Inhoud blog
  • Onze school en 'smileys'
  • Goed nieuws !!
  • ComingWorldRememberMe
  • 'Boy Lights fire' (David Lynch)
  • One day
  • eerste communie
  • Is mijn vader in de hemel?
  • Pijn, verdriet, leven ...
  • True religion
  • Welkom in de godsdienstklas !! Alle kids (van het eerste tot het zesde leerjaar) komen hier een uurtje per week ...
    Zoeken in blog

    Ga ook naar de website van onze school !!
  • De Zonnewijzer
  • Zwerfvuil hoort in de vuilbak!
  • Federatie Zonhoven
  • Godsdienstonderwijs
  • Godsdienstklas in school "De Zonnewijzer" in Zonhoven
    Stil worden, lachen, zingen, kaarsje aansteken, luisteren naar elkaar op de mat , kwissen (jongens tegen meisjes), iets bijleren, werkschrift verzorgen, samen zijn ...
    Schoolwebsite : www.dezonnewijzerzonhoven.be
    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God was er "weer" even niet ...

    Ruim 80 kinderen deden enkele dagen geleden “hun” eerste communie. Het was een prachtig moment in de kerk. Met een ploeg van twintig man (grotendeels bestaande uit vrouwen) werd er gezocht, kritisch nagedacht, geknutseld, geoefend om dit feest toch maar goed te laten verlopen. Het evangelie werd spitsvondig geactualiseerd en uitgebeeld. De liederen werden met volle borst meegezongen en meebeleefd. De teksten werden door jong en oud(er) met volle overtuiging voorgelezen. De vriendschapsbandjes gemaakt de ouders, als ultiem teken van hun liefde voor hun kinderen en tegelijk als teken van de liefde van Jezus voor onze kinderen,  werden uitgedeeld als deel van de homilie. De vele mensen in de kerk konden zich soms niet bedwingen allemaal braaf te blijven zitten en steeds te zwijgen bij het zien van zoveel moois … tot God blijkbaar er even niet was. Eén knopje van één micro stond te luid en zorgde voor een vreselijke fluittoon. Dit storend geluid bleef maar duren. Doodjammer !

    Blijkbaar heeft God menselijke trekken …

    God toch … 


    16-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een heel slimme meneer !
    Enkele weken geleden was Willem Vermandere op tv. 
    Klik hier als je wat meer wil weten over hoe deze man denkt ... 




    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom ondanks de kaarsjes en de gebeden?
    Ik denk dat ik één van de moeilijkste vragen in mijn loopbaan van godsdienstleerkracht heb gekregen. 
    Een mama was gestorven ondanks de kaarsen en gebeden. 
    Meester, papa heeft me gevraagd of jij een antwoord weet op deze vraag. 
    Ik denk dat we God moeten proberen te zien als een goede papa en mama die alles voor ons doet om ons te helpen. En ik denk dat Hij alles doet voor ons wat binnen zijn mogelijkheden zit. Maar soms lukt het Hem niet. Soms gebeuren er volgens mij zaken die zelfs zijn petje te boven gaan. Ik kan me niet voorstellen dat God, als hij van ons houdt, er niet van wakker ligt dat iemand te jong moet sterven. 
    Ik denk zelfs dat God mee onze pijn voelt en mee onze pijn probeert te dragen. 
    Een mama en papa zouden liever zelf hun knieën openvallen dan dat hun kleine rakker pijn heeft als hij met zijn fietsje gevallen is op straat. 

    white-guys-question-mark

    28-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe kleren voor de eerste communie ...
    Vandaag merkte een kind op dat het reeds nieuwe kleren had gekocht voor haar eerste communie. 
    Ik vroeg haar wat eerste communie was. Ze bekeek me vreemd en zei dat het iets met de kerk was. 
    Toen ik vroeg waarom dan nieuwe kleren, zei dat dit zo moest. Als je gaat voor de eerste communie moet je nieuwe kleren hebben en een handtas, en nieuwe schoenen en ... De andere kinderen in de klas vonden dit ook. Je moet helemaal in het nieuw zijn. 
    Ik zei dat ik het helemaal niet snapte. Ik vond de kleren die ze op dit moment aanhadden ook reeds heel mooi. Ook met hun schoenen, haarbandjes, vlechten ... was niets mis. 
    Opeens zei iemand dat die nieuwe kleren moesten omdat mama en papa vonden dat dit zo moest. Daar hadden ze natuurlijk een punt ... mama's en papa's woorden zijn heel belangrijk. Deze horen we absoluut te volgen. 



    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overlijden van mama van Fien en Ima
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren hebben we het droevige nieuws vernomen dat de mama, Kristel Vangeel, van Fien Aerts klas 1 E en Ima van klas 3B overleden is.  Als school leven wij mee en delen in het verdriet.


    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe konijnen kunnen inspireren tot ... "oog hebben" voor kansarmoede.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het is hartverwarmend te zien hoe een aantal klassen met hart en ziel het kerstverhaal in realiteit brengen. Tussen de kerstbomen, kerststalletjes met flikkerende lampjes staat meneer konijn in al zijn eenvoud te pronken. Dat het niet om meneer konijn te doen is, is voor alle kinderen meer als duidelijk. Het gaat natuurlijk om het oog hebben voor kinderen die het in onze omgeving niet gemakkelijk hebben. 

    Bravo aan alle leerkrachten die de kinderen weten te motiveren tot verder kijken als eigen ik. 

    Klik HIER voor enkele mooie beelden

    12-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start van de advent met Meneer Konijn

    Konijnen plaatjes

    Klik HIER of ga naar de andere klasblogs om meer beelden te zien van dit startmoment in de turnzaal. 

    https://picasaweb.google.com/patrick.switten/Kerst2012

    18-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11. : De klimaatsverandering is dodelijk voor het Zuiden.
    GESPEELD de slechterik uithangen is humor koppelen aan keiharde realiteit. Wie het horen wil en tegelijk een stukje van de campagne van de 11.11.11-actie wil beluisteren kan altijd op onderstaande link klikken. Opletten, dit is niet echt maar gespeeld met acteurs die (groen) moeten lachen. 


    Klik HIER om Bert Canaerts aan het werk te zien en horen. 

    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Don't worry, be happy
    Als iemand je bed steelt ... don't worry, be happy !!
    Pikt iemand je liefje ... don't worry, be happy !!
    Zet de huisbaas je buiten omdat je de huur niet betaald hebt ... don't worry be happy !!

    De eerste link brengt je naar het prachtige lied van Bobby Mcferrin.





    01-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.500 kindergezichten in de kerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Misschien klopt het aantal (500) niet helemaal maar een beetje overdrijven in de goede zin kan nooit echt kwaad. Feit is wel dat tijdens de startviering van school “De Zonnewijzer” de kinderen niet enkel lichamelijk, maar ook getekend aanwezig waren. Op de achterzijde van ‘het gezicht’ had het jonge volk mogen schrijven waar ze goed in waren. (helpen, delen, voetballen, wii-spelen, kleedjes passen …)

    Via het Bijbelverhaal waar Jezus de lamme man opnieuw laat lopen mochten we ervaren hoe belangrijk het is om “het te zien in jou”. Jezus zag “het niet enkel in de lamme, maar ook in dragers die de lamme op een onmogelijk manier bij Jezus brachten.

    Samen met een biddende Justin Bieber (in het lied “pray”), het prachtige lied “Ik zie het in jou” en priester Rik die ons een woordje uitleg gaf, voelden we ons een beetje thuis in het grote kerkgebouw.

     

     

     

    (klein stukje uit het lied:)

     

    Anders kijken naar mensen, hey, heb jij het al geprobeerd?

    Het is echt wel de moeite, ‘k heb al zoveel bijgeleerd.

    Wat je dan ziet als je goed kijkt, hoe ze doen en wat ze zeggen en waarom het ze spijt.

    Anders kijken naar mensen, hey, heb jij het al geprobeerd?

     

    Dankbaar, ‘k ben zo dankbaar dat ik je ken.  Ik hoor het in je stem.

    Dankbaar, dat ik je ken. ‘k zie het werk van God. Ik zie het wel.

    Want ik zie ‘het’ in jou en jij ziet ‘het’ in mij.
    De woorden van God, ze maken ons zo vrij.

    Ons geloof geeft ons vertrouwen, het doet leven, het doet bouwen,
    het doet opstaan, het doet lopen. Het zet ons hart groot open.

     

    T+M Greet Vandevorst


    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zonnewijzer doet dit jaar in brillen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lagere school “De Zonnewijzer” in Zonhoven- dit is onze school-  begon het nieuwe schooljaar op een erg vreemde, creatieve manier. Alle leerkrachten werden uitgedost met een gloednieuwe, grasgroene bril met montuur om niet langs te kunnen kijken. Niet enkel de leerkrachten kregen een nieuw brilleke, ook al de leerlingen kregen, of werden aan werk gezet om een bril te maken. De directie had de mosterd gehaald bij het nieuwe jaarthema voor het onderwijs: “Ik zie het in jou”. Niet alle kinderen hadden onmiddellijk door wat diepgaande betekenis was van de brillen, niet iedereen zag onmiddellijk de band met het Bijbelverhaal over de genezing van de lamme … maar het jaar is nog maar net begonnen en onze ogen hebben soms een beetje tijd nodig om open te gaan. 



    30-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste communie: Zeer sterk!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De “eerste communie traditie” bestaat –zoals iedereen wel weet- al enkele jaren. Toch blijft het een gebeuren om als gelovige gemeenschap in te kaderen: ruim tachtig kinderen met daarbij nog eens dubbel zoveel jonge ouders, grootouders … Al deze mensen willen vieren en hierbij willen ze Jezus, God een plaats geven. Het jonge volk staat niet elke week aan de kerkdeuren, velen onder hen hebben zelfs moeite met een kruisteken en toch … ze kijken met grote ogen naar onze kerk en ze willen deelnemen en geraakt worden.

    Naast de schitterende voorbereiding door de leerkrachten van het eerste leerjaar, was een heel sterk moment dat het kind “zijn eerste communie” niet alleen ging halen maar met het hele gezin. Samen proberen de boodschap van Jezus een plaats te geven in ons leven …

    Er was wel een klein probleem voor de priesters: jongere broertjes en zusjes wilden natuurlijk ook een hostie. Leg dat maar eens uit op zo een korte tijd! 


    07-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I love shopping !!
    "I love shopping" op een t-shirt!!

    Ongelooflijk wat dames tegenwoordig durven dragen ... !! 
    Volgens mij wordt dit enkel aangedaan om de mannelijke leerkrachten te pesten. :))


    03-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst in de kerk !

     Niemand twijfelt er aan … onze kerk staat vol met kunst. Achter elke hoek, elke pilaar, tegen (in) elke muur hangen, staan kunstwerken die heel waardevol, betekenisvol en mooi zijn. Alleen al de kruisweg is zo bijzonder dat je er inkom voor zou kunnen vragen om het moois te mogen bekijken.

    Enkele weken geleden hebben de vormelingen, onder leiding van het uiterst creatieve catechistenteam, nog een tandje bijgestoken. De vormelingen mochten boetseren hoe zij God zagen. Schitterend!!

    Met deze kunstwerken van het jonge volkje werd de kerk mee aangekleed.

    En of dit nog niet genoeg was stonden er vooraan in de kerk enkele grote vazen met “levende, oplichtende” kunst.

    Klik hier voor de foto's !

     

    Kunst met grote “K” !



    27-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom doe ik mijn eerste communie?

    Reacties van het eerste leerjaar over “eerste communie”:

    Als ik mijn eerste communie doe dan …

     ·         krijg een nieuw leven. (Wouter 1C)

    ·         krijg ik net als de grote mensen een hostie. (Victoria 1C)

    ·         krijg ik een mooi feest en leuke pakjes. (Raissa 1C)

    ·         krijg ik mooie kleren aan. (Lennert 1A)

    ·         zingen we in de kerk heel leuke liedjes. (Tianny 1A)

    ·         kom ik in de kerk. (Annechien 1A)

    ·         wil Jezus tegen me zeggen dat ik geen snotneus meer ben  en ik wil tegen Hem (Jezus) zeggen dat ik zijn vriend wil proberen te zijn. (Meester Patrick)

    ·         is dat voor mij een teken dat ik in God geloof. (Mano 1E)




    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig Pasen !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Pasen is voor de christenen een heel belangrijk feest. 
    Bij Johannes lezen we, dat toen Maria Magdalena bij het graf kwam, de steen was weggerold. De leerlingen dachten dat het lichaam van Jezus gestolen was. 
    Een tuinman zei: "Waarom zoek je iemand die leeft bij de doden?"

    Zalig Pasen ...

    Klik hier voor een mooi stukje uit de film. 



    29-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAMEN op weg voor Broederlijk Delen



    Maandag 26 maart trokken we met een kleine 500 personen op weg, zwoegend en zwetend, ten voordele van Broederlijk Delen. We lieten ons sponsoren om de plaatselijke ngo's in het Zuiden te steunen in hun strijd tegen vervuiling, uitbuiting en armoede. Samen maakten we ongeveer 2500 km voor het Zuiden. Het juiste bedrag van de sponsoring houden we nog even voor ons ... tot het juiste bedrag geweten is. 


    Klik hier als je  foto's van het derde leerjaar wil zien tijdens de wandeling. 



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spion in de godsdienstklas!
    Twee witte duiven waren de voorbije dagen op bezoek in onze school. Lekker in het zonnetje maakten ze alle kinderen waterachtig die zaten te zwoegen in de klas. Toen de duiven ook nog parmantig op de vensterbank kwamen zitten en binnen keken in de godsdienstklas (om te kijken of de meester zijn job wel goed doet), was het natuurlijk lachen geblazen. 


    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."God was er niet met zijn gedachten bij."
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een jong meisje sprak in een reportage in het journaal op zondag 18 maart bovenstaande mooie woorden. Toen ik het journaal zag om 13.00 u dacht ik dat ze het had over de overleden buschauffeur in Zwitserland. Mijn vrouw dacht ze het had over God. In het journaal om 19.00 u kwam voor mij duidelijk tot uitdrukking dat ze het niet over de buschauffeur had maar over God. 
    Voor de jonge dame aan het woord kwam, hadden we eerst een priester horen vertellen dat het moeilijk te begrijpen is dat zo een vreselijk ongeluk kan gebeuren. De priester stelde ook de vraag hoe God zoiets kan toelaten, waar God was ... 
    Ik vind het antwoord van het jonge meisje adembenemend. God is niet te linken met zoveel verdriet. Dat Hij er niet met zijn gedachten bij was is natuurlijk fout ... maar ook een beetje menselijk. 

    03-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mano
    Hier staat een kunstwerkje van Mano. Mano zit in het eerste leerjaar bij juf Hilde D.
    Per toeval kwam ik er bij uit. Een tijdje geleden was haar konijntje dood gegaan. De tekening die ze voor haar konijntje maakt is om heel stil te worden. Bovenaan zie je een regenboog, het konijntje, de zon, wolken. Onderaan is haar konijntje begraven. Het hart van het diertje blijft over ...



    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs