Inhoud blog
  • Onze lieveheersbeestjes zijn geboren!
  • Week van 22 mei t.e.m 25 mei en 28 mei t.e.m 1 juni 2018: "Hé, ik zit in de puree!" (2 weken)
  • Week van 7 mei t.e.m 9 mei 2018: "Wat schudt mama uit haar mouw? Zij is een echte supervrouw!" (week 2)
  • Week van 2 mei t.e.m 4 mei 2018: "Wat schudt mama uit haar mouw? Zij is een echte supervrouw!"
  • Week van 23 april t.e.m 27 april 2018: "Kleine kriebeldiertjes" (week 2)
    Zoeken in blog

    Welkom in de derde kleuterklas bij juf Greet

    20-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Onze lieveheersbeestjes zijn geboren!
    Het heeft even geduurd maar afgelopen week kwamen er uit de coconnetjes 2 piepkleine lieveheersbeestjes gekropen.  Even later volgden er nog 2.  En nog een dag later nog 1. Ondertussen hebben we al vijf lieveheersbeestjes vrijgelaten.  Hopelijk volgen er nog meer!
    Het was leuk om te zien dat deze beestjes in een eerste fase nog een geel schild hebben en enkele uren later al lichtrood zijn.  
    In onderstaande bijlage kan je 2 van onze lieveheersbeestjes spotten! Goed kijken hoor!

    Bijlagen:
    lieveheersbeestjes.JPG (69.1 KB)   


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 22 mei t.e.m 25 mei en 28 mei t.e.m 1 juni 2018: "Hé, ik zit in de puree!" (2 weken)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze twee weken zeker proberen te doen?
    We starten dit thema met een brainstorming over aardappelen.  Hopelijk kunnen we in de loop van deze twee weken onze brainstorming nog verder aanvullen met nieuwe dingen die we te weten komen i.v.m dit thema.  Een uitstap naar de aardappelboer op woensdag 23 mei en het bekijken van educatieve filmpjes (in veel producten zitten aardappelen verwerkt, de groei van een aardappel) zullen ons hier alvast mee helpen.  

    Onze winkel verandert in een frituur.  We maken een prijslijst, bedenken een naam voor onze frituur en maken van zoutdeeg bouletten en curryworsten.  Wanneer onze frituur helemaal ingericht is oefent de juf het rollenspel.  

    Het spreekt natuurlijk voor zich dat we ook aardappelgerechten klaarmaken m.b.v grote stappenplannen.  We denken aan gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en natuurlijk ... frietjes!

    We planten aardappelen in verschillende grondstoffen en geven ze veel licht of net niet.  Bij welk potje zal er het snelst een aardappelplantje komen piepen? 

    Tijdens korte bewegingsmomenten spelen we estafettes met hindernissen zoals bv. aardappelen overbrengen.  

    Ook leren we dat er heel veel verschillende soorten aardappelen zijn.  Daarom gaan wij verschillende soorten wegen en nagaan welke het zwaarst en het lichtst zijn.  Ook de begrippen zwaarder dan, lichter dan, even zwaar, in balans, ... komen aan bod.  

    De catechesemomenten staan in het teken van "Het verhaal van de zaaier".  

    In de gang krijgen we de kans om aardappelen te mikken in verschillende emmers.  Op iedere emmer staat een score.  Je mag evenveel schijfjes (punten) nemen als de score op de emmer waarin de aardappel viel.  Wie heeft na bv. 10 spelbeurten de meeste punten? Wie de minste? Of misschien evenveel? 

    Tijdens de knutselactiviteiten maken we naar eigen fantasie en creativiteit aardappelmannetjes en stempelen we met aardappels en pureerstaven.


    -> Alle materialen i.v.m het thema (zie reeds meegegeven brief) zijn nog steeds welkom in de klas.
    -> Mag ik vragen om de strookjes i.v.m het turnpak voor volgend schooljaar deze week af te geven a.u.b?  


     VERSJE
    Jeah, jeah, jeah,
    De eerste in de rij
    En ik roep heel luid en blij:
    Er kan nog eentje bij!

    Jeah, jeah, jeah,
    Een tweed komt er bij
    Mondje open hap, hap slik,
    En nog is mijn buik niet dik!

    Jeah, jeah, jeah,
    Drie patatjes op een rij
    Die eet ik elke dag,
    Met een super grote lach
    Ze smelten in m'n mond,
    En maken me sterk en gezond!

    >> Reageer (0)
    06-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 7 mei t.e.m 9 mei 2018: "Wat schudt mama uit haar mouw? Zij is een echte supervrouw!" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We leggen de laatste hand aan ons cadeautje voor Moederdag en oefenen ons versje verder in.

    Ook kijken we verder naar onze foto's van mama die toont wat ze graag doet of goed kan.  

    Woensdag vieren we feest voor onze eerste jarige van mei.  Hiep hiep hoera voor Matisse!

    Op de mat maken we met opdrachtkaarten en Clicks bloemen voor onze mama.  

    We spelen een rijmspel en zoeken woorden die beginnen met de "m" van mama.  


    -> Ik wens alle mama's een fijne Moederdag! Laat jullie zondag maar eens goed in de watten leggen!
    -> Van maandag 14 mei t.e.m vrijdag 18 mei zal juf Ellen, onze stageaire, het klasgebeuren opnieuw overnemen.  Zij zal die week het thema "Hout" 
        uitwerken.



    >> Reageer (0)
    01-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 2 mei t.e.m 4 mei 2018: "Wat schudt mama uit haar mouw? Zij is een echte supervrouw!"
    Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We plaatsen tijdens deze korte week onze lieve mama's extra in de kijker.  Daarom mag je kleuter op vrijdag een foto meebrengen van zijn/haar mama('s) die bezig is met wat ze graag doet of heel goed kan.  

    Natuurlijk werken we druk verder aan ons cadeautje voor Moederdag.  We leren ook een bijpassend versje.  

    De juf vertelt het Bijbelverhaal van Jezus die als kind Maria en Jozef kwijtraakt in de tempel.  Dit verhaal brengt de kleuters bij dat mama's en papa's heel veel doen voor hun kinderen maar af en toe ook wel eens, door omstandigheden, een steek laten vallen en dat dit heel normaal is. 

    Vorige week zijn onze babylieveheersbeestjes  aangekomen.  Ze zijn nu nog een larve en lijken nog helemaal niet op een lieveheersbeestje maar ze eten de ganse dag door en groeien als kool.  De zwarte vlekjes op de witte snippers zijn vervelhuidjes waar de beestjes uitgroeien.  In een volgende fase zullen ze "verpoppen" om vervolgens een lieveheersbeestje te worden.  



    Bijlagen:
    beestjes.JPG (52.4 KB)   


    >> Reageer (0)
    22-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 23 april t.e.m 27 april 2018: "Kleine kriebeldiertjes" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Vorige week vonden we tijdens onze zoektocht heel wat kleine kriebeldiertjes: spinnen, mieren, duizendpoten, pissebedden, vuurwantsen en lieveheersbeestjes.  De kleuters vinden het superleuk om deze diertjes met vergrootglazen te bekijken.  Jammer genoeg gaan ze snel dood.  Daarom mogen ze deze week zeker nog meegebracht worden.  De juf brengt deze week ook larven van een lieveheersbeestje mee. Het is de bedoeling dat we zo de verschillende stadia van larve tot lieveheersbeestje 'live' kunnen meemaken.  Op een kalender duiden we dag per dag de evolutie aan.  

    We knutselen een lieveheersbeestjeskroon en schilderen van een steen een lieveheersbeestje.  

    We bekijken nog meer informatieve filmpjes in verband met andere kriebeldiertjes en proberen ze naar eigen fantasie en creativiteit na te maken.

    Ook starten we met het knutselen van ons cadeautje voor Moederdag.  Wat het zal worden blijft voorlopig een geheim!

    We spelen nog een spel i.v.m lieveheersbeestjes.  Wie slaagt er als eerste in om zijn lieveheersbeestje vol stippen te krijgen? Hoeveelheden op de dobbelsteen spontaan benoemen, de één-één relatie en juist tellen komen aan bod tijdens deze activiteit.  


    -> Woensdag 25 april is het pedagogische studiedag en hebben de kleuters vrijaf.
    -> Maandag 30 april en dinsdag 1 mei genieten we van 2 vrije dagen.


    >> Reageer (0)
    16-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 16 april t.e.m 20 april 2018: "Kleine kriebeldiertjes" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Uit een kleine brainstorming vandaag kwam naar voor dat er heel wat kleuters het thema kriebeldiertjes aan bod willen laten komen in de klas. Om het thema wat te vernauwen hebben we beslist om deze week het lieveheersbeestje in de kijker te zetten.  Andere kriebeldiertjes komen ook aan bod maar minder uitgebreid.  


    - We vertellen in een kringgesprek wat we al weten over lieveheersbeestjes.  Nadien bekijken we enkele informatieve filmpjes over dit schattige beestje en komen we vast en zeker nog nieuwe dingen te weten.  

    - Bij de plasticine zijn de lieveheersbeestjes enkele stippen kwijt.  Aan ons om ze bij te maken tot bijvoorbeeld 7.  Maar 't ene lieveheersbeestje heeft er al 4 en dus moeten er nog 3 bij gemaakt worden.  Het andere heeft er 2 en dus moeten er nog 5 bij gemaakt worden.  Op die manier zijn de kleuters zonder het eigenlijk te weten met de splitsingen bezig (voorbereiding eerste leerjaar).  

    - Natuurlijk worden er deze week ook heel wat lieveheersbeestjes geknutseld.  

    - We spelen het gezelschapsspel "Stippel".  De stippen op de rug van het lieveheersbeestje vertellen hoeveel stappen je vooruit of achteruit mag gaan.  

    - Dinsdag vieren we feest voor de laatste jarige van april.  Hiep hiep hoera voor Kenza!

    - Lieveheersbeestjes zijn deze week zeker welkom in de klas zodat we ze van dichtbij kunnen bekijken maar natuurlijk gaan we ook op zoek naar andere kriebeldiertjes.  Daarom mag iedereen woensdag laarzen of oude schoenen in een zak met naam erop mee naar school brengen. Vergrootglazen en onderzoekspotjes mogen ook meegebracht worden. Nadien proberen we in de klas onze diertjes soort per soort te sorteren.  



    -> Woensdag 25 april is het pedagogische studiedag en hebben de kleuters een dag vrijaf.
    -> Mag ik nog eens vragen om speelgoedjes en andere prulletjes die niets met het thema te maken hebben thuis te laten a.u.b.
    -> Leuke materialen i.v.m kriebeldiertjes en in het bijzonder lieveheersbeestjes zijn zeker welkom.  Ik denk aan informatieve boeken en prentenboeken, spelletjes, prenten, ... 



    >> Reageer (0)
    25-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 26 maart t.e.m 30 maart 2018: "Kunst in het museum" (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    We leggen de laatste hand aan onze paasmandjes zodat we ze donderdag kunnen klaarzetten.  Hopelijk heeft de paashaas dan wel even tijd om ze met wat lekkers te komen vullen.  Duimen maar!

    Na ons bezoek aan museum M weten we hoe een museum er vanbinnen uitziet, wat je er kan doen, wat er allemaal te zien is, ... Dan is het nu onze beurt om voor ons museum toegangstickets, grote affiches voor de verschillende kunstzalen, pictogrammen, ... te maken.  Vorige week maakten we al uitgebreid kennis met kunstenaars Vincent van Gogh en Keith Haring.  Deze week is het de beurt aan Piet Mondriaan en Edvard Munch.  

    In de kunstenaarshoek kregen we vorige week de kans om elkaar te schilderen.  Deze week schilderen we een voorwerp(en).  

    De Goede Week is gestart.  We luisteren naar "Het laatste avondmaal", "Jezus sterft aan een kruis" en "Jezus leeft".  Zondag was het Palmzondag. Palmtakjes zijn zeker welkom in de klas.  

    Vrijdag houden we in de namiddag, samen met alle kleuters van de kleuterschool, een paasviering.  


    -> Vergeet zeker niet om je inschrijvingsstrookje voor het bezoeken van ons museum aan de juf te bezorgen.  
    -> Donderdagvoormiddag is de juf afwezig wegens een bijscholing.  


    IK WENS MIJN KLEUTERS EN HUN OUDERS EEN ZALIG PASEN EN EEN FIJNE VAKANTIE!!



    RITUELENLIED TIJDENS DE PAASPERIODE 
    "SAMEN OP WEG" 

    Stap voor stap,
    samen op weg,
    bomen krijgen blaadjes en wij ...
    wij leven naar Pasen toe.

    Stap voor stap,
    samen op weg,
    bloemen gaan weer bloeien en wij ...
    wij groeien naar Pasen toe.

    >> Reageer (0)
    18-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van 19 maart t.e.m 23 maart 2018: "Kunst in het museum" (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
    Eindelijk is het dan zo ver! Onze kinderen hebben er even op moeten wachten maar deze week starten we met het thema "Kunst in het museum".  Maar wat is een museum eigenlijk? En wat is kunst? Tijdens een kringgesprek krijgen we de kans om hier even over te praten.

    We maken via boeken en informatieve filmpjes kennis met enkele beroemde kunstenaars van lang geleden en van nog niet zo lang geleden: Vincent van Gogh, Piet Mondriaan, Keith Haring, Andy Warhol, Edvard Munch, ... Wij maken enkele van hun beroemde werken na en geven er natuurlijk een eigen toets aan.  

    In onze kunstenaarshoek krijgen we de kans om met echte kunstenaarsattributen iemand van onze klas (het model) na te schilderen.  Dit model mag eerst uit de verkleedkoffer enkele attributen kiezen om het schilderij nog specialer te maken.  

    Binnenkort vieren we Pasen.  De 40 dagen die vooraf gaan aan Pasen noemen we de vastentijd.  Wij maken met stenen een aftelkalender die ons helpt aftellen naar het paasfeest.  Ook leren we dat de week voor Pasen de Goede Week is en dat die begint met het verhaal van Palmzondag. Natuurlijk maken we tijdens al onze kunstzinnige uitspattingen tijd om een paasmandje te knutselen.  

    Woensdag begint niet alleen de lente maar vieren we ook onze jarige Jef!

    Vrijdag bezoeken we een echt museum (museum M) in Leuven.  We spreken af om 8u30 aan de inkomhal van het station in Landen.  Kinderen die vrijdagochtend bij Stekelbees zijn zullen daar door de juffen (rond 8u15) opgehaald worden.  We zijn namiddag tijdig terug op school en iedereen mag dan dus gewoon om 15u15 op school afgehaald worden.  Voor meer info: zie meegegeven brief.  

    -> Alle materialen i.v.m kunst, kunstenaars, musea, ... mogen zeker meegebracht worden.  Ik denk aan oude schilderijen, kaders, ...
    -> Dinsdag 20 maart komt de schoolfotograaf naar onze school.  



    Versje
    Weet je wat ik doe
    als ik mij verveel?

    Ik neem een groot laken
    en schilder het helemaal geel.

    Klieder klodder klad
    hier en daar een spat.

    Een blauwe voet, een roze hand
    kunstenaar zijn is plezant!


    >> Reageer (0)
    14-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's: "Reus Ellert is ziek" (4)
    - Arthur zorgt in de apotheek voor het het juiste medicijn.  


    - De juf ligt op de grond om een voorstelling te krijgen van de grootte van de reus (dubbel zo groot als de juf).  

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's: "Reus Ellert is ziek" (3)
    - Reus Ellert heeft het soms warm en dan weer koud.  De kleuters willen een deken maken voor hem.  Gelukkig heeft de reus laten weten hoe groot hij is (dubbel zo groot als de juf) en kunnen we op die manier de maat van het deken bepalen.  Maar als de reus dubbel zo groot is als de juf, misschien is hij dan ook wel dubbel zo dik als de juf? Dus het deken moet niet alleen lang genoeg zijn maar ook breed genoeg.  


    - En dan is reus Ellert zijn pakket helemaal klaar en kunnen we het opsturen.  


    - In de doos zit er ook een tekeningenboek van ons om hem een spoedig herstel te wensen.


    - Ook zorgden we voor keelpastilles in een reuzendoos.


    - Hoestsiroop mocht ook niet ontbreken.  Gelukkig bracht Fien een soeplepel mee want een gewone lepel zou natuurlijk niet groot genoeg zijn voor de reus.  


    - En enkele reuzenzakdoeken.


    - De kleuters versierden het reuzendeken met zelfgemaakte tekeningen.  


    - Meten in de doktershoek en de cijfers noteren.  


    - Boekjes i.v.m "ziek zijn" bekijken in de boekenhoek.  

    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën

    agenda

    Donderdag 9 maart: verjaardag van Alex Woensdag 15 maart: pedagogische studiedag Vrijdag 17 maart: feestdag Sint-Gertrudis Maandag 20 maart: schoolfotograaf Woensdag 29 maart: verjaardag van Ella-Louise Vrijdag 31 maart: paasviering voor de kleuters Maandag 3 april: start paasvakantie



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!