A daring challenge from Antwerp to Banjul 11/10/2008 - 31/10/2008.
Acht leden van HDC-Flanders vonden de perfecte uitdaging in een hoogst verleiderlijke mix van een gewaagd AVONTUUR voor het GOEDE DOEL.
10-02-2008
Sound & Power.
De MINI JUMBO kreeg
ondertussen zijn supersportieve dakspoiler gemonteerd (porte-bagage
in 't Vlaams).
Onder de motorkap was nog een klein plaatsje vrij voor
een luchthoorn met dubbele trompetten, dit om eventuele
overstekende kamelen weg te jagen.
Mijn vermoeden, dat er wel eens meer pk'tjes uit het blok
te persen vielen, werd bevestigd. Na de montage van een
volledige sport uitlaatlijn van ABARTH, kreeg de
bolide niet enkel een geweldige sound maar kunnen de
paardjes nu dus ook vrijuit galopperen.
Nu word het enkel nog wennen aan de G-kracht, en
dan gaaaas met dat ding!!!
Het stormachtige januari-weertje
kon onze Desertlions weinig inspireren tot
buitenactiviteiten.
Dit gegeven was meteen de aanzet
voor Rocky2 Team om een aantal administratieve zaken bij de
horens te vatten.
Zo werd de definitieve
materiaallijst opgesteld en online gezet, werd er duchtig
gebrainstormd -hoe toepasselijk bij dit weertje ;-- over de
communicatie onderweg -zij het met nog maar een gedeeltelijke
oplossing- en verkondigde Boxer Team duchtig de goede boodschap
zodat we ons bestand konden aanvullen met een trits nieuwe
sponsors; in cronologische volgorde: Moto's Van Rossom nv, Auto-
en Truck shop Timmermans, Brandstoffen Paul De Smet, Garage De
Smet Seat/Skoda, Dakwerken Verhertbruggen-Roggemans BVBA,
Drankencentrale Malfroidt, Algemene hout- en platenhandel De
Roose nv, Frituur 't Specialeken, Café Sportief en Elektromarket
Vanderpijpen. Details vindt u in de linker kolom hiernaast.
Eveneens onder het impuls van het Rocky2 Team werd een nadere kennismakingsactie met de Desertlions gestart:
onder de titel "Who's" wordt een serie berichten in het
blog gepubliceerd met gegevens over de individuele teamleden
waarvan intussen reeds drie berichten verschenen zijn.
Ook de techneuten van Rocky1 Team
zaten niet stil en hebben de Dortant-mobiel klaargestoomd voor de
technische keuring. Intussen is hij ook goedgekeurd :yheyhe: ,
voorzien van een verzekering en nummerplaat. Voortaan zal de
Dortant-mobiel tot de start van de challenge dan ook een vaste
waarde worden in het Ninoofse straatbeeld en bij de op stapel
staande nieuwe buitenactiviteiten (later hierover meer).
Comming soon: het prepareren en
bestickeren van de voertuigen met de sponsorlogo's voor deelname
aan de reclamestoet van carnaval Ninove.
Voor wat betreft de communicatie tussen de voertuigen onderling hebben
we geopteerd voor 27MC CB-bakkies maar voor wat betreft contact met het
thuisfront vanuit pakweg de Sahara zijn we nog op zoek naar een goede
lees: zo goedkoop mogelijke- oplossing om telefonische contacten te
onderhouden en beeldmateriaal naar huis (en/of deze blog) te sturen.
Aangezien we hier helemaal geen specialisten in zijn hadden we graag
van eventuele kenners onder jullie advies en/of ondersteuning gehad en
eventueel beschikbaar materiaal geleend of gehuurd.
Verder zijn we ook nog op zoek naar mobiele antennes en een SWR
metertje voor onze 27MC uitrusting te vervolledigen. Wie zijn zolder
van dergelijke 27MC attributen wil zuiveren is daar met één seintje aan
ons meteen van verlost .
Mijn naam is
Christel, 43 jaar jong, geboren te Ninove, gehuwd met
Harleyrijder en Rodeo-man Rudy. Ik ben postbode van
beroep, beter gekend als ons Witteken of facteurken.
Mijn taak binnen het Desert Lions team bestaat er vooral
uit om zoveel mogelijk sponsoring binnen te halen.....
Mijn naam is Rudy of Rudyken, beter gekend
als Plancke, ik ben 44 jaar jong, geboren en
getogen te Ninove, gehuwd met Christel. Tevens ben ik
Vice- President van Harley-Davidson Club Flanders en lid van de
Rodeo-Club Poeier-Power.
Beroepshalve werk ik aan t' stad Ninove als chauffeur-kraanman.
In mijn schaarse vrije tijd kan men mij treffen in mijn
stamcafe hard-rock saloon Peken.
Als belangrijkste troef weet ik menig sponsor te
overhalen om ons project te steunen. Daarnaast zullen
mijn Handige Harry kwaliteiten meer dan van pas
komen in de voorbereidingen en onderweg.
Ik ben Alain beter gekend als Alain Seat en werkzaam in het familie bedrijf Garage De Smet. 39 jaar geleden geboren te Ninove en vader van Angie en Kenny. Werk en gezin slorpen het meeste van mijn tijd op maar voor een natje en een droogje ben ik gemakkelijk te verleiden.
Aangezien vakkennis omtrent auto's mij niet vreemd is, bestaat mijn opdracht er dan ook uit alle voertuigen klaar te stomen voor de schouwing, te onderhouden in aanloop van vertrek, wisselstukken opsnorren en woestijnklaar te maken maw:
Hey, ik ben
Dimitri, beter bekend als Dimi en ben 27 jaar geleden
geboren te Asse, wat er meteen ook voor zorgt dat ik de
benjamin ben van onze groep.
Enkele jaren geleden afgestudeerd als Industrieel
Ingenieur en ondertussen werkzaam op de technische dienst
van Trade Mart.
In m'n vrije tijd ben ik vooral bezig met het restaureren
en in orde zetten van m'n oldtimertjes en wanneer er nog
eens een gaatje in m'n drukke agenda is probeer ik nog
even m'n Harley-Davidson van stal te halen.
Een van m'n beste eigenschappen is problem-solven (is
zeker nodig wanneer je met oude auto's bezig bent!),
daarom is deze challenge ook voor mij de ultieme
uitdaging om aan te tonen dat je met beperkte middelen,
wat wilskracht en een gezonde dosis gezond verstand toch
wel ver kan raken!
Mijn naam is Sabine en ben evenals
mijn "Strooien" slechts 40 jaar jong.
Omdat het leven uit meer bestaat dan feesten
met mijn vriendinnen bij "Peken", werk
ik dus als bejaarden helpster bij het O.C.M.W. groot-
Haaltert. Mensen helpen en verzorgen zit me in het bloed
en hierdoor sta ik dus volledig achter dit project.
Hoewel ik
momenteel zelf nog herstel van ons motor ongevalletje
"down under" tracht ik toch zoveel
mogelijk mee te helpen achter de schermen. Ik hoop zo
vlug mogelijk te herstellen zodat ik me terug 100 % kan
inzetten voor de Desert Lions.
Het is ondertussen al veertig jaar
geleden dat ik hier in Ninove geboren werd, maar k
ben eigenlijk een beetje in de jaren '70 blijven
hangen. Alhoewel ik destijds Alain gedoopt ben kennen de
meeste Ninovieters me als "de Strooien".
Als ik niet op mijn motoren zit, ben ik meestal
aan 't sleutelen aan die dingen, en soms op mijn
buik achter aan 't schuiven. Ik maakte van mijn hobby
mijn beroep en ben bij moto's Van Rossom dus ook ganse
dagen met motorfietsen begaan.
Tussen Reykjavic en Moskou, en van
Noordkaap tot Gibraltar heb ik samen met Sabine reeds
vele kilometers afgemaald op ons stalen ros. Als ik even
weg wil van olie en uitlaatgassen, dan gooi ik mijn
duikuitrusting in het zijspan en ga voor een frisse duik
in het rijk der vissen.
Nu besloot ik mijn vrije tijd en
reiservaringen te investeren in dit Afrika project en zo
de mensen in Gambia te steunen in hun strijd voor een
betere toekomst.
Mijn naam is
Evelyne, ik ben 30 jaar geleden geboren in Oostende.
Mijn jeugd heb ik doorgebracht in Koekelare, zo ben
ik een echte West-Vlaamse, maar door met den Broos te
trouwen ben ik verhuisd naar Geraardsbergen.
Somati is mijn werkgever en daar ben ik
druk doende met verkoop en planning.
In mijn vrije tijd volg ik avond les
motormechanica, zo kan ik zelf aan mijn Harley
sleutelen waar nodig. Op reis met de motor samen met
mijnen Broos is iets waar ik telkens naar uit kijk.
Binnen het team
is mijn belangrijkste taak de boekhouding te
verzorgen en iedereen met raad en daad bij te staan,
maar vooral den Broos met beide voeten op de grond te
houden.
Het organiseren & coördineren
van evenementen allerhande zit hem in hart en nieren, met
als kers op de taart de Superrally in 2002, hoog tijd dus
voor een nieuwe uitdaging!!!!!! Het voorbereiden en coördineren
van deze challenge is dan ook zijn belangrijkste opdracht
binnen het Desert Lions team.
En ook het Jumbo Team is mobiel!! Alain in
woord en beeld :
" De keuze van
de wagen was vlug gemaakt, als we de iedereen welbekende
successen van Subaru bekijken in het rally wereldje. We
kozen echter voor een niet voor de handliggend model,
namelijk de MINI JUMBO. Niet meteen voor zijn vermogen of
looks, maar wel om zijn simpele constructie en uitermate
betrouwbaarheid. We hebben er dan ook het volste
vertrouwen in dat hij ons met zijn twee cilindertjes en
amper zevenhonderd cctjes veilig tot Banjul zal
brengen, waarna hij er zeker nog jaren dienst zal doen.
Want iedereen weet tenslotte:
Zoals in het vorige berichtje reeds aangekondigd werd wil Rocky2 Team de naamsbekendheid van onze woestijnleeuwen verder uitbreiden. Dit resulteerde alvast in een artikel in 'Het Nieuwsblad Online' met als titel:
"Vijf Ninovieters met auto naar Gambia voor goed doel".
Op hun blog 'Ninove blogt' wordt een voorstelling van de actie gedaan, wordt onze missie toegelicht en de deelnemende Ninovieters aangewezen. U kan het artikel hier nalezen.
Zijn onze woestijnleeuwen
ingeslapen? Zeer zeker niet!
Echter, gezien de huidige weersomstandigheden staan de buitenactiviteiten op een
laag pitje en werd geopteerd om vooreerst een
aantal administratieve formaliteiten af te werken .
Zo werd ondermeer de
materiaallijst opgesteld. Deze bevat een inventaris van
alle benodigde materiaal, gaande van banden-reparatie-sets
tot kleurpotloden , om mee te nemen op de reis zowel voor eigen gebruik als
om weg te geven onderweg. Wens je ons te helpen om deze materialen (zie lijst aub) te verzamelen en heeft u nog iets op
zolder, in de kelder of in de schuur staan dat al te lang in de weg staat?
Contacteer ons via desertlions@telenet.be en wij komen het halen!
Intussen wordt ook de
'Dortant-mobiel' klaargestoomd om technisch gekeurd te worden (verplichte stap
in België bij de verkoop van voertuigen en om het voertuig opnieuw te kunnen
voorzien van nummerplaten).
Het Boxer-team is alweer op pad
vertrokken om sponsors warm te maken voor de goede zaak . Als regelmatig bezoeker
ziet u recht evenredig met hun resultaten de linker kolom van dit blog regelmatig verder uitdeinen . Een overzicht van onze laatste nieuwe
sponsors en symphatisanten volgt tegen het einde van de
maand.
Het Rocky2-team zet zich momenteel vollop in om de Desertlions nog meer naamsbekendheid te geven in de wijde omgeving en de individuele teamleden voor te stellen aan
het ruime publiek. Als bezoeker van
deze blog zal ook u uiteraard deze kennismakingen, in premiere zelfs,
kunnen lezen in aantal berichten 'Who's ...'.
En tot slot: ik vernam uit goede bron dat er nieuws op komst
is van het Jumbo-team .
Nog meer media aandacht voor de Antwerp-Banjul Challenge! Ook ATV, de regionale Antwerpse televisie zender wijdde een interview aan de Challenge onder de titel "Rally Banjul Challenge voorlopig niet in gedrang".
De man in woord en beeld is ditmaal de verantwoordelijke van de vzw Helping Hands Dhr. Cor de Bresser. De uitzending gemist? U woont niet in de regio Antwerpen? Geen nood: u kan het interview nog bekijken op de site van atv, rubriek "Sport" onder bovenvermelde titel of klik hier voor een directe link.
Vandaag gaf onze Flandrien Broos (Rocky2-team) het beste van zichzelf in een interview voor de Belgische Franstalige Openbare omroep "RTBF" in het ochtendjournaal van 7 uur onder de titel "Le Dakar annulé, place au Dakar alternatif ".
Dit journaal kan hier nog beluisterd worden. Daarnaast heeft de RTBF tevens een artikel aan dit interview gewijd (lees artikel). Hieronder een vrije vertaling van het RTBF-artikel:
Dakar is geannuleerd, plaats voor een alternatieve Dakar ... .
Dakar wordt 2008 dus geannuleerd en de toekomst van de rally is onzeker. Nochtans hebben de Afrikaanse landen die tot nu toe door de Dakar-rally werden doorkruist, goede hoop binnenkort toch een dertigtal vreemd uitgedoste auto's te zien voorbij trekken. De organisatoren van deze alternatieve Dakar zullen immers permanent tot 18 maart, dag van het eerste vertrek vanuit Antwerpen, de situatie blijven evalueren.
Twee uitgaven in zes maanden van tijd; het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken bracht geen negatief advies uit voor het gebied in Mauritanië waar deze concurrenten zullen verwelkomt worden. Zij zullen langs de kust reizen, vergezeld van een plaatselijke gids.
De Alternatieve Dakar is een reis van 7000 kilometers met vertrek in Antwerpen, en doorkruist Marokko, Mauritanië, Senegal en Dakar om te eindigen in Gambia. Geen chrono en regelmatige hergroeperingen tijdens het traject. Waardige voertuigen Gaston Lagaffe en met de aanwezigheid van meerdere 4x4s om eventueel in verlegenheid gebrachte piloten in de duinen gerust te stellen.
Het conditio sine qua non: de gecontracteerde auto's mogen niet meer dan maximum 1.500 euro kosten, doodeenvoudig omdat al deze voertuigen en heel wat materiaal per opbod in Gambia zullen verkocht worden, een land waar de mensen niet echt veel geld hebben. De inkomsten van deze verkoop zal volledig aan humanitaire verenigingen overhandigd worden.
Geen handel maar inkomsten uit reclame op de voertuigen: elke financiële inbreng maakt het mogelijk om onderdelen van auto's en tractoren, schoolmateriaal of geneesmiddelen aan te kopen en te verdelen. Want het eerste doel van deze ietwat vreemde rally, is in de eerste plaats humanitair en op de tweede plaats het avontuur... .
Dankzij onze Diamanten Sponsor DORTANT is nu ook Boxer-team
(Rudy & Christel) mobiel geworden: de Ninoofse
firma schonk ons één van hun bedrijfsvoertuigen, een
Peugeot Boxer.
De
Peugeot bestelwagen is een hemels geschenk want zeer
gewild in Gambia én wij
hebben meteen extra laadruimte! Ook de Dortant-mobiel
zal duchtig onderhanden genomen worden en tot een desert-proofed
vehicle omgebouwd worden.
Intussen
wordt de Rocky door Alain & Dimitri aan een eerste
grondige inspectie onderworpen. Zij zullen een inventaris
van aandachtspunten opmaken en nakijken waar en hoe de
Rocky eventueel verbouwd moet worden om zo'n 1000km
woestijn te kunnen overbruggen.
Met alle administratieve en logistieke beslommeringen van het
eerste uur zouden we u het
heugelijke nieuws haast vergeten te melden :
Alain & Dimitri (Rocky1-team) kunnen
aan het sleutelen!
Eind november kwamen zij in het bezit
van een stoere Daihatsu Rocky jeep . De
aanwezige symphatisanten op de Kerstmarkt hebben al een eerste
glimp kunnen opvangen. Alhoewel het voertuig technisch volledig
in orde is wacht de Rocky eerstdaags een grondig nazicht met een
specifiek oog naar het omtoveren tot een volwaardig woestijnschip.
Immers, het af te leggen traject van Antwerpen tot Banjul -de
hoofdstad van Gambia- bedraagt een 7000 kilometer waarvan een
niet onaardig stuk dwars door de Sahara (zie 'De route' in een
eerder bericht). Bovendien houden we er rekening mee dat de Rocky
misschien het meest woestijnvaardige voertuig uit onze vloot zal
worden waardoor hem misschien ook nog een functie van redder
in nood te wachten staat.
Wij houden ons eraan u op geregelde
tussenpozen verslag uit te brengen over het wel en wee van de
upgrade en denk eraan, misschien prijkt straks uw naam of uw logo wel op
de fraaie flanken van deze Rocky!!!
Zondagmorgen, 9 december. Ondanks de
turbulente weersvoorspellingen voor vandaag startte de dag vrij
mild met af en toe zelfs een streepje zon. Het opzetten van de
stand lukte dan ook vrij aardig en ... het resultaat mocht er
zijn (al zeggen we het zelf ). Tegen de middag echter kwam de
zware bewolking met af en toe hevige plensbuien de pret derven, helaas recht evenredig met de
bezoekersaantallen.
De taken werden netjes verdeeld. Een ploeg
voor de verkoop van het gebak, een ploeg kelners en menig voorbijganger heeft kennis mogen maken met de gedrevenheid van onze
Rudy (Boxer-team) die hen met volle enthousiasme het doel
van onze missie kundig maakte. Ondanks -of was het juist dank
zij- de regen en de wind werd het een gezellige avond op de
verwarmde stand van de woestijnleeuwen. Tussen pot & pint
ging de reis vlot over de tongen en verdrongen de sterke woestijn-verhalen
elkaar. Later op de avond kregen we nog het bezoek van de kerstman in hoogst eigen persoon (Alain
Rocky2-team).
Ook het financiële resultaat van deze
avond stemt ons zeer gelukkig: de verkoop aan onze stand leverde
maar liefst 743,05 op plus nog 99,77 in onze collecte-jerrycan.
Het overschot aan onverkochte gebak werd aan het OCMW van Ninove
geschonken.
Wij willen bij deze dan ook al onze
symphatisanten danken voor hun aanwezigheid, hun interesse en hun
milde giften. Tot een volgende keer!!!