Inhoud blog
  • Lied: "Zien met je oren, kun je het horen?"
  • Thema van 16 oktober t.e.m 20 oktober 2017: "Onder de grond" (week 2)
  • Week van 9 oktober t.e.m 13 oktober 2017: "Onder de grond"
  • Week van 3 oktober t.e.m 6 oktober 2017: "Mmm...lekkere melk van de koe" (week 2)
  • Week van 25 september t.e.m 29 september 2017: "Mmm...lekkere melk van de koe" (week 1)
    Zoeken in blog

    Welkom in de derde kleuterklas bij juf Greet

    15-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lied: "Zien met je oren, kun je het horen?"
    Ik hoor gekraak in de gang,
    maar dat maakt mij niet bang.
    Het is mama die daar stapt
    en op poesjes staartje trapt.

    Zien met je oren,
    kun je het horen?
    Is het donker, geen paniek,
    zet je oren open en hoor wat je niet ziet.

    Ik hoor een raar geluid, 
    maar dat maakt niets uit.
    Het is papa die daar sjouwt
    en voor ons een boomhut bouwt.

    Refrein

    Ik hoor een leuke deun
    en het maakt me blij,
    want het brengt een ijsje, 
    voor jou en voor mij.

    Refrein

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema van 16 oktober t.e.m 20 oktober 2017: "Onder de grond" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week werkten we bijna de ganse week rond de regenworm.  We maakten zelfs een 'wormenhotel'.  Hopelijk doen de wormen nu goed hun werk zodat we binnenkort kunnen zien hoe zij gangetjes gegraven hebben.  

    Vrijdag bekeken we al een filmpje i.v.m de mol.  Doutzen had thuis al een mol geknutseld.  Op vraag van de kleuters begonnen we ook met het knutselen van deze mol.  

    Zou het ons lukken om op de mat een netwerk van gangen te bouwen net zoals een mol dat doet? Misschien kunnen we er zelfs een plan van tekenen...

    Mollen zien weinig tot niets.  Ook in onze samenleving zijn er heel wat mensen die niet zien en dus blind zijn.  We leven ons in in deze mensen door een klein stukje van het onthaal geblinddoekt mee te volgen en in de gang m.b.v een vriendje een parcours geblinddoekt af te leggen.  Nadien bespreken we of dit goed lukte of net niet.  

    We luisteren naar het bijbelverhaal "Jezus ontmoet de blinde BartimeŁs" en ontdekken dat Jezus BartimeŁs niet opnieuw kon laten zien maar dat hij, door aandacht te hebben voor BartimeŁs, ervoor zorgt dat BartimeŁs voelt dat hij minder in het donker en minder alleen leeft.  

    Onder de grond leven niet alleen dieren! Onze kleuters hebben zelf aangehaald dat er ook buizen onder de grond lopen.  We halen op het einde van de week heel wat buizen in de klas om te experimenteren en te bouwen.  Wie thuis nog (propere) PVC buizen heeft mag deze zeker meebrengen. Alle lengtes en diktes zijn welkom.

    Vrijdag vieren we feest voor Mathieu want hij is in het weekend jarig!

    >> Reageer (0)
    08-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 9 oktober t.e.m 13 oktober 2017: "Onder de grond"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Juf Nathalie en ik hebben besloten om dit schooljaar het traditionele thema herfst aan ons voorbij te laten gaan.  We kiezen nu voor het thema "Onder de grond".  Toen ik afgelopen vrijdag aan de kleuters vroeg waar zij aan dachten bij dit thema kreeg ik volgende antwoorden: wormen, de metro, egels, dassen, een mol, mieren, muizen en ratten, modder, dode mensen, pissebedden, gangen, zaadjes, de riool, buizen, ... Ik heb, na wat denk -en zoekwerk, ervoor gekozen om deze week wat meer aandacht te besteden aan de worm en de mol.  Hoe lang we bij deze beestjes stilstaan hangt een beetje van de betrokkenheid van de kinderen af.  Dus...

    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Aan de hand van een informatief verhaal en een filmpje komen we meer te weten over de regenworm.  We ontdekken dat regenwormen de opruimers in de natuur zijn, dat hun lijf uit ringen bestaat, dat ze absoluut niet van licht houden en nog veel meer.  

    Iedereen mag dinsdag een (levende) regenworm mee naar de klas brengen zodat we op onze onderzoekstafel deze diertjes van dichtbij kunnen bekijken en bestuderen.  

    We vullen een grote bak met aarde en verstoppen er pijpenragers (wormen) van verschillende kleuren in.  Aan ons om met een pincet de wormen van onze kleur te zoeken en nadien te tellen hoeveel we er hebben kunnen verzamelen.  

    Met plasticine kleien we wormen van verschillende lengtes.  De begrippen lang, kort, langer, korter, langst, kortst, langer dan, korter dan, even lang, ... komen aan bod.  

    Maar... een grote vijand van de regenworm is de mol.  Ook over dit diertje bekijken we een informatief filmpje en komen we te weten dat hij zijn voorpoten als schepjes gebruikt, hij niet ziet, een uitstekende zwemmer is en nog meer.  

    We knutselen een mol van een lege melkfles.  


    --> Mag ik vragen om mij ten laatste op vrijdag 13 oktober het geld of de schoolkalender te bezorgen a.u.b.  
    --> Wie er leuke materialen heeft over deze twee diertjes (knuffels, spelletjes, boeken, prenten, ...) mag deze zeker meebrengen.  


    >> Reageer (0)
    02-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 3 oktober t.e.m 6 oktober 2017: "Mmm...lekkere melk van de koe" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    De juf brengt een aantal zuivelproducten mee naar school om er een proefspel mee te spelen.  Aan ons om geblinddoekt te raden wat we proeven.  

    Met lege melkflessen of brikken kan ook gekegeld worden.  Voor iedere fles (of brik) die we omver gooien mogen we een schijfje (=punt) nemen.  Na enkele spelbeurten gaan we na wie het meeste punten heeft, wie het minst, wie evenveel, hoeveel meer, hoeveel minder.

    Omwille van tijdsgebrek hebben we vorige week nog geen parcours kunnen maken om met de tractors en de aanhangwagens te rijden.  Deze week doen we dit zeker.  

    We ontdekken m.b.v de voedingsdriehoek dat melkproducten toch wel een belangrijke rol spelen in ons voedingspatroon.  Tijd dus om iets lekkers klaar te maken met melk van de koe.  

    Via onderstaande link kunnen jullie het lied van de week beluisteren.  

    Bijlagen:
    https://youtu.be/hhz0RVmB9UE   


    >> Reageer (0)
    24-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 25 september t.e.m 29 september 2017: "Mmm...lekkere melk van de koe" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We starten het thema met het bekijken van enkele informatieve filmpjes i.v.m de koe.  Op die manier komen we meer te weten over het melken van een koe, het traject dat melk aflegt vooraleer het in de winkel is, de voeding van een koe, ...

    Ook feesten we op maandag nog even verder want we hebben opnieuw een jarige.  Proficiat Lťandre!

    We maken van een oude stoel een koe die we zelfs voorzien van een uier (plastieken handschoen).  Zo kunnen we zoals een boer of een boerin een koe op de traditionele manier melken.  Daarna moeten we onze 'melk' in bekers gieten en komen de begrippen vol, halfvol, leeg, bijna leeg, bijna vol ruimschoots aan bod.  

    Natuurlijk gaan we de koe eens van dichtbij bekijken en daarom brengen we op woensdag 27 september een bezoek aan een boerderij met melk -en vleeskoeien in Velm.  Iedereen mag die dag van thuis uit laarzen of oude schoenen aandoen.  Wie na schooltijd naar Stekelbees moet brengt in een zak met naam erop andere schoenen mee.  Vergeet ook zeker niet om je bijdrage van 3,5 euro aan de juf te bezorgen.  Bedankt!

    Verder verandert onze winkel in een zuivelwinkel, voorzien we een boerderijhoek met veel koeien en andere materialen, bouwen we op de mat met lege melkbrikken en melkflessen (deze zijn zeker nog welkom in de klas), mogen we in de gang een parcours met tractors afleggen, ...


    --> Niet vergeten: op maandag 2 oktober genieten we van een lokale verlofdag.
    --> Mag ik nog eens vragen om zeker het papier i.v.m de goedkeuring van het schoolreglement ingevuld terug te bezorgen a.u.b.



    Via onderstaande links kunnen jullie de liedjes (uit de oude doos) beluisteren waarop we deze week zullen dansen en zingen.

    Bijlagen:
    https://youtu.be/yKfLCpBXx4g   
    https://youtu.be/_hMfJnQ8Ee4   


    >> Reageer (0)
    17-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 18 september t.e.m 22 september 2017: "Een steengoed schooljaar!"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Naar aanleiding van het verhaal van vorige week "Ridder Ferre is niet bang" doen we aan steengoede yoga.  

    In de bijbel staat er ook een verhaal over de kracht van stenen: "Een huis op het zand en een huis op de rots".  De juf vertelt dit bijbelverhaal op een alternatieve manier (met stokfiguurtjes en attributen).  

    Ook maken we kennis met de laatste kalenders: de maandkalender en de dagklok.  We maken ook tijd om de taken op ons takenbord te bespreken en om een taakje te kiezen waar we ons ten volle voor willen inzetten.  

    Ondertussen besteden we verder de nodige aandacht aan afspraken i.v.m het klas -en schoolgebeuren zodat we dit helemaal beet hebben en er een superleuk schooljaar van kunnen maken.  

    Deze week vieren we donderdag onze jarige Slimane en vrijdag is het feest voor Liene want zij is in het weekend jarig!

    Op het einde van de week maken we onze klas helemaal klaar voor het allereerste 'echte' thema "De koe op de boerderij".  


    ---> Vergeet zeker niet om je goedkeuring i.v.m het schoolreglement ingevuld en met handtekening terug te bezorgen aan de juf.  Alvast    bedankt!

    >> Reageer (0)
    10-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liedje: "Hand in hand"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dapper en flink, ik ben niet bang.
    Dapper en flink, ik durf al veel.
    Kijk eens om je heen, ja, zoveel vriendjes,
    kijk eens om je heen ... je bent hier niet alleen.

    Hand in hand en steen na steen, 
    ik voel me fijn. Ja, ik ben klaar
    voor een steen-,
    voor een steen-, 
    voor een steen-goed jaar!

    'k Weet het heel zeker, het wordt keigoed, 
    'k Weet het heel zeker, ik voel me sterk.
    Kijk eens om je heen, het wordt heel fijn,
    kijk eens om je heen ... 't is fijn om hier te zijn.

    Hand in hand en steen na steen, 
    ik voel me fijn. Ja, ik ben klaar
    voor een steen-,
    voor een steen-,
    voor een steen-goed jaar!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 11 september t.e.m 15 september 2017: "Een steengoed schooljaar!"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week leerden we al enkele kalenders kennen.  Deze week is het de beurt aan de weerkalender en de verjaardagskalender.  

    Een nieuw schooljaar betekent voor sommigen ook wel een nieuwe boekentas.  We bekijken tijdens een waarneming alle boekentassen eens van dichtbij en proberen ze te sorteren volgens verschillende kenmerken (soort boekentas, de kleur, de grootte, de sluiting).  

    We maken een wandeling in het schoolgebouw zodat we goed weten waar het secretariaat is, de eerste leerjaren, de tweede leerjaren, de klas van juf Nathalie, het bureau van onze directeurs, ...

    Door middel van het prentenboek "Ridder Ferre is niet bang" maken we kennis met de dappere ridder Ferre.  Hij moet na een lange vakantie ook weer naar school.  Gelukkig heeft hij een magische steen die hem helpt en beschermt tijdens moeilijke momenten.  Iedereen mag dinsdag een steen mee naar school brengen zodat wij net zoals Ferre een "krachtsteen" hebben.  Deze stenen krijgen gedurende het ganse schooljaar een plekje in ons godsdiensthoekje.  Vervolgens leren we het lied "Hand in hand" en ontdekken we dat we er niet alleen voor staan en dat het vast en zeker een steengoed schooljaar wordt!

    Vrijdag vieren we al een eerste jarige.  Hoera voor Neo! Hij wordt in het weekend 5 jaar!


    ---> Tijdens het oudercontact afgelopen dinsdag gaven er al heel wat ouders toestemming om de gegevens van hun kleuter (adres en     telefoonnummer) via een lijst aan elkaar uit te wisselen.  Voor ik deze lijst uitdeel zou ik graag toestemming hebben van alle ouder(s).      Daarom zou ik vriendelijk willen vragen om mij een seintje te geven als u liever hebt dat bepaalde gegevens niet uitgewisseld worden.      Alvast bedankt!



    >> Reageer (0)
    31-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Beste mama's en/of papa's,

    Welkom op onze klasblog!
    Hieronder kunnen jullie alvast lezen wat we volgende week allemaal zullen proberen te doen.  Ook het versje dat aan bod zal komen staat er al bij.   

    Toch zou ik nog even willen vragen om aan de rechterkant bij het vak "Archief per week"te klikken op de datum helemaal onderaan (29/08-04/09/2016) en vervolgens door te scrollen naar beneden om volgende puntjes aandachtig te lezen: 
    - Joepie! Wij zijn jarig!
    - Belangrijke aandachtspunten voor de derde kleuterklas
    - Even een woordje uitleg...

    De andere puntjes op deze pagina zijn van vorig schooljaar en dus NIET belangrijk.  

    Alvast bedankt en fijn weekend!
    Juf Greet


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versje "In mijn klas"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kom eens kijken in mijn klas: 
    Aan de kapstok hangt mijn jas.
    In mijn boekentas ligt mijn koek.
    Ik speel in de poppenhoek.
    Ik kook soep op het fornuis.
    Mama, ga maar vlug naar huis!
    Mama, kusje! Knuffelknuf!
    Ik blijf lekker bij de juf!

    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën

    agenda

    Donderdag 9 maart: verjaardag van Alex Woensdag 15 maart: pedagogische studiedag Vrijdag 17 maart: feestdag Sint-Gertrudis Maandag 20 maart: schoolfotograaf Woensdag 29 maart: verjaardag van Ella-Louise Vrijdag 31 maart: paasviering voor de kleuters Maandag 3 april: start paasvakantie



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!