Gecoördineerde aanpak nodig Elektrisch rijden kan een uitstekende kans en opportuniteit voor ons land zijn om de automotive industrie een impuls te geven, de productie van alternatieve energie uit te vergroten en een nieuwe mobiliteits-industrie te realiseren.
Elektrisch rijden is weliswaar erg actueel maar de initiatieven zijn (nog) erg gefragmenteerd, te klein van schaal en te weinig gecoördineerd in de Europese landen. De federale overheid en onze Gewesten hebben voldoende kennis en mogelijkheden in huis om nieuwe elektrische voertuigproductie met nieuwe toeleverindustrie (al dan niet geïmporteerd) te initiëren.
Straks kan iedereen in Nederland met één soort stekker een elektrische auto laden. Dat hebben marktpartijen voor het elektrisch rijden onder voorzitterschap van het Formule E-team deze week besloten. Een standaard stekker is één van de belangrijke stappen die nodig zijn om in Nederland elektrisch rijden een succes te maken. Minister Van der Hoeven pleitte eerder al voor standaardisatie van laad- en betaalinfrastructuur.
Nederland wil dé proeftuin voor elektrisch rijden worden. Een belangrijk onderdeel daarvan is het organiseren van een geschikte laadinfrastructuur. Om te voorkomen dat verschillende partijen ieder een eigen stekker ontwikkelen, hebben de ministeries Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat TNO-KEMA gevraagd een onderzoek naar stekkers voor het opladen van elektrische auto's uit te voeren. Het doel hiervan was om te bepalen of Nederlandse marktpartijen een standaard stekker voor het laden van elektrische auto's kunnen gebruiken. Op basis hiervan hebben het Formule E-team en de marktpartijen Eneco, Essent, Nuon, Enexis, Stichting E-laad, Better Place, 365 Energy Group, Mistergreen en UNETO VNI unaniem gekozen voor de zogenoemde Mennekes stekker. Dit is een Duitse stekker die ook in België en Denemarken wordt gebruikt.
Maurits van Oranje
Het Formule E-team, met Maurits van Oranje als voorzitter, is onderdeel van de initiatieven van de Nederlandse overheid om de introductie van elektrisch vervoer in Nederland een succes te maken. Het team fungeert als een spin in het web van (internationale) organisaties en bedrijven die zijn betrokken bij elektrisch rijden. Daardoor kan hij kansen en belemmeringen snel signaleren en direct oppakken. Standaardisering van laad- en betaalinfrastructuur is hier een belangrijk onderdeel van. Het kabinet trekt voor het stimuleren van elektrisch rijden 65 miljoen euro uit.
Avis Europe neemt in 2011 elektrische autos van Renault-Nissan op in haar verhuurvloot. Hiertoe hebben Avis Europe en Renault-Nissan een intentieverklaring getekend.
Vanaf 2011 introduceert Renault vier elektrische modellen: de Fluence ZE, de Renault Kangoo Express ZE, en afgeleiden van de huidige conceptautos Twizy ZE en Zoe ZE. De partijen spelen hiermee vooral in op de huidige trend naar een groener wagenpark: er is nog geen afspraak gemaakt over de hoeveelheid autos die wordt afgenomen.
Toch is er geen sprake van symboolpolitiek, zegt Marcel van Os, fleetmanager van Avis Nederland. De intentie is om een voldoende groot aanbod te creëren voor de zakelijke en particuliere markt, binnen de financiële mogelijkheden. We weten nu bijvoorbeeld nog niet wat de prijzen voor verhuur zullen zijn. We verwachten dat de autos, vanwege hun nog beperkte actieradius, vooral voor daghuur in en rond steden zullen worden gebruikt. Maar Renault is al bezig met een infrastructuur van oplaadpunten en wisselstations. Het moet mogelijk zijn om een accu in drie minuten te wisselen.
Total Belgium gaat elektrische auto's bedienen in tiental tankstations
Total Belgium gaat in het eerste half jaar van 2010 in een tiental tankstations snelle oplaadpunten installeren om de eerste elektrische voertuigen en hun bestuurders te bedienen. Dat kondigde het bedrijf donderdag aan in een persbericht. De terminals zullen geplaatst worden in tankstations gevestigd in de stadszones Brussel, Antwerpen en Namen. Hier zouden volgens Total Belgium het eerst een groot aantal elektrische wagens moeten verschijnen.
"Met deze demonstratie wensen we service te bieden aan de consument enerzijds en de autoconstructeurs anderzijds. Met deze laatsten dienen wij te zorgen voor een aangepaste uitrusting van de voertuigen en van onze service-stations", verklaarde Patrice Brès, algemeen bestuurder van Total Belgium.
Een oplaadbeurt zal ongeveer 30 minuten duren.
Total Belgium stelt een systeem van voorafbetaalde kaarten voor die verkrijgbaar en oplaadbaar zijn in de shops. Dit zal geïntegreerd zijn in het snelle oplaadpunt. De ingebruikname van de oplaadpunten is voorzien voor het tweede half jaar van 2010.
Carport met zonnepanelen als oplaadstation elektrische auto
Duurzamer kan het bijna niet: de Japanse autofabrikant Toyota ontwikkelt een oplaadstation met zonnecellen voor elektrische en plug-in hybride autos. Helemaal nieuw is het idee niet. Het Amerikaanse Phat Energy heeft al eerder een carport met zonnepanelen ontworpen voor het thuis gemakkelijk opladen van elektrische voertuigen. Maar het Japanse bedrijf laat het niet bij een ontwerp: de eerste 21 stations worden voor april a.s. geplaatst op 11 verschillende locaties nabij overheidsinstanties in verschillende delen van de stad Tokyo. De maximale capaciteit van een dak met panelen is 1.900 Wp. Omdat de zonnecellen bij slechte weersomstandigheden minder stroom leveren, zijn de stations uitgerust met 8,2 kWh batterijen die opgewekte maar ongebruikte elektriciteit opslaan. Als het concept werkt en ook nog aanslaat zal Toyota waarschijnlijk verdere stappen zetten op het terrein van duurzame energievoorziening. ( bron: duurzame economie thuis)
Op het salon van Brussel wordt de Tazzari Zero voorgesteld, een elektrische kleine stadsauto met twee plaatsen. Zijn rijbereik van 140 kilometer maakt hem geschikt voor dagelijks verbruik en na het salon zal hij in België verkrijgbaar zijn.
De Tazzari Zero is een kleine stadsauto voor dagelijkse verplaatsingen in en om de stad. Deze auto met een lengte van 2.884 millimeter beschikt over een centraal opgestelde elektromotor van 15 kW en 15 Nm die de achterwielen aandrijft. De lithium-ionbatterij opladen neemt negen uur in beslag aan een gewoon stopcontact, of zes uur met de optie Multifast. Met driefasenstroom (optie) duurt het slechts 50 minuten om op te laden tot 80 procent van de batterijcapaciteit. In Eco-modus heeft deze auto een rijbereik van 140 kilometer. Er zijn echter nog andere modi, namelijk 'Race', 'Standard' en 'Rain'. Optrekken van 0 tot 50 km/h duurt minstens 5 seconden, terwijl de topsnelheid 90 km/h bedraagt.
De kleine elektrische Italiaan, die na zijn onthulling in Bologna vorige week te zien zal zijn op het salon van Brussel van 14 tot 24 januari, beschikt over twee kleine bagageruimtes (één voor- en één achteraan). Bovendien biedt hij ook personaliseringsmogelijkheden. Zo is hij verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren, maar ook met zittingen in 'eco'-leder en zelfs met lederen sportstoelen. Verder zijn een airco, parkeersensoren, een radio en een open dak verkrijgbaar. De prijs zal minder dan 20.000 euro bedragen, de premies en fiscale kortingen die zijn beloofd voor elektrische auto's vanaf 2010, niet meegerekend.
Mechelen opent eerste oplaadpunt voor elektrische auto's in parkeergarage
Vanaf 15 januari kunnen elektrische auto's gratis worden opgeladen in de parkeergarage onder de Grote Markt van Mechelen. Het stadsbestuur bereikte daarover een akkoord met parkeerbeheerder Vinci Park. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. De Vlaamse minister van Innovatie, Ingrid Lieten (sp.a), realiseerde eerder al proefprojecten. Mechelen wil door de realisatie van een bijkomend oplaadpunt verder promotie maken voor de elektrische wagen.
"Verheugd" "Hoe kunnen er nu elektrische wagens komen, als er geen enkel oplaadpunt aanwezig is? We hebben dat aangekaart bij onze parkeeruitbater, en zijn dan ook bijzonder verheugd dat hij op onze vraag is willen ingaan", zeggen de schepen van Energie, Caroline Gennez (sp.a), en de schepen van Mobiliteit, Karel Geys (sp.a).
"Doorbraak elektrische auto" Ze geloven dat 2010 het jaar wordt van de doorbraak van de elektrische auto. "Op dit ogenblik rijden er nog maar een goede 1.000 in ons land, maar dat aantal zou heel sterk moeten groeien, zeker nu een aantal grote autoconstructeurs eerstdaags voor het eerst op grote schaal de markt opgaat met elektrische auto's." Na Mechelen zullen dit jaar ook in Antwerpen en Oostende oplaadpunten in ondergrondse parkings worden voorzien. (belga/dea)
Epyon maakt apparaten waarmee accu's ongekend snel zijn op te laden. In luttele minuten laden de apparaten van Epyon een accu voor bijvoorbeeld een elektrische auto. De apparaten van andere bedrijven doen daar al snel twee tot acht uur over. Crijn Bouman, een van de oprichters van Epyon, vertelt dat het bedrijf twee dingen weet te combineren: snelheid en behoud van de levensduur van de accu. "Het unieke zit 'm in de software. Onze laders houden rekening met de levensduur van de accu. De meeste laders (lees van de concurrentie) zijn domme laders."
Bouman voorziet een sterke groei voor zijn bedrijf. Het gaat immers om een product dat ons minder afhankelijk maakt van olie en ook nog eens een milieuvriendelijke oplossing biedt. De afnemers van zijn computergestuurde opladers zijn vooral te vinden in de hoek van de elektrische auto's en bussen en in de vorkheftruckindustrie. Ook slaat zijn product aan bij de afnemers van elektrische karretjes zoals bijvoorbeeld op Schiphol.
Interessant Het idee voor de supersnelle oplader kwam een paar jaar geleden van een onderzoeker op de TU Delft, waar Bouman studeerde. Vervolgens besloot het met het idee aan de slag te gaan. "Die onderzoeker deed er verder niets mee en ik dacht, dat is wel interessant."
Epyon werd eind 2004 opgericht. Het bedrijf is inmiddels uit de opstartfase. Er werken 30 mensen en de omzet - nu nog onder de miljoen euro - zal volgens Bouman over vier jaar uitkomen op zo'n 70 miljoen euro. Is dat een niet te optimistische schatting? "We hebben drie jaar gewerkt aan prototypes. Wat we tot nu toe hebben afgeleverd zijn allemaal eenmalige orders en pilot projecten. Maar vanaf volgend jaar gaan we series maken De eerste vervolgorders zijn inmiddels getekend", zegt de oprichter van Epyon om de groeiverwachting te onderbouwen.
Orders Het bedrijf uit Rijswijk heeft een contract lopen met een van de grootste vorkheftrucksbedrijven van de wereld. Verder hebben Schiphol, een taxicentrale uit Friesland, lokale overheden, TNT Post en energiebedrijven interesse of al een oplader van Epyon afgenomen. Interesse is er vanuit tal van landen in Europa, zoals Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. En ook in de VS is Epyon bezig met een grote order in de wacht te slepen.
Maar de verdere ontwikkeling van het product en het aanboren van nieuwe markten kost geld, veel geld. Vandaar dat Epyon op zoek is naar investeerders. Volgens Bouman is er flink wat animo. Er zijn zo'n 17 investeringsmaatschappijen die zich bij Epyon hebben gemeld. "Ze zien dat we een product hebben dat potentie heeft. Een van de belangrijkste problemen lossen wij op."
Bang voor concurrentie is Bouman niet. "We liggen drie jaar voor op de concurrentie en we blijven continue innoveren." Het bedrijf uit Rijswijk besteedt de productie uit. Epyon maakt alleen de prototypes. Bouman vertelt dat zijn bedrijf door deze werkwijze snel grote orders kan onderbrengen. De productie vindt plaats bij Nederlandse bedrijven. Maar Epyon kijkt ook naar mogelijkheden elders in Europa om een deel van de productie te gaan plaatsen.
Betekenis De letterlijke betekenis van Epyon in het Grieks is een betere toekomst. De snelle opladers van Epyon bieden een duurzame oplossing voor een deel van het energieverbruik. Daarmee draagt het bedrijf een beetje bij aan de toekomst van onze planeet. En de toekomst voor zichzelf ziet Epyon zonnig in. Geldschieters weten het bedrijf te vinden. Maar investeerders blijven welkom! (bron: rnw-nl)
Belgische wetenschapper forceert doorbraak voor lithium-ion batterij
Gerbrand Ceder, professor aan de Universiteit Antwerpen, heeft met zijn onderzoeksteam van het Massachusetts Institute for Technology (MIT) een techniek ontwikkeld die ervoor zorgt dat de lithium-ion batterijen in enkele seconden kunnen worden opgeladen. Dit is heel goed nieuws voor gsm en laptopgebruikers, maar ook voor de makers van elektrische auto's omdat kleinere, lichtere en dus goedkopere batterijen zullen en kunnen worden ingezet.
"Gedaan met het urenlang opladen van lithium-ion batterijen" aldus Gerbrand Ceder.
Eerst werd gedacht dat de lithium-ionen te traag waren om een performante batterij te verkrijgen, maar Gerbrand Ceder ontdekte dat de grootste moeilijkheid erin bestond door de nanotunnels van het batterijmateriaal hun bestemming te bereiken. De oplossing zit in de elektrodes te voorzien van een coating met lithiumijzerfosfaat. Deze coating geleidt de ionen naar hun bestemming waardoor ze veel grotere stroomsterkten kunnen verdragen.
Bijkomend voordeel is dat de batterijen ook niet snel verouderen. De huidige lithium-ion batterijen gaan vanaf de dag van hun productie achteruit, ongeacht het aantal ladingscycli. Het enige dat men kan doen om hun levensduur te verlengen is ze koel te houden, maar gemiddeld gaan zij slechts 3 jaar mee. Twee bedrijven kochten reeds een licentie zodat verwacht kan worden dat de nieuwe lithium-ion batterijen over ongeveer 2 tot 3 jaar in de handel beschikbaar zullen zijn. ( bron: Roderick van den Berg)
We maken ons terecht zorgen om de toekomst van ons milieu. Niet alleen willen we het milieu sparen, maar onze afhankelijkheid van olie als brandstof en grondstof is beangstigend. Jeffrey Sachs directeur van het Earth Institute aan de universiteit van Columbia en speciaal adviseur van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon, zei onlangs naar aanleiding van de komende Klimaatconventie in Kopenhagen dat we enkel zullen slagen als onze regeringen propere technologieën zullen ontwikkelen. Hij voegt eraan toe : "Iedereen roept hoera als we erin slagen honderd auto's op elektriciteit te laten rijden. Ik begrijp dat niet goed: we moeten geen honderd elektriche auto's op de markt brengen, maar honderd miljoen." Inspelend op deze trend zijn constructeurs ( autos, bedrijfswagens, motos, scooters, fietsen, bewegingstoestellen) volop bezig alternatieve aandrijvingmethoden te ontwikkelen. Prototypes rijden al op gas, waterstof en elektriciteit. In dit laatste segment is grote vooruitgang gemaakt, maar betekent dit dat we binnenkort allemaal elektrisch rijden?
We worden beladen met elektrische concepten en ons verzetten heeft geen zin meer, want elektrisch rijden wordt onze toekomst. In deze blog komen wij geregeld met de belangrijkste evolutie op het vlak van elektrische voertuigen, tweewielers ( inclusief fietsen) en elektrische voortbewegingstoestellen. Ook de initiatieven van de publieke overheid en privé om de introductie van elektrische voertuigen te bevorderen of te vergemakkelijken zullen belicht worden.
Onze overhe(i)den loopt/lopen nog niet stapel zoals in de buurlanden en zullen een duwtje in de rug moeten krijgen, maar veel consumenten staan niet negatief tegenover elektrisch rijden. De techniek staat niet stil en er worden continu vorderingen geboekt, maar het grootste nadeel van elektrisch rijden is nog altijd de beperkte actieradius.
Over iets meer dan 10 jaar is 25% van de verkochte autos in West-Europa, Noord-Amerika, Japan en China hybride of elektrisch. Dit schrijft de Boston Consultancy Group in het rapport The come-back of the electric car? Deze cijfers zijn gebaseerd op een gematigd groeiscenario voor deze modellen; In totaal gaat het om 11 miljoen hybride autos, 1,5 miljoen puur elektrische voertuigen en 1,5 miljoen elektrisch rijdende autos met een range extender ( aggregaat).
Bij zeer hoge olieprijzen en een snelle ontwikkeling van de elektrische aandrijftechniek voorspelt de BCG een marktaandeel van 45% voor de hybride en elektrische autos in 2020.
Het grote voordeel van een elektrische wagen is uiteraard de uitstoot. Beter nog, het gebrek eraan. De motor veroorzaakt veel minder overlast omdat het veel minder lawaai maakt en geen uitstoot geeft. Het vermogen is ook meteen aanspreekbaar. Al deze voordelen doen ons dromen van een wagen die we s avonds in het stopcontact steken, een dagje mee rondrijden en nooit meer langs de pomp moeten gaan.
Er zijn natuurlijk nog enkele nadelen verbonden aan het gebruik van elektriciteit als aandrijving. De elektriciteit wordt volledig omgezet in beweging van de motoren. Slechts een marginale hoeveelheid energie gaat verloren door wrijving. Een verbrandingsmotor zet met moeite 30% van de energie om in beweging, het overige in warmte, dat afgevoerd wordt. Een fractie daarvan kan gebruikt worden om de passagiers te verwarmen. Als we dit in een elektrische wagen willen, moet hiervoor vermogen voorzien worden.
Batterijen
De capaciteit van de huidige batterijen is nog niet voldoende om een autonomie van een verbrandingsmotor te benaderen. De betere modellen rijden al 600km met volle batterijen, maar moeten minstens 12u opgeladen worden. Om deze 12u te bekomen moet het vermogen voldoende hoog zijn, en onze huishoud 220V is hiervoor niet geschikt. Om praktisch te kunnen werken heeft je elektrische wagen ook een industriële voeding nodig, hetgeen de kostprijs doet stijgen. De evolutie van de ontwikkeling van batterijen zal bepalend zijn voor de snelheid van de introductie van elektrische voertuigen.
Oplaadstations en -systemen
Duitse ingenieurs hebben onlangs een patent aangevraagd voor een nieuw oplaadconcept dat veelbelovend kan zijn. Het systeem van het Duitser Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) laadt de accus van je elektrische auto op via speciale strips in de weg. Door middel van elektromagnetische inductie wordt de energie dan draadloos overgedragen. De Koreanen werken ook aan een draadloos oplaadsysteem. Echter met het systeem van de Duitsers, gebeurt het opladen tijdens het rijden en het systeem van de Koreanen gaat vooralsnog uit van vaste oplaadpunten. De Duitsers denken nog 3 jaar nodig te hebben om het systeem productierijp te maken. Er moet namelijk nog wel een belangrijk euvel genomen worden. Voor de draadloze overdracht, mag de afstand tussen de auto en de weg niet te groot zijn omdat anders het rendement terugloopt. Laadstations kennen een continue ontwikkeling en ook over de tankstations van de toekomst zullen wij berichten. ( zal worden vervolgd)
FISCALE STIMULI
Belastingvermindering bij de aankoop van een elektrisch voertuig
Wanneer heb ik recht op een belastingvermindering voor een elektrisch voertuig ?
U bent een natuurlijke persoon (dus geen vennootschap of rechtspersoon)
U dient in België een belastingaangifte in
U wil een elektrisch voertuig kopen, d.w.z. een motorfiets, een driewieler, een vierwieler, een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus
Het voertuig is "in nieuwe staat" : het wordt bij de DIV (Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen) ingeschreven en dat gebeurde nog niet eerder (in België of in het buitenland) dan de datum die voorkomt op de factuur.
Hoeveel korting krijg ik ?
U koopt een motorfiets, een driewieler of een vierwieler die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven en waarmee minstens twee personen kunnen worden vervoerd. Om het voertuig te mogen besturen, is een Belgisch (categorie A en B), Europees of buitenlands rijbewijs vereist.
U geniet een belastingvermindering van 15 % op de aankoopwaarde.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 4 540 euro (in het geval van een vierwieler) of de 2 770 euro (in het geval van een motorfiets of een driewieler).
U koopt een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik of een minibus die uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven
U geniet een belastingvermindering van 30 % op de aankoopwaarde.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 9 000 euro.
U investeert in een elektrische laadpaal aan de buitenkant van uw woning.
U geniet een belastingvermindering van 40 % op de investering.
De vermindering bedraagt voor aanslagjaar 2011 (inkomsten 2010) maximum 250 euro.
Hoe kan ik de belastingvermindering krijgen ?
U vult in het daartoe bestemde vak van uw belastingaangifte het juiste bedrag in.
Ik heb bij de aankoop van mijn voertuig al een financiële tussenkomst gekregen via het eco-bonus-malussysteem van het Waalse Gewest. Heb ik dan nog recht op de belastingvermindering ?