Inhoud blog
  • Onze school en 'smileys'
  • Goed nieuws !!
  • ComingWorldRememberMe
  • 'Boy Lights fire' (David Lynch)
  • One day
  • eerste communie
  • Is mijn vader in de hemel?
  • Pijn, verdriet, leven ...
  • True religion
  • Welkom in de godsdienstklas !! Alle kids (van het eerste tot het zesde leerjaar) komen hier een uurtje per week ...
    Zoeken in blog

    Ga ook naar de website van onze school !!
  • De Zonnewijzer
  • Zwerfvuil hoort in de vuilbak!
  • Federatie Zonhoven
  • Godsdienstonderwijs
  • Godsdienstklas in school "De Zonnewijzer" in Zonhoven
    Stil worden, lachen, zingen, kaarsje aansteken, luisteren naar elkaar op de mat , kwissen (jongens tegen meisjes), iets bijleren, werkschrift verzorgen, samen zijn ...
    Schoolwebsite : www.dezonnewijzerzonhoven.be
    02-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vredesweek 2014: Stop haat, praat!


    Vredesweek 2014


    NEE tegen haatboodschappen, 
    JA tegen dialoog

    De Vredesweek roept op om te reageren tegen haatboodschappen en het gesprek aan te gaan met diegenen die ze verspreiden.

    De Vredesweek sluit zich ook aan bij de Europese campagne No Hate Speech, of: Neen tegen haatboodschappen, ja tegen dialoog.

    In het kort:

    • Start: 21 september 2014 - de Internationale Dag van Geweldloosheid
    • Einde: 2 oktober 2014 - de geboortedag van Ghandi
    • Thema: stop haatboodschappen, ga de dialoog aan
    • Actie? Op straat, op school, op internet,...
    • Meer infowww.vredesweek.be

    17-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeilijke opdracht ... :-))

    This little light

     

    This little light of mine
    I'm going to let it shine
    Oh, this little light of mine
    I'm going to let it shine
    Hallelujah
    This little light of mine
    I'm going to let it shine
    Let it shine, let it shine, let it shine

     

    Ev'ry where I go
    I'm going to let it shine
    Oh, ev'ry where I go
    I'm going to let it shine
    Hallelujah
    Ev'ry where I go
    I'm going to let it shine
    Let it shine, let it shine, let it shine

     

    All in my house
    I'm going to let it shine
    Oh, all in my house
    I'm going to let it shine
    Hallelujah
    All in my house
    I'm going to let it shine
    Let it shine, let it shine,  let it shine

     

    Out in the dark
    I'm going to let it shine
    Oh, out in the dark
    I'm going to let it shine
    Hallelujah
    Out in the dark
    I'm going to let it shine
    Let it shine, let it shine, let it shine 


    02-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De advent is begonnen ...
    De Sint moet eerst nog komen, maar toch is ook nu al "de advent" begonnen. Vier weken steken we een kaarsje aan om zo uit te kijken naar Kerstmis. De adventskrans zou groen mogen zijn als teken van hoop. De vier rode kaarsen verwijzen naar de liefde en de brandende kaarsen nodigen uit om even stil te vallen en ... op adem te komen. 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijden veranderen ...
    Gisteren kwam op de speelplaats een kind van het tweede leerjaar naar me toe gelopen. "Meester, meester" riep het. "Mijn ouders geloven niet meer in God maar ik wel!"   
    Tijden veranderen... Confused


    01-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paus lijkt alsmaar meer op de "echte Franciscus"!
    Naast kinderen een ereplaats geven omhelst de paus nu ook mensen met een ernstige huidaandoening. De "echte Franciscus" komt elke dag meer tot leven :)) 






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedoopt ... maar niet gelovig.
    Een moeilijke vraag n.a.v. het sacrament van het doopsel waarbij de ouders beloven het kind een christelijke opvoeding te geven:

    "Meester, mijn ouders zijn niet gelovig. Ze hebben mij laten dopen omdat oma en opa het wilden. Hoe kunnen ze me dan over God vertellen?"


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oma's en opa's
    Iemand in het zesde leerjaar zei in de godsdienstklas: "Mijn ouders zijn naar oma en opa om te praten over het doopsel van mijn zesjarig broertje want hij wil graag zijn eerste communie doen". 
    Lang leve onze oma's en opa's voor de goede raad die ze ons geven. 


    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God is op het kerkhof.
    Tijdens het bidden van het "Onze Vader" stop ik regelmatig en vraag dan aan de kinderen waar "de hemel" is. Meestal krijg ik als antwoord dat de hemel in de lucht is of boven de wolken ... Elke keer kijk ik dan lachend naar mijn plafond waarna ik toch probeer een andere kijk te geven. 
    Vandaag zei Toon, een kind uit het eerste leerjaar: "De hemel is op het kerkhof ". En ... "God is de bidder." Eerste leerjaar !!


    03-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zei ooit: "Laat de kinderen tot mij komen..."
    Onze paus haalt regelmatig het nieuws door zijn eenvoud. Hij rijdt met een klein oud autootje rond van twintig jaar. 
    Ook zijn openheid voor kinderen is om kippenvel van te krijgen. Onderstaande link geeft enkele leuke beelden. 


    http://www.demorgen.be/dm/nl/15777/De-Paus/article/detail/1731718/2013/10/30/Jongetje-niet-weg-te-slaan-van-paus-Franciscus.dhtml

    Afbeelding weergeven op Twitter

    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerheiligen, Allerzielen ... en Halloween.
    Groot was mijn verbazing toen ik deze morgen tientallen heksen op de speelplaats tegenkwam. Prachtig !! 
    Kinderen dompelen in een sfeer van Halloween met akelige spinnen, tovenaars, heksen ... met daarbij horende griezelgangen en schitterende kinderboeken zoals het boek over het "Nieuwschierige Lotje" van Lieve Baeten. 
    Naast dit mooie en ludieke staat dan het "feest" van Allerheiligen en Allerzielen. Herdenken van onze overledenen is waarschijnlijk minder spectaculair maar daarom niet minder belangrijk. Elke mens, elke cultuur, elke samenleving heeft de taak om de mensen van wie we afscheid hebben genomen te herdenken. Een tekening voor oma, een kaarsje, het stil maken ... of misschien even naar het kerkhof?


    02-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startviering in de kerk

    Mijn broer, mijn zus …

    Op donderdag 26 september trok onze school “De Zonnewijzer” voltallig richting kerk om “ons” startmoment te houden.

    “Mijn broer, mijn zus” is het thema van dit jaar waar de school wil rond werken.

    En … het jonge volkje en de leerkrachten hadden er duidelijk zin in. Er werd gezongen, foto’s gekeken, geluisterd, gebeden en gelachen in de kerk!

    Enkele kippenvelmomenten (volgens de leerlingen) waren: de liederen: “Je hebt een vriend” van K3 en “Kumbaya”, foto’s van mensen die honger hebben en … een leuke foto van enkele dames in bikini op het strand.

    (zaligspreking over “de naakten kleden”)

    Een zwaar minpunt in de kerk waren de vele pilaren. Bij de volgende viering nemen we een hamer mee om de kerk te hermaken. Hierdoor kunnen we dan de “blinden laten zien” …  of was dit een ander evangelieverhaal?


    Als je hieronder klikt zie je enkele foto's ...
    https://picasaweb.google.com/patrick.switten/Startviering

    27-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papa van Max is overleden ...

    Woorden schieten tekort ...

    Max, Sam, Bieke, Dorien en Peggy ... heel veel sterkte. 



    Sterven doe je niet ineens

    maar af en toe 'n beetje
    En alle beetjes die je stierf
    't is vreemd, maar die vergeet je
    Het is je dikwijls zelfs ontgaan
    je zegt ik ben wat moe
    Maar op 'n keer dan ben je aan
    je allerlaatste beetje toe

    - Toon Hermans -


    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God was er "weer" even niet ...

    Ruim 80 kinderen deden enkele dagen geleden “hun” eerste communie. Het was een prachtig moment in de kerk. Met een ploeg van twintig man (grotendeels bestaande uit vrouwen) werd er gezocht, kritisch nagedacht, geknutseld, geoefend om dit feest toch maar goed te laten verlopen. Het evangelie werd spitsvondig geactualiseerd en uitgebeeld. De liederen werden met volle borst meegezongen en meebeleefd. De teksten werden door jong en oud(er) met volle overtuiging voorgelezen. De vriendschapsbandjes gemaakt de ouders, als ultiem teken van hun liefde voor hun kinderen en tegelijk als teken van de liefde van Jezus voor onze kinderen,  werden uitgedeeld als deel van de homilie. De vele mensen in de kerk konden zich soms niet bedwingen allemaal braaf te blijven zitten en steeds te zwijgen bij het zien van zoveel moois … tot God blijkbaar er even niet was. Eén knopje van één micro stond te luid en zorgde voor een vreselijke fluittoon. Dit storend geluid bleef maar duren. Doodjammer !

    Blijkbaar heeft God menselijke trekken …

    God toch … 


    16-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een heel slimme meneer !
    Enkele weken geleden was Willem Vermandere op tv. 
    Klik hier als je wat meer wil weten over hoe deze man denkt ... 




    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ondanks de kaarsjes en de gebeden?
    Ik denk dat ik één van de moeilijkste vragen in mijn loopbaan van godsdienstleerkracht heb gekregen. 
    Een mama was gestorven ondanks de kaarsen en gebeden. 
    Meester, papa heeft me gevraagd of jij een antwoord weet op deze vraag. 
    Ik denk dat we God moeten proberen te zien als een goede papa en mama die alles voor ons doet om ons te helpen. En ik denk dat Hij alles doet voor ons wat binnen zijn mogelijkheden zit. Maar soms lukt het Hem niet. Soms gebeuren er volgens mij zaken die zelfs zijn petje te boven gaan. Ik kan me niet voorstellen dat God, als hij van ons houdt, er niet van wakker ligt dat iemand te jong moet sterven. 
    Ik denk zelfs dat God mee onze pijn voelt en mee onze pijn probeert te dragen. 
    Een mama en papa zouden liever zelf hun knieën openvallen dan dat hun kleine rakker pijn heeft als hij met zijn fietsje gevallen is op straat. 

    white-guys-question-mark

    28-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe kleren voor de eerste communie ...
    Vandaag merkte een kind op dat het reeds nieuwe kleren had gekocht voor haar eerste communie. 
    Ik vroeg haar wat eerste communie was. Ze bekeek me vreemd en zei dat het iets met de kerk was. 
    Toen ik vroeg waarom dan nieuwe kleren, zei dat dit zo moest. Als je gaat voor de eerste communie moet je nieuwe kleren hebben en een handtas, en nieuwe schoenen en ... De andere kinderen in de klas vonden dit ook. Je moet helemaal in het nieuw zijn. 
    Ik zei dat ik het helemaal niet snapte. Ik vond de kleren die ze op dit moment aanhadden ook reeds heel mooi. Ook met hun schoenen, haarbandjes, vlechten ... was niets mis. 
    Opeens zei iemand dat die nieuwe kleren moesten omdat mama en papa vonden dat dit zo moest. Daar hadden ze natuurlijk een punt ... mama's en papa's woorden zijn heel belangrijk. Deze horen we absoluut te volgen. 



    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overlijden van mama van Fien en Ima
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren hebben we het droevige nieuws vernomen dat de mama, Kristel Vangeel, van Fien Aerts klas 1 E en Ima van klas 3B overleden is.  Als school leven wij mee en delen in het verdriet.


    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe konijnen kunnen inspireren tot ... "oog hebben" voor kansarmoede.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het is hartverwarmend te zien hoe een aantal klassen met hart en ziel het kerstverhaal in realiteit brengen. Tussen de kerstbomen, kerststalletjes met flikkerende lampjes staat meneer konijn in al zijn eenvoud te pronken. Dat het niet om meneer konijn te doen is, is voor alle kinderen meer als duidelijk. Het gaat natuurlijk om het oog hebben voor kinderen die het in onze omgeving niet gemakkelijk hebben. 

    Bravo aan alle leerkrachten die de kinderen weten te motiveren tot verder kijken als eigen ik. 

    Klik HIER voor enkele mooie beelden

    12-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start van de advent met Meneer Konijn

    Konijnen plaatjes

    Klik HIER of ga naar de andere klasblogs om meer beelden te zien van dit startmoment in de turnzaal. 

    https://picasaweb.google.com/patrick.switten/Kerst2012

    18-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11. : De klimaatsverandering is dodelijk voor het Zuiden.
    GESPEELD de slechterik uithangen is humor koppelen aan keiharde realiteit. Wie het horen wil en tegelijk een stukje van de campagne van de 11.11.11-actie wil beluisteren kan altijd op onderstaande link klikken. Opletten, dit is niet echt maar gespeeld met acteurs die (groen) moeten lachen. 


    Klik HIER om Bert Canaerts aan het werk te zien en horen. 



    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs