De voorbereiding
Het maken van een grote reis vraagt om de juiste voorbereiding. Er moeten veel dingen geregeld worden, waaronder de tickets en het visum. De tickets hebben we geboekt bij Wereldcontact. Wij hebben aangegeven welke route we wilden gaan rijden en zij hebben daar de juiste vlucht voor gezocht. Met de aankomst in Sydney en het vertrek vanuit Perth, hadden we de jaartickets voor 999,- (excl. Belastingen) geregeld. Vliegen doen we met Quantas via Frankfurt (met KLM) en Singapore. De retourdatum hebben we op 14 mei staan. Wanneer we deze datum willen wijzigen, betalen we 100,- per ticket.
Bij het kopen van de tickets heeft Wereldcontact gelijk een 3-maanden toeristenvisum voor ons geregeld. Uiteraard willen we onze reis graag zonder tijdsdruk maken, dus is een langer visum nodig. We hebben gekozen voor het 6-maanden toeristenvisum. Met dit visum mag je 6 maanden in Australië verblijven en slechts werken tegen onderdak.
Bij het uitdraaien van de aanvraagformulieren kwamen we er achter dat ik (Arjan) longfotos moest laten maken bij het OLVG Amsterdam. Dit omdat ik langer als 3 maanden buiten Nederland heb gewoond (6 maanden stage op Curaçao). De kosten hiervoor bedroegen 46,20. Deze heb ik vrijdag 29 oktober laten maken.
Verder kwamen we er achter dat de paspoorten opgestuurd moesten worden naar Berlijn. Je visum wordt namelijk als een sticker in je paspoort geplakt en visums kunnen alleen nog maar in Berlijn geregeld worden. Het opsturen van de paspoorten zagen we niet echt zitten, dus hebben we besloten om zelf naar Berlijn te rijden en alles daar persoonlijk te regelen. Veel mensen verklaarden ons voor gek, maar als je gebruik kunt maken van een lease-auto valt dat wel mee. Via internet hebben we een hotel in Berlijn geboekt. In de nacht van 31 oktober 2004 op 1 november 2004 verbleven we in het IBIS Berlin Adlershof Hotel. Een kamer inclusief ontbijt voor 2 personen kostte 68,-. In Duitsland kun je hard rijden, maar als je een aantal keren in een stau rijdt van een aantal kilometers, duurt je reis toch langer dan de geplande 6 uur. We hebben er zon 8 uur over gedaan.
De Australische ambassade bevindt zich in de Wallstrasse van Berlijn. In deze straat bevonden zich heel veel ambassades (Angola, China, Brazilië, etc.). Om half 9 was de ambassade open en om 9 uur ging het loket voor de visums open. Uiteraard waren wij om half 9 binnen en ook als eerste aan de beurt. Na wat vragen te hebben beantwoord werd ons het visum toegezegd. We hebben een klein rondje door Berlijn gelopen en konden, na betaling van 80,-, om 10.45 uur de paspoorten met visums weer ophalen. Na een bezoek aan de Australian Shop naast de ambassade zijn we weer richting huis gegaan. Omdat we vroeg in de avond thuiskwamen (rond 20.15 uur), konden we dinsdag gewoon werken.
Nu we de tickets en de visums geregeld hebben kunnen we rustig aan de andere dingen gaan werken (bezienswaardigheden, internationaal rijbewijs en startarrangement). Het internationaal rijbewijs is tegen 12,50 bij de ANWB op te halen, dus heeft dit geen grote haast. Eind november zullen we de eerste dagen in Sydney gaan vastleggen. Dit betekent een hotelletje met airport-pickup. Het is namelijk wel lekker als je uitgerust aan je reis kunt beginnen, dus zorgen we voor een goed hotel.
Revised: december 30, 2004 .
|