Kerstmis, een tijd van lichtjes, warmte, gezelligheid en blijdschap. We willen
deze twee weken ons best doen om de warmte en de vreugde
van Kerstmis door de kleuters te laten ervaren. Om een lichtje te zijn in de
klas, mogen de kleuters elk een
kaarsje meebrengen. Die steken we dan elke dag aan tijdens ons gebedje. Om zo de kleuters te laten ervaren dat
we samen naar Kerstmis groeien.
We hebben ook een adventsslinger ophangen. Elke dag staan we even stil bij een
verhaal of een handeling uit het kerstgebeuren.
In de eerste week gaan we de kerstboom zetten en versieren. Het kerstverhaal
wordt verteld en we zetten natuurlijk ook de stal met de beeldjes bij onze
boom!
De kleuters kunnen zich ook verkleden in Jozef, Maria, een herder, een koning
of een engel en het verhaal spelen in de poppenhoek.
De tweede week gaan we onze knutselwerkjes afwerken en we gaan iets
lekkers klaarmaken voor het kerstfeest!
Omdat het
cadeautjestijd is, zou het fijn zijn als jullie het oud cadeaupapier en lintjes
zouden bewaren. Wij kunnen daar nog fijn mee knutselen.
Na onze vakantie blijven we nog even rond de herfst spelen en werken in de klas. De herfstkleuren van de herfst zijn zeker de moeite waard om er nog volop van te genieten.
Na een weekje vakantie hebben de kleuters zoveel beleefd, dat ze nu wachten om alles te kunnen vertellen.
We starten de schoolweek dan ook met leuke babbels van de kleuters over hun belevenissen en bereiden ons voor op het grote feest van oma en opa!
Denk er nog even aan: vrijdag 11 november zijn we vrij!
Zoals jullie misschien reeds ondervonden hebben, ben ik op donderdagnamiddag na de speeltijd niet meer aanwezig op school omwille van organisatorische redenen. De kleuters worden dan opgevangen door Juf. Rita die dan in mijn klasje komt. Dit zal het hele jaar door zo blijven
Alle kapoenen voelen zich opperbest in de klas en spelen er lustig op los. De knuffels zijn dan ook niet meer nodig en kunnen lekker thuis blijven!
Deze week gaan we het grote hinkparcours wat op de
speelplaats is geschilderd, uitleggen in de klas!
Iedere dag brengen we een hinkvak aan, aan de hand
van een toneel.
De bedoeling van dit hinkparcours is: om de
kleuters te leren omgaan met een conflict!
Hoe leren ze dit:
De kleuters leren " STOP, HOU OP"
zeggen
Ze leren naar elkaar te luisteren.
Ze leren hun probleem met de ander alleen, of met
hulp van de juffrouw op te lossen.
Dit proberen we onder de knie te krijgen, door te
oefenen in allerlei activiteiten doorheen de week.
Nog even wat praktisch: Voor in de klas vragen we aan iedereen die dit nog niet heeft meegebracht een doos zakdoeken en een doos natte doekjes om de neusjes van jullie kapoenen af te vegen. Voor de kleuters die nog een pamper dragen vragen we nog een extra doos natte doekjes mee te brengen.
Hier blijven wij het hele jaar aandacht aan
schenken. Dag allemaal,
Deze week gaan we het grote hinkparcours wat op de speelplaats is geschilderd, uitleggen in de klas!
Iedere dag brengen we een hinkvak aan, aan de hand van een toneel.
De bedoeling van dit hinkparcours is: om de kleuters te leren omgaan met een conflict!
Hoe leren ze dit:
De kleuters leren " STOP, HOU OP" zeggen
Ze leren naar elkaar te luisteren.
Ze leren hun probleem met de ander alleen, of met hulp van de juffrouw op te lossen.
Dit proberen we onder de knie te krijgen, door te oefenen in allerlei activiteiten doorheen de week.
Hier blijven wij het hele jaar aandacht aan schenken.
Na een heerlijke vakantie zijn we weer goed gestart in de klas!
Alles is nieuw voor de kleuters. Daarom starten we deze twee weken met de klas te verkennen, de school en de afspraken hier rond.
Om zich thuis te laten voelen in de klas, is het fijn als u enkele foto's meegeeft die we in de album steken of ophangen, zodat uw kleuter er regelmatig naar kan kijken.
Op dinsdag 6 september om 19u bent uw welkom in de klas van uw kleuter voor een informatieve avond!
Omdat het schoolfeest stilletjes aan dichterbij komt, willen we wat praktische tips doorsturen. Voor velen zal het geen verrassing meer zijn wat de kleuters zullen uitbeelden op het schoolfeest.Nog even geduld en jullie mogen naar jullie kapoen komen kijken!!!!!
Voor het schoolfeest vragen we aan iedere kleuter een lange broek en t-shirt (liefst met lange mouwen) mee te brengen allebei in de kleur bruin!
Als je alles bij elkaar gevonden hebt, kan je de kleren meegeven naar school. Zo kan ik zien of alles o.k is en wie dubbele kleren heeft of wie iets niet heeft.. De vrijdag voor het schoolfeest geef ik alles mee terug naar huis. Zo kunnen de kleuters op zaterdag met de bruine kleren aan naar school komen. Dit brengt voor de kleuters minder stress mee, dan vlug vlug hun nog omkleden op school voor het optreden.
We blijven rond het gegeven van klein wit visje die zijn mama zoekt, verder werken.Voor onze kleuters neemt mama ook een belangrijke plaats in.
Daarom sluiten we aan met ons nieuw thema waar mama centraal staat. De kinderen kruipen in de rol van mama en ontdekken zo spelenderwijs hoe belangrijk onze mama wel is en wat ze allemaal doet. De huiselijke sfeer wordt in de klas binnengebracht.
Jullie mogen altijd een leuke foto van jullie gezin nog eens naar school meebrengen.De kleuters vinde het geweldig om de foto van thuis aan anderen te laten zien.
Wij zijn blij met jullie reacties met alle ouders die willen rijden op 13 APRIL. Dit is echt geweldig!
Wij hebben alles bekeken en de planning opgesteld.
De kleuters van Juf Inge met hun ouders zullen op school vertrekken om 11u05. Deze ouders brengen de kleuters van juf Miet mee terug naar school. De ouders van juf Miet zullen ons dan komen halen om 11u45 in Neerglabbeek.
Wij vertrekken allemaal voor op de schoolparking.
Het zou fijn zijn als jullie drie stoeltjes achterin kon zetten, doch als dit niet mogelijk is, zijn twee zitjes ook voldoende.Vóór in de auto willen we echter geen kinderen zetten.
Na een fijne vakantie verwelkomen we de vriendjes alsook de nieuwe vriendjes weer in de klas.
Samen met hen willen
we de komende 2 weken werken rond het prentenboek: " Klein wit
visje".Het boek gaat over
een klein wit visje dat huilt. Het is zijn mama kwijt. Het komt in zee dieren
tegen in allerlei kleuren. Uiteindelijk ziet
klein wit visje zijn mama terug!
Naar aanleiding van
het boek willen we een bezoek brengen aan de aquariumwinkel in Neerglabbeek. Dit plannen we op
woensdag 13 april. We kunnen niet met 2 klassen tegelijk een bezoekje brengen
in de winkel. Daarom vertrekt de
eerste groep om 10u45 en de tweede groep om 11u05 aan de school.Om daar te geraken en
terug te komen, vragen wij natuurlijk bereidwillige ouders die eventueel
meerdere keren op en neer willen rijden.
Rond 12 u zijn we
allemaal weer terug.
Indien u wil rijden, gelieve dit dan te laten weten
via "reactie" hier onder aan de tekst of via de schoolmail voor
dinsdag 29 maart!
Omdat het boek ook
rond kleuren gaat, willen we elke dag een andere kleur onder de aandacht
brengen. En tijdens hun spel
krijgen de kleuters de kans om over hun gevoelens en ervaringen te praten.
Na de paasvakantie
willen we het prentenboek " Klein Wit Visje" uitwerken in de klas. Klein Wit Visje is
zijn mama kwijt! Hij komt verschillende dieren tegen in de zee bij het zoeken
naar zijn mama. Om dit thema fijn te
kunnen uitwerken, vragen we om enkele materialen mee te
brengen zoals: schelpen, een vis spel, boekjes,foto's over zeedieren,....knuffels als: schildpad, slak,
vis, walvis, zeester, krab, octopus.( natuurlijk niets gaan kopen) Is er iemand die
thuis visjes heeft en die ze op school eens
wil laten kijken? Laat maar horen, dan
spreken we een dag na de vakantie af, wanneer je ze mag meebrengen. Alvast bedankt, juf.
Inge en juf. Miet
De komende 2 weken kijken we uit naar Pasen.
We starten met een bezoekje aan het kippenhok en maken ook een kippenhokje in
onze klas.
Wie thuis een knuffelkip heeft,
mag deze meebrengen voor in ons hokje!
Elke dag kijken we of onze kip een eitje heeft gelegd. We bekijken en
vergelijken ook echte eieren
en gaan er natuurlijk ook iets lekkers mee klaar maken.
We versieren onze klas met een paasboom vol eitjes en andere paasversiering.
De 2 de week maken we een lentewandeling en ontdekken zo het nieuwe leven in de
natuur. Ook in onze klas brengen we nieuw leven door te zaaien.
We werken nog verder ons paasmandje af en proeven van verschillende soorten
chocolade.
Komen de paasklokken ook eitjes brengen op school ? De kleuters rapen en vullen
hun mandjes ermee!!!
De kleuters mogen heel veel
eierschalen meebrengen zodat ze er dan lekker mee kunnen experimenteren.
Op donderdag 25 februari, krijgen de kleuters de kans om op school de voorstelling " Slimme Lotje " mee te maken.
Dit is het begin van ons nieuw thema. We richten ons op een prent van het verhaal van Lotje, namelijk de slaapkamer.
We gaan samen met de kleuters op ontdekking in de slaapkamer.
Daarom mogen de kleuters op vrijdag 26.02 een foto van hun bed en mee brengen.
Op donderdag3.03 mogen de kleuters allerlei voorwerpen meebrengen met een sluiting en die iets te maken hebben met de slaapkamer of slapen gaan. De sluiting kan velcro, een ritssluiting, knopen, drukknopen, haakjes,...zijn.Enkele voorbeelden van voorwerpen: toilettas, pantoffels met velcro, pyjama met knopen, ritssluiting,knuffels met allerlei sluitingen, kamerjas met een riem, ......
Wie heeft thuis reclamefolders van kinderslaapkamers????? Die zijn altijd welkom.!
De meegebrachte foto's zijn altijd een succes! De kleuters vertellen graag en met trots over zichzelf.
Tijdens het carnaval verlof hebben de kleuters zich
waarschijnlijk verkleed of zijn ze naar een stoet gaan kijken. Dit is een fijn aanknopingspunt om het op school ook
over carnaval te hebben.
De kleuters
mogen vertellen over hun ervaringen. De juf. brengt ook een verkleedkoffer mee zodat de kleuters zich in de
klas kunnen verkleden en zich inleven in een bepaalde figuur! We gaan
onze klas ook versieren met slingers en ballonnen, we gaan een masker knutselen
en dansen op gekke muziek.
Om het masker
te kunnen maken vragen we lege kartonnen eierdozen mee te brengen.Lege keukenrollen en
wc-rollen zijn ook altijd welkom!
Gelieve nog een
doos papieren zakdoekjes mee te geven. De voorraad is op!
De volgende dagen gaan we het hebben over onze
zintuigen. Welke zijn er en wat kunnen ze. Maandag willen we onze neuzen
testen. We snuiten onze neus en ruiken aan allerlei dingen.
Dinsdag komen de ogen aan de beurt en donderdag gaan
we op geluidentocht op zoek naar geluiden.
Om zoveel mogelijk ervaringen te laten opdoen, mogen
de kleuters daarom op
maandag dingen meebrengen waar je aan kan ruiken, op dinsdag iets om door te
kijken en op donderdag iets waar je mooi geluid mee kan maken.
Volgende week blijven we nog even bij de kapper zitten. We willen graag een kleuter, zijn of haar haren wassen en föhnen in de klas. Om zeker te weten dat we een kleuter nemen die we mogen wassen, geen schrik heeft van water en zeep en de haren graag laat föhnen, roepen we jullie hulp in.
Laat ons even op een briefje weten in het zitske als je kleuter in aanmerking komt om de haren te laten wassen.
Zijn er papa's of opa's die tijd hebben om hun scheerkunst te laten zien in de klas voor de kleuters, mogen dit aan ons tonen. Het is altijd tof als een opa of papa naar onze klas komt. We kunnen via briefjes afspreken wanneer dit kan plaats vinden. Zowel scheerapparaat als scheermesje met kwast of scheerschuim zijn welkom.
De volgende 2 weken willen we in de klas werken
rond het thema "kapper".
De interesse van de kleuters gaat hier naartoe,
want ze spelen dit soms in de poppenhoek.
Op maandag komt de mama van Nina in de klas! Zij is
kapster en laat ons zien wat een kapster allemaal doet!
De dagen erna gaan we in de poppenhoek een kapsalon
maken, we gaan experimenteren met kammen, borstels, krulspelden, speldjes, spiegels, scharen en garen, gel...Dit gaat zeker en vast een boeiend thema worden
:)
Zijn er ouders die thuis nog spullen hebben liggen
die eigenlijk weg mogen, dan mag je ze altijd mee naar school geven: vb. een kapotte haarföhn of haardroogkap, kammen of
borstels, spiegels, elastiekjes voor de haren, een lege pot of tube gel, een
lege fles shampoo, een speelgoed kappershoofd, krulspelden...