Inhoud blog
  • Programma
  • Visé, 29 januari 2019
  • Etentje Bevershof
  • Hoei-Andenne
  • Engis
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Wielertoeristen uit Diepenbeek
    Fiets je mee ???
    26-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag rit zaterdag 26 juni 2010: Durbuy

    Verslag zaterdag 26 juni 2010: Durbuy

    Onder een stralende zon en het vooruitzicht op warme temperaturen verzamelden we om 7u30 aan de 3x20. Remi dit keer zonder fiets, want hij had duidelijk nog wat last van z’n val van afgelopen woensdag. Maar toch tof dat ie ons kwam uitzwaaien !




    Er werd afgesproken dat als iemand zonder drinken zat hij dat tijdig zou melden zodat we zouden stoppen om bij te tanken want zoals Valère Ph het zegt “ vochtverlies is krachtverlies “. Na Kortessem, Bommershoven en Vechmaal verlaten we Haspengouw. Via de Romeinse kassei komen we in Oreye en nadien Remicourt. Peter, nog geheel in fietsvakantiestemming, ziet overal lavendel-velden opduiken. We brengen hem met de voeten op de grond als we zeggen dat het lavendel vlas is, en dat die gele bloemen geen zonnebloemen maar “pisbloemen” zijn.

    Het parcours wordt adembenemender met de kilometer. Langs koren- en tarwevelden, die hier en daar opgefleurd worden door een klaproos doorkuisen we Donceel en Verlaine. Nadat we een glimp opvangen van het kasteel van Jehay, dat in de verte boven de boven uitprijkt, en we de afkoelingstorens van de kerncentrale van Tihange zien liggen houden we halt in Amay. Omdat daar ’s zaterdags markt is treffen we er gelukkig al een café aan dat open is, en het moet gezegd worden dat de cafébazin haar uiterste best deed  om ons in het Nederlands te bedienen. Bananen en koekjes worden naar binnen gewerkt, de bidons worden bijgevuld … klaar voor vertrek.




    Om uit de Maasvallei te geraken klimmen we van Ombret naar Strée.  We zien de hoogte stijgen van 75m tot 270m op een afstand van 10 kms. Maar we blijven klimmen via Terwange en Atrin, in Borlon ( deelgemeente van Durbuy ) wordt het hoogste punt van de rit geregistreerd: 322 meter.





    We komen “de kleinste stadskern van België “ langs de achterkant binnen ttz via het “ Parc des Topiares “ waar meer dan 250 gebeeldhouwde buxusplanten te bewonderen zijn. In Durbuy houden we even halt om onze ogen de kost te geven. Een drukte van jewelste …. Auto’s die op en aan rijden, motards die de terrassen  overspoelen, …. We laten een groepsfoto nemen en zetten verder koers naar Barvaux.










    Amaai … wat een klim, stukken van 14% die ik probeer te bedwingen met de ketting op het kleinste verzet … wat een opluchting toen ik plots een helpende hand voelde ! Plots de keuze Rome: 3km. Alle wegen leiden naar Rome ? Maar we kiezen toch maar voor Barvaux waar Leon taart gaat halen en we ons neervleien op een terras vlak naast de Ourthe, waar de kajaks van durbuyadventure uit het water gehaald worden.


    Alle wegen leiden naar Rome ????

    We verlaten Barvaux en rijden langs het maïslabyrinth waar de bezoekers vanaf 3 juli verloren kunnen lopen in het thema van Yakari. Ik stel me de vraag of maïs op één week tijd zo snel kan groeien … vandaag kon je er nog over springen !





    " En nu jij Vanessa ! ", maar ik heb het verzoek vriendelijk afgewezen


    Ik mag kop trekken naast Valère, tot aan het winkeltje. Maar snel besef ik dat de wind tegen me kapot maakt, en gelukkig ziet ook Peter dit die m’n plaatsje inpikt. “ Een schoon stukske om 50 te rijden “, roept Leon en de grote molens worden opgelegd. Heerlijk sprinten, dat is eerder m’n ding. Is ook normaal zegt Valère … gij hebt dikke euh bullen? Maar eigenlijk was ik tegen hem aan ’t praten over Bullen die me opgemeten heeft en zei dat ik eerder een sprinter dan een klimmer ben. Hij zal wel wat wind in de oren gehad hebben zeker, onze Valère ?

    In Hamoir stoppen we aan een winkeltje waar ik buiten kom met 1,5 liter koude spa, twee pakken suikerwafels en 2 bananen. De wafels deel ik uit, de bananen steek ik weg en het water wordt gemengd met isostar-poeder in m’n bidons. Deze rit rij je onmogelijk uit op water alleen. Door het zweten ( alleen al van de warmte ) verlies je te veel zout … En die man met de hamer, die wil ik nooit tegen komen.. dus prop ik me onderweg vol en drink ik me te pletter.

    In Hamoir zal op 5 juli de tour doorkomen, jammer dat dat op een maandag is, anders wel een fietstochtje waard.

    We volgen de kronkelende Ourthe tot in Esneux, waar het klimmen geblazen is tot we ons op het Condroz-plateau bevinden. We stijgen van 98 m naar 272 m… maar de vergezichten maken alles goed. En gelukkig is er na iedere klim een afdaling, in dit geval de rue des 36 tournants die ik veel voorzichtiger en dus minder snel neem als de anderen, ik heb het niet zo begrepen op tegenliggene auto’s die ook wel eens van hun rijstrook durven afwijken.









    In Engis houden we halt, volhardend in de boosheid neemt Florke Vertongen de zoveelste “chocolat chaud “, en dit onder een stralend zonnetje van 30°. “Zou het weer nog zo blijven ? “ vraagt ie dan nog. Maar de hitte was best doenbaar, er was genoeg wind en dus ook genoeg zuurstof in de lucht.






    "Even m'n helm nog uitwringen"

    Via Awirs en de kermis in Momalle zetten we koers richting Vechmaal waar Leon lek rijdt. We houden halt aan een woning waar de heer des huizes in z’n prachtige tuin aan ’t werken is. Valère ziet de tuinslang liggen en bezorgt ons een plaatselijke regenbui. Dus Flor “ neen, het weer bleef eventjes zo niet ! “. Maar het deed deugd die douche !



    Een geschenk uit de hemel deze verfrissende douche !

    Terug werd gereden zoals we opgereden zijn … en na meer dan 180 kms worden we in ’t Paenhuys opgewacht door onze supporters: Omer & Irma en Wivine. Ook Moeke Simone komt er nog even bijzitten, en zelfs Mieke en Remi kwamen ook nog even afgezakt. De Westmalles, Duvels, Krieken .. waren dik verdiend, en Edgard trakteerde ons nog eens extra omwille van z’n verjaardag, proficiat Edgard.

    Ritgegevens: 184 kms, 1871 hms, gem 28,2

    Link naar de rit: http://connect.garmin.com/activity/38226548

    Bijeen gesprokkeld door: Valère Ph, Valère B, Flor, Peter, Marcel, Leon, Edgard, Vanessa

    Jammer dat Paul en Ivan kozen voor een kortere rit naar Aubel omwille van de warmte, maar we hopen dat ze ook een mooie rit gehad hebben.

    Ne dikke merci voor het verstandige kopwerk, en voor de helpende handen ( de hand Gods ! ). Voor Valère: sorry voor de stijve nek die ik je wel eens bezorg, en bedankt om na de zware hellingen terug te keren en naast me te rijden tot boven !




    Omer .... met de fiets in 't Paenhuys, blij je terug te zien !

    Ja Moeke, die foto was voor op de blog !

    26-06-2010 om 23:16 geschreven door eaglevanessa  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    24-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag Peter: 3 Ballons

    Mijn 3 Ballons

    Donderdagmorgen, 10 juni omstreeks 7u vertrokken we richting Bessoncourt in de Vogezen. ‘We’ zijn Mark, een collega van me, en zijn schoonvader, de alom bekende Fons Moors.

    Vijf uurtjes later stapten we uit aan ons hotel, het gereserveerd kamertje bleek wel erg klein, maar wat kon ons dat deren? We waren immers hier om te fietsen!

    Diezelfde middag zou de laatste col van zaterdag, Lan Planche des Belles Filles, verkend worden. Alle verhalen die we hierover gelezen of gehoord hadden, klopten ! Wat was dit een beest !! En die zou ik zaterdag na 200km nog moeten beklimmen ???




     

    Doseren zei het thuisfront, we zouden deze wijze raad stevig in onze oren knopen!!

    Op vrijdag gingen we heel rustig wat fietsen, met de auto naar de inschrijving om daar de laatste formaliteiten te regelen en dan richting eerste klim voor zaterdag, Ballon de Servance. Ik beperkt mijn hartslag op maximum 140. Desondanks voel ik deze col toch ’s avonds nog in de benen! 

    Was het een slechte beslissing geweest om vrijdag alsnog te fietsen??  Hopelijk niet.






    Zaterdagmorgen 5u zouden we opstaan. Een wekker had ik niet nodig, want na een onrustige nacht werd ik omstreeks 4u gewekt door de striemende regen. Het zou toch niet waar zijn?!  Een blik op de buienradar leerde ons dat we in het slechtste geval een korte tijd in de regen zouden moeten rijden.

    Dat beloofde alvast voor de afdalingen…

    Iets voor 7u stonden we dan aan de start, van zenuwen was vreemd genoeg geen sprake.

    Rustig keuvelde ik met enkele bekenden van Bilzen, teamgenoten van Emiel, een neef van me.

    Die laatste kon zich niet bedwingen en zocht zich een weg naar voren doorheen de wachtende renners.

    Zou ik hem nog terugzien die dag??




    Om 7u20 klonk dan eindelijk het lang verwachte startschot, maar uit de startblokken schieten was er niet bij, tergend traag schoven we op tot we eindelijk over de tijdopnamematten reden.

    Achteraf bleek dat deze niet gewerkt hadden, want we kregen allemaal dezelfde starttijd aangesmeerd.

     

    Good luck allemaal en hou het veilig werd er nog geroepen. Fons en Mark gingen de kleine toer rijden dus samenblijven was geen optie.

    Amper 2 km gereden en de eerste valpartij was een feit.  Gladde treinrails waren er de oorzaak van dat een tiental renners onzacht in aanraking met het asfalt kwamen. Allen gelukkig zonder erg. We waren nogmaals gewaarschuwd! De benen waren niet geheel gerecupereerd en voelden wat zwaar aan, daarom maar goed de hartslag in het oog houden, doseren en zelfs sommige te snelle groepjes laten rijden in de valse platte aanloop naar de eerste col van de dag, de Ballon de Servance ( 18,5 km lang, over deze afstand overbrug je 737 hms, gem 4%, met max 9,4%, top ligt op 1200 m ). 

    Daar nam ik me voor dat 160 de bovengrens van mijn hartslag ging zijn.  Ik merkte dat ik met deze hartslag een aardig tempo kon ontwikkelen en reed menig renner voorbij. Af en toe kwam er eens iemand zwaar hijgend voorbij.  Het viel me ook op hoeveel renners lek naast de weg stonden, hopelijk bleef ik hiervan gespaard.

    Plots zag ik het blauwe truitje van Fons, hij was dus ook vrij vooraan kunnen starten.

    Vrolijk filmend trapte hij zichzelf een weg naar boven. 

    Op twee kilometer onder de top haalde ik verrassend genoeg Emiel in, kort gesprekje en weer verder.

    In mijn ritme blijven was de boodschap. Hij zou me wel inhalen in de afdaling dacht ik nog.

    De afdaling nam ik erg rustig, in tegenstelling tot menig andere renner. Eentje zag ik bijna aan de verkeerde kant van de vangrails belanden!

    Eens beneden in het dorp floepte het verkeerslicht op rood. Het voordeel was dat er zich een mooie groep vormde die wel zin hadden om stevig door te fietsen. Meevaller, heel even de goede wil laten zien en een stukske kopwerk doen om me dan wat later te verstoppen in het peloton.

    Na een tijdje liep het voor geen meter meer, althans, dat gevoel kreeg ik. De hartslag liep op en de snelheid terug. Even vreesde ik voor een platte band maar de weg bleek licht hellend te gaan. En voor we het wisten waren we bovenop de 2de col van de dag, Col de Menil. Amper 691m hoog dus die naam eigenlijk niet waard. Toch wel grappig, een col genomen met de grote molen (ik had de 53 laten liggen)

    Toch een voordeel van mijn gebrekkige parcourskennis!

    In de korte afdaling die daarop volgde wurmde ik wat vast voedsel naar binnen, met een zéér gemeende vloek naar mijn voorganger die niet waarschuwde voor een put in de weg. Daar vloog mijn koekske, gelukkig bleef ik zelf overeind. Eten zou ik toch wel voldoende bijhebben.

    Col d'Oderen ( 11,4km lang, 384 hms, 3,4% gem, max 5,2%, de top ligt op 884 m ) bleek de volgende beklimming van de dag te zijn.
    Ik maakte de fout om me te laten uitzakken in de groep om eens te kijken of Emiel al teruggekomen was. Niet dus.

    Na een rechtse bocht begonnen we eraan. De eersten trokken meteen stevig door, en omdat ik achteraan in de groep zat, waren deze vogels vliegen. Toch kon ik opnieuw de grote molen blijven trappen en haalde ik een groot gedeelte van de groep in. Twee kilometer van de top toch maar klein gelegd en de snelle jongens gelaten voor wat ze waren. “Doseren, het is nog lang” dacht ik opnieuw! 

    Op de top bleek er een bevoorrading te zijn, even checkte ik mijn drinkbussen, één volledig volle en de andere nog voor een kwart vol. Dat moest genoeg zijn om tot de volgende bevoorrading te egraken, zonder te stoppen reed ik verder. 
    De snelle jongens waren gestopt maar zoefden me op het einde van de afdaling weerom voorbij. Perfect, zo zat ik opnieuw in een goede groep die me door de vallei naar de volgende klim zouden loodsen. Dat is de Col du Bramont ( 15,4 km lang, 494 hms, gem 3,2%, max 6,1%, top ligt op 956 m ), opnieuw een loper blijkt volgens mijn computertje. De snelheid zakt nooit onder 17km/u en de groep blijkt nog vrij groot op de top.

    Het gaat goed denk ik nog! Eten en drinken tijdens het klimmen…moet kunnen.  De wegen beginnen ook op te drogen. Mijn vrees om plat te rijden neemt dus ook wat af. Heel even maar gaat het naar beneden, ik had de afdaling veel langer verwacht, maar al na amper 1 km is het terug klimmen. Deju toch, ik had toch beter dat parcours moeten instuderen ! Hoe lang duurt deze en wat is de naam ? Route Americains weet een Nederlandse medemens me te vertellen, oftewel le Markstein. Leuk toch zoveel mensen die je kan aanspreken, de grote hoop renners is Belg of Nederlander, en dat in een Franse cyclo, vreemd !



    De eerste keer vandaag voel ik licht protest in de benen, achteraf lees ik dat deze puist tussen de 8 en 10% schommelt, ik kies een rustiger tempo en laat de groep rijden. Het zou nog lang zijn, en in de afdaling zou ik ze toch niet kunnen of willen bijhouden. Bovengekomen is het toch even schrikken, door een dichte mist is de zichtbaarheid amper 100m! Opnieuw wat gedruppel en een stevige zijwind. Je zal hier maar alleen zitten denk ik nog!! Gelukkig is dat niet het geval voor mij, en als volleerde profs waaieren we ons een weg naar de top van de Grand Ballon . Hier wordt opnieuw stevig doorgereden. In de groep merk ik een jongedame op in een Belgische professionele WK wedstrijdtrui. Ze heeft geen enkel probleem met het tempo. Echt steil is het ook wel niet, behalve die laatste kilometer, maar dan is de top in zicht, de jongedame danst van ons weg, ‘ons’ is dan al teruggevallen naar 2 renners.

    Eenmaal boven, we zijn dan op 1342m hoogte en het spreekwoordelijke dak van deze rit, stop ik om de lege bidons bij te vullen en iets te eten. Nog even een plaspauze en we vatten deel 2 aan. Een Franse supporter vraagt me hoelang ik ondertussen onderweg ben. Tot hiertoe had ik hier zelf geen idee van, even checken dus. 3u45 bleek ik nodig gehad te hebben om de eerste 105 km af te malen. Ik verbaas mezelf en klik even door naar de gemiddelde snelheid. Totaal onbelangrijk maar ik had even uitgerekend dat ik 25 gemiddeld moest rijden om aan een tijd van 8u30 te raken. Zo ongeveer mijn richttijd. Hier zat ik dus vér boven!! Vlug die info weggeklikt, het zou me toch geen goed doen moest ik plots die gemiddelde snelheid zien dalen, en ik was amper halweg!

    De afdaling is enig mooi, gaat over brede wegen met een goed overzicht. Toch merk ik hier voor de eerste keer weer het nadeel van hoge velgen in de bergen. Zo windgevoelig… even later merk ik dan ook weer het aerodynamische voordeel hiervan. Zonder trappen haal ik een medemens in die verwoed zijn trappers rond duwt. Beneden kan ik het niet laten toch nog even opnieuw naar die klok te kijken, bijna 4u onderweg en iets minder dan 120 km afgelegd. Zou het…? Ach wel neen…trappen Peter, er liggen nog 3 cols voor je!!

    De eerste is de Hundsruck, (8.7 km lang. Over deze afstand overbrug je 343 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 3.9 %, meteen max van 6.7%, de top ligt op 748m hoogte).

    Collega’s vertelden me dat deze best te doen is, maar dat valt me toch tegen. De laatste kilometers schakel ik voor het eerst terug naar de 28. Geen schande, zo pep ik mezelf op. Rustig blijven en wat krachten sparen, zolang me niemand inhaalt kan ik de ‘moral’ hoog houden.

    Het peloton is nu volledig uit mekaar geslagen, van groepjes is geen sprake meer. Wanneer ik ook deze afdaling achter de rug heb merk ik zelfs dat ik helemaal alleen zit, niemand voor me en ook niet achter me! Even ga ik zelfs twijfelen of ik nog wel op het juiste traject zit!! Toch zie ik plots 2 renners en besluit een inspanning te doen en er naartoe te rijden. Met 3 is het toch gemakkelijker in een vallei. Iedereen doet zijn deel van het kopwerk en zo kan ik toch even wat recupereren, met goed in het achterhoofd wat nog komen moet. De Ballon d’Alsace en die verschrikkelijke berg der mooie meisjes.Plots wegenwerken, en we staan stil! Net als we kunnen vertrekken komt er een grote groep aansluiten, zij hebben geluk want moeten niet stoppen, ik ook want vanaf hier doe ik geen kopwerk meer.

    Voor we het beseffen zijn we in Sewen, de voet van de voorlaatste col van de dag. ((Ballon d’Alsace 13.2 km lang. Over deze afstand overbrug je 678 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 5.1 %, met een max van 8.6%, de top ligt op 1200 meter).

    Hier is ook nog een bevoorrading en de grote hoop knijpt de remmen dicht. Ik beslis verder te rijden, neem nog vlug een vloeibaar gelleke en drink nog eens goed. Deze col begint direct steil en ik kies een rustig ritme, ik haal er nog in, maar wordt ook ingehaald. De zon staat pal boven ons en het zweet gutst me vanonder mijn helm, ik zoek de schaduw op helemaal links van de weg, de vermoeidheid speelt me parten. Op 3 kilometer van de top flitst de jongedame me opnieuw voorbij, blijkbaar was ik iets vroeger vertrokken aan de bevoorrading. Go Belgium go goo roep ik haar nog na!Redelijk choco kom ik boven, laatste afdaling van de dag, voorzichtig zijn Peter, denk aan iedereen die je dat gevraagd heeft!! Beneden merk ik een 3-tal renners achter me, ik wacht en met zijn 4 rijden we verder. We draaien goed rond aan snelheden boven de 40. De renners die we onderweg oppikken draaien gelukkig mee zodat ik niet te vaak kop moet doen, want er staat toch wel een aardige tegenwind.

    Ik probeer wat te recupereren, mijn laatste eten volledig binnenspelen. In de drinkbus spaar ik nog een laatste restje voor wat komen gaat.Deze kilometers zijn vergelijkbaar met onze Haspengouwstreek. Stevig op en af, zodanig dat de groep snel uitdunt. In Champaney, de startplaats van vanmorgen, zijn we nog met 2!Samen met een sympathieke Vlaming rijd ik richting laatste col, de verschrikking wacht op ons! Het is hier dat ik toch nog eens even naar de tijd kijk, 6u40 onderweg. Ik moet nog 20 km rijden, waarvan 15 km vals plat en 5 km…voor het eerst ga ik geloven dat er zelfs meer in zit dan de beoogde 8u30. Dit geeft me vleugels!

    Vleugels die vlug gekortwiekt zijn als ik met een bang hartje rechtsop draai naar de Planche des Belles Filles. (5.5 km lang. Over deze afstand overbrug je 453 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 8.2 %, met een max van 13.6%, de top ligt op 1148 meter hoogte). Ik dring niet écht aan en schakel meteen de kleinste versnelling, mijn 34-28. Dit in de wetenschap dat die eerste 2 kilometer de ergste zijn. Maar…die vallen me beter mee dan verwacht, en al vlug schakel ik op!

    Alles doet pijn, maar om één of andere reden deert het me niet. Het is warm, ik zie het zweet in beekjes over mijn benen lopen, maar ik blijf renners inhalen, en dat geeft moed!De laatste 2 kilometer zijn zelfs puur genieten, regelmatig ga ik eens recht op de trappers lopen. Hier had ik voor getraind, dit doel. En ik ging het tot een goed einde brengen! In een schitterende tijd nog wel!! In de laatste 200 meter is er een kort stukje afdaling, hier trek ik de grote plaat terug op, en besluit die niet meer af te leggen. Die ene renner die me ingehaald heeft, moet en zal ik nog terugpakken! De laatste 100m is het terug klimmen, maar ik houd de belofte aan mezelf, koppig schakel ik niet meer terug, en op deze col heeft me niemand ingehaald.


    Ik bol over de streep en de grote klok toont me dat het startsein 7u53 minuten geleden gegeven is.Uitgeput en zwaar hijgend hang ik wat verder over mijn stuur, in mijn linkerbeen zit zelfs de kracht niet meer om uit het pedaal te klikken, mijn linkerhand steekt een handje toe . Achteraf blijkt dat ik 339ste werd van de 2400 renners die uitreden in de algemene rangschikking, 111ste op 529 in mijn leeftijdscategorie. Aan de meet zie ik nog de jongedame die me 2 keer achterliet. Al vlug weet ik ook waarom, het was Marjolein Truyers, een triatlete van 26. Straffe madam, 4 maanden geleden pas mama geworden en nu reed ze dit in 7u48. Ze werd 7de in de damescategorie.

    Even kijk ik nog wat rond naar het circus, eet wat pasta van de organisatie en daal ik opnieuw af. Dan zie ik Emiel die zijn laatste kilometers aan het afmalen is.Ik besluit om te keren en hem nog wat morele steun te verlenen. Hij had pech gehad, 2 keer platgevallen. En zijn 39 was toch ook wat te groot voor dit werk. Maar hij reed uit, en iedereen die dat hier doet, verdient een pluim!!

    Als ik terug afdaal bemerk ik heel wat wandelaars die hun fiets naar boven duwen, ook dat is afzien!Onder staan mijn maten, terwijl de fiets op de auto gezet wordt, wisselen we al wat verhalen uit. Het is geen moment stil in de auto op de terugweg naar huis. Wat was dit een schitterende fietsvakantie! Zeker voor herhaling vatbaar! Bedankt mannen!!

    Mark reed 4u49 en Fons 4u17 op de 104km. Emiel reed 9u05 op de 205km

    Eenmaal thuis besef ik maar al te goed dat dit mooi resultaat veelal te danken is aan de groep 3*20 rs die ik vorig jaar mocht leren kennen. Samen met hun bouwde ik langzaam maar zeker de kilometers op, het trainen was zowaar fun! Bedankt jongens en meisjes!

    Volgend jaar allemaal samen?

    Peter

    Foto’s en filmpjes van deze 3-daagse op www.fonsmtb.be


     

    24-06-2010 om 19:28 geschreven door eaglevanessa  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag dinsdag 22 juni 2010: Namen

    Verslag rit dinsdag 22 juni 2010: Namen

    Voor deze rit had ik al lang congé ingezet … ik had in Namen nog iets goed te maken. Een stralende zon, zeer welkom na dat druilerige weekend, zelfs warm genoeg om de armstukken thuis te laten. Papa had de rit uitgestippeld en op onze garmin ingeladen.

    Om 9u werd er, zoals gewoonlijk, verzameld aan Lutseluskerk. Voor velen was het een prettig weerzien met Marc T, die we de laatste maanden weinig gezien hebben omwille van werkverplichtingen, fietsvakantie en jammerlijk genoeg z’n val die daarmee gepaard ging. Maar hij zag er toch fit genoeg uit om mee te rijden

    De heenrit liep over Gors-op-Leeuw, Jesseren, Vechmaal, Rukkelingen waar kasseien vermeden werden ( oef ! ). Snel steken we de taalgrens over: we rijden door Berloz, Hollogne Sur Geer en Omal waar hier en daar al een vogelverschrikker klaar staat, wachtend op “ het feest van de vogelverschrikker “ dat dit jaar plaats heeft op 10 juli.

    Slingerend van het ene Waalse dorpje naar het andere, tussen het malse koren en de rode klaprozen als contrast keuvelen we heel wat onderweg. Er moet gezegd worden dat dit parcours, bijna geheel autovrij, en die prachtige vergezichten puur genieten is. De meesten onder ons waren nog nooit op deze mooie wegjes geweest, ikzelf had dit voorrecht al gehad toen ik enkele weken geleden met pa een ritje maakte naar Oteppe. En ’t was ook aan de forellenvijver waar gestopt werd voor een tasje koffie ( en voor Florke Vertongen ne warme choco ). De bananen en koekjes werden naar binnen gewerkt … klaar voor het grote werk: klimmen van Oteppe naar Héron (max 11%).

    Langs akkerlanden en grazende koeien passeren we Petit –Waret waar gek genoeg meer Toi-Toi’s naast de straat staan opgesteld dan het dorpje cafés telt.  Zouden de erwten-velden hier voor iets tussen steken ? En dan kruisen we Vezin, gelegen naast March-les Dames, en steken we in Namèche de Maas over. De ruige rotsen prijken op de achtergrond … we bevinden ons nu op het Waalse fietsroutenetwerk RAVEL. Tot in Namen volgen we de Maas, als we de gps moesten geloven moesten we er zelfs door uit. We genieten van de boten, de gerestaureerde kasteeltjes, en van de glinstering van de zon in het water.

    In Namen aangekomen trekken we richting citadelle. Iedereen kreeg de keuze hem al dan niet te beklimmen maar gek genoeg was iedereen supergemotiveerd om boven van het prachtige panorama te kunnen genieten. Dit was waarvoor ik absoluut terug naar Namen wilde komen: vorige keer had ik de “route Merveilleuse “ niet meegedaan dus wilde ik dit per sé goed maken. Een mooie klim: kleine kasseitjes, 2 km lang, max 8%, gemidd 5,35 %. Boven werd er een groepsfoto getrokken, als blijvende herinnering aan deze mooie rit.

    En dan is er koffie … bij de plaatselijke bakker. Bère bestelde 1 taart. Al direct commentaar “ maar één taart ??? “, “ ja” zegt Bère … “we zijn toch met 12”. ’t Is duidelijk dat Bère niet weet dat de zaterdaggroep ¼ taart per persoon als norm heeft . Dus werd er snel wat taart bijbesteld. Edgard merkte dat ie plat stond toen we wilden vertrekken. De tweede keer al vandaag …

    De terugweg was weer klimmen uit de Maasvallei. In Champion komen we langs een militaire begraafplaats. Grote hilariteit als we “ Florville “ passeren. En dan jammer genoeg … een betonnen baan in slechte staat maar dat kan je onmogelijk op voorhand inschatten als je een rit uitstippelt via je computer. Zoals we opgereden zijn, wind tegen, moeten we ook terugrijden. Flor en Marc nemen een groot deel van ’t kopwerk voor hun rekening, en bewijzen hiermee dat ze volledig hersteld zijn van hun valpartijen.

    Maar goed dat ik een gps heb .. ik zou de namen van al die dorpen nooit kunnen onthouden die we gepasseerd zijn: Wasseiges, Thisnes, Bertrée, en dan al bekender in de oren klinkend ( alleen al maar omdat het Nederlandstalig is): Montenaken, Borlo, Engelmanshoven, Hoepertingen, Wellen, Kortessem en Djoppenbeek waar we even halt houden in ’t Paenhuys en nakeuvelen over de wel heel mooie rit. Merci Jos 

    Ritgegevens: 175 kms, 1473 hms, gemidd 26,7, altijd wind tegen

    Link naar de rit: http://connect.garmin.com/player/37804654

    WTers: Jos, Harry, Edgard, Ludo, Leon, Marcel, Marc T, Flor, Bère, Jean, Valère B, Vanessa

    Een dikke proficiat voor Flor en Moeke die vandaag 37 jaar getrouwd zijn !











































    22-06-2010 om 23:11 geschreven door eaglevanessa  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Gastenboek
  • zggkeqhu52gf
  • dinsdagrit
  • 0xonzh
  • Zaterdagrit naar Aubel 31/10/15
  • cafe den engel tongeren

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • wielertoerist.be
  • buienradar
  • VWB
  • Climby Bike
  • weersvoorspelling volgende week
  • Waarnemingen Diepenbeek
  • Fiets en wetenschap
  • Trapfrequentie
  • http://www.fons-mtb.be/

  • Archief per week
  • 11/02-17/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 06/11-12/11 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/09-02/10 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!