comité noordoost Tienen (NOT)
Inhoud blog
  • Minister Muyters keurde ...
  • NIEUWE FLYER
  • PERSBERICHT - 20 JUNI 2012
  • De 'Afbakening kleinstedelijk gebied Tienen' staat als zesde punt op de agenda van de Provincieraad van 19 juni e.k.
  • PERSBERICHT - 20 APRIL 2012

    Belangrijke informatie!!!
  • Afbakening kleinstedelijk gebied Tienen
  • Provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan - Ontwerp TIENEN
  • Stadskrant Tienen
  • FACEBOOK TIENEN ANTICOMITE NOORDELIJKE RING EN UITBREIDING SOLDATENVELD

  • Zoeken in blog





    kleinstedelijke gebieden
    29-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Muyters keurde ...

    Minister Muyters keurde de afbakening kleinstedelijk gebied Tienen goed op 5/11/12. Nu is het aan ons en we hebben vanaf vandaag 60 dagen de tijd om een verzoekschrift in te dienen bij de Raad van State.

    29-11-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    11-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE FLYER

     



    ACTIECOMITE NOORDOOST TIENEN
    INFOVERGADERING : STAND VAN ZAKEN
    AFBAKENING KLEIN STEDELIJK GEBIED TIENEN

    Hoe zit de vork aan de steel?
    Wat is er gebeurd met de bezwaarschriften?



    | OOSTELIJKE RING TIENEN

     | MOGELIJK HOOGDREMPELIGE SEVESO

    | WOONUITBREIDINGSGEBIEDEN


    Actiecomité neemt juridische stappen!

    Je bent welkom.
    Wij informeren je echt!

    Maandag 17 september om 20u
    IN GRAND SLAM (cafetaria)
    Tennisstraat 3 te Tienen

    www.bloggen.be/comitenoordoosttienen





    11-09-2012, 18:57 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    22-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSBERICHT - 20 JUNI 2012

    Persbericht


    Het Actiecomité Noord-Oost Tienen neemt met verbijstering kennis van de beslissing van de Provincieraad van 19 juni ll. tot definitieve vaststelling van het PRUP Afbakening kleinstedelijk gebied Tienen.


    Het Actiecomité verwerpt niet alleen de beslissing zelf, maar ook het definitief vastgestelde PRUP. Het Actiecomité laakt vooral de ondemocratische wijze waarop deze goedkeuring is tot stand gekomen en de ongefundeerde redenen waarmee deze beslissing werd geformuleerd.


    Het Actiecomité vindt het wraakroepend dat de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (PROCORO) in haar vergadering van 26 maart ll., niet in aantal was om de noodzakelijke adviezen uit te brengen over de tegen het PRUP ingediende bezwaren, waardoor de honderden bezwaarschriften een correcte behandeling wordt ontzegd. De behandeling van de bezwaren werd bijgevolg doorgeschoven naar de Deputatie, die in haar Voorstel nr. 70 aan de Provincieraad heeft voorgesteld om:

    • de oppervlakte van het bedrijventerrein op de site Soldatenveld te beperken tot 45 ha bruto

    • bestemming van het tussenliggende gebied als gemend openruimte gebied

    • Seveso-bedrijven toe te laten in een beperkte zone

    • de ontwikkeling van de bedrijvenzone te koppelen aan de realisatie van de Oostelijke ringweg, zij het beperkt tot de sectie Sint-Truidensesteenweg – Oplintersesteenweg


    Het Actiecomité betreurt dat het amendement nr 70/2 – dat via het wijzigen van de agenda op de dag zelf van de vergadering van de Provincieraad (!) – door drie opgetrommelde raadsleden te elfder ure kon worden ingediend, het laatst vermelde beslissingselement heeft gewijzigd tot het koppelen van de ontwikkeling van de bedrijvenzone aan de realisatie van de R27 Noordelijke Rondweg, met name van de N3 Tienen-Sint Truiden tot de N29 Tienen-Bekkevoort. Bijzonder onrustwekkend is dat dit amendement blijkbaar volgt uit laattijdig bilateraal overleg met de stad Tienen en de Vlaamse Overheid (AWV en departement Mobiliteit en Openbare werken), terwijl dit alles niet ter sprake is gekomen in de Commissie Ruimtelijke Ordening van 5 juni ll.


    De Provincieraad ontneemt met de vage inhoudarme verwoording van haar besluit om het voorstel van de Deputatie en het amendement te aanvaarden, de bevolking het recht op tijdige en concrete informatie, en herleidt openbaarheid van bestuur tot verwerpelijk theater en administratief en politiek gesjoemel.


    Het Actiecomité stelt vast dat in het PRUP uitdrukkelijk werd gesteld dat het bedrijventerrein uitsluitend zou worden ontsloten via de Oostelijke ring tussen de Sint-Truidensesteenweg en de Oplintersesteenweg, waarbij zelfs nog werk moet worden gemaakt van de tracéstudie en de concrete wijze van inplanting. Van een ontsluiting via de Noordelijke ring was er in het PRUP helemaal geen sprake; erger nog, de Noordelijke ring maakt geen deel uit van het PRUP. De Noordelijke ring moet immers nog het voorwerp uitmaken van een ontwerpstudie, ontsluitingsvisie, landschaps- en verkeerstechnische studies, voorstudie van een ruimtelijk uitvoeringsplan, milieueffectenrapportering, en maatschappelijke kosten-batenanalyse!!


    Door het aanvaarden van een amendement waarin zelfs wordt toegegeven dat de Ambachtenlaan (en niet de Oostelijke ring!) een vlotte ontsluiting vormt voor het bedrijventerrein, bevestigt de Provincieraad nu de facto dat de Oostelijke ring overbodig is. Het overbodige karakter van de Noordelijke ring wordt eveneens bevestigd door de beslissing om de heraanleg van de Vesten alsnog te realiseren in afwezigheid van deze ring (de Noordelijke ring is dus blijkbaar niet meer nodig om de Vesten te ontlasten!), en de beslissing om als begeleidende maatregel bij de heraanleg van de Vesten het verkeer af te leiden naar de bestaande Zuidelijke ringweg. Het vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein heeft dus blijkbaar een Noordelijke ringweg helemaal niet nodig.


    Het Actiecomité wenst uitdrukkelijk te stellen dat het hevig voorstander blijft van inspanningen om de verkeersmobiliteit en de werkgelegenheid voor de Tiense bevolking te bevorderen, maar dat het wel fundamentele bezwaren blijft aanvoeren tegen:

    • een PRUP - planMER dat overloopt van onvoldoende gefundeerde onderstellingen en foutieve en onverantwoorde cirkelredeneringen,

    • de onverantwoorde vernietiging van (herbevestigde) landbouwgronden,

    • de inplanting van een bedrijventerrein, aansluitend op bestaande woonzones, waarbij Seveso-inrichtingen blijven toegestaan, en men geen concreet idee heeft over welk type van bedrijven men wenst aan te trekken, noch over hun verwachte oppervlaktebehoeften en verwachte tewerkstelling,

    • de onverantwoorde planning van de Oostelijke en Noordelijke ringweg,

    • de niet noodzakelijke en onverantwoorde onteigeningen van bedrijven, landbouw- en privégronden.

    22-06-2012, 04:55 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    14-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 'Afbakening kleinstedelijk gebied Tienen' staat als zesde punt op de agenda van de Provincieraad van 19 juni e.k.

    Bijeenkomst van de provincieraad van Vlaams-Brabant in het provinciehuis
    De vergaderingen van de provincieraad zijn openbaar. Iedereen is welkom.

     


    Organisator

    Dienst algemeen secretariaat, tel. 016-26 71 12, algemeensecretariaat@vlaamsbrabant.be

    Wanneer

    dinsdag 19 juni 2012 om 14.00 uur tot dinsdag 19 juni 2012 om 00.00


    Locatie

    Provinciehuis Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 - 3010 Leuven


    Prijs

    gratis
     
    http://www.vlaamsbrabant.be/over-de-provincie/beleid-en-bestuur/wie-bestuurt-provincie/provincieraad/zittingen-provincieraad/kalender-provincieraad-19-juni-2012.jsp?tonsaiUri=

    14-06-2012, 20:03 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSBERICHT - 20 APRIL 2012

    Persbericht - 20 april 2012

    Het Actiecomité Noord-Oost Tienen laakt de voortdurende tegenstrijdige en misleidende informatie die door officiële instanties en verantwoordelijken wordt verstrekt over het dossier Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tienen, Oostelijke en Noordelijke ringweg en Heraanleg van de Vesten.

    In  tijden dat er in de stad Tienen een grote beroering is ontstaan en een uitvoerige publieke discussie wordt gevoerd over het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PrUP) Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tienen, de Oostelijke en Noordelijke ringweg en de plannen voor de heraanleg van de Vesten, op een moment dat de Provincieraad de adviezen van de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Procoro) heeft ontvangen, maar het PRUP nog niet definitief heeft vastgelegd, blijven officiële instanties en verantwoordelijke personen de toenemende onzekerheid aanwakkeren door de Tiense bevolking te bedelven onder een ongecontroleerde stroom van tegenstrijdige, misleidende en niet steeds correcte informatie.

    De mededeling in Stad Tienen Info (Streekkrant, 18 april 2012) over de herinrichting van de Vesten en de Noordelijke ringweg vormt hierbij de overtreffende trap. Er wordt in deze mededeling nu weeral gesteld dat de herleiding van 2x2 naar 2x1 rijstroken op de Vesten niet zal leiden tot een vermindering van de capaciteit. Het 'welles-nietes' spelletje wordt bijgevolg op onverantwoorde wijze verder gezet.

    Een korte, niet-exhaustieve greep uit de woelige geschiedenis van het vestendossier kan bij dit alles verhelderend werken:

    - Op 8/10/2004 antwoordt de Vlaamse Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur op de vragen van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement dat "er geen problemen te verwachten zijn in de toekomst vanwege het aanleggen van de 2x1 in plaats van de 2x2, ook niet indien er geen noordelijke ontsluitingsweg zou komen".
    - Het PrUP/Plan MER maakt melding van de verkeersstudies van Grontmij (mei 2009) en het Provinciaal Verkeersmodel (oktober 2010) die- op basis van verschillende uitgangspunten en onderstellingen - concluderen dat de capaciteitsreductie wel tot aanzienlijke verkeerscongestie op de Vesten zal leiden, en die de Oostelijke en Noordelijke ringweg als noodzakelijke reddende engel inroepen om tussen de 400 en 500 voertuigen per uur per richting in de ochtend en avondspits weg te trekken van de Vesten.
    - De Nieuwjaarstoespraak van de Burgemeester van Tienen (19 januari 2012), die de conclusies van de bovenstaande studies bevestigt en stelt dat "doordat uit deze studie bleek dat er wel degelijk een congestieprobleem kan onstaan tijdens de spitsmomenten, hebben wij aan het Gewest gevraagd om met prioriteit werk te maken van de aanleg van de Noordelijke rondweg. Met de aanleg van deze rondweg kan immers 40% van het verkeer op de Vesten weggehaald worden en wordt tevens het zwaar vervoer van deze Vesten gehaald. De noodzaak voor de aanleg van deze Noordelijke rondweg was nooit zo duidelijk".
    - De ondertussen verdwenen mededeling op de Website van de Stad Tienen (7 februari 2012), waar er bij de vier opgesomde wijzigingen van de heraanleg van de Vesten, geen sprake meer is van een reductie van 2x2 naar 2x1 rijstroken, maar alleen melding wordt gemaakt van een grondige heraanleg van de kruispunten, ventwegen, fiets- en voetpaden, de inplanting van de haltes van de Lijn voorbij de kruispunten, en de vernieuwing van de straatriolering.
    - Het antwoord van de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken op vraag nr. 1428 (19 augustus 2012) van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement, dat stelt dat na reductie van 2x2 naar 2x1 rijstroken het AWV ervan uitgaat dat "de bestaande toestand van druk tot verzadigd verkeer in de ochtend- en avondspits behouden blijft en dat de reistijden rond Tienen niet zullen oplopen" en dat de "Noordelijke Rondweg een sleutelproject vormt voor de ontsluiting van bedrijventerreinen en voor de verbetering van de verkeersleefbaarheid".
    - Het antwoord van de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken op vraag nr. 520 (16 januari 2012) van een volksvertegenwoordiger bij het Vlaams Parlement, dat stelt dat het wegvak dat op de Vesten wordt heringericht slechts "het wegvak is tussen het kruispunt met de N29 Diestsesteenweg en de N3  Aandorenstraat" (van de Albertvest dus geen sprake meer), dat de "heraanleg van de Vesten de aanleg van de Noordelijke Ring zal voorafgaan", dat "omdat de kruispunten ongeveer dezelfde capaciteit zullen behouden, zal de doorstroming op noordelijke vesten minimaal verslechteren", en "het doorgaand verkeer zal worden gestimuleerd om de R27 Zuidelijke Ring om Tienen te gebruiken" (de Oostelijke en Noordelijke ring zijn dus niet meer nodig om de congestie te verhelpen).
    - De al vermelde mededeling in de Stad Tienen Info (Streekkrant, 18 april 2012), die stelt dat 
    * de Ringweg aansluiting zal geven op de snelwegen! HET IS OVERDUIDELIJK DAT DE NOORDELIJKE RING HELEMAAL NIET AANSLUIT OP SNELWEGEN!
    * AVW een ontwerpstudie laat opstarten voor de verfijning van de verkeerstechnische studie. WELKE VERKEERSTECHNISCHE STUDIE?? IS DIE DAN AL KLAAR?
    * een plan-MER en een project-MER met voorstudie voor het PRUP wordt uitgewerkt voor het deel tussen Oplintersesteenweg en de aansluiting op de Zuidelijke ring. KOMT HIER DAN WEER EEN PRUP MET EEN NIEUW OPENBAAR ONDERZOEK VOOR DE OOSTELIJKE RING?
    * voor het gedeelte tussen de Diestsesteenweg en de Sint-Truidense steenweg een bouwaanvraag (!), aanbestedingsdocumenten (!) en veiligheidscoördinatie worden voorbereid (!), WORDEN DE PLANNEN OM DE NOORDERRING DOOR TE TREKKEN TOT AAN DE DIESTSESTEENWEG DAN NU AL GECONCRETISEERD?
    * het AVW benadrukt dat er nog geen concrete informatie kan worden verstrekt over de Noordelijke Ringweg. TERWIJL DIT NET MISLEIDEND IS GEBEURD!

    Het Actiecomité kan uit dit alles slechts besluiten dat de Tiense bevolking constant op het verkeerde been wordt gezet en voortdurend elke vorm van relevante, correcte, en niet- misleidende informatie wordt onthouden. Het Actiecomité eist met klem dat de geschapen rechtsonzekerheid wordt weggenomen en het zorgvuldigheidsbeginsel in de communicatie wordt gerespecteerd.


                                                                                                                                                          
    Het Actiecomité wenst uitdrukkelijk te herhalen dat het niets heeft tegen een gebruiksvriendelijke en verkeersvriendelijke heraanleg van de Vesten, maar louter tegen een congestieveroorzakende reductie van de verkeerscapaciteit door de heraanleg van 2x2 naar 2x1 rijstroken, waarbij de Oostelijke en Noordelijke ringweg als reddende verkeersengel moeten worden ingeroepen om de verkeerscongestie te vermijden en om als ontsluiting te dienen voor het geplande bedrijventerrein op de site Soldatenveld.

    Het Actiecomité wenst uitdrukkelijk te herhalen dat het hevig voorstander is van inspanningen om de verkeersmobiliteit en de werkgelegenheid voor de Tiense bevolking te bevorderen, maar dat het wel iets heeft tegen
    - een PRUP-planMER dat overloopt van onvoldoende gefundeerde onderstellingen "en foutieve en onverantwoorde cirkelredeneringen,
    - de inplanting van een bedrijventerrein, aansluitend op bestaande woonzones en gepland woonuitbreidingsgebied, waarbij Seveso-inrichtingen blijven toegestaan, en men geen concreet idee heeft over welk type van bedrijven men wenst aan te trekken, noch over hun verwachte oppervlaktebehoeften en verwachte tewerkstelling,
    - niet noodzakelijke en onverantwoorde onteigeningen van landbouw- en privégronden.





















    21-04-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenvatting publiek debat van 6 maart 2012 Tienen over de heraanleg van de Tiense vesten.

    Samenvatting publiek debat van 6 maart 2012 Tienen
     over de heraanleg van de Tiense vesten.

    Korte historische schets van het Actiecomité Noord Oost Tienen.


    Het Actiecomité Noord Oost Tienen werd in november 2011 opgericht door buurtbewoners van het Villapark en de Oplinterse Steenweg naar aanleiding van de toevallige kennisneming van het bestaan van het document “Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan - Ontwerp” en meer bepaald de “Toelichtingsnota over de afbakening kleinstedelijk gebied Tienen”, hierna genoemd het PRUP.


    Het enige mogelijke verzet van de bevolking tegen de besluiten van een bestuursorgaan is het indienen van een bezwaarschrift, binnen de termijn van het openbaar onderzoek, waarmee dit besluit wordt aangevochten. Hiermee vraagt men aan het desbetreffende bestuursorgaan het besluit te heroverwegen op basis van alle relevante feiten en belangen.


    Na een korte studie van dit PRUP heeft het Actiecomité zich toen tot doel gesteld om het verzet tegen deze voor hen onbekende plannen te organiseren, te leiden en te coördineren. Tevens werd het Actiecomité gedefinieerd als een publiek forum om informatie over het PRUP te verschaffen aan de betrokken bevolking en hen bij te staan bij de invulling van bezwaarschriften.


    Om deze doelstellingen te bereiken organiseerde het actiecomité regelmatig informatie vergaderingen, werkvergaderingen met diverse groepen en zorgde het voor contacten en samenwerking met andere betrokken partijen die hen hierbij konden helpen.


    Op 23 december eindigde het Openbaar Onderzoek over het PRUP en had het comité deze korte tijdspanne nodig om tijdig gegronde bezwaarschriften in te dienen.


    Na deze eerste fase besloot het Actiecomité het traject van deze bezwaarschriften te volgen en zich te vergewissen van de kennis van deze plannen bij de Tiense bevolking.

    Na raadpleging van de Tiense handelaars rond het traject van de toekomstige her aan te leggen vesten en de eventuele herdefiniëring van de Ambachtenlaan naar een ventweg van de Oostelijke Ring, bleek dat het merendeel van hen hiervan niet op de hoogte waren. Daarom besloot het Actiecomité tot het houden van een publiek debat op dinsdag 6 maart 2012 met als onderwerp de heraanleg van de vesten en de mogelijke gevolgen voor de mobiliteit, de bedrijvigheid, de leefbaarheid en de levenskwaliteit.


    Bij de aanwezigen noteren we handelaars uit de Ambachtenlaan en de Tiense vesten en de burgemeester als een aandachtig toehoorder.



    Samenvatting van het debat.


    De woordvoerder herhaalt in zijn korte inleiding nogmaals de doelstellingen van het Actiecomité. Het actiecomité is voorstander van extra werkgelegenheid, extra verkeersveiligheid, verbeterde mobiliteit en extra woongelegenheid, maar tegen woongebieden in of grenzend aan industriezones, hoogdrempelige Seveso-bedrijvigheid in Tienen, opoffering van landbouwgronden voor ongedefinieerde industriële doelstellingen, de onlogische fasering van de verschillende projecten en een Oostelijke ring die enkel dient om een industriepark te ontsluiten en niet om de mobiliteit op de Tiense vesten te verbeteren.


    Er volgt een ludieke beschrijving van het ontstaan van Tienen waar oude sporen aantonen dat het gebied al bewoond was in de Romeinse periode. In de 8ste eeuw was er sprake van de "villa" of vroege nederzetting Thuinas.


    Alvorens het debat aan te vangen volgde er een presentatie om de aanwezigen in te lichten over het PRUP deelproject heraanleg Tiense vesten. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste punten uit de presentatie.


    Via de documenten Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (1997), Ruimtelijk Structuurplan Provincie Vlaams-Brabant (2004), Ruimtelijk Structuurplan Tienen (2006) en het Mobiliteitsplan Tienen (2003, aangevuld 2009), kwam men uit bij het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP).


    Het uitgangspunt van het project Heraanleg van de Vesten was het aanleggen van een stedelijke groene boulevard met bijhorende fietsroute voor een verbinding tussen de binnenstad en de randstedelijke wijken,. het gebruiksvriendelijker maken van de vesten met betere oversteekmogelijkheden en het aanleggen van een groene long doorheen de stad.

    Dit hele proces gebeurde zonder onderzoek voor alternatieven, zonder het nemen van effectieve maatregelen op korte termijn en werd vertaald als een reductie van 2x2 naar 2x1 rijweg met ventweg voor ontsluiting van de rijwoningen.


    In het document op de Tiense website (folder Actueel/Stadsvernieuwing/Nieuwe Projecten/Vesten) werd echter geen gewag meer gemaakt van 2x1 rijvak maar van de heraanleg van kruispunten, het aanleggen van een ventweg, fiets- en voetpaden en haltes van de Lijn voorbij de kruispunten.


    Het is dus niet duidelijk wat er nu juist bedoeld wordt met de heraanleg van de vesten.


    Met beelden van de recente heraanleg van de Withuisstraat naar de Leuvenselaan werd duidelijk gemaakt dat daar weinig ruimte is voor een groene boulevard met parallelle ventwegen en fietspaden.


    Met de profielen van het streefbeeld R27-N3 door Arcadis-Geda, Grondmij, Technum 2004, werd aangetoond dat door de aanleg van nieuwe ventwegen als afsluiting van de vesten, de handelszaken moeilijker bereikbaar worden. Met uitzondering van een plan van SUM Research over de heraanleg van het Plein van het Houtemveld, ontbreken in alle documenten detailplannen over de heraanleg van de kruispunten. Dit plan toont duidelijk aan wat de problemen na heraanleg kunnen zijn.


    De verantwoording voor de heraanleg vanuit mobiliteit werd in vraag gesteld. Het Streekpact Leuven 2007-2012, Resoc Leuven (Regionaal Sociaal Economisch Overleg Comité) pagina 30, stelt: ”Het Zuidoosten van het Hageland kent op het eerste zicht weinig problemen op het vlak van de mobiliteit. Er zijn geen of minder files te signaleren. Het probleem is hier voornamelijk toegang tot het openbaar vervoer.”


    Ook uit andere documenten werd geciteerd. Zo werd in het Routeplan 2003 (op initiatief van de provincie o.m. in samenspraak met de gemeente Tienen) beslist om zwaar verkeer in de ruit Bekkevoort-Diest-St. Truiden-Tienen te bestemmen op de Vesten (PlanMer 3.4.1.p. 48). Daar ziet men nu de gevolgen van.


    Verder werden documenten als het Mobiliteitsplan Tienen (Vectris cvba, 2003, aangepast 2009), het ontwerp Addendum bij het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, de studie Grondmij 2009 PlanMer, en de verkeerssimulatiestudies toegelicht en anomalieën aangetoond.


    Als samenvatting van de verkeersconcentratie Vesten en Noordelijke Ring werd gesteld dat de Rondweg een dure investering blijkt te worden voor 8 voertuigen per minuut per richting. (Deze cijfers werden afgeleid uit de studie van voorgenoemde documenten en zijn geenszins de cijfers van het Actiecomité).


    Verder blijkt dat de heraanleg van de Vesten wordt verantwoord vanuit de nog te plannen Oostelijke en Noordelijke rondweg. De verkeersprognoses ochtend- en avondspits 2020 na aanleg van de Oostelijke en Noordelijke Ring, zoals beschreven in het Provinciaal verkeersmodel PlanMer RUP Afbakening Klein Stedelijk gebied Tienen (p 182), tonen ook aan dat de behoefte aan een Noordelijke Ring wegvalt als de Vesten niet worden heraangelegd tot 2x1 rijstroken.


    Ook de verantwoording vanuit de verbetering van de levenskwaliteit en het wegwerken van zwarte punten werd besproken. Een grafiek van ADSEI Agentschap Binnenlands Bestuur, Studiedienst Vlaamse Regering toont dat er een afname is van 30% van de verkeersongevallen sedert 2000 zonder significante infrastructuuraanpassingen op de Vesten sinds 2000. Vraag is of de nieuwe infrastructuurwerken de beste of enige oplossing voor het reduceren van de kans op ongevallen of van het aantal ongevallen is. Welke zijn de alternatieve ingrepen, welke de maatregelen op korte termijn?


    De studie van de verantwoording vanuit de verbetering van de geluidskwaliteit toont aan dat de geluidshinder zal dalen met ca 1,5 dB(A) met een snelheid van 50 (en niet zoals nu met 70 !!!) km per uur waar het geluidsniveau voor de oostelijke ring voor de omwonenden oploopt van 0 dB(A) naar ca 72 dB(A) bij 90 km/u of ca 71 dB(A) bij 70 km/u. (Ook alweer volgens het Plan MER RUP p 211; pp 237-238).


    Uit studie van de verantwoording vanuit de verbetering van de luchtkwaliteit (Plan MER RUP, p 201; p 237-238) blijkt dat over de emissie van CO2, CO, NOx, SO2, fijn stof op planniveau weinig of niets is gekend en een er een hypothetische, zeer ruwe situatie wordt geschetst. Verder citeert het plan dat “de luchtkwaliteit voor de bewoners langs de Vesten en de radiale assen zal in zekere mate verbeteren” (!?!) (plan MER, p. 208) en dat “op de locaties waar de nieuwe ring wordt gelegd, zal het verkeer een matig negatief effect veroorzaken” (plan MER, p. 208).


    Uit de studie van de verantwoording vanuit de impact op de economische activiteit blijkt dat tijdens de werken een verkeersinfarct zal ontstaan op radiale assen en in de binnenstad, en de handelszaken lange tijd onbereikbaar zullen zijn wat neerkomt op een tijdelijk klantenverlies. Na afwerking zullen door de aanleg van ventwegen met éénrichtingsverkeer de handelszaken niet langer rechtstreeks bereikbaar zijn of de handelszaken slechts bereikbaar zijn via in/uitrijgedrag vlak na/voor complexe kruispunten met mogelijk zwaar finaal klantenverlies als gevolg.


    Blijft de vraag waar de kosten/baten analyse is. De heraanleg lijkt wel veel geld te gaan kosten voor weinig baten. De beslissing om met de werken te starten in 2013 wordt verantwoord omwille van het mislopen van subsidies van 8 miljoen euro. Verder staat op http://www.tienen.be/showpage.aspx?id=999 dat de werken ongeveer 13 miljoen zullen kosten en volledig gefinancierd zullen worden door het Vlaamse Gewest.


    Het advies van de Inspectie van Financiën naar aanleiding van het dossier UPLACE bij monde van de Inspecteur-generaal S. GHESQIERE is hier zeker op zijn plaats: “Het is onbehoorlijk om contracten te sluiten zonder enig zicht te hebben op de budgettaire consequenties ervan”.

    Na deze gedetailleerde uiteenzetting startte de moderator het uiteindelijke debat.

    Het eerste punt ging over de start van het deelplan aan de rotonde van de R27 met de N3 Sint-Truidensesteenweg waardoor de mogelijkheid ontstaat om de Ambachtenlaan te ontdubbelen. Dit zorgde voor heel wat vragen bij de handelaars van de Ambachtenlaan.


    De moderator kon hier enkel het antwoord citeren van de POM, met name dat het principe van de ventweg langs de Ambachtenlaan nog verder dient uitgewerkt te worden in de concrete studie van AWV. Wel is het aannemelijk dat voor een nieuwe secundaire weg AWV geen rechtstreekse erftoegangen wenst, en dus een ventweg zal weerhouden. Waar en hoeveel aantakpunten die ventweg dan zal hebben is dus ook nog onderwerp van studie. Vanwege de POM wordt het AWV standpunt gevolgd om op secundaire wegen zoveel mogelijk aansluitingspunten te vermijden omwille van doorstroming en zeker omwille van verkeersveiligheid. Anderzijds moeten bestaande bedrijvenzones vlot en op duidelijk wijze toegankelijk blijven.


    Tot zover het citaat.


    De handelaars besloten om alsnog bezwaarschriften in te dienen en gingen de situatie zelf verder opvolgen. Het Actiecomité bood hen hier haar hulp aan indien gewenst.


    Een opmerkelijk voorstel kwam van de heer Berode om de huidige vesten gedurende een proefperiode van 6 maanden te herleiden van twee naar één rijstrook om de impact hiervan op het verkeer en de handelaars te evalueren.


    Veel vragen bleven onbeantwoord en daarom besliste het Actiecomité om een aantal van deze vragen te e-mailen naar de burgemeester. De burgemeester gaf hiervoor zijn toelating.

    Hierna volgt de volledige inhoud van de mail.


    Geachte Burgemeester,

    Het Actiecomité Noord Oost Tienen wenst zijn oprechte dank te uiten voor uw aanwezigheid op onze debatavond met als thema de Tiense vesten.

    Wij hopen dat onze studie en debatavond ook voor U een interessant gegeven was.

    Dit bericht om U eraan te herinneren dat vanuit de ruime afvaardiging van zelfstandige bedrijven de vraag werd gesteld om meer informatie te verkrijgen in verband met de plannen over de ventweg (Ambachtenlaan) aan de Oostelijke ring, en de plannen rond de verschillende ventwegen voorzien aan de vesten.

    Op welke manier dit zou gebeuren en wanneer werd niet bepaald, maar wij vertrouwen erop dat U het nodige zal doen.

    Genoteerde vragen.

    1: Mogelijkheid om 2 x 1 rijstroken bij wijze van proefopstelling uit te testen op de huidige infrastructuur voordat er tot de herinrichting van de vesten wordt beslist of de werken worden aangevat.

    2: Mogelijkheid om de Tiense bedrijven, zelfstandigen en bewoners van betere informatie te voorzien over herinrichting van de vesten. Bijvoorbeeld door een infoavond te organiseren in de Kruisboog zoals de provincie infoavond over het PRUP.

    3: Mogelijkheid om het groene pijlen systeem te verbeteren aan de Diestse en Oplinterse poort.

    4: Mogelijkheid onderzoeken om de snelheid op de vesten terug te brengen naar 50km per uur en andere eenvoudige of goedkopere aanpassingen die de verkeersveiligheid kunnen verbeteren.

    5: Toegang tot de Ambachtenlaan aan het ronde punt St-Truidensesteenweg

    - Wordt het ronde punt opgeschoven, vergroot, … ?

    - Wordt de Ambachtenlaan geblokkeerd of afgesloten ter hoogte van het ronde punt?

    - Waar komen de inritten en uitritten als de Ambachtenlaan gedeeltelijk een ventweg wordt?

    - Werd er een studie uitgevoerd of voorzien over de invloed van de aanpassingen op de bestaande bedrijven?

    - Op welke manier gaan de bedrijven en zelfstandigen worden ingelicht over de aanpassingen.

    - Op welke manier kan het Tiense beleid zijn advies geven en staven over de plannen indien er geen communicatie met de bedrijven heeft plaatsgevonden?

    6: Algemene informatie vesten.

    - Duidelijkheid over de startdatum van de geplande werken?

    - De duur en fasering van de werken?

    - Volledige plannen van de ventwegen met inrit en uitrit?

    - De kosten en de baten?

    - Exacte cijfers over de ongevallen op de zwarte punten van enkel de vesten?

    - Effecten / resultaat analyse over de verkeersongevallen na de herinrichting van de vesten?

    - De plannen met de oude platanen?

    - Verbeterde voorstellen om de herinrichting van de vesten als groene long van Tienen te promoten.

    7: Uitleg over

    - Waarom de landbouwers niet worden ingelicht als er wegenwerken op hun gronden worden uitgevoerd?

    - Wie is hier verantwoordelijk voor?

    Eerdere beloftes heeft U steeds gehouden, waarvoor onze oprechte dank. Wij hopen dat U ook deze keer op onze vragen wenst te antwoorden en de bezorgdheid van de bewoners van Tienen begrijpt en ernstig neemt.

    Hoogachtend,

    Het Actiecomité Noord Oost Tienen.



    Wij publiceren hier later graag het antwoord van de burgemeester.


    Hierna werd de bijeenkomst gesloten. Mogelijke volgende debatten zullen eveneens worden aangekondigd met een flyer en via de blog.

    De overige vragen vragen/bedenkingen konden wegens tijdsgebrek niet meer behandeld worden. Volledigheidshalve worden ze hier afgedrukt.

    • De provincie heeft het over een reductie tot 2x1 rijstroken

    • Tienen vergeet op de website 2x1, precies is het hoofdthema verdwenen.

    Welk is nu het juiste plan , behouden zoals het is of gaan we naar 2x1 rijvakken?


    • Nogmaals, welk plan is het juiste?

    • Alle Vesten heraanleggen of maar een bepaald gedeelte?

    • Zijn er alternatieven onderzocht?

    Zie vesten Leuven met een veelvoud aan verkeer

    Snelheid verminderen

    Pakkans maximaliseren

    Betere oversteekplaatsen voor voetgangers

    • Welke zijn de voordelen van de nieuwe plannen?

    • In welke mate is bewezen dat dit bijdraagt tot de verkeersveiligheid?

    Ventwegen kunnen gebruikt worden als sluiproute (Zie R0)

    Ongeluk (gewone kop-staart aanrijding) alles vast – hulpdiensten.

    • Als het doorgaand verkeer de minderheid vormt op de vesten, waarom moet het dan worden weggetrokken naar de Oostelijke en Noordelijke Ring?

    • De aanleg van de Noordelijke en Oostelijke ring wordt afhankelijk gesteld van de realisatie van de heraanleg van de vesten. Stelt het mobiliteitsplan Tienen dus inderdaad dat deze rondweg slechts nut heeft en slechts zou mogen heraangelegd worden nadat de Vesten al zijn heraangelegd?

    • Waarom heeft het Tiens gemeentebestuur dan toch een positief advies uitgebracht op het ontwerp van het addendum?

    • Wat betekenen de resultaten van twee mobiliteitsstudies die gebruik hebben moeten maken van verouderde en/of vertekende assumpties (de juiste? Werden die studies correct gekalibreerd en gevalideerd?) en die tot tegenstrijdige conclusies hebben geleid?

    • Wat helpt het dat er gemiddeld 500 voertuigen/uur in beide richtingen worden weggezogen van de Vesten naar de Rondweg?

    • Wat is het nut van een zeer dure rondweg (> 100 000 000 eurokes?) waarop slechts 8 voertuigen/min per richting zullen rijden?

    • Mag men de heraanleg van de Vesten (iets dat er nog niet is) verantwoorden vanuit de aanleg Rondweg (die er nog niet is), of mag men de aanleg van de Rondweg (die er nog niet is) verantwoorden vanuit de heraanleg van de Vesten (wat er nog niet is)?


    • Hebben bedrijventerreinen binnen het Tiens kleinstedelijk gebied effectief nood aan een Oostelijke en Noordelijke rondweg?

    • Gaat de heraanleg van de Vesten effectief kunnen leiden tot reductie van het aantal ongevallen en het wegwerken van de zwarte punten?

    • Zijn alternatieve ingrepen (beter beveiligde oversteekplaatsen, reductie snelheid tot 50 km/u) die al kunnen op korte termijn niet even efficiënt en goedkoper?

    • Leidt de heraanleg van de Vesten tot een effectieve en voldoende verbetering van de geluidskwaliteit?

    • Zijn alternatieve ingrepen hier niet even effectief en efficiënt?

    • Is het rechtvaardig dat de “verbeterde” geluidskwaliteit wordt verplaatst naar een veel hogere geluidshinder (dan nog zonder de bijkomende hinder gerekend van het bedrijventerrein) voor de bewoners op de site Soldatenveld, Villapark, Oplintersesteenweg, Houtemstraat, Diestsesteenweg, Deelberg, Vissenalenstraat, Deken Rochettelaan, Watertorenwijk, Rozenhof, Aaarschotsesteenweg, Leuvenselaan?

    • Betekent de heraanleg van de vesten een noodzakelijke verwijdering van de bestaande bomen en planten en de niet goedkope aanleg van nieuwe beplanting, met als gevolg dat “geluidswinst” en “genot van het groen” nog jaren op zich zal laten wachten?

    • Is het verantwoord mensen met nietszeggende termen (“zekere mate”, “matig negatief”) een verbeterde luchtkwaliteit te beloven als men zelf toegeeft daar niets van af te weten en men zich baseert op hypothetische situaties?

    • Waarom heeft men de impact op de handelsactiviteit langsheen de ventwegen niet onderzocht?

    • Blijven de handelszaken gemakkelijk en rechtstreeks bereikbaar?

    • Wat indien ventwegen, zelfs met behoud van tweerichtingsverkeer (zoals aan de Ambachtenlaan?), toch worden afgesloten langs één kant?

    • Wie neemt de verantwoordelijkheid voor het tijdelijke of definitieve klantenverlies van de handelszaken?

    • Is het verantwoord om in tijden waarin Vlaamse en Nationale regering krampachtig moeten zoeken naar enorme besparingen (en bijkomende al of niet verdoken belastingen) van miljoenen euro’s, nog maar te willen dromen van infrastructuurwerken waarvan het nut helemaal niet wordt bewezen?

    • Wat zijn de kosten (enorm hoog)? Wat zijn de baten (onbestaande)?

    • Waar komt die plotse opwaardering van de kostprijs vandaan? Is dit een eerste signaal in de richting van een nog hoger te verwachten kostenplaatje? Wie gaat er nu effectief betalen voor dit alles (ook al maakt dat niets uit voor de belastingbetaler)?


    16-04-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste sympathisanten en leden,

    Beste sympathisanten en leden,

     

    INFOVERGADERING OF WERKVERGADERING

    (iedereen)

    Volgende vergadering van het actiecomité zal kortelings bekend worden gemaakt.

     

    KERNVERGADERING

    (uitsluitend voor kernleden)

    Wij willen de kerngroep heel graag uitbreiden.
    Onze volgende kernvergadering gaat door in mei.
    Indien je wilt toetreden, de problematiek van nabij volgen,
    onze werking ondersteunen, moet je je eerst  aanmelden via volgend
    e-mailadres
    NOT-comite@hotmail.com.

    (We zullen u de afgesproken datum doorgeven)

    30-03-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    24-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat ons een bloem ...



    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.
    Laat ons een boom en het zicht op het veld.
    Bedenk voor een keer hoeveel geld een miljoen is.
    Ons leven en wonen, dat is toch wat telt.

    Anders zal morgen dat welzijn verdwijnen;
    Bedwelmd door emissie, lawaai en beton.
    De maan zal dan grauw op de regio schijnen.
    Geen mens die beseft hoe 't zo ver komen kon.

    Vrij naar Louis Neefs

    24-01-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    15-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaart van de ringweg en PRUP Soldatenveld
    Dit plan werd opgesteld op basis van de kaarten van de Provincie Vlaams-Brabant en Stad Tienen zoals gepubliceerd in de desbetreffende brochure over de afbakening van het kleinstedelijk gebied Tienen. Het interactief plan geeft een beter detail-idee van het traject van de Noord-Oostelijke Ringweg en de voorgestelde herbestemmingen.

    Om de bestemmingen en het oorspronkelijk geplande traject beter in kaart te brengen werden de gewestplanbestemmingen, de oorspronkelijke reservatiezone en de gewestplanlijnen van het gewestplan overgetekend (Gewestplan te bekijken bij het AGIV). De kaartlaag met het gewestplan staat default uit maar kan aangevinkt worden. De gegevens kunnen ook aangeklikt worden voor meer informatie. Gewestplanlijnen geven de geplande trajecten aan van wegen ("oud") en geplande hoogspanningslijnen (HVol). De provincie Vlaams-Brabant publiceerde hier ook een kaartenbundel over. Voor alle documenten van de Provincie over Tienen kan u hier terecht. De wijzigingen aan het gewestplan door het PRUP (Provinciaal Ruimtelijk UitvoeringsPlan) werden ook ingetekend voor het Soldatenveld op basis van het document dat door de provincie werd voorgestel, tevens terug te vinden in een MER

    De verschillende kruispunten en rotondes werden ingetekend met een directe link naar Google Streetview.Voor een kaart op basis van het grootschalig referentiebestand (met percelen, huizen, huisnummers, straatinrichting,...) kan u hier terecht. De lijst met de door de provincie voorgestelde onteigeningen voor het Soldatenveld kan u hier vinden.

     



    Bekijk de kaart op groot formaat

    Hieronder vindt u ook de kaart met de percelen, gebouwen en weginfrastructuur als achtergrond. Bij deze kaart kan de achtergrond niet gewijzigd worden (in tegenstelling tot de kaart hierboven) omdat de ondergrond afkomstig is van het Agentschap Geografische Informatie Vlaanderen.


    Bekijk de kaart op groot formaat

    15-01-2012, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Tags:Kaart Soldatenveld Ring Tienen
    06-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOMST WOORD!!!!

    Welkomst woord
     
    Beste buurtbewoner, beste bezoeker,

    Van harte welkom op de blog (of weblog) van het comité Noord Oost Tienen.
    Op de volgende pagina’s publiceert het comité Noord Oost Tienen bijdragen over hun bezwaren tegen het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Afbakening kleinstedelijk gebied Tienen. Het comité concentreert zich op het deelplan oostelijke en noordelijke ring R27, de uitbreiding regionaal bedrijventerrein soldatenveld , de aanleg van woonreserve gebieden grenzend aan het Villapark, de herinrichting van de vesten en de invloed van deze plannen op de mobiliteit en leefbaarheid van Hakendover, Oplinter, Utsenaken, Houtem, Vissenaken en Tienen.
     
    De meeste van onze aandacht zal gaan naar de uitbreiding van het bedrijventerrein soldatenveld en meer bepaald het ontwikkelen van 75 ha bedrijventerreinen op het uitgebreide Soldatenveld (van Utsenakenweg tot Oplinterse Steenweg en Hamelendreef) met de mogelijke inplanting van Seveso-activiteiten.
    Wij maken graag gebruik van dit moderne communicatiemiddel om u te informeren over een stand van zaken van het PRUP, onze bijeenkomsten en activiteiten.
    Aarzel niet om ons te contacteren indien u wilt bijdragen tot het aanvullen en verbeteren van de verspreide informatie.

    Wij wensen u veel leesplezier.

    Namens het comité Noordoost Tienen.

    06-12-2011, 00:00 geschreven door tienen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    E-mail comité noordoost Tienen (NOT)

    Druk op onderstaande knop om het comité te e-mailen.


    MEDIA
  • Actiecomité Tienen tegen Ring en Industrie / Rob TV
  • Woningen in Villapark staan ludiek te Koop (Tienen) / Het Nieuwsblad
  • Noordelijke ring zet kwaad bloed / De gazet van Tienen
  • Plannen Tiense Vesten en Noordelijke Rondweg / Rob TV
  • Biogenerator krijgt groen licht van Patricia Ceysens (2008) / Nieuwsblad
  • Noordelijke Ring is voor 2010 - 2015 (Jos Hermans, CD&V) (2009) / Nieuwsblad
  • Het MCB breidt uit! (speech Marcel Logist, Burgemeester)/ tienen.info
  • BOEREN WILLEN GEEN INDUSTRIE OP HUN GROND 26 oktober / Nieuwsblad
  • Villapark mobiliseert tegen noordelijke Ring / De Standaard
  • Tracé Noordelijke Ring nog niet definitief / De Standaard

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs