Alle teksten van deze blog mogen gecopieerd worden en zijn beschikbaar onder CC-BY-SA/GFDL
Omdat de rijen met blogs die ik regelmatig bezoek helemaal onoverzichtelijk werden, zijn deze nu in een apart 'hoekje' ondergebracht, samen met de websites van mijn persoonlijke interesses. Gewoon hieronder aanklikken.
Foto's van al de wandelingen in ons "Fotoboek Wandelingen"
Ik loop met Asics Gel Kayano
We fotograferen met de Nikon D80
Mijn mountainbike
Loopkilometers 2009 Januari: 80,7 km (9x) Februari: 30 km (4x) Maart : 26,8 km (3x) April: 6 km (1x) Mei: 74,5 km (8x) Juni: 42,9 km (10x) Juli: 52,8 km (7x) Augustus: 98,7 km (8x) September: 110,2 km (9x) Oktober: 44,8 km (6x) November: 7 km (2x) December: 8 km (2x)
Loopkilometers 2010 Januari: 8 km (2x) Februari: 13 km (3x) Maart : 41,3 km (7x) April: 69,2 km (8x) Mei: 4 km (1x) Juni: 34,7 km (7x) Juli: 55 km (8x) Augustus: 24,8 km (3x) September: 32,6 km (5x) Oktober: 70,9 km (8x) November: 98,3 km (11x) December: 30,6 km (3x)
Loopkilometers 2011 Januari: 53,1 km (8x) Februari: 76 km (9x) Maart : 88,1 km (9x) April: 48,4 km (6x) Mei: 66,6 km (6x) Juni: 47 km (5x) Juli: 0 km (x) Augustus: 27,5 km (5x) September: 0 km (x) Oktober: 13,2 km (3x) November: 0 km (x) December: 41,1 km (9x)
Loopkilometers 2012 Januari: 87,9 km (11x) Februari: x km (x) Maart : x km (x) April: x km (x) Mei: x km (x) Juni: x km (x) Juli: x km (x) Augustus: x km (x) September: x km (x) Oktober: x km (x) November: x km (x) December: x km (x)
Aantal loopkm's 2005: 1082 km Aantal loopkm's 2006: 1571,9 km Aantal loopkm's 2007: 1085,8 km Aantal loopkm's 2008: 1007,7 km Aantal loopkm's 2009: 578,2 km Aantal loopkm's 2010: 482,4 km Aantal loopkm's 2011: 461 km Aantal loopkm's 2012: ?? km
Over wandelen, hardlopen, fotografie en Belgische bieren Van 0 naar 42,2 km! September 2004 beginnen lopen, om overgewicht kwijt te geraken. Inmiddels 2 marathons uitgelopen (Brussel 2006, Cheverny 2007). Hier vertel ik over mijn loopvorderingen, verslagjes over mijn wandeltochten en mijn ontdekkingsreis door de Belgische biercultuur. Maar ook mijn andere hobby's zoals natuur en fotografie, muziek en onze perikelen als lesgever en ongevalssimulanten bij het Rode Kruis komen hier aan bod. Op 28 april 2006 traden Fleur en ik in het huwelijk en gingen daaropvolgend schapenhoeden in Zuid-Frankrijk. Op 23 juni 2007 werd onze dochter Ariadne geboren.
05-11-2007
Oorlogsslachtoffers
Een gietijzeren kruis met daaronder een arduinen steen met twee namen op, midden in de bossen van Klein-Sinaai (Stekene). Tijdens onze wandeling passeerden we dit kleine oorlogsmonument en zulke dingen maken mij steeds nieuwsgierig. Het internet is een fantastisch werktuig om deze nieuwsgierigheid te bevredigen. Bij Heemkring dEuzie vond ik de nodige informatie, dankzij opzoekwerk van Albert Van Goethem uit Stekene. Het volledige artikel is hier te lezen.
Op zaterdag negen oktober 1943, rond half een s middags, kwam een brandend gevechtsvliegtuig uit de richting van Zelzate gevlogen. Het maakte een bocht boven Koewacht en vloog dan over de Kapellestraat terug naar het zuiden. De piloot wilde blijkbaar een noodlanding maken. Het vliegtuig vloog laag en moest proberen om zijn gevaarlijke lading kwijt te geraken. Het loste twee bommen die door hun ontploffing het vliegtuig beschadigden. Twee andere bommen ontploften niet omdat het vliegtuig op te geringe hoogte vloog. Het vliegtuig stortte neer in een zijwegel van de Kapellestraat (den Diepen Wegel), tegenover de Zwarte Heistraat. Door de val spatte het vliegtuig uiteen en brandde volledig uit. Vliegtuigen van dezelfde gevechtsgroep cirkelden enkele keren boven het brandende toestel en verdwenen dan in de richting van het zuiden. Aldus de ooggetuigen. Het gecrashte vliegtuig, een Havilland Mosquito was van het type FB VI, een krachtige gevechtsbommenwerper, die in dienst werd genomen in het begin van 1943. Hij maakte deel uit van het 487ste Nieuw-Zeelands Squadron. Dit squadron werd gevormd op 15 augustus 1942 in Feltwell, Norfolk. Het was een Nieuw-Zeelands squadron dat onder Britse vlag vloog. Het zwaartepunt van hun aanvallen was gericht op Frankrijk, Denemarken en vanaf juni 1944 op Duitsland.
De Havilland Mosquito, oorspronkelijk ontworpen als een bommenwerper, werd een van de beste gevechtsvliegtuigen. Het was een tweemotorig vliegtuig met een spanwijdte van 16,5 meter, gebouwd tussen 1939 en 1945. De gebruikte materialen waren grotendeels triplex en balsahout. Het was zwaar bewapend met vier 20mm-kanonnen in de romp en vier machinegeweren .30 in de neus. Ze laadden tot 900 kg bommen, en regelmatig namen ze raketten mee onder de vleugels.
Op 9 oktober 1943 nam het 487ste squadron deel aan een raid bij daglicht, vanuit de basis in Norfolk-Engeland, naar de vliegtuigmotorenfabriek van Woippy, ten noorden van Metz. Vier Mosquito's gingen tijdens deze aanval verloren door afweerkanonnen. De slachtoffers: Piloot Edgar William Peter Court was vluchtluitenant. Hij was 28 jaar oud en afkomstig uit Hampshire, Engeland. Navigator Jack Braithwaite Sands was vrijwilliger-reserveofficier, en eveneens vluchtluitenant. De stoffelijke overschotten van Court en Sands werden eerst begraven op het kerkhof van Borsbeek en nadien op de begraafplaats van het Schoonselhof in Antwerpen.
Reacties op bericht (1)
06-11-2007
ligging
geweldig knap qua ligging dat kruis.
06-11-2007 om 12:16
geschreven door pieterbie
Have fun translating my webpage into your favorite language. Not always 100% correct, but fun guaranteed!
Ik ben Dirk, 58 jaar oud, en getrouwd met Fleur. Kinderen: Pieter en Cédric (beiden 19 jaar) en Ariadne (69jaar). Onze interesses: wandelen, lopen, fotografie, natuur, reizen, lezen (vnl. SF & Fantasy), spellen, motorrijden, Rode Kruis, muziek, koken (en lekker eten) en Belgische biercultuur. Hoe het allemaal begon: Wandelen: de voorgeschiedenis Hardlopen: de voorgeschiedenis