Samenvatting publiek debat van 6 maart 2012 Tienen over de heraanleg van de Tiense vesten.
Korte
historische schets van het
Actiecomité Noord Oost Tienen.
Het
Actiecomité Noord Oost Tienen werd in november 2011 opgericht door
buurtbewoners van het Villapark en de Oplinterse Steenweg naar
aanleiding van de toevallige kennisneming van het bestaan van het
document Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan - Ontwerp en
meer bepaald de Toelichtingsnota over de afbakening kleinstedelijk
gebied Tienen, hierna genoemd het PRUP.
Het
enige mogelijke verzet van de bevolking tegen de besluiten van een
bestuursorgaan is het indienen van een bezwaarschrift, binnen de
termijn van het openbaar onderzoek, waarmee dit besluit wordt
aangevochten. Hiermee vraagt men aan het desbetreffende
bestuursorgaan het besluit te heroverwegen op basis van alle
relevante feiten en belangen.
Na
een korte studie van dit PRUP heeft het Actiecomité
zich toen tot doel gesteld om het verzet tegen deze voor hen
onbekende plannen te organiseren, te leiden en te coördineren.
Tevens werd het Actiecomité gedefinieerd als een publiek forum om
informatie over het PRUP te verschaffen aan de betrokken bevolking en
hen bij te staan bij de invulling van bezwaarschriften.
Om
deze doelstellingen te bereiken organiseerde
het actiecomité regelmatig informatie vergaderingen,
werkvergaderingen met diverse groepen en zorgde het voor contacten en
samenwerking met andere betrokken partijen die hen hierbij konden
helpen.
Op
23 december eindigde het Openbaar Onderzoek over het PRUP en had het
comité deze korte tijdspanne nodig om
tijdig gegronde bezwaarschriften in te dienen.
Na
deze eerste fase besloot het Actiecomité het
traject van deze bezwaarschriften te volgen en zich te vergewissen
van de kennis van deze plannen bij de Tiense bevolking.
Na
raadpleging van de Tiense handelaars rond het traject van de
toekomstige her aan te leggen vesten en de eventuele herdefiniëring
van de Ambachtenlaan naar een ventweg van de Oostelijke Ring, bleek
dat het merendeel van hen hiervan niet op de hoogte waren. Daarom
besloot het Actiecomité tot het houden van een publiek debat op
dinsdag 6 maart 2012 met als onderwerp de
heraanleg van de vesten en de mogelijke gevolgen voor de mobiliteit,
de bedrijvigheid, de leefbaarheid en de levenskwaliteit.
Bij
de aanwezigen noteren we handelaars uit de Ambachtenlaan en de Tiense
vesten
en de burgemeester als een aandachtig toehoorder.
Samenvatting
van het debat.
De
woordvoerder herhaalt in zijn korte inleiding nogmaals de
doelstellingen van het Actiecomité.
Het actiecomité is voorstander van extra werkgelegenheid, extra
verkeersveiligheid, verbeterde mobiliteit en extra woongelegenheid,
maar tegen woongebieden in of grenzend aan industriezones,
hoogdrempelige Seveso-bedrijvigheid in Tienen, opoffering van
landbouwgronden voor ongedefinieerde industriële doelstellingen, de
onlogische fasering van de verschillende projecten en een Oostelijke
ring die enkel dient om een industriepark te ontsluiten en niet om de
mobiliteit op de Tiense vesten te verbeteren.
Er
volgt een ludieke beschrijving van het ontstaan van Tienen waar
oude sporen aantonen dat het gebied al bewoond was in de Romeinse
periode. In
de 8ste eeuw was er sprake van de "villa" of vroege
nederzetting Thuinas.
Alvorens
het debat aan te vangen volgde
er een presentatie om
de aanwezigen in te lichten over het PRUP deelproject heraanleg
Tiense vesten. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste
punten uit de presentatie.
Via
de
documenten Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (1997), Ruimtelijk
Structuurplan Provincie Vlaams-Brabant (2004), Ruimtelijk
Structuurplan Tienen (2006) en het Mobiliteitsplan Tienen (2003,
aangevuld 2009), kwam men uit bij het Provinciaal Ruimtelijk
Uitvoeringsplan (PRUP).
Het
uitgangspunt van het
project Heraanleg van de Vesten was het aanleggen van een stedelijke
groene boulevard met bijhorende fietsroute voor een verbinding tussen
de binnenstad en de randstedelijke wijken,. het gebruiksvriendelijker
maken van de vesten met betere oversteekmogelijkheden en het
aanleggen van een groene long doorheen de stad.
Dit
hele proces gebeurde zonder onderzoek voor alternatieven, zonder het
nemen van effectieve maatregelen op korte termijn en werd vertaald
als een reductie van 2x2 naar 2x1 rijweg met ventweg voor ontsluiting
van de rijwoningen.
In
het document op de Tiense website (folder
Actueel/Stadsvernieuwing/Nieuwe Projecten/Vesten) werd echter geen
gewag meer gemaakt van 2x1 rijvak maar van de heraanleg van
kruispunten, het aanleggen van een ventweg, fiets- en voetpaden en
haltes van de Lijn voorbij de kruispunten.
Het
is dus niet duidelijk wat er nu juist bedoeld wordt met de heraanleg
van de vesten.
Met
beelden van de recente
heraanleg van de Withuisstraat naar de Leuvenselaan werd duidelijk
gemaakt dat daar weinig ruimte is voor een groene boulevard met
parallelle ventwegen en fietspaden.
Met
de profielen van het streefbeeld R27-N3 door Arcadis-Geda, Grondmij,
Technum 2004, werd aangetoond dat door de aanleg van nieuwe ventwegen
als afsluiting van de vesten, de handelszaken moeilijker bereikbaar
worden. Met uitzondering van een plan van SUM Research over de
heraanleg van het Plein van het Houtemveld, ontbreken in alle
documenten detailplannen over de heraanleg van de kruispunten. Dit
plan toont duidelijk aan wat de problemen na heraanleg kunnen zijn.
De
verantwoording voor de heraanleg vanuit mobiliteit werd
in vraag gesteld. Het Streekpact Leuven 2007-2012, Resoc Leuven
(Regionaal Sociaal Economisch Overleg Comité) pagina 30, stelt: Het
Zuidoosten van het Hageland kent op het eerste zicht weinig problemen
op het vlak van de mobiliteit. Er zijn geen
of minder
files
te signaleren. Het probleem is hier voornamelijk toegang tot het
openbaar vervoer.
Ook
uit andere documenten werd geciteerd. Zo
werd in het Routeplan 2003 (op initiatief van de provincie o.m. in
samenspraak met de gemeente Tienen) beslist om zwaar verkeer in de
ruit Bekkevoort-Diest-St. Truiden-Tienen te bestemmen op de Vesten
(PlanMer 3.4.1.p. 48). Daar ziet men nu de gevolgen van.
Verder
werden documenten als
het Mobiliteitsplan Tienen (Vectris cvba, 2003, aangepast 2009), het
ontwerp Addendum bij het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant, de
studie Grondmij 2009 PlanMer, en de verkeerssimulatiestudies
toegelicht en anomalieën aangetoond.
Als
samenvatting van de verkeersconcentratie Vesten en Noordelijke Ring
werd gesteld dat de Rondweg een dure investering blijkt te worden
voor
8 voertuigen per minuut per richting. (Deze cijfers werden afgeleid
uit de studie van voorgenoemde documenten en zijn geenszins de
cijfers van het Actiecomité).
Verder
blijkt dat de heraanleg van de Vesten wordt verantwoord vanuit de
nog te plannen Oostelijke en Noordelijke rondweg. De
verkeersprognoses ochtend- en avondspits 2020 na aanleg van de
Oostelijke en Noordelijke Ring, zoals beschreven in het Provinciaal
verkeersmodel PlanMer RUP Afbakening Klein Stedelijk gebied Tienen (p
182), tonen ook aan dat de behoefte aan een Noordelijke Ring wegvalt
als de Vesten niet worden heraangelegd tot 2x1 rijstroken.
Ook
de verantwoording vanuit de verbetering van de levenskwaliteit en
het wegwerken van zwarte punten werd besproken. Een grafiek van ADSEI
Agentschap Binnenlands Bestuur, Studiedienst Vlaamse Regering toont
dat er een afname is van 30% van de verkeersongevallen sedert 2000
zonder significante infrastructuuraanpassingen op de Vesten sinds
2000. Vraag is of de nieuwe infrastructuurwerken de beste of enige
oplossing voor het reduceren van de kans op ongevallen of van het
aantal ongevallen is. Welke zijn de alternatieve ingrepen, welke de
maatregelen op korte termijn?
De
studie van de verantwoording vanuit de verbetering van de
geluidskwaliteit toont aan dat de geluidshinder zal dalen met ca 1,5
dB(A) met een snelheid van 50 (en niet zoals nu met 70 !!!) km per
uur waar het geluidsniveau voor de oostelijke ring voor de omwonenden
oploopt van 0 dB(A) naar ca 72 dB(A) bij 90 km/u of ca 71 dB(A) bij
70 km/u. (Ook alweer volgens het Plan MER RUP p 211; pp 237-238).
Uit
studie van de
verantwoording vanuit de verbetering van de luchtkwaliteit (Plan MER
RUP, p 201; p 237-238) blijkt dat over de emissie van CO2,
CO, NOx, SO2,
fijn stof op planniveau weinig
of niets is gekend
en een er een hypothetische, zeer ruwe situatie wordt geschetst.
Verder citeert het plan dat de
luchtkwaliteit voor de bewoners langs de Vesten en de radiale assen
zal in
zekere mate
verbeteren (!?!) (plan MER, p. 208) en dat op de locaties waar
de nieuwe ring wordt gelegd, zal het verkeer een matig
negatief effect
veroorzaken (plan MER, p. 208).
Uit
de studie van de verantwoording vanuit de impact op de economische
activiteit blijkt
dat tijdens
de werken een verkeersinfarct zal ontstaan op radiale assen en in de
binnenstad, en de handelszaken lange tijd onbereikbaar zullen zijn
wat neerkomt op een tijdelijk klantenverlies. Na afwerking zullen
door de aanleg van ventwegen met éénrichtingsverkeer de
handelszaken niet langer rechtstreeks bereikbaar zijn of de
handelszaken slechts bereikbaar zijn via in/uitrijgedrag vlak na/voor
complexe kruispunten met mogelijk zwaar finaal klantenverlies als
gevolg.
Blijft
de vraag waar de kosten/baten analyse is. De heraanleg lijkt wel veel
geld te gaan kosten voor weinig baten. De
beslissing om met de werken te starten in 2013 wordt verantwoord
omwille van het mislopen van subsidies van 8 miljoen euro. Verder
staat op http://www.tienen.be/showpage.aspx?id=999
dat de werken ongeveer 13 miljoen zullen kosten en volledig
gefinancierd zullen worden door het Vlaamse Gewest.
Het
advies
van de Inspectie van Financiën naar aanleiding van het dossier
UPLACE bij monde van de Inspecteur-generaal S. GHESQIERE is hier
zeker op zijn plaats: Het is onbehoorlijk om contracten te sluiten
zonder enig zicht te hebben op de budgettaire consequenties ervan.
Na
deze gedetailleerde uiteenzetting startte
de moderator
het
uiteindelijke debat.
Het
eerste punt ging over de start
van het deelplan aan de rotonde van de R27 met de N3
Sint-Truidensesteenweg
waardoor de mogelijkheid ontstaat om de Ambachtenlaan te ontdubbelen.
Dit zorgde voor heel wat vragen bij de handelaars van de
Ambachtenlaan.
De
moderator kon hier enkel het antwoord citeren
van de POM, met name dat het principe van de ventweg langs de
Ambachtenlaan nog verder dient uitgewerkt te worden in de concrete
studie van AWV. Wel is het aannemelijk dat voor een nieuwe secundaire
weg AWV geen rechtstreekse erftoegangen wenst, en dus een ventweg zal
weerhouden. Waar en hoeveel aantakpunten die ventweg dan zal hebben
is dus ook nog onderwerp van studie. Vanwege de POM wordt het AWV
standpunt gevolgd om op secundaire wegen zoveel mogelijk
aansluitingspunten te vermijden omwille van doorstroming en zeker
omwille van verkeersveiligheid. Anderzijds moeten bestaande
bedrijvenzones vlot en op duidelijk wijze toegankelijk blijven.
Tot
zover het citaat.
De
handelaars besloten
om alsnog bezwaarschriften
in te dienen en gingen de situatie zelf verder opvolgen. Het
Actiecomité bood hen hier haar hulp aan indien gewenst.
Een
opmerkelijk voorstel kwam van de heer Berode om de huidige vesten
gedurende een proefperiode van 6 maanden te herleiden van
twee naar één rijstrook om de impact hiervan op het verkeer en de
handelaars te evalueren.
Veel
vragen bleven onbeantwoord en daarom besliste het Actiecomité om een
aantal van deze vragen te
e-mailen naar de burgemeester. De burgemeester gaf hiervoor zijn
toelating.
Hierna
volgt de volledige inhoud van de mail.
Geachte
Burgemeester,
Het
Actiecomité Noord Oost Tienen wenst zijn oprechte dank te uiten voor
uw aanwezigheid op onze debatavond met als thema de Tiense vesten.
Wij
hopen dat onze studie en debatavond ook voor U een interessant
gegeven was.
Dit
bericht om U eraan te herinneren dat vanuit de ruime afvaardiging van
zelfstandige bedrijven de vraag werd gesteld om meer informatie te
verkrijgen in verband met de plannen over de ventweg (Ambachtenlaan)
aan de Oostelijke ring, en de plannen rond de verschillende ventwegen
voorzien aan de vesten.
Op
welke manier dit zou gebeuren en wanneer werd niet bepaald, maar wij
vertrouwen erop dat U het nodige zal doen.
Genoteerde
vragen.
1:
Mogelijkheid om 2 x 1 rijstroken bij wijze van proefopstelling uit te
testen op de huidige infrastructuur voordat er tot de herinrichting
van de vesten wordt beslist of de werken worden aangevat.
2:
Mogelijkheid om de Tiense bedrijven, zelfstandigen en bewoners van
betere informatie te voorzien over herinrichting van de vesten.
Bijvoorbeeld door een infoavond te organiseren in de Kruisboog zoals
de provincie infoavond over het PRUP.
3:
Mogelijkheid om het groene pijlen systeem te verbeteren aan de
Diestse en Oplinterse poort.
4:
Mogelijkheid onderzoeken om de snelheid op de vesten terug te brengen
naar 50km per uur en andere eenvoudige of goedkopere aanpassingen die
de verkeersveiligheid kunnen verbeteren.
5:
Toegang tot de Ambachtenlaan
aan het ronde punt St-Truidensesteenweg
-
Wordt het ronde punt opgeschoven, vergroot,
?
-
Wordt de Ambachtenlaan geblokkeerd of afgesloten ter hoogte van het
ronde punt?
-
Waar komen de inritten en uitritten als de Ambachtenlaan gedeeltelijk
een ventweg wordt?
-
Werd er een studie uitgevoerd of voorzien over de invloed van de
aanpassingen op de bestaande bedrijven?
-
Op welke manier gaan de bedrijven en zelfstandigen worden ingelicht
over de aanpassingen.
-
Op welke manier kan het Tiense beleid zijn advies geven en staven
over de plannen indien er geen communicatie met de bedrijven heeft
plaatsgevonden?
6:
Algemene informatie vesten.
-
Duidelijkheid over de startdatum van de geplande werken?
-
De duur en fasering van de werken?
-
Volledige plannen van de ventwegen met inrit en uitrit?
-
De kosten en de baten?
-
Exacte cijfers over de ongevallen op de zwarte punten van enkel de
vesten?
-
Effecten / resultaat analyse over de verkeersongevallen na de
herinrichting van de vesten?
-
De plannen met de oude platanen?
-
Verbeterde voorstellen om de herinrichting van de vesten als groene
long van Tienen te promoten.
7:
Uitleg over
-
Waarom de landbouwers niet worden ingelicht als er wegenwerken op hun
gronden worden uitgevoerd?
-
Wie is hier verantwoordelijk voor?
Eerdere
beloftes heeft U steeds gehouden, waarvoor onze oprechte dank. Wij
hopen dat U ook deze keer op onze vragen wenst te antwoorden en de
bezorgdheid van de bewoners van Tienen begrijpt en ernstig neemt.
Hoogachtend,
Het
Actiecomité Noord Oost Tienen.
Wij
publiceren hier later graag het antwoord van de burgemeester.
Hierna
werd de bijeenkomst gesloten.
Mogelijke volgende debatten zullen eveneens worden aangekondigd met
een flyer en via de blog.
De
overige vragen vragen/bedenkingen
konden wegens tijdsgebrek niet meer behandeld worden.
Volledigheidshalve worden ze hier afgedrukt.
-
De
provincie heeft het over een reductie tot 2x1 rijstroken
-
Tienen
vergeet op de website 2x1, precies is het hoofdthema verdwenen.
Welk
is nu het juiste plan , behouden zoals het is of gaan we naar 2x1
rijvakken?
Zie vesten Leuven
met een veelvoud aan verkeer
Snelheid verminderen
Pakkans
maximaliseren
Betere
oversteekplaatsen voor voetgangers
Ventwegen
kunnen gebruikt worden als sluiproute (Zie R0)
Ongeluk
(gewone kop-staart aanrijding) alles vast hulpdiensten.
-
Als
het doorgaand verkeer de minderheid vormt op de vesten, waarom moet
het dan worden weggetrokken naar de Oostelijke en Noordelijke Ring?
-
De
aanleg van de Noordelijke en Oostelijke ring wordt afhankelijk
gesteld van de realisatie van de heraanleg van de vesten. Stelt het
mobiliteitsplan Tienen dus inderdaad dat deze rondweg slechts nut
heeft en slechts zou mogen heraangelegd worden nadat de Vesten al
zijn heraangelegd?
-
Waarom
heeft het Tiens gemeentebestuur dan toch een positief advies
uitgebracht op het ontwerp van het addendum?
-
Wat
betekenen de resultaten van twee mobiliteitsstudies die gebruik
hebben moeten maken van verouderde en/of vertekende assumpties (de
juiste? Werden die studies correct gekalibreerd en gevalideerd?) en
die tot tegenstrijdige conclusies hebben geleid?
-
Wat
helpt het dat er gemiddeld 500 voertuigen/uur in beide richtingen
worden weggezogen van de Vesten naar de Rondweg?
-
Wat
is het nut van een zeer dure rondweg (> 100 000 000 eurokes?)
waarop slechts 8 voertuigen/min per richting zullen rijden?
-
Mag
men de heraanleg van de Vesten (iets dat er nog niet is)
verantwoorden vanuit de aanleg Rondweg (die er nog niet is), of mag
men de aanleg van de Rondweg (die er nog niet is) verantwoorden
vanuit de heraanleg van de Vesten (wat er nog niet is)?
-
Gaat
de heraanleg van de Vesten effectief kunnen leiden tot reductie van
het aantal ongevallen en het wegwerken van de zwarte punten?
-
Zijn
alternatieve ingrepen (beter beveiligde oversteekplaatsen, reductie
snelheid tot 50 km/u) die al kunnen op korte termijn niet
even efficiënt en goedkoper?
-
Leidt
de heraanleg van de Vesten tot een effectieve en voldoende
verbetering van de geluidskwaliteit?
-
Zijn
alternatieve ingrepen hier niet even effectief en efficiënt?
-
Is
het rechtvaardig dat de verbeterde geluidskwaliteit wordt
verplaatst naar een veel hogere geluidshinder (dan nog zonder de
bijkomende hinder gerekend van het bedrijventerrein) voor de
bewoners op de site Soldatenveld, Villapark, Oplintersesteenweg,
Houtemstraat, Diestsesteenweg, Deelberg, Vissenalenstraat, Deken
Rochettelaan, Watertorenwijk, Rozenhof, Aaarschotsesteenweg,
Leuvenselaan?
-
Betekent
de heraanleg van de vesten een noodzakelijke verwijdering van de
bestaande bomen en planten en de niet goedkope aanleg van nieuwe
beplanting, met als gevolg dat geluidswinst en genot van
het groen nog jaren op zich zal laten wachten?
-
Is
het verantwoord mensen met nietszeggende termen (zekere mate,
matig negatief) een verbeterde luchtkwaliteit te beloven als
men zelf toegeeft daar niets van af te weten en men zich baseert op
hypothetische situaties?
-
Waarom
heeft men de impact op de handelsactiviteit langsheen de ventwegen
niet onderzocht?
-
Blijven
de handelszaken gemakkelijk en rechtstreeks bereikbaar?
-
Wat
indien ventwegen, zelfs met behoud van tweerichtingsverkeer (zoals
aan de Ambachtenlaan?), toch worden afgesloten langs één kant?
-
Wie
neemt de verantwoordelijkheid voor het tijdelijke of definitieve
klantenverlies van de handelszaken?
-
Is
het verantwoord om in tijden waarin Vlaamse en Nationale regering
krampachtig moeten zoeken naar enorme besparingen (en bijkomende al
of niet verdoken belastingen) van miljoenen euros, nog maar te
willen dromen van infrastructuurwerken waarvan het nut helemaal niet
wordt bewezen?
-
Wat
zijn de kosten (enorm hoog)? Wat zijn de baten (onbestaande)?
-
Waar
komt die plotse opwaardering van de kostprijs vandaan? Is dit een
eerste signaal in de richting van een nog hoger te verwachten
kostenplaatje? Wie gaat er nu effectief betalen voor dit
alles (ook al maakt dat niets uit voor de belastingbetaler)?
16-04-2012, 00:00 geschreven door tienen
|