Foto
The wind instrument of the Indigenous Australians

Keep on Didging!!
20-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trottoir Fanfaar, de beelden!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zit er helaas alweer op!

De sfeer was goed, het weer was goed (tot ongeveer 2min na het optreden) en volgens mij was het optreden zelf super! Bedankt aan onze supporters en natuurlijk aan de medespelers:

Eva – Greet – Sören – Filip – Steve - Guy

Er resten mij alleen nog de keiharde bewijzen!







20-04-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


11-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gooikoorts 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na de Muziekmozaïek heeft ook het Gooiks folkfestival Gooikoorts een nieuw kleedje gekregen. Het is te zeggen een opfrissing van de site. Gelijktijdig is ook de nieuwe affiche bekend gemaakt. Er zal weer genoten worden, en zoals elk jaar niet alleen van de leuke groepjes, maar ook van het lekkere bier! Dit is zeker een festival om in de gaten te houden!!!


Ik ben natuurlijk zoals elk jaar van de partij, indien je zin hebt om ter plaatse wat te jammen, laat maar iets weten!

Meer info over het festival kan je HIER vinden.

11-04-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trottoir Fanfaar!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

19 April is het eindelijk zover, 'Trottoir Fanfaar' het akoestisch startevenement van het 'Feest van de Folk'!

Met 7 didgeridoospelers gaan we ten minste één straat in Gent onveilig maken! Ik sta persoonlijk niet in voor de gevolgen...

    Guy    Filip    Eva    Greet    Sören    Steve    Bart

          Alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage!!!



Bij deze wil ik iedereen van harte uitnodigen om massaal als groupies rondom ons lijf te komen hangen die bewuste dag! Je kan ons vinden bij het Gravensteen, op het brugje bij het vleeshuis (links).

Ons optreden gaat door van 15u tot 16u15! Wens ons alvast een lange adem toe zodat we er een prachtig optreden van kunnen maken!

Tot dan, ik heb alvast een stralend zonnetje gereserveerd!

11-04-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


06-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe site Muziekmozaiëk!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hij is er al even, maar toch laat ik het nog graag even weten! De site van de Muziekmozaiëk steekt in een volledig nieuw kleedje!

Niet alleen is hij veel groter geworden, maar nu is hij ook erg interactief geworden. Snel even doorklikken, aanmelden en lekker lang blijven hangen! 


MUZIEKMOZAIEK


PS: Zoek mij ook maar even op bij de agenda ;-)

06-04-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


14-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe didgeridoo!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Heeeey dat is hier veel te lang geleden dat ik nog eens een berichtje gepost heb!!!
Bij deze dus:

Deze keer wil ik u graag mijn nieuwste didgeridoo voorstellen! Zoals jullie al weten heb ik het te pakken gekregen voor alternatieve didgeridoos. Na veel wikken en wegen en vooral ook gespaard te hebben, heb ik dus terug een alternatieve didgeridoo gekocht!

En weer gaat het over een leren exemplaar, gemaakt door Marko!

Hij weet als geen ander hoe je de perfecte klank in een alternatief model moet krijgen. Ik was dan ook weer blij verast met het voorstel dat hij me deed nadat ik mijn "eisenpakket" had doorgezonden. Ook al had ik de didgeridoo al binnen de 2 weken in mijn bezit, toch duurt het wachten véél te lang! (Hij moet helaas nog steeds vanuit Amerika verzonden worden…)

Als een klein kind dat net een leuk verjaardagscadeau gekregen had, sleurde ik het papier, karton, inpakfolie, meer papier en zelf speciale verstevigingen in de belly van mijn pakje.

Pakje mag ik eigenlijk niet zeggen, de didg is maar liefst 1.45meter lang en dit voor een relatief hoge noot: E (mi). De 1ste toot staat in G, de tweede in D#.

Dit is echt de didg die ik zocht, speciaal met een grote belly om erg luid te klinken (15cm). Ook heeft hij een perfecte tegendruk doordat Marko de didgeridoos zo maakt dat ze in het midden een klein beetje breder zijn om wat lager terug wat te versmallen. Dit zijn details, samen met zijn jarenlange ervaring, waardoor Marko zo een fantastische instrumenten kan maken. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat de sound van dit exemplaar weer haarscherp is! Hij kan echt wel tippen aan de topkwaliteit didgeridoos die voor héééél veel geld verkocht worden.

De didg is zoals al zijn leren didgeridoos weer enkel in zijn soort, volledig handgemaakt en dicht genaaid. De belly bestaat uit een tweede stuk leer dat perfect gekoppeld is aan de mast als een soort trechter (met koperen rivetten).

De versiering is sober en bestaat uit enkele gekraste banden die ingekleurd zijn, de rest is gewoon puur leer! Door de epoxyhars heeft het leer een donkerbruine kleur gekregen wat prachtig oogt! Volgens kenners (o.a. mijn vrouw) is het de mooiste didgeridoo uit mijn collectie, die ondertussen uit genoeg exemplaren bestaat… (5 eucalyptus, 2 zelfgemaakte hout, 2 leer, 1 didgeribone en een 15tal pvc’s).

Meer en meer heb ik het gevoel dat ik door de warmte die een leren didgeridoo uitstraalt voor altijd verkocht ben. Niet alleen zijn ze veel goedkoper, ze klinken echt fantastisch! Ook hebben ze geen last van weersinvloeden, kunnen tegen water (regen bv), kunnen tegen een stootje (ze zijn soepel) en hebben ze een erg laag gewicht. Je zal me niet snel weer een eucalyptus didg zien aanschaffen!!

Meer info over Marko en zijn leren didgeridoos kan je vinden op: rounddoor.com

Of je kan natuurlijk altijd mij contacteren ;-)

14-03-2008 om 19:50 geschreven door Vara  


25-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIP Alan...
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nieuw bericht van Roland…


"Alan passed away just before sunrise today, Sunday 24 February."

 

25-02-2008 om 07:29 geschreven door Vara  


24-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alan Dargin getroffen door herseninfarct!!!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Via Roland van didgeweb kreeg ik net het volgende te lezen:

Its with great sadness that I tell you Alan Dargan had a cerebral hemorage [=herseninfarct] and is unconscious in intensive care ward at St Vincents Hospital Sydney. His friend Norm visited Alan on Saturday and told me Alans family are coming to see him and the doctors have told them a recovery is not likely. Alan has been unwell for sometime and was having difficulty walking. Despite that he was playing his loud and fast, and complex didj style till recently at the buskers area, Circular Quay ferry wharfs. There was no one like Alan. He was the first dymanic didj soloist on the world stage and will be remembered. Some didj players in Sydney are meeting today and I will tell you the outcome.

Dit is heel erg slecht nieuws… Iedereen die ooit met hem gespeeld heeft, zal me gelijk geven dat deze man de beste didgeridoo speler ooit is! Wat hij allemaal kan met zijn didg, ....

Ook zijn ongelofelijke portie levensvreugde kan hij perfect omzetten naar zijn didgeridoospel.

Ik hoop op een mirakel, maar het ziet er niet goed uit.


24-02-2008 om 11:43 geschreven door Vara  


08-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meeting 17 februari @ jh Guuk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor de meeting zijn we momenteel al met 9...

4 van deze 9 hebben nog nooit een didgeridoo in hun handen gehad 

Hopelijk zijn ze er snel mee weg en krijgen ze het didgeridoovirus ook te pakken!

Er is nog wat plaats (het jh is groot genoeg) dus inschrijven kan nog steeds.

Tot dan?!

08-02-2008 om 11:43 geschreven door Vara  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datum Micro Marché Midi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb de datum voor de performance op de markt 'Micro Marché Midi' vastgezet op 18 mei 2008!

Nog tijd genoeg om wat mensen bij elkaar te krijgen en een spetterend optreden in elkaar te steken!

We zullen al een goede leerschool hebben met het optreden in de straten van Gent tijdens het startevenement van het Feest van de Folk.

Natuurlijk worden jullie op de hoogte gehouden via deze blog.

08-02-2008 om 11:36 geschreven door Vara  


05-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen gezocht voor een performance te Brussel!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier ben ik weer... én ben ik terug op zoek naar enkele goede zielen die de sfeer van Brussel wat willen opsnuiven op 4 of 18 mei.

Dit in teken van een culturele programmatie in samenwerking met o.a. de Beursschouwburg. Het zou gaan om een performance op de markt 'Micro Marché Midi' juist naast de zuid markt. Om de twee weken zal er een vorm van animatie zijn die een etnische en/of culturele achtergrond met zich mee draagt (didgeridoo/aboriginals, balkan fanfare/gypsies, capoeïra/braziliaanse volksdans, Marokkaanse fanfare...enz).

Aangezien het om een echt optreden gaat is er een podium + versterking voorzien.
De duur van het optreden kiezen we zelf... van een uurtje tot een ganse namiddag. Het begint om 12u00.

Ik ben specifiek op zoek naar personen die meer dan alleen de didgeridoo baas kunnen... Eventueel djembé, hang-drum, fluiten, ... alles in combinatie mét didgeridoo is welkom! Natuurlijk zijn de 'gewone' didgeridoos ook welkom Wink

Laat aub snel iets weten, vrijdag moet ik de definitieve datum laten weten!!!

Dus zondag 4 of 18 mei van 12u00 tot ...?


Greetz!!!

05-02-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


25-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origineel of toch niet?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De didgeridoo…

Oorspronkelijk waarschijnlijk uit bamboe… Op de oeroude rotschilderingen van de Aboriginals zijn duidelijk ringen te zien en ook dat ze hun instrumenten met één hand omhoog houden. Probeer maar eens met een eucalyptus didg...

Nadien kwamen de termieten die zorgden voor de populaire uitgeholde eucalyptus takken…

Een andere soort wordt gemaakt uit keramisch materiaal dat gebakken en aan elkaar wordt gebonden met touwen… (ook wel Sidgeridoo genoemd, vroeger stonden er een aantal te koop in de winkel van Antwerpen)

Ondertussen, de dag van vandaag bestaat de didgeridoo uit oneindig veel materialen:

Bamboe
Eucalyptus
Keramiek
Teak
Andere houtsoorten
Reuze Berenklauw
Leder
Steen
PVC
Glas
Metaal
Carbon
…

Elk heeft zijn eigen typische geluid en is zeker de moeite waard om te ontdekken! (De ene is ook al wat duurder als de andere…) Ik zou zeggen probeer ze allemaal eens!!!

  • Soortgelijke instrumenten die ook een grondtoon hebben en daarboven andere tonen gebruiken om melodieën te spelen:

In de antieke Griekse, Hellenische en Romeinse tijden gebruikten ze een stel pijpen om op te spelen… (foto) Links op de foto staat de 'auli', een instrument met een schalmei en een bombardon om de basistoon te creëren zoals de moderne doedelzak dus.

De doedelzak is meteen ook een volgend instrument dat toch wat kenmerken heeft van de didgeridoo; het trillen gebeurt niet met de lippen maar met een dubbel riet en het circulair ademhalen gebeurt met de lederen zak. Hier heb je wel de schalmei waarmee je melodieën kunt spelen.

Ook de trekzak lijkt ergens op de didgeridoo, door de accordeon open en dicht te trekken heb je de basistoon, met het klavier kan je melodieën spelen.

De draailier, is van hetzelfde hout gesneden... Door aan de hendel te draaien krijg je een basistoon die je kan verhogen of verlagen door een klavier.

Telkens gaat er in deze instrumenten iets trillen om de basistoon te verkrijgen. Zoals bij de didgeridoo de lippen gaan trillen.

  • Soortgelijke instrumenten die uiterlijk veel weg hebben van de didgeridoo, maar vooral gebruikt werden (of worden) voor de trompettonen.

De Alpenhoorn is uit Zwitserland en omstreken… (foto)

In Afrika gebruiken (of gebruikten) ze opgerolde boomschors om korte krachtige trompettonen te combineren met de djembé…

Oud Ierland heeft ook een Keltische variant, meestal met drakenhoofden bewerkt… (foto)

De vele soorten trompetten, hoorns, ... die niet zoveel verschillen van de didgeridoo.

  • Verder heb je nog het boventoon en ondertoon zingen, waarbij je de keelklep laat trillen zodat je een basistoon krijgt. Met de mond en de tong kan je tot twee extra tonen bovenop die basistoon vormen zodat het lijkt dat je kan fluiten en gelijktijdig extreem laag kunt zingen! (Hier later meer over in mijn blog)

 
Je ziet het, er bestaan overal ter wereld instrumenten met ongeveer dezelfde opbouw, dit is trouwens nog maar een heel kleine greep uit de massa. Niet verwonderlijk, de didgeridoo is zó eenvoudig wat zijn opbouw betreft… In geen enkele cultuur echter, speelt de didgeridoo zo een belangrijke rol als bij de oorspronkelijke bewoners van Australië!

 

25-01-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


24-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trancedidg forum weer offline...
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is altijd jammer om te zien dat bepaalde dingen het niet redden... Het was een mooie poging van Jerry om zijn vroeger ó zo populaire trancedidg forum terug op gang te trekken. Het heeft helaas niet mogen baten. Met de vele goed werkende alternatieven, is er blijkbaar geen nood meer aan nóg een forum over didgeridoo...

Of zijn het nu nét de mensen die zich minder en minder beginnen te interesseren in dit wonderbaarlijk instrument?? Als de commercie rondom de didgeridoo wat minder wordt, zullen vanzelfsprekend minder en minder mensen dit instrument leren kennen. En geloof me, het is niet meer zoals 10 jaar terug... Toen was er in elke stad wel ergens een didgeridoowinkel! (Antwerpen, Brugge, Leuven en Gent) Nu is er enkel in Gent nog een didgeribrolwinkel.
Ook workshops laten het meer en meer afweten, het beste voorbeeld is ongetwijfeld sfinks...

Het is aan ons weinigen om het instrument ook hier in België levend te houden!!!

Keep on Didging!

24-01-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


22-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Locatie voor meeting 17 februari staat vast!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zoals ook vorige keer zal deze meeting plaatsvinden in het jeugdhuis van Gooik.

JH GUUK
Dorpsstraat 26
1755 Gooik 

Het jeugdhuis is gelegen achter café 'De Vrede' pal in het centrum. (recht over de post) De ingang is via de brede doorgang links van het café en dan zie je onmiddellijk het bordje van het jeugdhuis. Trappen op en je bent er!

Mijn voorkeur gaat echt wel uit naar deze locatie, met zijn houten vloer, zetels, mogelijkheid tot een drankje en toiletten in de buurt kan je niet beter vallen! 

Dank aan Fabian die weer bereid is om het jeugdhuis open te houden die zondag!


22-01-2008 om 20:51 geschreven door Vara  


17-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een workshop in samenwerking met de Muziekmozaiëk!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In samenwerking met de Muziekmozaiëk en het 'Feest van de Folk' heb ik nog een workshop gepland. Deze is vooral naar beginnende spelers toe gericht, vandaar ook echt een workshop en minder een meeting/jam. Niet dat gevorderde spelers niet welkom zijn, maar dan weet je tenminste wat je mag verwachten.


Zoals jullie ondertussen wellicht al gezien hebben, ben ik nogal veel bezig met het 'Feest van de Folk'. Dit komt omdat het thema dit jaar mij enorm aanspreekt. 'Vreemdgaan Toegestaan' is hun doelstelling en ik denk dat de didgeridoo daar zeker tussen thuis hoort.

In de eerste plaats zal de didgeridoo mooi vertegenwoordigd zijn in Gent op het startevenement, maar ook zal de didg zijn plaatsje krijgen tussen de vele activiteiten die de weken erop volgen.

Ik ben snel op de kar gesprongen en heb dan ook direct een datum geprikt voor deze workshop:

Zondag 27 april van 14 tot 16u

Deze workshop gaat bij de Muziekmozaïek zelf door! (Wijngaardstraat 5, 1755 Gooik)
Ook deze keer is hij volledig gratis, enkel het inschrijven is op voorhand verplicht! (max. 15 deelnemers)
 

Meer info:

http://www.muziekmozaiek.be/nl/weekend_nl.htm#digi

http://www.feestvandefolk.be

17-01-2008 om 00:00 geschreven door Vara  


12-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startevent 'Feest van de Folk'
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ondertussen hebben er al enkele mensen gereageerd op mijn oproep om samen een didg-performance te geven en zo ons steentje bij te dragen aan het startevenement van het 'Feest van de Folk' in Gent!

We zijn met 5 die dat goed zien zitten!

Ik had graag met deze mensen op voorhand eens afgesproken om het een en ander voor te bereiden zodat onze performance echt wel een goede samenhang heeft en niet zomaar wat ter plekke improviseren is.

Wat denken jullie ervan om ergens in februari samen te komen? Liefst op een zondag? Het kan hier bij mij thuis of ergens anders, maakt mij niet uit… desnoods ergens in Gent, maar dan moeten we wel ergens kunnen oefenen.

Het kan ook eventueel op de workshop/jam van 17 februari.

Iemand een ander voorstel?

 

12-01-2008 om 12:00 geschreven door Vara  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe datum workshop/jam in Gooik…
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voila, tweede poging om een datum vast te leggen voor een nieuwe workshop/jam te Gooik!

De inschrijvingen kunnen opnieuw van start gaan!

Deze workshop/jam zou doorgaan op:

zondag 17 februari van 14u00 tot 17u00

Ook deze keer is het de bedoeling om veel van elkaar te leren, ervaringen uit te wisselen en vooral veel te spelen!!!

Zowel beginners als gevorderden zijn van harte welkom, ik zal deze keer een aantal didgeridoos voorzien voor mensen die het niet zien zitten om er zelf eentje in elkaar te knutselen. (Wel op voorhand een seintje geven indien je er eentje wil gebruiken.)

Ook zal ik zorgen dat ik verse vellen bijenwas heb tegen dan, mensen die wensen kunnen er dan aanschaffen aan inkoopprijs!

Zoals gewoonlijk is de prijs voor de workshop/jam juist op voorhand inschrijven is de boodschap! (max 15 deelnemers)


12-01-2008 om 11:57 geschreven door Vara  


08-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe meeting in januari! *UPDATE: Uitgesteld naar februari*
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hey didg-liefhebbers!

Het wachten heeft lang genoeg geduurd, jullie hebben allemaal tijd genoeg gehad om véél te oefenen! In januari moeten jullie mij maar eens laten zien waar jullie staan met het didgspelen!

Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd voor de nieuwe meeting. Tips, trucs, samenspel, verder oefenen, ... het zal weer allemaal aan bod komen...

Zondag 20 januari 2008 vanaf 14u00

Ik ga deze keer geen onderscheid meer maken tussen gevorderden en minder gevorderden, iedereen is welkom van in het begin. Ook het concept workshop laat ik (deze keer) achterwege, ik zie het meer als een algemene meeting waar we meer van elkaar kunnen leren door het samenspel. (Natuurlijk zijn absolute beginners ook van harte welkom!)

Heb je zin gekregen om ook af te komen, twijfel geen seconde en laat me iets weten!

Zoals steeds is het de bedoeling dat je een eigen instrument meebrengt. De kostprijs is ook nog steeds erg democratisch, namelijk € 0.00

Ik heb nog geen locatie vastgelegd, deze zal waarschijnlijk terug in JH Guuk (Gooik) zijn, maar ik sluit een andere zeker niet uit. (Voorstellen zijn ook steeds welkom.)

Ik hoop spoedig een massa inschrijvingen binnen te krijgen!

Groeten en Keep On Didging!


* UPDATE: *

 Deze meeting wordt uitgesteld naar ergens in februari...  De datum zal later nog bepaald worden!

 Groeten,

Dusty
 

08-01-2008 om 10:45 geschreven door Vara  


03-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest van de Folk 2008 !UPDATE!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Muziekmozaïek vzw, Impulscentrum voor Folk en Jazz, organiseert voor de 7de maal op rij het 'Feest van de Folk'! Dit jaar willen ze het iets anders aanpakken en gooien de boel in een nieuw kleedje. Onder het motto: 'Vreemdgaan toegestaan', willen ze deze keer een ruimer genre 'folk' aan bod laten komen.

Het evenement is opgedeeld in 2 grote delen, een groot startevenement in de straten van Gent en het Feest van de Folk verspreid over verschillende dagen (19 april t.e.m. 1 mei).

Alle info kan je HIER nalezen.

Persoonlijk voel ik me sterk aangetrokken om het startevenement in het Gentse mee te beleven! Ik schrijf me dus alvast in om als straatmuzikant mijn ding te gaan doen...
Natuurlijk zou het leuk zijn om er met enkele andere personen een lap op te gaan geven, dus even een kleine oproep:

Speel je een akoestisch instrument dat volgens jou goed bij de didgeridoo zou passen? Speel je zelf didgeridoo en wil je samen met mij de straten van Gent onveilig maken? Twijfel niet en laat het me weten!

Welkom aan Djémbe, akoestische gitaar, Khoomei (keelzang), mondharp, doedelzak, trekzak, ... Alles moet kunnen!


!UPDATE!

Ik ben nog steeds op zoek naar wat mensen die samen met mezelf in Gent willen gaan spelen op die dag! Laat snel iets weten aub!


03-01-2008 om 10:29 geschreven door Vara  


26-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindejaar!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Aan iedereen een prettig nieuw didgeridoo-jaar toegewenst!

26-12-2007 om 00:00 geschreven door Vara  


14-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Techniek voor gevorderden: dubbele kaakslag!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er wordt enorm veel over gesproken in het didge-jargon: 'de dubbele kaakslag'... Maar wat is dat nu eigenlijk?

Bij het inademen kan je de wang zodanig in een positie zetten dat je deze een soort van terugslag kan meegeven en daarmee een extra effect toevoegt aan het spelen. Dit lijkt alsof je enorm snel, bovenmenselijk snel, kan ademen...

Je trekt de wang als het ware terug naar binnen toe net na het inademen. Een fractie na de bas (waarop je inademt), waardoor je een soort dubbele bas krijgt. Het lijkt erg moeilijk maar dat is het niet.
Zoals zoveel technieken bij het didgeridoospelen, denk je er best niet teveel over na want dan lukt het helemaal niet meer...

Een makkelijk ritme om dit onder de knie te krijgen en je wang in de juiste positie te plaatsen is 'YO-de_la_i'
Het staat lager (bij leuke ritmes) al eens beschreven hoe dit juist werkt, maar vandaag wil ik er nog eens dieper op ingaan naar aanleiding van een forumpost @ Jerry's forum.

Eigenlijk moet je het ritme anders gaan noemen: 'Yo-ho_de_la_i' met  de kaakslag op de 'ho'. De kaakslag zit net na de bas, bijna onhoorbaar maar toch is hij er en geeft hij een extra dimensie aan het spelen.

Je kan natuurlijk die terugslag een stuk later gaan plaatsen, maar dan is het effect helemaal anders. Beide speelwijzen zijn erg leuk!!

Jerry heeft een soundfile online staan waar de kaakslag later valt dan de bas:
KLIK HIER

Ik heb een soundfile online gezet waar hij bijna gelijk valt met de bas:
KLIK HIER

(Sorry voor de slechte kwaliteit van geluid, ik moet het doen met een pc micro...) 

Veel succes!

14-12-2007 om 12:33 geschreven door Vara  




Nieuwe site......... www.balanda.be
Foto

E-mail mij

Vragen, sugesties, feedback, inschrijvingen, ...


Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Ook leuk om eens naar toe te surfen:
  • Adhara - Relaxatie- en meditatieconcerten (Eigen project)
  • Didgeridoo forum - Dé plaats voor alle didge-cussies
  • Marko Jhonson's leather didges!
  • 12 Canoes - Prachtige site van de gelijknamige film

    Inhoud blog
  • Nieuwe lessenreeks didgeridoo 2014
  • Nieuwe site!!!
  • 'Didge-Picknick' - #1 - @Moerbeke-Waas - 31/08/2013
  • Workshop Yidaki met Jeremy Cloake
  • Workshop met Michiel Teijgeler Zaterdag 22 juni 2013
  • Op zoek naar....?
  • आधार
  • Workshop Lies Beijerinck!
  • Nieuwe lessenreeksen najaar 2012
  • Opgietingen met klankschalen en didgeridoo groot succes!!
  • Nieuw project: Adhara
  • Workshop en optreden Mark Atkins
  • Didgeridoo + Sauna
  • Nieuwe geplande lessenreeksen didgeridoo!!!
  • Geluidsfragment van 'Slagroom Tegen Verzuring'
  • Newsflash!!
  • Nieuw didgeridoo forum!!
  • Nieuwe Marko Jhonson Leather didgeridoo!
  • Impressie workshop in de Lilse Bergen
  • Mijn didge-ruimte!
  • Nieuwe lessenreeksen januari 2010
  • Didgeclub.be wordt didgeridoo.bbforum.be
  • Beste didgeridooplayer volgens mij ;-) Keep on didging!!!
  • Didgjam in Stekene door Steve!
  • Today Beatles-Day!!
  • Hemp didgeridoo te koop
  • Taste Australië
  • Didgeridoo en Slaapapneu
  • Didgeridoo TV
  • Worldwide Didgeridoo Network
  • Nieuwe lessenreeksen
  • Axl - 06/05/2009 - 02u30 - 52cm - 3,330kg
  • Workshop Ansgar Stein
  • Djalu naar België???
  • Dubravko Lapaine
  • Nieuw kleedje!
  • *UPDATE* Workshop Markus Meurer 21.02.09 te Leuven!
  • Lessenreeks didgeridoo
  • The Big Ask!
  • Prachtige Aboriginal site!
  • KLEIN nieuws!!
  • Nog plaats in de workshops nu zondag!!
  • Multiculturele namiddag!
  • HAPI time!!
  • Meeting te Stekene; de foto's!
  • Nieuw filmpje 'Trottoir Fanfaar'
  • Didgejam te Stekene op 27-07-2008
  • Nog meer eigen werk!
  • Het 'betere?' werk...
  • Get HAPI!
  • Workshop Si! * UPDATE *
  • Jeremy Cloake toe(te)rt in Europa
  • Nog wat plaats voor beginnersworkshop!
  • Trottoir Fanfaar, de beelden!
  • Gooikoorts 2008
  • Trottoir Fanfaar!
  • Nieuwe site Muziekmozaiëk!
  • Nieuwe didgeridoo!
  • RIP Alan...
  • Alan Dargin getroffen door herseninfarct!!!
  • Meeting 17 februari @ jh Guuk
  • Datum Micro Marché Midi
  • Mensen gezocht voor een performance te Brussel!
  • Origineel of toch niet?
  • Trancedidg forum weer offline...
  • Locatie voor meeting 17 februari staat vast!
  • Nog een workshop in samenwerking met de Muziekmozaiëk!
  • Startevent 'Feest van de Folk'
  • Nieuwe datum workshop/jam in Gooik…
  • Nieuwe meeting in januari! *UPDATE: Uitgesteld naar februari*
  • Feest van de Folk 2008 !UPDATE!
  • Eindejaar!
  • Techniek voor gevorderden: dubbele kaakslag!
  • Didgeclub.be online als ook dreamtime.yourbb.be!
  • Didgclub nog steeds offline...
  • Volgende workshop/jam?
  • Slide didgeridoos
  • Leuke ritmes voor de gevorderden
  • Veel talent aanwezig!
  • Fris achter de oren...
  • Tunen
  • Eindelijk!!!
  • Westerlingen = parasieten?
  • Lokatie staat vast!!!
  • Inschrijvingen lopen goed!
  • Eerste datum voor de eerste workshop!!!
  • Cultuurschuur 'De Cam' ter beschikking vanaf januari!
  • Gratis didgeridoo-workshops!
  • Marko Johnson's Leather didgeridoos
  • Alan Dargin in Vlaanderen !!!!
  • Alan Dargin in Vlaanderen !!!!
  • Didgeridoo initiaties @ Gooikoorts!
  • Goedkope alternatieven om aan de slag te gaan met de didgeridoo.
  • Steeds op zoek....
  • Welkom


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs