Inhoud blog
  • Thema "Op weg naar het EK-voetbal met de Rode Duivels"
  • Link oudercontact
  • Thema van 25 mei t.e.m 11 juni 2021: "Met de Rode Duivels op weg naar het EK!"
  • Kleuter met positieve Coronatest
  • Doodle oudercontact juni 2021
    Zoeken in blog

    Welkom in de derde kleuterklas bij juf Greet

    31-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Beste mama's en/of papa's,

    Welkom op onze klasblog!
    Hieronder kunnen jullie alvast lezen wat we volgende week allemaal zullen proberen te doen.  Ook het versje dat aan bod zal komen staat er al bij.   

    Toch zou ik nog even willen vragen om aan de rechterkant bij het vak "Archief per week"te klikken op de datum helemaal onderaan (29/08-04/09/2016) en vervolgens door te scrollen naar beneden om volgende puntjes aandachtig te lezen: 
    - Joepie! Wij zijn jarig!
    - Belangrijke aandachtspunten voor de derde kleuterklas
    - Even een woordje uitleg...

    De andere puntjes op deze pagina zijn van vorig schooljaar en dus NIET belangrijk.  

    Alvast bedankt en fijn weekend!
    Juf Greet


    >> Reageer (0)
    25-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid
    Dag mijn lieve vriendjes,
    Je kwam hier aan bij mij, toen was je toch nog klein,
    op het begin was het zelfs spannend om hier te zijn.
    Alles was nieuw en onbekend
    maar gelukkig was je 't al snel gewend.
    Je speelde in de hoeken
    en we lazen vele boeken.
    Je oefende met werken en we zaten in de kring,
    samen buitenspelen was ook een geweldig ding.
    Het was een superleuke tijd, 
    maar dan nu toch een afscheid.
    Veel plezier in je nieuwe klas
    en hopelijk denk je met een goed gevoel terug
    aan hoe het bij mij was!

    Ook wil ik graag alle mama's en papa's bedanken voor hun vertrouwen en hun medewerking gedurende het ganse schooljaar.
    Ik wens jullie, samen met je kapoen(en), een superleuke en zonovergoten vakantie toe!


    >> Reageer (0)
    18-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 19 juni t.e.m 23 juni 2017:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?

    We beginnen de week met 2 dagen waterpret.  Maandag spelen we in onze school met water en dinsdag gaan we naar de waterspeeltuin in de Beemden.  Daar vieren we ook feest voor onze jarige Siebe.  Hiep hiep hoera!

    Na een jaar spelen is onze klas aan een dringende poetsbeurt toe.  Daarom beginnen we met het kuisen van de materialen in de poppenhoek, de zandbak, de knutselhoek, ...

    Vorige week kozen we al wat we willen tonen op het afscheidsfeest.  Deze week oefenen we verder.  

    Woensdag vieren we al een eerste jarige van de grote vakantie: Renske! En vrijdag is het de beurt aan Gijs.  


    -> Mag ik vragen om me zo snel mogelijk het groene strookje voor het afscheidsfeest terug te bezorgen a.u.b.  Ik heb dit nog niet van iedereen ontvangen.  Het zou leuk zijn als er voor iedere kleuter iemand aanwezig kan zijn voor deze speciale gebeurtenis.  
    -> Niet vergeten! Volgende week (week van 26 juni t.e.m 30 juni) zullen er GEEN warme maaltijden meer zijn.  


    >> Reageer (0)
    11-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 12 juni t.e.m 16 juni 2017: "Letters en cijfers" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We bekijken het prentenboek "Het letterwinkeltje" nog een keer en merken op dat opa Brom letters op verschillende manieren maakt en versiert.  Wij krijgen de kans om dit ook te doen.  

    Deze week maken we kennis met de letters F t.e.m Z.  Wie nog geen briefje met letter erop heeft meegekregen krijgt dit zeker deze week mee.  We zijn zelfs bezig met het maken van een heus letterboek.  

    Omwille van tijdsgebrek zijn we vorige week niet op letter -en cijfertocht geweest.  We doen dit zeker deze week.  

    We mogen eendjes vissen.  Op de onderkant van de eendjes schreef de juf de letters a, b, d, p.  Aan ons om ze op onze scorekaart op de juiste plaats te leggen.  Goed kijken is de boodschap! Ook gaan we kegelen.  We nemen evenveel schijfjes als we kegels omver gegooid hebben.  Na een tijdje kijken we wie hoeveel schijfjes heeft, wie er meer heeft, wie minder, hoeveel meer, hoeveel minder, ...

    Ook starten we deze week met oefenen voor ons afscheidsfeest op woensdag 28 juni.  

    We besteden de nodige aandacht aan cijfers.  We vinden het superleuk om alles wat we tegenkomen te tellen maar het is ook belangrijk dat we mogen ervaren dat we meetellen, erbij horen, dat we ertoe doen.  Het bijbelverhaal "De goede herder" speelt hierop in.  


    -> Vergeet zeker niet om het strookje voor het afscheidsfeest voor het einde van de week aan de juf te bezorgen.  

    >> Reageer (0)
    05-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 6 juni t.e.m 9 juni 2017: "Het letterwinkeltje" (letters en cijfers) (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We maken kennis met het letterwinkeltje van opa Brom waar je letters in alle soorten en formaten kan kopen.  Maar niet iedereen weet wat je met letters kan doen.  Gelukkig kan opa dat heel goed uitleggen.  Na het beluisteren van het verhaal knutselen we een opa Brom.  

    We leren een lied waarin alle letters van het alfabet aan bod komen.  

    Het spreekt voor zich dat alle letters van het alfabet uitgebreid aan bod komen en dat we woorden zoeken die met een bepaalde letter beginnen.  Daarom zal je in de loop van de week een briefje in de boekentas van je kleuter vinden met daarop een letter.  Het is de bedoeling dat je thuis, samen met je kleuter, 1 voorwerp zoekt dat met deze letter begint en de volgende dag mee naar school geeft.

    We krijgen de kans om letters en cijfers te schrijven in zand en scheerschuim.  

    Op straat zijn er ook heel wat letters en cijfers te zien.  En al deze letters en cijfers geven een boodschap weer.  Dit maakt voor ons het dagelijkse leven veel gemakkelijker.  Door middel van een fotozoektocht proberen we de letters en cijfers die de juf gefotografeerd heeft terug te vinden in het straatbeeld.  

    Vorige week begonnen we met het knutselen van ons cadeautje voor Vaderdag.  Deze week werken we aan een stevig tempo verder.  Vergeet zeker niet om een leeg (middelgroot) conservenblik mee naar school te brengen.  

    Klik op onderstaande link om het lied over het letterwinkeltje te beluisteren.  

    Bijlagen:
    https://youtu.be/zIfZFbhkUKs   


    >> Reageer (1)
    21-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liedje: "Kusjessoldaten" (K3)
    Deze week luisteren en bewegen we op het lied "Kusjessoldaten" van K3.
    Via onderstaande link kan je het lied beluisteren.


    Bijlagen:
    https://youtu.be/7Qwl65BsANo   


    >> Reageer (0)
    14-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 15 mei t.e.m 19 mei 2017: "Mama en haar baby" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    De baby is geboren en moet natuurlijk flink eten om goed te kunnen groeien! Wij maken ons eigen "zuigelingenbureau" dat vol zit met rekenactiviteiten (wegen van de baby, meten van de baby, hoofdomtrek meten, meten van het voetje, ...).  In de groeiboekjes van de baby's kunnen alle resultaten netjes genoteerd worden.  

    Wanneer de baby al wat groter is mag hij smullen van lekkere groenten -en fruitpapjes.  Deze week eten wij ook nog een keer fruitpap.  

    Ook staan we even stil met het feit dat niet alleen een mama en een papa een baby kunnen krijgen maar dat er ook kinderen zijn met twee mama's of twee papa's of alleen een mama of een papa.  Hoe kan dat eigenlijk? We luisteren naar het verhaal "De mama's van Sterre".  

    Woensdag vieren we feest voor onze jarige Viktor! Hiep hiep hoera!

    Tijdens het catechesemoment vertelt de juf het bijbelverhaal "Jezus, de kindervriend".  

    We knutselen een wiegje voor de baby en mogen ook nog verder papflesjes vullen met water maar we moeten rekening houden met het cijfer dat op de opdrachtkaart staat en dat cijfer zoeken op de flesjes.  

    -> Vrijdag 19 mei zullen we om organisatorische redenen NIET naar de warme refter gaan.  Iedereen brengt     boterhammen mee.  




    >> Reageer (0)
    07-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 8 mei t.e.m 12 mei 2017: "Mama's en hun baby's" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Hopelijk wil het babyzusje van Matteo nog even in de buik blijven zitten zodat de mama maandag haar dikke buik aan ons kan komen tonen.  

    Maar hoe komt die baby eigenlijk in de buik? We luisteren naar een ludiek verhaal over zaadjes en een eitje.  

    Na 9 maanden wil de baby uit de buik en dat mag iedereen weten! Daarom mag je op donderdag je geboortekaartje mee naar de klas brengen.  We bekijken wat er allemaal op een geboortekaartje staat en komen te weten waarom we eigenlijk zo'n kaartje hebben.  

    Bij een pasgeboren baby'tje horen natuurlijk ook suikerbonen.  Wij maken suikerbonen van plasticine en stoppen ze d.m.v een telopdracht in doosjes.

    Binnenkort is het Moederdag en dat gaat niet onopgemerkt voorbij! Wij zijn druk bezig met het knutselen van ons cadeautje en leren ook een versje.  

    We meten poppen met twee maten (een grote en een kleine maat) en noteren het meetresultaat op een scoreblad.  

    Een baby heeft heel veel verzorging nodig.  Wij maken een verzorghoek in de klas waarin we, net als een echte mama of papa, onze babypop mogen wassen.  Foto's tonen hoe we dit moeten doen en waarmee we rekening moeten houden (bv. geen te warm water gebruiken, nekje goed ondersteunen, ...).  



    -> Alle materialen i.v.m dit thema zijn welkom in de klas.  Ik denk aan papflessen, tutjes, kleine pampers, staaltjes van babyverzorgingsproducten, babyspeelgoed, boeken, ...
    -> Wie wil mag een pop mee naar de klas brengen die we mogen wassen (geen stoffen lijfje en zonder haren).
    -> Niet vergeten: woensdag 10 mei 2017 is Stekelbees gesloten en is er GEEN naschoolse opvang.

    >> Reageer (0)
    01-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 2 mei t.e.m 5 mei 2017: "Op ontdekking in de ruimte" (week 3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Dinsdag is dan eindelijk de grote dag! We brengen een bezoek aan het Euro Space Center! Iedereen is tijdig op school (7u30).

    Omwille van onze schoolreis hebben we dinsdag geen tijd om de jarige Ian te vieren maar woensdag zetten we hem uitgebreid in de bloemetjes! 

    Wat hebben wij onthouden van ons bezoek aan het ruimtemuseum? We houden een kringgesprek.  

    Deze week starten we ook al met het knutselen van ons cadeautje voor Moederdag.  Wat het precies zal worden blijft nog even ons geheim!

    We knutselen op het einde van de week een ruimteschip met kartonnen bordjes.  Daarna is het tijd om de klas op te ruimen en klaar te maken voor het nieuwe thema "Mama en haar baby" (n.a.v de zus van Matteo die weldra geboren zal worden).  

    >> Reageer (0)
    23-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versje: "Astronaut"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Ik heb mijn raket
    in de tuin gezet

    een druk op de knop
    we stijgen op

    momentje maan
    ik kom eraan

    en ben ik eenmaal boven
    boven op de maan

    dan doe ik voor jou 
    een voor een
    de sterren aan.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 24 april t.e.m 28 april 2017: "Op ontdekking in de ruimte" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week besteden we al heel wat aandacht aan het zonnestelsel.  We bespraken de zon en de maan en leerden van enkele planeten specifieke eigenschappen kennen (bv. Mercurius staat het dichtst bij de zon, Jupiter is de grootste planeet, ...). We maakten van papiermaché planeten om in de ruimtehoek op te hangen.  Deze week leggen we hier de laatste hand aan. Daarna beginnen we met het maken van de binnenkant van een raket.  Maar dit kan pas als we goed weten hoe een raket er vanbinnen uitziet, hoe astronauten in de ruimte overleven, hoe een raket gelanceerd wordt, hoe astronauten terug naar de aarde komen, ... Filmpjes helpen ons hierbij.  

    Met de plasticine kleien we de maan en maken we met behulp van een opdrachtkaart kraters in de maan (rekening leren houden met hoe groot de kraters zijn en op welke plaats ze moeten komen, komen aan bod).

    Raketten knutselen mag natuurlijk niet ontbreken.  Aan de kleuters om te beslissen hoe ze dit doen en met welke materialen.  

    Wie 's avonds naar de hemel kijkt ziet soms groepjes sterren bij elkaar staan.  Mensen maken hier figuren van en dit noemen we sterrenbeelden zoals Kleine Beer, Grote Beer, ... Wij proberen op zwart papier sterrenbeelden na te maken.  

    Onze zandbak wordt verrijkt met planeten, astronautjes, raketten en ander spelmateriaal om fantasiespel met betrekking tot de ruimte uit te lokken.  

    -> Vergeet zeker niet om in de loop van de week het geld voor de schoolreis aan de juf te bezorgen a.u.b.
    -> Niet vergeten: maandag 1 mei hebben we vrijaf.
    -> Dinsdag 2 mei gaan we op schoolreis (meer informatie -> zie brief).
    -> Zondag 7 mei is het de ganse dag kinderrommelmarkt in onze school.  Iedereen van harte welkom!



    >> Reageer (0)
    17-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproep materialen thema "De ruimte"
    De volgende twee weken werken en spelen we rond het thema "Op ontdekking in de ruimte".  Om dit thema zo boeiend, leerrijk en interessant mogelijk te maken mogen er materialen van thuis meegebracht worden.  Wij denken aan volgende dingen:
    - posters en prenten 
    - prentenboeken en/of informatieve boeken
    - gezelschapsspelletjes en/of puzzels
    - allerlei materialen om onze ruimtehoek aan te kleden: lichtgevende sterren, zon, maan, planeten, ...
    - klein materiaal i.v.m de ruimte om op de mat te spelen (genre Playmobil)
    - astronautenpak(ken) of witte pakken die in chemische bedrijven gebruikt worden
    - doppen van flessen
    -  afgedankte electriciteitsbuizen en electriciteitsdraden
    - zilverpapier
    - kindertelescoop en verrekijkers
    - ...
    Andere materialen dan hierboven vermeld zijn natuurlijk ook welkom!
    Gelieve op de materialen die nadien weer mee naar huis moeten een naam te schrijven.  
    Alvast bedankt voor het zoekwerk!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 18 april t.e.m 21 april 2017: "Op ontdekking in de ruimte" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    In de vakantie hebben we waarschijnlijk heel veel leuke dingen gedaan.  Daarom nemen we dinsdag de tijd om te vertellen en te luisteren naar elkaars belevenissen.  

    Op vraag van enkele kleuters zullen we de komende weken werken rond het thema "De ruimte".  Het thema zal een beetje anders opgestart worden dan we gewoon zijn.  De kleuters krijgen de kans om zelf hun vragen te bedenken i.v.m de ruimte.  Deze vragen noteren we en we proberen er in de loop van dit thema een antwoord op te krijgen.  

    Natuurlijk proberen we om onze poppenhoek om te toveren tot de binnenkant van een raket.  

    In de ruimte is er natuurlijk het één en het ander te zien: verschillende planeten, de zon, de maan en de sterren.  Door middel van een informatief verhaal komen we de naam van die verschillende planeten te weten, hun kleur, hun uitzicht, ... Daarna knutselen en schilderen wij dit alles zodat we een echt zonnestelsel in onze klas krijgen.  

    Natuurlijk worden er ook kleine raketten van plastic flessen geknutseld.

    We doen alsof een telegeleid autootje een maanwagentje is dat een route moet afleggen op de maan m.b.v routekaarten (weg volgen).  

    >> Reageer (0)
    12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versje "De straat"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Rood zijn mijn wangen,
    rood zijn de kersen,
    rood zijn de lichtjes in de straat.
    Zie je dat alle auto's stoppen
    zie je dat niemand verder gaat?
    Zo is het goed, zo is het goed!
    Rood wil zeggen dat je stoppen moet.

    Groen zijn de bomen,
    groen is het gras,
    groen zijn de lichtjes in de straat.  
    Zie je dat alle auto's rijden
    zie je dat iedereen verder gaat?
    Zo is het goed, zo is het goed!
    Groen wil zeggen dat je rijden moet.  



    >> Reageer (0)
    19-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 20 februari t.e.m 24 februari 2017: "Spiegeltje, spiegeltje aan de wand..." (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week veranderden we onze winkel in een winkel met gekke brillen, verkleedkleren, maskers, ... maar deze week voegen we nog schminkkaarten toe om ons te schminken met behulp van grote spiegels.  

    We experimenteren met scheerschuim op spiegels en knutselen een "symmetrisch" knutselwerkje.  

    Onze kleuters hebben vaak een stereotype houding t.o.v diversiteit in onze samenleving (bv. "Die t-shirt is voor jongens want er staat een dino op, "Papa's zorgen niet voor baby's, mama's doen dat", "Meisjes kunnen heel mooi kleuren", "Jongens kunnen zich niet als een prinses verkleden", "Een kindje met twee papa's, dat kan niet", ...).  Daarom vertelt de juf het verhaal "Lou viert Carnaval" dat op een prachtige manier inspeelt op diversiteit in al zijn facetten (bv. verschillen in huidskleur, verschillen in gezinssamenstellingen, verschillen in lichaamsvormen -en grootte, hulpmiddelen i.v.m "zien": kindje met plakker op oog - bril - blinde man met stok, ...).  In de loop van de week volgen nog enkele verwerkingsactiviteiten op dit verhaal.

    Woensdag mag iedereen van THUIS uit verkleed naar school komen want dan vieren we Carnaval! We genieten die dag ook nog van een leuke show van de gekke clown Rocky! Vergeet zeker niet om op kroontjes, hoeden, toverstokjes, ... de naam van je kleuter te vermelden a.u.b. Zwaarden en pistolen laten we thuis! Wie wil mag wat serpentines en confetti meebrengen.

    Vrijdag smullen we lekkere smoutebollen die ons aangeboden worden door het oudercomité.  In de namiddag kijken we naar de film Sneeuwwitje (= vorige week niet doorgegaan) of een andere leuke film i.v.m Carnaval.  Aan de kleuters de keuze!


    --> Ik wens mijn lieve kleuters en hun ouders een leuke en deugddoende vakantie!


    >> Reageer (0)
    12-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 13 februari t.e.m 17 februari 2017: "Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ..."
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Waar en wanneer komen we spiegels tegen in onze omgeving? Aan de hand van een kringgesprek en een brainstorming wordt het thema "spiegels" opgestart.  

    In onze klas richten we een experimenteertafel in met allerlei soorten spiegels, goed spiegelende voorwerpen en minder goed spiegelende voorwerpen. Eerst krijgen we de kans om te experimenteren.  In een tweede stap volgen er gerichte opdrachten en spelletjes met de spiegels.  

    De winkel wordt gevuld met leuke verkleedkledij en attributen zodat we ons vervolgens kunnen verkleden in de poppenhoek en naar hartenlust kunnen spiegelen.  

    We bouwen met houten geometrische figuurtjes op een grote spiegel (die plat ligt) en bekijken de effecten.  

    In onze knutselhoek maken we een knutselwerk "spiegeling in water".  

    Op het einde van de week bekijken we de sprookjesklassieker "Sneeuwwitje en de 7 dwergen".  In dit sprookje speelt een spiegel een belangrijke rol.  

    Deze week vieren we nog 2 jarigen van februari.  Dinsdag is het feest voor Hailey en vrijdag voor Marie-Louise!


    VERSJE: "Eefje heeft een spiegeltje"

    Eefje heeft een spiegeltje
    bekijk het maar eens gauw
    als mama in de spiegel kijkt
    ziet ze een mooie vrouw
    als papa in de spiegel kijkt
    ziet hij een knappe vent
    en Eefje ziet het allerleukste
    meisje dat ze kent!

    >> Reageer (0)
    30-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 31 januari t.e.m 3 februari 2017: "Tik tak doet de klok" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week kregen de kleuters de opdracht om thuis te vragen om hoe laat ze gaan slapen.  We maken een grafiek en duiden aan wie wanneer gaat slapen.  Uit de grafiek kunnen we afleiden wie het vroegst gaat slapen, wie het laatst, met hoeveel kinderen gaan we om bv. 7 uur slapen, ...

    Bij de tijd horen ook de seizoenen.  Met behulp van onze verjaardagskalender gaan we na wie in welk seizoen jarig is.  In welk seizoen zijn er het meest vriendjes jarig? In welk seizoen het minst? 

    Tijd is ook dag en nacht.  Met behulp van een filmpje komen we te weten hoe het komt dat dag en nacht zich voortdurend afwisselen.  

    Vorige week maakten we op de mat een parcours voor de auto's.  Iedere auto moest om ter snelst het parcours afleggen. Dit werd getimed met de chronometer.  Deze week gaan we hier mee verder.  

    We luisteren naar een sprookje waarin een klok een belangrijke rol speelt: "De wolf en de 7 geitjes".  

    We gaan even terug in de tijd.  Wie thuis een voorwerp heeft dat nu niet meer gebruikt wordt en misschien wel vreemd is voor onze kleuters mag dit mee naar school brengen.  Alvast bedankt!

    Vrijdag vieren we feest voor Elizabeth! Zij is onze tweede jarige van 2017!

    --> Er mogen nog steeds heel veel spiegels (voor het volgende thema) meegebracht worden.  



    Liedje: "Klokje, "klokje"



    Bijlagen:
    https://youtu.be/X5QelL5AiE4   


    >> Reageer (0)
    22-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 23 januari t.e.m 27 januari 2017: "Tik tak doet de klok" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Klokken helpen ons bij het plannen van onze dag.  's Morgens rinkelt de wekker om ons uit bed te krijgen.  Horloges vertellen ons wanneer we moeten vertrekken of wanneer ons favoriete tv-programma begint.  Aan de hand van een gesprek en brainstorming gaan we na waar we nog klokken (bv. klok op kerktoren, keukenwekker, klok op smartphone, ...) of andere hulpmiddelen i.v.m het plannen van onze tijd  (tijdschema voor het nemen van de trein, ...) kunnen vinden.  

    Deze week besteden we bij het in orde brengen van onze kalenders veel aandacht aan begrippen die te maken hebben met tijd: vandaag, gisteren, morgen, overmorgen, eergisteren, nu, voorbij, moet nog komen, ochtend, voormiddag, namiddag, avond, benoemen van de seizoenen, ...

    Op onze experimenteertafel liggen verschillende klokken die uit elkaar gehaald mogen worden.  Op de kijktafel ontdekken we heel veel soorten klokken: een koekoeksklok, een wekker, een digitale klok, een gewone klok, een zandloper, een zakhorloge, ...

    Natuurlijk knutselen we met kosteloos materiaal ook veel klokken.  

    We maken een bewegingsparcours in de gang en proberen om met een chronometer na te gaan hoeveel tijd we nodig hebben om dit parcours uit te voeren.  Wie is het snelst? Wie het traagst? 

    In onze spelletjeskast zijn materialen te vinden die te maken hebben met opeenvolging in tijd.  

    Als het weer het toelaat maken we buiten met stenen en een tak een soort zonnewijzer.  Dit om aan te geven hoe vroeger de tijd bepaald werd wanneer er nog geen klokken waren.  


    --> Oude klokken zijn nog steeds van harte welkom in de klas!


    >> Reageer (0)
    15-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproep - oproep - oproep
    Beste ouder(s),
    Graag willen we na het thema "De Noord -en Zuidpool" de thema's "De tijd" en "Spiegels" uitwerken.  
    Hiervoor zijn we nog op zoek naar heel veel materialen:
    Allerlei klokken:
    - digitale klokken
    - gewone klokken
    - koekoeksklokken
    - wekkers
    - horloges
    - chronometers
    - zandlopers
    - ...

    Allerlei spiegels:
    - grote en kleine spiegels
    - spiegels die vervormen
    - spiegelfolie
    - spiegels die vergroten (bv. make-up spiegels)
    - spiegels die verkleinen (bv. autospiegels)
    - ...

    We zouden heel graag oude klokken, horloges, ... door de kleuters uit elkaar willen laten nemen.  Zou het mogelijk zijn om op de meegegeven materialen te vermelden of ze uit elkaar genomen mogen worden of niet?
    Nog andere materialen? Breng gerust mee!
    Alvast bedankt voor het zoekwerk!



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 16 januari t.e.m 20 januari 2017: "De Noord -en Zuidpool" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We weten nu wel al dat ijsberen op de Noordpool wonen en pinguïns op de Zuidpool.  Maar hoe komt het dat die dieren daar kunnen overleven en het zo fijn vinden om daar te wonen? En was is het poollicht? Filmpjes en informatieve boekjes vertellen ons meer!

    Er worden ook ijsberen en pinguïns in alle vormen en formaten geknutseld.  Wie thuis nog 1 lege plastic waterfles heeft mag deze meebrengen.

    De juf heeft in grote ijsblokken kleine prulletjes verstopt.  Aan ons om met beitels en hamers deze spullen los te kloppen uit het ijs.  

    We voeren dagelijks een proefje uit met ijs en water en proberen telkens een passende verklaring te vinden voor het resultaat.  Ook proberen we de thermometer in het oog te houden en merken we op dat de temperaturen deze week vaak onder het vriespunt liggen.  


    --> Vrijdag 20 januari 2017 zal ik afwezig zijn omwille van een bijscholing.  De kleuters blijven in onze klas en zullen opgevangen worden door een andere juf.  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs