Onze pelgrimstocht naar Santiago de Compostela
Roland Cleenewerck, Jozef Dael en Lionel Vandooren
Op 1 juli zijn we vertrokken vanuit Poperinge via Lourdes naar Santiago de Compostela.
Over mijzelf
Ik ben Lionel Vandooren
Ik ben een man en woon in Zonnebeke (Belgie) en mijn beroep is Gepensioeneerd metaalarbeider.
Ik ben geboren op 01/07/1947 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen en Fietsen.
Ik ben gehuwd met Lucrese Keirsebilck en heb een dochter, "Donna" en 2 kleinkinderen "Wannes","Wietse" en +"Warre".
Dropbox

Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

17-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Puente la Reina naar Villamajor de Monjardin

Na een heel rustige nacht mochten we onmiddellijk klimmen van 346 meter naar 'Mañeru' 482 meter. Ideaal om wakker te worden. Na een korte afdaling terug omhoog naar 'Cirauqui 498 meter. Waarom liggen die Spaanse dorpen toch zo hoog? In 'Cirauqui' kochten we brood en een halve liter chocomelk als ontbijt. Nadien gingen we naar 'Lorca' 483 meter, maar daar zijn we gewoon doorgewandeld. Via 'Villatuerta' arriveerden we in 'Estella', een dorp op 400 meter boven de zeespiegel. Daar was de dorst zo groot dat we de bar niet konden voorbij gaan. De zon wist immers weer niet wat zuinig was. Met een frisse tong trokken we vervolgens naar 'Irache' 496 meter. Daar vonden we de 'Bodega' waar er water en wijn kan getapt worden uit de muur. De wijn was aan de zure kant, maar wat wil je als het gratis is?

Vergezeld door een loodzware zon wandelden we verder naar 'Azqueta'. Dat was 582 meter hoog. Daar vulden we de vloeistof nog wat bij in een kleine bar voor we de benen namen naar 'Villamayor de Monjardin' op 730 meter hoog, en dit met een temperatuur van 35°C in de schaduw. De eerste refuge was completto, maar in de tweede hadden we wel geluk. De uitbaters waren Nederlanders en in de refuge ontmoetten we een Spaans gezin waarvan de vader van de vrouw afkomstig was van Vlamertinge. Zij kende onze streek goed, en sprak nog een aardig woordje Vlaams, hoewel ze in Brussel geboren en getogen was. Een goede Vlaming vergeet zijn taal niet zeker? Deze avond was het gesprek in elk geval in het Vlaams. Het eten was zeer goed, en de slaapplaatsen waren in orde!!!

Vanmorgen vroeg vertrokken, langs dit pelgrimsbeeld in 'Puente la Reina'

Voor ons het dorp 'Cirauqui'.

Een brug uit de 12de eeuw

Op weg naar 'Estella' een klein dorpje

Wat vers koud water vullen

Een oude kerk langs de camino op weg naar 'Estella'.

Water of wijn aan de bodega in 'Irache'.

Deze volgen we naar 'Villamayor de Monjardin'.

De kerktoren is al zichtbaar van 'Villamayor de Monjardin'.

Ruïne van een kasteel bij 'Villamayor'

Het was nog een ferme klim tot aan de kerk van 'Villamayor'

Bij de refuge. De vader van deze vrouw was afkomstig uit Vlamertinge, en hoewel ze in Brussel geboren is spreekt ze nog een aardig woordje Vlaams. Hier hebben we goed gegeten en geslapen!!!

17-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
16-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Larrasoaña naar Puente la Reina

Lionel heeft vorige nacht niet goed geslapen. Er lag iets op zijn maag, maar hij wist niet wat, of het door de grote warmte kwam of iets anders. Dat speelde in het voordeel van Roland, want die was voor één keer verlost van het gesnurk van Lionel. Op zijn beurt hoorde Lionel voor één keer wel de rest van de snurkers. Hoe dan ook, om 06:45 uur hebben we de tocht aangevat. Eerst een afdaling naar 'Zuriain' 480 meter, weer langs onverharde wegen. Dan verder ongeveer plat naar 'Zabaldika' 508 meter. Wat ze hier allemaal plat noemen (zie foto's hieronder)?

We daalden verder naar 'Arre' tot op zo'n 433 meter. Daar maakten we de bedenking dat het 'hellegat' in 'Westouter' misschien uniek is, maar in 'Arre' kennen ze er ook toch iets van hoor; een vrouw vlamde met haar fiets de trappen naar beneden, en haar man of vriend volgde minuten later. Zoiets hadden we nog nooit gezien. Daarna ging het iets meer naar omhoog, naar 'Pamplona', de stad van de stieren, met indrukwekkende vestingmuren, een ophaalbrug en mooie toegangspoorten. De arena hebben we helaas niet langs de binnenkant, wel de buitenkant waar ook het borstbeeld staat van de beroemde schrijver 'Ernest Hemingway'. De kathedraal was wel open, die hebben we bezocht en dat was effenaf prachtig!!!

Er volgde een lange klim over 'Cizur Menor' en 'Guendulain', 573 meter, langs 'Zariquiegui' 607 meter tot op 'Sierra del Perdón' op 790 meter boven de zeespiegel. Sierra del Perdón is een bergkam bezaaid met windmolens en ondanks dat we geluk hadden met het weer, het was reeds 31°C, kregen we daar plots een regenvlaag op onze nek. Het goot een kwartier lang, we schuilden achter het monument, en daarna klaarde het weer op. Na de regen daalden we af tot in 'Uterga', waar we een bar aan de refuge vonden en een halve liter bier bestelden die veel te vlug uit was. Roland dacht dat er een gat in zijn glas was. We hoorden een muziekkapel spelen. Toen we er voorbij kwamen deden Roland en Lionel - lolbroeken dat ze zijn - met de rugzak op de rug een dansje mee met de andere dansers die bij de muziekkapel hoorden. Daardoor werden we prompt uitgenodigd op een drank- en eetfestijn. We werden er letterlijk volgestopt met wijn, tappa's, worstjes, ijsjes allerhande en we kregen op de koop toe nog fruit mee voor onderweg (zie foto's hieronder)? Toen we de grond onder onze voeten niet meer voelden, trokken we verder en daalden we af naar 'Muruzàbal' en 'Obanos', 415 meter en tenslotte naar ons einddoel 'Puente la Reina', 346 meter boven de zeespiegel, waar we onmiddellijk aan de refuge uitkwamen. Daar schreven we ons in voor een slaapplaats en genoten er van een zalig stortbad. Ook hier reserveerden we een pelgrimsmenu dat ons heerlijk zou smaken. We besloten de dag met dit schrijfsel net voor het slapengaan.

Een afdaling naar "Zuriain".

Een eeuwen oude brug

'Zabaldika' een klein oud dorpje

Oude brug over naar 'Pamplona'.

Binnen komen in 'Pamplona', langs de versterkte muren

Het wapenschild boven de stadspoort van 'Pamplona'.

De Calle Estafetta waar jaarlijks de stieren doorlopen naar de arena met de San Fermin feesten

Interieur van de kathedraal in 'Pamplona'.

Hier verlaten we 'Pamplona'.

Zware klim naar 'Sierra del Perdón'.

Sierra del Perdón

Veel lekkere dingen gekregen van de mensen van het dorp 'Uterga'

Samen vieren met de dorpelingen van 'Uterga'.

16-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
15-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Roncesvalles naar Larrasoaña

Het licht ging aan om 06:00 uur en tegen die tijd waren er al twee koppels vertrokken. Na ons klaargemaakt te hebben zijn we dan ook vertrokken richting 'Burguete', een afdaling van 950 meter tot 893 meter. Omdat het nog te vroeg was om te stoppen zijn we maar doorgestapt. Op en neer naar 'Espinal', over onverharde wegen. Daar zagen we een bakker stoppen met zijn wagen, en kochten bij hem een brood en dronken een koffie in de plaatselijke bar. Daarna stijgden we verder naar 'Alto de Mezkiritz' op 951 meter hoogte, steeds over dezelfde onverharde wegen. Onderweg naar 'Viscaret', 760 meter toonde de zon zich weer van haar beste kant. Gelukkig hadden we soms wat bomen om onder te wandelen. Langs grindwegen, via 'Lintzoain' naar 'Puerto de Erro'. Daar stond een kraam met frisdrank en enkele stoelen met tafeltjes, waarvan we dankbaar gebruikt maakten om te eten en te drinken. Daarna zakten we af naar 'Zubiri', terwijl de zon geen genade meer kende. De natuur werd er onderweg verstoord door een cementfabriek.

Wat later kwamen we aan op onze eindplaats 'Larrasoaña'. We kwamen daar aan zo'n 20 minuten voor de opening van de refuge, waardoor we ons net op tijd konden inschrijven. Door de grote hitte zochten we een schaduwplaats. Het was te warm om verder te gaan, en bovendien hadden we toch al een mooie 28 km gestapt vandaag.... Genoeg is genoeg hé? De douche voelde weer zalig aan, en het eten smaakte lekker. Dan nog ons verslagje geschreven. We zijn tevreden mensen!!!

Heel andere paden dan in Frankrijk

Hier doen er mensen mee uit verschillende landen

Ruwe wegen op de camino

Hier en daar zien we een beest voor ons lopen

Aankomst in Larasoane

Veel jonge mensen doen de camino

Hier kregen we onze stempel, en werden we onze slaapplaats toegewezen

Samen aan tafel met Duitse vrienden pelgrims

Tijd om te gaan slapen

15-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Roncesvalle

Ondanks het feit dat we op een drukke camping sliepen, hebben we weinig last gehad van nachtlawaai. We waren tamelijk vroeg in slaap gevallen, en nog even wakker geworden door een berichtje van Nelly. Wat later in de nacht op weg naar het toilet kreeg Roland een pijnscheut in zijn linkervoet, die hem nog enkele uren parten bleef spelen. Gelukkig bleef het niet duren, en ebde de pijn weg.

Van bij het begin van de dag moesten we klimmen. Ons vertrekpunt lag op 230 meter hoogte, en toen we in 'Honto' bij een auberge een koffie dronken, zaten we al op 490 meter. De koffie was niet naar Franse maat; groter en veel goedkoper. Andere pelgrims kregen blijkbaar goesting door ons te zien drinken, want in geen tijd zat het terrasje vol. Op 750 meter, in 'Orisson' hielden we halt voor een pilsje. Het weer was werkelijk schitterend en de hele dag hadden we al kunnen genieten van hele mooie verzichten. Keerzijde van de medaille was dat de zon de temperatuur flink de hoogte in dreef, en de nevels uit het dal deed verdwijnen. Eenmaal we de top van de 'Col de Bentarte' naderden op 1100 meters, wisten we waar eerst kijken; zoveel moois was er te zien als we rondom ons keken. Na de top volgde een afdaling van een vijftigtal meter, waarna de 'Col Ibaneta' (1300 meter) beklommen. Daar zetten we ons neer om wat te eten en te drinken en genoten we van al dat moois om ons heen.

Na het eten kregen we een afdaling van een zestigtal meter, richting de top van 'Col de Lepoeder', over een erg ruwe, onverharde weg tot op 1400 meter hoogte. Tijdens de volgende afdaling kwamen we voorbij een bron met de naam Roland. Roland wist niet dat hij zo rijk was ! Na wat vers water genomen te hebben aan de fontein Roland kregen we een heel gevaarlijke afdaling; heel steil over boomwortels en losliggende ronde keien, door een bos tot bijna in Roncesvalles. Daar aangekomen gingen we direct naar de inschrijving voor de refuge en onze tweede stempel. Om 16:00 uur was de klus geklaard. We trokken naar de slaapplaats en hadden geluk; de vrijwilligers van dienst waren Nederlanders, en toen ze ons vlaams hoorden praten kregen we direct een voorkeursbed, dicht bij het toilet en niet ver van elkaar.

Het was een superdag vandaag; mooie panorama's en aangenaam warm weer. Om 19:00 uur aten we een pelgrimmenu; macaroni in tomatensaus met hardgekookt ei als voorgerecht, daarna forel met frieten, en een yoghurt als dessert, inclusief een halve fles wijn per persoon. En dat alles voor 9 euro. Daarna gingen we naar een H. misviering omdat het de volgende dag 15 augustus was. Die mis was wel iets heel apart. Daarna nog een pintje gepakt en ons verslagje geschreven en dan vlug onder de wol gekropen. Want morgen was er weer een wandeldag.

Hier verlaten we Saint-Jean-Pied-de-Port op weg naar Roncesvalles 27 km de Pyreneeën over

Wij volgen route Napoléon

De aard van de weg is hier gans anders

Foto genomen op ongeveer het hoogste punt

Hier hebben we mooie zichten

Paarden lopen hier los te grazen en zijn heel tam

Niet vergeten te eten en te drinken is heel noodzakelijk, op 'Col de Ibaneta' 1300 meter hoogte

Aan deze fontein hangt een legende vast.

Aangekomen in Roncesvalles, in dit gebouw zullen we overnachten

Nog wat kennis maken met een Nederlandse vrouwelijke pelgrim

De knekelkapel in Roncesvalles

14-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
13-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van 'Saint-Jean-le-Vieux' naar 'Saint-Jean-Pied-le-Port'
Geen wekker gezet vandaag want we moesten maar een zevental kilometer stappen. We verlieten de grote baan om ons op het Sint-Jacobspad te begeven. Na een steile klim arriveerden we bij de citadel, door de poort van 'Caro' in 'Saint-Jean-Pied-Port'. Daar deden we de papieren in orde voor de 'camino' en kregen er onmiddellijk onze eerste stempel. De plaatselijke refuge de 'Compostelle' ging maar open om 14:00 uur, waarop we besloten om naar de camping te gaan. Nadat we ons een plaatsje hadden uitgezocht, gingen we het stadje verkennen en zochten we een wasserij, zodat we onze camino konden aanvatten met propere kledij. Bovendien konden we nu ook het eethuisje binnen zonder stinkende kledij. Na het eten kuierden we wat verder in dat prachtige stadje. We kochten brood met toespijs voor de dag erop, om zonder problemen de Pyreneeën over te trekken en brachten alles naar ons tentje. Het was nog enorm warm in ons tentje, en we besloten nog wat de schaduw op te zoeken. Toen de zon zakte, en de warmte afnam was het tijd om te gaan slapen, want morgen was het weer vroeg dag!!!

Vandaag is het een korte wandeling van 7 km tot in Saint-Jean-Pied-de-Port

We begaven ons op het Sint-Jakobspad en na een steile klim arriveerden we bij de citadel van Caro in Saint-Jean-Pied-de-Port

Het brugje over de rivier "De Nive".

Een mooi dorpje, waar veel pelgrims hier hun tocht aanvatten naar Santiago de Compostela

Er loopt hier al veel volk rond, gedaan met de rust en de stilte!!

Langs dat straatje moeten we starten op de Camino naar Santiago

Dit is een echte Bask met originele kledij

Een mens zou er dorst van krijgen!!!

Oef!!! nog 780 km en we zijn er

Onze camping lag hier achter ons

13-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
12-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van 'Lacarry-Arhan-Charritte-De-Haut' naar 'Saint-Jean-le-Vieux

We hadden ons ontbijt gevraagd tegen 06:30 uur, omdat er ons vandaag een lange tocht te wachten stond en we weinig kans maakten om in de buurt iets te vinden. De gastvrouw van de gîte zei dat de eerste klim de 'Col d' Arangaitz' (850 m hoog), twee uren zou duren. We hadden geluk met het weer: het was fris en we konden de bergen goed zien. Na de eerste klim kregen we achtereenvolgens de 'Col d' Ibarburla' de 'Col de Purlin Olatze' en de 'Col Inharpu' waar een auberge stond voor onze voeten geschoven. Dat was in 'Ahusquy'. Daar aten we ons brood op en dronken een koffie alvorens de 'Col d' Apanue' ( ongeveer 1100 m) en de 'Col de Landerre' te trotseren. Daarna was het heel langzaam dalen, met prachtige verzichten.

Plots hoorden we een vreemd geruis boven onze hoofden en zagen we schaduwen op de grond. We dachten eerst aan deltavliegers maar het bleken gieren te zijn. Toen we stopten aan een grote steen om te rusten en om iets te eten, zagen we de gieren van alle kanten komen en landden ze niet ver van ons op een vier meter hoge berm buiten ons gezichtsveld. We schoven onze rugzak aan de kant en klommen nieuwsgierig omhoog. We konden onze ogen echt niet geloven!! Een eindje verder zagen we zeker vijftig gieren die zich rond een stuk vlees verdrongen. We bleven naderen, maar de vogels trokken zich niets van ons aan. Pas toen we op een meter of zes van hen waren, schoven ze een beetje op. Toen merkten we dat ze een schaap aan het opeten waren. 't Is te zeggen een half schaap want het achterdeel en poten waren er al niet meer aan. Toen we ons terug trokken, kwamen ook de gieren terug naar hun hapje en aten gewoon verder aan het schaap. Wij gooiden onze rugzak terug op onze schouders en daalden content met wat we meegemaakt hadden verder naar beneden.

Wanneer we even later op een splitsing kwamen die niet op de kaart stond, zonder pijltjes, moesten we gokken. We klommen 200 m om te kijken wat er achter de heuvel lag, en toen bleek dat we een weggetje hadden gekozen dat leidde naar een herdershut; Verdorie!! terug naar beneden. Op dezelfde splitsing hielden we een wagen tegen, en de chauffeur bevestigde dat 'Béholéguy' nog meer naar beneden was. Noch in dat dorpje, noch in 'Mendive' wat verder vonden we een cafeetje of winkeltje waar we eens iets anders konden kopen om te drinken dan water. Lauw water eigenlijk!!!

Een dame vertelde ons dat er in 'Lecumberry' wel een bar was, en zelfs een bar-hotel-restaurant. Toen we daar aankwamen stapten we de bar binnen en wachtten er een zestal minuten maar er kwam niemand om ons te bedienen. Het water kwam ons letterlijk in de mond bij het zien van alle trappist-en andere goede bieren reclame die er hing. En het lauw water kwam ons de oren uit!! Daarom namen we de benen naar de bar-hotel-restaurant wat verder, waar we wel onmiddellijk werden bediend. Wat smaakte dat pintje goed!! De baas wist ons te vertellen dat er in 'Saint-Jean-le-Vieux' een camping was. Dat was nog zes kilometer verder door het warme dal. We stapten goed door, vonden de camping, namen een douche en laafden onze dorst met nog een pintje in het dorpscafeetje. Daarna hebben we nog wat gegeten en zijn we vermoeid ons tentje ingekropen.

We zijn vertrokken aan de voorlaatste etappe voor we in Saini-Jean-Port-de-Pied zijn

Vandaag is het een lange en lastige etappe, de koeien lopen hier zomaar vrij op straat

Deze moeten we ook nog over

Een mooie auberge, maar hier hebben we nog geen km genoeg om al te stoppen

En dat klimmen bleef maar duren

De koeien doen hier ook helse toeren

En schapen, veel schapen te veel om allemaal te fotograferen

Ook paarden lopen hier zomaar rond

Prachtige dieren

En de gieren zorgen voor de opkuis

Hier zaten er zeker 50 gieren bijeen

Dat was het slachtoffer "een schaap die gestorven was".

Hier in Saint-Jean-le-Vieux hebben we ons tentje opgezet op een camping, en dan een pintje gaan drinken in het dorp

12-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Arette naar Lacarry-Charritte-De-Haut

Wij sliepen in een grote partytent op drie banken die we tegen elkaar geschoven hadden, omdat het regende en de vloer niet droog bleef. We moesten niet zo vroeg vertrekken vandaag daar de geplande tocht niet zo lang is. Eerst de bakker bezocht en vervolgens op weg gegaan richting 'Lanne-en-Barétous'. Het was prachtig weer, de zon scheen al heel vroeg. In 'Lanne-en-Barétous' kochten we ons een koffie of twee. Roland verschoot zich bijna een bult bij het betalen, niet dat het duur was maar eerder spotgoedkoop. Hij vroeg nog eens aan de uitbaatster of het wel juist was, maar de bazin zei dat ze zich niet vergistte. Dan maar verder naar 'Montory', waar we van de ene verbazing in de andere vielen door de pracht van de natuur. In 'Montory' hebben we onze boterhammen opgegeten in een bar bij een nukkige baas (een Bask, weet je wel!!). Vanaf dit punt waren trouwens alle namen van de steden en dorpen zowel in het Frans als in het Baskisch aangeduid, lees dit maar eens!! Daarna gingen we verder naar 'Tardets-Sorholus', dat we niet binnengingen omdat we de afslag namen naar 'Sibas'. Daar liep het even mis, maar dat kon de pret niet derven want het was echt een prachtig stuk. En een omweg was het eigenlijk ook niet. De zon brandde noal fel; geen enkele boom, maar wel fantastische zichten. We gingen 'Sunharette' voorbij, en verder voorbij 'Alçabèhéty', tot in Alçay-Alçabèhéty-Sunharette' (moeilijke Baskische namen allemaal), waar we geen plekje vonden om te overnachten. We gingen nog even door waar we een slaapplaats vonden in 'Lacarry-Arhan-Charritte-de-Haut'. De gite was er eigenlijk volzet maar de bazin gaf ons één van haar privé-kamers. Waarom een gite? Wel, zet maar eens je tentje op een grasveld dat langs alle kanten afhelt; in de kortste keren lig je er uit. Als afsluiter van de dag maakten we een wandeling in het dorpje. We hebben nu bijna gans Frankrijk doorkruist, en in ieder dorpje tot het kleinste toe hebben we telkens een gedenkteken of monument gezien met namen van soldaten die sneuvelden in de oorlog 1914-18. Zelfs hier in dit dorpje tegen de Spaanse grens. (ongelooflijk!!!).

Hier kom men soms ogen te kort

Soms eens stil staan om te kijken is ook niet slecht

Hier kan je wel 1000 foto's nemen als je wil, maar dat is wat veel. Men moet selecteren

Vandaag is het een wat kortere afstand, maar daarom niet minder zwaar!!

Vandaag niet zoveel foto's genomen, wat verder komen we aan in "Lacarry-Arhan-Charritte-De-Haut". Een lange naam voor een klein dorpje

11-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
10-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Arudy naar Arette

Vroeg opgestaan vanochtend. Roland keek door het raam en zei: verdorie, de baan is kletsnat, er zwemmen zelfs vissen in. Hij was vergeten dat het kanaaltje langs het venster lag... Na het eten en wat koffie, was hij gelukkig wat wakkerder. Op naar de wakkere bakker. Om 06:20 u was hij al open. Daarna zochten we het station van 'Arudy', omdat Roland tijdens de voorbereiding op zijn computer had gezien dat daar een klein straatje was waar we door konden om onze weg verder te zetten. Jammer genoeg was dat afgesloten met een muur. Hoe dan ook moesten we over de sporen zien te geraken. Na een eindje zoeken vonden we een wegeltje naar de grote baan. Eenmaal op de grote baan zagen we de wegwijzer die we zochten en ons de D918 deed volgen dat we nodig hadden. Die slingerende baan gidste ons 18 km op en neer door een bos, langs heel steile bergwanden, richting 'Lurbe-Saint-Christau'. Daar was niets te vinden en we trokken bijna meteen door naar 'Asap-Arros' waar we in een bar met de naam 'Compostelle' een koffie bestelden om de baguettes beter binnen te krijgen. Daarna hebben we anderhalve kilometer de grote baan gevolgd om weer op de D918 te geraken. Het zicht was er echt prachtig.

We stapten een eind langs een rivier richting 'Lourdios-Ichère' en verder richting 'Issor' en op het einde moesten we een flink stuk klimmen. Daar was een bar-restaurant, post en winkel: alles in één. De baas had niet veel nodig, zodat het snelle bazinnetje (in alle betekenissen van het woord) zelf een nieuw vat bier moest aansluiten. Van daaruit was het nog 6 km. Op het kruispunt met de D241 zagen we voor het eerst een wegwijzer naar Saint-Jean-pied-de-Port. Nog 8 km.... Op de kaart stonden nog veel krulletjes voor we in 'Arette' waren. Onze benen ondervonden snel wat dat betekende: volle bak klimmen en dalen!!! Toen 'Arette' uit de diepte opdook, begaven we ons recht naar de camping. Pech, alles volzet! Gelukkig mochten we van de uitbaatster in de partytent, die bedoeld was voor als er groepen kwamen overnachten. Vlug hebben we een douche genomen en daarna nog eens het dorp bezocht om eens te kijken wat er nog te eten en te drinken viel. Daar hebben we ook dit verslagje geschreven.

Vanmorgen gestart richting Lurbe-Saint-Christau

In Asap-Arros vonden we een bar genaamd "Compostelle" waar we een koffie bestelden voor bij ons stokbrood

Richting Issor

De boer gaat met zijn koeien de bergen in

Aangekomen in Arette, waar we vlug een camping vonden

Daar de camping volzet was mochten we in de partytent slapen die bedoeld was voor groepen

Eerst een frisse douche genomen, en het verslagje geschreven

Nog even ontspannen langs het kabbelend bergriviertje

En lang zijn we niet meer op gebleven, want het was weer een lastige dag geweest

10-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
09-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Asson naar Arudy

Wakker geworden in de 'refuge' zoals thuis in de slaapkamer: lekker warm terwijl het buiten de ganse nacht had geregend. Omdat het plaatselijke winkeltje 's zondags gesloten is, hoopten we in 'Bruges' brood te vinden. Het was fris en vochtig weer waardoor de bergtoppen niet zichtbaar waren.

Het stappen ging goed en we waren heel vlug in 'Bruges'. Dat zat mee: twee plaatsen om brood te kopen en een bar om koffie te drinken. Terwijl we een koffie dronken zagen we een moeder met twee kinderen passeren met een rugzakje. Op weg naar 'Mifagette' achterhaalden we het trio: moeder, dochter (ongeveer 16 a 17 jaar) en een zoon van 11 jaar. Zij volgden ook de Saint-Jacques-route. Ze spraken ons aan in het Frans en een beetje Engels, maar we hoorden dat het Spanjaarden waren.

In Mifagette misliepen we voor de zoveelste keer. Afslag niet gezien. Gelukkig niet ver want het schoot Roland te binnen dat we moesten opletten in Mifagette. We keerden op onze stappen terug, vonden redelijk vlug de juiste weg en haalden opnieuw onze Spaanse vrienden in. De stofregen veranderde ondertussen in dikke motregen, waardoor we onze regenkledij en de hoes van de rugzak aantrokken onder een boom. De Spanjaarden volgden ons voorbeeld. De weg klom naar 'Saint-Colome'. Dat baantje was ook een Gruyère pad (sorry een GR-pad) met heel mooie verzichten maar helaas zaten de bergtoppen in de wolken verstopt. Die wolken trokken heel langzaam op om vervolgens weer neer te slaan. Plots kruisten we een hele groep tegenliggers. Wandelaars die dezelfde route als wij stapten maar dan omgekeerd, naar Lourdes toe. Ze waren zeker met een 50-tal man en vrouw. Een van hen sprak Nederlands en vroeg nieuwsgierig naar wat wij deden. Zij vroeg ons of we de hond die hen al volgde van in Arudy terug mee te nemen. En dat lukte ons merkwaardig goed. Dat beest bleef ons gedwee volgen!!

Toen we Arudy binnenkwamen zagen we een wegwijzer die ons de richting naar een piepkleine camping wees. 150 meter verder stond er echter een circustent wat ons wat verontrustte. Onderweg stopte er een auto. De chauffeur stapte uit en begon van zijn voeten te maken tegen de hond die ons de ganse tijd was gevolgd. Die man moet uren hebben gezocht. Hij moest eens hebben geweten waar zijn hond al vandaan kwam!!! Oef, die waren we kwijt !!! Tentje opgezet en het dorp gaan verkennen, op zoek naar een plek om morgen brood te kopen. In het restaurant iets besteld, wat ons goed smaakte!! De vrouw van het restaurant vertelde ons dat de priester onderdak verleende aan pelgrims. Omdat er weer regen verwacht werd voor vannacht en we ons niet echt op 't gemak voelden naast die circustent, klopten we aan bij de priester. Toen hij het raam op de bovenverdieping open trok, vroeg hij waar onze rugzak was, en na de nodige uitleg mochten we bij hem intrekken. Het tentje was ondertussen mooi opgedroogd zodat we het vlug konden opbergen in onze rugzak. In de 'refuge' kregen we een mooi kamertje waar we veel beter af waren dan buiten in de regen op die onveilige camping.

Terug op stap richting Bruges-Capbis-Mifaget

Hier klom de weg naar Saint Colome

De bergtoppen zijn niet goed zichtbaar door de mist vandaag

Aangekomen in Arudy waar we tamelijk vlug een slaapplaats vonden

Dit is een mooi dorpje

Die bruine deur rechts achter Roland is onze slaapplaats

Hier hebben we ons tentje niet zoveel meer nodig

09-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
08-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Lourdes naar Asson

Vorige nacht is het blijven motregenen waardoor ons tentje vanochtend niet al te makkelijk op te bergen was. Omdat we al een paar dagen in Lourdes hebben doorgebracht, hadden we geen enkele moeite om door de stad te laveren en mondvoorraad op te slaan. Het hotel waar Jozef en familie verbleef lag niet ver van het heiligdom. Na een kwartiertje stappen belden we hem eens op. Hij was net aan het ontbijt begonnen.

We gingen rechtdoor de D13 Op. Daar zagen we pijltjes van de Sint-Jakobsroute. Hoe het mogelijk was dat we toch verkeerd liepen weten we niet, maar na onze eerste klim boven op de 'Col de Besains' viel onze euro. We vroegen de weg:2,5 km terug naar beneden. Daarna volgden we pijltjes van Sint-Jacob met verhoogde aandacht en passeerden Sint-pé-de-Bigorre. Prachtige uitzichten, hoewel de wolken net iets te laag hingen om sommige toppen te zien. Onze weg volgde de Gave de Pau, langsheen de grotten van Bétherran. Eerst dachten we die te bezoeken, maar omdat we bijna twee uur moesten wachten tot openingstijd veranderden we van gedacht.

In Les-Feller-Bétheran verlieten we de baan langs een sterk hellend, krinkelend weggetje dat deel uitmaakte van de pelgrimsroute van Sint- Jacobus. Zo belandden we in Asson. Daar was net een 'marriage' aan de gang: toeterende auto's reden in colonne naar de kerk. Nieuwsgierigaards als we zijn gingen we een kijkje nemen en ontdekten we er een 'refuge' voor pelgrims (= enkel slaapgelegenheid: stapelbed met wat keukengerei en sanitair). Wat een geluk!!!! Vandaag dus eens zonder tentje maar in een bed.

Ons eerste betrachting zit er op: te voet in Lourdes geraken dat is gelukt

Nu gaan we verder door de Pyreneeën, tot in Saint-Jean-de-Port

Het bos van Lourdes is de goede richting

Nog een laatste zicht op de rivier "Gave de Pau".

Ter hoogte van de grotten van Bétheran

Saint-pé-de-Bigorre

Aangekomen in Asson, waar we de nacht zullen doorbrengen

Ons bedje

Roland bezig aan zijn verslag

08-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
07-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan Lourdes dag 2
De tweede dag zijn we de burcht gaan bezoeken waar het 'museé Pyrenees' te bezoeken is. Alleen het weer viel wat tegen, het heeft de ganse dag gemotregend en nat geweest. Hopelijk zal het morgen wat droger zijn. Dan krijgen we ongeveer 150 km voor de voeten geschoven tot in Saint-Jean-Pied-de-Port.

Op weg naar de burcht, waar een museum van de Pyreneeën te bezoeken is

Zicht van op de burcht

Spijtig van de druilerige regen

Een oude pres

Prachtige gesculteerde kast

Steenkappersmateriaal

Foto van de bouw

Een oriëntatietafel

Een kanon om de stad te verdedigen

07-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
06-08-2009

We wilden eens uitslapen omdat we niet moesten wandelen, maar toch waren we vroeg wakker. De macht der gewoonte zeker ? We hadden met Jozef en zijn vrouw Martine plus een paar familieleden afgesproken aan de ingang van het heiligdom. Enerzijds waren we erg blij met het weerzien van onze vriend Jef maar anderzijds ook bedroefd dat we hem niet tot in Lourdes hebben gekregen al wandelen. De emoties kwamen los, zowel van Jef als van Roland en Lionel stond er ook maar beteuterd bij. We zijn rechtstreeks naar de grot gegaan om onze meegebrachte intenties over te brengen, bij het ontsteken van een kaars. Dan hebben we nog wat gaan eten en gaan drinken en wat rondgewandeld om een en ander te gaan bezoeken.

Het is een regendag vandaag

Bezoek aan de grot

Onze vriend Jozef en vrouw plus familie zijn ons komen bezoeken in Lourdes

Rivier de Gave

De burcht

Bernadette Soubirous

Foto van het geboortehuis van Bernadette

06-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
05-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Bordères-sur-l' Chez naar Lourdes

Na een rustige nacht, tentje opgeborgen en wat gegeten. Omdat we onze kleren wilden wassen, besloten we een andere weg te nemen dan de uitgestippelde route door 'Tarbes'. Dat was een goede zet, want toen we de weg naar de wasserij vroegen bleek die net om de hoek te zijn. Na het drogen en plooien van onze kledij gingen we op zoek naar een kop koffie voor bij ons brood. Daar kwam Roland tot inzicht hoe het kwam dat er zo weinig herbergen zijn in Frankrijk: de vrouwen verdoen er al hun spaarcenten bij de talrijke haarkappers en kapsters!! Uiteindelijk vonden we tocht een PMU-café. Er word namelijk veel gewed op paarden in Frankrijk, daarom die PMU-café. Daarna begon het moeilijkste werk: onze weg vinden door 'Tarbes'. De straten zagen er allemaal hetzelfde uit. Met hulp van een madammeke slaagden we in onze opdracht, en konden we opgelucht ademhalen toen we na lange tijd uit het centrum kwamen.

'Odos' is een klein dorpje met enkel een patisserie. Daar konden we ons een koffie uit een automaat aanschaffen, en een taartje eten, HEERLIJK !!! Omdat ook 'Odos' met een wirwar van straatjes is bezaaid, prezen we ons gelukkig dat de bakkersvrouw ons de weg naar 'Hibarette' expliceerde. Op de kaart hadden we gezien dat het niet vlak was, en dat hebben we gevoeld ook. De zon brandde verschrikkelijk en er waren geen bomen meer langs de weg om in de schaduw te lopen. Jozef was ondertussen met zijn vrouw aangekomen in Lourdes, en kon niet nalaten om ons te berichten dat hij in de schaduw zat met een grote stella voor hem. En wij hadden enkel ons water dat bovendien al lauw was geworden. In 'Hibarette' dachten we een café te hebben gezien maar naderhand zagen we dat hij al enkele jaren gesloten moest zijn. pech!! dan maar vers water genomen uit een kraantje bij de mairie (gemeentehuis). We zijn dan verder getrokken naar 'Benac' en 'Barry', Daar voorspelde een fietser dat het een stevige helling was naar 'Avernan', en dat hebben we ook gevoeld. Onder een verschroeiende zon trokken we verder en waren we weer in the middle of nowhere beland: niets te vinden en al zeker geen camping. We vroegen aan een vrouwtje langs de kant van de weg of er verder ergens een camping was, ze zei dat de enige camping dat ze wist al tegen Lourdes was. En dat was 6 km verder in stijgende lijn. Ze zei het stijgd nog een beetje en dan is het de hele tijd naar beneden. Maar wat zij een beetje vond, vonden wij heel steil en heel lang !! Toch hebben we doorgezet. En het volharden gaf ons toch voldoening toen we boven waren, want beneden lag Lourdes te blinken in de zon. Het gevoel was overweldigend na zoveel km gewandeld te hebben ons eerste doel hadden we bereikt.

We hielden halt aan de eerste camping, net aan de rand van Lourdes. Het was genoeg geweest vandaag. We zetten vlug ons tentje op, en namen een lekkere lange douche. Daarna zochten we in de buurt iets om te eten en te drinken. Vermoeid van de zware dag kropen we algauw ons tentje in, en 't was oogjes toe en snaveltjes toe. Morgen bezoek aan Lourdes en afspraak met Jozef en zijn familie.

Na een lange weg door Tarbes hebben we in Odos een koffie uit een automaat gehaald en een taartje gekocht

Aan de bakkersvrouw, of iemand die daar dienst deed hebben we ook de weg even moeten vragen

Hier gaan we de goede richting in naar Lourdes

De hitte is weer bijna niet te harden en het parcours is hier zeer zwaar

Daar beneden moet Lourdes ergens liggen

Even rusten in een beetje schaduw, het werd ons toch een beetje te veel

Mooie zichten, in de pyreneeën

Wat verder waren we aan de camping in Lourdes

05-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
04-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Maubourguet naar Bordères-sur-l' Echez

Goed geslapen vannacht (we hebben ons zelfs een beetje overslapen). Met de slapers nog in onze ogen, gingen we de baan op. Bij het eerste beetje zonlicht zagen we duidelijk dat de Pyreneeën zich aan de horizon begonnen af te tekenen. We gingen richting 'Larreule' langs een prachtig klein baantje, terwijl de Pyreneeën steeds beter in zicht kwamen. In 'Vic-en-Bigorre' moesten we ons parcours een beetje verlaten om ons te bevoorraden van eten en drinken. We dronken er koffie in een bar en stapten daarna verder naar 'Saint-Lézer', 'Siassouy en Lagarde waar we er telkens niet in slaagden om maar iets van eten of drinken te vinden. In 'Oursbelille' vroeg Lionel aan twee oude vrouwtjes of er een bar was en zij konden er tot onze grote vreugde eentje aanwijzen. Alleen bleek die bij onze aankomst gesloten. Dan maar wat stokbrood geknabbeld op het terras. Toen we goed en wel neerzaten kwam de vrouw des huizes thuis en vroeg wat we daar deden, terwijl haar pitbull uit haar auto sprong. Wat was dat schrikken zeg!!!zij zei wel het is een heel brave hond, maar wij wisten dat niet en een pitbull heeft al niet zo'n goede reputatie.

Onze opluchting was groot toen ze ons na een beetje uitleg toch een drankje wou serveren. We betaalden de rekening en zetten koers naar ons einddoel 'Bordères-sur l'-Echez'. Daar vroegen we op het gemeentehuis, (De Mairie) naar een camping die er niet bleek te zijn. Wel kregen we een hoekje gras met sanitair toegewezen naast een rugbyveld. Stel je maar niet te veel voor bij het sanitair!! Gelukkig was het hoekje gras wel in orde.

In de verte zien we de Pyreneeën opduiken

Hier in Bordères-sur-l'Echez hebben we een slaapplaats gevonden op een Rugbyveld bij de kantine

De toiletten stelden niet veel voor, 't was een kattenwasje vanavond

En morgenochtend zal het niet anders zijn!!!

04-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
03-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Sion naar Maubourguet
Deze morgen werden we wakker door de heerlijke geur van geroosterd brood. Lekker ontbijt was dat!! Maar helaas...mooie liedjes duren niet lang: het plannetje van de wijnboer armagnacstoker) was wel goed getekend, toch slaagden we er niet in om de juiste weg te vinden. Gelukkig maakte het geen verschil in kilometers. In een bocht na een lastige klim lag 'Termes-d' Armagnac' plots voor ons. Wij met volle moed er naar toe, maar alweer niets van proviand te vinden. We gingen verder naar 'Cahuzac-sur-dour', weer niets te vinden. Allemaal grote namen maar piepkleine dorpjes!! Via een lange steile klim kwamen we aan in 'Castelnau-Rivière-Basse' : geen café, wel een winkeltje maar dat was gesloten, niets!! wat een dag vandaag!! Wij zagen enkel drie kleurlingen, kinderen en een oude man. 't Was echt heel stil in dat dorp. We hebben dan maar het klein beetje stokbrood en een blikje vis dat ons nog restte opgegeten op een bank die daar stond, Daarna was ons eten allemaal op!! Gelukkig hadden we een mooi zicht op de streek vanop die bank daar we een heel eind gestegen waren. Omdat ons eten op was, besloten we een andere weg te nemen dan gepland. Een klein weggetje op, niet ver van de grote baan, en langs die grote baan tot in 'Soublecause'. En onderweg zagen we een restaurantje!! De bazin verstond vlaams, ze was van Oostende. We konden er niet meer eten op dat uur, maar we konden wel iets drinken (Jupiler dan nog wel!). De mensen daar vertelden ons dat er in Maubourguet een camping was. Dat was nog 10 km verder langs die grote baan, de alternatieve route was 15 km (saai!!). Daar er toch niet te veel verkeer was stapten we in rechte lijn naar dat dorp, in de hoop er nog een bakkerij te vinden die nog open was dit uur. Het geluk was aan onze zijde: we vonden brood en hoefden ons een tijdje geen zorgen meer te maken. Nog lekker gedoucht vooraleer te gaan slapen in ons tentje. Het was weer een zware dag, met een hele zoektocht naar eten en drinken die we nergens gevonden hebben tot op het laatst hier in 'Maubourguet'.

In de Termes-d' Armagnac

Hier zijn we in Castelnau-Riviére-Bass, een piepklein dorpje waar niets te vinden was

Gelukkig stond er een bank, hier hebben we onze reserves moeten boven halen. Een doosje ingeblikte vis en een stukje stokbrood

Gelukkig hadden we een mooi zicht vanop die bank

Van hier af is er niet veel meer plat, altijd klimmen en dalen

Wat verder kwamen we aan in Maubourguet waar we gelukkig nog een bakkerij vonden en een camping oef!!! wat een dag!!!

03-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
02-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Gabarret naar Sion
Ondanks de nacht op de keitjes van het dolomiet en de voortdurende regen hebben we toch goed geslapen. De tentjes moesten we wel druipnat opbergen. Niet plezant!! Noodgedwongen ontbeten we in het sanitair, want de banken waren kletsnat. Aangenaam was het niet!!! Daarna de baan op langs een rustige heuvellende baan tot in 'Réans'. Daar hadden we efkes geluk, want de heren en dames van het bijna onzichtbare dorp waren aan hun 'Jeu de Boules' bezig. In hun bar konden we koffie krijgen en mochten we ons brood opeten. Bovendien kregen we er nog een glas wijn van de streek en een glas Armagnac. Daarna gingen we verder langs mooie, kronkelende en beschaduwde wegen naar 'Manciet'. Bij 'Chez Monique' vertelden ze ons dat er een camping was in 'Sion', en omdat het goed wandelweer was besloten we nog 9 km door te trekken. In 'Sion' aangekomen, na een hellend parcours, was er echter nergens een camping te vinden. Aan een bewoner die daar gewoon op straat stond vroegen we waar die camping ergens was, maar hij zei dat er geen camping was in 'Sion'. Hij wist wel dat er op 1 km daar vandaan een gite was, en hij kende ook de uitbaters, en zei dat ze waarschijnlijk nog zouden langskomen bij hem. Hij wilde hij ze wel eens verwittigen. In dezelfde adem stelde hij ons voor om zijn 'cave' te bezoeken, hij was namelijk een Armagnacstoker en dat wilden we natuurlijk eens zien. Toen wij daar binnen kwamen zagen we enkele tafels met flessen drank tentoongesteld die een winkeltje voorstelde. Lionel zei dat we absoluut niets gingen kopen, dat onze rugzak van 18 kg al zwaar genoeg was. De man zei dat het ook niet de bedoeling was om iets te verkopen, wat we niet helemaal geloofden!!! Hij presenteerde ons een rosé-wijntje en ondertussen belde zijn vrouw naar de gite om te weten of er nog plaats was. De gite was volzet, maar we mochten slapen in hun privé. De uitbaters waren wel nog niet thuis, zij gingen nog eens langs komen om ons eens te zien. Toen kregen we nog een witte, huisgemaakte pineau... en daarna een rode pineau. Daarna mochten we nog zijn instalatie bekijken waarmee hij zijn armagnac stookte. Toen de mensen van de gite binnenkwamen volgde nog een drankje dat een mengeling was van een soort schuimwijn met een scheut armagnac. Daarna gingen we te voet naar de Gite, een prachtig domein waar we hartelijk werden ontvangen door Anne (een Engelse) en Joël een rasechte Fransman. Ze boden ons thee aan met koekjes, terwijl Anne onze kamer klaarmaakte en wij daarna van een heerlijke douche genoten. Daarna hebben we nog heerlijke eendenborst gegeten met van alles erbij. en na nog een lange babbel met Anne en Joël zijn we in ons zacht bedje gekropen. Iets anders dan in een tentje!!!

Typisch Frans huis in het zuiden op weg naar 'Réans'.

Hier zijn we in Manciet

Hier is er bevoorrading voor pelgrims "Chez Monique" in Manciet

Op weg naar Sion waar we hopen een camping te vinden

Hier in Sion hebben gevraagd naar een camping aan een Armagnacstoker, maar die zei dat hij alleen een Gite wist om te overnachten

De man heeft ons zijn winkeltje laten zien

De man en zijn vrouw hebben ons ook iets aangeboden

Hij kende ook Anne (een Britse) en Joël een echte Fransman die de uitbaters waren van de gite

We mochten ook zijn stokerij bezoeken, en wat vragen stellen

Hier was het oppassen met al dat straf spul

Na afscheid genomen te hebben van die lieve mensen was het voor ons nog een km wandelen tot aan de gite

Daar de gite volzet was, mochten we in hun prive slapen

Wat eten, een goeie douche en een bed was alles wat we ons konden wensen

Toch een plaats om nooit te vergeten!!!

02-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
01-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Houeillès naar Gabarret
We hadden onze wekker vandaag een half uur vroeger gezet om te kunnen wandelen in de friste, en omdat de bakker al om halfzeven open was. Maar de zon speelde ons spelletje niet mee en was er ook bijzonder vroeg bij. Onze route ging in rechte lijn tot in 'Boussès', tussen de sparrenbossen door die enkel door een kerkje en enkele huisjes werden onderbroken. In Arx, niet meer dan een kerk en een vijftal huisjes maar met een heel groot plein met banken (waarschijnlijk meer dan inwoners) zetten we ons op een bank in de schaduw, en aten er ons brood op met een doosje makreel in mostersaus. Vervolgens gingen we verder naar 'Baudignan', waar we het kerkje bijna waren gepasseerd zonder het opgemerkt te hebben. Zo ongelooflijk klein was het!! In 'Rimbez-et-Baudiets' wandelde Lionel iets voorop omdat Roland had moeten plassen. Plots zag Lionel een reclame van Jupiler, dacht een fatamorgana te beleven, en keek vragend om naar Roland. Die lolbroek dat hij is bevestigde natuurlijk onmiddellijk en we gingen op nader onderzoek. Om de hoek vonden we tot onze grote verbazing een hotelletje met restaurant. Wat een geluk!! We hadden dorst en honger, en toen we binnenstapten en de geur uit de keuken ons tegemoet kwam aarzelden we geen seconde... Na een zeer goede maaltijd met zeer vriendelijke uitbaters zetten we onze weg verder. Het was nog 10 km naar 'Gabarret'. Daar hebben we een pintje gedronken aan de hoek in een café. Het was nog snikheet. Geen wolkje te zien aan de hemel, maar twintig minuten later moesten we ons plots reppen naar de camping. We probeerden ons nog vlug in te schrijven maar moesten uiteindelijk toch met pak en zak vluchten tot in het sanitair. Daardoor moesten we ons tentje opzetten tussen twee dondervlagen in. 't Was trouwens een tentonvriendelijke camping: geen enkel vlak stuk gras waardoor we onze tent op het dolomiet moesten zetten, en onze haringen nooit goed vast bleven zitten. Hopelijk waait het niet te veel vannacht. Het bleef maar regenen, en we zijn gaan slapen met een onveilig gevoel!!!

We zijn in de Landes, veel bos, veel schaduw dachten we maar niets was minder waar!!

Hier in de streek is er veel houthandel

De kerk van Arx, een klein gemeentje

Heel oud kerkje

De zon stond pal boven ons, dus geen schaduw

Ik wist niet wat ik zag!! JUPILER!!!

En dan nog een restaurantje ook, dit kwam juist van pas

En of het smaakte?

De baas, de bazin en de dochter met haar kindje

De dochter met haar kindje wilde op de foto met ons

De stallingen rond het restaurant

Zo ver in Frankrijk zie je nog altijd monumentjes voor de gesneuvelden van WO 1

In Gabarret, zeer slechte camping om tentje op te zetten. Was meer voor mobilhomes ingericht

01-08-2009, 00:00 geschreven door Lionel
31-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Guérin naar Houeillès
Veel te lekker geslapen!! We hadden graag blijven liggen, maar de plicht riep. Opgestaan, tentje opgeborgen en daarna als ontbijt de rest van ons brood met wat water opgegeten op de trappen van het gemeentehuis. Als bij toeval deed het winkeltje recht voor onze neus ondertussen zijn deuren open. We konden meteen winkelen en vonden alles wat we nodig hadden om de dag door te komen. Alles werd in de rugzak gestopt en daarna waren we vertrokken de hoogte af richting 'Argenton', een klein gehuchtje waar we iets ongewoon zagen: een bar en haarkapper. De bar was gesloten, maar het kapsalon niet. Alles was er nog zoals 100 jaar geleden (tondeuze met de hand, scheerschuim met kwast en scheermes uit de oude tijd), net een museum, maar alles werd nog gebruikt. Er stond wel een hypermodern telefoontoestel die het zaakje wat verbrodde. Jammer dat we daar geen foto's van genomen hebben!! Vanuit 'Argenton' gingen we verder naar 'Casteljaloux', in de schaduw van de bomen zodat het nog tamelijk fris was. Daar genoten we van een lekkere koffie met wat brood en beleg, voor we verder trokken naar 'Pindères'. Op kaart hadden we gezien dat de rest van de dag door bos gewandeld ging worden, en we verheugden ons op de heerlijke schaduw. Jammer genoeg hadden we ons mispakt: het bos was er wel, maar de bomen stonden langs beide zijden te ver van de weg af. De zon stond loodrecht op ons hoofd en de bomen namen alle wind weg, met andere woorden, bloedheet!!!! Zwetend en puffend wandelden we naar 'Sauméjan', waar we eindelijk een beetje schaduw vonden. Lionel moest al een hele plassen, maar hij wilde niet in de felle zon, hij was al bruin genoeg op andere plaatsen zei hij !! In 'Houeillès', onze eindbestemming, aten we een lekkere warme maaltijd in een restaurantje. Het bazinnetje, afkomstig van Pamplona, vertelde dat er 200 m verder een rustpunt was voor toeristen met mobilhomes en trekkers, een grasveld met banken en sanitair. Daar hebben we ons tentje opgezet en zullen er nu een nu een heerlijke rustige nacht beleven. Wat wel van pas komt na zeker aantal kilometers !!!

Op weg richting Argenton

Argenton

Kerk in Argenton

Lange eenzame baan naar Casteljaloux

Even uitblazen, en eten en drinken

Komt er wel een einde aan die baan vroegen wij ons af?

Eindelijk aangekomen in Houeillès

En nog een restaurantje gevonden ook, de bazin was afkomstig van Pamplona waar wij nog moesten voorbijgaan

Eindelijk eens een warme maaltijd na al dat stokbrood en die koffie

Na deze maaltijd hebben we ons tentje opgezocht om ons verslagje te schrijven

31-07-2009, 00:00 geschreven door Lionel
30-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Duras naar Guérin
Omdat er op de camping niemand te bespeuren viel om te betalen, zijn we er deze morgen maar zonder betalen vanonder gemuisd. Op sommige plaatsen hing er mist tegen de grond, wat weer een warme dag voorspelde. In het eerste dorp 'Taillecavat' kochten we ons brood en kregen we van het bakkerinnetje een grote kop koffie die heel lekker smaakte. Ondertussen had de zon de aangename koelte van de grondmist verdreven en was de temperatuur weer flink de hoogte ingeschoten. Steeds golvend en omringd door pruimeboomgaarden en soms nog een druivenveld, onderbroken door enkele stroken maïs, trokken we verder richting 'Saint-Geraud' en 'Lagupie'. Bij het binnen komen van het dorp waren we net twee kleine kinderen die een kermis zagen staan. We hadden grote dorst, en ons water was bijna op. En voor ons zagen we vanuit de verte een café opduiken, de pret kon niet op dat moment!! Na ons pintje te hebben gedronken stapten we naar 'Saint-Bazeille', waar Lionel een nieuw lampje voor zijn taslamp kocht. Dan verder langs de D3 tussen twee rijen bomen. Zalig in de schaduw. Lionel ging tegen een boom gaan staan (zie foto), om te zien hoeveel die boom dikker was dan hij, en het scheelde nogal wat. Wat verder zijn we de rivier de 'Garonne' overgestoken, waar we een tijdje hebben staan kijken naar het water waar enorme grote forellen in de zon aan het spelen waren. Eens over de brug was de pret uit: geen bomen meer, en de zon scheen ongenadig hard. De laatste 13 km waren loodzwaar. Enerzijds door het parcours (altijd maar op en af) en de hitte, anderzijds door het foutief berekenen van de kilometers, want de weg kronkelde veel meer dan op de kaart was aangegeven. Sloffend en op het einde van onze krachten raakten we toch in 'Guérin', waar we een hoekje gras vonden bij het gemeentehuis om ons tentje te plaatsen. We kregen toestemming van de burgemeesterres, die ons nog de sanitaire voorzieningen liet zien voor deze nacht. Ze was waarschijnlijk van een groene partij met haar groene haarlok in haar kapsel. Hier hebben we reeds 899 km afgelegd. Een goeie nachtrust zal hier van pas komen, want morgen is er weer een wandeldag!!

De volgende morgen namen we ons ontbijt op het terras van het restaurant van de camping, er was daar geen mens te zien. Iedereen sliep nog

Nog één van de vele kastelen in Frankrijk

De wijngaarden waren vervangen door pruimenboomgaarden in deze streek

En de zon gaf weer van katoen, de schaduw van de bomen deed deugd hier

Om aan te tonen hoe dik die bomen waren hebben we deze foto genomen

Mooie rivier de "Garonne".

Wat verder in "Guérin" hebben we een hoekje gras gevonden om ons tentje op te zetten vlak bij een winkel en het gemeentehuis

30-07-2009, 00:00 geschreven door Lionel
29-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van La-Taula naar Duras
Rond 06:30 uur was het ontbijt voorzien. Heel lekker geroosterd brood met confituur en een enorme tas koffie, zo groot als een soepkom. André had onze kaarten bekeken en toonde ons op de kaart een kortere weg, met piepkleine weggetjes tot in Le-Fleix. Aan de rivier de Dordogne hadden we geluk: een winkel, toespijs en brood en aan de overkant een bar-café waar we een koffie dronken en nog iets aten. Daarna de brug over, Wauw!!! wat is die lang!! ons parcours volgde de Dordogne een 8-tal km. Daarna ging de Dordogne opeens rechtsaf en wij links omhoog in een wirwar van kleine straatjes die niet eens op onze kaart stonden. Zonder aanwijzing en...natuurlijk namen we de verkeerde weg. Toen we dat ontdekten stonden we al ongeveer 3 km verder van ons doel af, en het was zo warm!!! We trokken verder hopend eens een frisse pint te vinden, maar we vonden enkel fris water bij een gemeentehuisje van een piepklein dorpje. We moesten wel 200 meter heen en terug van ons parcours daarvoor. Daar hoorden we dat er een camping was in Duras, wat ons weer wat hoop gaf, want de zon scheen onverbiddelijk hard!! Vanaf de Dordogne waren de beplantingen enkel nog boomgaarden met pruimbomen en druiven. Zwetend trokken we verder tot net voor Duras waar we de camping vonden. Onze tent gezet en een douche genomen: wat was dat zalig dat stromend water over dat bezweet lijf!!! Onze buren waren Nederlanders, die ons uitnodigden om mee te eten met hen, het was een barbeque. Ze vroegen ons uit over onze reis. Een heel gezellige avond: lekker gegeten en gedronken. Gierig waren deze Nederlanders zeker niet, het kwam niet op een blauwe Leffe of een worst of een ribbetje meer of minder !! Voor we het wisten was het al 22:30 uur en moesten we dit verslagje nog schrijven in het donker met de hulp van een taslamp (de ene moest lichten terwijl de andere schreef). De volgende dag was er weer een wandeldag.

Op weg naar Le-Fleix

De brug over de Dordogne

Wat kijken naar de Forellen

Hier zijn we enkele honderden meters van ons parcour afgeweken om vers water te vragen, want warm water heeft maar een brakke smaak!!!

Hier in Duras zijn we op zoek gegaan naar een camping

Grenspaal van het departement Lot-et-Garonne

Camping gevonden een eindje buiten het dorp, en uitgenodigd door een familie Nederlanders op de BBQ

Het werd laat voor we konden gaan slapen, die mensen bleven maar vragen stellen over onze pelgrimstocht