Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Verkeer... 3 E doet zeker mee!
Al onze activiteiten rond verkeer kan je hier ontdekken.
20-05-2013
Wat leren we dit schooljaar over verkeer?
Ieder schooljaar leren we heel wat bij: wiskunde, taal, wereldoriëntatie,....
Maar wat we zeker niet mogen vergeten, en nu in de kijker willen zetten, is VERKEER.
Dit is niet alleen belangrijk in de klas tijdens de theorieles. Maar het is uiterst belangrijk om deze kennis juist toe te passen in het echte dagdagelijkse leven.
Via deze blog willen we jullie op de hoogte houden van al die leerstof en praktische activiteiten. Hierbij proberen we alsook zoveel mogelijk tips te geven voor zowel onze kinderen als de ouders.
Nu is het aan de leerlingen zelf.
Zij zullen donderdag 6 juni zelfstandig een uitgestippelde route afleggen. Hierover kregen zij deze week een brief mee naar huis. Hieronder herhalen we nog even de belangrijkste afspraken.
AFSPRAKEN
VOOR DE LEERLINGEN DIE ZELFSTANDIG DEZE WEG AFLEGGEN:
Dit
zijn de afspraken als je over het voetpad wandelt:
1. Ik stap langs de
huizen.
2.Let goed op bij
uitritten, garages of hindernissen.
DUS...
ik wandel altijd op de stoep. Enkel als er hindernissen de stoep volledig
versperren, mag je die voorzichtig verlaten.
Dit
zijn de afspraken als je oversteekt.
Kies een veilige
plaats voor je oversteekt.
Kijk eerst links
(dichtstbijzijnde verkeer).
Kijk dan naar
rechts (van die kant kan er ook verkeer komen).
Kijk opnieuw naar
links.
Is er geen verkeer,
steek dan recht over.
In het midden van
de rijbaan kijk je best nog eens naar rechts en links (of er geen verkeer
aankomt).
Als er geen verkeer
is, stap je rustig verder tot aan de overkant. Komt er wel verkeer dan kun je
eventueel nog stoppen.
Let
ook altijd op voor de fietsers. En vergeet niet om hoffelijk te zijn wanneer
iemand je overlaat.
Maar natuurlijk kunnen wij dit niet
alleen. Daarom vragen wij 7 vrijwilligers om ons hierbij te
begeleiden.
Wat houdt dit in...? U
staat op een vast punt (zie sterren op het plan). Zo kan u de leerlingen in het
oog houden Wanneer
zij moeten oversteken bent u een extra paar ogen die zeker niet overbodig zijn
voor onze jonge wandelaars.
U
zal merken dat iedere leerling een nummer draagt. Zo kan u, indien nodig, deze
kinderen aanspreken of noteren wat zij verkeerd deden.(Hierbij krijgt u een
notitieplankje met de nummers en namen van de leerlingen op.)
Indien
een leerling een gevaar op de baan is, mag u hem doen stoppen.
MAAR WE HEBBEN VOORLOPIG NIET VOLDOENDE BEGELEIDERS. MORGEN ZULLEN JUF KATHLEEN EN JUF JAMUNA DE STAND VAN ZAKEN BESPREKEN. MAAR VANDAAG KREEG IK VANUIT 3E SPIJTIG GENOEG SLECHTS 2 REACTIES. Wij hebben zeker en vast begrip voor onze werkende ouders. Maar misschien zijn er grootouders of tantes / nonkels die willen komen helpen. DUS... vraag het zeker nog eens rond.
Vandaag stapten we op onze fiets om met onze ganse afdeling (3 - 4 - 5 - 6) onze fietsvaardigheden verder te ontwikkelen. Samen reden we naar het Peerdsbos. Daar werden we opgewacht door onze turnleerkrachten: juf Kirsten, juf Annemie, juf Caroline en meester Geert.
Daar aangekomen mocht ik al met trots zeggen dat dit vlot verlopen was. Even op adem komen, en we konden van start gaan. In het Peerdsbos zelf moesten we ons verplaatsen naar verschillende activiteiten. Deze waren zeer leerrijk en soms ontzettend ontspannend. Want dat mag ook al eens.
Wat deden we die dag allemaal? - Stratego. Een ontzettend slim bosspel. - Fietsvaardigheden. Over een plankje fietsen, een rotonde, afstappen, over een bruggetje. Het ene ging al wat beter dan het andere voor sommigen onder ons. - Even uitblazen in de speeltuin. - Een fietstocht door het bos. Hierbij splitsten we ons op in 2 groepen. Diegene die wilden, konden wat sneller fietsen. - Honkbal. Zo hard je kon op een tennisbal meppen met een tennisraket. Hup je fiets op en het afgebakende parcour afleggen. Maar opgelet. Als er 'stop' werd geroepen, moest dit natuurlijk ook gebeuren. - Fietsvaardigheden. Mierennest (door elkaar rijden maar elkaar of de grond niet raken), tikkertje (waarbij de tikker een lange flexibele buis vasthad), stambeeld spelen (enkele leerlingen hielden een voorwerp vast. Diegene die op de fiets zaten, moeten dit proberen te nemen en aan iemand anders te geven) en wie/wat ben ik? Allemaal leuke maar ontzettend leerrijke spelletjes.
Hierbij wil ik ook de papa van Sarah en de mama van Ferre bedanken voor de extra begeleiding tijdens deze dag. De foto's die Sarahs papa getrokken heeft, zullen morgen op deze blog staan.