• Ieper

Globetrotters
    Reisverhalen
    29-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soyndal Ulvik
    Wij rijden rond 9 uur door richting Geiranger. 10 km verder van onze CP nemen we de veerboot naar Manheller. We rijden de veerboot af en rijden ineens een tunnel door.  We stoppen onderwegen eens om te tanken.  In Soyndal stoppen we en maken we een wandeling naar de Boyabreen gletsjer.  De gletsjer en de omgeving errond zijn prachtig.  De parking is niet ideaal om te lunchen en rijden we een stukje verder tot we een mooie locatie vinden. Na de lunch rijden we verder tot we ineens een super mooie plek zagen aan het water tussen het dal.  De bedoeling was om daar ook te overnachten maar se zon verdween om 17 u, dus pakken we in en rijden we verder naar Ulvik op een CP voor 50 NOK/per 24 u.   We stellen ons zodanig op dat we beschermd worden van de wind.   Ik maak vandaag weeral een gerecht met onze omniapan dat weer zeer geslaagd is! Na ons avondeten gaan Christine en ik een wandeling met Bo maken tussen de schaapjes.

29-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

28-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tvinden Borgund Sognfjord
    Na een zonnig ontbijt, douche, afwas en cacheke vertrekken via de E16 richting Borgund.  We doen een tussenstop in Flåm en lunchen aan de mops. We zetten ons koers verder naar Borgund en moeten door de langste autotunnel ter wereld de Lærsdaltunnel 24,5 km.  In Borgund gaan we de Stavkirke bezichtigen. Dit is een van de 28 overgebleven Stavkirke van de 1000de die Noorwegen bezat. En sinds de Middeleeuwen onveranderd is gebleven. Na ons bezoek besluiten we een plekje te zoeken om te overnachten.  We vinden een CP aan het Sognfjord. Een pracht locatie aan het water, heel de avond zon waar we een lekkere bbq veroberen op onze picnic bank :).   We spelen de rest van de avond kaarten en luisteren naar de match België - Engeland die 1-0 winnen !!!

28-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

27-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bergen Tvinden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het ontbijt rijden we met de fiets naar Bønes om de oudste caches van Noorwegen te zoeken. Halverwege rijd ik en Leo terug, het traject was vrij stijl. We wandelen nog even in het park aan het Slettenbakken kerk vlakbij onze CP.  Het is mooi weer met temperaturen van ca. 20°
    dus tijd om eindelijk een bbq te doen. Rond 16u30 pakken we in en rijden we richtingen Voss om onze Lpg bij te tanken. Van daaruit spreken we af waar we gaan overnachten.  We rijden naar een camping aan de watervallen van Tvindfossen. Zo dicht bij een waterval hebben we nog nooit niet geslapen! Prachtig zicht, super locatie ! De rest van de avond brengen we door met eten, onze was en onze blog bij te werken.
    Tvindfossen is een waterval gelegen tussen Voss en Stalheim. Het water van de rivier Kroelvi valt over de klif, stapsgewijs naar beneden over een hoogte van 152 m.

27-06-2018 om 23:13 geschreven door De levensgenieters

26-06-2018
    Deze voormiddag doe ik even boodschappen voor we de stad in trekken. We beginnen met een wandeling aan het fort Bergenhus. Wandelen door naar de oude stad zo richting haven. Waar we een vis gaan eten aan de viskraampjes. Nadien nemen we de bus richting Ulriken. We nemen de kabelbaan die ons 643 m hoog brengt waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad Bergen.
    De hoogste van de zeven bergen.   Bergen wordt de stad tussen de zeven bergen genoemd. Een van de bergen waaraan de stad deze naam dankt is Fløyen. De weergoden zitten vandaag mee, mooi zonnig weer met temperaturen van 16 à 18 graden met een windje.
    Daarna gaan we richting Mops en genieten van een aperitiefje. Ik maak voor de eerste keer pizza calzone met onze omnia pan.
    Het was zeer geslaagd en heel lekker !
    Wat later op de avond maken we nog een wandeling naar de Staafkerk Fantoft. Deze kerk werd in 1992 totaal verwoest door brandstichting.
    Onmiddellijk werd aan de bouw van een exacte kopie van de kerk begonnen die in 1997 af was. Deze keer is het gebouw beveiligd met hekken en alarmen.
    We brengen de rest van de avond rustig in onze mops door.

26-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

25-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vøringfossen Bergen
    We staan op en zitten nog steeds in de wolken. Na het ontbijt rijden we naar de waterval Vøringfossen maar zitten nog steeds in de wolken.
    We rijden dan maar door richting Bergen via de toeristische route wegnummer 7.  We worden door werkzaamheden 2 uurs opgehouden.
    De weg is afgesloten en gaat om 14 u voor 20 min open. In tussentijd eten we onze bokes, dat is het voordeel dat je in een camper zit te wachten. :) We zetten onze trip verder en doen een stop aan de waterval van Steinsdalfossen.
    De waterval is 50 meter hoog en is populair, vooral omdat het mogelijk is onder de waterval door te lopen, zonder nat te worden.
    Het is van hieruit nog 1,5 uur rijden naar Bergen.  We staan op een CP (150 NOK) iets voorbij de berghallen aan tramhalte de slettenbakken.
    's Avonds nemen we de tram richting stad en gaan chinees eten. Voor 95 NOK kan je een 24 uren kaartje nemen voor het openbaarvervoer.
    We maken na het eten nog een wandeling in de oude stad van Bergen. En rijden terug met de bus naar onze mops.

25-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

24-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nesflaten Eidfjord Vøringsfoss
    Wij rijden in Nesflaten door met zonnig weer! We volgen verder de toeristische route wegnummer 13. Onze eerste korte stop is aan de watervallen van Låtefossen. Låtefossen is een drukbezochte toeristisch "tweeling-waterval" met een hoogte van circa 165 meter, gelegen ongeveer 20 km ten zuiden van Odda en twee kilometer ten noorden van Skare.
    We rijden zo verder door het stadje Odda waar je van daaruit verschillende wandelroutes kunt volgen waaronder de Trolltunga.
    Odda is een oude industriële stad.  We komen kort na de middag aan in Eidfjord, waar vele cruise boten aan meren. Daar gaan we in restaurant Vic een rendierstoofpotje en rendierhamburger eten. Zeer lekker! We maken een kleine wandeling door het kleine stadje en rijden door richting Dyranut daar gingen we normaal op een CP overnachten en een wandeling naar de gletsjer maken. Maar dat is buiten het weer gerekend, eens boven zitten we in de wolken, mist, regen, wind.We besluiten terug te zakken maar pikken nog even een cacheke mee.
    We rijden naar de parking aan het stuwdam, het duurt maar even en zitten ook onder de wolken. We overnachten op de parking van het Sysendam en hopen morgen meer te zien.  We brengen de avond samen door met de vrienden en spelen een gezelschapsspel.
    Ons temperaturen die dag variëren tussen de 15 graden en de 8 graden. :(

24-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

23-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preikestolen Nesflaten
    We ontbijten, gaan ons water lozen en water tanken en rijden 150 km richting Suldal.  We volgen een toeristische route op de 13 en krijgen zo'n prachtige uitzichten waar je niet genoeg van krijgt.  We komen aan in Nesflaten na een rit van 3 uur, waar we een CP vinden met gratis voorzieningen. (electriciteit, wifi, wc)
    Na de match van de rode duivels, rijden we met de mobi van Christine en Dennis naar het zalmrivier in Suldal 17 km verder. We zijn teleurgesteld er was niet zoveel te beleven.  Op de terugkeer laten we ons afzetten en wandel ik met Christine richting mobilhome en pikken een cacheke mee.  We apertieven samen en brengen de rest van de avond rustig in de mops met o.a. foto's overzetten, blog bijwerken.

23-06-2018 om 23:56 geschreven door De levensgenieters

22-06-2018
    de Preikestolen is een klif die 603 m boven de Lysefjord uitsteekt. De bezienswaardigheid is onder andere door middel van een met stenen gemarkeerde wandelroute bereikbaar.

IMG_4538.HEIC (0 KB)

22-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 10 u nemen we de shuttlebus van op de camping richting de Preikestolen. (100 NOK p/pers) Om 10u15 beginnen we aan onze tocht.  Na een zware klim van 3 uur met lunchpauze komen we eindelijk aan de Preikestolen aan. Helaas was het beginnen snipperregenen en was het mistig. Met een beetje geduld werden we beloond en begon het terug open te trekken. Indrukwekkend! 603 m hoog prachtig zicht over de fjorden en bergen.  Het terug wandelen doen we 2 uurtjes over. Het was een pittige wandeling die zeker de moeite waard is! Ik ben trots dat we dit hebben gedaan! Onze Bo was mee en dat was een echte berggeit, dat was een echte coach hihi !

IMG_4538.HEIC (749.6 KB)

22-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

21-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frafjord Manafossen Preikestolen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmorgen staan we op met zon en bewolking. Prachtig zicht!! We rijden rond half elf door naar de waterval Manafossen.
    Op de parking betaal je 30 NOK en mag je eventueel blijven staan voor te overnachten.  We beginnen onze klim rond 11u. Het is een steile tocht dat wel de moeite waard is. Dankzij Dennis en Christine worden er nog 2 caches gevonden. Rond half twee zijn we terug.  Na het middageten rijden we richting caravancenter in Algard daar onze waterpomp het begeven heeft. Het is een kleine omleiding van een twintigtal kilometers om richting Preikestolen te rijden. Om er te geraken nemen we een ferryboot. De tocht duurt hoop en al 10 minuten en kost 270 NOK! Rond vijf uur komen we aan de camping dat vlakbij de Preikestolen gelegen is. 320 NOK voor overnachting met electriciteit.

IMG_4486.MOV (7.7 MB)
    IMG_4503.HEIC (656.1 KB)

21-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lindesnes Flekkefjord Frafjord
    We vertrekken met regen richting Flekkefjord. Gedurende heel het traject hebben we regen.  We komen rond de middag aan, vinden een plekje waar we kunnen lozen en water bijtanken. Na het middageten beslissen we door te rijden naar het Frafjord, daar het nog altijd regent.  Onderweg zijn de uitzichten vrij mistig. Spijtig!
    We komen in de late namiddag aan op een Camping in het Frafjord. 240 NOK met electriciteit.
    Even tijd op onze was te wassen en te drogen.  We hebben een super rustig plekje aan het water met een heel mooi uitzicht.
    Ons avondje verloopt rustig !

20-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

19-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kristiansand - Mandal - Lindesnes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een kort ontbijtje buiten in het zonneke, zoeken we twee caches die ons op een mooi plek brengen. We rijden door richting Kristiansand en parkeren voor tachtig NOK voor de hele dag vlak aan de jachthaven. We nemen het toeristisch treintje naar de stad en gaan bij de toeristische dienst een stratenplan halen. We volgen een wandelroute door de stad en pikken een paar caches.  We lunchen in een restaurant aan het water en eten Moules Frites. We nemen terug het toeristisch treintje en zetten onze toer verder. Het weer is zeer zonnig maar heel wind.    Kristiansand is het vijfde grootste stad van Noorwegen en is gelegen aan de kust bij de monding van de rivier de Otra.
    Na een koffiepauze in de mobilhome zetten we ons trip verder richting Mandal. Daar maken we een korte wandeling.
    Mandal is het meest zuidelijk gelegen gemeente van het land en telt 15.600 inwoners.
    Rond 18.30 komen we aan de vuurtoren van Lindesnes aan. Ze spreken van morgen regen en profiteren van het zonnig weertje om de vuurtoren te beklimmen. Wat een prachtig zicht ! Boven lossen we een multicache op.
     Lindesnes is het meest zuidelijkste punt van het vasteland van Noorwegen. 2518 km van de Noordkaap.
    We sluiten de avond af met een kaartje te leggen.

19-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

18-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langesund - Grimstadt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We wandelen samen naar een supermarkt achter de kerk, waar we het nodige brood vinden voor ons ontbijt. Het is zonnig met een beetje wind.  Aan onze camperplaats zijn picnic tafels en kunnen daar ontbijten. Na het ontbijt gaan we nog snel een cache zoeken die ons mannen vinden.  Langesund werd in de 13e eeuw gesticht. Ooit was Langesund een belangrijk Noors centrum van scheepsbouw. Tegenwoordig is de plaats een geliefd zomerverblijf vanwege de vele zonnige dagen.
    We rijden richting Arendal ondertussen is het beginnen snipperregenen.  In Arendal vinden we geen parking en het is nog steeds aan het regenen.  We rijden verder richting Grimstadt waar we een CP vinden aan een caravancenter. Na onze middaglunch stopt het met regenen en wandelen we richting stadje.  We maken een mooie city toer dankzij een multicache! Het weer trekt helemaal open en genieten nog van het zonneke!  We rijden 11 km verder naar een mooie CP aan het water in Lillesand. Waar we voor de eerste avond aperitieven met onze vrienden.

18-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

17-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hirsthals - Brevik
    Vandaag rijden we 180 km hoger op naar Hirsthals waar we de Ferry nemen naar Larvik. We hebben nu 1075 km op de teller.
     De boottocht verloopt vlot. Om onze tijd op te vullen spelen we kaarten. We hebben een heel verzorgde en propere Ferry.
    Om haflfvijf komen we aan en rijden door naar Brevik.  We parkeren op een bedrijfsparking daar we geen andere plek kunnen vinden.  Na ons avondeten wandelen we naar het dorp en pikken 2 caches mee.
    Brevik is een gemeente in de provincie Telemark, telt 2700 inwoners en onstond in de 17de eeuw.
    Na onze wandeling besluiten we door te rijden naar een CP in Langesund.  Mooie CP aan het water.
    Het weer is wisselvallig, maar vanaf de late namiddag scheen de zon.

17-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

16-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Århus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ons vakantie is begonnen. Om 16 u vertrekken wij vanuit Oelegem richting Noorwegen.  Na wat verkeersproblemen ter hoogte van Apeldoorn en omleidingen verloopt ons reis vrij vlot! We slapen op een autohof een beetje voor Kiel. De overige 300 km zijjnvoor morgen.
    's Morgens rond 8.15 vertrekken we richting Århus waar we met Christine en Dennis zijn afgesproken. Onderwegen is het weer zwaarbewolkt.  We komen rond de middag aan de  jachthaven van Århus en worden onthaalt door onze vrienden.
    Na ons middageten willen we een wandeling naar de stad doen, maar dan begint het verschrikkelijk te regenen.
    Het wordt kaartnamiddag !  Na het avondeten doen we nog eens een poging maar dit tevergeefs, het begint weeral te regen.
    Ons wandeling beperkt zicht tot jachthaven! We hebben toch nog een cache gevonden!
    Århus is een havenstad en op een na de grootste stad van het land !

16-06-2018 om 00:00 geschreven door De levensgenieters

10-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Linden

Na drukke verkoop in de winkel trekken we nog eens met z'n tweetjes naar Linden. Linden is een dorp in de gemeente Cuijk.       De Kraaijenbergse Plassen omsluiten het dorp vrijwel in zijn geheel. We kamperen op CP De kleine geest.  Een hele mooie camperplaats met 25 staanplaatsen, super rustig gelegen in de natuur met een zeer mooie sanitaire blok.                                   Het is prachtig weer, maken een kleine wandeling met onze BO en genieten gewoon van de rust en de stilte.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje stippelen we fietsroute uit.  "Rondje Kraaijenbergse Plassen".                               Op onze fietstocht komen we door het stadje Cuijk waar een braderij bezig was. Gaan een terrasje doen en wandelen even over de braderij voor we onze fietstocht verder zetten.  We krijgen super mooie landschappen te zien, jachthaventjes, strandjes, paarden aan het water. Prachtig!  Na 25 km fietsen zijn we rond drie uur terug op onze CP, even lafuma time!

Rond halfzes fietsten we nog richting Beers om nog even een hapje te gaan steken.  Na het eten is het weeral tijd om richting naar huis te gaan! Het was super zalig en rustig weekendje onderons!

10-06-2018 om 23:08 geschreven door De levensgenieters

03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baarle Nassau
    Jippie dit weekend nemen we ons 2 kleindochters voor de eerste keer allebei mee op weekend.  We rijden naar Zorgboerderij Hardelhoeve waar we met pinksterweekend geweest zijn.  Daar hebben onze kleintjes veel plek om rond te lopen en te spelen.
    Bij aankomst gaan we een wandeling maken en hebben het geluk om een heel jong veulentje te zien op de wei. De rest van de dag verloopt rustig en onze meisjes kruipen erom acht uur in en brengen een hele goede nacht door tot acht 's morgens.
    Na de nodige douchebeurten en ontbijt krijgen wij een rondleiding van de zorgboerderij.  Een hele mooie werking voor mensen met beperking te onthalen.  Tijdens rondleiding komen we ook de nodige diertjes tegen: schapen, lammetje, mini koeien, langharige varkentjes, geiten... Na het middageten en de nodige dutjes van de kleintjes en de Leo (hihi) gaan we wandelen.
    Na het vieruurtje ruimen we op en rijden terug richting huis.  We hebben weeral prachtig weer gehad.
    Ons kleine meisjes hebben zijn lief en flink geweest, we zijn trotse grootouders!