Naar Noordkaap voor Yellow Star
Een fietstocht van Ieper naar Noordkaap en terug, in herinnering van Stephanie "Yellow Star" Borry en t.v.v. het kinderkankerfonds van het UZ in Leuven. Voor meer info: www.dannycambre.be
Foto
18-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in bad
Ik had voor deze reis nog niet in duitse jeugdherbergen overnacht en ik moet zeggen dat ik er best tevreden over ben. Bij een overnachting is hier standaard beddegoed (moet je elders meestal zelf meebrengen of bijbetalen, je kan natuurlijk ook zeggen dat de duitsers de extra automatisch bijrekenen maar zo zie ik het toch niet) en ontbijt (ook dit is elders dikwijls optioneel extra of soms zelfs niet voorhanden) inbegrepen. Een gastenkeuken ben ik hier nog niet tegengekomen maar daar tegenover staat wel dat ze (uitgezonderd Schleswig) ook in de andere maaltijden voorzien. Aangezien ik gisteren de enige gast was heeft de gastheer dus voor mij persoonlijk een (stevig) avondmaal gemaakt. Terwijl ik nog aan tafel zat kwam er nog een paar "onaangekondigde" fietsers aan en aangezien de dichtsbijzijnde eetgelegenheid 8 Km verwijderd is, en 16 Km (heen en terug) extra op het eind van de dag voor een fietser toch behoorlijk veel is, is de gastheer maar terug de keuken ingedoken voor nog 2 maaltijden. Later blijken er dan nog een koppel motorrijders, die overigens ook in Gluckstad waren, en een koppel in de auto toegekomen te zijn want vanmorgen waren we zowaar met 7 aan het ontbijt.
Vanmorgen met regen wakker geworden maar bij het ontbijt scheen de zon en voor de rest van de dag sloot het weer aan bij de voorbije 2 dagen, wisselend bewolkt maar droog en nog steeds vrij winderig (al wel een stuk minder dan enkele dagen geleden toch).
De route vandaag liep verder over landelijke, maar soms toch relatief drukke, wegen. Op de middag ben ik dan de Weser terug overgestoken. Mijn laatste veer voor deze reis, voor zover ik weet ligt er hierachter niets meer in de weg dat niet overbrugd is. En zo kwam ik vannamiddag dus toe in bad, Bad Zwischenahn. Waar de herberg aan een meer gelegen is, dat is ondertussen ook alweer van in Zweden geleden dat ik nog langs een meer logeerde.
Km vandaag: 97
Km totaal: 8218









18-08-2009, 16:30 geschreven door Danny  
17-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietspaden
Het weer was vandaag tamelijk gelijk aan dat van gisteren, misschien iets meer wolken en iets minder wind. Gisteravond gemerkt dat ik de zon toch een beetje onderschat heb. Ben vertrokken met lange mouwen en heb deze na een tijdje enigszins opgestroopt en gisteravond merkte ik een iets donkerdere band op mijn onderarmen.
Vandaag kort na het vertrek de Elbe overgestoken, dan gedurende 40 Km de iets grotere B495 gevolgd om dan terug over te gaan op de meer landelijke wegen. Best aangenaam fietsen maar niet de meest inspirerende dag, ik heb dan maar voor een paar voorbeelden gezorgd van hoe ook Duitsland de fietsers verwent met fietspaden. In het algemeen viel het vandaag eigenlijk wel mee, als het asfalt niet teveel kapot was van de opkomende boomwortels. Ik heb overigens niets tegen die bomen langs de weg maar het valt me op dat de autoweg er zelden last van heeft. Ook gaan de fietspaden in de dorpskernen steevast over op klinkers (die zelden lang goed blijven liggen) en moet je bij kruisingen telkens of en terug op het fietspad. Ik zou graag eens in een land fietsen waar men de fietspaden consequent in dezelfde staat houden als de erlangs liggende autoweg en waar ze de moeite doen om het fietspad glasvrij te maken (Eigenlijk was ik zelf al wel eens in zo'n land, Vietnam bijvoorbeeld. Daar hebben ze geen fietspaden en heb je dus automatisch hetzelfde wegdek als het andere verkeer).
Vandaag overigens een ietwat kortere rit die eindigde bij de herberg van Wustewholde, op het einde van een zijweggetje tussen de velden en de bossen. Ook dit is een van de herbergen die ik reeds aandeed op de heenweg (en in principe de laatste). Het is het type herberg dat vooral van groepen leeft. Ook bij mijn eerste passage verbleef hier toen een groep jongeren (een laatstejaars klas of zoiets). Vandaag geen groepen en dus blijk ik de enige gast in huis.
Vanaf morgen volgen weer enkele langere ritten.
Km vandaag: 62
Km totaal: 8121







17-08-2009, 16:35 geschreven door Danny  
16-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het laatste millenium
Het weer was vandaag wisselend bewolkt maar droog en behoorlijk winderig.
Kort na mijn vertrek vanmorgen voor de laatste keer langs geweest bij de Vikingen, in Danewerk. Tijdens de heenreis was ik hier niet gestopt omdat het tegen het einde van een lange dag liep en voor op de rustdag was het net iets te ver om naar toe te wandelen. Er zijn hier nog de restanten zichtbaar van een verdedigingsmuur die de Vikingen bouwden en die, over het smalste landsgedeelte voor het schiereiland Jutland, van Noord- tot Oostzee liep. Het museum was op dit vroege zondagse uur nog gesloten maar de restanten heb ik wel kunnen bezoeken. Het eerste wat me opviel was dat er hier stenen gebruikt werden en dat ben ik nog nergens bij de Vikingen tegengekomen, en ik heb ze toch al op enige plaatsen bezocht. De verklaring volgde snel. De vroege Vikingen bouwden hier een eerste aarden wal, later door de Vikingen zelf versterkt met hout en in de middeleeuwen door een toenmalige Deense Koning vervangen door een met stenen versterkte wal. De laatste keer dat de wal dienst deed was in de Duits - Deense oorlog van 1860 - 1864, waarvan ik gisteren het finale slagveld doorkruiste, toen er ook een aantal gevechtstellingen op geplaatst werden.
Na Danewerk liet ik me even leiden door een fietswegwijzer maar ik vond de weg er een beetje over dus dat heb ik verder maar gelaten, de door mijzelf uitgestippelde wegen waren ruim rustig genoeg. Na 50 Km stak ik terug het Nord- Ostzee kanaal over. Toen was ik ook reeds de 8000 Km gepasseerd en het is niet de bedoeling van ook de 9000 nog te passeren dus was ik reeds begonnen aan het laatste millenium van de reis.
Daarna ging het nog vlot langs Itzehoe tot in Gluckstad, waar ik vanacht in de herberg logeer. Ook hier logeerde ik reeds op de heenreis, hier ontmoette ik die rare Fransman die van de Pyreneeën naar Denemarken reisde om naar Spanhje te kunnen wandelen.
Km vandaag: 106
Km totaal: 8059









16-08-2009, 17:09 geschreven door Danny  
15-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deja vu
Het weer vandaag: grijs en winderig maar ik heb geen regen gehad. Wel een paar keer over wat natte wegen gereden.
Mijn route liep vanaf Sonderborg zoveel mogelijk langs de kust naar de Duitse grens, waarbij ik de laatste 15 Km in Denemarken reeds met zicht op Duitsland reed. Even voorbij Sonderborg ging het langs Dybbol, waar de Denen in 1864 een grote veldslag van de Pruisen verloren en daarbij ook een groot deel van Zuid-Jutland prijs moesten geven om het pas in 1920 terug te veroveren (de Duitsers hadden in 1918 dus nog niet helemaal gedaan met vechten).
Vanaf de grens ging het eerst door Flensburg en dan min of meer rechtstreeks naar Schleswig, waar ik vanavond in de herberg verblijf. En daarmee is de grote cirkel gesloten want ik was hier ook reeds op 10 mei en hield hier op 11 mei mijn eerste rustdag. Ik zal de volgende dagen nog wel een aantal kleinere cirkeltjes openen, aangezien ik nog wel enkele plaatsen zal aan doen waar ik reeds eerder was maar toch niet dezelfde route zal volgen als op de heenweg. Ik plan om een stuk langer langs de Duitse kant van de grens te blijven.
Km vandaag: 84
Km totaal: 7953









15-08-2009, 17:11 geschreven door Danny  
14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alweer een stuk beter
Het was vandaag alweer een stuk beter, een beetje meer blauw in de lucht en een beetje minder wind en de moral is direkt een stuk beter.
Het begin ging nog over een vrij grote weg tot Svendborg omdat er nu eenmaal weinig alternatief was voor ik de brug in Svendborg over was. Daar heb ik, deze keer zelf, voor de extra kilometers langs de kleine wegen  richting Faalborg gekozen, omdat het weer er meer naar was en omdat het vandaag gewoon goed paste. Op die kleine wegen vond ook de fotograaf zijn inspiratie terug. In het eerste deel Denemarken heb ik een aantal voorhistorische stenen bezocht die enigszins toeristisch uitgebaat worden maar je ziet ze ook elders in Denemarken. Gewoon "in't wild" in't veld, waar de boer er dan gewoon rond werkt.
Van Faalborg ging het dan weer automatisch over de direkte weg richting Bojde om daar weer een ferrie te nemen. Enkele kilometers voor Bojde werd ik gepasseerd door een gehaaste, nerveus op zijn horloge kijkende, fietser. In de veronderstelling dat hij "local" was en de uuregeling van de ferries kende, besloot ik hem maar proberen te volgen ... we hebben de boot allebei gemist, nog nipter dan gisteren. Maar, vandaag was het niet omdat men mij, volgens mij, met mijn voeten gespeeld had en dan is het gewoon even pech, een reis-feit, en dan doet het zo'n pijn niet. Gewoon even een uurtje wachten.
Aan de overkant ging het dan weer rechtstreeks verder naar Sonderborg, er was nog wel een "scenic" alternatief maar daar had ik niet zoveel zin meer in. En ook hier heb ik kunnen merken dat het allemaal een stuk beter kan. De weg nummer 8 verandert hier in een viervaks-autoweg met middenberm maar enkele meters daarnaast ligt een perfekt tweerichtings fietspad. Wie de scenic-route wil nemen kan dit gerust doen maar voor wie even gewoon van A naar B wil ... ook geen probleem.
Mijn laatste nacht in Denemarken verblijf ik in de herberg in Vollerup, enkele kilometers voor Sonderborg, waar ik mijn eigen kamertje heb in een leuk oud huis met krakende vloeren.
Morgen gaat het naar Duitsland.
Km vandaag: 75
Km totaal: 7869









14-08-2009, 17:47 geschreven door Danny  
13-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en ze deden het weer
Gisteren, na mij, nog vijf fietsers op de camping geariveerd. Eigenlijk is dit niet onlogisch, sinds ze enkele jaren een grote brug legden tussen de eilanden Zeeland en Fyn zijn alle ferriediensten naar Fyn op één na gestopt. Aangezien de brug voor fietsers niet toegelaten is, is dus deze route de meest aangeweze route voor fietsers. De andere optie is te fietsen tot het laatste station voor de brug en dan de trein te nemen tot het eerste station na de brug, met een beladen fiets ook geen pretje. Vandaar dat de meeste fietsers, denk ik althans, de voorkeur geven aan de ferrie en dus allemaal via min of meer dezelfde route passeren.
Het goede nieuws vandaag is dat het, waar ik was, minder en minder hard geregend heeft, al weegt elke druppel (en zelfs elke donkere wolk) momenteel wel een beetje op "de moral".
Wat de route betreft vandaag geen toeristische zijsprongen, gewoon rechttoe rechtaan tegen de wind van A naar B ... of toch niet helemaal?
Van Vordingborg ging het recht naar Sakskobing, naar Maribo en richting Tars, waar ik de ferrie moest nemen ... en toen deden ze het weer. De weg nummer 9, die ik al ruim 30 Km probleemloos volgde, werd ineens fietsers niet toegelaten. Ik heb er op het einde nog parrallel gereden mee gereden en zag geen enkel verschil met voorheen. Hoe dan ook, de fietsers werden afgeleid naar een andere weg en dan zo wat aan hun lot overgelaten tot Nakskov, waar ze in principe niets van doen hebben. Van Nakskov werd ik dan toch met fietswegwijzers richting Tars geleid, o.a. over grind- en boswegen. Zelfs een hert, dat toen het mij zag al snel weer in het bos verdween, kon mijn stemming op die moment niet echt verbeteren. Uiteindelijk bereikte ik met goed 7 Km extra, waarvan 5 Km grind en bos, de ferrie ... om die nog net te zien vertrekken. Volgende afvaart over 50 minuten. Eigenlijk zijn het allemaal maar kleine probleempjes die gewoon bij het reizen horen, een paar druppels regen, een paar kilometers extra, eventjes wachten ... maar momenteel wegen ze gewoon eventjes iets zwaarder door. Ook al niet geholpen door die aanhoudende wind. Ik wil hier nu niet van stormwinden spreken maar toch van een stevige bries die voor behoorlijke golven met stevige witte kopjes en die soms, wanneer onze boot ze juist raakte, behoorlijk over het dek sloegen. Morgen zou die wind alvast gehalveerd moeten zijn, volgens het weerbericht van gisteren.
Ik meen overigens wel oprecht dat het voor de fietser in Denemarken, dat zich promoot als het fietsers paradijs, behoorlijk klote is.
Ook de fotograaf was vandaag zijn inspiratie even kwijt, daarom gaan we voor de foto's even terug naar Roskilde.
Vanavond is mijn thuis in de herberg in Rudkobing.
Km vandaag: 91
Km totaal: 7794









13-08-2009, 18:54 geschreven door Danny  
12-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen goede dag
Gisteren nog kennis gemaakt met een vrolijke groep, ze waren een hoop fietsen aan het wegstoppen in een van de beschikbare ruimtes. Het bleek te gaan om enkele Britse gezinnen die samen met de fiets onderweg zijn van Odense naar Kopenhagen, 21 in totaal waarvan de jongste 6 en de oudste 77 jaar. Ik vind het jammer dat ik ze niet zag toekomen, het moet de moeite zijn. Ik zag wel een kinderaanhangwagentje dus ik vermoed dat de allerjongste niet zelf fietst. Verder komt er een hele logistieke operatie bij kijken om een groep van 21, waarvan zowat de helft kinderen, met fietsen in Denemarken te krijgen, ze overal te eten en te slapen te geven en ze ook nog terug in GB te krijgen.
Vanmorgen, ondanks of door de rustdag, opgestaan met stramme spieren maar dat zou al snel over gaan en geen probleem meer geven.
De dag begon weer terug herfstig, grijs en winderig met af en toe een straaltje zon en af en toe een druppeltje regen.
Mijn route vertrok over de grote, maar niet zó drukke en bovendien met afgescheiden fietspad, weg naar Koge. Tegen Koge begonnen de eerste problemen, Helsingborgiaanse toestanden. Alle rechtstreekse wegen voor fietsen verboden en de fietsroutes slecht of dikwijls niet aangegeven. Uiteindelijk zijn we echter ook dit, niet eens zo grote, stadje doorgeraakt en eenmaal er voorbij had de weg wat kleiner en dus rustiger moeten worden. Dit bleek echter niet het geval dus heb ik de Margriet-route me even langs de kleinere weggetjes laten leiden, tot deze terug op mijn originele route uitkwam die ondertussen ook tot de verwachtte rustige weg veranderd was.
Ondertussen was de regendreiging alsmaar groter geworden maar ondanks de soms bangelijke bewolking bleef ik vooralsnog redelijk droog, tot ze me uiteindelijk toch de pakken kregen. 45 minuten regen van het type dat de wegen onder water zet. In de wind droog je dan wel enigszins op maar de dreiging van nieuwe wolken werd telkens weer opgebouwd. Toch bereikte zonder verdere regen mijn bestemming, al was het soms bang achteruit kijken.
In mijn bestemming, Vordingborg, was het even zoeken om de herberg te vinden, waar ze uiteindelijk voor mij geen plaats hadden. Dan terug naar het centrum en de andere kant uit om, ondanks nattigheid en wind, de camping op te zoeken. Deze bleek nog enkele kilometer uit de richting in Ore Strand te liggen. Al dat heen en weer fietsen bracht mijn afstand vandaag toch weer eens over de 100 Km. Nee, het was even niet plezant meer deze namiddag. Gelukkig was de ontvangst op de camping goed, waarbij de man van de receptie de plaats aanduidde met de beste windbescherming. En daar sta ik dus ook, inderdaad door hoge struiken goed behoorlijk beschermd tegen de wind.
Km vandaag: 101
Km totaal: 7703
Toen ik in de loop van de dag op mijn horloge keek viel het me ineens op dat me achter vandaag, volgens plan, nog maar 2 weken resten.









12-08-2009, 19:12 geschreven door Danny  
11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roskilde
Schijnbaar is de zomer voorlopig even opgeschort, de volgende dagen zouden wisselvallig worden met af en toe een bui en het week-end zou warmer maar natter worden. Althans volgens de lokale Frank.
Roskilde is internationaal bekend voor zijn rock-festival, het Werchter van Denemarken zeg maar, maar ook voor zijn Vikingen. En dan vooral voor zijn vikingschepen. Niet alleen vanwege de schepen die o.a. in de Roskildefjord gevonden zijn maar ook vanwege de expertise die ze hier opgebouwd hebben in het maken van deze schepen. Wat ze overigens nog steeds doen bij het vikingschip-museum (een aanrader trouwens), waar je het ook nog kan zien.
Verder is Roskilde ook gewoon een gezellig en leuk stadje (gezellig, leuk ... je zou zeggen dat ik teveel Hollanders tegengekomen ben deze reis).
Verder vandaag ook de route voor het slotgedeelte eens bekeken. Er zijn nog enkele variaties mogelijk (misschien beïnvloed door het weer de volgende dagen) maar het ziet er naar uit dat ik met enkele dagen "voorsprong" terug in Ieper zal zijn, ik verwacht terug te zijn op woensdag 26 augustus.
En tenslotte ook aan wat bird-watching gedaan. Enkele tientallen foto's heb ik van deze jongen (of meisje, ik zou het eigenlijk niet weten). Dit, samen met het stadje en omgeving en het veranderende weer, heeft ervoor gezorgd dat ik vandaag ruim 100 foto's had. Met digitale fotografie is dat natuurlijk geen probleem meer, het probleem is alleen achteraf de beste eruit selecteren.









11-08-2009, 16:29 geschreven door Danny  
10-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even een beetje minder

Het begon vandaag even een beetje minder, een grijze dag met een natte start maar na al het goede van de voorbije dagen ga ik daarover niet klagen. Temeer omdat de regen reeds gestopt was voor ik moest vertrekken en het al bij al best een aangenaam fietsweer was. Even na de middag begon het zlefs al weer op te klaren. Wel opnieuw moeten vaststellen dat er in Denemarken altijd wind is.
Er is in Denemarken meestal een keuze aan mogelijke routes, alles lijkt trouwens ook veel dichter bij elkaar en staat bovendien allemaal op de kaart. Een mogelijke hulp is de Margarete route, een uitgestippelde toeristische route doorheen en rond Denemarken. Ze is echter uitgestippeld voor auto's en bovendien wil ik niet echt meer helemaal rond Denemarken dus is ze niet altijd geschikt voor mij.
Het vertrek was alvast heel goed. Kort na het vertrek de kust verlaten om over een klein weggetje landinwaarts te gaan. Op dat weggetje een nog een kleine vrachtwagen tegengekomen waarvan de chauffeur zijn wagentje toch nog onderschat had, de laadbak van zijn vrachtwagen stond behoorlijk "uit den haak" en in brokstukken. Een eindje verder kwam ik een bruggetje tegen waarvan de Max hoogte als 2,5 meter aangeduid stond en waaronder de rest van de brokstukken lagen.
Vooral na de middag moest ik af en toe even een grotere, drukkere weg op maar ook dan vond ik nog wel eens een alternatief langs de Roskilde fjord. Ook Denemarken heeft zijn fjorden, alleen zijn ze (gelukkig) niet zo hoog als in Noorwegen en dus (jammerlijk) ook iets minder spectaculair. Het nemen van al die alternatieve optie's zorgt op het eind van de dag wel voor een iets langere afstand dan vooraf berekent, maar geen mens die daar nog om maalt natuurlijk. In Denemarken fiets ik wat meer op route en minder op kilometers.
Wat vandaag ook opviel is dat de Deense chauffeurs minder gastvrij zijn tegenover voetgangers en fietsers. Een voetganger of fietser aan een oversteekplaats betekent voor een Zweedse chauffeur een automatische halte, in Denemarken is dit niet meer het geval. Ook op anders de weg moet je veel meer "vechten" voor je plaats.
Vanavond dus op herberg in Roskilde, overigens voor precies dezelfde prijs als de camping van gisteren. Ook morgen zit ik hier nog want dan maak ik er hier een rust(ige) dag van.
Km vandaag: 86
Km totaal: 7602
De foto's zijn overigens nog van gisteren na de blog, gewoon omdat ik ze beter vond dan die van vandaag.











10-08-2009, 17:19 geschreven door Danny  
09-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de boot in
Eigenlijk was de megacamping van gisteren nog best leuk, ze was inderdaad behoorlijk groot maar dan zonder op te vallen omdat alles verspreid lag in een bos en men geen rijtjes kreeg zoals op andere megacampings. Omdat het gisteren, nadat ik eerst al geblogd en gedoucht had, zo'n lange dag geworden was had ik geen goesting meer om te koken en ik vond trouwens toch al dat ik na zo'n dag een extraatje verdiende dus ben ik in het campingrestaurant gaan eten, ook al best goed. Eigenlijk dus allemaal best goed, van de grotere, duurdere campings vond ik deze duidelijk de leukste. Wel hebben ze me eigenlijk een klein beetje opgelicht. Ze hebben tentplaatsen in verschillende formaten en mij een "large" toegewezen terwijl ik als fietser duidelijk met een "small", die 15 kronen of 1,5 € goedkoper was, toekwam. Anderzijds had ik op die large wel een beetje meer ruimte om de beste plaats uit te kiezen. Omdat het zo'n lange rit geworden was, werd het ook gewoon een erg lange dag. Ik heb zowaar de lichten zien aangaan en de vleermuizen zien uitkomen.
Vanmorgen dan weer het begin van een schitterende dag, zo ga ik toch nog enigszins bruingebrand thuis komen (armen en benen toch).
Ik heb vanmorgen niet dezelfde weg teruggenomen om te beginnen maar ben via enkel kleinere wegen vertrokken. Alles probleemloos tot de passage van Angelholm. Volgens de kaart heel simpel, gewoon dezelfde baan volgen en langs de buitenkant van de stad passeren. Tot je plots op een T-kruispunt komt, zonder wegwijzers. Je gokt dan maar op een van de twee mogelijkheden en dat was in mijn geval schiijnbaar de verkeerde. Ik reed Angelholm uit langs een mooie rustige weg, zoals eigenlijk voorzien, maar zonder enig idee waar ik eigenlijk naartoe reed en, het wordt vervelend maar, de plaatsnamen en wegwijzers waren alweer geen hulp. Ik stel voor dat die heren kaartenmakers eens buitenkomen of eens overleggen met de regionale overheden over welke plaatsen en wegen er op kaart moeten komen. Nadat ik door een lokaal fietsend koppel terug de juiste richting gewezen was kon ik via de kleine weggetjes alsnog een hoek afsnijden zodat het niet eens zo'n grote omweg werd.
Het ergste moest dan nog komen. Nadat het een eindje terug goed ging kwam ik aan de randen van Helsingborg, waar alles telkens weer naar een of andere autoweg gestuurd werd. Zonder de hulp van een halfdozijn vriendelijke mensen zou mijn reis gestrand zijn aan de randen van Helsingborg, nadat het even goed ging liep ik telkens weer vast op een of andere hindernis of knooppunt zonder oplossing. Hoewel er in het centrum mooie fietspaden liggen, krijgt Helsingborrg van mij toch de prijs van fietsonvriendelijkste stad van Zweden.
Tenslotte ging ik in Helsingborg, ook letterlijk, de boot in, richting Denemarken dus. De overtocht naar Helsingor aan de overkant duurt maar een 20 minuutjes. Aan die overkant ging het dan nog een eindje door langs de kust, met zicht op Zweden. Het ging zelfs nog iets verder door dan eigenlijk bedoeld maar dit keer was het volledig mijn eigen schuld.
Uiteindelijk eindigde ik vandaag op de camping in Dronningmolle. Kamperen wordt met de dag duurder. Morgen, in Roskilde, ga ik sowieso op herberg en kan ik eens zien of kamperen nog wel economisch is.
Km vandaag: 90
Km totaal: 7516









09-08-2009, 17:06 geschreven door Danny  
08-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 dagen
Vandaag mijn honderste dag onderweg en het was weer een memorabele dag.
Het begon allemaal erg goed met schitterend weer zoals de voorbije dagen.
Zelfs in deze kuststreek vond ik op het gevoel, met wat geluk en af en toe een aanwijzing nog aangename en rustige wegen. Dan moest ik door het grotere Halmstad en ook dat ging, ondanks een paar knooppunten, nog behoorlijk vlot. Voorbij Halmstad volgde ik de fietswegwijzers naar het volgende richtpunt, namelijk Laholm. Deze wijzers brachten me naar de korenvelden in het hinterland met ook al eens een karrespoor erbij maar al bij al nog redelijk vlot tot in de buurt van Laholm, daar begonnen de eerste kleine probleempjes om de juiste richting te vinden. Ook de passage door Laholm, nochtans niet zo groot, ging niet echt vloeiend. Vanaf dan begon het pas echt mis te lopen met wegwijzers en wegen. Het is ongelooflijk hoe ze er telkens in slagen om op de kaart onbekende plaatsjes op de wegwijzers te zetten en de op de kaart vrij grote plaatsen niet vermelden. Op een bepaald moment begon ik zelfs te twijfelen of mijn bestemming, Bastad, nog wel bestond. Uiteindelijk, met een boele extra kilometers in de benen, de goede richting gevonden maar ondertussen zag ik in die richting ook een stevige zomerse bui hangen (laatste foto). Toch nog droog Bastad bereikt en de camping stond al op enige afstand van de stad aangeduid en lag vandaar nog een eind uit de richting. Aangekomen aan de camping sprak die al direkt niet erg tot de verbeelding. De ontvangst op de receptie was in verhouding, op norse toon werd me duidelijk gemaakt dat ze geen tentplaatsen hebben maar dat ik over een caravanplaats, aan volle prijs, kon beschikken. Eigenlijk was dit gisteren ook reeds het geval maar daar was de ontvangst veel vriendelijker en hadden ze een speciaal arrangement voor solo fietsers of motards, wat de prijs nog aanvaardbaar maakte. Alleszins, met zulke ligging, ontvangst en prijs, dacht ik er niet aan om daar geld achter te laten. Verder dus, nog even geïnformeerd bij een hotel dat ik passeerde maar dat was helemaal buiten mijn prijsklasse. De toeristen info was al gesloten maar op de uitgehangen kaart stond een eindje voorbij het stadje nog een camping aangeduid, nog wat verder dus. Ondertussen kon ik vaststellen dat de regen voorbij Bastad gevallen was, de wegen waren nog nat maar de regen ondertussen al weer weg. Toen ik dat plaatsje naderde zag ik nog zo'n kaart langs de weg maar hierop was van een camping geen sprake meer, wel was er op die plaats een golfterrein. Daarvan hadden ze er nog tekort in de buurt, ik passeerde onderweg naar mijn uiteindelijke eindpunt nog zo een terrein. Het ging dus nog een eind verder naar Torekov waarvan ik wist dat er nog zulke supermega camping was en daar ben ik dus ook geëindigd. De ontvangst was hier wel OK en voor zulke grote camping is ook de ligging best OK, ik sta met mijn tentje eigenlijk mooi tussen de bomen. De camping is wel de duurste die ik deed maar toch nog 70 kronen minder dan die in Bastad zou geweest zijn en daarbij veel aangenamer en leuker gelegen. Het stomme is wel dat al die extra kilometers van vandaag me niet dichter brengen tot mijn bestemming van morgen. Integendeel, ik moet een deel van die weg eerst nog terug.
Km vandaag: 116
Km totaal: 7426
PS 1: ter info: 7426 in 100 dagen is dus een gemiddelde van 74,26 per dag; van die 100 heb ik er 89 gefietst wat een gemiddelde van 83,44 per fietsdag maakt.
PS 2: het is niet dat er vandaag niets te zien was of dat ik geen foto's zou gemaakt hebben maar de eerste drie foto's zijn van de airshow die ik gisteren bij de camping kon genieten.









08-08-2009, 19:18 geschreven door Danny  
07-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug aan zee
Ik schijn hem nu toch echt wel te pakken te hebben die zomer. In 3 dagen van behoorlijk naar goed en naar schitterend, praktisch geen wolkje aan de lucht vandaag. Wat is het leven toch mooi en makkelijk als de zon schijnt. Alles ziet er zo veel mooier uit en  je kan al eens op je gemak piknikken of je kaart raadplegen zonder ergens te moeten gaan schuilen.
De route vandaag ging nog een 70 Km over rustige wegen door bossen en langs meren en weiden maar toen was het gedaan, tenminste met de meren en mogelijk ook wel met de rustige wegen. Zo'n 3 weken nadat ik in het noorden de oostkust achter me liet bereikte ik uiteindelijk in het zuiden de westkust en aangezien de wegen aan de kust meestal wel iets drukker zijn zal het dus inderdaad wel gedaan zijn met echt rustige wegen.
Anderzijds zijn er hier nu zo veel campings dat het een beetje gokken is. Eventueel had ik vandaag even voor Falkenberg gestopt maar ik moest eerst nog inkopen doen en dat bleek pas in Falkenberg te kunnen. Dus mijn inkopen gedaan en dan even verder naar de camping gereden. Ik had hier twee mogelijkheden. De eerste was echter zo supermegagroot dat ik zelfs niet geïnformeerd heb en nog even verder ben doorgereden naar de tweede mogelijkheid, die ook niet echt klein en mogelijk wel iets duurder is. Wel lijkt ze alvast wat gemoedelijker dan de stad van de eerste camping. Allemaal nog op grondgebied Falkenberg overigens.
Km vandaag: 94
Km totaal: 7310









07-08-2009, 17:27 geschreven door Danny  
06-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.perfect day
Het weer is geworden zoals beloofd was: veel zon, veel blauw en na de middag enkele witte wolkjes.
Ook voor de route van vandaag geen problemen, geen conflicten met wegwijzers vandaag. Eerst even uit Alingsas geraken en dan ging het de hele tijd over mooie, rustige wegen; door mooie, rustige bossen en langs mooie, rustige meren. Pas naar het einde toe ging het een stuk over een grotere weg maar ook die was goed fietsbaar. 
Gewoon een perfecte dag.
En zo kwam ik vandaag aan op een camping in Orby, nabij Kinna en voor de laatste maal langs een meer gelegen. Op zich wel een leuke camping maar ook de duurste (die ik deed) in Zweden en niet met daarbij in verhouding staande service. Morgen gaat het naar zee!
Vandaag ook nog even hebben over de mijlstenen, ik heb er van de week al eens eentje getoond en heb nu ook de uitleg. Volgens een wet uit 1649 moesten alle belangrijke wegen van, het toenmalige, Zweden gemarkeerd worden met mijlstenen. Dit moest niet alleen per volle mijl maar ook per halve- en per kwart mijl. Een Zweedse mijl was dan ook zo'n 10,7 Km. Op basis van de mijlstenen werden dan de tarieven van koetsreizen én verplaatsingsvergoedingen van ambtenaren berekend. Sommige stenen zijn in de loop der jaren verdwenen of verplaatst maar wat resteert is nu bij wet beschermd.
Km vandaag: 78
Km totaal: 7216










06-08-2009, 16:13 geschreven door Danny  
05-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk Belgen!?
Het weer was vandaag al een stuk beter, veel blauw en veel zon met af en toe wat wisselende bewolking. Aangenaam fietsen in korte mouwen. Benieuwd of de lokale Frank morgen woord houdt, het schijnt zo wel te zijn.
Vandaag heb ik de E 45 achtergelaten en terug wat kleinere wegen opgezocht. Vanaf de camping door Vanersborg richting het kleinere Vargon om het grotere Trollhattan te omzeilen, dat was het plan. Daarbij kwam ik echter weer in conflict met de wegwijzers. Omdat ik geen bruibare plaatsnamen vond op de wegwijzers volgde ik de wijzers richting weg 42, die ik een eindje zou volgen. Ook al leidde die me verdacht veel richting Trollhattan, meer dan volgens mij op kaart voorzien was maar die zijn in stedelijk gebied dan ook weer niet zo gedetailleerd. En toen dan eindelijk de afslag naar weg 42, samen met de 44 en 47 overigens, kwam ... toen wist men mij te zeggen dat ik er niet op mocht. 4 Km terug dus en op zoek naar dezelfde weg verderop. Dat lukte vrij vlug maar hij was inderdaad niet erg geschikt om te fietsen, al snel een alternatief fietspad gevonden en even verder volgde weer een splitsing waarbij ik duidelijk weer voor de rustigste richting koos. De andere richtingen gingen dan ook onder andere naar Stockholm.
Ik ben trouwens niet de enige die terug zuidwaarts keert, vandaag mijn eerste, nog kleine, vlucht ganzen zien overkomen. Je moet wel een beetje goed kijken om ze te zien. Ook veel herten gezien vandaag, eerst enkele (ook hier moet je een beetje goed kijken) dan nog eens enkele en uiteindelijk een massa. Ik ben tot het besluit gekomen dat het ofwel een soort natuurpark moet geweest zijn ofwel iemands (bijzonder groot) jachtterrein, gespreid over verscheidene gemeenten dan.
Ondanks dat ik vandaag erg weinig buitenlanders tegenkwam op mijn route zat daar toch weer een belgische nummerplaat tussen en later verscheen die zelfs op de camping en ... bleken zij zweeds te spreken. Het bleken Zweden te zijn die werken en wonen in het Brusselse. Mijn eerste Belgen sinds lange tijd zijn dus Zweden.
Mijn camping ligt vandaag trouwens weer origineel langs een meer net voorbij Alingsas.
Km vandaag: 81
Km totaal: 7138









05-08-2009, 17:38 geschreven door Danny  
04-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat met het weer?
Vannacht heb ik een echt zeegevoel gekregen. De camping lag wel langs een meer maar dan wel het Vanernmeer, het grootste meer van Zweden en als er dan ergens in de buurt wat wind staat zorgt dat schijnbaar al snel tot enige golfslag die ik, tussen de buien door, vanuit mijn tent kon horen op het nabije strandje.
Het weer van vandaag lag tamelijk in dezelfde lijn als gisteren, met het verschil dat ik vandaag op de middag wel een echt buitje over me kreeg maar ook dat het bij aankomst niet regende en er momenteel zelfs redelijk goed uit ziet. Ik heb dat echter de afgelopen maanden al een keer teveel gezien om daar vertrouwen in te hebben wat morgen betreft. De lokale Frank Deboosere heeft me gisteravond ook nog beloofd dat het ten laatste donderdag beter wordt, maar ook dat heb ik al een keer teveel gehoord om er vertrouwen in te hebben. Bovendien ben ik donderdag alweer een eind opgeschoven richting Denemarken, waar ze weer een andere Frank Deboosere hebben die misschien weer wat anders vertelt. Ik hoop het echter niet want van die regen heb ik ondertussen toch wel écht mijn buik vol.
Vandaag, ook al vanwege de dreigende bewolking, geen omtrekkende bewegingen gemaakt en gewoon de grote weg, in dit geval de E 45, gevolgd. De E 45 is zo'n typische noord-zuid verbinding, van Goteborg gaat hij recht naar Karesuando in het hoge noorden op de Finse grens (dat is dus eigenlijk zuid-noord) vanwaar je via 2 routes verder richting Noorwegen en Noordkaap kan. Ik deed de route reeds 2x met de moto, noord-zuid in beide gevallen, en het is dan best een mooie route. Met de moto zie je echter wel in het verkeer terwijl met de fiets dat verkeer je allemaal passeert. In de voormiddag viel het nog best mee maar na de middag werd het toch behoorlijk druk. Ik kreeg vandaag wel het gevoel dat ik stilaan dichter bij huis kom, deze namiddag wel 6 (zes!) belgische nummerplaten gezien. Het moet al een tijdje geleden zijn dat ik er nog eens 6 op een dag zag.
En zo kwam ik uiteindelijk terecht op de camping in Ursand, enkele Km voor Vanersborg en ook gelegen aan het Vanernmeer, waar ik vannacht een tent met zicht op zee (meer) heb. Om een ideetje te geven over de grote van dit meer: Karlstad 2 dagen geleden was zowat het noorden van dit meer en Vannersborg is zowat het zuiden van het meer. 2 dagen heb ik dus, min of meer, langs dit meer gereden.
Km vandaag: 91
Km totaal: 7057









04-08-2009, 17:46 geschreven door Danny  
03-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F***ing Amal
Gisteravond in de herberg nog eens een andere fietsreiziger tegengekomen, het was toch al weer een eindje geleden. Het was een Duitse twintiger die rond het zuiden van Zweden fietst.
Als gisteren eindelijk mijn zomer begonnen is dan is het nog steeds geen goede. Met de temperatuur zat het vanmorgen nog goed maar de lucht zat weer potdicht met bewolking en in de loop van de dag zou een behoorlijke bries ook nog voor wat afkoeling zorgen. En even was ik een depressie nabij toen er ook weer druppels begonnen te vallen maar die zetten niet door, de regen nog de depressie. Pas bij aankomst op mijn bestemming van vandaag begon het toch weer echt te regenen.
Vandaag weer een behoorlijke omzwerving gemaakt om de drukkere wegen te vermijden en dat is weer goed gelukt, ondanks dezelfde problemen met coördinatie van wegwijzers en kaart. Eerst moest ik natuurlijk eerst de stedelijke omgeving van Karlstad verlaten maar daarna zag ik de drukke weg pas terug op 5 Km van het einde en dan nog kon ik hem verder ontwijken.
Totaal onverwacht kwam ik terug in het spoor van de Vikingen in het Varmlands Vikingcenter bij Nysater, of toch niet? Het was toch een beetje een geval van lichte oplichting. Ze hebben er een replica vikingboot liggen gebaseerd op vondsten van bij Roskilde in Denemarken en een kleine exhebitie met materiaal dat ze overgenomen hebben van het center van Jorvik in York, Engeland, waar het origineel tentoongesteld was naar aanleiding van de archeologische vondsten die men daar deed. Al wat men hier doet is zeggen dat het hier misschien ook zo geweest is omdat de ligging er geschikt voor was. Er zijn ook wel echte vondsten uit de vikingtijd gedaan in Zweden, o.a. in Birka bij Stockholm. Vanwege de Zweedse ondergrond is echter ook hier minder bewaard gebleven dan met name in Denemarken, waar de meeste viking vondsten gedaan zijn.
Verder volgde mijn route voor een groot deel de Sverigeleden-route, alleen op het onverhard volgde de Sverigeleden een andere route.
Tussen de bloemen op de laatste foto stond kort daarvoor nog een klein hert, toen ik echter een beweging maakte naar mijn camera, die ik op mijn rug draag, was het snel verdwenen. Zoals ook de anderen die ik al tegenkwam. Je kan soms rustig stoppen om ze te bekijken terwijl zij rustig terug kijken, wat ik dan ook dikwijls doe, maar zodra je een beweging naar die camera maakt verdwijnen ze snel.
En zo kwam ik dus aan in Amal, Fucking Amal. Niet dat er, zover ik weet, echt iets mis is met Amal maar zo klinkt de naam van een Zweedse film van eind de jaren 90 over een aantal tieners met complexen die opgroeien (uiteraard, dat doen tieners nu eenmaal) in het volgens hun deprimerende, vervloekte Amal. Niet echt een vrolijke film maar volgens mijn eerste indruk is Amal ook niet echt een vrolijk stadje (en zeker ook de camping niet). Overigens is de film niet echt in Amal opgenomen maar in het grotere Trollhatan, zowat 100 Km naar het zuiden. In die buurt passeer ik ook over enkele dagen maar ik denk niet dat ik het zal aandoen.
Km vandaag: 89
Km totaal: 6966









03-08-2009, 17:14 geschreven door Danny  
02-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een zomerse dag
Gisteravond uit gaan eten in "The Bishop's Arms", zoals de naam al doet vermoeden ... een English Pub. Ze hebben er echter niet alleen Engels bier maar een hele wereldselectie met daarbij minstens ook: Leffe (van't vat), Hoegaarden, Duvel, Chimay (minstens blauw en wit) en Maredsous (3 variaties). Er stonden nergens prijzen vermeld en ik heb ze ook niet gevraagd. Ik heb me gehouden aan mijn gewoonte om het overal bij het zo veel mogelijk lokale bier te houden, meestal pils.
Vanmorgen , naast enkele karweitjes, de route voor de volgende dagen bekijken ... volgende grote halte: Denemarken!
En dan na de middag een wandeling door de stad gemaakt, een best aangename stad met veel water, veel groen en veel bloemen. Verder hebben ze nieuw en oud hier mooi gecombineerd.
Dit alles kwam nog des te meer tot zijn recht door het zomerse weer. Karlstad is dan ook de hoofdplaats in een regio die Varmland genoemd wordt, dan moet het wel eens goed weer zijn. De dame van het beeld wordt overigens de zon van Karlstad genoemd, naar een kelnerin uit de 18° eeuw.
Misschien dat hiermee eindelijk ook mijn zomer begint.









02-08-2009, 16:56 geschreven door Danny  
01-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.best aangename dag
Gisteren mijn verblijfje in de caravan best genoten, temeer daar het nog lang is blijven regenen en ook daarna nog regelmatig een buitje deed.
Vanmorgen was er toch weer de zon en dat was dit keer het begin van best een aangename dag. Af en toe een beetje wind en soms een wat donkere wolk maar overwegend zonnig en naarmate de dag vorderde zelfs behoorlijk van temperatuur.
De route vandaag was vrij simpel van richting, gewoon dezelfde weg nummer 63 volgen. Een grote weg maar al bij al nog behoorlijk om te fietsen, wel nog steeds behoorlijk golvend op en neer.
En zo kwam ik dus in de grote stad, Karlstad. Aangezien ik besloten heb om Goteborg niet aan te doen maar te omcirkelen, is Karlstad waarschijnlijk de grootste stad die ik aan doe in Zweden.
Vanavond en, aangezien ik hier een rustdag houd, morgen verblijf ik dus in de jeugdherberg in Karlstad op Kasernhojden, oftewel Kazernehoogten. Ik denk dat de naam en de laatste foto van de herberg genoeg zeggen over de geschiedenis van de heuvel waarop ze ligt.
Km vandaag: 100
Km totaal: 6877









01-08-2009, 18:01 geschreven door Danny  
31-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in mijn caravan
De dag begon mooi met de zon op de tent en veel blauwe lucht maar al snel kwamen er weer stevige wolken aanzetten die het samen met de wind en de toch frisse temperatuur toch weer een vrij herfstige dag maakten.
De eerste 24 Km gingen nog over regionale wegen waarvan zo'n 15 Km onverhard. Hier heb ik ook mijn kleinste versnelling nog eens kunnen gebruiken op een klein muurtje van zo'n 15%, op het onverhard dus.
Na 24 Km kwam ik op de grote weg en ondertussen waren dus ook de wolken weer komen opzetten. Vanwege de dreigende wolken besloot ik om niet verder te gaan zoeken over de regionale wegen maar mij aan de grote weg te houden. De volgende 20 Km waren ietwat onaangenaam druk maar dan kwam er, bij Kopparberg, een splitsing en was mijn richting duidelijk de rustigste van de twee. Het was, voorlopig nog, aangenaam rijden. Overigens vandaag nog steeds een aantal Amerikanen gezien maar dat waren er duidelijk die het ondertussen wel gezien hadden in Rattvik en onderweg waren naar huis. Ik had trouwens tot vandaag nog nooit een Corvette Stingray met een, weliswaar in tijd en kleur aangepaste stijl, caravan erachter, het lijkt toch een beetje op vloeken.
En dan, om half twee, was het weer gedaan met aangenaam fietsen. Toen gingen namelijk de hemelsluizen uiteindelijk weer open en wel zo goed open dat ik hier bij aankomst bereid was om nog eens een extra inspanning te doen en een hut te nemen. De laatste hut was echter net voor mijn neus weggekaapt door een Nederlands gezin, dat me nog maar net voorbijgereden was en waarvan moeder nog in de receptie de zaken aan het af handelen was. Ze hadden echter ook nog een caravan beschikbaar en dat voldeed me ook. En ik was er nog niet goed ingetrokken of ik hoorde een van de campeerders bij de patron informeren naar die caravan, uitdeindelijk was ik dus eigenlijk nog net op tijd.
En zo logeer ik vannacht in een caravan (langs een meer uiteraard) bij Hallefors.
Vanwege de omstandigheden en het toch vrij golvende parcours was het vandaag toch best wel zwaar, morgen nog een stevige rit naar Karlstad waar ik de jeugdherberg opzoek en nog eens ga rusten.
Km vandaag: 85
Km totaal: 6777
Slechts 3 foto's vandaag, de laatste is terwijl ik met mijn stuurtas in een bushokje schuil om even iets te controleren op mijn papieren. Mijn kaarthouder is waterdicht maar alleen zolang je er niets uit haalt







31-07-2009, 17:22 geschreven door Danny  
30-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra kilometers
Het weer begon zowat in het verlengde van de voorbije dagen, bewolkt maar droog. Op de middag werd het dan wat wisselvalliger. Eerst viel er wat nattigheid dat een uurtje later weer stopte. Een klein uurtje voor aankomst begon het echter weer echt te regenen waardoor ik ook de regenbroek weer aan moest, niet dramatisch maar ook niet aangenaam. Tegen aankomst stopte ook dat weer, klaarde zelfs even op maar op de moment staat er een stevige bries en lijkt er elk moment een bui te gaan vallen.
Om de grotere wegen nog even te beperken had ik voor vandaag een alternatief in elkaar gepuzzeld, dat wel wat extra kilometers inhield natuurlijk. De eerste 8 Km moesten sowieso over de grote weg, na die 8 ging het voor nog 8 over een wat kleinere maar toch nog relatief drukke weg tot ik uiteindelijk op de rustigere regionale wegen terecht kon. Helemaal zo rustig als in het noorden zal echter wel niet meer worden. Overigens ook vandaag nog enkele van die Amerikanen, die een toertje in de omgeving deden, tegengekomen.
Zoals gezegd had ik een alternatief met extra kilometers in elkaar gepuzzeld, wat op zich geen probleem is. Als dan echter de wegwijzers niet willen meewerken door er ofwel niet te zijn ofwel niet te corresponderen met de kaart (namen op wegwijzers die niet op de kaart voorkomen en omgekeerd) dan brengt dat nog wat extra extra kilometeers met zich mee door eerst te gaan zoeken en dan eventueel vanwege de zekerheid voor de nog iets langere optie te kiezen. Zo werd de rit van vandaag nog wat langer dan berekend maar het was best een mooie, rustige route dus gaan we niet klagen over enkele kilometers. Op een 20 Km van het einde moest ik toch nog voor een 5 Km over een grotere weg, de route 66 maar die heeft hier niet dezlfde weerklank als op sommige andere plaatsen vrees ik.
Uiteindelijk kwam ik dan terecht op een camping, langs een meer, in Ludvika.
Km vandaag: 99
Km totaal: 6692









30-07-2009, 17:40 geschreven door Danny  
Inhoud blog
  • naar Noordkaap én terug voor Yellow Star
  • nog 1
  • het kasteeldorp Vorselaar
  • een eerste keer terug thuis
  • hier spreekt men nederlands
    Archief per week
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • Mijn webpagina
  • Mijn foto's
  • Memory 2 Stephanie
  • Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs