Elektrische Fiets
Inhoud blog
  • De Elektrischefiets
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op mijn blog!
    15-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Elektrischefiets
    De Elektrische fiets of pedelec genoemd is in onze land aan een ongelofelijk snelle opmars bezig. Dit heeft voor gevolg dat er van alle mogelijke merken en modellen op de markt verschijnen die niet allemaal even veilig zijn.
    De elektrische fiets bestaat uit de volgende onderdelen:
    De motor:
    Is het onderdeel dat de kracht opwekt waardoor de fiets zich kan verplaatsen en welke snelheid dat de fiets kan bereiken. De meeste motors hebben een vermogen van 250 watt, maar men kan ook motoren vinden van 350 watt, 500 watt tot zelf 1000 watt en hoger. De motor wordt door een batterij van 24v, 36v, 48v en meer gevoed. De maximum snelheid is 25km/u.
    De batterij:
    De batterij voorziet de motor van de energie en zal mede met de weg, weer en de snelheid die men wil rijden bepalen hoe ver je kan rijden. 
    De trapsensor:
    Deze is in ons land verplicht en heeft als functie het signaal dat ontstaat door het ronddraaien van de pedalen door te geven via de controller aan de motor. 
    De controller:
    De controller is eigenlijk een kleine voorgeprogrammeerde computer die de goede werking van de elektrische fiets zal verzekeren.
    Het Bedieningspaneel:
    Deze maakt het mogelijk dat de fietser de werking van de motor kan sturen, opgelet het is wel zo dat er veel verschillende bedieningspanelen zijn.
    Speciale remhendels:
    Deze zorgen ervoor dat bij het remmen de motor wordt stil gelegd.

    Nog even een belangrijk verschil uitleggen:
    Er is ook nog de E-Bike deze heeft als grote verschil dat men de motor doet werken via een gashendel en dat de snelheid hoger kan zijn dan 25 km/u.


    Uitgebreide informatie
    De elektromotor:
    De huidige elektro fiets motoren zijn borstelloze compact motoren met een gewicht van ongeveer 3 kg, ze zijn voorzien van een vrijloop waardoor men bij uitgeschakelde motor geen extra weerstand  zal ondervinden van de motor. Er zijn motoren die in het voorwiel en achterwiel geplaatst kunnen worden ook op de trapas is het mogelijk een motor te plaatsen. Uit ervaring ben ik voorstander van de motor in het voorwiel, deze aandrijvingsmanier heeft als voordeel dat men het gevoel heeft dat je voorruit wordt getrokken en dat je meer controle hebt over het stuur dit mede door het mooie evenwicht van de fiets, tevens is het heel gemakkelijk om bij platte band deze zelf te herstellen en of vervangen. 
    Een motor in het midden heeft als voordeel dat de kracht rechtstreeks op de trapas komt waardoor er geen kracht verlies zal optreden.
    Een motor in het achter wiel heeft als nadeel dat je bij platte band niet gemakkelijk zelf deze kan herstellen.

    De batterij:
    De batterij is het duurste onderdeel van een elektrische fiets en kan dus een grote invloed hebben op de totaal prijs van de fiets.
    Men heeft de Nikkel Cadmium, Nikkel Metaal Hydride, de Li-ion en de LiFePo4.
    De Nikkel Cad. batterij komt alleen nog maar tegen bij oudere elektrische fietsen 
    De Nikkel Metaal Hydride batterij is in vele modellen en types te verkrijgen hij heeft wel een beperkte levensduur en door zijn felle zelfontlading dient deze regelmatig te worden opgeladen ook al wordt de fiets niet gebruikt.
    De Li-ion batterij zijn nu de batterijen die in grote getallen gebruikt worden, ze zijn licht van gewicht en hebben toch een zeer grote capaciteit.
    Deze accu's hebben totaal geen geheugen meer en refreshen is niet meer nodig, ze zijn wel duur in aankoop.
    LifePo4 batterij is de aller nieuwste batterij en heeft een veel langere levensduur dan de Li-ion batterij, deze batterij is ook zeer snel opgeladen, ook is deze batterij voorzien van de meest veilige techniek die op dit moment bestaat. 
    De batterij bepaald hoe ver je kan rijden zie het volgend voorbeeld: een batterij van 36 V en 10 A/H  heeft een vermogen van 360 watt dus met zo'n batterij kan je ongeveer 40 km ver rijden bij een maximum belasting van de motor. Als je nu een elektrische fiets gaat kopen zal je bij de verkoper bijna nooit deze afstand horen vernoemen, meestal is dit 80 km voor zo'n batterij. Dit is dan van de verkoper niet gelogen maar hij laat wel moedwillig enkele belangrijke informatie achter, zo spreekt hij niet welke de ondersteuning is, die je gebruikt om deze 80 km te kunnen halen, gewoonlijk is het op 5 de 3 die er dan gebruik wordt met als gevolg dat je dan ongeveer 15 tot 18 km/h zal rijden. Nu spreek het voor zich dat deze snelheid voor veel fietsgebruikers voldoende zal zijn, maar het wel zo dat de capaciteit van de batterij een grote invloed heeft op de totaal prijs van de elektrische fiets en hierdoor de verkoper zo gemakkelijker de fiets kan verkopen. Waarom leg ik nu de nadruk op de batterij, wel merkfietsen worden in grote hoeveelheden geproduceerd en hebben meestal één type batterij gekoppeld aan één bepaald model van een fiets, men kan dus bij zo'n fiets niet liezen voor een zwaardere batterij. Enkele jaren geleden waren de elektrische fietsen alleen maar met 24 V batterijen uitgerust, nu zijn ze uitgerust met 24 V, 36 V en zelf al 48 V batterijen. De elektrische fiets van toen had dus een nog beperkter bereik daar je toen in het beste geval batterijen kon vinden van 24v 10A dus deze batterijen hadden een vermogen van 240 watt waarmee men maximum 30 km ver kon geraken bij maximum belasting. Iedereen die dus met zo'n fiets nog rondrijd of zo'n fiets nu nog zou kopen daar deze spot goedkoop worden aangeboden zal zwaar teleurgesteld zijn en wat nog erger is men zal ook al zou men het zelf willen, de voltage van 24 v naar 36 v niet kunnen verhogen daar de elektromotor daar niet op voorzien is. 













    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2015, 00:00 geschreven door elektrischefiets  
    Archief per week
  • 12/01-18/01 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs