Inhoud blog
  • De Meester
  • Albert De Deken als schaker
  • Die gele fond, oei!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het Leven van een Kunstschilder
    nu 100 jaar
    11-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Meester

    Een hedendaagse kunstschilder en oud leerling van De Deken, Louis Wuytack, schreef me onlangs een interessant bericht via FB. Ik citeer: De Deken was misschien de leraar die achteraf het meeste invloed op mij heeft gehad vooral dan zijn attitude als o.a boeddhist ..als mens dus. Maar mens en kunstenaar moet een geheel zijn, probeerde ik. Is zo, indeed, alles is een organisch holistisch geheel van samenlevende en werkende energie. De dingen vast te leggen in hun beweging constant wisselend was iets wat me bleef aanspreken in zijn tekeningen in de beroemde "Rusley" boekjes en zijn schilderijtjes .


    Albert De Deken was geen boeddhist, wel een Satsanhi. Meditatie en vegetarisme staan daarbij centraal. Naar aanleiding van zijn eerste reis naar de Punjab waar de Sant Satguru, de levende meester, Maharaj Charan Singh, woonde en werkte vertelde De Deken me het volgende. Ik had vóór ik naar India vertrok tekenpapier, aquarel en penselen en houtskool klaargelegd om mee te nemen. Mijn kleine schetsboekje had ik altijd bij.
    Bij een van de toespraken van de meester had ik stiekem zijn portretje gemaakt.
    Ik kreeg de kans een persoonlijke audiëntie bij te wonen samen met mijn echtgenote Lya. Ik vertelde de Meester dat ik tekenles gaf aan de academie, maar dat ik tot mijn spijt het tekenpapier, verf en penselen thuis vergeten was.
    Zijn fijne glimlach sprak boekdelen en ik begreep dat ik hier niet kwam om te schilderen maar om te leren en te luisteren naar de woorden en verhalen van deze Guru!

    11-04-2015 om 20:52 geschreven door De Deken Albert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert De Deken als schaker

    Mijn goede vriend Edgar Van der Wildt eerste schaakbord van de personeelsclub Union Solo, leerde mij schaken. Het schaken passioneerde me uitermate "Ik voelde me sterker worden en begreep de kunst om al enkele stappen vooruit te denken".

    Op een dag zag ik in de lerarenzaal van de academie twee confraters aan een schaakbord gekluisterd. Een van beide was mijn vriend Remy Cornelissen, hij merkte me op en vroeg onmiddellijk of ik een partijtje schaak tegen hem aandurfde.

    Ik heb het te druk, ik moet de kinderen afhalen, nu niet enz, enz. Om eerlijk te zijn ik voelde me nog veel te onzeker om tegen deze geoefende meester te spelen.

    Op een dag passeerde ik langs de boekenafdeling van de Grand Bazar aan de Groenplaats. Mijn oog viel op een boekje geschreven door Dokter Max Euwe (1901-1981), een grootmeester en de schaakkampioen van Nederland. In het boek stonden de oplossingen van vele schaakvraagstukken uitgelegd. Thuis speelde ik dan de partijtjes rustig na.

    Enkele weken later vroeg Remy of ik wilde komen kijken naar zijn nieuwe atelier in de Jacob Jacobstraat. Op zijn atelier, stond het schaakbord gereed. Nu kon ik niet meer terug en ik had géén tegenargument meer en moest aan de slag. De eerste partij was al snel gespeeld en werd door mij glansrijk verloren. Remy had een topdag en hij was ook de winnaar van de 2de partij. Ik werd er ongemakkelijk van en daagde hem uit voor een volgende partijavond. Mijn inspanningen, de raadgevingen van Edgar en de oefenpartijtjes met het boek van Dokter Euwe kregen al meer vat op het spel. De schaakpartij ging gelijk op, ik verloor nog wel maar kon de concentratie en mijn stress al veel beter beheersen. De volgende maal zou het mijn avond worden, ik voelde de competitiekoorts opkomen, de sportman en winnaarsmentaliteit was zeker nog aanwezig. De finale avond zou niet meer lang op zich laten wachten. Ik voelde me nu ook top, partij 1 een makkie ik speelde met wit een opening van dokter Euwe na, waarop Remy een slecht antwoord gaf. Partij 2 werd weer door mij gewonnen en ik kon me niet bedwingen te schaterlachen. Er was nog voldoende tijd om aan een 3 de partij te beginnen. Remy, die kettingroker was verdween nu echt in de giftige rookwolk. Een derde verloren partij kon echt niet, die vernedering zou hij niet tolereren. Het geluk stond die avond aan mijn zijde en de partij eindigde op een remise, een onbesliste partij.

    Toen we die avond afscheid namen, namen we ook afscheid van ons schaakbord.

    We hebben nooit meer gespeeld, we wilden vrienden blijven!

     

    Notities: gesprekken tussen Albert De Deken en Christian Goedtkindt (1990)

     

    Remy Cornelissen (Turnhout 1913 - Antwerpen 1990) beeldhouwer, lithograaf. Leraar Academie Antwerpen, Koninklijk Atheneum Berchem)

     

    11-04-2015 om 20:49 geschreven door De Deken Albert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die gele fond, oei!

    Mijn leraar professor Isidoor Opsomer, de Baas van het Nationaal Hoger Instituut, kwam op een goede dag in mijn schildersatelier aan de Blindestraat binnen.

    Hij zei onmiddellijk ietwat geïrriteerd "Manneke wat zijt ge nu aan het doen, die gele fond, oei!".

    Ja, ik was een studieportret aan het maken met als achtergrond een knalgele achterwand, een fond zoals wij zegden. Opsomer gaf verder geen commentaar, niet van 'doe dit maar weg' maar ook niet van 'doe maar voort'. De Baron verdween uit mijn atelier, stiller dan dat hij gekomen was. Ik besloot het er toch maar op te wagen en de gele kleur ongemoeid te laten.

    Een hele tijd later nodigde Opsomer me uit voor een atelierbezoek op zijn thuisadres Maria Theresialei, 13 te Antwerpen. Ik vond dit enigszins vreemd maar was toch aangenaam verrast om dit Maison de Maître te mogen visiteren. Ik belde aan en werd door zijn knecht naar het atelier begeleid. Het majestueuze trappenhuis hing vol met portretten van allerlei prominenten, van koning Albert I tot ministers en burgemeesters.

    De deur van de ontvangstruimte stond op een kier en Opsomer wandelde me tegemoet. Eens binnen leidde mijn schildersoog me naar de schildersezel waarop een portret tentoongesteld stond met, je raad het al, een knalgele fond. Ik stond perplex, als genageld op het houten parket. Neen dit kon hij niet maken, maar de durf om hem hierover iets te vragen ontbrak me. De meester, den baas, professor en meneer Directeur, daar kon ik echt niet tegenop. Het feit dat de gele fond nu van hem was geworden stond ontegensprekelijk vast en stemde me toch teleur. Wat een ego had die man toch. Maar de gedachte dat ik Opsomer iets had bijgeleerd troostte mij enigszins.


    02-03-2015 om 23:24 geschreven door De Deken Albert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs