora. 'Onzin', weet Grossman. Maar ook zijn maffiose Pesach blijkt zo levensecht te zijn, dat de president van Israël geheel gedesillusioneerd was toen Grossman hem vertelde dat hij hem had verzonnen."

    Trouw: Een zuivere stem te midden van lawaai en vuil - door Inez Polak



    » Reageer (0)
    20-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De erfenis van Eszter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  De erfenis van Eszter./ Sándor Márai (Rainbow Pockets Uitg. Wereldbibliotheek, 2005, 153 p.) 

    Eszter, de ik-persoon, is eenmaal in haar leven verliefd geweest, op de windbuil Lajos. Maar Lajos, wiens aard bestaat uit liegen en profiteren, beantwoordt haar liefde door haar alles te ontnemen, met haar zuster te trouwen en te verdwijnen. Intussen is haar zuster gestorven – Lajos gaf haar op de sterfdag van zijn vrouw nog diens dure ring, maar dat blijkt nu uiteraard een vervalsing te zijn. Eszter wist dat Lajos nog eens zou terugkomen om alles af te maken, om haar het laatste te ontnemen, maar ze kan het als een noodlot niet afwenden. De vrienden en verre oude tante van Eszter kennen Lajos ook, beter nog dan Eszter zelf, maar kunnen haar niet tegenhouden Lajos de toestemming te geven het huis, alles wat ze nog hebben, te verkopen. Eszters gelatenheid en Lajos’ luchthartige leugen zorgen voor een aanhoudende spanning, die nog eens extra wordt opgefokt door enkele brieven die Lajos op de vooravond van zijn huwelijk naar Eszter stuurde en waarin hij haar zijn eeuwige liefde verklaarde. Aangezien echter Eszters zus de brieven onderschepte – de twee zussen konden zo al niet opschieten, haatten elkaar eigenlijk altijd al – kan zij, evenals wij, nooit achterhalen of die gevoelens dan toch tenminste eerlijk waren. Wat was het nu: echte liefde of schaamteloos misbruik?

    Bron en meer info via vormingscentrumguislain.be


    » Reageer (0)
    15-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet voor de winst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet voor de winst. Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft./ Martha Nussbaum (Amsterdam, Ambo, 2011, 213 p.)

    In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.

    Recensie 1

    De morele, complete mens sluit zich onbewust in om ruimte maken voor de commerciele mens. In zeven hoofdstukken houdt de Amerikaanse hoogleraar een vurig pleidooi voor socratisch onderwijs, voor een opvoeding tot kritisch, goed geinformeerd, onafhankelijk en empathisch, democratisch burgerschap. Dat levert ook economisch voordelen op. Omgang met 'liberal arts' is noodzakelijk. Overal worden de kunsten, de niet-exacte vakken en de geesteswetenschappen wegbezuinigd. De filosoof Rabindranath Tagore in India en John Dewey in Amerika zijn door hun socratische dialogen lichtende voorbeelden. Maar ook tal van experimenten en onderwijshervormers komen aan de orde met voorbeelden en toepassingen. Geen concrete lesmethoden, maar een pleidooi voor een algehele mentaliteitsverandering. Leerlingen dienen te worden uitgedaagd tot competente, kritische burgers in een complexe wereld. De praktische voorbeelden van scholen over de hele wereld maken haar bedoelingen duidelijk. Dit geinspireerde, overtuigende betoog verdient een plaats op iedere studeerkamer van leraar en onderwijsbestuurder.

    Bron: bol.com (Dr. Theo Hoogbergen)


    Recensie 2

    "Het boek Niet voor de winst begint met een onheilstijding. In tijden van economische terugval, financiële instabiliteit en politieke machtsverschuivingen staat de moderne samenleving anno 2011 voor een grote uitdaging. Het is niet de economische of financiële crisis die de poten vanonder de moderne democratie zaagt, maar wel een crisis in het onderwijs. Nussbaum stelt vast dat de humane wetenschappen moeten inboeten in het onderwijspakket; een tendens die zij betreurt en gevaarlijk acht. De klemtoon ligt steeds vaker op de ontwikkeling van praktische vaardigheden die onmiddellijk economisch te kwantificeren zijn. Met kennis van de Slag bij Hastings of de Boerenkrijg, of van de verzen van Rilke en de schilderkunst van Caravaggio kom je op de fabrieksvloer en de internationale markten en beurzen niet ver. Aldus vallen geschiedenis en kunst in het onderwijs geleidelijk aan uit de boot. Daarmee gaat niet zomaar feitenkennis verloren. Ook belangrijke bronnen die het menselijke karakter kweken lijken te verdwijnen. Als we niet opletten, meent Nussbaum, levert het onderwijs binnenkort geen kritische, creatieve burgers meer af, maar enkel nog machines die hooguit een wisselstuk in de economische keten blijken te zijn.

    Dat klinkt misschien wat paniekerig, maar Nussbaum slaagt er doorheen het boek opvallend goed in om een evenwichtige argumentatie op te bouwen en de relatie tussen democratie, kunst en geesteswetenschappen overtuigend weer te geven. Zo krijgt haar onheilspellende claim een grotere overtuigingskracht, alsook door het feit dat Nussbaum kan puren uit haar eigen ervaring in de Amerikaanse academische wereld en uit het ontwikkelingswerk dat ze in India van nabij volgt. Wat maakt een democratie stabiel en weerbaar? Die vraag vormt het eigenlijke, hoewel eerder impliciete, uitgangspunt van Nussbaums pleidooi voor een evenwichtig onderwijs. Een democratie steunt op de empathische vermogens van de burgers. Zonder empathie, geen democratie. In een moderne democratie moeten meningen kunnen verschillen, zonder te botsen. Dat kan enkel wanneer de burgers met elkaar in dialoog kunnen treden met respect voor hun onderlinge verscheidenheid. Een democratie is slechts stabiel voor zover die dialoog vlot verloopt op basis van het inlevingsvermogen en het wederzijdse begrip tussen de dialoogpartners. Om dit mogelijk te maken is het nodig om te begrijpen waar je zelf voor staat, alsook wie de ander is."

    Bron: geciteerd uit recensie van Alicja Gescinska op de website van liberales.be  (zie daar het volledige artikel)


    Recensie 3

    Artikel 'Waarschuwing tegen alfavijandige tijdsgeest in onderwijs' op trouw.nl


    Citaten uit het boek op  bloggen.be/elselisa  (blogpost van 14/06/2012 en 23/04/2012)


    » Reageer (0)


    Hoofdpunten blog elselisa
  • het menselijke leven
  • de mens denkt niet met zijn hersenen
  • La chaleur humaine
  • The untold want
  • The Psycho/Pharmaceutical Industry
  • Society
  • verleden / heden
  • Say, Pooh, why aren't you busy?
  • The Wisdom of Pooh
  • Nieuwejaarswensen 2019



    Archief per jaar
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs