De acht nieuwe bandjes die bandencentrale Humac ons schonk werden alvast rondom de velgjes van onze C15-tjes gelegd en de nieuwe lagers voor de achteras liggen ondertussen ook al op de werktafel in afwachting van montage. Maar onze citroentjes zijn bovenal zeer blij met het feit dat ze er gisteren een zusje bij kregen. Met een beetje vindingrijkheid en het juiste takelmateriaal (zie filmpje hieronder) werd deze derde C15 naar het desertlions atelier gevoerd. Dit karretje zal echter enkel dienst doen als donorwagen en wordt binnenkort ontmanteld tot onderdelen. "Uit onderdelen zijd gij opgebouwd en tot onderdelen zult gij wederkeren".
Geniet u even mee van de inventiviteit van onze Leeuwen ? Klik dan op de playtoets van onderstaande filmpje om te zien hoe de C15 transportklaar gemaakt werd.
Alle bruikbare onderdelen, voornamelijk mechanische onderdelen, worden door de Desertlions mechanieker vakkundig gedemonteerd, gesorteerd en ingepakt om mee te nemen op de charity. Dat deze reis een zware belasting zal zijn voor het rollend materieel weten we nu al uit de ervaring van onze vorige reis. Kijkt en geniet mee naar een paar snapshots uit onze reis naar Gambia:
30-03-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
19-03-2010
Kevertreffen
Ondanks de gure wind waren de bezoekers vorige zondag terug massaal afgezakt naar de Ninoofse binnenstad om er de honderden klassieke vw's in al hun kleuren en vormen te bewonderen.
Deze overdonderende opkomst van dagjesmensen resulteerde meteen ook in een op volle toeren draaiende Desertlions stand. Naast de trouwe groep sympathisanten en een heleboel nieuwe geïnteresseerden waren wij ook verheugd dat de meeste mensen van H-D.C. Flanders er eentje kwamen drinken aan onze toog en ons het beste toewensten met ons project.
Hoe verder de dag evolueerde hoe meer onze drankvoorraad slonk en hoe gezelliger het natuurlijk werd. Het feit dat onze drankvoorraad bijna volledig over de toonbank ging en de talloze voorstellen van sympathisanten om op één of andere manier hulp te bieden in de voorbereiding van dit monsterproject, kon ons alleen maar blijer maken.
En mede door de nieuwe sponsering van deze dag mogen we terugkijken op alweer een geslaagd weekend. Hiervoor willen we ook nogmaals onze dank betuigen aan organisator Freddy omdat wij deel mochten uitmaken van dit perfect georganiseerde evenement.
Voor meer foto's over het kevertreffen zie album 'Voorbereidingen' of klik links bovenaan op het album 'Voorbereidingen' om alle foto's te zien.
19-03-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
13-03-2010
Het schurend scharniertje
De werkzaamheden aan de grijze C 15 zijn begonnen met een grondige controle en al gauw bleek de rechter draagarm van de ophanging abnormaal veel speling te vertonen.
Met wat vijs- en klopwerk èn een heleboel mankracht van Akou en Alain werd de draagarm gedemonteerd en bleek er van de lagers en keer-ringen niet veel meer over te schieten. De restanten van de oude lagers werden uit de arm geperst en het boodschappenlijstje opgesteld. Nu kunnen alle onderdelen besteld worden en het ganse boeltje binnenkort terug monteren.
Vervolgens zullen we ons karretje zo vlug mogelijk aangebieden aan de automobielinspectie. Eens een groen keuringsbewijs op zak kunnen de nummerplaten aangevraagd worden en kan de C15 zijn eerste ritjes onder desertlionsvlag aanvangen.
Zoals we al een beetje vreesden kwam onze Kleine Suzuki, door zijn hogere leeftijd, niet in aanmerking voor taksvrije import in Mongolië.
Aangezien het ons doel is om de wagens met zo weinig mogelijk onkosten in Ulaanbataar te krijgen -en er voor te zorgen dat ze ter plekke zo veel mogelijk opbrengen- zagen we ons genoodzaakt afscheid te nemen van de Suzy en hem in te ruilen met een jongere desertmobiel.
Na wat wikken en wegen werd het een tweede C15, identiek aan onze witte Citroen.
Alhoewel dit klein werkpaardje niet over 4x4 aandrijving beschikt geniet hij toch de reputatie bijna overal doorheen te komen. We waren vooral gecharmeerd door zijn simpele constructie die handig is bij "roadside repairs". En natuurlijk, niet te vergeten dat alle onderdelen tussen onze twee wagens onderling uitwisselbaar zijn wat het aantal reserveonderdelen en gereedschap behoorlijk terugschroeft.
Nu is het wel een feit dat het klaarstomen voor de keuring en het Desertproof maken van dit kleine huppelding nog menig uurtje in beslag zal nemen maar dat zal onze band met deze "reisgezel "enkel maar versterken.