De Chevy Corvette heeft de afgelopen jaren grote sprongen vooruit gemaakt. De C5 (1997-2004) was nauwelijks te herkennen als opvolger van de lompe C4, en de C6 maakt de afgelopen jaren furore als sportauto van wereldformaat. De volgende generatie moet daar uiteraard weer een schepje bovenop doen, maar geplaagd door nieuwe emissie-eisen die in 2011 van kracht worden heeft GM besloten nog wat extra tijd te nemen voor de ontwikkeling van de C7.
Een tijdlang was er sprake van een mogelijke middenmotor voor de nieuwe Vette. Dit klinkt niet alleen erg stoer, maar zou ook de installatie van een motor met cilinderdeactivatie makkelijker maken. In de huidige FR-setup zou een extra koppeling nodig zijn om de aandrijfstang uit te kunnen schakelen.
Gezien de ontwikkelingskosten (en het extra gewicht van een MR-setup dat enige brandstofbesparing weer teniet zou kunnen doen) ziet GM hier echter vanaf. Volgens MotorTrend zou het kunnen dat de 3.6 V6, die we al kennen uit talloze andere GM-producten als de Camaro en diverse Cadillacs, gewoon voorin de auto gelepeld wordt. De C7 zou hiermee de eerste Corvette sinds 1954 zijn met minder dan acht cilinders.
Wat mij betreft een waardeloos idee, vooral als je bedenkt dat de huidige Corvette samen met de Porsche 911 de enige sportauto is die in de VS buiten de gas guzzler tax valt. We hebben zelf ook al ondervonden dat een Corvette bijzonder zuinig uit de hoek kan komen, dus daar valt vast nog wel iets aan te tweaken zonder dat we de achtcilinderbrul vaarwel hoeven te zeggen.
|