Vandaag (vrijdag 25 februari) was eindelijk de dag waarnaar alle kinderen zo verlangden: onze sleep inn. Samen met de derde kleuterklas bleven we op school overnachten. Het was feest dus begonnen we de avond met het eten van chips en met het drinken van (kinder-)champagne. Terwijl traden een aantal leerlingen op. Na onze aperitief aten we lekkere pasta met tomatensaus (dankjewel, juf Sandra). Dan was het tijd om onze pyjama aan te trekken en onze zaklamp te nemen. We speelden namelijk verscheidene spelletjes met onze zaklamp. Zo moesten we op zoek gaan naar een schat. Als beloning voor het vinden van de schat, kregen de leerlingen een leuk speelgoedje. Vele kindjes waren moe dus werd het bedtijd. Eerst de tanden poetsen en dan luisteren naar een verhaaltje voor het slapengaan. Enkele kinderen waren heel snel in dromenland, een paar kinderen hadden het te druk (met praten en giechelen) om de slaap te vatten. Na een goede nachtrust was het tijd voor het ochtendritueel: tanden poetsen, ons wassen en een beetje ochtendgymnastiek. Nadien genoten we van een lekker ontbijt met ontbijtkoeken, cakejes en allerlei (gezonde) drankjes. Dan nog wat spelen en alweer naar huis toe.
Vrijdag, 25 februari, zongen we (in het thema van ons jaarproject 'Accent op talent' voor het onderdeel 'Muziekknap') ons schoollied in de vorm van een flasmob. Kijk zelf maar eens wat een fantastische school we zijn ...
Vandaag konden we genieten van een prachtig poppentheater. Het gezelschap 'Wortel' bracht de voorstelling 'Vliegen? Dat wil ik ook'. De voorstelling kaderde in ons jaarthema 'Accent op talent' want het ging over een kikker die op zoek gaat naar zijn talent: Kikker is verdrietig. Hij probeert te vliegen maar dat lukt niet. Er is eigenlijk niets wat hij goed kan. Hij kan niet vliegen, hij kan niet koken, hij maakt de boot van rat stuk, ... Pas wanneer zijn vrienden rat en varken met hun bootje vasthangen in het water, ontdekt hij zijn talent. Hij kan heel goed zwemmen en duiken. Zo kan hij zijn vrienden bevrijden. Hij ontdekt echter ook dat hij wel wat kan vliegen: hij kan namelijk ver en hoog springen en dat lijkt wel wat op vliegen.
Het was een bij momenten erg grappige voorstelling maar het was vooral een prachtig schouwspel! De kinderen keken aandachtig en geamuseerd toe en genoten met volle teugen!
Vandaag werkten we aan een muzikale activiteit: de keukenkastmuis (in het thema van muziekknap). De juf vertelde eerst een verhaal over een muizenfamilie die vanuit de schuur naar de keukenkasten willen lopen. Dat is echter niet zonder gevaar want er ligt een poes op de loer. De juf zette jazzmuziek op en de leerlingen moesten als (bange en stille) muizen naar de keukenkast proberen te lopen. De muizen komen veilig in de kast terecht maar lopen allerlei dingen omver in de donkere kast. De leerlingen moesten eerst proberen om die geluiden met hun stem na te bootsen: een omvallend glas, een stapel borden dat omvalt, een doos hagelslag die omvalt, ... Nadien moesten de leerlingen een instrument zoeken die die geluiden het beste benadert. De muizen vinden eten in de kasten en geraken terug veilig in de schuur. Om dat te vieren voeren ze een 'muizendans' uit. Als afsluitende activiteit mochten de leerlingen zelf een weg in een keukenkast tekenen en die weg met instrumenten nabootsen.
Deze week deden we 2 leuke activiteiten rond muziekknap. Eerst bekeken we het verhaal 'Marie' op dvd. Daar wordt verteld hoe Marie op zoek gaat naar een bijzonder vriendje. Het verhaal wordt verteld met ondersteuning van pianomuziek. Later op de week werd het verhaal 'Peter en de wolf' besproken. De leerlingen maakten eerst kennis met de personages en hun bijhorende instrument. Nadien mochten ze op de muziek van de verschillende instrumenten schrijfbewegingen maken. Als afsluiter werd het hele verhaal beluisterd. De leerlingen kwamen (door de 2 activiteiten) tot het besluit dat het beluisteren van en het werken rond 'klassieke muziek' leuk kan zijn.
In wero werkten we het thema 'Kom maar eens bij mij thuis' af. Als afsluiter maakten we huisjes van gips. De leerlingen kregen klei die ze moesten uitsmeren in het deksel van een schoendoos. Nadien tekenden ze met een dikke stok een huis in de klei. Daarna werd er gips over de tekening gegoten. Nu moet het gips nog drogen. Als het droog is, wordt de klei verwijderd en staat de tekening van het huis in het gips afgedrukt. Benieuwd naar het resultaat? Binnenkort kan u onze huisjes op onze blog bewonderen.
Vorige week zagen jullie hoe we slaapzand maakten. Deze week deden we het slaapzand in glazen potten. De kinderen kunnen het nu op hun nachttafeltje zetten. Wie weet helpt het om vlug in slaap te geraken en om mooie dromen te dromen ...
Vandaag las de juf het boek 'Slaap lekker, Rosalie' voor. Daarin probeert de maan om maanzand op Rosalie te gooien zodat ze in slaap valt. Na het beluisteren van het verhaal, mochten de leerlingen zelf slaapzand maken. Ze kleurden zand met waterverf. Ze maakten ook een passend etiketje om op het potje te kleven. Nu gaan we het zand nog laten drogen en volgende week gaan we het (in laagjes) in ons glazen potje doen.