Archief per week
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
    Zoeken in blog

    De Camino proeven

    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 Mussidan - St Foy-la-Grande la Grande 33 km 1210 km van huis
    Al twee keer een fout opgetreden terwijl ik mijn blog bijna getikt had. Ik geef het op voor vandaag. AG en Slaapwel.

    21-04-2015 om 22:18 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    20-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 St Astier - Mussidan 24 km 1177 km van huis
    Gewone pelgrimsherberg vandaag, geen wifi. Wel winkels in de buurt maar de keuken is erg klein en we moeten ze delen met 4 Fransen dus zijn we uit eten gegaan. En dan nu het grote nieuws. Leo gaat me de laatste dagen naar Lourdes volgen met onze camper. Ik heb dus al 50 dagen gestapt. Nu nog zo'n 10 dagen naar Hagetmau en dan verlaat ik de Compostela route om mijn eigen weg te zoeken naar Lourdes. Dat zal dan nog een 100 km zijn en daar zijn geen speciale voorzieningen voor pelgrims. Dank zij Leo heb ik dan dus geen zorgen meer wat overnachtingen en maaltijden betreft. Ik kijk er naar uit. Nog 11 keer slapen.

    20-04-2015 om 22:24 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 Perigueux - St Astier Chateau Puyferrat 23 km 1153 km van huis
    Verschillende aprilse grillen maar gelukkig ook drogere periodes tussen door. Ik liep voor het eerst zonder knieverband en Aad liep nog maar eens met nieuwe schoenen, hopelijk lukt het beter dan met de vorige nieuwe. Ik kwam Aad en Ton tegen in het gehuchtje Anesse. Daar zou er een route wijziging zijn, minder kilometers. Dat wil ik niet missen. We zagen een nieuwe voetgangersbrug over een rivier maar geen gele pijlen. Dus vroeg ik aan een man die over de brug kwam of hij Compostela tekens gezien had. Het bleek een journalist. De brug is een deel van een nieuwe fietsroute en hij kwam daar foto's van maken... uiteindelijk heeft hij ook nog een heleboel foto's gemaakt van drie pelgrims in regenkledij die over de nieuwe brug stapten. Hij moest nog weten welke nationaliteit we hadden...Misschien staan we morgen in de krant. Even verderop zag ik dat Aad en Ton hun rugzakken aflegden om een auto te duwen die vast zat. En nog wat uren later zaten we met ons vijf te eten in een indrukwekkende zaal van een kasteel terwijl grote blokken hout in de enorme haard voor warmte zorgden. Pelgrims ontvangen op een kasteel! Het leek wel de Middeleeuwen.

    20-04-2015 om 18:25 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49
    Roaming alleen buiten in de regen. Morgen blog. AG alles goed

    19-04-2015 om 18:30 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 Sorges - Perigueux 23 km 1130 km van huis
    Ik ben 4 kg afgevallen. Dat vergat ik gisteren te vertellen. Ik eet nochtans veel meer dan thuis. Een paar keer at ik ook zo veel dat ik er ongemakkelijk van werd. Je weet vaak niet wanneer je de volgende keer een winkel of restaurant vind en dan ga je hamsteren maar je wil ook geen overbodige kilo's meedragen. Seffens gaan we hier in de buurt een restaurantje zoeken. Onze pelgrimsherberg ligt in de buurt van het station en daar zouden er zijn. Deze pelgrimsherberg is nog maar een jaar open. Heel comfortabel. Geen slaapzaal maar kamers van 2 en 3 bedden, een bak om klederen te wassen, een zwierdertje, een droogrek, een keuken en in de badkamer een haardroger. Die vind je niet vaak. En wifi! Ik denk dat we hier goed gaan slapen.

    18-04-2015 om 18:41 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 Thiviers - Sorges 19 km 1107 km van huis
    Vandaag kregen we aprilse grillen, cape aan uit aan... ik heb weer een heel stuk de grijze route genomen. We zitten nog eens in een simpele pelgrimsherberg zonder wifi, roaming. Dus even kort vandaag. Een Nederlandse vrijwilligster is voor ons aan 't koken. Het wordt nog eens gewone kost, soep, aardappelen en prinsessenbonen. Mijn lievelingseten dus. Morgen weer een stad. Perigeux.

    17-04-2015 om 18:22 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 Chalus - Thiviers 30 km 1088 km van huis
    We zitten met z'n vieren aan het keukenraam van ons 'huisje' want alleen hier is er wifi. 't Is altijd zoeken naar de beste plaats. We slapen in een gite bij Nederlanders. We waren de laatste dagen ook vaak te gast bij Engelsen. Die hebben hier hotels, cafés of bieden gastenkamers aan. En morgen zitten we in een pelgrimsherberg. Ik reserveerde in het Frans en kreeg te horen dat ik Nederlands mocht spreken. Als er Nederlanders voor ons koken is het altijd lekker en meer vertrouwde kost. Het begint wat afgezaagd te worden maar we hadden vandaag weer de keuze tussen een hele korte of lange route. Het werden dus 33 km. Voor mij was het wat korter want ik koos af en toe voor de grijze route (asfalt). Maar op het einde liep ik een bordje voorbij naar Domein Le Bost waardoor ik, na vijf keer de weg te vragen, en 3 km om te lopen, aan de achterkant van het domein terecht kwam. Dat was mijn straf zei Arie omdat ik altijd probeer stukken af te snijden. We zitten hier rustig, hebben goede bedden en gaan morgen uitslapen want dan doen we maar 20 km.

    16-04-2015 om 21:11 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes
    Onderweg in een café in La Coquille met goede wifi. Anita liet me weten dat het vandaag de feestdag is van Bernadette Soubirous. Misschien de moment om te vertellen dat ik graag te voet in Lourdes zou geraken. Compostela is vanuit Affligem 2284 km. Dat haal ik niet op 2 maand en dat was ook niet de bedoeling. Ik beloofde Leo rond mijn verjaardag (1 mei) terug naar huis te komen maar met wat extra dagen in de maand mei zou ik in Lourdes kunnen geraken. Van Affligem naar Lourdes, volgens de route die ik stap, is ongeveer 1512 km. Nog zo'n 450 te gaan. Als alles goed blijft gaan kan dat lukken en dat zou ik geweldig vinden. Mijn moeder wilde heel graag naar Lourdes maar mijn vader had het niet zo voor een bedevaart en daarom gingen we met de tent. Nieuwe auto gekocht want onze kever werd te klein en wij naar Lourdes. Een verkeersongeluk onderweg besliste anders en wij met blikschade weer naar huis. Een jaar later lukte het wel. En enkele jaren later overleed mijn moeder aan een beroerte. Het zal me heel goed doen om nog eens in Lourdes te zijn. Die extra dagen stappen in mei beschouw ik dan maar als verjaardagscadeau.

    16-04-2015 om 11:40 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    15-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cafeetje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik zou een fotoboek kunnen maken van leuke cafeetjes.

    15-04-2015 om 21:39 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 St Martin le Vieux - Chalus 18 km 1058 km van huis
    Als we de meteo mogen geloven was het vandaag de laatste hete dag. Volgens de geitenboer (onze vorige gastheer) ging het kwik gisteren tot 30 graden in de schaduw! Vandaag klommen we nog eens tot 500 m hoogte maar de volgende dagen gaan we geleidelijk wat zakken. Minder op en neer dus. Heel speciaal cafeetje hadden we onderweg. Een fotograaf met een Bio winkeltje, die ook nog boeken verkocht. In zijn fotostudio mochten we aan een tafeltje zitten. Dat was dan het café. Een heel aardige man. We vonden de koffie te sterk en toen bracht hij grotere kopjes en heet water. Van zo'n dingen kan je blij worden. In de kerk naast zijn huis schreef ik iets in het gastenboek en vergat er mijn pennetje. Nu tik ik dus mijn blog met mijn vinger, even wennen. Maar een pelgrim moet afstand kunnen nemen van materiele zaken. In een ander café, waar men ook kranten verkocht, kreeg ik gratis een balpen. Met mijn knie gaat het ondertussen stukken beter. Oef! Mijn keel is ook zo goed als genezen. Ik kan weer echt genieten van het stappen.

    15-04-2015 om 21:14 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    14-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 St Limoges - St Martin le Vieux 23 km 1040 km van huis
    Vroeg vertrokken vanmorgen en dus ook vroeg toegekomen hier in een chambres d'hotes in Bord, klein gehuchtje van St. Martin. Onze was hangt te drogen in de zon. We mochten de wasmachine gebruiken. Omwille van de 'hitte' proberen we rond de 20 km te blijven. Dit adres hebben we dank zij Jeek. Hij had de 'njam njam dodo' een veel lijviger boek over deze route met meer info en betere kaartjes, maar ook veel zwaarder. Ik ben heel blij dat ik maar het allernoodzakelijkste mee heb. Strepsils draag ik nu ook mee alhoewel mijn keelpijn over is. En vandaag ben ik een steunverband voor mijn knie gaan kopen omdat ik vanmorgen een trede miste en gevallen ben. Zonder verband doet het wat pijn als ik mijn knie plooi, maar met het verband lukt het stappen goed. Ik stap nu dus wat trager. Hopelijk blijft er over een paar dagen alleen een blauwe plek over. Ik was zo blij dat het verband zo'n verbetering gaf dat we onderweg in een café schuimwijn dronken! Mariska en Arie moesten lachen met het woord 'schuimwijn'. Dat kennen zij niet, gewoon bubbels. Ik zal eens gaan kijken of er al wat was droog is. Er lopen hier 4 katten en een hondje rond. Gezellig.

    14-04-2015 om 17:53 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    13-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 St Leonard de Noblat - Limoges 22 km 1017 km van huis
    Keelpijn zo goed als verdwenen en ik heb ondertussen strepsils. We zijn in Limoges toegekomen, weer een mijlpaal en weer een mooie stempel van de kathedraal. We logeren bij de zusters van Franciscus van Assisi. We hebben een bed met matras en hoofdkussen, we hebben een douche, we krijgen morgen ontbijt maar voor ons avondeten moesten we de stad in. En dat heeft een hele tijd geduurd vandaar dat het al zo laat is. We hebben wel een leuke avond gehad samen met Jeek, een Luxemburgse pelgrim, sympathieke gast. Aad heeft nieuwe schoenen kunnen kopen en nu is het bedtijd want morgen wordt het 25 graden. We willen vroeg op stap.

    13-04-2015 om 22:07 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    12-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 Chatelet le Marcheix - St Leonard de Noblat 30 km 995 km van huis
    Onze dertiger zit er weer op. De dag begon voor mij wat minder goed deze keer. Ik sliep slecht omwille van keelpijn en daar heb ik niets voor mee. Onderweg zijn er ook apothekers dacht ik, maar niet in de kleine uitgestorven dorpjes waar wij langs gaan en het is ook nog eens weekend. Morgen ga ik zuigtabletten kopen want ik ben er nog niet vanaf maar het is ook niet erger geworden. Ik heb deze morgen alles wel heel rustig aan gedaan en voor het eerst had ik het telefoonnummer van een taxibedrijf uit de buurt mee, voor het geval... Mariska liet weten dat er een café was op 10 km en dat ze ook mars en bounty hadden. Komt van pas als je als ontbijt allemaal restjes brood van de vorige dagen verdeeld hebt onder elkaar. Dat kwam omdat de bakker pas laat kwam in een plaatselijk winkeltje. Na 20 km telefoneerde Mariska nog eens om te vragen of het lukte. En het lukte. Ik heb de 30 km zonder problemen kunnen stappen, gewoon wat trager als anders en ik was heel blij met de zuurtjes die ik bij Aad afgebedeld had. Die verzachtten mijn keel wat. Misschien morgen ook maar zuurtjes kopen. We zijn nu in een grotere gemeente waar alles te krijgen is. En morgen staat er een stad op het programma, Limoges. Maar 23 km.

    12-04-2015 om 19:08 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (3)
    11-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 Benevent l'Abbaye - Chatelus le Marcheix 19 km 965 km van huis
    De top van 700 m ligt achter ons. Gelukkig moest het niet in omgekeerde richting want de afdaling was steil met regelmatig rotsen en losse stenen. En nog gelukkiger was ik met het weer. Zo'n koele dag zullen we de eerste dagen niet meer krijgen. We gaan over de 20 graden de volgende dagen. Moeizamer stappen dus. En ik las op een blog van Franse pelgrims dat zij hier op 5 mei 2010 door de sneeuw liepen! Omdat we geen antwoord kregen van de gemeentelijke herberg zijn we na wat rondbellen terecht gekomen in een vakantiewoning. Wat een ruimte en comfort. Veel, veel groter dan mijn huisje in Affligem, twee badkamers, grote keuken... Er zijn hier wel geen winkels en daarom had men voor ons alles klaar gelegd om spaghetti te maken. Morgen dachten we in een bezinningscentrum bij zusters te logeren maar daar zit een groep. Daarom wordt het nog maar eens een dertiger met toch ook nog heel wat bergop. We hebben dan maar geopteerd voor een hotel. Na 30 km nog op zoek gaan naar eten is niet prettig. Ook voor de volgende etappes liggen de adressen niet zo dicht bezaaid. Puzzelen dus en zoeken op internet als we wifi hebben.

    11-04-2015 om 21:05 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    10-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 St Germain Beaupre - Benevent l'Abbaye 32 km 946 km van huis
    Het was vandaag iets minder warm, er stond een deugddoend windje en we waren voor 8 uur op stap. De 32 km zitten erop. Heel wat op en neer, veel gekronkel en we zitten ondertussen op 500 m. Morgen gaan we eerst meer dan 100 meter naar beneden en daarna krijgen we een stijging tot 700 m. Dat is dan meteen het hoogste punt van de Via Lemovicensis. Wat niet wil zeggen dat het daarna plat wordt! Op de kaart hiernaast 'Waar ben ik' lijkt het alsof we bijna in Limoges zijn maar dat gaat ons toch nog drie dagen flink stappen kosten. Veel zig zag waarschijnlijk. Vandaag heb ik enkele keren de grijze route genomen, langs rustige D wegen i.p.v. door de natuur. Mijn tenen hebben dat liever. Maar ik zag toch een vos de weg oversteken en ook twee otters die in een vijver aan 't spelen waren. Spijtig dat ik er niet dichter bij kon. Gisteren zag ik een pasgeboren kalfje. Dat was toch ook wel een belevenis. Ik heb de moeder koe proficiat gewenst. Morgen dus over de 700 en dan slapen we weer in een herberg van de gemeente, als ze tenminste de boodschap begrepen hebben die ik op hun antwoordapparaat zette.

    10-04-2015 om 18:39 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    09-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 Eguzon - St Germaine Beaupre 22 km 914 km van huis
    Geweldig adresje hier. Engelse uitbater. Alles is piekfijn in orde. Voor morgen is het wat anders. 10 km of 32 km. We gaan voor de 32 maar omdat het zo warm is gaan we wat vroeger vertrekken. Iedereen is hier zijn rugzak al aan 't klaarmaken voor morgen. Dus ga ik het maar niet te lang maken. Tot morgen.

    09-04-2015 om 21:01 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    08-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de zon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Blauwe lucht dagen na elkaar. Selfie met mijn nieuwe petje.

    08-04-2015 om 21:52 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 Cluis - Eguzon 28 km 892 km van huis
    Prachtig weer zegt iedereen maar met de warmte wordt het stappen toch wel wat zwaarder. En we kregen vandaag ook al wat steilere hellingen. Dat leverde natuurlijk ook mooie landschappen op. Gargilesse was een verrassing, heel schilderachtig gelegen en een bijzonder kerkje met veel fresco in de crypte. De Egyptenaar had gezegd dat we er moesten gaan kijken. De afdaling naar de Creuse (rivier) was voor het eerst wat 'klauteren'. Voeten voorzichtig neerzetten, maar wel in de schaduw en beneden lag de rivier mooi te glinsteren. En buiten alle verwachting vond ik twee keer een klein café. Telkens waren de uitbaatsters te vinden voor een praatje. Dat er nog maar weinig cafés waren, dat het hier in de zomer heel heet kan zijn, dat ze pelgrims moedige mensen vinden en dat het morgen nog warm zal zijn. Daarom hebben we beslist morgen maar 23 km te stappen. Het was wel even puzzelen om logementen te vinden voor de twee volgende dagen want die zijn hier niet zo dik bezaaid. Morgen gaan we naar 'Maison Durran' in Saint Germaine Beaupre. Het adres staat niet in ons boekje maar onderweg zagen we info hangen. Meestal is het er goed als de mensen zo veel moeite doen. Hier zijn we nog eens in een hotel en de matrassen zien er goed uit. Dat komt van pas want deze morgen had ik wat rugpijn. Maar het is al veel beter. Soms voel ik iets aan een teen en af en toe nog eens iets aan mijn scheenbeen. Maar na een nachtje slapen is dat meestal vergeten. Ik vind het nog altijd een wonder dat ik al zo ver ben kunnen stappen. Mijn voeten zijn dus nog ok maar de zolen van mijn schoenen zijn achteraan al wat dunner geworden. Aad en Ton zouden in Limoges willen uitkijken naar nieuwe schoenen. Zij hebben er ook al meer kilometers opzitten. Benieuwd of ze hier grote maten hebben.

    08-04-2015 om 21:34 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    07-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 La Chatre - Cluis 27 km 864 km van huis
    Iedereen ligt boven al in bed maar ik slaap alleen beneden in de pelgrims herberg, dus nog even bloggen. Dat het zo laat geworden is komt doordat we bij buurman George te gast waren. Een geboren Egyptenaar die nu in Australië woont maar hier ook een huisje heeft. Voordien hebben we een heerlijk viergangenmenu gegeten gemaakt door Arie en Mariska. En nog daarvoor hebben we buiten een hele tijd zitten drinken op weer een mooie stapdag. Stilaan komen er meer hellingen. Maar voorlopig niet hoger dan 300 m.

    07-04-2015 om 22:35 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    06-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tochtgenoten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Le Chatelet. Enkele graden boven nul aan de start van 31 km.

    06-04-2015 om 20:11 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)


    Foto

    Info
  • Waar ben ik ?


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs