Inhoud blog
  • Eindmeet
  • Eindmeet
  • Dag van de Vier landen
  • Letland, ja of neen
  • Moskou, lachen of huilen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom bij De Vierstannen
    De VierStan

    Het reisverslag van een tocht met een Citroen 2+2 PK door centraal Azie
    06-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ander land, een ander verhaal
    Vandaag, zondag 6 augustus zitten we reeds in een ander land, Kirgizstan.
    Na Koroeg, in Tadsjikistan  waar we het laatste bericht verstuurd hebben, zijn we Donderdag 3 augustus, het mooiste deel van de Pamir Highway opgegaan richting Murghab.
    We verlaten in Koroeg de M41 en nemen de E009, de zuidelijke route via Vrang, Langar en Khargus. Dit is de langste en moeilijkste route maar ook de mooiste route naar Murghab. Hier komen we ook de meeste buitenlanders tegen. We zien hier mensen met de fiets uit Singapour, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. Roemenen en Italianen met de moto. Zwitsers met de mobilhome en Polen met de 4X4. Maar de meeste achting blijven we hebben voor de mensen met de fiets. Als je ziet hoe slecht de wegen er hier bijliggen en hoe steil de hellingen zijn, en doe daar temperaturen van +35/40° bij, dan kun je je voorstellen hoe erg die mensen afzien. Ik kon me dat eerlijk gezegd niet voorstellen tot ik zag hoe die mensen moesten werken om voorruit te geraken. De mensen met de fiets moeten ook steeds door het stof rijden dat de moto's, personenwagens en vrachtagens opwerpen.
    Inderdaad hier rijden, of liever kruipen, nog vrachtwagens tegen de hellingen omhoog. Onderweg zien we geregeld defecte vrachtwagens langs de kant staan. Hoe lang die daar dan blijven staan weet ik niet maar er zijn er bij waar al een flinke laag stof op ligt. Hier lukt het niet om even de VAB of Touring wegenhulp te bellen, want op de meeste plaatsen heb je zelfs geen GSM bereik. Dan zijn die mannen op elkaar aangewezen om geholpen te worden. Hier beduidt het woord vrachtwagenchauffeur toch nog iets anders dan in Belgie.
    OP dit deel van de route zijn de overnachtingsplaatsen ook minder talrijk en minder comfortabel. Hier wordt meestal overnacht in Homestays, een soort B&B. Je kan hier meestal rekenen op een bed, een 'koude' douche en een maaltijd aan schappelijke rijzen.
    Op Vrijdag 4 augustus zijn we vertrokken vanuit de Homestay Bekruz in Langar om het laatste stuk tot Murghab af te werken. Na het moeilijke vertrek, de 2+2pk wilde niet goed starten, kregen we al direct een helling buiten categorie voorgeschoteld die ons op enkele kilometers tot boven de 4000 meters bracht. En dat zuurstof gebrek wordt een mens, en ook de 2+2pk, gewaar.
    Omdat bij aankomst in Murghab Seppe vaststelde dat de ophanging van de achterste uitlaat afgebroken was moest er hulp gevonden worden om de reparatie uit te voeren. Via iemand in het hotel vond Seppe een technieker die over de nodige faciliteiten beschikte om de reparatie uit te voeren. Seppe heeft van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de afstelling van de motor bij te regelen zodat de start problemen ook opgelost waren.
    In Murghab verbleven we in het "Pamir Hotel". Elektriciteit en douches waren beschikbaar tussen 19:00 en 24:00. Murghab is een "stad" zonder elektriciteit. Het is eigenlijk meer een verzameling van barakken. Toen het onze beurt was om te douchen was er enkel koud water voorradig. Waar ze met het warm water gebleven zijn weten we nog altijd niet. Seppe was stik kapot, dus die heeft de nacht goed doorgeslapen, in tegenstelling tot anderen die half de nacht de sterren bewonderd hebben. Als er geen stroom is, is het ook donker. Dus prima condities om de sterren te bewonderen.
    Op zaterdag 5 augustus zijn we vroeg opgestaan omdat we een 270 kilometer af te leggen hadden, plus een grensovergang moesten verwerken. De  grensovergang tussen Tadzjikistan en Kirgizstan viel heel erg mee zodat we op tijd in hotel Tatina in Sari Tasch arriveerden. Op het uithangbord staat wel hotel vermeld, maar eigenlijk is het meer een heel "basic" B&B. Foto's zijn te vinden op Facebook en dergelijke meer. Al bij al hebben we 's avond een deftige maaltijd gekregen, een zacht bed om in te slapen en om af te ronden een sober ontbijt voor de prijs van 22 Dollars, alles inbegrepen voor twee personen.
    Vandaag Zondag 6 augustus hebben we geen wekker gezet en hebben we nog eens uitgeslapen, zodat het pas 10 uur was voor we vertrokken. Deze eerste volledige dag in Kirgistan was direct aanpassen voor Seppe. Omdat de wegen hier redelijk goed zijn wordt er ook hard en roekeloos gereden. Er rijden hier ook nog veel auto's rond met het stuur aan de rechter zijde wat voor de nodige problemen zorgt.
    Rond 15:30 zijn we neergestreken in Hotel Sputnik in Jalal Abad. Proper hotel. Voorzien van AC en WIFI maar geen avondeten. Volgens de hotel manager, die enkel Russisch sprak, was er in de buurt een restaurant waar we konden gaan eten, maar dat hebben we niet gevonden. We hebben ook niet al te lang gezocht omdat de buurt ons niet erg aanstond. Dus dat was even plan trekken voor het avondeten.
    Hoe ver we morgen geraken weten we nog niet omdat dat zal afhangen van de kwaliteit van de wegen en het al dan niet vinden van een overnachtingsplaats. Maar dat zien we morgen dan wel weer.

    06-08-2017 om 18:34 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koroeg en verder
    Vandaag, woensdag 2 augustus hebben we genoten van de laatste dag in luxe in Koroeg. Neen dat is niet fout geschreven. Dat moet niet zijn De kroeg, maar werkelijk Koroeg.
    Deze morgen lekker uitgeslapen, tot 08:40. Heerlijk hebben we geslapen in onze gekoelde ruimte. Zo koel zelfs dat we het donsdeken gebruikt hebben. Seppe in zijn bed natuurlijk en ik aan de andere kant van de kamer in mijn bedje. Verschil moet er zijn.
    Daarna hebben we heerlijk ontbeten en nog wat gerust op de kamer. Tegen 10:30 zijn we dan toch op pad gegaan voor de info die we nodig hadden. 
    We wilden graag weten of een bepaald gebied tegen de Chinese grens toegankelijk is of niet. En het antwoord is, blijf daar weg. En dat zullen we zeker doen want we hebben al eens een negatieve ervaring gehad in een grens zone. 
    Een volgende vraag was of de grens  met Afhanistan nog geopend wordt op zaterdag om naar de markt te gaan. Ook daar was het antwoord negatief. Dus zaterdag niet naar de markt.
    Daarna hebben we nog geprobeerd om naar het buitenland te bellen. Meer bepaald België. We hadden gehoord dat je dat kon doen, tegen betaling, in het postkantoor maar daar vertelde men dat het al 7 maanden niet meer kon. Dus heeft Seppe op een andere manier zijn plan moeten trekken.
    Op de terugweg naar het hotel nog inkopen gedaan en we waren juist op tijd voor het middageten in het hotel. Na de middag terug siësta gehouden en wat administratie bijgewerkt tot het weer tijd was om te gaan eten. Zo zie dat wij soms ook saaie dagen hebben waarop er niks speciaals gebeurd. Maar we zijn weer wel uitgerust voor de zware dagen die volgen.
    Wanneer we op de kaart kijken zien we dat de volgende paar honderd kilometer geen enkele stad te vinden is en dus waarschijnlijk ook geen enkel deftig onderkomen voor de nacht. Het eten zal ook heel "locale food" achtig worden en onze darmen zijn al op de proef gesteld, dus dat kan nog spannend worden. Internet zal de volgende dagen hoogstwaarschijnlijk ook niet binnen bereik zijn. Zelfs telefoneren zou moeilijk kunnen worden. Zodus, van ons zullen jullie waarschijnlijk de volgende dagen geen last meer hebben. Wanneer we terug in de beschaving zijn horen jullie wel van ons.

    02-08-2017 om 19:40 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M41 Pamir Highway voor gevorderden
    Vandaag Dinsdag 1 augustus, vervolgen we onze reis langs de M41. Het grote doel van de reis voor Seppe. Hiervoor hebben we al die kilometers gereden en al dat zweet gelaten.
    We vertrekken omstreeks 08:30 vanuit ons Darvos Guesthouse in Qalai Khumb met niet al te goede herinneringen. We hebben allebei zeer slecht geslapen omdat de temperatuur op de kamer niet te harden was. Je lag nog maar 5 minuten in je bed en alles was al kletsnat van het zweet. Echt niet te doen. En de ventilator die voor wat verfrissing moest zorgen maakte meer lawaai dan wat anders.
    Plus dat er nog een nest Fransen in het Guesthouse logeerden die tot laat in de nacht lawaai gemaakt hebben. Terrible!
    Op de vraag van de manager of we goed geslapen hadden moesten we natuurlijk antwoorden dat we bijna niet geslapen hadden van de warmte. Hij antwoordde heel laconiek; Het is nu eenmaal warm in de Pamir, niets aan te doen. Zo dat weten we dan ook weer.
    Vooraleer op pad te gaan moesten we eerst proberen om onze financiën nog aan te vullen en proviand in te slaan. Terwijl we daar geparkeerd stonden kwam er een politieman ons vriendelijk goedendag zeggen en toen we hem niet direct herkenden zei hij met een grote glimlach op zijn gezicht; RADAR. Toen wisten we het weer. Hij had ons gisteren aan de kant gezet voor overdreven snelheid.
    In de bank kenden ze ons echter niet en wilden ze ons ook geen geld wisselen, dus moesten we zo verder. We hadden nog wel voldoende voor een tankbeurt en een mager middagmaal zodat we hoopten onderweg een oplossing te vinden.
    We moesten vandaag 240km overbruggen en nu zal je zeggen, dat is zo gebeurd. Maar dan ken je de M41 nog niet. De gemiddelde snelheid op deze weg ligt rond de 30km per uur als je flink gas geeft. Maar Seppe wil de 2+2pk graag heel thuis krijgen dus doen we het liefst voorzichtig en dan daalt de gemiddelde snelheid. Je kan zelf uitrekenen, hopen we toch, hoe lang je dan onderweg bent.
    De eigenaar van de Darvos  Guesthouse had ons een "goed" adres voor de overnachting in Khorog meegegeven en daar zijn we dus eerst gestopt. Ge voelt hem al aankomen. Geen Airco en dus een hete kamer. Niks voor ons als er alternatieven zijn. Dus wij weer verder en ja hoor we vonden LAL Guesthouse. Aan de buienkant precies een vervallen barak in een achterbuurt maar aan de binnenkant netjes en proper en ze hebben AC en WIFI en een deftige douche. Hier kunnen we het wel een hele dag uithouden om op adem te komen.
    We lopen per slot van rekening nog altijd voor op ons programma. Je zal zeggen waarom doen jullie je het niet een beetje kalmer aan en rijden wat minder uren of kilometers? Maar we moeten nu eenmaal van overnachtingsplaats naar overnachtingsplaats rijden. En dat maakt dat we soms extra lange dagen moeten rijden.
    De eigenaar van LAL kon direct wat dollars wisselen en had nog een restaurant naast de deur waar we nog een avondmaal konden nuttigen. We waren er weer helemaal bovenop. Buikske goed vol en geld in de portemonnee.
    Oja vandaag zijn we voor het eerst een voertuig met een Europese nummerplaat tegengekomen. Een Franse mobilhome. Ik weet of het interessant is voor jullie, maar ons viel het wel op.

    02-08-2017 om 13:48 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afghanistan
    De beelden die we op TV zien van Afghanistan geven dikwijls maar een eenzijdig beeld van het land.
    Rijdend over de M41 geeft je een ander eenzijdig beeld van dit land.
    Een beeld van een prachtige natuur.
    Je ziet daar mensen werken op het land, wegen herstellen en rondrijden met hun brommer.
    Alle is relatief



















    02-08-2017 om 13:11 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M41 Pamir Highway
    DE M41 in Tadsjikistan, of wel De Pamir Highway, heeft vele kenmerken zoals je kan zien op bijgaande foto's.
    sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's, maar ze zijn al rijdend genomen vanuit het raampje van de 2+2pk.



















    02-08-2017 om 12:58 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Pamir Highway
    Vandaag, Maandag 31 juli zijn we halverwege onze toer.
    We vertrekken gewoontegetrouw rond 08:30 aan het hotel en zoeken eerst naar benzine omdat die hier niet altijd voorradig is.
    Maar aan de eerste pomp konden we ons bakske al voldoen zodat we voor de rest van de dag gerust waren.
    Ook vandaag zijn we weer eens aan de kant gezet voor overdreven snelheid. Dus onze 2+2pk doet het nog goed.
    Aan één van de controle posten hebben we contact gemaakt met een groepje Fransen die hier met een gids/chauffeur een rondrit maken door Tasjikistan, Uzbekistan en Kirgistan. Ook zij waren weer verwonderd dat wij met ons bakske tot hier zijn geraakt zonder al te veel stukken.
    Na enkele kilometers komen we aan de Panj rivier die de scheiding vormt tussen Tasjikistan en Afghanistan. Zelfs Proximus volgt onze toer want op een gegeven moment wensten zij ons veel plezier in Afghanistan en kregen we direct de tarieven meegedeeld. Toen hebben we toch maar eens gedubbel checkt of we wel aan de juiste kant van de grens reden. En ja hoor, we kunnen gerust zijn, we rijden nog steeds in Tasjikistan.
    Slapen doen we vanavond in het Darvos Geusthouse in Qalai Khumb. Als je wil weten waar dat ligt zoek je het maar even op met Google Maps.
    De vallei waar deze rivier door stroomt is machtig mooi. Het is niet in woorden duidelijk te maken daarom hebben we al een paar beelden van vandaag gepost en  die spreken voor zichzelf. Deze rivier zullen we nog vele kilometers moeten volgen eer we aan de grens met kirgistan zijn. Dus wachten ons nog vele mooie, maar vooral warme momenten. 

    31-07-2017 om 18:02 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE Pamir HW
    Eerste stuk van de Pamir Highway afgelegd. Achter elke bocht opnieuw Oooh, Aaaah en Oei













    31-07-2017 om 17:37 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eeerste dagTasjikistan
    Vandaag Zaterdag 29 juli is onze eerste dag in Tasjikistan, en het wordt een rustdag omdat we het kunnen en moeten doen. We waren ondertussen twee dagen vooruit op onze planning. We hadden toch wel onderschat hoe uitputtend de hitte kan zijn en dat hebben we nu aan de lijven ondervonden. Daarom vandaag platte rust.
    Na het eten vanmorgen hadden we precies benen van rubber en we geraakten niet vooruit, dus zijn we na het eten terug het bed in gedoken tot het middageten.
    Tegenover het hotel is een soort Turks restaurant a la KFC en omdat we daar gisterenavond ook al zijn gaan eten zonder daar nadelige gevolgen van te hebben, zijn we daar deze middag terug geweest. Standaard eten, niet te duur en vlakbij. Meer moet dat niet zijn. Na de middag terug platte rust tot het avondeten. Weer bij onze Turkse vrienden. We hebben de avond afgesloten met de voorbereiding van de dag van morgen want dan willen we naar Lake Iskanderkul rijden.

    30-07-2017 om 15:05 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uzbekistan
    Uzbekistan is vooral gekend voor zijn archeologische sites van Xiva, Bukhara en Samarkand.

















    29-07-2017 om 19:33 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samarkand
    De prachtige gebouwen van Samarkand, met het Registan, Bibi Xonin en omgeving















    29-07-2017 om 19:30 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het licht aan het einde van de tunnel?
    Vandaag Vrijdag 28 juli nemen we afscheid van Uzbekistan en maken we kennis met Tasjikistan.
    Bij het opstaan vanmorgen zag het er nog niet zo goed uit want Seppe voelde zich niet zo goed. De hitte en vermoeidheid van de laatste dagen beginnen door te wegen. Uiteindelijk besluiten we toch om te vertrekken en na een uurtje rijden krijgen we in de bergen aangename temperaturen en die doen Seppe goed. Hij bekomt een beetje en maakt zich sterk dat hij de hele rit van 490 km zal kunnen uitrijden tot Dusjanbe. Rond de middag stoppen we bij een "baanrestaurant" voor een bord Lachman soep en een boterham. 
    Het is uiteindelijk 16:30 als we aan de grens arriveren en we vrezen dat het hier wel eens lang kan duren. Toch verschieten we weer hoe diepgaand het onderzoek gevoerd word. Mijn rugzak  moet helemaal leeggehaald worden en elk doosje en potje moet open en alles wordt op de tafel uitgespreid. De laptop en smartphone moeten opgestart worden en elk bestand wordt nauwlettend onderzocht om te zien of we geen ongeoorloofde foto's of andere info het land willen uitsmokkelen. Natuurlijk hebben dergelijke info niet, op onze laptop of smartphone.
    Seppe krijgt het nog zwaarder te verduren met zijn verboden drone en flair. Tot overmaat van ramp neemt de drug-explosieve hond een verdachte geur waar op de stoel van Seppe. Pas als een tweede drug-explosieve hond een gunstig advies geeft zijn de grenswachten een beetje gerustgesteld en nemen geen verdere actie. Ondertussen is het al 19:00 geworden wanneer we ons bij de grenscontroles van Tasjikistan aaanbieden. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Enkel controle van de nodige VISA en betalen van de vereiste dollars en we mogen verder rijden. Totaal verbluft zetten we koers naar Dusjanbe. Omdat het ondertussen al donker aan het worden is, is de rit naar Dusjanbe ook weer geen pretje. In Dusjanbe blijkt het hotelletje dat we gekozen hadden zich niet op het betreffende adres te bevinden. De politieagent aan de overkant van de straat spreekt enkel Russisch en wij zo goed als niks, dus dat was geen succes. Gelukkig stopte op dat moment een lokale bewoner die in deftig Engels vroeg wat het probleem was. Na het probleem uitgelegd te hebben stelde hij voor om ons te begeleiden naar het hotel. Het hotel beviel ons echter niet zo erg en daarom stelde de man een ander hotel voor. Hij begeleidde ook ons weer naar het hotel, hielp ons nog met inchecken en gaaf ons nog 100 Somoni van de lokale munt zodat we nog iets konden gaan eten en wat drinken kopen voor de nacht. Totaal kapot maar tevreden met ons onderkomen voor de nacht, zijn we daarna ons bed ingedoken voor de broodnodige nachtrust. Zo begint ons verhaal in Tasjikistan.

    29-07-2017 om 14:58 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samarkand
    Vandaag Donderdag 27 juli staat een bezoek aan Samarkand op het programma. Dit zou de stad met de mooiste monumenten van Uzbekistan moeten zijn, maar zoals gisteren reeds gezien zijn de monumenten niet allemaal toegankelijk.
    We gaan als eerste naar de Registan Site om te zien wanneer de site nu echt te bezichtigen is. Van een politie agent vernemen we dat de site om 11 uur werkelijk opengaat. Daarom charteren we een taxi om ons eerst naar het Bibi-Khanym Mausoleum, aan de Joodse wijk, te voeren. Deze mooie site kunnen we nog bij redelijke temperaturen bezoeken, maar algauw moeten we het bezoek staken en keert Seppe terug naar het hotel om wat extra rust te nemen. De zeer hoge temperaturen kosten energie en Seppe die praktisch elke dag met de auto gereden heeft begint last te krijgen van energie tekort.
    Omdat ik als bijrijder de laatste dagen minder energie verbruikt heb besluit ik alsnog de Registan Site te gaan bezoeken. Afgezien van een aantal podia die aangebracht zijn voor de onafhankelijkheid viering is het bezoek aan de site de moeite waard.  Bij het binnengaan van de site bots ik letterlijk op een jonge kerel uit Gent die in zijn eentje door Uzbekistan trekt.
    Na een tweetal uren op de site krijg ik het ook warm en keer terug naar het hotel voor verkoeling en rust. De temperaturen schommelen hier nog steeds rond de 40 graden en dat zijn wij nu eenmaal niet gewoon. Ze zeggen wel dat het anders aanvoelt, maar voor mij is 40 graden nog altijd 40 graden en dat is te veel om echt te genieten. AL bij al is het bezoek aan de stad zeker de moeite waard geweest.
    Na een deugddoende siësta zijn we weer klaar om een maaltijd te nemen in het gekende restaurant Platan. De 5 kilometer lange terugtocht naar het hotel doen we weer met de taxi. Voor 2 euro ga je die afstand niet lopen in deze hitte, want tegen morgenvroeg moeten we weer fit zijn voor de etappe naar Dusjanbe die zo 480 kilometer bedraagt.
    Vanaf morgen is de tijd van deftige hotels en redelijke internet verbinding waarschijnlijk voor een tijdje voorbij.
    Dus kan het zijn dat de komende dagen de berichtgeving minder zal zijn.

    27-07-2017 om 19:16 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schokbrekertest op de weg naar Samarkand
    Vandaag, Woensdag 27 juli kunnen we op de weg van Bukhara naar Samarkand eens testen of de reparatie door Seppe zijn lasser iets waard is of niet en dit gedurende 275km. De staat van de weg is naar gewoonte slecht, maar de reparatie houdt stand.
    Zo goed zelfs dat wanneer we de snelheid een beetje opdrijven om een echte test te doen, we geflitst worden voor overdreven snelheid. Na wat over en weer gepalaver komen we er vanaf met een boete van 30 dollar, en krijgen we er nog 8 liter benzine gratis bij. Zo zie je maar , de politie, uw vriend.
    Ge moet weten benzine is hier bijzonder schaars. Praktisch 80% van de voertuigen rijden hier op gas, zelf vrachtwagens en bussen. Er rijden hier vrachtwagens en bussen rond met 4 tot 6 flessen gas boven of onder het voertuig.
    We komen onderweg tientallen benzinestations tegen maar allemaal zijn ofwel gesloten ofwel zitten ze zonder benzine. Dus deze 8 liter benzine was meer dan welkom. Wanneer we op zo'n 12 km van Samarkand stoppen aan de zoveelste benzinepomp en we zo goed als zonder benzine zitten, blijkt deze ook weer droog te staan. Maar de pomp bediende heeft nog wel ergens een busje benzine staan die hij voor een prijsje van de hand wil doen. En zo slagen we er alsnog in om Samarkand binnen te rijden en in te checken in hotel Asia.
    Weeral tijd voor een handwas en Seppe besluit nog even platte rust te nemen.
    Wanneer  ik later de Registan site bezoek stel ik vast dat deze gebouwen afgesloten zijn voor het grote publiek. Er schijnen repetities plaats te vinden voor de grote herdenking plechtigheid van de onafhankelijkheid. Nader onderzoek leert dat de gebouwen enkel te bezoeken zijn tussen 11 en 16 uur. Het feit dat de andere sites te ver van het hotel gelegen zijn en het nog te warm is, maakt een einde aan deze eerste kennismaking met Samarkand.
    Terug naar het hotel waar Seppe terug boven water is. Juist op tijd voor de maaltijd. Gezien de gezondheidsperikelen van de laatste dagen besluiten we maar een sobere maaltijd te nemen. Kippensoep met noedels en gegrilde kip met brood. Daarna terug platte rust. Einde dag 1 in Samarkand.

    27-07-2017 om 11:06 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turkmenistan en Uzbekistan
















    26-07-2017 om 19:14 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ziekenkas
    Dinsdag 25 juli hebben we ons allebei ziek gemeld. Den tourista is in het land.
    Toch is Seppe met een local op pad om de 2+2pk te repareren. Via de receptie van het hotel heeft Seppe iemand gevonden die in staat zou zijn om de 2+2pk tijdelijk op te lappen, te lassen, zodat we weer een beetje geruster over die geweldige wegen kunnen snorren. Als Seppe na een paar uur terugkomt is er goed en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de geit impassant een smeerbeurt heeft gehad en het minder goed nieuws is dat Seppe zijn twijfels heeft over het geleverde laswerk. Het wordt dus afwachten of de herstelling zal houden. Ter verdediging van de lasser moeten we zeggen dat de man met een heel basic installatie heeft moeten werken. Hij had geen laskap en de bagettenhouder was van betonijzer.
    Na deze harde labeur is het tijd voor ontspanning. Per taxi bezoeken we een paar hoogtepunten van Bukhara, Char Minar, De Ark en nog een paleis van één of andere overleden Sha. Dankzij enkele briefjes van 5000 kunnen we hier stiekem een blik achter de schermen werpen en impassant enkele mooie overzichtsfoto's maken van het historisch stadsgedeelte. Na dit kort bezoek stadsbezoek en een middagmaal bij Bella Italia keren we terug naar het hotel voor nog meer platte rust.
    Het is pas na zonsondergang dat we, bij voor ons meer normale temperaturen, nog een korte wandeling maken om nog spijs en drank en de Russische versie van Imodium aan te kopen.
    En zo eindigt ons bezoek aan Bukhara.

    26-07-2017 om 15:33 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De autobahn naar Bukhara
    Vandaag Maandag 24 juli moeten we van Xiva naar Bukhara, een afstand van 475 kilometer rijden en onze ervaring met de wegen hier in Uzbekistan doet ons vermoeden dat het een lange, zware en warme dag zal worden!
    Maar na een 50 kilometer bij het begin van de woestijn verschieten we toch wel even. Voor ons ligt een stuk autoweg zoals je ze enkel in Duitsland vind. Twee rijstroken perfecte autostrade, de autobahn. En dit voor meer dan 250 kilometer. Hier kunnen we opschieten en zal de 2+2 Pk weinig last hebben van de defecte achterophanging. Maar het laatste stuk van ongeveer 80 kilometer is het weer even slechte weg zoals gewoonlijk hier. Dus enorm goed oppassen om de putten in de weg zo veel mogelijk proberen te ontwijken om de ophanging te sparen.
    We geraken tenslotte zonder verdere kleerscheuren hier in Bukhara aan hotel Asia, van dezelfde keten als het hotel in Xiva. Het hotel hier is echter 10 dollar per dag goedkoper.
    Na een deugddoende douche gaan we in het restaurant aan de overkant nog eten want het eten deze middag stelde niet veel voor. Aangezien het nog niet zo laat is maken we nog even een wandeling langs de grote boulevard van de stad! Ook hier heerst weer een Scherpenheuvel sfeer. Kraampjes met allerhande spullen ,echt met de hand gemaakt. Tot je even beter kijkt en dan zie je waar het allemaal gemaakt is. Het is overal hetzelfde, zowel,hier als in België.
    En zo eindigt deze dag weeral zoals alle dagen, moe maar tevreden dat we kunnen slapen in een deftig bed.

    25-07-2017 om 08:43 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xiva
    Zondag 23 juli hebben we, net zoals de almachtige God de Vader, een rustdag genomen.
    Na een heerlijke nachtrust hebben we te midden van een bus Russen van een lekker ontbijt genoten en zijn op verkenning gegaan in het historische stadje Xiva. Ver moeten we niet gaan want het hotel is direct  tegen de stadswal aan de stadspoort gelegen. Maar het is hier hot, hot, hot. Dus bij het eerste kraampje dat hoedjes verkocht hebben we allebei een exemplaar aangeschaft om onze intussen kalende knikker te beschermen tegen de hevig zon. Xiva is een echt toeristisch stadje en dat word je direct gewaar aan de prijzen en de "Scherpenheuvel sfeer" die hier hangt. Het stikt hier ook van de buitenlandse toeristen en we horen weer allerhande talen op straat. Dus moeten we weer oppassen als we kritische opmerkingen maken over de passerende mensen. Er moest zo is een Hollander tussen zitten die wij stiekem een ongeoorloofde opmerking maken. Sorry voor de meelezende Nederlanders. Niks kwaad bedoeld, maar je weet hoe dat gaat met die Belgen en Hollanders moppen.
    Rond de middag werd het te heet op straat en in een lokaal restaurant hebben weer een Lachman schotel besteld voor de lunch. Google het maar eens, dan weet je wat we bedoelen.
    Gisteren hadden we aan de receptie gevraagd of zij een Laundry service hadden, want we werken niet graag tijdens ons verlof. We kregen prompt een formulier met de prijzen voorgeschoteld. Wel voor dat geld kunt ge beter alles in de vuilbak gooien en nieuwe kledij kopen. Dus na de middag hebben we in de koelte van de kamer, airco natuurlijk, ons wasje geslagen. Alles is misschien wel niet proper maar het stinkt toch niet meer. Het riekt nu naar het biologisch wasproduct dat Linda voor ons gekocht had. Dat wasproduct hadden we tot hiertoe alleen nog maar gebruikt om de auto te wassen. Sorry Linda, maar nood breekt wet. In Turkmenistan kun je een boete krijgen als je met een vuile auto rijd.
    Daarna vermaak na arbeid, zoals de harmonie van den Bond in Turnhout noemde, en zijn we lekker in het zwembad gesprongen om af te koelen. Zalig gevoel. Alleen in en uit het zwembad komen lag gevoelig omdat de vloertegels te heet waren. Daarna nog een dutje doen zodat de batterijen weer opgeladen waren en terug naar Xiva city. Veel van de museums waren echter al gesloten, alhoewel ze officieel tot 20:00 moeten openblijven, en na nog een wandeling door de straten zijn we terug naar ons geliefd restaurant gegaan voor het diner. We eten en drinken wat af, zodat onze broeken beginnen te spannen. De Seppe zegt dat het komt van al dat water drinken. Dat hoopt zich op en daardoor krijgt ge een dikke buik.
    NA deze deugddoende rustdag, voor de 2+2 pk, is het weeral tijd voor een douche en slapen zodat we morgen weer uitgerust de baan op kunnen voor een rit van ongeveer 470 km naar Buxhara.

    23-07-2017 om 19:12 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turkmeense-Uzbeekse grens overgang
    Zaterdag 22 juli arriveren we tegen 13:00 aan de grens overgang tussen Turkmenistan en Oezbekistan waarbij we vrezen daar nog even vast te zullen zitten.
    Het uitrijzen uit Turkmenistan verloopt trager dan verwacht want de ambtenaren willen gans de wagen uitladen en controleren of we geen bezwarend materiaal, voor Turkmenistan, het land uit willen smokkelen. En we hadden de pech dat we juist om 13:00 arriveerden, het tijdstip dat de ambtenaren aan hun lunch beginnen. Van 13:00 tot 14:00 heeft Seppe zodoende aan de auto kunnen sleutelen, want het laatste stuk weg in Turkmenistan is zo slecht dat er een "amortisseur", iets dat schokken opvangt, afgebroken is aan de 2+2 pk. Stipt om 14:00 begon het grote onderzoek van de heren en mevrouw van de douane, politie en andere departementen van Turkmenistan. Maar zoals gewoonlijk hebben we met het nodige geduld de test weer goed doorstaan. Eerst de auto volledig leegladen, laten controleren, daarna terug inladen en 100 meter verder rijden naar de ambtenaren van Oezbekistan, en daar de auto weer volledig leegladen laten controleren en terug inladen. We raken vree goed in da soort dingen. En elke keer komen we weer dingen in de auto tegen waarvan we zeggen, O ligt dat hier. De ambtenaren van Oezbekistan waren ook de eersten die onze kluis vonden en wilden weten wat daar inzat. Misschien dachten ze dat we ongeoorloofde zaken transporteerden voor deze of gene maffiabende.
    Rond 16:00 was alles weer ingepakt en goedgekeurd en konden we weer op pad.
    Eerst was het plan om in Nukus, het eerste stadje over de grens te stoppen en de nacht door te brengen. Maar omdat daar schijnbaar niet veel te zien is, en er weinig deftige hotels zijn, zijn we doorgereden naar Xiva. Hierdoor zijn we een paar dagen voor op ons reisplan en kunnen we ons een welverdiende rustdag veroorloven. Vooral de Seppe verdiende dat omdat de laatste kilometers echt afzien waren voor de chauffeur en de 2+2 pk. En dan heeft de kaartlezer hem nog de verkeerde kant opgestuurd zodat hij nog eens 8 kilometer terug moest rijden.
    Het was al donker toen we in Hotel Asia in Xiva aanbelandden. Na een beetje afdingen op de prijs konden we eindelijk aan tafel voor ons laat avond diner.
    En weer hebben we heerlijk geslapen. Zo goed zelfs dat geen van ons beiden de ander heeft horen snurken.

    23-07-2017 om 18:36 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bells of Hell
    Vrijdag 21 juli, de dag dat we de hel zien.
    In Grand Turkmen Hotel was het aangenaam verblijven. Eigenlijk een beetje decadent, maar we hebben er van genoten. En ik heb me hier door een Russische matrone laten knippen. Er waren reactie gekomen op mijn onverzorgd uiterlijk en hier in het Grand Turkmen Hotel was het de plaats om daar iets aan te laten doen. In het kapsalon van het hotel heb ik me een make-over laten aanpassen door de baard weer netjes kort en het haar terug in vorm te laten brengen. Enkel voor de "douche" heb ik gepast.
    Met een proper kopke zijn we dan vertrokken richting woestijn, meer bepaald de Gate of Hellin Derweze. Midden in de woestijn heeft men ooit naar gas geboord en daarbij is iets verkeerd gegaan. Men, de Russen, hebben in een holte geboord waardoor deze is ingestort en er een krater ontstond waaruit giftig gas ontsnapte. Om erger te voorkomen heeft men het lekkende gas aangestoken. Dit alles gebeurde in 1971 en sindsdien brandt het gas nog steeds. Je kan het eens googlen via Derweze of Darwaze. Je kan foto's en filmpje zien bij Seppe op Facebook. De krater is zo'n 70 meter in diameter. En omdat het effect 's nacht nog veel spectaculairder is, zijn we aan deze krater blijven slapen. Ook een speciale ervaring. Aan bezoek ontbrak het niet. Vlak in de buurt wonen nog enkele geiten en schapen hoeders in een Jurd, die ons kwamen wijzen op de gevaren van de woestijn. Volgens hen leven er schorpioenen en cobra's die 's nachts te voorschijn komen. We hebben echter niets gezien, maar voor alles zekerheid hebben we onze sandalen verwisseld voor stevig schoenen. Twee jongen Tsjechen die met een afgeleefde BMD 520 hier rondtoeren vereerden ons ook met een bezoek en toen ze vernamen dat wij met de 2+2 pk hier rondtoerden viel ook hun tong op hun schoenen, sandalen
    Na het nemen van de nodige nachtopnames van de krater en de sterren hebben we toch nog lekker geslapen, zonder last van schorpioenen of cobra's.

    23-07-2017 om 18:04 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 19 juli terug naar start, maar je hoeft niet naar de gevangenis
    Na een heerlijke nachtrust en lekker ontbijt, mag ook wel voor dat geld, eindelijk de rechte meet naar de grens.
    We dachten er nog een mooie dag van te maken, de landelijke route te nemen langs een idyllisch bergweggetje. Op zo'n 20 km van de grens, we hadden er intussen al zo'n 150 km op zitten, passeerden we zonder te stoppen een controlepost van het leger. Dat was niet naar die mannen hun goesting. Toen we enkele kilometers verder gestopt waren, omdat we verkeerd gereden waren, stopte er een brommer met een burger en een soldaat. We verstonden ze niet maar we konden aan hun manier van doen zien dat er iets niet juist was. We moeten mee terug naar de controle post en daar was het weer paspoort controle, veel over en weer telefoneren en met hand en tand maakten ze ons duidelijk dat we terug naar de hoofdbaan moesten rijden en via deze hoofdbaan naar de grens moesten rijden. Zo hadden we weer 2 uur achterstand op ons schema. Gelukkig stond er niets anders meer op het programma, dus al bij al viel het nog mee. We konden er, achteraf, nog flink mee lachen.
    Zo kwamen we laat in de namiddag aan in  het grensdorp Bajgiran waar we op 20 juli de grens moesten oversteken naar Turkmenistan.
    Nu nog even een onderkomen voor de nacht zoeken. Het enige plaatselijk hotel was gesloten maar er hing wel een telefoonnummer aan de deur. Wij kunnen ondertussen de cijfers al lezen in het Farsi. Dus ik even bellen, want Seppe zijn belkrediet was al op, en ja hoor we kregen een brave man aan de lijn en die zou binnen tien minuten de deur komen open doen zodat wij konden overnachten in het hotel. Hij contacteerde ook nog het lokale restaurant om ons een maaltijd te brengen en de plaatselijke wisselagent om onze laatste Rials om te wisselen naar de Manan van Turkmenistan. We hebben voor alle zekerheid onze slaapzakken maar uitgerold in de lobby van het hotel, want de bedden en het beddengoed betrouwden we niet. En beneden hadden we water, maar bij nader inzien hebben we dat ook niet gebruikt. Beter vies van je zelf dan van iemand anders was ons motto.
    En zo ging onze laatst nacht in Iran van start.
    Achteraf beschouwd kunnen wij van Iran alleen maar zeggen dat het een land is met vriendelijke en behulpzame mensen zijn. Van ons geen kwaad woord over Iran, wat de media in België of daar buiten ook mogen zeggen.

    20-07-2017 om 19:42 geschreven door De VierStannen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs