Inhoud blog
  • DOLLE DAGEN GAASBEEK
  • Zuid-Afrika
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2005
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Dolle dagen van Gaasbeek

    09-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuid-Afrika

    Vriendschap zoals in Gaasbeek vind je bijna nergens''
    Ludwig Dekempeneer woont al twintig jaar in Zuid-Afrika

    GAASBEEK - In 1984 zat de toen 26-jarige Gaasbekenaar Ludwig Dekempeneer zonder werk. Via kennissen raakte hij in de Zuid-Afrikaanse bouwsector. Nu woont hij in Pietersburg. De periode rond de Dolle Dagen en de eindejaarsfeesten mist hij zijn landelijke dorp en zijn vrienden in het Pajottenland het meest.

  • Wilde je echt weg uit België toen je werkloos was? Ludwig Dekempeneer: ,,Dat was geen prioriteit. En het werd per toeval Zuid-Afrika. Ik zag familie van vrienden hier op een trouwfeest. Die familie woonde en werkte in de bouwsector in Zuid-Afrika. Enkele maanden later belden zij dat er een job als werfleider vrij was. Ik ben op dat aanbod ingegaan. Ik heb een diploma technisch ingenieur''.

  • Was het moeilijk je omgeving te verlaten? ,,Dat viel me zwaar. Ik had en heb nog veel vrienden hier in Gaasbeek en het Lennikse. Eigenlijk is Gaasbeek een grote familie. Mijn moeder beweerde dat ik na drie maanden alweer thuis zou staan. Het ideale klimaat beviel me wel dadelijk. Er waren minder makkelijke momenten, maar die beleven de mensen hier ook. Ik ben gehuwd en heb een dochter, en vrienden. Dus mijn leven ligt nu toch voor een stuk in Zuid-Afrika''.

  • Waren er grote verschillen tussen je oude en nieuwe omgeving? ,,Dat links rijden, was eerst niet evident. En hier in Gaasbeek springen de mensen mekaar bij. Als je het ginder iets moeilijker hebt, moet je dat niet verwachten. En het dagelijkse leven? Hier eet je driemaal per dag. Ginder eten de meesten tweemaal, sommigen zelfs maar een keer als het echt warm is. Ik heb ook nog gevoetbald, maar moest 40 km rijden naar het terrein. Later deed ik rolbal, vergelijkbaar met het bollen, een beetje tennis en zwemmen. Ideaal met het Zuid-Afrikaanse weer''.

  • Is het leuk werken in Zuid-Afrika? ,,Dat valt wel mee. Er is minder stress dan hier. Wat vandaag niet klaar is, werken ze morgen wel af. Als verantwoordelijke tracht ik het tempo wat te verhogen, maar dat is niet simpel. Ik heb ongeveer in alle windstreken van Zuid-Afrika gewerkt. Drie jaar geleden zat ik drie maanden in Rwanda. Ik was de enige in ons bedrijf die Frans spreekt en moest constant tolk spelen tussen de Rwandezen en de Zuid-Afrikanen. En ik werkte niet altijd aan gebouwen. Ik was een tijdje betrokken bij waterwerken, het graven van een 20 km lange tunnel om drinkwater naar een stad te leiden''.

  • Zijn er zaken die je echt blijft missen? ,,Er gaat niets boven Belgisch eten. De Zuid-Afrikanen eten veel vettiger. En het bier is ook nergens beter dan in België. De Dolle Dagen heb ik mee in het leven geroepen. Dat zijn hoogdagen in Gaasbeek. Daarom nam ik de voorbije weken vakantie. En volgend jaar kom ik terug voor de 25 ste editie''.

  • Raad je iemand aan om een andere kant van de wereld te leren kennen? ,,Volgens mij moet iedereen in zijn leven eens weg uit zijn eigen land. En dan bedoel ik niet om op een Spaans strand gaan te liggen. Neen, het leven en de cultuur ontdekken in een ander land, dat leert je relativeren. Dan bekijk je de wereld ook anders''.

  • Blijf je de rest van je leven in Zuid-Afrika? ,,De toekomst kan je enkel plannen. Pensioen bestaat niet in Zuid-Afrika. Daar moet je een of meerdere levensverzekeringen nemen voor je pensioen. Misschien blijf ik dan wel een half jaar in Zuid-Afrika en een half jaar in België, telkens waar het zomer is. Ik zit niet graag binnen. Of koop ik een huisje in Spanje. Mijn Belgische identiteitskaart zal ik alleszins nooit inruilen, dat staat wel vast. Maar laat ons toch maar een afspraak maken: volgend jaar met de Dolle Dagen...''.

     door Jos HUWAERT

  •   Druk dit artikel af
      Verstuur dit artikel naar een kennis

    09-11-2005 om 00:00 geschreven door dolle dagen gaasbeek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (18 Stemmen)



    DOLLE DAGEN GAASBEEK OP 3/4/5 EN 6 JULI 2015

    LINKS
  • paul severs
  • dorpfeesten bogaarden
  • nachtegaalfeesten
  • jospop
  • hoebelbike

  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    DOLLE DAGEN GAASBEEK 3/4/5 EN 6 JULI 2015

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs