We leren over volume en de kubieke meter. Er wordt een grote kubus gebouwd, een kubieke meter en we kruipen erin om te zien hoeveel kinderen er eigenlijk in passen. We zijn met 9 in de klas, en we pasten er net niet in..
Naar aanleiding van het kanda-project, en het lesje rond drugspreventie is er nu een toneel 'dronken in de rook'. Het vertelt ons het verhaal van enkele vrienden die een project opstarten: het anti-stoerproject. En dan loopt het fout met Steve....
Nadien maken we er een leuke middagpauze van: we stappen door naar het stadspark en eten er samen onze boterhammetjes op. De speeltuin nodigt uit om nog eens goed te ravotten voor we terug naar school gaan.
We spelen winkeltje!! Eerst zoeken we onze medewerker aan de hand van kaartjes. Dan zoeken we een winkelnaam. Uiteindelijk konden we aan de slag met de opdrachten. Zo maakten we 10 zakjes van 100 gr, nauwkeurig wegen was de boodschap. aan de zakjes komt een prijskaartje. (er werd al eens gespiekt hoe de concurrentie dit deed) Er waren solden in de winkel. We maakten reclameborden en berekenden de nieuwe prijzen.
Dit weekend zetten we de mama's extra in de bloemetjes, want het is moederdag. We maken een ontbijtpakketje: een eierdopje en kiwiconfituur. Voor het gekookt eitje en het brood moeten de papa's zorgen :) Al heb ik van Jason gehoord dat hij heel vroeg ging opstaan en daar zelf voor ging zorgen; hij mag bij mij 's zondags ook wel ns langskomen!
We wassen onze handen en halen de kiwi's boven. Voorzichtig schillen, dat is een beetje glibberig. En dan in stukjes snijden en pletten. de juf staat al klaar met de grote kookpot en de suiker om de confituur te maken. Eens de potjes gevuld zijn, kunnen ze afkoelen. Nog een mooi stofje op de bovenkant, een etiket en klaar is kees (ah nee, de confituur)
Naar jaarlijkse gewoonte is er in mei de fietstocht naar de Gavers. We fietsen eerst naar de sporthal van Ninove. Daar doen we een verkeersquiz om te tonen dat we de verkeersborden en veiligheidsregels kennen. We waren met 4 ploegen en 3 ervan behaalden een ex-aequo. Daarna deden we een behendigheidsparcours: we slalomden tussen hoepels en kegels, reden tussen balkjes, op een plank en moesten een pluimpje van de ene tafel naar de andere brengen. De nieuwe fietsen werden al goed ingereden. Na deze activiteit reden we naar de straten van de 'blokken' om er deel te nemen aan het levend verkeerspark met de politie. Zij letten goed op en moesten soms eens een paar kinderen halt toe roepen omdat ze de verkeersregels niet zo strikt volgden...
In de namiddag was het dan tijd voor het grote werk; de fietstocht naar de Gavers. We hadden geluk met het weer, want de voorspelde regenbuien hebben we niet gehad, gelukkig maar!
We brengen een bezoek aan de bib want daar is momenteel een 3D-printer aanwezig. Een deskundige vertelt ons hoe dat juist in zijn werk gaat: plastic bolletjes worden via en buis naar de printer geleid, daar worden ze verwarmd tot 212 graden Celsius. er komt dan een plastic 'draadje' uit de printer. Via een computerprogramma maakt de printer een 3D-model. In het halfuurtje dat wij er waren, heeft de printer een kikker en een tank geprint. Deze staan nu te pronken in de klas.
Vandaag komen de tandenspecialisten langs. Ze geven ons uitleg over de verschillende soorten tanden en wat schadelijk is voor de tanden en waarom. Ze liet ons zien hoeveel suiker er in een flesje cola zat; zoveel! Als afsluiter kregen we een tandenborstel en gingen onze tanden poetsen. Met een zandlopertje kunnen we thuis aan de slag: zo lang moeten we onze tanden poetsen om heel netjes te zijn.
Na ons bezoek aan de middenschool, is het vandaag de beurt aan de scholen van ikorn: het H.Hartcolege en het Sint-ALoysiuscollege.
We werden in groepjes verdeeld volgens een letter en volgden met leerlingen van de middelbare school mee om opdrachten uit te voeren. 's Middags aten we een broodmaaltijd in de refter van het H.Hartinstituut. Als verrassing kregen we een USB-stick. Die komt zeker van pas!