Nieuwe GAS-boete moet Roeselaars begrotingsgat dichten
Nieuwe GAS-boete moet Roeselaars
begrotingsgat dichten
Roeselare - Het Roeselaarse schepencollege heeft
in samenspraak met de politie het politiereglement aangepast.
Dit feit is op zich niet zo wereldschokkend, ware het niet dat er een
opmerkelijk richtlijn voor GAS-boetes bijkomt.
Tijdelijke maatregel om stadskas te
spijzen
Het is lang geen publiek geheim meer dat het Roeselaars bestuur met financiële
problemen kampt. De voorbije maanden
zocht het schepencollege al talloze manieren om het gat in de stedelijke
begroting te dichten. Tevergeefs, tot
deze middag de kogel door de Sint-Amandskerk was.
"Naast het beter controleren en strenger beboeten van foutparkeerders,
foutrijders en foutplassers willen we nu ook enkele andere zaken (strenger)
gaan beboeten", zegt Henk Kindt, schepen van Financiën.
Verboden
om een aprilgrappen uit te halen Naast
het beboeten van samenscholingen op de wekelijkse marktdag is de meest
opmerkelijke nieuwe regel het sanctioneren van een
aprilvisgrappenmaker. Wanneer een
burgerwacht of een politieagent getuige is van bijvoorbeeld het opkleven van
een aprilvis of het uithalen van een een-aprilgrap, kan de een
aprilvisgrappenmaker onmiddellijk een boete van 50 tot 250 euro krijgen. Het
bedrag is afhankelijk van het soort grap.
Zo wordt het opkleven van een een-aprilvis gezien als een grap van de laagste
categorie. Deze zal beboet worden met 50 tot 75 euro, afhankelijk van de
grootte van de aprilvis.
Een persoon iets op de mouw spelden (zowel letterlijk als figuurlijk) of iemand
pralines cadeau doen met een walgelijke vulling worden aanzien als een grap van
de tweede categorie. Deze aprilvisgrappen worden beboet tussen de 100 en 175
euro.
Tot slot volgt de derde categorie met boetes tussen 175 en 250 euro. Mensen laten schrikken, eigendommen verstoppen en andere een
aprilvisgrappen vallen onder deze categorie.
Aprilvisgrappen
behoren niet tot het cultureel erfgoed Op
de vraag of het classificeren van een aprilvisgrappen onder de GAS-boetes geen
inbreuk is op het cultureel erfgoed antwoordt cultuurschepen Kris Declerq
formeel: "Een aprilvisgrappen zijn sinds mensenheugenis een irritante
zaak. Als kind kreeg ik altijd pralines met mosterd, koffie met zout en lieten
ze mij schrikken. Hadden deze boetes
toen al bestaan waren de stad en ikzelf schatrijk!"
Gaia
reageert verheugd
"Al jarenlang proberen wij de discriminerende feestdag tegenover de vissen
uit de wereld te helpen. Ieder jaar opnieuw zien vissen zichzelf karikaturaal
afgeschilderd worden op 1 april. Wij zijn blij te zien dat Roeselare een
voortrekkersrol speelt om deze dag tegen te gaan!" reageert Michel
Vandenbosch, voorzitter van GAIA, verheugd.
Welke
steden volgen?
Alveringhem, Poperinge, Reninge, Izegem, Lendelede, Veurne, Ingelmunster en
Spiere lijken ook gewonnen voor dit idee. De schepencolleges van de opgesomde
gemeentes beraden zich deze week nog of ook in hun gemeente deze GAS-boete
ingevoerd zal worden.
Vaticaanstad - De
kogel is door de katholieke Kerk. Eind februari legt Paus Benedictus XVI zijn
pontificaat neer. Officiële bronnen meldden dat hij wegens gezondheidsredenen
deze beslissing nam. Onze redactie vernam via een informant ter plaatsen een
ander verhaal.
Al jarenlang zou de paus in
het uiterste geheim werken aan de bouw van een grote boot. "De paus is al
altijd geïntrigeerd door verhalen uit het Oude Testament. Een jongensdroom van
hem is het nabouwen én naspelen van het verhaal van de Ark van Noah."
meldt ons de informant.
Luxe-eiland nabij Nieuw - Zeeland
Naar alle
waarschijnlijkheid zal de paus met zijn fregat richting Nieuw - Zeeland varen.
Enkele maanden terug werden enkele paradijselijke eilanden er te koop
aangeboden en intimi van de paus lieten weten dat een van de nieuwe eigenaars
de paus zelf zou zijn.
De bouw van een luxueus paleis is ondertussen al vergevorderd. Wellicht nam de
paus zijn beslissing begin januari, toen de Nederlandse koningin Beatrix haar
afscheid aankondigde.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat, na navraag bij de Nederlandse
luchtvaartmaatschappij KLM, er een ticket richting het Nieuw-Zeelandse eiland Popeland
gereserveerd ligt.
Bijna alle dieren mogen mee
Onze redactie kon al een
voorlopige lijst van dieren inkijken die de paus op zijn reis mogen
vergezellen.
Opmerkelijk is dat twee diersoorten ontbreken. Enerzijds mogen er geen slangen
mee. "Slangen worden al sinds oudsher als onbetrouwbaar beschouwd. Het is door
de slang dat Eva in de tuin van Eden in verleiding tot het eten van de appel
werd gebracht" verklaart professor kerkelijk recht Rik Torfs. Anderzijds
mogen geen salamanders mee op de boot. Voor de reden hiervoor is het voorlopig
nog koffiedik kijken. Aangezien de paus uit eigen wil aftreedt zal deze
beslissing wellicht ook uit eigen wil genomen zijn.
Dit feit is een tegenvaller voor ons land gezien het feit dat in Brussel het
grootste salamanderreservaat ter wereld gevestigd is. In een reactie meldt
Raymond Jonckheere, voorzitter van het reservaat ons dat hij alles in het werk
zal stellen om de salamander toch op de ark te krijgen.
Wellicht wordt het nog wachten tot begin deze zomer vooraleer Paus Benedictus
XVI witte rook uit de ark laat komen. Alle dieren in Rome krijgen wordt alvast
een huzarenklus.
Jacky Lafon liet alvast weten zich beschikbaar te houden om iedere avond de
dieren op de ark te entertainen.
Magnetische wagen creëert mogelijk tienduizenden jobs
Magnetische
wagen creëert mogelijk tienduizenden jobs Koolskamp - In het Vrij Technisch
Wetenschappelijk Instituut (VTWI) van Koolskamp zijn de laatstejaars er in
geslaagd een nieuw soort wagen te ontwikkelen die werkt op magnetisme. "Zoals
algemeen geweten is heeft een magneet een positieve en een negatieve pool"
start leerkracht Robert Leeman. "Door
een eenvoudige proef omtrent de afstotings- en aantrekkingsmechanismen van magneten
kwam een leerling met dit idee op de proppen." vervolgt Leeman.
Einde
tijdperk van de uitlaatgassen?
Het feit dat de wagen volledig op magnetisme werkt reduceert het gebruik van
brandstoffen enorm.
Leerling Frederic Van Oosterwijck legt uit: "De motor bestaat uit twee
hoofdmagneten. We gebruikten het systeem van antiferromagenetisme. Om de wagen
te starten breng je twee positief geladen magneten bij elkaar. Doordat deze van
elkaar afgestoten worden, duw je een magneet als het ware verder. Wanneer de
ene magneet de andere nadert beginnen ze
te roteren rond hun eigen as. De ene magneet hebben we gekoppeld aan de
voorwielen, waardoor deze in beweging komen. Om te remmen wordt via een
vernuftig systeem de magneet gedraaid waardoor de negatieve en positieve pool
tegenover elkaar komt te staan en de wagen afremt." Leerling Josse Becky
vervolgt: "Het is niet zo dat de wagen in een klap tot stilstand zal
komen, door de instellingen van de gas- en rempedalen aan te passen zal de
bestuurder zelf kunnen beslissen hoe snel de wagen vertrekt en tot stilstand
komt."
Magnetisme wordt tegenwoordig al in bepaalde boten en sommige monorailtreinen
gebruikt. Het is een unicum dat magnetisme nu ook in wagens aangewend zal
worden.
Dhr. Leeman merkt tevens op dat door de vrijgekomen magnetische energie de
boordapparatuur zoals lichten, GPS, ruitenwissers, e.d. zullen kunnen werken.
Meer
mogelijkheden voor GPS-gebruik
De Gentse Universiteit (UGent) liet al weten geïnteresseerd te zijn in dit
project. Professor Pol Noorsen verklaart "Doordat kompassen op magnetisme
werken lijkt het ons interessant om het GPS-systeem aan de magnetische wagen te
koppelen. We zijn van mening dat het GPS-gebruik zichtbaar versneld kan werken
doordat de wagen als kompas kan fungeren. Hierdoor zal de GPS enerzijds sneller
werken en anderzijds stukken nauwkeuriger."
"We zijn er ook van overtuigd", vervolgt Noorsen, "dat we in de
UGent het systeem van een magnetische wagen nog meer op punt zullen kunnen
zetten. We hopen dan ook de laatstejaars van het VTWI hier volgend jaar te
mogen verwelkomen.
Internationale
oliemarkt reageert ongerust
Werenfried Koolzaad, gedeputeerde van British Petroleum laat weten dat door
deze uitvinding de olieprijzen in vrije val zouden kunnen gaan. "De
automobielsector is onze grootste afzetmarkt, wanneer wagens geen fossiele
brandstoffen meer nodig hebben daalt de vraag en zal overeenkomstig de prijs
drastisch dalen." reageert Koolzaad.
Of we ooit in een magnetische wagen zullen rondrijden is nog de vraag.
Momenteel zit alles nog in de ontwikkelingsfase. Verwacht wordt dat in 2014 de
eerste testritten zullen gemaakt worden.
Enkele grote autofabrikanten zoals Ford en Volvo lieten zich al ontvallen erg
geïnteresseerd te zijn in dit prototype. Beiden willen meewerken aan de
ontwikkeling van deze wagen en willen de productie mogelijks in Vlaanderen
vestigen.
De autovakbonden reageren alvast optimistisch, "Een echt Vlaams idee moet
in Vlaanderen ontwikkeld en geproduceerd worden", is bij de drie grote
vakbonden eensgezind te horen.
Economisch
relanceplan uit onverwachte hoek Brussel -
Nu de economie al jaren in het slop zit, komt de regering met een voorstel om de
economie structureel uit het slop te halen.
Zo worden alle jaartallen voor de rest van het decennium in twee delen
opgesplitst. Momenteel leven we dus in
het jaar 2013A zodoende dat na 6 maanden we de overgang naar 2013B zullen
vieren.
Minister van Financiën Steven Van Acker (CD&V) licht toe: "Ieder jaar
merken we een ongeziene, stijgende omzet rondom de jaarwisseling. Mensen kopen
cadeaus, bestellen een feestelijke dis en gaan twee dagen op rij tot in de
vroege uurtjes uit. Hierbij maakt men al dan niet gebruik van het openbaar
vervoer of taxidiensten."
Geen extra wettelijke feestdag
"Het
concept", vertelt Van Acker, "komt van een oud Germaans gebruik, de
zomerzonnewende. Om te voorkomen dat we een extra wettelijke feestdag moeten
inlassen zal de extra jaarovergang niet plaatsvinden op een bepaalde datum,
maar telkens in het eerste weekend van de maand juli. Dit jaar vieren we dus Nieuwhalfjaar 'B' op 7
juli, Oudhalfjaar valt dusdanig op 6 juli." We zijn er dan ook als
regering van overtuigd dat dit feest op bijzonder veel bijval zal rekenen bij
de totale bevolking. "Overigens is het niet de bedoeling dat werkgevers
hun werknemers een extra eindehalfjaarspremie zullen geven. Men kan wel het
vakantiegeld deze benaming geven." stelt Van Acker.
De eerste ruwe schattingen zouden wijzen op een halfjaarlijkse extra inkomst
van om en bij de 325 miljoen euro.
Verbod op stedelijk of gemeentelijk
vuurwerk
Ondanks het feit dat dit een feestelijk Nieuwhalfjaarsfeest moet worden, is het
voor alle steden en gemeenten verboden om een vuurwerk te organiseren. "Het is niet de bedoeling dat er nergens
vuurwerk te bezichtigen zal zijn, ik verwacht dat de burgers zelf het
initiatief zullen nemen om een groots vuurwerk op poten te zetten."
reageert Van Acker. Wellicht ziet de regering hier een besparingsmaatregel voor
de steden en gemeenten in. Jaarlijks spendeert een stad of gemeente die een
vuurwerk organiseert gemiddeld tussen de 20.000 en 65.000 euro.
Feestelijke algemene repetitie op de
Vlaamse feestdag
Vlaams viceminister-president en minister van binnenlands bestuur Geert
Bourgeois (N-VA) ziet in deze maatregel een manier om van de Vlaamse Feestdag
een Vlaamse feestweek te maken. "Sowieso zal de economie een gunstige
invloed ondervinden van deze maatregel. Mijn grote vrees is dat in het licht
van deze nieuwe feestdag, de Vlaamse feestdag wat aan kleur zal verliezen. Wij
zullen als Vlaamse regering dan ook toezien dat de feestelijkheden rondom de
Vlaamse feestdag niet zullen moeten inboeten." meldt minister Bourgeois.
"Ik bestel alvast 2 kisten champagne", gaat hij verder, "een
voor Oudhalfjaar en een voor de Vlaamse feestdag!"
José Manuel Barrosso en ECB willen
debat in Europees Parlement
In Europa werd de beslissing met enthousiasme onthaald. Om de algemene Europese
economie uit het slop te halen voelen veel Europese landen zich geroepen om
zich achter dit voorstel te scharen. Zo willen José Manuel Barrosso en de Europese Centrale Bank (ECB) hierover debatteren in het Europees parlement.
Door dit voorstel gingen de aandelen van de Champagne-, Cava-, en
Proseccoboeren als een pijl de lucht in.
België (en Europa?) kan zich alvast klaarmaken voor de feestelijkheden op 6
juli!
Valencia -
Professor dr. Diëgo Sinbarba van de universiteit in Valencia beweert een
wondermiddel gevonden te hebben dat ongewenste haargroei bestrijdt. "Het zat er al lang aan te komen, maar
na jaren van research hebben we eindelijk gevonden hoe we droogstoppels de
wereld uitkrijgen!" meent dr. Sinbarba.
Uit recente studies blijkt dat de Spaanse bevolking het meest last heeft van
droogstoppels. Kwatongen beweren dat met de komst van de crisis het aantal
exponentieel is toegenomen.
Moeilijk maar logisch
proces
Dr. Conbarba verklaart dat het wondermiddel een logisch gevolg is van een
samensmelting van reeds gekende medicijnen of chemische substanties. "Uit jarenlang onderzoek bleek dat het
narcotisch middel N2O als gevolg had dat heel wat anesthesisten hun
droogstoppels verloren. Uiteraard gaat
het hier om een gas, maar via tal van processen hebben wij een residu in poedervorm
kunnen creëren. Verder hebben we deze substantie samengesmolten in een capsule
met C2H6O. Eén pil
'Barbeír' volstaat om de
droogstoppels voor minstens een dag te laten verdwijnen!" klinkt dr. Sinbarba
enthousiast.
In de medische wereld wordt het nieuwe middel alvast met groot enthousiasme
onthaald. Toch wijst de WGO (Wereld
Gezondheidsorganisatie) voor mogelijk verkeerd gebruik. Zo is het product geschikt voor zowel mannen
als vrouwen boven de 18 jaar.
Momenteel is men nog volop aan het onderzoeken of het geneesmiddel geen
schadelijke gevolgen kan hebben voor mensen met droogstoppels onder de 18.
Feministenorganisaties
wijzen met de vinger
Conchita Conbigote van de feministenorganisatie 'Exuberante' vermoedt dat dit
een aanval is op de vrouw in de maatschappij. "Veel Spaanse mannen kunnen er niet mee om dat hun vrouwen droogstoppels hebben. Ik zie het product al verschijnen onder de
kerstboom of als geschenk bij een huwelijksjubileum. Het is een pure provocatie voor de moderne
vrouw met droogstoppels!" klinkt Conbigote strijdvaardig.
Na het horen van deze kritiek stuurde dr. Sinbarba haar meteen een maanddosis
van het nieuwe product Barbeír.
West-Vlaamse provincieraad neemt meteen unaniem een grote beslissing
West-Vlaamse
provincieraad neemt meteen unaniem een grote beslissing Brugge - In
het kader van het toenemende oorlogstoerisme ter herdenking van de Eerste
Wereldoorlog nam de West-Vlaamse provincieraad deze middag een ingrijpende beslissing. Gezien het feit dat het overgrote merendeel
van de toeristen uit Ierland, Groot-Brittannië of uit Amerika afkomstig zijn,
leek het de raad aangewezen om een wijziging in tijdszone van West-Vlaanderen
door te voeren. Overigens is de raad van
mening dat deze wijziging zowel economische als biologische perspectieven
biedt. Zo kunnen de bedrijven meer profiteren van het daglicht en besparen zo op
elektriciteit. De West-Vlamingen zullen van hun kant profiteren van het feit
dat hun biologische klok terug in overeenstemming komt met de biologische
aardklok.
Lea Van Acker, die in de oppositie zetelt voor N-VA was meteen gewonnen voor
het voorstel. "De Eerste Wereldoorlog moet blijven deel uitmaken van ons
erfgoed. In die zin lijkt het onze
fractie een meerwaarde wanneer we door de tijdszone te veranderen nog meer
toeristen kunnen hierheen krijgen. Overigens biedt deze beslissing een kans om
in West-Vlaanderen op een kosteloze manier met de crisis om te gaan."
De idee achter de tijdzonewissel is tweeledig. Enerzijds zullen de Ierse en
Britse toeristen geen aanpassingsmoeilijkheden hebben wanneer ze de provincie
bezoeken op hun normale uitgaansuren en anderzijds zullen Amerikaanse toeristen
een uur jetlag inhalen. "Dit
betekent concreet dat ze een uur sneller geld zullen investeren in onze
provincie" zegt Katrien Quaestors van Open VLD.
Daniël Groenvynck, raadslid voor Groen!, is dan weer van mening dat het
aanpassen van de tijdszone een positief gevolg zal hebben voor de modale
West-Vlaming. "Iedereen zal 's ochtends vol groene energie opstaan door
het extra uurtje slaap!" meent hij. Ook Jozef De Vlaeminck, CD&V'er
met nauwe banden in Diksmuide, is in de wolken met het besluit. "Door dit
besluit kunnen we Diksmuide nog meer op de kaart zetten! De IJzertoren en de
bijhorende site kunnen hierdoor dagelijks twee uur langer openblijven, zo
kunnen we een nog grotere toevloed van toeristen, schoolkinderen en veteranen uit
de Eerste Wereldoorlog verwelkomen."
Socialist Mark Xanders vindt dit het bewijs dat de provincieraad haar nut
bewijst. "We hebben onze horloges allen gelijk gezet om zeker te zijn dat
we allen in de zelfde tijdszone zouden zitten, een prachtig voorbeeld van
samenwerking!" Ook Charles Dewaal van Vlaams Belang is opgetogen:
"Door onze tijdszone gelijk te stellen met die van Groot-Brittannië zullen
vluchtelingen enerzijds sneller ons land verlaten en anderzijds wordt het
tijdsverschil met hun thuisland te groot om ons koninkrijk België als
vluchtland te kiezen."
Door de nieuwe tijdszone verandert de Europese tijdszonekaart drastisch. Hierdoor zullen heel wat schoolatlassen
onbruikbaar worden. Door de verandering sluit West-Vlaanderen zich aan bij de
tijdszone die momenteel al gold in Groot-Brittannië, Ierland en Portugal. De
tijdszone wordt feestelijk ingewijd op 31 april 2013, op Sint-juttemis, de
patroonheilige van de tijd.
Volgt
Nord-Pas-de-Calais?
Over
de Frans- West-Vlaamse grens wordt deze beslissing met argusogen gevolgd. In de wandelgangen gonst het van de geruchten
dat de franse regio zich ook zou aansluiten bij deze beslissing. De
woordvoerder van de regio liet weten dat een dergelijke beslissing de economie
en het toerisme ten goede zou komen. Voor verdere commentaar was niemand
beschikbaar.