Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
16-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hirtshals, Noord Denemarken

Weer hetzelfde weer, had vandaag wel regelmatig eens mee.
Verder was het vandaag een aangename, rustige en weinig sensationele rit.
Wel opvallend was het kerkje van Vennebjerg (foto 1), op een top van 68 meter hoog vlak bij de kust fungeerde het vroeger ook als baken voor de schippers. Ondertussen was ik dus de kust genaderd en de laatste 20 kilometer naar Hirtshals liepen door bossen en duinen.
Hirtshals, Noord Denemarken. 16 dagen, 1441 kilometer. Een normale fietsvakantie zou hier kunnen eindigen (in dat geval waarschijnlijk iets rustiger, gespreid over 3 weken). Dit geeft wel een beetje een raar gevoel, je hebt het gevoel dat je al behoorlijk wat gedaan hebt (en dat is ook best wel) maar tegelijkertijd gaat het nu pas echt beginnen: ruim 2000 kilometer Noorwegen, om dan nog maar het keerpunt te bereiken. Ik heb dus in relatief korte tijd 4 landen doorgefietst maar het vijfde zal dus iets langer duren.
Mijn gemiddelde dagafstand zal in Noorwegen wel wat zakken, veel zal afhankelijk zijn van het beschikbare logement.
Ik wil bij het afsluiten van dit eerste deel, op de vooravond van Noorwegen, ook iedereen danken die al eens een commentaartje achterlaat. Het is telkens leuk om die 's avonds te lezen en ze zijn wel degelijk een steuntje in de rug.
Het ticket voor de ferrie morgen is ondertussen gekocht.
Morgen wordt een halve rustdag:
Iets langer in bed, om 08.30 ontbijt, tegen 10.00 check-out, nog een koffietje in het centrum, om 11.00 aanmelden en om 12.15 afvaren.
Aan de overkant een logement opzoeken, in principe in herberg (zoals vandaag) en daarna mezelf eens goed trakteren om de aankomst in Noorwegen te vieren.
Km vandaag: 82
Km totaal: 1441









16-05-2009, 18:29 geschreven door Danny  
15-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug in het spoor van de Vikingen
Hoera, de zon heeft gewonnen.
De zon heeft gisteravond uiteindelijk de wolken toch verdreven en ik heb nog lang buiten aan mijn keukentje mogen genieten. Om 8 uur kreeg ik daar het gezelschap van een 20 leden van de lokale scouts groep die in de verlaten camping het ideale terrein zien om hun aktiviteiten te houden. In 4 groepjes van 5 hielden ze een soort spel zonder grenzen parcours. Zij hebben het iets langer volgehouden dan ik maar om 10 uur was alles weer stil.
En vanmorgen, na een volledig droge nacht, wakker geworden onder een blauwe hemel. De beslissing om door te rijden gisteren bleek dus toch de juiste, wie maalt er nog om een buitje onderweg na zo een avond en een morgen.
Vandaag zou een prachtige dag geweest zijn, als het niet was van die verdraaide, koude wind die vandaag nog even extra aantrok. Zoals het nu was, was het een mooie dag maar niet altijd een aangename.
Overigens komt die wind hier niet echt onverwacht, Denemarken is nu eenmaal een winderig land. De zee is hier nooit echt ver weg en zoals het bij ons aan de kust meestal een beetje harder waait, zo waait het in Denemarken gewoon altijd een beetje harder. Zij zijn niet voor niets de pioneers in windenergie geweest.
En zo ging het dus terug in het spoor van de Vikingen.
Maar eerst nog even verder terug, naar het hunnebed in Blaere, daterend van omstreeks 2500 voor Christus (foto 1).
Daarna ging het langs Aalborg naar Lindholm Hoje (foto 2). Daar heeft men op een heuvel een groot aantal graven ontdekt, sommige zelfs al van voor de vikingtijd. Van 700 begraven mensen heeft men sporen gevonden. Aan de hand van die graven heeft men ook een evolutie in de begraafmetode opgemerkt, van begraving naar crematie en terug naar begraving tegen het einde van de periode die liep van het 500 tot 1000 na Christus. Naast de heuvel is een klein museum aan de Vikingen en aan de omgeving door de jaren.
Omdat het vandaag met de wind toch een zware rit was heb ik me in de cafetaria van het museum getrakteerd op koffie en taart.
Bij het vertrek vanmorgen was ik nog van plan om van Lindholm terug te rijden naar Aalborg, maar waarom een 7 Km terugrijden om die morgen ook weer terug te moeten doen wanneer het ideaal kampeer weer is (op een plaatsje uit de wind).
Zo kwam ik dus terecht op Lindholm camping. De camping opent officieel pas op 1 juni en alles is nog niet volop operationeel, maar ik mocht me toch plaatsen en wel aan halve prijs. De camping is leuk gelegen aan een klein meertje, maar met aan de andere kant van dat meertje een vrij drukke weg. Toch ga ik me vanavond nog even aan de kant van dat meertje zetten met een biertje.
Op de derde foto: ikzelf aan het werk in een hoek van de waszaal van de camping.
Km vandaag: 78
Km totaal: 1359







15-05-2009, 19:30 geschreven door Danny  
14-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wisselvallig
Silkeborg is op een zaterdag middag in de zomer schijnbaar drukker dan op een woensdag avond in mei, mijn "uit eten" gisteren werd uiteindelijk een take-away lasagna die overigens wel gesmaakt heeft.
Vandaag was op zijn minst wisselvallig te noemen.
Het begon vanmorgen koud en mistig, ik heb handschoenen en mutsen gezien onderweg.
Na een uurtje brak de zon stilaan door en warmde de zaak een beetje op maar even later ging het allemaal een beetje op en af met de wisselende bewolking.
Zo ging het over rustige wegen langs bos en heide. Tegen de middag uiteindelijk toch mijn regenvestje moeten aantrekken, het was tenslotte toch al een paar dagen geleden. Onder de lichte regen ging het naar en door Viborg, het weer nodigde niet echt uit tot een rustige bezichtiging.
Het is overigens hier dat die rare fransman, van enkele dagen geleden in Gluckstadt, aan zijn "wandeling" naar Compostella begon.
Viborg was een optie om te overnachten vannacht (in herberg) maar omdat zowat 55 Km en pas kort over de middag me toch een beetje kort leek en het me (met het oog op morgen) beter leek van nog wat door te gaan, besliste ik ondanks de lichte regen toch verder te fietsen om te gaan kamperen in Alestrup. Het leek trouwens te beginnen op te klaren in die richting.
Nadat ik even voorbij Viborg nog piknikte, bleek het enkele kilometers verder toch niet de beste beslissing geweest te zijn. Nu openden de regensluizen hun poorten pas ik en werd ik nat, nat, nat!!!
Uiteindelijk minderde de regen toch terug en toen ik in Alestrup toekwam kon ik zelfs in redelijk droge omstandigheden mijn tentje opstellen.
Ik kwam hier in Alestrup toe op een kleine, verlaten camping, praktisch onder de kerktoren. Ik vond twee trekkershutten, vier momenteel verlaten caravans, een sanitair blokje mét keukentje en een receptie hutje met daarop de mededeling: installeer je maar al, de manager zal contact opnemen (vrij vertaald uit het engelsp). Eerst even gecontrolleerd of alles open en in werkende staat was, wat inderdaad het geval bleek, en me dus geïnstalleerd.
Ondertussen heb ik goed gedoucht, bezit genomen van het keukentje en mijn soepje en mijn pasta schotel genuttigd maar de manager heb ik verlopig nog niet gezien.
Ondertussen strijden buiten de zon en de regen voor het overwicht. Momenteel is het weer droog maar de wolken blijven in de buurt. Hoe dan ook, hier zit een tevreden man.
Km vandaag: 93
Km totaal: 1281







14-05-2009, 18:06 geschreven door Danny  
13-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verder in het spoor van de vikingen
Prachtige lentedag vanmorgen.
Vannacht in mijn kleine individuele kamertje goed geslapen, al koelde het onder de wolkenloze hemel wel behoorlijk af.
Vanmorgen dan dus verder getrokken. Zoals ik gisteren zei, houd ik niet zo veel van de grindwegen waarlangs mijn route me nogal eens leidt. Om vandaag in het spoor van de Vikingen te blijven moest ik er echter wel enkele nemen.
De eerste was echt niet aangenaam, maar er was geen alternatief om langs Klebaek Hoje te passeren. Naast twee prehistorische grafheuvels licht daar ook een groot vikinggraf (foto 1). Origineel was het door 60 grote stenen afgezet in de vorm van een schip, 45 meter lang en 6 meter breed. Van die 60 zijn er nog 9 originele stenen aanwezig, de grootste op de kop is een 2 meter hoge runesteen.
De tweede grindweg is een oude spoorweg en viel best mee. Die leidde me o.a. langs het oude stationnetje van Ravning, waar ook de restanten van een stuk brug van de vikingen gereconstrueerd is. De originel brug had een lengte van 800 meter met een breedte van 5 meter, ze rustte op 1800 boomstammen. Ze werd in 979 gebouwd om snelle troepenverplaatsingen mogelijk te maken bij een aanval op Haithabu in het zuiden.
Bij het stationnetje besloot ik voor een rustige piknik. Een kwartiertje later kwam er echter een bus (mijn pad kruistte daar een weg) wat oudere dagjestoeristen met hetzelfde idee, gedaan met de rust dus.
Vandaar ging het richting Jelling. In de omgeving van Jelling ging het golvende landschap ineens wel erg golven, met golven van 8 a 9 % en hoogtes van meer dan 100 meter (alles samen heb ik vandaag toch zo'n 800 hoogtemeters verzameld). Ik herinnerde me van vroeger wel het landschap wat golfde maar niet dat het zo stevig was. Ik veronderstel dat als je de gashendel maar moet opendraaien dat het zo niet opvalt.
In Jelling ging het dan naar waarschijnlijk de bekendste runestenen van Denemarken, toapasselijk de Jelling-stenen genoemd (foto 3). De stenen staan aan een leuk kerkje dat tussen 2 prehistorische grafheuvels (je ziet ze echt overal, grafheuvels en runestenen) gebouwd is.
Omdat mijn route na Jelling nog veel slechte weg vermeldde (naast grind ook nog mul zand), ik vanuit het noorden (mijn richting dus) donkere wolken zag komen aanschuiven en ik vond dat ik het belangrijkste vandaag wel gezien had, besliste ik over grotere wegen verder te rijden richting Silkeborg, mijn doel voor vanavond.
Omdat ik met die dreigende wolken toch liever op herberg ging maar het door het traject vandaag toch nogal ver tot Silkeborg werd, probeerde ik het een kleine 20 Km eerder bij de herberg vanVelling. Die is echter slechts open van ju,i tot september, toch door naar Silkeborg dus.
De herberg daar kon me echter enkel een individuele kamer aanbieden omdat de rest volgeboekt was door scholen (en ik had nog zo hoog opgedraven met de Deense herbergen, tot nu toe nog niet veel succes gehad). De uitbater kon me wel doorverwijzen naar zijn zuster die een kamer bood voor de prijs van een bed in een herberg, ik naar daar dus. Waar ik wel niet aan gedacht had was dat deze waarschijnlijk geen gastenkeuken had (en inderdaad dus) waardoor ik n iet zelf zou kunnen koken. Een waterkoker is wel ter beschikking, dus een soepje met brood heb ik al wel kunnen eten. Voor de hoofdschotel ga ik zodadelijk dus nog even uit. Ik kwam vroeger al eens door Silkeborg en herinner me het (toen op een zomerse zaterdag middag) als een aangenaam stadje.
Ondertussen zijn de wolken trouwens volledig opgeklaard en schijnt alweer de zon.
Km vandaag: 112
Km totaal: 1188







13-05-2009, 18:45 geschreven door Danny  
12-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geschiedenis
Stralend weer vandaag!!!
Er is natuurlijk nog altijd die wind, we spreken dan natuurlijk niet over stormwinden maar toch een frisse bries om tegen de fietsen, maar verder alleen zon. Echt warm hoeft het tenslotte ook niet te zijn, als het er maar goed uit ziet. Ik had trouwens de indruk dat de wind iets naar het oosten gedraaid is en aangezien mijn route vandaag nogal eens zigzagde had ik hem wel eens tegen maar ook al een mee.
Nadat ik nog in Aabenraa mijn eerste millenium gepasseerd was ging het weer verder over meestal rustige, maar soms verassend golvende, wegen. Mijn route leidt nogal eens over grindwegen maar ik heb er een gewoonte van gemaakt om deze te ontwijken.
En dan nu een beetje geschiedenis.
Eerst gaan we de runestenen bekijken. Runestenen werden, reeds vanaf het jaar 5OO, vooral langs belangrijke routes geplaatst om bepaalde zaken te herdenken. De bekendste zijn de Jellingstenen, waar ik denkelijk later passeer, die Koning Harald oprichtte ter nagedachtenis van zijn vader en moeder. Met op één zijde een tekst en op de andere zijde een afbeelding. Degene die ik vandaag passeerde, Haerulfsteen, is een van de oudste nog bekend (van omstreeks 900), is niet gerestaureerd en vermeld enkel de naam Haerulf (foto 1).
Daarna gaan we nog een heel eind verder terug in de tijd, naar de bronstijd.
Op verschillende plaatsen kan je prehistorische grafheuvels vinden. Bij de indrukwekkendste horen zeker de heuvels van Langdysserne. Er liggen verscheidene heuvels bij elkaar, waarvan de grootste een lengte van zowat 100 meter heeft (foto 2). De grafheuvels dateren over het algemeen van tussen 3500 en 3200 voor Christus.
Zo kwam ik vannamiddag in Vejen terecht. Hier overnachten werd een heel verhaal. Bij het binnenrijden van het stadje zag ik een richtingsbordje naar een jeugdherberg waarvan ik niet wist dat ze hier was. Dat bordje leidde uiteindelijk naar een enorm groot sport- en fitnesscenter. Na even rondgedwaald te hebben tussen verschillende sport- en fitnesszalen vond ik uiteindelijk de receptie van de jeugdherberg. Die konden me buiten het seizoen (en het is duidelijk nog buiten het seizoen op de moment) enkel een individuele kamer bezorgen, en die zijn nogal prijzig. Ik dus verder, op zoek naar de camping die ik wel wist dat ze er moest zijn. Uiteindelijk toeristinfo gevonden en blijkt dat de camping uitgebaat wordt bij hetzelfde sportcentrum. Ik terug, terug langs gangen en zalen gedwaald om uiteindelijk bij diezelfde receptie uit te komen. Nu sta ik dus, als enige, met mijn eigen eenpersoonskamertje gecampeerd naast de herberg, gebruik de douches van het sportcentrum en de rest van de faciliteiten van de herberg. Verschil: zowat 300 DKK ofte 40 €.
Km vandaag 79
Km totaal: 1076







12-05-2009, 17:50 geschreven door Danny  
11-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer op weg
Terwijl ik dit schrijf draait mijn was eindelijk in de machine.
Frisjes vanmorgen, heb zelfs een laagje extra aangedaan en dat in de loop van de dag niet terug uitgedaan.
Bij het vertrek werd het al gauw duidelijk waarom het zo frisjes, wind op kop. En als je dan naar het noorden aan het rijden bent dan weet je dat je het niet zomaar warm krijgt. Overigens was het verder wel behoorlijk zonnig, waardoor je rond de middag het effect kreeg van warmpjes op de rug maar frisjes op de borst.
Even over de middag ben ik dan weer een grens overgestoken en dus in Denemarken beland.
Iets over de grens ben ik door Froslevlejren gereden. Froslevlejren was een Duits interneringskamp in 1944 (Froslev is de plaats en lejren = kamp). Een 12000 politieke gevangenen zijn er hier gepasseerd, velen onderweg naar de concentratiekampen. Nu bevindt zich er naast verscheidene musea ook een natuurschool.
Verder vermeldingswaard vandaag zijn twee oude bruggen.
De eerste, Gejla bro, dateert in zijn huidige vorm van 1818 maar er was hier al een brug ten tijde van de Vikingen.
De tweede, Povls bro, dateert van 1844 maar ook hier was al veel vroeger een brug.
Beide bruggen maken deel uit van de historische Ossenweg, die de voorbije dagen een beetje de rugegraat van mijn route vormde. Langs deze weg werden vroeger de ossen vanuit het Noorden aangevoerd om te verhandelen. Nu is het meesteal een aangename asfaltweg, maar rond Povls bro bestaat hij kilometers lang uit grintweg.
En vannamiddag ben ik dan aangekomen in de herberg van Aabenraa, waar ik morgenvroeg kort na het vertrek mijn eerste millenium vier.
Km vandaag: 88
Km totaal 997

Bij de foto's:
1. Froslevlejren
2. Gejla Bro
3. Povls Bro







11-05-2009, 18:06 geschreven door Danny  
10-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het spoor van de Vikingen
Stralende dag vandaag. Opgestaan met blauwe hemel, later even wat bewolking maar daarna terug opengetrokken. Nog niet echt korte-mouwen-weer, warm genoeg in de zon en uit de wind maar frisjes in de wind en uit de zon, maar toch stralend.
En wat doet een mens dan op een rustdag?
Om te beginnen was het de bedoeling om hier voor de was te zorgen, maar dat kan hier niet. De Duitse herbergen die ik bezocht waren goed en net maar ook zakelijk en strikt afgelijnd. Ze voorzien niet van faciliteiten (3 op 4 leverden uitstekend eten maar geen gastenkeuken voor zelf-cateraars, geen wasmachines, geen internet, ...) en geen gezelligheid (zit- en leefkamer, ...), in de stad vond ik overigens ook geen wasserij. Morgen kom ik aan in Denemarken, daar serveren ze naast het ontbijt in principe geen maaltijden maar wel al die andere faciliteiten en gezeligheid. De was zal dus ook moeten wachten tot morgen.
Wat doet een mens dan wel?
Wandelen, alles samen zowat 14 a 15 Km schat ik.
Vanmorgen door (een tamelijk verlaten) Schleswig en deze namiddag naar Haithabu, een oude Vikingstad even verderop. Naast een museum zijn er ook enkele gereconstrueerde huizen.
Omdat de geschiedenis bij ons opgeschreven werd door de grootste slachtoffers van de rovende Vikingen (de paters) is er vooral een negatief beeld van dit volk. Naast rovers waren het natuurlijk ook schitterende bootsmannen en, wat minder geweten is, groten handelaars. Het is bewezen dat de vikingen handel dreven tot in Rusland (schijnbaar komt de naam Rusland van de vikingstam de Russen die er handel dreven), het toenmalige Constantinopel en Bagdad. Ik kom hier waarschijnlijk later nog op terug.
Ik had overigens ook voor een jogging kunnen kiezen vandaag maar daar heb ik voor gepast, die tijd is echt wel voorbij.

Bij de foto's:
1. Schleswig
2 & 3. Bij de Vikingen







10-05-2009, 18:36 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs