18:28 We zijn vlot de grens Bulgarije - Turkije kunnen oversteken en een visum kunnen bekomen aan 15. We al 384km gereden en zijn gestopt in het stadje Kiklareli. Integenstelling tot Bulgarije zijn de wegen hier prachtig! We proberen vanavond een internet-verbinding te vinden.
Dit betekent dat zij zich momenteel op de D555 bevinden en morgen vermoedelijk via de O3 langs de smalle landstrook tussen de Zwarte zee en de Marmara zee richting Istanbul zullen rijden om daar de Bosporus over te steken.
Met een stevige knuffel en een handgetekend stadsplannetje nemen we in Oradea afscheid van Medda, onze gastvrouw voor één nacht. We wurmen ons door het drukke verkeer de stad uit en zetten koers richting binnenland, over de groene bergen van het Roemeense binnenland, door typische dorpjes met mijmerende oudjes op bankjes langs de weg. Overal zie je dorpelingen verwonderd opkijken als we voorbij scheuren. De tijd lijkt hier wel honderd jaar te hebben stilgestaan.
Bij het binnenrijden van de steden verwonderen we ons soms over de moderne gebouwen en bilboards die een sterk contrast vormen met het platte land. De kleinere steden hebben, met hun zielloze grijze appartementsblokken uit de Sovjetperiode dan weer een verloederde uitstraling. De straatmadeliefjes die vriendelijk lonken langs de grote wegen wimpelen we even vriendelijk af en concentreren ons op de weg die gedomineerd word door truckers en autobestuurders die alle (snelheids-) regels aan hun laars lappen. De vele politie controles kunnen we onverstoord passeren doordat de agenten zo verrast zijn door ons konvooi dat ze ons met open mond nastaren .
Dikwijls krijgen we de rillingen van de kadavers van de overreden staathonden en de inhaalmanoeuvres van de truckers en de vele herdenktekens van gesneuvelde bestuurders langs de weg. Desondanks, en niet in het minst omdat we met een deadline zitten, houden we er toch een stevig tempo in en rijden we door tot in het nachtelijke uurtjes. We parkeren onze auto's naast een boerderijtje. We springen nog even binnen in het dorpscafé voor een pintje en krijgen nog wat richtlijnen van de lokale bevolking.
Na een goede nacht onder de wol beginnen we aan de beklimming van de mooiste pas van de Karpaten. Alhoewel er praktisch geen verkeer is op deze slingerweg naar boven vergt de rit toch volledige concentratie om de ontelbare haarspeldbochten veilig door te komen.
Het adembenemende uitzicht is onbetaalbaar en we nemen dan ook enkele fotos onderweg voor onze blog en vullen onze watervoorraad aan in één van de vele ijskoude watervallen. Onze hoogtemeter verraad ons dat we de piek van tweeduizend meter overschreden net alvorens we aan de even spannende afdaling begonnen. In de vallei worden we vriendelijk uitgenodigd door een mevrouw om in haar achtertuin bij het meer te picknicken, een aanbod dat we gretig aannamen. We smikkelen eitjes met spek terwijl we genieten van het uitzicht maar kunnen helaas niet lang blijven.
Na deze bergetappe besloten we de enige 120 km autoweg dat Roemenië bezit te benutten om zo tot Boekarest te bollen en na een uurtje stressen in de binnenstad verlaten we Roemenië langs de bekende brug die het land met Bulgarije verbindt. Echter, voor we Bulgarije binnenrijden weet de douanebeambte ons doodleuk te vertellen dat we 500 boete per wagen moeten betalen omdat we geen wegenvignet in Roemenië kochten. Na een half uurtje discuteren kan Sabine de schade beperken tot 20 per wagen, wat we dus maar gauw betaald hebben.
In Bulgarije valt het verschil in de transportmiddelen meteen op: de lada's en oude Russische trucks zijn hier nog overheersend in het straatbeeld aanwezig. We doorkruisen de groene heuvels langs desolate wegen tot we na menig uurtjes de hoofdweg naar de kust bereiken en vandaar via een prachtroute de Turkse grens oversteken. Na wat rondvragen en een beetje geduld kregen we de bevoegde douanier te pakken die ons de benodigde stempel kon bezorgen zodat we onze reis konden verder zetten op Turkse bodem.
Via perfect asfalt dat sterk gelijkt op een race-trac, zetten we tegen een stevig tempo koers naar Kirkelareli waar we na enig onderhandelen met de buurtjongens toestemming krijgen om de nacht door te brengen op hun buurtplein. Terwijl we ons kamp opstellen staat Rudy reeds in de rijst voor het avondeten te roeren. Dat zal smaken!
We schenken nog enkele knuffels aan de kleine buurtmeisjes en krijgen even later zoete koekjes aangeboden van de buurtvrouw die me met veel smaak binnenwerken als dessert.
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.
09-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
08-09-2010
Dag 5 : sms berichten
20:11 (21:11 voor hen): We zijn in Bulgarije aangekomen na een mooie rit door de Karpaten. Straaaalende zon en 30 °C . We zijn nu in Baila en hebben onze eerste boete van 20 per auto te pakken .
De Karpaten: is de naam van een gebergte dat door heel Roemenië loopt. De
zuidelijke Karpaten zijn het hoogst (tot 2500 meter). De Karpaten herbergen ook het Nationaal Park Retezat waar men recentelijk een leefgebied voor de bizons poogt op te zetten.
Tussen de Karpaten en het vlakke land zijn heuvels te vinden. Aan
de zuidelijke kant van de Karpaten, ook wel de
Transsylvanische Alpen genoemd, liggen tevens enkele vulkanische berggebieden en bergmassieven, waaronder Munţii
Bucegi en Munţii Făgăraşului als meest gekende.
08-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
07-09-2010
Dag 4 : sms berichten.
21:05 (22:05 voor hen): We hebben vandaag 360 km gereden. Morgen gaan we via de Cernisoara pas naar Pitesti en via Boekarest naar Bulgarije.
Afgaande op bovenstaande informatie bevinden ze zich dan nu tussen Sibiu en Ramnicu Valcea op de DJ703L. Een paar impressies van de omgeving tussen Cernisoara en Pitesti (dubbelklik om te vergroten):
07-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
06-09-2010
Dag 3 : sms + verslag
16:30 We zijn juist de grens met Roemenië overgereden. Alles gaat goed! Nog 20Km te gaan vandaag.
Vanavond kunnen onze Leeuwen terecht bij kennissen van Alain & Sabine in Oradea (zie kaartje in bericht van 4/9). Zij zullen daar dan hoogstwaarschijnlijk over internet beschikken. Of dit ook nog zal lukken is nog maar de vraag want deze kennissen baten een rock-bar uit. Wij (de thuisblijvers) zien er alvast naar uit!
Aan de ontbijttafel in Tata:
Doorgezonden reisverslag:
Na een hectische rit door het historische stadscentrum van Budapest tuften we vrolijk over het eerder vlakke Hongarije om deze avond in Oradea een bezoekje te brengen aan rockbar Abys, gerund door onze makker Jan uit Herdersem en zijn Roemeense vriendin Metta .
Eens de Hongaarse grens overgestoken kwamen de tekenen van het ex-Oostblok vlug te voorschijn in de vorm van vervallen gebouwen en slechter wegdek. De carterbescherming maakte dan ook voor de eerste keer contact met de aardbol.
De hectoliters fuel additief bleek geen effect te hebben op het "probleempje " van Gunthers citroen maar we komen nog steeds vooruit, dus geen probleem .
Lekker gegeten in de pizzeria met gratis internet en dus een goede gelegenheid om onze foto's door te sturen.
Intussen hebben we ook telefonisch contact gehad en wist Alain mij te vertellen dat Gunthers auto op slechts drie cilinders draait. Geen probleem voor alleskunner Alain ware het niet dat de sleutel om de injectoren te demonteren nog thuis klaar ligt om mee te nemen. Dat wordt improviseren ...
Vanaf nu zitten onze leeuwen 1 uur vooruit op ons (ze zullen in totaal 6 tijdzones doorreizen zodat ze uiteindelijk 6 uur op ons zullen vooruitlopen). Het weer de vorige dagen was zoals hier met opmerkelijk koude nachten. Ook daar vallen nu de eerste druppels regen.
Onze leeuwen maakten van de gelegenheid ook gebruik om een nieuwe reeks foto's door te sturen.
Voor de nieuwe reeks foto's van dag 1, 2 en 3, klik HIER of klik op de link links bovenaan album 'de Missie' voor alle foto's sinds het vertrek.
06-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
05-09-2010
Dag 2 : sms + verslag.
20:35 : We zijn juist Hongarije binnen gereden via Slovenië. We hebben vandaag 513 km gereden. We gaan vanavond ons potje zelf koken (spaghetti) en we staan nu geparkeerd aan de locale pub in Tata. Groetjes!
En zo te zien is dat aardig gelukt!
Doorgestuurd reisverslag: Na de eindeloze eentonige kilometers op de Duitse
autobaan opteerden we om Oostenrijk via de tolvrije binnenwegen te
doorkruisen ,na een rustige nacht in de Oostenrijkse bossen zetten we
onze rit verder langs kleine slingerbaantjes die ons na veel bochtenwerk
langs die schöne Donau tot Wenen brachten met een sterk staaltje
navigatie kunst en kaartlezen kwamen we deze avond bij de Sloveense
grens en besloten om Slovenië nog te doorkruisen en de Hongaarse grens
in het nachtelijk uur over te steken. Na een bordje spaghetti van chef Rudy is het hier naast de baan naar Boedapest tijd om te gaan slapen
zodat we morgen terug met volle moed kunnen starten want de wagen van Gunther kampt ondertussen met vermogensverlies en één van de cilinders
weigert soms dienst. We zullen toch nog even moeten wachten tot op de
eerste rustdag om ons over dit probleem te buigen en bovendien, alles wat vanzelf opkomt gaat ook vanzelf weer weg, toch?
05-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
Dag 1 : sms berichten.
23:36 Na een mooie dag en 900 km gereden rijden we nu de grens naar Oostenrijk over. We hebben hier een foto van het Wortelmanneke genomen en gaan nu op zoek naar een slaapplaats.
Tracklog:
05-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
04-09-2010
Start van de missie!
Na anderhalf jaar voorbereidingen is deze morgen de missie onherroepelijk van start gegaan onder ruime belangstelling van sponsors, vrienden, sympathisanten en familie. Vanaf 9 uur kon worden aangeschoven aan het ontbijt waarbij de heerlijke hete koffie de kilte van de ochtendmist al snel verdreef.
De reeds bepakte en volgestouwde wagens werden voor het publiek opengesteld waarbij menige bewondering viel te ontwaren: sommigen zagen het wel zitten om mee te gaan, anderen konden zich in het geheel niet indenken hoe 5 personen twee maanden lang in dergelijke krappe ruimtes konden slapen. Was de bewondering niet voor het inventieve inrichten van de wagens, dan wel voor de moed voor onze leeuwen. Zo zie je maar, voor elk wat wils!
Vlak voor hun vertrek mochten onze leeuwen nog een check van 500 in ontvangst nemen uit de handen van Peter Van Londerseele namens de vzw Krasjelrock. Meer informatie en foto's zijn terug te vinden op de site van "Het Nieuwsblad".
Na een korte dankbetuiging aan alle aanwezigen van Rudy was het afscheid aangebroken. Maar een afscheid valt niet altijd makkelijk, ook niet voor onze stoere Leeuwen. Met een kwartiertje vertraging stapten Alain & Sabine, Rudy & Christel en Accou (met het Wortelmanneken) in hun voertuigen, startten de motoren en verlieten zwaaiend en lachend de parking bij Peken.
Bedoeling is om vandaag nog via Luxemburg en Stuttgard Munchen te bereiken en zelfs, indien enigszins mogelijk, de Duits-Oostenrijkse grens over te steken richting Graz. Hieronder een schets van de route voor de eerstkomende dagen (dubbel klik om de kaart te vergroten):
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.
04-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
03-09-2010
Communicatie onderweg
Beste vrienden en sympathisanten,
Straks is het zover, om 11 uur start de Mongolië missie !!
Vermoedelijk zal het afscheid druk en emotioneel worden en net datgene dat u zeker niet nog mag vergeten zeggen wordt uiteindelijk toch nog vergeten ... Echter geen nood, we zullen op geregelde tijdstippen contacten kunnen onderhouden met onze Leeuwen op missie en zelfs meer, u zal dat zelf ook kunnen!
Nadat onze Leeuwen op missie zullen vertrokken zijn zal het publieke deel van hun forum voor iedereen toegankelijk gemaakt worden. Het forum kan u hier http://gratisforums.com/desertlions/index.php vinden of links boven deze pagina onder het Desertlions logo. Steek ze een hart onder de riem !!
Gezien het reeds grote aantal foto's in het huidige foto album zullen alle foto's vanaf morgen in een nieuw album De missie geplaatst worden. Daardoor moet u niet steeds alle foto's van de voorbereidingen doorworstelen om de nieuwe te kunnen bekijken. U kan de link naar de twee albums ook steeds terugvinden links bovenaan deze pagina onder het Desertlions logo.
03-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
02-09-2010
Dankwoord
De Desert Lions willen bij deze iedereen van harte bedanken die het
voorbije jaar ons financieel, materieel en moreel hebben gesteund.
In het bijzonder onze families voor hun begrip en geduld en zeker niet
te vergeten onze Webbie (Geert Janssens) voor het verzorgen van onze
website en blog.
Het desertlions team Alain & Sabine, Rudy & Christel en Gunther.
02-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
28-08-2010
Exit donor car
Gewapend met schroevendraaiers en sleutelsets vielen de Desertlions vorige week hun donor-wagen aan en in een mum van
tijd werd de wagen herleid tot een leeg koetswerk en een berg
onderdelen.
Alle bruikbare wisselstukken werden stevig ingepakt en zullen meereizen
op de bagagedragers in geval van nood .Want het hoeft natuurlijk geen
betoog dat de Citroën onderdelen in centraal Azië eerder schaars zijn!
Alle DesertLions voertuigen worden steeds aan een reeks strenge test onderworpen om zo de zwakke puntjes op te sporen en te verbeteren.
Gelukkig maar want de achterste rempompjes van de C15 bleken niet te voldoen en werden intussen reeds door nieuwe exemplaren vervangen. Ook de carterbescherming werd voor verbetering vatbaar bevonden en werd dus nog een beetje aangepast, kwestie om nog een extra centimetertje grondspeling te winnen.
De elektrische accessoires als verstralers, stroomomvormers, extra batterij, zendinstallaties en koelkast werden reeds aangesloten en ook de "open air" douche werd reeds getest én goed bevonden!
De proviand voorraad werd reeds ingeslagen en het gasvuur aangesloten en zelfs een mini BBQ in elkaar gelast om er voor te zorgen dat alle Lions tijdens de trip elke avond opnieuw op krachten kunnen komen met een stevige maaltijd.
We danken ook nog speciaal de mensen van het Oudenberghof te Geraardsbergen en van betonwerken De Groote die op de valreep nog hun steentje bijdroegen aan de sponsering alsook iedereen die de laatste dagen nog kwam aandraven met allerlei materiaal voor de inrichting van onze wagens.
Doordat er geen gedetailleerde gps kaarten voor centraal Azië verkrijgbaar zijn maar bovenal omdat de Lions de voorkeur geven aan onder alle omstandigheden werkende middelen zal er genavigeerd worden op ouderwetse kaarten. Deze werden intussen aangekocht en grondig bestudeerd om de optimale route te bepalen. Webbie neemt u straks als we vertrokken zijn graag mee op sleeptouw doorheen alle fases van de route. Beslist blijven volgen!!
Hiermee is dan de "final countdown" begonnen (nog 9 dagen te gaan!) en zullen we weldra ons Belgenlandje voor geruime tijd achter ons laten.
Naast de pure logistieke voorbereidingen werd ook
ijverig verder gewerkt aan de visumaanvragen. Na ontelbare ritjes naar
Brussel, een karrenvracht pasfoto's en onnoemelijk veel
vragenlijsten, vergunningen, bewijzen van 'van alles en nog wat', hebben we
er ondertussen toch al vijf op zak. Alle onduidelijke wetten, absurde regelgeving en de vele procedures waarvan het nut niet altijd even duidelijk is in acht genomen, zijn we blij het toch al zover geschopt te hebben in deze administratieve nachtmerrie.
Als Murphy zich er nier meer komt mee bemoeien mogen we maandag onze
gevreesde visums voor Turkmenistan gaan afhalen en dan resten er ons nog
welgeteld vijf werkdagen om de resterende twee visumaanvragen rond te
krijgen.
Deze "mission impossible" kan ons echter niet van onze slaap houden want we zijn nog met duizend en één dingen bezig in de laatste dagen
voor ons vertrek zodat iedereen gegarandeerd elke nacht slaapt als een
roosje.
23-08-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
16-08-2010
Dodentocht voor het goede doel
Vrijdag 13 augustus stapten Els en Heidi Walleze de
dodentocht te Bornem, een tocht van 100 km met start om 21 uur. Voor beiden is dit al een uitdaging op zich, toch willen
ze hun uitdaging nog spannender maken door
geld in te zamelen voor het goede doel en het te schenken aan het Save the
children-project van de Desertlions.
De desertlions zijn dan afgelopen vrijdag naar Bornem
afgezakt om onze meisjes Els en Heidi bij te staan voor hun monsterlijk
dodentocht. Het startschot werd gegeven bij een spatje regen. De maar liefst
10.600 wandelaars konden stapvoets aan hun tocht beginnen, waaronder onze
dametjes.
Na enkele kilometers blokkeerde een knie van Heidi
om uiteindelijk na 25 km ontgoocheld te moeten
opgeven. Els is dan alleen beginnen voortstappen.
De vochtige barkoude nacht was voor iedereen zwaar; ook voor
Els. Na verzorgingen van meerdere blaren en de vermoeidheid van de loodzware
nacht heeft Els na 56 km besloten om er mee te stoppen.
Wij vinden deelnemen in de dodentocht op zich al een hele
prestatie.
Chapeau voor Els en Heidi.
Voor foto's zie album 'Voorbereidingen' of klik links bovenaan op het album 'Voorbereidingen' om alle foto's te zien.
16-08-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
01-08-2010
Overuren
Terwijl de klok onverbiddelijk verder tikt en daarmee de vertrekdatum ook steeds dichterbij komt, wordt er alle dagen tot in de late uurtjes verder gewerkt aan de Desertmobielen.
Zo is intussen de binneninrichting van onze bus bijna volledig klaar. En omdat we onderweg met grote temperatuur schommelingen zullen te maken krijgen tussen +20°C en 20°C werden alle wagens voorzien van een speciale isolatielaag.
Na lange dagen achter het stuur is een goede nachtrust natuurlijk broodnodig en daarvoor werd in alle wagens een opplooibaar bed geknutseld zodat ze in een mum van tijd kunnen omgebouwd worden tot slaapplaats.
Onder de motorblokken werd een stevig subframe gevezen waarop de carterbeschermingen gemonteerd kon worden zodat alles goed beschermd is tegen steeninslagen. De versnellingsbak van de Renault is ondertussen voorzien van nieuwe lagers en schakel systeem en werk dus weer zo goed als nieuw.
Eerstdaags zullen ook de zendinstallaties en de verstralers aangesloten en afgesteld worden.
De duizend kleine dingetjes die nog moeten gebeuren krijgen we in de volgende weken wel voor elkaar want de Lions hebben reeds eerder bewezen dat ze net iets beter presteren onder druk en als we nu ook nog alle benodigde visums op tijd kunnen bemachtigen hebben we op 4 september afspraak met jullie aan de startlijn op de parking van café Peken!
Voor meer foto's zie album 'Voorbereidingen' of klik links bovenaan op het album 'Voorbereidingen' om alle foto's te zien.
01-08-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
24-07-2010
Rock for Mongolia
Iedereen die vrijdagavond afzakte naar "Den Nostalgie" in Ninove kan getuigen van het overweldigend succes van ons "rock for Mongolia" mini festival.
Van het ogenblik dat we de deuren openden kwamen de eerste bezoeker al ongeduldig binnengewandeld zodat tegen het ogenblik dat "De Forzas" hun eerste akkoorden speelden de concertzaalzaal reeds nokvol zat. Den ambiance zat er ook onmiddellijk goed in! Het is dan ook bijna onmogelijk om blijven stil te staan als deze jongens op volle kracht beginnen te rocken met de beste covers uit de rockgeschiedenis.
Na een twee uur durende sessie van De Forzas zetten de jongens van "Phoenixs rising" zich nog een versnellingsken hoger en een decibelleken luider zodat het bont allegaartje van fans dat ondertussen reeds goed opgewarmd was, meteen volledig uit de bol ging.
Terwijl de "barcrew" maar amper de bestellingen konden opvolgen speelden deze ruige punkrockers het dak er net niet af maar écht veel scheelde het niet!!
En dit tot groot vermaak van rockend Vlaanderen en natuurlijk ook voor onze special guests die speciaal voor de gelegenheid helemaal uit Estland kwamen afgezakt.
Tegen dat de jongens van dc/bel aan hun ac/dc show begonnen waren er reeds massa's liters bier door de tapkranen gestroomd en evenveel zweet van de wangen natuurlijk, want ondertussen was werkelijk de volledige zaal aan het swingen op de riffs van de beste hardrock band uit ons melkwegstelsel.
Het feit dat deze gasten met hun ac/dc trubute show, kompleet met echt kanonnen en hells bel, het originele evenaren droeg natuurlijk bij tot de ontelbare felicitaties die we mochten ontvangen achteraf.
De euforie bij het Desertlions team was dan ook niet te onderdrukken en we willen nogmaals alle artiesten die kosteloos deze avond inkleurden, én alle bezoekers en medewerkers , en zeker niet te vergeten Geert Neirincks voor het professionele podium, hartelijk bedanken om samen met ons deze fantastische avond te hebben waargemaakt.
Graag nodigen we u en uw familie uit op onze unieke rockavond:
12-07-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
04-07-2010
Inrichting Renault Master
De Master heeft nog maar net de Desertlions-garage werkplaatst bij de Strooien verlaten en wordt alweer onder handen genomen. Ditmaal is het beurt aan Rudy die nu de binneninrichting aanbrengt. De MAster moet immers ook dienst doen als het logistieke werkpaard van de Desertlions tijdens hun tocht en daar komt toch nog een en ander bij kijken ...
Dat de weergoden afgelopen zaterdag in opperbeste stemming waren heeft iedereen mogen merken en de Desertlions konden hun geen dus betere dag wensen om er met hun promostand nogmaals op uit te trekken.
Onder een warme ochtendzon werden de parasols opgesteld en werd de Stationstraat omgetoverd in één van de gezelligste terrasjes van de Ninoofse binnenstad.
Om deze zomerse dag nog wat extra te accentueren werd er een fruitige sangria bereid en werden de pintjes lekker koel geserveerd. Eens na de middag kwamen reeds de eerste klanten zich een beetje verfrissen met één van onze gekoelde dranken en ware alle stoeltjes vlug bezet.
Nu deze dag weer eens achter de rug is kunnen we verder met de organisatie van ons benefiet rock festival ,op 23 juli. Zie bericht hier onder.
Intussen zijn ook de meeste onderdelen voor onze Renault versnellingsbak geleverd en kan "de garage crew" dus opnieuw naar hartelust sleutelen zodat onze bestelwagen spoedig terug op zijn pootjes kan gezet worden. Want hoewel alles prima volgens schema verloopt komt de vertrekdatum toch met rasse schreden dichterbij en begint het bloed van onze Lions alweer stilaan te tintelen.
28-06-2010 om 22:55
geschreven door Webbie
14-06-2010
Tandpijn
Omdat de derde versnelling van onze Renault wat rare kuren had besloot ons garage team de handen nog maar eens uit de mouwen te steken. Na een dagje sleutelen met volle moed ligt de versnellingsbak nu eindelijk open op de werktafel.
Volgens een eerste inspectie blijkt het allemaal nog mee te vallen.
De ingewanden worden later deze week verder gedemonteerd en gekeurd zodat de vervangonderdelen zo vlug mogelijk kunnen besteld worden en alles terug kan worden ingebouwd.
De koppeling zal uiteraard ook preventief vervangen worden omdat deze evenals de derde versnelling het nog zwaar zal te verduren krijgen op de zanderige pistes en hobbelige wegen van Centraal Azië.