Naar links en dan vooruit !
Een donkerrood dagboek
08-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrees, onzekerheid en angst

De strijd om de Lange Wapper is in zijn laatste en smerigste fase getreden. Die van vrees, onzekerheid en angst, zoals reder en Open-VLD kopstuk Christiaan Leysen het gisteren uitdrukte op Kanaal Z en op de VRT televisie.

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

Vrees

 

Wat we ons daarbij mogen voorstellen werd op 5 oktober al duidelijk in De Standaard: Totalfina baas Van Camp liet weten dat hij een tunnel onder zijn fabriek niet ziet zitten. Meteen werd de indruk gewekt dat het ARUP-SUM tunneltracé (het alternatief voor de Lange Wapper) onder de polyethyleenfabriek van Totalfina op de Scheldelaan loopt. Niets is minder waar. Het tracé loopt hooguit onder een braakliggende concessiegrond van Totalfina, en onder een… bluswaterreservoir. Niet bepaald iets wat men als een ‘gevaarlijke installatie’ kan omschrijven. Van Camp maakte zich bovendien bezorgd over de aanleg van een noodinterventieschacht voor de tunnel in de buurt van zijn bedrijf. Het veiligheidsrapport van zijn eigen fabriek is nochtans formeel: aan de westkant van de fabriek (daar waar het ARUP-SUM tracé loopt) is de kans dat er buiten het bedrijfsterrein slachtoffers zouden vallen ten gevolge van een incident in de fabriek kleiner dan één op honderd miljoen, en daardoor verwaarloosbaar. Een nooduitgang van de tunnel op die plaats is dus perfect veilig.

 

Onzekerheid

 

De onzekerheid kreeg op 8 oktober haar rechten via Het Laatste Nieuws.  Bouwheer Noriant  zou een plan klaar hebben om de omstreden aansluiting van de Lange Wapper ter hoogte van het Sportpaleis, achttien rijstroken breed, te vervangen door… een tunnel. Een tunnel in de haven enkele kilometers verder wordt door Noriant nochtans verworpen omdat tunnels te hoge concentraties fijn stof zouden veroorzaken aan de tunnelmonden. Een tunnelmond in het midden van de woonstad kan dan plotseling weer wel volgens datzelfde Noriant. Op zondag 4 oktober verklaarde Noriant bij monde van Lode Franken op ATV trouwens dat een tunnel op die plaats niet mogelijk is door de aanwezigheid van een metrokoker. Passons… Als men hier ooit een tunnel wil bouwen zal hij even diep moeten liggen als die van ARUP-SUM…

In elk geval moet het voor elke Antwerpenaar duidelijk zijn dat als we ooit een tunnel willen ter hoogte van het Sportpaleis, we op 18 oktober NEE moeten stemmen. In de huidige aanvraag voor een bouwvergunning staat immers niet een nieuw Walibi-achtig traject met twee tunnels waartussen men mordicus een viaduct wil wringen. In de vergunningsaanvraag, en dat is het enige waar de volksraadpleging over gaat, is sprake van een gigantisch viaduct met achttien rijstroken ter hoogte van Merksem en Deurne. In een tweede fase worden die rijstroken doorgetrokken langs heel de Ring, zodat ook de zuidelijke stadsdistricten in de klappen zullen delen.

 

Angst

 

En dan is er de angst voor het verkeersinfarct die zoals Leysen correct opmerkte nu al tien jaar lang verspreid wordt. Nochtans zijn er oplossingen die bij wijze van vandaag op morgen kunnen worden gerealiseerd zonder één kubieke meter beton te gieten, en die in tijden van budgettaire krapte nog een stuiver kunnen opbrengen. Namelijk intelligente, selectieve tolheffingen annex bonussen (bij doorritten tijdens de daluren)  ter hoogte van de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel, waardoor er heel wat doorgaand vrachtverkeer van de Antwerpse ring zou kunnen worden weggenomen. Maar misschien is het probleem met die oplossingen nu net… dat er geen kubieke meter beton voor moet worden gegoten.

 

Als de rook om ons hoofd is verdwenen

 

In de laatste week voor het referendum lijkt het Oosterweeldossier een onontwarbaar kluwen te worden. Maar als al het fijn stof van de desinformatie is verdwenen blijven de volgende spijkerharde elementen over:

 

-De Vlaamse regering bestelde zelf een onafhankelijke studie over de Lange Wapper en de alternatieven. Deze studie maakte brandhout van de Lange Wapper en het bijhorende Oosterweeltracé. Onafhankelijke internationale experten adviseren dus een NEE op 18 oktober.

-Er is een valabel en veilig tunnelalternatief om de verkeerscongestie op te lossen op een termijn die korter is of vergelijkbaar met het bouwen van de Lange Wapper, die minder kost en die veel minder hinder zal veroorzaken in de bouwfase én de exploitatiefase.

-Er is een korte termijnoplossing voor de verkeerscongestie door een intelligente tolheffing die enkel het doorgaand vrachtverkeer treft en niet de Antwerpse of Vlaamse automobilist.

-BAM en Noriant erkennen zelf dat er een ernstig probleem is met de Lange Wapper ter hoogte van Deurne en Merksem. In contradictie met hun stemmingmakerij tegen tunnels willen zij dit probleem nu oplossen met… een tunnel. Daardoor wordt heel hun ‘natuurlijk tracé’ een onnatuurlijke Walibi-constructie van een viaduct geprangd tussen twee tunnels. Is dit een grap, of is het om te huilen?

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

16-10-2009
de bocht in de brug
Op de vooravond van Het Referendum zien we de kopstukken van de sp.a van Antwerpen argumenteren tegen het BAM tracé. Het was ooit anders. Stevaert is de vader van de BAM, Van Brempt zette er als minister haar schouders onder en Janssens trad "walk and don't look back" in frontale contramine met het groeiende volksprotest.
Ik apprecieer zeker dat ze nu van gedacht veranderd zijn, om welke reden dan ook. Maar het mag  toch eens in herinnering gebracht worden.dat de sympathisanten van sp.a Rood vanaf de eerste seconde aan de kant stonden van Straten-Generaal en Ademloos en zij doen dat nu nog, tot de laatste seconde van deze kwestie.  In de beginperiode kregen de partijleden van sp.a Rood nochtans de rest van de partij over zich heen omdat ze het waagden de dwarsliggers te steunen. Tijdens het visiecongres van 2008 mocht een motie van sp.a Rood over het BAM tracé niet voorgelegd worden.
Nu is het de offiiciële partijlijn om tegen de Lange Wapper te zijn. Dat zou het gevolg zijn van de studie van Arup-Sum die menigeen van gedacht zou hebben doen veranderen. Men vergeet hierbij dat het enkel dank zij het protest van de actiegroepen aan de basis is dat die alternatieve studie er gekomen is en omdat het volk (= electoraat) in Deurne en Merksem en elders zich in groeiende mate duidelijk tegen de brug uitsprak.
Tijdens de campagne wordt het profiel van voor- en tegenstanders duidelijk. De voorstanders van de Lange Wapper zijn over het algemeen "de maatpakken", het grote geld, de industriële belangen, Noriant, de havenbaronnen  en hun politeke waterdragers. De tegenstanders zijn het gewone volk, het plebs, dat zich weeral gepakt voelt, gepasseerd, geofferd aan de Grote Belangen, die naar zijn terechte gevoel toch niet het volksbelang is.Twee klassen staan tegenover elkaar. Als de tegenstanders (over voorstanders van een laternatief tracé) het halen, dan is dat een overwinning voor het volk en de democratie.

16-10-2009 om 23:20 geschreven door Alex




Foto

Blog als favoriet !

Mijn favorieten
  • SP.a Rood
  • SP.a
  • Zomer van Opel
  • Ademloos (tegen de Oosterweelverbinding)
  • ABVV
  • ACOD
  • Roger Collin
  • Rodney Talboom
  • Website voor Syndicalisten
  • Alternatief op de Oosterweelverbinding

    Inhoud blog
  • Erik De Bruyn vraagt het woord op 1 mei
  • Lid worden van Rood!
  • Ontbijt op Pluto
  • Racketeering

    Zoeken in blog


    Archief per maand
  • 04-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs