Project methodiek cultureel werk Liefste bezoeker, welkom op mijn blog!
Je vindt er teksten en foto's rond mijn culturele beleving in combinatie met samenvattingen van cursusteksten Methodiek Cultureel Werk.
29-03-2016
De culturele functie: Oude windmolen van Hulst
Welke vorm? Smal: gericht op het individu - erfgoedcultuur en volkscultuur.
Product of proces? Gericht op het product: de windmolen en het meel die daar ambachtelijk wordt gemalen. Ze verkopen daar ook het meel aan de bezoekers.
Functies:
Cultuurbewaring: erfgoed van de molen en de ambacht in leven houden
Cultuurbeleving: wij hebben er speltbloemmix voor pannenkoeken aangekocht en eenmaal thuis hebben we ze gebakken en opgegeten. Deze fijne speltbloem, opmerkelijk lekkerder dan vanuit de winkel.
Interventie: cultuurconsumptie. Het bezoek aan de molen was gratis. Men verkocht er wel meel. Als waardering voor de ambacht kochten we het meel . En natuurlijk ook omdat wij thuis zot zijn op bakken en biologische producten krijgen onze voorkeur.
Mijn nonkel is al jaren actief in de toneelvereniging bij ons in de gemeente. Elk jaar komen we samen met de familie om de jaarlijkse voorstelling te bekijken. Toen mama overleden was, gingen we alleen met papa. Spijtiggenoeg was het stuk op zich zeer triestig, waardoor we zagen dat papa ook wel moeite had met deze voorstelling. De andere jaren waren het meer luchtige voorstellingen. Dit was meer zijn smaak. Hij was grote fan van Nonkel Jef, De Kotmadam,... Nu hij ook overleden is, moet ik steeds aan hem denken bij het zien van zo'n aflevering.
Mijn zus gaat de laatste jaren niet meer mee naar het toneel, maar ze heeft wel al eens meegespeeld!
Ze deed dit echt goed! Zo'n rebelse puber spelen ;-)
Dit jaar organiseren ze in het weekend van 22-24 april een theaterwandeling. Ik ben alvast van de partij! Meer info zie bijgevoegde link.
Lager onderwijs: grootouderfeest
Voor zover ik het mij herinner was er op school niet veel plaats voor cultuur. In het lager onderwijs was er elk jaar grootouderfeest. Samen met de klas brachten we een dansje met aangepaste, zelfgemaakte kostuums. Ook het jaarlijks carnaval kan ik me nog levendig herinneren!
Secundair onderwijs: historische films en kerkvieringen
Na de examens stonden er steeds twee activiteiten op het programma: film gaan bekijken in een grote zaal en een kerkviering bijwonen.
Meestal waren dit historische, oorlogfilms. Niet echt mijn lievelingsgenre. De enigste film die ik me nog goed herinner is 'Bend It Like Beckham'. Dit was een moderne film over de vriendschap-liefde tussen twee meisjes en hun passie voor voetbal. Dit kwam veel dichter bij mijn leefwereld in vergelijking met een historische film. Het kerkbezoek op school voelde voor mij aan als een verplicht nummertje. Het hoort bij het katholiek onderwijs. Gelukkig waren onze godsdienstlessen wel meer gericht op 'levenswijsheid' i.p.v. godsdienst.
Studentenleven: vrijheid
Eens het studentenleven in gedoken, was er meer keuze om zelf te kiezen voor cultuur. Mijn vriend en ik bezochten vaak het Raamtheater (nu Theater Aan De Stroom) in Antwerpen. We zagen er bekende acteurs en het was eens iets anders dan de cinema. Het feit dat kleine toneelgezelschappen het financieel moeilijk hebben om te overleven is ook een extra stimulans om een ticketje te kopen voor een voorstelling ipv een ticket in de cinema.
Tegenwoordig
Naast theater, bezoeken we dansvoorstellingen, komedie- en muziekoptredens van o.a. Isabelle Beernaert, Geubels, Alice on the roof,..
Zelf deelnemen aan cultuur vind ik iets moeilijker. Ik bewonder mensen die op een podium staan en daar iets kunnen overbrengen, maar zelf heb ik daar geen aanleg voor. Ik stel me graag op de achtergrond. Het was voor mij een grote uitdaging om voor onze kunst-educatieve activiteit deel te nemen aan een dansworkshop. Ik vind het wel leuk kom bepaalde ideeën over te brengen naar anderen, maar dan het liefst via foto's of tekst. Zo ben ik creatief bezig met allerlei handwerk: breien, haken, meubeltjes opmaken,... en dit deel ik wel op mijn facebookpagina.
Participatie: voorbeelden van verschoven kunstparadigma
Verschoven Participatieparadigma
VOORBEELD 1
(it sucks to be) ISMENE is een sociaal-artistiek spelproject van laatstejaarstudenten uit de richting woordkunst-drama aan de kunsthumaniora te Antwerpen. Dit in samenwerking met Fondatie Terninck (instelling voor mensen met lichte, matige en ernstige mentale beperking).
Op vraag van een persoon met een beperking is dit kunstproject ontstaan.
Een groepje mensen met de beperking kreeg de kans mee te participeren aan een kunstproject voor het grote publiek.
Voor hun een uitdaging en een manier om aan de buitenwereld te tonen dat zij ook talenten hebben.
Samen met mijn vriendin Nathalie woonden wij dit toneelstuk bij. Nadien spraken we nog met Karen,een 6de jaars.
Het toneelstuk was prachtig en ontroerend! De mensen met een beperking hadden elk hun eigen rol.
Ieder meisje op het toneel speelde ISMENE op hun eigen manier. De muziek, bewegingen en kostuums maakten het geheel af.
Karen gaf aan dat deze samenwerking ook voor hun uniek was. Eerst stond de klas er wat weigerachtig tegenover, maar dit veranderde snel naarmate ze langer samen werkten. Het was voor hun meer dan een eindwerk uitwerken, het was ook een levenservaring op sociaal gebied.
Via bijgevoegde link kun je het interview met de regisseur en een actrice bekijken.
VOORBEELD 2
Nog even op zoek....
Indien iemand ideeën heeft mbt vormen van kunst waarbij het niet zozeer gaat om de relatie expert-leerling, maar eerder om de ervaringen delen en bewustzijn aanwakkeren, graag reageren aub! Dikke merci!
kunsteducatieve activiteit: workshop, inleiding en dansvoorstelling
DAVID HERNANDEZ
FOR MOVEMENT'S SAKE
Workshop 16/02
Mijn eerste 'professionele' danservaring is een feit! Hiervoor enkel ervaring met verplichte dansjes op schoolfeestjes.
Samen met mijn vriendin Sandra zagen we hierin een uitdaging. Gelukkig voor ons was de techniek niet primair, maar wel de beleving. Eerst maakten we bewegingen met hoofd, voeten, knieën, schouders,... op verschillende ritmes. Daarna werd een een kort stukje choreo vanuit de voorstelling aangeleerd om tot slot in groep samen te stappen op de ritmes van de harp in een klassiek stuk.
Bewegen op de golven van de ritmes, van langzaam tot snel, van hoog naar laag.
Inleiding 18/02
Via productieleidster Lenneke (vzw Cacao Bleu) hebben we 2 gratis vrijkaarten voor de inleiding en voorstelling in het cultureel voorstelling ontvangen. Bedankt!
De workshop gaf ons uitleg over de danstaal en techniek, de inleiding over de artistieke achtergrond van de choreografie.
Voorbeeld: de gewrongen dansposities zijn gebaseerd op de schilderijen van Caravaggio.
Verdere info heb ik genoteerd op het programmaboekje waarin er ook een beknopte uitleg staat.
Dansvoorstelling 18/02
Een oud huis met trap en groot raam met lichtinval als achtergrond waarin de 3 dansers zich bewegen. Het stuk is opgesplitst in 3 verschillende delen. Luidere muziek en een donkere zaal was de overgang. Zeer indrukwekkend.
De dans, de muziek, het decor,.. geen ogen genoeg om naar te kijken. Ik ben er zeker van dat ik nog heel andere dingen zie als ik nog eens de voorstelling bekijk. Er was in het begin ook een heliumballon aanwezig... Na de voorstelling vroeg ik aan Lenneke wat de betekenis hiervan was. De ballon stond voor het luchtige in het nogal zware beginstuk. Het was interessant om zelf ook even te praten met de producenten van zo'n voorstelling. Dit maakt dat je zaken beter kunt plaatsen en maakt je eigen beleving intenser.