Bezoek onze GOUDEN sponsors!!!

Bezoek onze sponsors!
IDEA reclame
Brakelsesteenweg 66
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Adviesbureau Walravens
Albertlaan 200
9400 Ninove

 

 

Bakkerij Van der Massen
Driesstraat, 36
9500 Idegem (Geraardsbergen)

 

 

Bezoek onze sponsors!
Dakwerken VANDENBRANDE & Co
Wallestraat, 64
9506 Waarbeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Onderdelen en gereedschappen
Varingstraat, 31
9506 Smeerebbe

 

 

Bezoek onze sponsors!
Houtbewerkingsmachines
Steenstraat, 12
9402 Meerbeke-Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Patricks Garden Team
Kattestraat 31
1741 Wambeek

 

 

Bezoek onze ZILVEREN sponsors !

Bezoek onze sponsors!
Ijzerwaren, gereedschappen, ...
Sint-Berlindisstraat, 19
9402 Meerbeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Hardrock Peken Saloon
Bovenhoekstraat, 2
9400 Outer

 

 

Bezoek onze sponsors!
AutoTech Ninove
Brusselsesteenweg, 347
9402 Meerbeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Oudenberghof - Restaurant - Taverne
Edingseweg, 13
9500 Geraardsbergen

 

 

Bezoek onze BRONZEN sponsors !

Bezoek onze sponsors!
DE ROOSE nv
Houtzagerij - Schaverij
Algemene hout- en platenhandel
Leopoldstraat, 112
9400 Okegem-Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Bankservice
Verzekeringen - Vastgoed
Edingsesteenweg, 296
9400 Denderwindeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Huishoud-verwarmingcenter
Petroleumproducten
Geraardsbergsesteenweg, 166
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
DMK keukens
Brakelsesteenweg, 167
9406 Outer - Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Garage De Smet Seat/Skoda
Leopoldlaan 126-130
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Textieldruk en fabricatie van sport- & reclamekleding
Molenveld, 4
9450 Haaltert

 

 

Bezoek onze sponsors!
Borrekent, 36
9450 Haaltert

 

 

Bezoek onze sponsors!
Bandenmonteringsmachines, uitbalanceringstoestellen en kleinmateriaal voor alle bandencentrales
Industriezone - Diebeke, 4
9500 Geraardsbergen

 

 

Bezoek onze sponsors!
Frituur 't Specialeken
Brakelsesteenweg, 100
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Euro - Mousse
Herremansstraat 58-60
9402 Meerbeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Récup
Peugeot Renault Citroen

Rue de Stalle, 107
1180 Bruxelles

 

 

Betonpompwerken - Polybeton
De Groote B.V.B.A

Neuringen 48
9400 Denderwindeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
MEGAForce bvba
Computers & Netwerken

Steenstraat, 117
9420 Mere

 

 

Bezoek onze SYMPATHISANTEN !


Cafe Rio
Brusselsesteenweg 19
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Brandstoffen Gabriëls

 

 

De Munck
Grote keuze in geschenken, textiel,
doopsuiker en uurwerken
Halsesteenweg, 32
9402 Meerbeke


 

 


Hekkestraat, 35
9308 Hofstade-Aalst

 

 

Bezoek onze sponsors!
LOW verhuizingen
Strick Walter
Driehoekstraat, 43
9451 Kerksken

 

 

Bezoek onze sponsors!
Drankencentrale Malfroidt BVBA
Oude kaai, 34
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors! Dakwerken Jerom
Lindestraat, 47
9470 Denderleeuw

 

 

Bezoek onze sponsors!
Wijngaardveld, 52
9300 Aalst

 

 

Bezoek onze sponsors!
Brusselstraat, 64
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Edingsesteenweg 416
9400 Denderwindeke

 

 

Bezoek onze sponsors!
Mallaardstraat, 39
9400 Ninove

 

 

Bezoek onze sponsors!
Paul De Montplein, 10
9400 Ninove

 

 

Erik Groenten en fruit

Beneden Hemelrijk, 7D
9402 Meerbeke
tel.:054 /322861 - GSM: 0495 /776239

 

 

The Desertlions goes Mongolia 2010
A daring challenge from Belgium to Mongolia

24-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 : Mongolië - SOS Kinderdorpen
Vandaag kreeg ik van de familie van Gunther het bericht dat onze Leeuwen naar alle waarschijnlijkheid dinsdagavond opnieuw voet zullen zetten op Belgische bodem.

Tevens heb ik vandaag 2 reisverslagen toegevoegd (Dag 47 en dag 48) én 250 foto's in het album geladen. Om de nieuwe reeks foto's te bekijken, klik hier. Om alle foto's sinds het vertrek te bekijken, klik hier.


Ingezonden reisverslag:

We bellen het hoofdbureau van het S.O.S. Kinderdorp op om ons bezoek van deze namiddag aan te kondigen. We worden vriendelijk te woord gestaan in perfect Engels en we krijgen aanwijzingen hoe we bij het dorp aan de rand van de stad moeten komen.

Het drukke verkeer zit muurvast en de auto’s rijden luid toeterend kriskras door elkaar. Alle verkeersregels, inclusief stoplichten, worden genegeerd en de politiemannen die hier massaal rondlopen trakteren iedereen op een schitterend fluitconcert. Als we uiteindelijk bij het kinderdorp aankomen, worden we ontvangen door de enthousiaste directeur en zijn secretaresse die tevens dienst doet als tolk. De brave man zelf is het Engels spijtig genoeg niet machtig maar verteld ons trots hoe hun organisatie in elkaar zit. Zijn jeugdige assistente vertaald alles voor ons terwijl we geboeid zitten luisteren. Er wordt een professionele fotografe bijgeroepen om ons bezoek op de gevoelige plaat vast te leggen en dan is het tijd voor de rondleiding.

Het dorp is volledig opgebouwd volgens Westerse normen en bestaat uit een stuk of tien ruime woningen die elk bewoond worden door een adoptiemoeder met een achttal kinderen, jongens en meisjes door elkaar. De moeder wast, plast en kookt voor haar “gezinnetje” maar geeft ze vooral een liefdevolle opvoeding mee zodat “haar” kinderen later als gelukkige volwassenen op eigen benen door het leven kunnen stappen. We zijn aangenaam verrast over de ordelijke, huiselijke sfeer die er hangt in de ruime leefkamer, de gescheiden slaapkamertjes, de speel- annex studeerkamer en het sanitaire gedeelte waar alle tandenborstels netjes in hun bekertje staan.

De kinderen gaan overdag gewoon naar school en komen elke avond terug bij hun “moeder”. Voordat deze projecten hier werden opgericht belandden weeskinderen in instellingen, gerund door politieagenten, zonder enige vorm van opleiding i.v.m. kinderopvang. Bovendien hebben we zelf al dikwijls genoeg de slechte reputatie van de politiemannen zien bewaarheid worden.

De kinderen overdonderen ons met hun enthousiasme en danken ons eerbiedig voor de pluchen knuffels die we voor hen meebrachten. Ze tonen ons trots hun sportmedailles en een klein meisje dat er van droomt om later danseres te worden doet haar mooiste dansje voor ons Eén van haar vriendjes beheerst de kunst van het beatboxen en entertaint ons met een exclusief mini concertje. We zijn getuige van de hechte band dat de kinderen hebben met hun opvoeders en polsen naar de grootse oorzaak van weeskinderen in Ulaanbaatar. Blijkbaar zijn dodelijke werkongevallen en ziektes dè hoofdoorzaak. Eén van de kinderen b.v. verloor haar moeder toen ze onder een trein sukkelde terwijl ze steenkool aan ’t rapen was langs de spoorweg.

We zijn gerustgesteld in de betrouwbare gang van zaken in dit kinderdorp en maken afspraken i.v.m. het doorsluizen van sponsergelden en schenken ter plaatse reeds de 500€ die we van het krasjelrock team meekregen plus een paar laptops. Voor we afscheid nemen worden we overvloedig bedankt en we gaan allen samen nog eens op de foto bij het S.O.S. kinderdorpen logo.

Op de terugweg naar het centrum rijden we met de verkeersstroom mee door een rood stoplicht. Naast alle weggebruikers worden wij er natuurlijk uitgeplukt. De politie agent dreigt met een boete als we hem niets toestoppen. Toegegeven, hij is zeer flexibel en hij wil zowel euro’s, dollars, roebels of toeloek aanvaarden als smeergeld. We zijn ondertussen al goed getraind in dit spelletje en kunnen ons er gelukkig uitpraten zodat we opnieuw zonder betalen kunnen verder rijden.


24-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


23-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49: Mongolië - aankomst UlaanBataar.
Ingezonden reisverslag:

Nadat we gisteravond nog met veel moeite door de chaotische verkeersdrukte tot in het hartje Ulaanbaatar doordrongen, parkeerden we onze Françaises op de parking voor het kantoor van GoHelp. We hadden reeds telefonisch contact met de substituut voorzitster die ons vandaag zou ontvangen.

We kropen uit onze bevroren wagens en begaven ons naar de zesde verdieping waar we werden ontvangen door een charmante jonge dame. We ploften ons neer op de sofa en terwijl we koffie met koekjes aangeboden kregen als ontbijt, informeerde ze naar ons reisverhaal. Ze vertelde ons dat Dulguum, de voorzitster van de vereniging, pas volgende maandag terug kwam van een bezoek aan een project in het noorden van het land. GoHelp coördineert verschillende projecten in Mongolië die zich ontfermen over de talloze straatkinderen.

 

Als we door het raam van het kantoor op de stad neerkeken kregen we pas een idee van de omvang van het moderne stadscentrum. Dit was het eerste greintje beschaving dat we hier, tegen alle verwachtingen in, tegenkwamen. Het is echter achter deze mooie façade dat de misdaad, corruptie en onderdrukking schuilgaat. De straatkinderen die door niemand gemist worden zijn hier vaak het slachtoffer van ontvoering waarbij ze als slavinnen naar de buitenland gesmokkeld worden en in de prostitutie gedwongen worden. Ontvoering voor organen diefstal is ook één van de populaire praktijken bij de misdadigers. Een praktijk die naar zeggen ongelofelijk veel dollars in het laatje brengt.

Aan de rand van de stad zien we de smerige industrie die mede verantwoordelijk is voor de smog en de vele dodelijke slachtoffers van werkongevallen die een groot deel van de weeskinderen voortbrengen. Tegen de bergflanken die de stad omringen liggen de sloppenwijken met yurts en een paar gammele huisjes. Vele nomaden kwamen hier nadat ze hun voltallige kuddes verloren tijdens strenge winters hun geluk beproeven. Meestal eindigden ze in de armoede door werkeloosheid.

GoHelp werd destijds opgericht door een groep Engelse vrijwilligers en is een niet gouvermentele organisatie die draait op donaties en de opbrengst van charitie rallys als de onze. De buitenlandse overheidssteun die via de Mongoolse regeringsambtenaren moet passeren, beland meestal in verkeerde handen en komt nooit bij de hulporganisaties aan. Het is ook daarom dat wij rechtstreeks werken met deze mensen zodat we honderd procent zeker zijn dat elke cent goed besteed wordt. Het zijn ook GoHelp die er zal voor zorgen dat de openbare verkoop van onze wagens in goede banen geleid wordt.

We starten vandaag reeds met het administratieve gedeelte dat dit alles meebrengt. Tegen de avond stelt onze gastvrouw voor ons naar een very low-budget guesthouse te brengen waar we voor 5 $ per man de kamer delen met een tof groepje backpackers. We installeren ons in één van de stapelbedjes voor een beetje nachtrust.


23-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


22-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 : Mongolië - sms + verslag
Ik weet niet of ze het zo bedoelden maar ik ontdekte zowaar dichterlijke gaven in het sms bericht van vandaag. Als Webbie ben ik dan ook zo vrij (tot zolang ze niet terug zijn Wink ) u het sms bericht naar best vermogen weer te geven. Bij deze:

14:10 Opgelucht en blij,
maar een beetje triest want het is voorbij.
En al was de rit nog zo zwaar,
we staan gelukkig alle vijf in Ulaan Bathaar.


Ingezonden reisverslag:
Vandaag hebben we nog 450 KM te gaan naar Ulaan Bathaar maar eerste vervangen we nog het alternatorriempje van onze witte citroen dat gisteren opnieuw brak.

De ijskoude wind snijdt ons door merg en been terwijl we voor de laatste maal onder onze desertmobiel liggen. Het asfalt is meestal in goede staat en de kilometers schuiven vlot onder onze wielen door. Het landschap is heuvelig en uiteindelijk kunnen we eens genieten van de Mongoolse natuur zonder constant door elkaar geschud te worden. We zien overal de laatste herders tenten opgeladen worden en het vee bij elkaar gedreven worden voor de winter.

 

De arenden die overal op rotsen langs de weg zitten trekken zich niets aan van de dreigende sneeuwwolken die de zon verhinderen van de temperatuur boven nul te doen stijgen. De neerslag beperkt zich gelukkig tot een vleugje poedersneeuw.

Tegen de avond rijden we de laatste berg over die ons scheidt van de Mongoolse hoofdstad. En in de verte zien we haar reeds liggen onder een dikke waas van uitlaatgassen. Onder het wakende oog van de volle maan rijden we de stadspoort onderdoor.

22-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 : Mongolië - sms + verslag
9:14 We zitten nu in de voorlaatste stad voor we Ulaan Bathaar bereiken. Eindelijk terug asfaltbaan! Hopelijk blijft het zo want de auto is bijna een wrak. Nog altijd zon en 18°C overdag.

11:10 (mail) Gisteren zijn we hopeloos verloren gereden in de Mongoolse bergen en de Rudy kwijtgespeelt. Volgens laatste sms berichten zit hij vast in de modder. Wij zitten al in de volgende stad ongeduldig op hem te wachten. Normaal gezien hebben we vanaf hier goede baan naar Ulaan Bathaar. Het werd tijd want de wagens hebben al flink klop gekregen.
Alain Gunther Sabine



Een en ander betekent dat ze deze avond, behoudens ze nog terug moeten om de Renault Master te gaan helpen, hun ultieme einddoel zullen bereikt hebben. Ik heb ook voor één week aan reisverslagen doorgekregen die ik nu stante pede voor jullie klaarmaak. Lees, sidder en beef met onze Lions vanaf  Dag 41 (14/10).

Veel leesplezier!

Ingezonden reisverslag:
We zitten in de ger warme geitenmelk en bittere paardenmelk te slurpen als ontbijt terwijl de wagens reeds warmdraaien. We bewonderen nogmaals de mooie versieringen binnenin deze nomadententen en proeven van de gedroogde geitenkaas en van iets wat we niet meteen kunnen omschrijven, maar dat lekker smaakt.

Voor het kleine mongooltje dat hier rondspartelt schenken we wat warme kinderkledij wat met veel dank word aanvaard door deze vriendelijke mensen. Eenmaal onze ruiten ontdooid zijn moeten we spijtig genoeg weer afscheid nemen.

Van Rudy en Christel is er nog geen nieuws en we hopen dat alles goed gaat met hun zodat we spoedig weer tezamen kunnen zijn. GSM verbinding is er hier onderweg nergens en we zitten ongeveer 140km van het volgende stadje waar we hebben afgesproken.

We rijden terug naar de hoofdweg die hier blijkbaar aangelegd is maar in zulke slechte staat dat wij er met onze wagens niet kunnen op rijden. Iedereen rijd hier gewoon naast de rijweg zodat er telkens schillende zandpistes ontstaan zijn waaruit we kunnen kiezen en voortdurend kruiselings wisselen naar wat het best berijdbaar lijkt. Na een twintigtal kilometer stopt de verharde weg en we rijden opnieuw gewoon over de zandvlaktes die bezaaid zijn met grote stenen. Onze gemiddelde snelheid schommelt meestal rond de 30KM/H tot plots een scherpe rots inbeuk top de carterbescherming van onze grijze citroen. We vrezen dat dit één van de laatste aanslagen is dat ons karretje kan verwerken als we opeens een splinternieuwe asfaltweg voor ons zien opduiken.

We kunnen onze ogen niet geloven en denken dat we dromen. We stappen even uit en kussen de grond als was het een godsgeschenk De laatste 30KM naar de stad verloopt dan verder ook vlekkeloos. In de verte zien we ineens een boeddhistische site waar het paard aanbeden wordt en we stoppen even vooreen foto. Naast de mooie tempeltjes en de duizenden gebedssjaaltjes liggen er ook een ganse rij paarden schedels op de heuvel. We zijn hier helemaal alleen en bewonderen nog even de schitterende pilaren met afbeeldingen van Mongoolse paarden alvorens de laatste kilometers voor vandaag af te leggen.

Als we het stadje binnen rijden gaan we meteen op zoek naar een plaats waar we de wagens opeen ramp kunnen rijden om de schade van de voorbije dagen te herstellen. In ruil voor wat oud gereedschap uit onze koffer mogen we bij de lokale mecanicien onze carterplaten nog eens in vorm kloppen. Tegen de avond vinden we een internet verbinding en sturen nog een paar verslagen door.

Tot we plots een sms van Christel ontvangen. Ze zijn met veel moeite bevrijd door de brandweer maar hebben onderweg terug een spiraalver gebroken. Zij is reeds met een voorbijganger mee gelift naar de stad om ons op te zoeken en Rudy slaagde er ondertussen in de gebroken veer opnieuw te monteren en op eigen kracht ook het stadje te bereiken.

Het was een grote opluchting om allen terug herenigd te zijn en we spendeerden de rest van de avond met uitwisselen van de avonturen die we gisteren beleefden in de bergen.

21-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 : Mongolië - verslag.
Ingezonden reisverslag:

Vandaag begon net als elke andere dag en niemand kon bevroeden wat ons vandaag nog allemaal te wachten stond.

We wachten tot de dageraad om op te staan zodat de zon de temperatuur opnieuw boven nul kan doen stijgen. Helaas voor ons maar de zon krijgen we vandaag niet te zien. Ze verbergt zich de ganse dag achter dreigende wolken.

Eens aangekleed met onze warmste plunjes beginnen we de voorste veerpoten van onze grijze C15 te demonteren en vijzen er meteen ook de carterbescherming vanonder. De spiraalveren blijken gebroken te zijn wat ons niet echt verwonderd gezien de ritten van de voorbije dagen. De reserve veerpoten worden gemonteerd en de carterplaten recht gehamerd en terug onder gebouwd. Tegen 11 uur staat de citroën terug op zijn pootjes en werk alles weer naar behoren. We springen nog even binnen in een winkeltje voor een volle gasfles en wat proviand, tanken de wagens vol en rijden de stad uit.

Opnieuw stuiten we op een gesloten slagboom maar rijden er vlug omheen. We komen er zonder te betalen en met een paar minuten schrik vanaf. Wat later laten enkele mannen ons stoppen. Ze zitten vast met hun wagen op een zandheuvel. Dit probleem komt ons bekend voor en met wat gekreun en een heleboel mankracht is de wagen in een wip terug bevrijd. De volgende brede rivieroversteek verloopt verassend vlot en we zetten koers richting heuvelachtig gebergte.

De weg is als gewoonlijk niet meer dan een barslecht zandpad dat almaar versmalt en verslechtert; ander verkeer komen we hier niet meer tegen. Na een 20KM zijn de Citroën- teams plots het Renault team uit het oog verloren. We keren terug maar vinden geen enkel spoor van de witte Master terug. Er wordt links en rechts van een heuvel gereden en tenslotte van boven op een top gegluurd door de verrekijker naar een stofwolk gezocht maar zo ver het oog reikt zijn enkel bergtoppen te zien en geen spoor van leven. Dan maar terug richting stad gereden tot plots de auto van Alain op een scherpe rots stuit en de stuurinrichting raakt met een stroef sturende wagen tot gevolg. We krikken de wagen op ter inspectie maar hier ter plaatse kunnen we het probleem niet verhelpen.

Ondertussen is er een herder op een brommer uit het niets opgedoken die ons meteen meehelpt bij de werkzaamheden en ons later een tijdje voorrijdt en op het goede spoor zet. Na een kwartiertje de aangewezen richting te hebben gevolgd, hervalt het pad op een flauw spoor en we kunnen niet geloven dat dit de goede richting is. Bijgevolg keren we ons terug en volgen de hoogspanningskabels in de hoop dat deze naar de beschaving leiden. Halverwege een berg wuiven plots twee mannen die lekke band hebben met hun brommer. De binnenband was al vervangen door schapenwol maar ze hadden geen gereedschap om de band terug op de velg te krijgen. Wij klaren de klus even voor hun en ook zij rijden ons vervolgens voor en tonen ons de goede richting door de bergen.

We volgen hun aanwijzingen maar rijden opnieuw verloren in dit onherbergzame gebied tot we plots een radartoren boven op een hoge bergtop opmerken. We rijden er naartoe en er komen twee mannen buiten gelopen aan wie we de weg vragen. Ze wijzen richting oosten maar we zien enkel bergen en in de verste verte geen pad. Opnieuw rijdt één van de mannen ons voor, dwars over de bergen tot we uiteindelijk de weg naar Arayankheer treffen. Vanaf hier is het altijd rechtdoor wordt ons verteld.

Ondertussen is het reeds donker en is er geen enkel contact met Rudy geweest. We rijden nog een uurtje door tot we bij een parking met enkele winkeltjes en restaurantjes (én g.s.m. bereik!!) aankomen. We bellen meteen het Renault team op om te horen dat ook zij de ganse dag in cirkeltje reden en nu net voor de stad van deze morgen vast zijn komen te zitten in een modderpoel. We spreken af individueel naar de volgende stad te rijden morgen en aldaar te verenigen.

In één van de restaurantjes eten we nog vlug een portie noedels met een kopje warme melk (nationaal gerecht blijkbaar). We parkeren onze wagens achter de yurts voor een vleugje nachtrust. Eens we goed en wel te bed liggen horen we mensen op onze bagagedragers kruipen en in onze spullen neuzen. We bonzen op onze daken en jagen ze weg. Hier zullen we blijkbaar niet met rust gelaten worden en daarom springen we terug achter het stuur en rijden een half uurtje verder de nacht in tot we van de hoofdweg afrijden tot bij een herders tent.

Als we daar om 23 uur halt houden komen er meteen drie mannen buiten om ons te begroeten en in hun yurt uit te nodigen maar we maken ze duidelijk dat we liever in ons eigen bed slapen en doen een tweede poging vandaag om wat slaap te vatten.


20-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


19-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 : Mongolië - sms + verslag
17:10 Na 130 km, 4 kapotte veringen 2 lekke banden hebben we ons vandaag tot in Bayankhongor gesleept. Morgen opnieuw een helse rit van 200 km naar Arvayheer op het programma.

 


Op het kaartje hieronder is de rit voor morgen aangegeven (van A naar B). Als je voldoende inzoomt kan je de prachtige omgeving ontdekken.


Grotere kaart weergeven

Ingezonden reisverslag:

‘s Nachts moeten we twee keer opstaan om de kinderen van onze bagagedragers te jagen. Als we ’s morgens op staan blijkt het Jaguar embleem dat Alain voor de grap op zijn bullbar laste gestolen te zijn.

We halen onze luchtfilter op dat ondertussen gedroogd is boven de kachel en monteren hem zodat we kunnen verder trekken. De Mongolen zijn eerder schuw en het is moeilijk contact met ze te maken. Vooral de nomaden zijn afstandelijk van aard. Ze zijn dan ook niet gewend westerlingen te zien en spreken geen letter Engels. Als we even later Rudy uit het oog verliezen keren we terug om hem te gaan zoeken en treffen hem met een scheefgezakte Renault te midden van de woestijn. De linker spiraalveer van de ophanging blijkt gebroken te zijn. Net op deze plaats vinden we nog een gebroken veer van één of ander voertuig die net in de onze past. We monteren de twee veren en binden ze vast met een spanbandje en rijden verder met een slakkengangetje. Niet veel later komt de Master vast te zitten in een paar diepe sporen. De motor en het chassis zitten volledig tegen het verharde woestijnzand. We ondergraven het boeltje met veel moeite, krikken de wagen zo hoog mogelijk op en maken twee sporen onder de wielen en terwijl een C 15-tje aan het sleeptouw trekt duwen de overige lions met man en macht.

Na een uurtje zwoegen is de Master terug bevrijd. Het geluk is echter van korte duur want even later springen de veren terug van onder de vooras en staan we terug stil. Ook de twee voorste schokdempers blijken het begeven te hebben. We hebben nog één reserve en die monteren we dan maar. Deze keer gebruiken we één van de achterste reserve veren van een C15 die blijkbaar redelijk goed past onder onze Renault. Tijdens de werkzaamheden merken we op dat ook één van de achterbanden van de Master leeggelopen is. Onze 12V compressor wordt aangesloten om de band terug op druk te zetten maar na enkele ogenblikken vliegt de comressor in stukken uit elkaar, onherstelbaar zo blijkt na demontage. Dan maar het versleten reservewiel van de bagagedrager halen om te constateren dat ook dat lek is.

Murphy is blijkbaar terug uit verlof en heeft ons terug weten te vinden in deze verlaten uithoek van de wereld. We zitten hier moederziel alleen in deze grote zandbak en de enige optie is verder te rijden op een half platte achterband. Stapvoets sukkelen we een uurtje verder tot bij een Yurt waar we achter een pomp gaan vragen, zonder succes natuurlijk. Na nog een paar te vergeefse pogingen vinden we uiteindelijk een versleten handpomp bij een nomaden tent waarmee we met vier handen tegelijk er toch in slagen enige druk in onze band te krijgen.

We rijden langzaam verder over een eindeloos zandpad tot we de stad Bayankhongor tussen de bergen zien liggen. We deden er welgeteld zeven uur over om 130 KM af te leggen vandaag en de dag zat er nog niet op. De carterplaten van Gunthers’ C15 zaten opnieuw volledig tegen het blok geslagen en de twee voorste veren van Alains’ C15 waren ondertussen ook gebroken. In totaal hadden we vijf banden te herstellen en gingen op zoek naar een bandenhersteller.

Daar laten we de kapotte banden van de velgen halen en herstellen ze zelf met de reparatie pluggen uit onze gereedschap koffer. De jongeman die ons van dienst was keek de ogen uit zijn hoofd: hier herstellen ze hun banden namelijk nog met simpele lapjes binnenband. Ondertussen wordt Gunthers’ C15 scheef op een primitieve ramp gereden en demonteert hij nogmaals zijn carterbescherming.

Overnachten mogen we op de afgesloten parking achter het hokje en we koken een bord extra spaghetti voor de bandenman die voor ons zijn kachel aansteekt en zijn kamertje ter onze beschikking stelt. Als we hem uit dankbaarheid een t-shirt geven snelt hij nog even naar de winkel achter twee flessen cola voor ons die we niet mogen weigeren.

We zijn allen trots deze helse dag met een flinke dosis teamspirit te hebben doorstaan en kruipen doodmoe onder de veren. Morgen is er echter nog wat sleutelwerk aan de winkel.


19-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


18-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 : Mongolië - verslag.
Ingezonden reisverslag:

We worden wakker met het propaganda gedichtje dat door de luidsprekers van de bouwwerf naast ons galmt. Het blijft op een zagerige toon telkens hetzelfde verhaaltje herhalen om zo de werkers te stimuleren hard te werken voor vadertje staat. Zuivere brainwashing noemt men dat bij ons; hier echter de normaalste zaak van de wereld.

Terwijl we ons klaarmaken om Altay te verlaten duiken er plots vier mannen op die onze auto’s willen kopen. We trachten hun uit te leggen dat we nog naar U.B. moeten en dat de auto’s daar geveild zullen worden. Ze blijven maar aandringen maar dat baat natuurlijk niet en na een tijdje druipen ze het teleurgesteld af. Voor we vertrekken moeten we eerst nog op de foto met onze tv man van gisteren. Hij is net als zo velen onder de indruk van onze uitgeruste wagens en bijzonder geïnteresseerd in onze isolatie folie en fotografeert uitbundig onze voertuigen voor we zijn parking verlaten. We gooien de tanks nog even vol met minderwaardige Chinese diesel want we moeten het hiermee wel stellen omdat de Russische brandstof hier niet meer verkrijgbaar is.

De wegen in het centrum zijn volledig stuk gereden en eens buiten de stad word het er niet beter op. Het eerste uur rijden we door een heuvelachtig landschap over zandpistes. Als we over één van de heuveltjes rijden duikt het pad onder ons plots steil naar beneden. We trappen hard op de remmen en trekken zelfs de handrem bij doch de wielen blokkeren en de wagen schuift met grote snelheid naar beneden. We komen er gelukkig met de schrik en een flinke adrenaline stoot vanaf en verwittigen onmiddellijk de volgende ploeg via de c.b. zender. We doen het vanaf hier eventjes wat rustiger aan !

Het plateau wordt geleidelijk weer vlak als voorheen en de zandpistes worden stilaan wat beter. Het zijn vooral de scherpe rotsen op de track die verdwijnen waardoor we wat relaxer kunnen sturen. Toch moeten er vandaag ook weer twee banden aan geloven. Als we aan dit tempo blijven lek rijden gaan we nog in de problemen raken. Op dit hoogplateau is er geen enkel teken van leven te bespeuren en de begroeiing is ook al ver te zoeken. De herders hebben hun yurts afgebroken en zijn met hun kuddes voor de winter naar lagergelegen gebieden getrokken.

Plots zien we een bende kamelen in een ronde stenen omheining die staan te wachten op begeleiding naar hun overwinterings gebied. Omdat het net middag is smeren we hier onze boterham en bewonderen de prachtige dieren eens van dichtbij en zijn verwonderd dat we zelfs hun zachte vacht mogen strelen.

We scheuren vervolgens verder over het kurkdroge maanlandschap en moeten op grote afstand uit elkaar rijden om enigszins uit elkaars stofwolk te blijven. Van de ganse dag komen we geen enkel levend wezen tegen tot we plots in de mot hebben elkaar uit het oog verloren te zijn. We hebben geen flauw idee meer wie voor of achter rijdt en trachten van op een heuveltje een stofspoor op te vangen maar zover het oog reikt is er niets dan verlaten woestijn zichtbaar. Dan maar zoals afgesproken doorrijden tot het eerste dorpje om daar terug te herenigen.

Na verschillende uren moederziel alleen richting Bayankhongor gereden te hebben komen we aan in een nomadenkamp bij de rivier Baydrag. We vragen of iemand soms Belgische wagens gespot heeft maar hier was vandaag blijkbaar nog geen mens gepasseerd. We besluiten de rivier reeds door te steken nu het nog klaar is maar tijdens de overtocht van deze brede stroom slokt het luchtfilter zodanig veel water binnen dat de wagen met gorten en stoten de oostelijke oever bereikt. De materiaalkoffer ligt bij het andere team en zo stranden we dus tussen en tiental yuts en een bende uigelaten kinderen.

Als bij wonder arriveren een uurtje later de verloren zonen aan de overkant en kunnen we uiteindelijk ons verhaal van vandaag met elkaar delen. Het luchtfilter wordt gedemonteerd en boven de kachel in één van de yurts te drogen gehangen tot morgen. Tot het slapengaan komen de kleine jongens ons entertainen met wat kattenkwaad terwijl de herdershonden komen bedelen om geaaid te worden.


18-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


17-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 : Mongolië - sms + verslag.
14:38  Na zoveelste helse rit van 300 km zijn we in Altai aangekomen.Onze bakskes hebben het hard te verduren: hoe lang zullen ze het nog houden?

Onze leeuwen plannen om Ulaan Bathaar eind deze week te bereiken en zoeken een terugvlucht te boeken rond 27 oktober.


Grotere kaart weergeven

Ingezonden reisverslag:

We kruipen voor de dageraad vanonder de veren want we komen slechts met mondjesmaat vooruit op deze tracks en we moeten nog ongeveer 1200 km afleggen tot U.B.

Vandaag willen we een beetje kilometers op het tellertje krijgen. Onze gastheer nodigt ons uit op de thee en wil ons een kan melk en een groot stuk geitenvlees meegeven. We kunnen dit echter niet bewaren en moeten het aanbod afslaan. De gedroogde geitenkaas accepteren we wel. We verlaten het dorp terwijl de ganse familie ons uit wuift en we zetten koers richting zonsopgang. De donzige wolkjes lossen vlug op in het ochtendlicht en gauw krijgen we terug een vlekkeloze hemel boven ons. De rit verloopt even moeilijk als de dagen voordien maar de bergen wijken stilletjes verder uit elkaar en het plateau spreid zich verder open.

Na een uurtje botsen en stoten, treffen we het volgende dorpje waar wel een klein winkeltje is en we gaan voorraad inslaan. We kijken toe hoe het dorpsleven stilletjes op gang komt en de vrouwen en kinderen met grote kannen op stootwagentjes naar de waterput achter hun voorraad voor de dag gaan. De oude mannen staren ons met verwondering aan. Bij het verlaten van deze kleine nederzetting stoppen we nog even bij de prachtige boeddhistische tempel voor een foto.

Snelheid kunnen we niet maken want we laveren constant tussen diepe kuilen en scherpe rotsen, veelal aangevuld door de ribbelige wasborden. Het is een vermoeiende marteling voor mens en machine: de wagens beuken onophoudelijk tegen het aardoppervlak en we vrezen bij elke slag het ergste. Op een gegeven moment wordt het plateau licht heuvelachtig en de voorste wielen verkiezen geregeld het luchtruim. Omdat we alle drie off track rijden is het moeilijk iedereen in ’t oog te houden. We moeten voldoende afstand houden om niet in elkaars stofwolk te komen en na een tijdje raken we natuurlijk elkaar kwijt tussen de heuvels. Gelukkig kunnen we gauw hergroeperen en een paar verlies-procedures afspreken.

Alhoewel we reeds gewend zijn aan de grote zwermen kamelen die hier ronddwalen blijven ze ons nog steeds boeien. Het zijn vooral de gebleekte skeletten van de gesneuvelde woestijnschepen die ons soms de rillingen geven. Buiten een spoor van aan flarden gereden autobanden en legen vodka flessen is de natuur nog volledig ongerept. Drankmisbruik is, nota bene, nog steeds de grootste struikelblok van dit land.

Naarmate de dag vordert volgen de yurts van de herders elkaar steeds vlugger op tot opeens een klein blauw autootje onze aandacht trekt. We stoppen even om polshoogte te nemen. Het blijk een oude Renault 4 te zijn uit de jaren zestig die hier ooit eens door een Engelsman achtergelaten is. Een oude man blijkt de trotse eigenaar te zijn van deze afgeleefde klassieker. Hij nodigt ons onmiddellijk uit voor een ritje en Gunther stapt als uitverkorene in voor een klein woestijnritje. De verbazing van de herder is nog groter als blijkt dat onze Master ook een Renault is en dit schept meteen een vriendschapsband. Ondertussen is de rest van de familie er komen bijstaan en we houden een gezellige handgebaren babbel alvorens terug verder te botsen.

We rijden verder terwijl onze ogen beginne te tranen en onze spieren verkrampen van het constant bijsturen en ontwijken van de diepe putten. Tegen de avond treffen we, op zo’n 60 kilometer voor de stad Altay, een relatieve goede zandweg en beginnen aan de beklimming naar het 1000 meter hoger gelegen plateau. De temperatuur gaat meteen een stuk omlaag en tegen dat we de stad binnenrijden liggen er reeds sneeuwtapijtjes langs de weg. Onze wagens hebben dringend een nazicht nodig en we rijden ze op een scheefgezakte ramp voor een gesloten auto servis. De carterplaten worden nogmaals gedemonteerd en in vorm geklopt en bij Alain’s Citroën blijkt de aftapplug van de versnellingsbak er erg aan toe te zijn maar we hebben geen nieuwe koperen dichting. Zo’n dichting is echter nergens vindbaar tot een vriendelijke televisie reparateur, gevestigd in een oude chaotische treinwagon, ons er eentje snijdt uit een koperen koffiekan die ergens rondslingerde tussen al zijn rommel. We monteren de handgemaakte dichting en parkeren onze auto’s op de man zijn ommuurde parking. Na een tweetal uur onder de wagens te hebben gelegen zijn de mannen bevroren van de koude en besluiten we uit te gaan eten.

Onze redder belt een vriend met een Russisch busje die met ons de stad rondrijdt op zoek naar een restaurant dat nog open is. Na de derde stop hebben we geluk en kunnen we ons een beetje opwarmen en iets gaan uitkiezen in de keuken. Na het eten springen we nog even binnen in de lokale bar waar Christel het opneemt in een partijtje snooker tegen een groepje mannen die blijkbaar al de ganse dag aan de vodka zaten. De Belgen moesten echter het onderspit delven maar komen er met een toerneetje vanaf. We nemen afscheid van onze brabbelende vrienden en duiken ons bed in want we zijn van plan morgen opnieuw op tijd verder te trekken.


17-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


16-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 : Mongolië - sms + verslag.
8:15 We zijn nu in Khevt. De resterende 1400 km zullen langs zeer slechte wegen gebeuren: de challenge is nog niet voorbij!!! Maar we durven nog altijd hopen op een goed eind!

Ingezonden reisverslag:

Als we ‘s morgens door ons raam kijken zien we een dertigtal wilde paarden die staan te drinken bij de rivier. We springen vlug uit bed en gaan ze van iets dichterbij bewonderen. We warmen ons nog even aan het nog steeds smeulende kampvuur van gisteren en rijden na een koffietje terug de wildernis in.

De zon heeft vandaag moeite om door het wolkendek te breken maar de temperatuur blijft gelukkig positief. De rit van deze morgen verloopt over een uitgestrekte vlakte volledig omzoomd door hoge bergen. Dit boomloze landschap is enkel begroeid met wat dor steppegras en hier en daar een dapper struikje. De kuddes paarden en kamelen die hier massaal ronddwalen hebben dan ook de grootste moeite om nog iets eetbaars te vinden. Een zwerm uit de kluiten gewassen aasgieren doen zich tegoed aan een kamelen kadaver en vliegen verschrikt op als we voorbij razen. Iedereen is geschrokken door de omvang van deze uitzonderlijke vogels.

De tracks zijn barslecht en na een tijdje bezwijkt de volgende band aan een scherpe steen met een gedeukte velg als gevolg. De voorraad reserve banden blijft gestaag slinken. Tegen de middag bereiken we het kleine stadje Khovd. We zien het van op de heuvel liggen onder een rookwolk van de mestkacheltjes. De stad stelt niet veel meer voor dan wat lage huisjes en yurts ommuurd door lemen muurtjes. Gelukkig vinden we er toch een banden hersteller, beslist één der drukste beroepen in deze streken. We kloppen de gedeukte velgen terug wat rond en laten er onze losse reservebanden omleggen voor 1,5 $.

Intussen ontmoeten we er Robert en zijn Heather, een Amerikaans /Engels koppel vrijwilligers die hier al tien jaar les geven in een dorpsschooltje. Zij vertellen ons over de schrijnende politieke situatie en hoe de corrupte ambtenaren, en vooral de president, schatrijk werden in korte tijd door buitenlandse donaties terwijl de gewone mensen er nooit een cent van te zien krijgen en steeds armer worden. Ze kaarten ook nog eens het probleem van de straatkinderen aan en als we zeggen dat wij deze rally ten voordele van die kinderen organiseerden en het rechtstreeks overdragen vinden zij dit GREAT!! Ze wensen ons nog een veilige doorreis naar U.B.

Als we het stadje willen buiten rijden staan we terug voor gesloten slagbomen en moeten we net als elke dag voordien een zeker bedrag “road tax” betalen. Deze politiemannen zonder uniform of enige vorm van betalingsbewijs staan aan elke in en uitgang van de dorpen. We weigeren elke keer te betalen en kwamen er tot nu toe steeds mee weg. Net voorbij de slagbomen stopt de weg opnieuw en rijden we terug door de diepe sporen van de tracks.

De onderkant van onze auto’s wordt geteisterd door een regen van opspattend grind en meestal zijn de tracks zo slecht dat we gewoon off track moeten rijden. Het pad bestaat meestal uit een viertal sporen naast elkaar waar we het beste moeten uitkiezen. Zowat alles davert en de carterplaten worden opnieuw tergen het motorblok geslagen. We vragen ons niet af “of” er iets stuk zal gaan maar wel ”wanneer” het stuk zal gaan. Verstralers breken af , het ganse dashboard trilt en de cameraladers bezwijken aan de vibraties. Als er al eens een medeweggebruiker opduikt is het steevast een Russische jeep of een ouderwetse vrachtwagen.

We moeten ons best doen om de moraal hoog te houden als we bedenken dat we nog meer dan duizend kilometers moeten afleggen op deze manier maar we beuren elkaar op met de gedachte dat we dit met een doel doen en dan nog wel met een goed doel.

We stoppen even later bij een gestrand gezin met een Japans vrachtwagentje geladen met dierenmest voor hun kachel te stoken. De jongens buigen zich over het probleem en komen na een kwartiertje met de diagnose van een defecte dieselpomp. Hiermee kunnen we ze spijtig genoeg niet helpen en moeten, nadat ze een lift naar de stad afwezen, hun eenzaam bij hun voertuig achterlaten. Ze wuiven ons dankbaar uit terwijl we in een grote stofwolk verder scheuren richting oosten.

Navigeren doen we nog steeds met succes op de zonnestand. Het plateau veranderd soms in een met stenen bezaaide zandwoestijn om even later terug over te lopen in immense steppes. Overal op de vlakte zien we de yurts van de herders opduiken en hun kuddes. De meeste veeboeren wuiven ons na terwijl de schapen en geiten het op een loopje zetten. Maar het zijn vooral de indrukwekkende Yaks die onze aandacht trekken.

Even later moet er opnieuw een band aan geloven en houden we een uurtje halt om onze veerpoten terug wat door te schuiven in hun klemmen om zo wat meer grondspeling te krijgen. Door de ontelbare slagen die we te verwerken krijgen zakt deze na een paar dagen steeds terug naar standaard hoogte wat beslist onvoldoende is onder deze omstandigheden. We krijgen van de ganse dag geen enkele meter aanvaardbare weg onder onze wielen en het varieert van zeer slecht tot onvoorstelbaar slecht en geregeld zelfs tot “buiten categorie”. De grote kuddes Mongoolse paarden die hier ronddraven hebben er blijkbaar minder last van dan wij.

We rijden in de schemering het eerste dorpje langs onze weg van vandaag binnen en vragen aan een oude man of we binnen zijn lemen omheining kunnen overnachten. Hij maakt hier geen probleem van en nodigt ons meteen uit op de thee. Zo krijgen we nogmaals de gelegenheid een blik te werpen in de primitieve woningen van dit bergvolk. Deze vriendelijke oude mensen met verweerde gezichten en typische klederdracht willen ons ook iets te eten aanbieden maar wij keren de rollen om en koken een portie spaghetti voor hun mee. Ze hebben dit gerecht blijkbaar nog nooit gezien maar gebaren na voorzichtig geproefd te hebben dat ze het lekker vinden.

Vanavond vloeien twee werelden opnieuw even in elkaar en we gaan met een tevreden gevoel slapen.


16-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


15-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 : Mongolië - verslag.

Ingezonden reisverslag:

Net als gisteren lezen we deze morgen twee graden onder nul af binnen onze wagens. Ons gastgezin is al op de been en we mogen ons binnen gaan opwarmen en ontbijten. De Mongoolse thee die we gisteren proefden viel niet bij iedereen in de smaak en dus maken we zelf een kopje in onze mobiele keuken.

Even later komen de twee jeugdige motorrijders,zoals afgesproken, trots hun motoren aan ons laten zien. Alain kan de verleiding niet weerstaan en gaat op het aanbod om een testritje te maken gretig in. Na een ritje over de steppes keert hij glimlachend terug en merkt op dat geen van beide remmen werken en de vering volledig vast zit maar uit beleefdheid looft hij toch de kleine Chinese machines.

Even later merken we tot onze verbazing op dat onze video camera en een reservewiel verdwenen zijn uit onze wagens. We weten niet precies wanneer dit gebeurde maar klaarblijkelijk heeft iemand met lange vingers zijn hand op onze spullen gelegd. We zijn door dit voorval zeer aangegrepen zeker na al de gastvrijheid die we reeds mochten ervaren. Maar omdat we geen flauw benul van de dader hebben maken we er niet te veel heisa rond. Hierdoor zijn we natuurlijk een paar uur uniek filmmateriaal kwijt maar we bedenken dat we dit wel zullen overleven en de beelden staan immers voor altijd in ons geheugen gegrift. Het is terug een les in waakzaamheid.

De motorrijders begeleiden ons het dorp uit tot bij de eerste river crossing. Hier wordt een plannetje in het zand getekend en dan ploeteren we het riviertje door waarbij ‘Alain’s C15 een flinke teug water binnenslikt met een haperende motor en dikke witte rookpluimen uit de uitlaat tot gevolg. Enkele minuten later loopt alles terug zoals het hoort en stuiven we de zanderige vlaktes over.

We navigeren op de zon en trachten ons het plannetje van de bergen te herinneren want van wegen is hier geen sprake en de sporen lopen opnieuw in alle richtingen. We rijden helemaal alleen over de pistes en beklimmen met moeite de steile hellingen. Na een hele tijd vallen we op de beschreven hoofdweg naar het volgende stadje. Deze bestaat uit een paar kilometer schaarse asfalt maar lang zal de luxe niet duren want eens het standje doorgereden te hebben zitten we terug op barslechte tracks.

In het stadje zelf laten we voor 3$ onze afgescheurde bagagedragers lassen omdat deze anders nooit Ulan Bathaar zullen halen. De grindweg is onvoorstelbaar, vol gaten en diepe sporen maar bovenal bezaaid met scherpe stenen die maar al te graag onze banden willen doorprikken. Het is hier kurkdroog en we laten immense stofwolken in ons kielzog achter. Hierdoor moeten we op grote afstand van elkaar blijven zodat we buiten elkaars cb bereik vallen en dus extra hard moeten opletten elkaar niet te verliezen in deze woestenij van stenen en zand. We rijden dwars door het Mongoolse landschap waar de natuur nog overheerst en de invloed van de mens nagenoeg onbestaand is. Aan beide zijden ontrafelen zich de mooiste taferelen: bergen in alle kleuren en vormen volgen elkaar op, al dan niet bedekt met flarden sneeuw. Wilde paarden worden opgeschrikt en arenden, met schrikbarende spanwijdte, cirkelen boven ons hoofd. Als we even stoppen bij een bergmeer zien we de holen van de woelratten die geregeld ons pad kruisen.

De zon die opnieuw hoog tegen de blauwe hemel staat zorgt overdag voor een aangename 15 graden. Tegenliggers ontmoeten we vandaag maar drie keer en als we vrezen het spoor naar Altay bijster te raken zijn we aangewezen op de richtlijnen van de enkele herders die we soms ontmoeten. Als we boven op een bergpas een gebedsheuveltje treffen willen we de goden niet tarten en lopen een er een rondje omheen alvorens ons steentje bij te dragen en de rit verder te zetten. Verblind door de natuurpracht om ons heen is het soms moeilijk ons te concentreren. Glijdend door het mulle zand of uit elkaar rammelend op de eindeloze wasbordjes, trachten onze weg te vinden. De rivieren worden steeds dieper en breder en leveren buiten de sensatie en een paar spectaculaire foto’s telkens een koud voetbad op én een paar litertjes water in de cabine.

Tegen de avond gaan we op zoek achter een plekje waar we beschut tegen de koude wind ons kamp kunnen opstellen. We rijden over een stenen woestijn tot bij een bergflank waar een klein riviertje met groene oevers onze stek voor de nacht zal worden. Terwijl het stoofpotje staat te garen gaan de jongens op zoek naar hout. Het totale gebrek aan bomen in deze streek dwingt hem wat struiken te kappen en gedroogd mest te verzamelen. Hiermee steken we een knetterend kampvuur aan waar we ons tot het slapengaan lekker kunnen aan warmen.

Hier op deze eenzame hoogvlaktes, ver van de bewoonde wereld, genieten we nog even van de mooiste sterrenhemel die je maar kan bedenken tot elkeen vermoeid van deze uitputtingslag, in zijn krappe bedstee duikt. n krappe bedstee duikt.

15-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


14-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 : Rusland/ Mongolië - sms + verslag.
5:57 (mail) Internet is hier bijna onvindbaar: na het internet café (zonder verbinding ) en de school en de bank zijn we in de post toch aan een zeer trage verbinding geraakt. Foto's zullen van hier niet lukken.

Nu rijden we straks naar de Mongoolse grens 70 km verderop en beginnen aan de zware rit tot Ulaan Bathaar. De eindstreep is niet ver meer maar nog niet in zicht
 
Groetjes aan iedereen !!!

Opgelet: als trouwe lezer zal u het intussen wel al doorhebben: als er gemaild wordt zijn er ook reisverhalen te sprokkelen en dat is deze keer niet anders. De ingezonden reisverslagen starten deze keer vanaf dag 33 tot en met gisteren.
Veel leesplezier !!

Ingezonden, reisverslag:

In het midden van de nacht worden we wakker van de koude die langs het kleinste kiertje onze wagens binnendringt. We proppen wat kledij tussen de kieren en trachten nog even door te slapen.

Wanneer we onze ogen opnieuw opendoen zien we tien graden onder nul op de buiten thermometer staan maar binnenin onze wagen is het slechts twee graden onder nul. We glippen naar buiten en zetten een kopje thee om op te warmen. Even later komt ook onze gastvrouw van gisteren buiten en nodigt ons uit voor ontbijt. Helaas moeten we weigeren omdat we zo spoedig mogelijk naar de Mongoolse grens willen zodat we nog voor de avond kunnen oversteken naar het land van Jengis Khan. Als we rond kijken beseffen we pas hoe mooi het hier is. Overal rondom ons zien we de besneeuwde bergruggen van de Alkay. We nemen afscheid van Baboeskha en zelfs de buurman die gisteravond flink aangeschoten door de vodka zijn ganse leven aan ons plachte te vertellen, komt ons uitwuiven. Blijkbaar had hij vandaag ook al een “stevig ontbijt” achter de kiezen.

We rijden over een prachtige hoogvlakte die rondom omringt is door hoge besneeuwde toppen. Deze mythische bergen worden nog extra geaccentueerd door het felle ochtendlicht en we wanen ons even op een andere planeet. Een uurtje later houden we halt bij het laatste stadje dat de naam nauwelijks waard is. We gaan op zoek naar een internet verbinding en een jongen neemt ons mee op sleeptouw. Na de bank, de school en de telefoon winkel te hebben aangedaan vinden we uiteindelijk een zeer trage lijn in het lokale postkantoor,. We sturen een paar reisverslagen door maar foto’s krijgen we hier onmogelijk doorgestuurd.

Wanneer we terug de vlakte oprijden trekken een groep imposante wilde kamelen onze aandacht. We rijden ze tegemoet en nemen als goede westerlingen een paar foto’s ter herinnering. Tegen de middag komen we aan bij de Russisch–Mongoolse grens.

Na controle van onze documenten blijkt dat we binnen de drie dagen moesten registreren bij de politie maar omdat we hierin verzuimden krijgen we 250 dollar sjtraf (boete). We krijgen allerhande formulieren voorgeschoteld met inbegrip van het volledige wetsboek, ondertekend door de grote Poetin himself! We hebben natuurlijk allang begrepen dat hier wel een oplossing voor gevonden kan worden .Iedereen houd vol dat we geen valuta meer op zak hebben en na plechtig beloofd te hebben onze mond te houden over dit voorval komen we er met een paar warme truien als cadeau voor de douanier, vanaf. Ze worden haastig in een kast gestopt en wij krijgen de laatste stempel in ons paspoort zodat we het land kunnen verlaten. Lang leve de corruptie!!!

De klok tikte ondertussen lustig verder maar we rijden opgelucht de slagbomen door en rijden zo’n tientalkilometer door niemandsland tot de Mongoolse zijde. Hier zijn we blijkbaar samen met twee vrachtwagen bestuurders de enige klanten voor vandaag en gelukkig maar want het zou tot zeven uur vanavond duren voordat we de streep over mogen. De administratieve chaos is ongelooflijk en we hebben het al lang opgegeven om er enige logica in te zoeken.

Doordat onze wagen hier permanent ingevoerd worden moeten er verschillende procedures in evenveel loketjes doorlopen worden en net voor het ons allemaal te veel wordt krijgen we de finale stempel. Echter, voor we verder kunnen moeten we ook nog eens alle dozen op onze bagagedragers afladen en openmaken. De eerste doos zit gelukkig vol teddybeertjes en als we er twee schenken aan de vrouwelijke douanierster mogen we plots zonder verdere controle verder rijden.

Het is ondertussen al flink aan het schemeren maar we besluiten toch nog door te rijden tot het eerste dorpje over de grens. Eens we het zware hek doorrijden houdt de weg op en vallen we terug op een hobbelige gravelbaan. De wasborden schudden onze karretjes volledig door elkaar en na een tijdje heerst er volledige duisternis rondom ons. Er is geen enkel referentiepunt meer en van een rijweg is er eveneens geen sprake meer. De bandensporen lopen kriskras door elkaar op deze stofferige zandvlakte tot we plots opnieuw op de prikkeldraad afspanning van de grens stuitten. We beseffen we dat we elk spoor bijster zijn. Na wat rondjes gereden te hebben houden we halt en laten het stof rondom ons optrekken om te besluiten dat we hopeloos verloren zijn, in deze kille nacht.

Als bij wonder komen er in de verte twee koplampen onze richting uit en wanneer we voor de wagen springen en ons probleem voorleggen vertelt de man ons dat we de elektriciteit palen moeten volgen tot bij het dorpje. We volgen zijn advies en komen uiteindelijk toch in het bewuste dorpje aan. Door gebrek aan elke vorm van verlichting rijden we een beetje gedesoriënteerd tussen de huisjes door als er plots uit de duisternis een man opduikt en in onze wagen springt.

Hij brengt ons tot bij zijn kleine primitieve woonst en nodigt ons uit op thee met brood. Binnenin beperkt het meubilair zich tot het uiterste minimum. We krijgen een soort Mongoolse thee voorgeschoteld. Doordat dit drankje met yakmelk vermengt is smaakt het ietwat ongewoon maar uit beleefdheid slurpen we toch een kopje naar binnen. De drie peuters komen bij ons op verkenning en vader haalt zijn fles vodka boven voor deze speciale gelegenheid. We halen wat speelgoedautootjes uit onze bagage voor de jongens en spelen samen met moeder en haar kroost nog even botsautootje tot groot jolijt van de kleintjes natuurlijk.

Vanwege privacy redenen slaan we het aanbod om binnen te slapen af en stellen ons bed op in de wagens tot er plots nog een paar jonge kerels opduiken en een praatje in beperkt Engels komen slaan. Ze vragen of we ook motorrijders zijn en vertellen ons trots over hun Chinese honderdvijfentwintigers. Hun oudere broer baat het lokale winkeltje uit en ze nodigen ons uit op een biertje in de winkel. De schoonzus wordt wakker gemaakt en de deur van de winkel ontgrendeld. We drinken ons eerste Mongools pintje en na een kwartiertje staat er plots een achttal man rondom ons.

Het is echter al laat en we moeten dringend gaan slapen want we krijgen te horen dat we de volgende dagen zeer slechte wegen te verwachten hebben. De jonge mannen begeleiden ons door de duisternis terug naar onze wagens en we doen ze nog een t-shirt van de Belgische Harley club cadeau zodat ze fier als een gieter ook terug naar hun huisje terugkeren.


14-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


13-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 : Rusland - sms + verslag.
17:15 We staan aan de voet van het Altay gebergte. Blauwe hemel en stralende zon! Nog 400 km klimmen tot aan de Mongoolse grens.




In afwachting van de foto's van onze Leeuwen kunt u door op onderstaande foto te klikken een hele reeks foto's over het Altay gebergte ontdekken. Veel plezier!

Ingezonden reisverslag:

Deze morgen staat het ijs binnen op de ruiten. We trekken onze wollen muts over onze oren en verwarmen ons aan een heet kopje koffie. Alles rondom ons is wit van de ochtenddauw en de mensen van het dorpje gaan reeds op pad met hun oude brommers en een paar aftandse wagentjes. Na een snel ontbijt stappen we in onze voorverwarmde wagens en beginnen aan onze rit voor vandaag.

Dit is het laatste dorpje voor we de bergen intrekken en we pompen onze tanks en jerrycans vol met diesel, slaan brood in en douchen ons voor de laatste maal bij een truckstop. De berkenbossen lopen langzaam over in dennenbossen en onze hoogtemeter gaat opnieuw de hoogte in. Na een uurtje rijden zitten we op 1300m én in de sneeuw! We zien voor het eerst de hoge toppen van de Alkay. Volgens de lokale bewoners moeten we de komende dagen geen sneeuwellende verwachten en we komen dan ook zonder problemen tot bij de grens.

Het landschap is zeer variërend en altijd even impressionant. De gouden bergen danken waarschijnlijk hun naam aan de dennenbomen met hun geelkleurige naalden. Deze geven de flanken hun gouden kleur. Terwijl we het pad van de kabbelende rivier volgen passeren we zware vrachtwagens met boomstammen. Verder gaat er niet veel verkeer onze richting uit. Behalve een paar schamele dorpjes zijn deze bergen dun bevolkt. Langs de weg zien we kuddes wilde paarden en yaks die staan te grazen op de hoge bergweiden. We verfrissen ons gezicht even met het ijskoude water van de rivier. Dit is beslist een van de mooiste streken in Rusland en het samenspel van herfstkleuren en schaduwen zorgen voor een wondermooi schouwspel waar we maar niet genoeg van krijgen.

Wanneer we hoger klimmen worden de bergen rotsachtiger en kaler. We trachten het tempo er een beetje in te houden op deze asfalt wegen want er wachten ons nog zwaardere trajecten aan de Mongoolse zijde maar hier levert elke pitstop gegarandeerd een paar mooie foto’s op.

Tegen de avond gooit de zon een rode gloed over de besneeuwde toppen wat opnieuw voor een onbeschrijfelijk uitzicht zorgt. Als ze zich uiteindelijk volledig terugtrekt achter de bergen daalt de temperatuur gestaag en word het licht langzaam verjaagd door de schemering.

Tijd om een rustplaats te zoeken en via een houten brugje rijden we de rivier over en houden halt in een dorpje waar de tijd al meer dan honderd jaar blijkt te hebben stilgestaan. De gammele huisjes zijn afgebakend met houten afsluitingen en het vee loopt rustig over de zandwegen. Door het gebrek aan enige wind hangt er een waas van rook over het dorpje, afkomstig van de smeulende schoorsteentjes. We stoppen voor een willekeurig boerderijtje en de vrouw des huizes komt ons, eerder schuchter, begroeten. Wanneer we vragen of we hier ergens mogen parkeren merkt ze op dat we met de beste bedoelingen gekomen zijn en nodigt ze ons prompt uit onze wagens binnen haar omheining te parkeren.

De jongens van het dorp komen, zoals gewoonlijk, even hun beperkte Engelse vocabulaire op ons uittesten voor we bij de gezellige warmte van het houtkacheltje genieten van een kopje thee. De ganse familie komt vlug langs om kennis te maken met oma’s vreemde gasten en de kleintje krijgen een knuffel van ons cadeau. Ze kijken ons met ongeloof aan als we vertellen dat we met deze auto’s van in België tot hier gereden zijn en vooral grootmoeder is onder de indruk als ze binnenin onze uitgeruste bestelwagen komt kijken. Ondanks de gebrekkige communicatie hebben we toch een gezellige babbel en oma benadrukt trots dat deze mensen geen Russen zijn maar echte Alkay. We moeten toegeven dat ze er met hun spleetogen en donkere huid inderdaad zeer exotisch uitzien.

De keukentafel wordt gedekt met allerhande lekkernijen en na wat koekjes en zelfgemaakte confituur geproefd te hebben wensen we iedereen een goede nacht en duiken onze knusse bedjes in. Morgen hebben we nog een honderdtal kilometers te gaan tot de Mongoolse grens.


13-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


12-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 : Rusland - verslag
Ingezonden reisverslag:

Wanneer we wakker worden krijgen we een heuse steak en wodka voorgeschoteld door de ruige Russische biker die ons verleden nacht entertainde. Gunther neemt een aanbod van het gebraad aan maar de wodka schuiven we wijselijk opzij.

Na ons wat te hebben verfrist rijdt onze nieuwe makker zijn imposante zwarte Hummer, inclusief verduisterde ramen, voor en neemt ons in zuivere maffia stijl mee naar de lokale outdoor winkel. Hier is zowat alles te verkrijgen: van vismateriaal en trekking gear tot een heus wapenarsenaal met AK740 kalasjnikovs en ander oorlogstuig. Het meisje achter de balie wordt door onze maat onder de arm genomen en met een glimlach verplicht ons direct te bedienen. We genieten even van het voorrecht en worden verder geholpen door de bevallige jonge dame bij het uitkiezen van een slaapzak. Het warmste exemplaar wordt er uitgekozen en ingepakt. Aan de kassa krijgen we niet de kans om onze portefeuille boven te halen. Onze gastheer staat er op dat dit een geschenk van hem is voor zijn Belgische vrienden. Hij waarschuwt ons voor de sneeuw en de gevaren van dien in het Altay gebergte en zegt ons dat we deze slaapzak zeker nodig zullen hebben. Hij brengt ons terug naar onze auto’s en met een stevige omhelzing nemen we met wat spijt in het hart afscheid onze Russische biker vriend.

Als we de hoofdweg oprijden treffen we een loketje waar we voor een paar cent een wegenvignetje kopen. Naarmate de dag vordert maken de afgemaaide korenvelden plaats voor de typisch Siberische berkenbossen. De meeste bomen hebben hun bladeren reeds afgeschud maar het blijft toch een mooi stukje ongerepte natuur. De herfstzon die hoog tegen de blauwe hemel staat slaagt er overdag nog in het kwik tot boven de 15°C te doen stijgen. Eens na zonsondergang gaat de temperatuur evenwel pijlsnel naar beneden.

We blijven steeds op onze hoede voor de vele politiecontroles die overal opgesteld staan en ons maar al te graag zouden “belonen” met een boete. Op de vlakke asfaltweg malen we moeiteloos kilometers en tegen lunchtijd rijden we een dorpje, met scheefgezakte houten boerderijtjes van weleer, binnen. De oudjes die op hun bankje genieten van deze “Indian summer day” kijken ons met grote vraagtekens in de ogen aan. De kip die we in Barnaul kochten wordt in de pot gegooid en vormt samen met een bordje rijst ons middagmaal voor vandaag. Na het eten komt de boerin even kletsen met de vreemdelingen en voor we vertrekken krijgen we nog een zak appels voor onderweg van de overbuur.

Zelfs nu de alternator van Gunther opnieuw zijn werk naar behoren doet blijft de batterij voor problemen zorgen. We rijden nog een uurtje door tot we terug in de beschaving komen en vervangen ze door een goedkoop Russisch exemplaar.

Tegen de avond gaat het vlakke landschap geleidelijk over in glooiende groene heuvels tot we in de verte de eerste toppen van de Altay voor ons zien oprijzen. Intussen is de avond reeds gevallen en zetten we de wagens aan de kant voor de nacht.


12-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


11-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 : Rusland - sms + verslag.
14:37  We zitten in de bikersbar in Barnaul. Vanaf morgen terug uit de 'beschaving' richting Mongolië.We gaan eens lekker eten nu en nog wat proviand inslaan voor onderweg.

Op het kaartje hieronder: A = Semei (positie dag 35) ; B = Barnaul (huidige positie).


Grotere kaart weergeven

Ingezonden reisverslag:

Als we wakker worden heeft de nachtvorst een wit laagje over het landschap en onze wagens gedrapeerd. In de wagens is het 5 graden terwijl het kwik buiten niet hoger dan 2 graden raakt. Gunther kruipt bevroren vanonder zijn dekentje. Hij zal moeten uitkijken naar iets warmer voor de komende dagen. We ontbijten onder een bewolkte hemel en duwen Gunther's Citroen in gang omdat de batterij er de brui aan gaf en rijden opnieuw verder richting Barnaul.

Het landschap is al even eentonig als gisteren: de verdorde zonnebloemvelden staan er wat triest bij en hier en daar zijn de boeren bezig met enorme machines de laatste strobalen voor de winter binnen te halen. We rijden door een industriegebied waar de vervallen fabrieken nog steeds op volle toeren draaien. De zwart geblakerde schoorstenen stuwen al even zwarte rookpluimen naar buiten. Hier moet nog hard gewerkt worden voor een handvol roebels ...

Als we na een politiecontrole terug willen aanzetten weigert onze witte C15 opnieuw te starten. Het alternatorriempje blijkt gebroken te zijn waardoor de batterij niet meer bijlaadt. De jongens slaan de handen in elkaar en na een uurtje kunnen we opnieuw verder tuffen.

Het asfalt is van onberispelijke kwaliteit en als we niet opzij kijken naar de ouderwetse dorpjes wanen we ons even in Europa. Voor we Barnaul binnen rijden passeren we grote dorpen met minuscule kleine houten huisjes; deze vormen de randstad die in schril contrast staat met de moderne gebouwen in het centrum. Onze video camera overleefde de trillingen in Kirgizstan niet en is dus al een tijdje buiten dienst. Gunther wil hem vervangen door een nieuwe en dus wippen we de Shopping hall binnen waar we even later voor een prikje met een splinternieuwe Panasonic buiten stappen.

Dit is onze laatste grote stad voor we het Altay gebergte induiken. We slaan opnieuw proviand in en wisselen onze dollars om in Russische roebels. Een slaapzak vinden we niet maar een immens grote stalen motorfiets trekt onze aandacht. Deze doet dienst als uithangbord voor de lokale biker club. We trekken de loodzware ijzeren deur open en lopen binnen in de ondergrondse bikersbar.

Nadat onze ogen gewend zijn aan de duisternis zien we pas wat voor een uniek gebouw dit is: alles in handgemaakt, uit motorfiets onderdelen en we staren het eerste half uur onze ogen uit. We maken meteen de vergelijking met ons eigenste stamcafé in België en dopen het de Russische peken saloon.

Na een kip met rijst te hebben verslonden krijgen we een kleine rondleiding door de president van de club en toasten we met grote Siberische pinten op onze nieuwe vrienden. Enkele biertjes later komt plots de politie binnenvallen en vragen of de eigenaars van de vreemde voertuigen hier ergens rondhangen. We moeten even mee naar buiten en onze makker voert het woord voor ons. Het blijkt dat de wetsvertegenwoordigers bezorgd zijn om de veiligheid van onze auto's en we moeten ze volgen naar een bewaakte parking verderop. Deze betaalparkings vind je in alle Russische steden maar vandaag is het gratis voor ons: de president neemt het ticket voor zijn rekening en duld geen tegenspraak.

Te veel biertjes later gaan we slapen en deze nacht heeft blijkbaar niemand last van de koude. De slaapzak is een zorg voor morgen.


11-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


10-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 : Kazachstan/ Rusland - verslag.
Ingezonden reisverslag:

Verkleumd van de kou en met rugpijn lieten we ons uit ons hotelbed tuimelen. Een bed kon je het amper noemen; het zelfgetimmerde bed was eigenlijk juist een houten plank zonder matras. Verwarming was er ook al niet en de douche had amper warm water maar het was wel goedkoop.

We haasten ons naar onze bestelwagen en dronken een kopje koffie om wat op temperatuur te komen. Voor we de stad uitrijden gooien we onze tank nog eens vol met goedkope diesel en vragen aan een taxi chauffeur de weg de naar Russische grens.

Het is opnieuw een eentonige rit tot bij de slagbomen die de twee landen scheidden. We worden vriendelijk ontvangen door de douaniers maar er bleek een formulier te ontbreken in onze collectie documenten. Gelukkig werd er een mouwtje aan gepast en konden we een paar meter opschuiven tot bij de Russische douanepost. In niemandsland lagen er opnieuw enkele geplunderde autowrakken en wat vrachtwagen ladingen die de grens niet over mochten. De arme man die voor ons stond had twee zakken ingevroren vlees bij maar spijtig genoeg vielen de douaniers hun ogen er op en moest de man de zakken ook in niemandsland achterlaten. Enkele ogenblikken later verdwenen de zakken echter opnieuw in een busje dat in de tegenovergestelde richting reed. De douaniers vingen dus bot vandaag. Wijzelf kwamen gelukkig zonder problemen met twee jerrycans illegale diesel de grens over.

We staan dus uiteindelijk met onze voeten in het moederland dat ten tijden van de cccp volledig centraal Azië met één arm liefdevol vastklampte en met de andere arm tegelijkertijd leeg perste. We halen diep adem en vullen onze longen met Siberische lucht.

Met volle moed starten we aan het vervolg van onze reis op Russische bodem. Er hangt een melancholische sfeer over de dorpjes met hun houten huisjes die we onderweg passeren. Als we even verkeerd rijden stuitten we op een politiecontrole. De politiemannen starten hun Lada en rijden ons voor tot we terug op het juiste spoor zitten.

Na en paar uur door de uitgestrekte akkers te gereden te hebben komen we terug aan in een klein boerendorpje waar we ons kamp voor de nacht opzetten en we met de buurman nog even een pintje drinken voor het slapengaan.

10-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


09-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 : Kazachstan - sms + verslag
17:20 We zijn nu in Semei op zo'n dikke 100 km voor de Russische grens. Normaal gesproken steken we morgen de grens over maar met de slechte wegen kan je moeilijk plannen. 't Is hier al redelijk fris met dag temperaturen van zo'n 11°C.

Ingezonden reisverslag:

Als we uit onze wagens kruipen op de parking van het politiekantoor deze morgen staat zowat de helft van het korps ons verwonderd aan te staren.

We verfrissen ons wat en beginnen onze bedden op te plooien tot er uiteindelijk een van de agenten voldoende moed bij elkaar raapt en een gesprek met ons begint in het Russisch. We trachten hem ons doel uit te leggen en na enkele ogenblikken is het ijs gebroken en staan we gezellig te kletsen met “de politie ,onze vriend”. Ze helpen ons zelf nog even om onze bagage te herschikken alvorens we met de chef naar binnen gaan voor de registratie.

Zelf de man van de Secret Police is er ondertussen komen bij staan en is vandaag blijkbaar beter gezind als gisteren. We slagen er zelfs in een glimlach op zijn gezicht te toveren. Eens binnen op het bureau legt de korpschef aan de drie vrouwelijke agentes uit dat ze ons moeten registreren (omdat dit nou eenmaal verplicht is voor buitenlanders ...). De dames zijn nieuwsgierig en vragen ons een beetje uit omtrent onze plannen en wat we van hun land denken. Het gesprek verloopt zoals altijd in enkele woorden Engels van hun kant en enkele woorden Russisch van onze kant maar het wordt eigenlijk nog best even gezellig en voor we vertrekken krijgen we nog een Kazaks souvenirtje mee. Wij van onze kant doen hun nog maar eens een paar watermeloenen cadeau. Na het handjes schudden met de chef rijden we terug de stad uit.

De weg blijft maar verslechteren en we zijn maar al te blij dat de Master terug rijvaardig is door de nieuwe schokdempers. Rond de middag stoppen we bij een typisch wegrestaurantje waar enkele “toeristen in eigen land“ zitten te eten. We hadden eigenlijk nog geen honger en kwamen enkel wat rusten bij een kopje thee maar bij het zien van al dat lekkers kregen we ook trek en bestelden dus ook maar meteen maar een middagmaal. We moesten mee naar de keuken om aan te duiden wat we eigenlijk wilden bestellen en na het eten gingen we welgevuld terug de baan op.

Het zou geen comfortabele rit worden want onze maag protesteerde geregeld bij de hevige schokken die onze wagens opnieuw moesten verduren op deze erbarmelijke wegen. We rijden urenlang door eentonige landschappen die enkel af en toe verbroken worden door een klein boerendorpje met meestal een immens opvallend kerkhof. We rijden ook langs een vervallen spookstad met een tiental leegstaande en geplunderde appartementsblokken. De rit lijkt eindeloos en we entertainen elkaar over de cb’s met wat grappen en grollen. Het lijkt wel een afvallingskoers want geregeld gaat er één van onze mede weggebruikers opzij omdat een onderdeel van zijn ophanging het begaf. Wij vrezen hetzelfde lot te ondergaan maar halen gelukkig zonder breuken de stad Semey waar we op zoek gaan naar een goedkoop hotel want bij deze kille temperaturen kunnen we onze “open air shower” niet meer gebruiken en we hebben allen nood aan een warm bad. We huren één kamer zodat iedereen zich kan wassen en gaan na een kopje warme soep onder de wol.


09-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


08-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 : Kazachstan - sms + verslag
17:05 Na een 430km Kazakse woestijnrit zijn we beginnen sleutelen aan Rudi zijne bak (schokdempers). Morgen vertrekken we vanuit Ayakoz richting Rusische grens, goed voor een rit van 450km. Tot dan !!

Ingezonden reisverslag:

Toen we wakker werden kwam de zon reeds van over de Chinese bergen gluren maar hoewel de hemel mooi blauw gekleurd was slaagden de eerste zonnestralen er niet in het kwik hoger dan twee graden te doen stijgen.

We tuimelden uit onze auto’s en trokken onze warme jassen aan vòòr we de ontbijttafel dekten en zochten beschutting tegen de gure wind achter onze Renault. Na een beetje te zijn opgewarmd door het ontbijt en een kopje hete koffie wilden we vertrekken maar de batterij van Rudy (nvr: ze bedoelen (hopelijk) de Renault Master) was terug volledig ontladen door de vriestemperaturen van verleden nacht. De reserve batterij die we van onze makker Milleken kregen voor ons vertrek bracht de redding. De koelvloeistof van Gunthers’ C15-tje werd nog een beetje aangedikt en we konden terug probleemloos vertrekken.

Van westerse beschaving was er terug al lang geen sprake meer en we reden af en toe door een ingeslapen dorpje waar oma’s met gouden tanden de vruchten van hun moestuintje trachten te slijten langs de weg. We stoppen even voor wat vers fruit en groenten.

Alle benzinepompen die we passeren zijn verlaten en overwoekerd. Gelukkig hebben we voldoende reserve op ons dak. Na een tijdje rijden we opnieuw door een verlaten landschap. De dorre steppes reiken tot aan de verre horizonten doch wanneer we plots een heuveltje overkomen gereden springt een politieagent met een speedgun voor onze wagens. We gaan alle drie hard in de remmen en laten een gefrustreerde agent achter ons.

De weg wordt alsmaar smaller en slechter en Rudy krijgt steeds meer moeite om zijn Master recht op de baan te houden: de linker wielen leven hun eigen leven. We rijden de Renault even verder op een paar verlaten rampen en ons vermoeden word bevestigd: nadat de voorste vering het verleden week begaf heeft de achterste het voorbeeld gevolgd en alle olie lekt eruit. We moeten ons tempo laten zakken om het nog enigszins veilig te houden. Het duurt eindeloos voor we enig spoor van beschaving tegenkomen en net voor het saai gaat worden rijden we via een onvoorstelbare slechte weg Ayakos binnen.

Deze afgelegen industriestad in the middel of nowhere is volledig verkommerd. De oude Sovjet fabrieken staan leeg en buiten een grote legerbasis lijkt er hier niet veel meer te bewegen. Later horen we dat de economie hier stilstaat en dat er in de stad niet veel toekomst meer op te bouwen valt. De Sovjet Unie heeft hier duidelijk zijn stempel achtergelaten …

We gaan op zoek achter een oplossing voor Rudy’s wagen en komen na enige navraag bij een magazijn vol met Russische auto onderdelen aan. Na een uurtje meten en rekenen hebben we drie verschillende schokdempers van Russische makelij in de hand en kunnen we aan de slag. Olieleidingen worden verzaagd tot pasbussen, rubbers worden bijgesneden en rondsels nemen de overtollige speling weg. Rudy offert een stukje van zijn wijsvinger op tijdens de werken terwijl Alain en Gunther met hun makker “den dikken hamer” en de koevoet de voorste demper demonteren. Maar een paar uurtjes later staat de Master terug op zijn vier pootjes.

De dames spendeerden een uurtje bij de kapper en kwamen voor1,5 dollar met een nieuwe haartooi terug. Met is al flink donker ondertussen en te laat om nog te koken en we beslissen te gaan restauranten. De bevallige winkeljuffrouw die ons eerder hielp met het uitkiezen van onze schokdempers toont ons nu de weg naar het enige restaurant dat de stad rijk is. We parkeren de auto’s in een donker steegje vlakbij. Het restaurant bevindt zich in een aparte ruimte op de eerste verdieping van een gebouw daar waar je het zelf nooit zou verwachten. We zijn er de enige klanten en bestellen een simpel, traditioneel gerecht waar echter niets op aan te merken valt. Na het eten willen een paar jonge mannen ons meenemen naar een karaokebar in hun wijk. Ook daar blijken we terug de enige klanten te zijn en na een half uurtje houden we het er voor bekeken. Op de terugweg stuitten we op enkele ladderzatte militairen die samen met enkele vrienden vodka staan te drinken voor een klein winkeltje. We staan even met ze te praten over voetbal en zo en ze bieden ons een glaasje aan. Doordat ze zo beschonken zijn besluiten we om stilletjes verder te gaan als er plots een oude Lada stopt aan de overkant.

Een tengere man stapt uit en komt recht naar ons toe, laat een pasje zien terwijl hij in het Russisch naar onze documenten vraagt. We zeggen dat we enkel Engels spreken en dat onze documenten in onze wagens liggen. Hij herhaalt “Secret police , Documents”. We zeggen nogmaals dat ze in onze auto liggen maar hij blijft aandringen naar onze documenten. Hij begint ondertussen ook een verhitte discussie met de vodka mannen. Eén van de militairen doet ons stiekem teken dat we beter maken dat we wegkomen. We glippen dus stilletjes weg maar de man loopt ons achterna en grijpt ons bij de arm. Hij verstaat ons blijkbaar niet en blijft onze documenten eisen. We trachten ons los te wurmen als er opeens een zwarte auto met vier politie mannen in uniform stoppen. Ze springen uit de wagen en grijpen ons vast en eisen onze documenten. Het lijkt er even op dat dit verkeerd gaat aflopen tot uiteindelijk hun chef op ons afkomt en in redelijk Engels vraagt wie we zijn en wat we hier komen doen. We doen ons verhaal en zeggen wederom dat onze paspoorten in onze wagens om de hoek liggen. Hij gebied ons in de anonieme wagen te stappen en we zijn niet zeker wat er nu gaat gebeuren. Ze stoppen gelukkig bij onze auto’s en we tonen onze papieren. Na controle van onze visa’s en zo worden we even ondervraagd en dan verteld de chef dat het niet veilig is voor ons om hier te overnachten. Hij biedt aan om bij het politiekantoor te gaan slapen. We stemmen toe en nemen de man mee in onze auto’s terwijl de rest van de ploeg ondertussen in een verhitte discussie verwikkeld raakten met de dronken mannen. Als we bij het hoofdkwartier aankomen is de adrenaline reeds een beetje gedaald en worden we vriendelijk een goede nacht toegewenst door de man met de gouden strepen. We vragen hem tenslotte nog of hij ons morgen ook kan registreren en ook dat blijkt geen probleem te zijn.

Eind goed al goed ,besluiten we!


08-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


07-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 : Kazachstan - verslag.
Ingezonden reisverslag:

Het getokkel van de regendruppels op ons dak wekt ons reeds vroeg in de morgen. Een blik door de ruit vertelt ons dat de regen het eerst uur nog niet zal stoppen. Ons doel voor vandaag is kilometers kloppen en rijden tot we beter weer krijgen. Dat mag hier normaal geen probleem zijn: de meeste wegen zijn hier immers verhard en veel verkeer komen we in het binnenland ook al niet tegen.

We rijden richting noorden en de hemel zit potdicht door een laag wolkendek. In dit vlakke “big sky country” kan je mijlenver zien en er is nergens een zonnestraaltje te bespeuren. Een reserve ruitenwisser breng gelukkig soelaas voor het slechte zich van gisterenavond. Alhoewel Kazachstan een oliestaat is en brandstof hier bijna niets kost zijn de meeste benzinepompen in het binnenland gesloten en vervallen en is er slechts rond de grotere steden diesel verkrijgbaar. Een van deze verlaten benzinestations doet dan ook dienst als schuilplaats om onder de middag te picknicken. Met een muts en warme jas wapenen we ons tegen de gure wind en temperaturen rond de 8°C. We versterken ons met wat brood en kaas. Na de middag wijken de regenwolken gelukkig voor een vleugje blauwe hemel en kunnen de ruitenwissers terug wat rusten.

Het glooiende landschap dat er wat dor bijligt, wordt af en toe afgewisseld door wat kleine bergketentjes zodat onze motoren eventjes wat harder moeten werken. Verder razen we met alle gemak door de weidse steppes. De vele politiecontroles waken er over dat het zeker niet saai wordt en zo blijven we altijd alert achter het stuur. Onderweg houden we halt bij één van de vele islamitische kerkhoven die we onderweg passeren. Door hun monumentale graftombes lijken deze van in de verte meer op kleine dorpen.

Tegen de avond verwerken we onderweg een deel van onze Kirgizische pompoenen in een stoofpotje en rijden daarna nog een uurtje door om rond zeven uur halt te houden bij een klein dorpje. Vanaf zes uur gaat de zon hier reeds slapen maar wij springen nog even binnen in het lokale winkeltje met verbruikszaaltje voor een kopje thee.

Daarna knijpen we de oogjes dicht want morgen volgt terug een drukke dag in het leven van de Desertlions.


07-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


06-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 : Kirgizstan/ Kazachstan - mail + verslag.
16:14 (mail):  Foto's lukken spijtig genoeg niet, van hier in Almathy. We proberen het later nog wel eens. De trip naar het meer in Kirgizië is uiteindelijk niet doorgegaan wegens tijdsgebrek. We proberen onze route nu wat in te korten. Groetjes aan iedereen !!

Intussen is het doorsturen van de reisverslagen en een massa foto's toch gelukt!
  • De reisverslagen zijn aangevuld vanaf dag 29. Klik in de rechter kolom op dag 29 om te lezen of blader naar onder.
  • Het fotoalbum werd maar liefst met 230 foto's aangevuld. Ik heb reeksen ontvangen van Baki (oversteek Kaspische zee) tot gisteren. Een en ander betekent dat ik sommige reeksen heb ingevoegd tussen reeds aanwezig fotomateriaal. Sommige van de foto's zal u dus misschien al gezien hebben maar geen nood, er is genoeg nieuw materiaal.
    • om het album te bekijken vanaf het punt dat er nu foto's aangevuld zijn: klik HIER ;
    • om het album in zijn geheel te bekijken vanaf het begin, klik HIER.
Ingezonden reisverslag:

De blaffende honden en de muggen hebben ons niet veel slaap gegund verleden nacht. We komen dus allen, niet al te fris uit onze auto’s getuimeld.

Onze vriendin Usulu (betekent trouwens “mooie maan” in het Kirgizisch) komt afscheid van ons nemen en we geven haar nog een pluchen knuffel en een paar meloenen mee. Ze neemt ze met enige aarzeling toch nederig aan en wenst ons een behouden reis. Even later worden we al opnieuw opzij gefloten door de sterke arm der wet omdat we eventjes over het witte lijntje gereden zijn. We voeren ons toneelstukje van de onwetende Europeaan nog eens op en komen er terug kosteloos vanaf. We wurmen ons wederom in het drukke verkeer richting centrum en komen na enige rondvraag bij de Chinese bandenmarkt aan.

Er staan hier tientallen zeecontainers nokvol nieuwe banden en de jongens voelen zich als een kind in een snoepwinkel en gaan op jacht. Maar er is geen enkele, maar dan ook geen enkele band, van de juiste maat te vinden. Gelukkig vinden ze één redelijke tweedehands waar we het dan maar moeten mee stellen. Aan de overzijde van de drukke straat staan ontelbare hokjes met bandenmachines en een leger van vettige werkmannen die maar al te bereid zijn ons te helpen. Het wordt een onoverzichtelijk gebeuren: de wagen schiet eens van de krik, de banden vliegen in ’t rond,… maar een uurtje later zijn we toch terug op pad.

We vragen de weg richting grens en worden begeleid door twee vriendelijke militairen in een antieke, oversized Mercedes. We handelen de grensformaliteiten in een record tempo af (oefening baart immers kunst) en rijden het laatste Stan-land op ons lijstje binnen. Het is er een drukte vanjewelste en er wordt met van alles en nog wat over de grens gezeuld maar het is meteen duidelijk dat Kazachstan een stuk Westerser is dan wat we tot nog toe gewend waren.

We rijden over mooi asfalt richting Almati en nemen onderweg een lifter mee die ons kan helpen met het vinden van een internet verbinding. Het duurt ongeveer twee uur eer we bij een immens grote en kitscherig verlichte shopping hall aankomen in het centrum van deze moderne stad. In het hamburger restaurant kunnen we wifi-en als we er iets bestellen. Zo zitten we dus met een hamburger in de hand onze foto’s eindelijk nog eens door te mailen naar Geert (onze trouwe Webbie) en Skypen ook nog even met Kameraad Joris.

We verlaten de stad rond tien uur in de druilerige regen en de combinatie van versleten ruitenwissers en vettige ruiten maakt het er niet niet bepaald makkelijker op.

Tegen twaalf uur vinden we net buiten de stad een standplaats en kruipen uitgeput in ons bed.

06-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie


05-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31 : Kirgizstan - sms + reisverslag
15:33 We zijn aangekomen in Bischkek. Morgen gaan we eerst op zoek naar een nieuwe band voor de Renault Master. Vervolgens zouden we dan willen doorrijden naar het Isycolmeer; tenminste dat hopen we toch. Verder is alles OK !

Ik heb op het kaartje bij het bericht van gisteren Bischkek toegevoegd als punt B. Ook het meer is hierop te zien onder de naam Issyk Kul reservoir. Hierna zullen ze vermoedelijk noordwaarts rijden richting Karaganda en Omsk (Rusland).

Een impressie van Bischkek


Ingezonden reisverslag

Als we deze morgen uit onze auto’s kruipen is onze buur al druk in de weer in zijn moestuin en komt met nog een hoop watermeloenen aandraven. We proberen ze nog te weigeren omdat we er gisteren al een grote lading cadeau kregen maar hij is niet te overhalen en zo zitten we ondertussen al met een tiental meloenen en pompoenen opgescheept. Niet dat het een last is natuurlijk want, ze zijn met liefde geschonken.

Onze emmer met afgedraaide olie staat nog steeds naast zijn container en als we vragen of hij deze voor ons ergens kwijt kan raken doet hij meteen een belletje. Even later komt er een oude Lada Niva de parking op gereden en stappen er enkele vriendelijke mannen uit. Zij zijn vreselijk blij met de oude olie en gieten ze zorgvuldig over in lege flessen en komen ons bedanken. Het kan verkeren ...

Het opperhoofd verteld ons dat hij een zoutmijn uitbaat en vraagt om nog even te wachten voor we verder trekken.Na een kwartiertje komen de mannen terug met twee enorme klompen zuiver zout uit hun mijn en zo verlaten we onze vrienden met (nog) een paar extra kilo's bagage.

We rijden over geplaveide wegen door groene bergen tot we opnieuw aan de beklimming beginnen van kilometerslange helling die ons tot boven op een hoogplateau zal brengen. De wagen van Gunther lijdt nog steeds aan koelingsproblemen zodat we geregeld halt moeten houden om het motortje terug te laten afkoelen. Eens boven op het plateau gekomen stuitten we op een nomaden familie die hier een viertal van hun traditionele yurts hebben opgeslagen. We zetten de wagens even opzij en bieden de vrouw des yurts een klomp zout en wat pompoenen aan omdat wij ze zelf onmogelijk allemaal kunnen verbruiken. Ze neemt ons aanbod gretig aan en nodigt ons uit in haar vilten tent. Binnenin zijn we verwonderd over de prachtige wandtapijten. Ze weet ons te vertellen dat dit de traditionele Kirgizische yurts zijn en bied ons een kopje Yakmelk aan. Aarzelend zetten we het drankje aan onze lippen maar we moeten bekennen dat de specifieke smaak niet echt aan ons besteed is maar zijn toch blij het even geproefd te hebben.Met een iets wat vreemde smaak in de mond zetten we de rit verder richting dal.

Na enkele uurtjes stoppen we in de buitenwijken van Bischkek waar we op zoek gaan naar een paar banden voor onze Renault. Na een vijftal hokjes met bandenherstellers te hebben aangedaan beseffen we dat deze bandenmaat hier moeilijk vindbaar zal zijn. Nieuwe banden zijn hier sowieso al een rariteit en de tweedehandse die ze aanbieden zijn vaak slechter dan die van ons. Tot ... plots een meisje op ons komt afgestapt en in nagenoeg perfect Engels vraagt of ze ons kan helpen. Even later zit ze bij ons in de Renault en gidst ons door het drukke stadsverkeer. Ze brengt ons naar de bank en vervolgens van de ene tweedehandsbandenboer naar de andere, echter zonder veel geluk.

We moeten blijkbaar morgenvroeg naar de Chinese markt om ons geluk verder te beproeven. Ze neemt ons nog even mee naar een goedkoop traditioneel restaurant waar we een nationaal gerecht bestellen. Nadien mogen we onze auto's achter haar appartementje parkeren en trachten wat te slapen in deze drukkende warmte.


05-10-2010 om 00:00 geschreven door Webbie





Inhoud blog
  • Uitnodiging lezing
  • Einde missie = start nieuwe missie
  • Dr Robert Shenk.
  • Filmavond 30/4/2011
  • Film, spectaculaire foto's en een sterk verhaal!
  • Aanvulling reisverslagen.
  • The Lions return!
  • Dag 52 : Mongolië - België
  • Dag 51 : Mongolië - SOS Kinderdorpen
  • Dag 50 : Mongolië - SOS Kinderdorpen
  • Dag 49: Mongolië - aankomst UlaanBataar.
  • Dag 48 : Mongolië - sms + verslag
  • Dag 47 : Mongolië - sms + verslag
  • Dag 45 : Mongolië - verslag.
  • Dag 46 : Mongolië - sms + verslag
  • Dag 45 : Mongolië - verslag.
  • Dag 44 : Mongolië - sms + verslag.
  • Dag 43 : Mongolië - sms + verslag.
  • Dag 42 : Mongolië - verslag.
  • Dag 41 : Rusland/ Mongolië - sms + verslag.
  • Dag 40 : Rusland - sms + verslag.
  • Dag 39 : Rusland - verslag
  • Dag 38 : Rusland - sms + verslag.
  • Dag 37 : Kazachstan/ Rusland - verslag.
  • Dag 36 : Kazachstan - sms + verslag
  • Dag 35 : Kazachstan - sms + verslag
  • Dag 34 : Kazachstan - verslag.
  • Dag 33 : Kirgizstan/ Kazachstan - mail + verslag.
  • Dag 31 : Kirgizstan - sms + reisverslag
  • Dag 31 : Kirgizstan - sms + reisverslag.
  • Dag 30 : Kirgizstan - sms + reisverslag.
  • Dag 29 : Tadzjikistan - Kirgizstan: mail + sms + reisverslag
  • Dag 28 : Tadzjikistan - sms en reisverslag.
  • Dag 27 : Tadzjikistan
  • Dag 26 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
  • Dag 25 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
  • Dag 24 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
  • Dag 23 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
  • Dag 22: Tadzjikistan
  • Dag 21: Oezbekistan - sms berichten.
  • Dag 20 : Oezbekistan - reisverslag
  • Zoals het klokje thuis tikt
  • Dag 19 : Oezbekistan
  • Dag 18 : Oezbekistan - sms + verslag
  • Dag 17 : Turmenistan - sms + verslag
  • Dag 15 : Turmenistan - sms + verslag
  • Dag 14 : Azerbeidjan - verslag
  • Dag 13 : Azerbeidjan - sms berichten
  • Dag 12 : Azerbeidjan - sms berichten
  • Dag 10 : Geogië - sms + verslag.
  • Dag 9 : Turkije - sms + verslag
  • Dag 8 : Turkije - sms + verslag
  • Volgsysteem
  • Dag 7 : sms + verslag
  • Dag 6 : sms + verslag
  • Dag 5 : sms berichten
  • Dag 4 : sms berichten.
  • Dag 3 : sms + verslag
  • Dag 2 : sms + verslag.
  • Dag 1 : sms berichten.
  • Start van de missie!
  • Communicatie onderweg
  • Dankwoord
  • Exit donor car
  • Materiaal testen.
  • Mission Impossible
  • Dodentocht voor het goede doel
  • Overuren
  • Rock for Mongolia
  • Rock for Mongolia
  • Inrichting Renault Master
  • Pluim van de week
  • Topdag Ninove
  • Tandpijn
  • Wortelmanneken
  • Renault Master
  • Garagewerken mei 2010
  • Evenementen kalender (update)
  • DSL in de media
  • Tussenstand individuele sponsoring.
  • Een gewichtig team ...
  • Eetfestijn
  • Druk druk druk!
  • Uitnodiging eetfestijn.
  • Tot onderdelen zult gij wederkeren.
  • Kevertreffen
  • Het schurend scharniertje
  • Afscheid van de Suuz
  • Winterkwalen
  • Beste wensen !
  • Kerstmarkt Mongolië?
  • De Suzi: eerste sneeuwtest!
  • Kerstmarkten 2009
  • Stuurmanskunsten?
  • De Suzi: voorbereiding TK.
  • The desertlions te gast bij AGB Ninove.
  • Materiaal gezocht!
  • DSL op Open Bedrijvendag?
  • Avondmarkt Kerksken.
  • Evenementen kalender (update)
  • Jaarmarkt Ninove
  • DSL halen opnieuw vlot de media.
  • Garagewerken: het verfijnde werk ...
  • Kèsken Zwingt 21/8
  • Kèsken Zwingt 8/8
  • Mongoolse straatkinderen.
  • Zoete broodjes ...
  • Nomadenbloed!
  • De tweede blog van de Desertlions is online !!!

    Archief per maand
  • 03-2018
  • 10-2011
  • 07-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009

    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Forum / Gastenboek
    Wilt u een bericht nalaten of in contact treden met onze leeuwen kik dan HIER.

    Hoofdpunten blog desertlions
  • Uitnodiging lezing
  • Afsluiting van het project Gambia
  • In memorium
  • Een avonturier met het hart op de juiste plaats.
  • Film & diapresentatie 28 maart 2009
  • Harthouse news letter
  • Opbrengst verkoop voertuigen
  • Nieuwe reisverslagen en foto's.
  • Reisverslag dag 2x: de projecten.
  • De laatste dagen ...
  • Bericht van Welpje
  • Nieuwe reisverslagen en foto's.
  • Reisverslag dag 20
  • Reisverslag dag 19
  • Reisverslag Welpje D -0
  • SMS 29-10-2008
  • Laatste berichten
  • Reisverslag Welpje D -1
  • Reisverslag Welpje D -2
  • SMS 27-10-2008
  • Reisverslag dag 16
  • Reisverslag Welpje D -3
  • Groetjes uit Senegal!
  • De tijd vliegt voorbij
  • Aan familie & vrienden
  • SMS 26-10-2008
  • Reisverslag dag 15
  • SMS 25-10-2008
  • Reisverslag dag 14
  • SMS 24-10-2008
  • Reisverslag dag 13
  • Van leeuwen, leeuwinnen en welpjes.
  • Reisverslag dag 12
  • SMS 22-10-2008
  • Reisverslag dag 11
  • SMS 21-10-2008
  • Reisverslag dag 10
  • In het oog & in het hart!
  • SMS 20-10-2008
  • Reisverslag dag 9
  • SMS 19-10-2008
  • The Desertlions in the desert!
  • Voor mama and the kids, friends and .....
  • Aan mijn collega's van postkantoor Ninove.
  • Reisverslag dag 8


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs