Inhoud blog
  • Gestructureerde kinderdans
  • Theatervoorstelling: Aleksej
  • Een bewegingsles rond de axenroos.
  • Theatervoorstelling: Gevulde dans op verklede muziek
  • Beweging - Kracht
    Zoeken in blog

    Welkom op mijn blog!

    Ik ben Dorien Boonen, een 3e jaars studente kleuteonderwijs op de Xios hogeschool Limburg.
    In het tweede trimster was er terug een keuzemodule gepland. Ik koos voor de module: Alles is muzisch.
    Tijdens deze module zullen er werkzittingen van dans, drama en muziek zijn.
    Op mijn blog kan u dan ook mijn ervaringen, interessante sites, reflecties en zoveel meer lezen.
    Hopelijk kan ik jullie iets bij brengen.

    Veel plezier!
    Foto
    Muzische blog.
    Muzische zoektocht
    17-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gestructureerde kinderdans
    Aan de keuzemodule komt natuurlijk een einde. We kregen dan ook onze laatste les beweging.

    Deze laatste les kregen we gestructureerde kinderdansen aangeboden. In onze opleiding hebben we dit enkele keren gedaan. We mochten dan ook zelf aangeven welke dans we graag nog eens opnieuw zouden doen.

    Enkele dansen die we hadden gedaan: 

    1. Bal del truc: Bij deze dans kunnen de kinderen zich inleven in een bepaald personage. Op het begin van deze dans moet je in de ruimte huppelen op 2 tijden van 8 tellen. Na het huppelen wordt het klapstukje aangeleerd. Hierbij moeten de kleuters 3 keer klappen met hun handen, stampen met hun voeten en wijzen met hun vinger(dit mag niet, dat mag niet). Na het klappen en het stampen moeten de kleuters als laatste draaien op hun poep op de grond.Na dit gedeelte gaan de kleuters per 2 staan. Deze opdracht voeren ze dan met hun 2 uit, en klappen met de handen tegen elkaar. Tot slot staan ze per 2 tegenover elkaar en wordt er op de juiste tijd gehuppeld naar elkaar en het klapstukje in het midden gedaan.

    2. Klapzitdans: Kleuters gaan in een kring zitten. Hierbij moet je 1 keer klappen naast je hoofd aan de linkerkant. Dan klap je 1 keer naast je hoofd aan de rechterkant. Dan wordt er 1 keer boven je hoofd en voor je lichaam geklapt. Deze volgorde wordt 3 keer herhaald. Wanneer het mogelijk is bij de kleuters kan je ze na elke volgorde een kwart laten draaien. Wanneer dit te moeilijk is laat je de kleuters op een rij zitten.

    3. Gumboots: Deze dans is oorspronkelijk uit Afrika. De mensen communiceerde via geluiden te maken op hun laarzen. Deze dans had dan ook vooral de focus op de benen/voeten.
    Bij deze dans moest je ritmisch op je benen slaan. Door een bepaalde volgorde aan te nemen hoorde je mooie klanken.

    In de bijgevoegde link kan je een voorbeeld zien van de gumboots.

    https://www.youtube.com/watch?v=6WdhA_i8YT0

     


    17-05-2013 om 00:00 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theatervoorstelling: Aleksej
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens onze keuzemodule moesten we 2 theatervoorstellingen bijwonen. De eerste theatervoorstelling kan je hier onder lezen.
    De tweede theatervoorstelling vond op woensdag 20 februari in C-Mine Genk plaats. Deze voorstelling was een avondvoorstelling. Aangezien er al vele voorstellingen waren uit verkocht, was dit een voorstelling voor 16+.

    Aangezien dit een voorstelling was die niet geschikt is om met kleuters te gaan kijken, heb ik er wel enkele ideeën uitgehaald.

    Korte inhoud: 

    Het botert niet tussen Peter de Grote en zijn zoon Aleksej. Vader wil zijn zoon stevig bewerken en klaarstomen voor de troon. Aleksej is enkel geïnteresseerd in de fles en in zijn lief. Hoe meer Peter de Grote hem wil boetseren naar zijn evenbeeld, hoe meer Aleksej rebelleert. De grens tussen haat en liefde is dun. Zeker als het om opgroeiende pubers en ouders gaat.

    In de kleuterklas: 

    Aangezien het verhaal gaat over een koning kan je samen de kleuters de bewegingen van een koning laten uitvoeren. Laat ze wandelen zoals een echte koning, op een troon zitten,... Dit kan ook eventueel per twee: een koning en een koningin, een koning en een prins,.                         Dramales: Werk met de kleuters rond de gevoelens. De vader is boos op zijn zoon maar zijn zoon is ondertussen wel verliefd op een mooie vrouw. Muziek: Laat enkele kleuters een verhaal over een koning uitbeelden. Andere kleuters kunnen hier gepaste muziek bij zoeken en maken met instrumenten.

    Ik zelf vond het een ingewikkeld theaterstuk. Er kwamen verschillende aspecten aan bod: politiek, oorlog, frustraties.                                             Wel vond ik de acteurs heel goed. Het theaterstuk was uitgebracht door het gezelschap: HET PALEIS. Door de expressie van de acteurs was ik wel geboeid.

    23-03-2013 om 00:00 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bewegingsles rond de axenroos.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op woensdag 6 maart stond er weer een energieke bewegingsles voor ons klaar. Deze les was opgebouwd rond de Axenroos. 
    In deze roos(cirkel) staan verschillende dieren. Deze dieren worden vergeleken met bepaalde gevoelens, kenmerken van de mens. 
    Ik vond het een zeer interessante les omdat dit iets was waar je niet onmiddellijk aan zou denken voor een bewegingsles op te stellen.

    Tijdens deze les werkte we rond de dieren: De pauw, de schildpad, de leeuw en de kameel. Deze dieren stonden voor fierheid(pronken), Verschijnen(en verdwijnen) , leiden en volgen.

    Bij ieder dier hoorde er enkele opdrachten.

    1. De pauw(Fier/Pronken):   

    Na deze oefening moesten we hetzelfde doen maar nu waren er verschillende magneten op de grond. Wanneer we ons lichaamsdeel uitstaken, moesten we deze volgen maar richtte deze altijd naar de grond door de aantrekkingskracht van de magneten. Op de grond kan het dan wel eens zijn dat je rolde aangezien de kracht zo sterk was. Dit deden we op muziek maar dit deden we ook op het teken van de juf, wanneer ze in haar handen klapte. Bij de pauw was het de bedoeling dat we gingen pronken. Dit moesten we doen door middel van onze lichaamsdelen om de beurt krachtig uit te steken. Hierbij was het belangrijk dat we dit met veel kracht deden zodat we onze fierheid konden tonen. Na het volgen van onze lichaamsdelen gingen we per 2 staan. Hierbij was het de bedoeling dat je de anderen ging volgen. Deze stak dan ook verschillende lichaamsdelen uit die zij volgde.Op het laatste mochten we door de ruimte lopen en op een zelfgekozen moment een lichaamsdeel krachtig uitsteken. Hierbij mocht je even blijven stilstaan zodat de andere je mooie houding konden zien. Wanneer je bij iemand anders een mooie houding zag, mocht je deze ook nadoen.

    Bij kleuters zal je hierbij opvallen welke kleuters wat verlegen zijn of net niet. Het is een oefening om te pronken en je houdingen te tonen. Kleuters die wat verlegen zijn zullen dit een moeilijke opdracht vinden.

    2. De schildpad(Verschijnen en verdwijnen):

    Bij deze opdracht wordt er gebruik gemaakt van grote lakens. Wanneer je dit met kleuters doet kan je ook badhanddoeken, dekens,... gebruiken.

    Op het begin van deze opdracht moesten we in de ruimte rondwandelen op een rustig liedje. We moesten tussen de lakens wandelen. Bij het wandelen was het de bedoeling dat we elkaars gezicht niet zagen. Zelf moest je er ook voor zorgen dat niemand jou gezicht kon zien. Iedereen draaide haar gezicht weg, dit gaf een vreemd gevoel. Toen ik dit deed voelde ik me op een bepaalde manier wat afgesloten van de anderen. Maar in het echte leven kan dit ook voorkomen wanneer je verdrietig of verlegen bent.
    Nadat we hadden rond gewandeld in de ruimte mochten we ons gezicht ook verstoppen met je lichaamsdelen. Zo hielden sommige hun hadden voor hun ogen, of gebruikte ze hun hele arm. Soms stapte ik ook achteruit om ervoor te zorgen dat ze mijn gezicht niet konden zien.

    Aangezien een schildpad zich laat zien, en zich dan verschuilt in zijn schild, mochten wij dat ook doen. We mochten ieder aan 1 laken gaan zitten. De juf stapt rond, en wij moesten proberen een bepaald of meerdere lichaamsdelen te verstoppen zonder dat de juf dit ziet
    Na enkele lichaamsdelen te verstoppen, moesten we proberen ons heel lichaam onder het laken te verstoppen. De juf stapte nog steeds rond en mocht dit niet opmerken.
    Zelf vond ik dit een opdracht dat zeker mogelijk is met kleuters. Ze gaan het zeer leuk vinden om stiekem iets te doen. Hieruit kan je vele eigenschappen/kenmerken uit de kleuters halen. Welke kleuter zal blijven kijken naar de juf? Welke kleuter wordt verlegen wanneer hij iets stiekem moet doen? Welke kleuters hebben er plezier in om iets stiekem te mogen doen?...

    Nadat we onze lichaamsdelen moesten verstoppen was het tijd om te verschijnen. We mochten een lichaamsdeel onder het laken verstoppen en deze keer moesten we proberen deze te laten verschijnen zonder dat de juf dit ziet.
    Om deze oefening af te sluiten mochten we een beginpositie aannemen en op het muziekje rondwandelen. De opdracht was terug om elkaars gezicht niet te laten tonen, maar nu mochten we het laken gebruiken om ons gezicht of onze hele lichaam te verstoppen en terug te laten verschijnen.

    3. De leeuw en de kameel ( Leiden en volgen).

     Bij de laatste opdracht mochten we elkaar leiden en elkaar volgen zoals een leeuw en een kameel.

    Hierbij werden we verdeelt in groepjes, en gingen in een trein staan. Dit gaat zeker ook met kleuters maar dan zou ik ze verdelen per 4 of 5. De eerste van iedere rij(trein) is de gids en de anderen zijn de toeristen. Om de beurt mochten we de gids zijn. We kregen telkens een situatie waar de gids ons door moest leiden. Zo kwamen we terecht in de jungle, op een carnavalsstoet, in een drukke stad en in een suikerfabriek.

    Het was de bedoeling dat de gids door de ruimte stapte maar wel met specifieke bewegingen die hoorde bij de plaats. Zo moesten we in de jungle springen over boomstammen, klimmen in de bomen, ons bukken zodat de gevaarlijke dieren ons niet konden zien,... De toeristen moesten alle bewegingen van de gids zo goed mogelijk proberen na te doen. Dit vond ik een zeer leuke opdracht omdat je hierin je eigen expressie kan laten zien wanneer je de gids bent. Ook was het leuk om de toerist te zijn zodat je zelf kan fantaseren in welke situatie je zit bij een bepaalde beweging. Dit is ook zeker mogelijk met kleuters.

    Slot:

    Als laatste van de les mochten we per groepje een eindstukje creëren. Hierbij mochten we alle elementen van de les gebruiken. Er waren 2 groepen en mochten dan naar elkaar kijken. In dit eindstukje mocht ook een verhaal steken. In ons groepje kwamen er zo 2 personen tevoorschijn, de ene persoon werd dadelijk goed opgenomen in de groep en pronkte omdat ze blij was. De andere persoon werd niet dadelijk opgenomen in de groep. Hiervoor gebruikte we het element van de schildpad door weg te kijken. Deze persoon was niet zo blij en probeerde ons te volgen om er toch bij te horen. Hierna vormde we 1 groep door deze persoon ook op te nemen. Zo was iedereen blij. We kozen voor dit verhaal omdat dit zeker ook voorkomt in het dagelijks leven.

    Hieronder zien jullie enkele foto's van ons eindstukje van de verschillende elementen.

     


    Bijlagen:
    dans dr.jpg (89.2 KB)   
    dans twe.jpg (69 KB)   
    dans.jpg (63.9 KB)   

    18-03-2013 om 13:14 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theatervoorstelling: Gevulde dans op verklede muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor onze keuzemodule: Alles is muzisch, kregen we de opdracht om naar 2 theatervoorstellingen te gaan kijken. Deze theatervoorstellingen dienen als inspiratiebron die we kunnen gebruiken tijdens onze projectweek. Tijdens deze week is het de bedoeling dat we met het muzische aspect als uitgangspunt werken.

    Op maandag 11 Februari 2013 ging ik samen met een medestudent om 14u00 naar mijn eerste theatervoorstelling dit jaar kijken. Dit theater viel tijdens het krokusfestival. Het vond plaats in het cultureel centrum te Hasselt en duurde een klein uurtje. Het was een voorstelling voor 5plussers.

    Gevulde dans op verklede muziek(5+):
    Het theaterstuk begon met een man die helemaal was ingepakt in een groot wit doek. Het was erg verrassend wanneer hij probeerde uit het doek te geraken. Zo kwamen er telkens meer en meer ballonnen tevoorschijn. Deze ballonnen zaten nog vast onder verschillende panty's. Ik vond het vooral leuk dat er veel kinderen in de zaal zaten. Zo merkte ik onmiddellijk dat de kinderen het ingepakte aspect zeer grappig vonden. Ze waren ook erg nieuwsgierig wat de man ging doen.
    Wat ik ook leuk vond aan de voorstelling is dat er een piano was waar een man live op speelde. De 2 mannen speelde erg goed op elkaar in aangezien de ene zijn bewegingen uitvoerde op de tonen van de piano.

    Nadat de man wat meer had onthuld, nam hij geleidelijk aan de ballonnen uit zijn panty's. Dit stuk vond ik erg lang duren omdat hij de hele tijd hetzelfde deed. Maar na het langdurende stuk vond ik het terug leuker worden aangezien er verschillende dieren uit ballonnen naar beneden kwamen dwarrelen. Deze ballonen stimuleerde de fantasie van de kinderen, want zij zagen misschien iets anders in de ballonnen dan dieren.
    Een tijdje nadat al deze 'constructies' van ballonnen op de grond stonden ging de man met deze fantastiefiguren op wandel. Nadat het zijn vriendjes waren, werden het zijn vijanden en maakte hij al de ballonnen kapot.
    Het theaterstuk eindigde dat de man het wit doek terug om zich wikkelde.

    Ik vond het een leuk theaterstuk als inspiratiebron. Met ballonnen valt er natuurlijk vannalles te doen in een kleuterklas. Zo zoudden kleuters hun eigen fantastiefiguur kunnen maken met ballonnen. Zo kan je zeker ook een bewegingsles doen met kleuters aan de hand van ballonnen.
    Ik vond de voorstelling soms wel wat ééntonig, maar zeker wel een aanrader om eens gezien te hebben.

    12-03-2013 om 00:00 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging - Kracht
    Op woensdag 9 januari kregen we de 2e bewegingsles. Tijdens deze les werkte we specifiek  rond het element kracht.
    Ik vond het een leuke les omdat het meer op ons niveau was. We begonnen de les door lichaamsdelen krachtig uit te steken. Dit deden we eerst willekeurig in de ruimte en daarna gericht naar een persoon.
    Daarna mochten we houdingen zoeken, gebaseerd op 4 steunvlakken. Een andere student mocht dan kracht uit oefenen om te controleren als we stabiel stonden.
    Wat ik vooral heb geleerd uit deze les is dat je kan spelen met de wind mee en de wind tegen.
    Wanneer je de wind mee hebt, moet je niet veel kracht bieden. Maar wanneer je de wind tegen heb, dan moet je net wel kracht bieden.
    Ook wanneer iemand tegen je duwt, zal je kracht moeten bieden om niet om te vallen. Dit testen we ook bij elkaar uit.
    Na de houdingen, moesten we 4 houdingen per 2 zoeken waarbij we kracht bieden of krijgen.
    Hier maakten we foto's van die u hier kan zien.

    Rond het element kracht kan zeker in de kleuterklas rond gewerkt worden. Het moeilijke lijkt me dan wel wanneer de kleuters de opdrachten per 2 moeten uitvoeren. Wanneer ik deze uitvoerde, voelde ik dat ik de andere persoon moest vertrouwen. Dit zal misschien ook zo bij de kleuters zijn.
    Dit kan wel opgebouwd worden.









    15-01-2013 om 18:44 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuureducatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de keuzemodule alles is muzisch kwam al snel het begrip cultuureducatie naar boven. Maar wat versta je nu onder cultuur of cultuur educatie? Al snel denk je aan verschillende volkeren of nationaliteiten, of misschien denk je dan wel onmiddellijk aan kunst?

    Om het begrip even te verduidelijken geef ik graag de definitie van cultuureducatie:
    Cultuureducatie laat mensen kennis maken met kunst- en cultuuruitingen en verdiep het inzicht daarin. De ruimste omschrijving van cultuureducatie is: alle vormen van educatie waarbij cultuur als doel of middel wordt ingezet. Cultuureducatie wordt in de praktijk ookwel gehanteerd als verzamelbegrip voor kunsteducatie, erfgoededucatie en media-educatie. Literatuur educatie wordt hier soms nog aan toegevoegd.

    Met cultuureducatie in mijn achterhoofd ging ik opzoek naar interessante sites. Zo kwam ik als eerst terecht bij de site van Canoncultuurcel.
    Canon cultuurcel investeert in onderzoek, overleg en studiedagen. Het wilt bruggen leggen tussen cultuur en onderwijs. Zo wilt Canon scholen warm maken om in de praktijk cultuur te gebruiken, hiervoor hebben ze een welgekozen aanbod aan publicaties en vershillende methodes.(Neem zeker eens een kijkje op de vermelde site!) www.canoncultuurcel.be

    Bij Canon cultuurcel werken ze onder andere met de methode van dynamo 3. Met deze methode kun je actief met cultuur aan de slag in de klas of op school. Door deze methode werd ik al snel naar de volgende site geleid. ( www.dynamo3.be )
    Bij dynamo 3 werken ze met een dynamoPLAN, een dynamoOPWEG en/of een dynamoPROJECT.
    Op deze site kan je goed de stappen volgen en lees je ook enkele praktijjkvoorbeelden. Ook een aanrader om deze site even te bezoeken wanneer je meer wilt weten over cultuureducatie.

    Ook kwam ik bij de site uit van Klasse. Dit zal al meerdere bekend in de oren klinken. Ook hier vond ik interessante artikels over cultuur in de klas of op school. Zo wordt er veel gezegd dat er meer aan cultuur moet en gedaan op school. Hiervan zal ik binnenkort zeker een artikel plaatsen op mijn blog. Voor als je niet kan wachten kan je zeker als eens kijken op de site:  www.klasse.be
    Hopelijk hebben jullie al een breder zicht op cultuur in de school. Op mijn blog zal ik ook een verzameling maken van interessante sites, hou deze zeker in het oog!

    10-01-2013 om 18:17 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging - Minimalisme
    In het 3e jaar kleuteronderwijs heb je doorheen het jaar enkele keuzemodules. Voor het 2e trimester koos ik voor de keuzemodule: Alles is muzisch. Tijdens deze keuzemodule gaan we dieper op de gebieden van muziek - drama en beweging in. Hierbij hangen ook telkens de praktijk oefening aan vast.

    Zo mochten we de eerste les beweging al aan de slag gaan. We moesten ons inbeelden dat we in een fabriek rondliepen en dat we de handelingen bij een bepaalde machine uitvoerde.
    Dit deden we enkele keren totdat we 5 handelingen hadden. Bij deze handelingen moesten we aandacht hebben voor kracht, ruimte, tijd en lichaam. Deze 4 aspecten zijn belangrijk bij beweging.
    Wanneer iedereen deze bewegingen zelf had verfijnd mocht de ene groep naar de andere kijken. Ik vond het wel mooi om naar te kijken omdat iedereen andere bewegingen had, en het toch samen paste wanneer ze het samen deden.
    Het viel me ook op dat we de bewegingen telkens op andere muziek uitvoerde. Dit stoorde mij eigenlijk niet omdat de bewegingen op elke muziek paste.
    Uiteindelijk kregen we de opdracht om per groepje van 4 de bewegingen aan elkaar te leren. Hieruit moesten we 1 kiezen die we dan zouden opvoeren voor de anderen.
    We moesten rekening houden met de 4 aspecten, met de opstelling en met een slow-motion.
    Hieronder kan u het resultaat bekijken.

    Ik vond het heel leuk om het filmpje terug te zien. Dit omdat het toch een mooi effect geeft wanneer je bewegingen samen uitvoert. Het zijn alledaagse bewegingen, en dit iedereen dus kan uitvoeren. In deze bewegingen kan u zien dat we aan een kopieermachine staan. Het is niet evident om dit in deze bewegingen terug te zien, maar dat is ook zeker niet nodig vind ik.
    Het belangrijkste wat ik hieruit heb geleerd is dat je eigenlijk al een soort dans kan maken door bewegingen die allendaags zijn aan elkaar de koppelen en deze te herhalen.
    Het is veel leuker om iets uit te beelden waar je aan denkt dan ' nu je voet naar rechts, dan een pas naar links,...'. Ook voor kleuters is dit een meerwaarde waardoor je toch een mooi product hebt, door alleen maar procesgericht te werken.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZzQFnjERJok   

    29-12-2012 om 00:00 geschreven door Dorien Boonen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 13/05-19/05 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs