Hier vinden jullie de thema's samen met de bijhorende liedjes/versjes en ook de materiaallijsten waarop vermeld staat naar welk materiaal we op zoek zijn.
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Welkom op de blog van CK7 Juf Nathalie
Samen maken we er een leuk schooljaar van!
07-01-2019
Liedjes thema "Noord - Zuidpool"
https://www.youtube.com/watch?v=VBiXgBQQfnE
https://www.youtube.com/watch?v=RHuASIIp-3U
Veel plezier!
Wat hebben we allemaal besproken dat we deze week gaan doen:
- We steken het tweede kaarsje aan op onze adventskrans.
- We kijken naar een educatief filmpje over de spar en de den. We gaan kijken welke boom wij in de klas hebben. De kinderen zijn de kerstboom spontaan beginnen versieren met zelfgemaakte ballen en slingers! :) Ga volgende week zeker eens kijken naar de foto's op Facebook.
- De schrijfhoek wordt omgebouwd tot een wenskaartenhuisje. Hier mogen we wenskaarten naar elkaar schrijven met leuke kerst -en nieuwsjaarsboodschappen op. Wie thuis nog kerststickertjes, stempels, kerstglittertjes, ... heeft om de kaarten te versieren mag ze zeker meebrengen. Ook oude kerstkaarten die we mogen volschrijven zijn zeker welkom.
- De winkel verandert in een kerstwinkel met ballen, slingers, kaarsen en andere attributen. Begrippen als dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen aan bod.
- We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal. Maria krijgt bezoek van de engel Gabriël. Hij komt belangrijk nieuws brengen. Maria zal een kindje krijgen. Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje geboren ...
- Op de mat worden heel wat kerstbomen gemaakt van de Clicks, Duplo, ... Hierna meten de kinderen met slingers en versieren ze de bomen.
- Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden blijft nog even een verrassing!
Ondertussen heb ik al heel wat foto's van jullie kapoen op mijn gsm staan. Ik zou dit graag met jullie delen. Daarom zou ik jullie toestemming moeten vragen of ik deze
foto's op Facebook mag plaatsen? Als jullie mij geen berichtje sturen wil dit zeggen dat jullie toestemming geven. Willen jullie niet dat uw kind op Facebook komt, gelieve mij dan een mail te sturen.
Als ik geen mail krijg voor 5 december 2018 wil dit zeggen dat jullie akkoord gaan dat ik de foto's op Facebook zet :)
Het is zeker de moeite waard om de foto's te zien van jullie kapoen in de klas :)
Flessenpost!! Een brief van de Spiekpietjes dat hun stoomboot stuurloos is en ze vragen onze hulp...
De eerste opdracht is, hoe krijgen we de brief uit de fles?
Elke dag lezen we een stukje voor uit het boek en doet er zich een probleem voor dat de kinderen moeten oplossen.
We zijn benieuwd en de kinderen vinden het spannend!
We hebben hier wel nog wat materialen voor nodig:
- schroeven (grote, kleine, dikke, dunne, ...)
- nagels
- schroevendraaiers
- boten die we mogen gebruiken in de zandbak en watertafel
De kinderen zijn niet meer te houden! Het is al één en al de Sint die de klok slaat :)
Daarom gaan we nu al beginnen met thema "Sinterklaas".
Het thema "Sinterklaas" gaat wel heel wat inhouden de komende 3 weken. Zo komen de Spiekpietjes aan bod met heel wat opdrachten, gaan we stilstaan bij de soorten speelgoed van vroeger en nu, wegen, meten en tellen van speelgoed en snoep, enzo.
We zetten de laatste week in voor de Herfstvakantie.
Wat gaan we deze week nog allemaal doen?
De mol staat deze week centraal. Hoe ziet hij er uit? Wat eet hij? Hoe graaft hij? Hoe zien de gangen er uit onder de grond? Enzo...
Hier krijgen de kinderen allemaal een antwoord op. De gangen bouwen ze na met buizen. Er worden mollen gemaakt en we plaatsen daar een magneet in. Zo worden de mollen door de buizen geschoven en vinden ze de uitgang :)
In de zandbak worden er kleinere buizen gebruikt met nat zand.
Op de automat gebruiken we de buizen om de auto's door te laten rijden.
We maken een plannetje met een weg op van buizen en molshopen. De kinderen lezen het plan en bouwen dit na! Ik ben benieuwd.
We spelen een gezelschapsspel met mollen.
Zo doen we nog heel wat leuke dingen!
NIET VERGETEN: VRIJDAG 26 OKTOBER KOMEN WE VERKLEED NAAR SCHOOL!
De eerste 3 weken zitten er al op. Wat gaat het weer snel!
De komende 2 weken gaan we spelen en werken rond het thema "Afval". We krijgen als juf heel vaak de vraag: "In welke vuilbak moet dit?" :) De kinderen willen heel graag sorteren, maar het is soms verwarrend. Zo kunnen we ook ons steentje bijdragen bij het zorgen voor een beter milieu!
Wat gaan we allemaal doen?
- We beginnen ons thema met een gevulde vuilzak. We gaan kijken welk afval er allemaal inzit. Welk soort afval bestaat er allemaal?
- We hebben een aanvraag gedaan om een bezoek te brengen aan het containerpark te Landen. Maar, dit staat nog niet vast. Hopelijk gaat het lukken om er langs te gaan.
- We gaan knutselen met afval en de kinderen mogen hun fantasie helemaal laten gaan!
- We plannen een wandeling om zwerfvuil te gaan rapen en bespreken wat zwerfvuil doet met onze aarde.
- Op de automat spelen we met vrachtwagens, vuilniswagens en maken we een containerpark.
- Er worden rekenspelletjes en taalspelletjes gedaan met afval
- In de zandbak graven we afval op en gaan we het in de juiste vuilbak sorteren.
- Onze winkel wordt verrijkt met nieuwe materialen zoals flessen, botervlootjes, brikjes, enzo... In de poppenhoek worden de verschillende vuilbakken gebruikt.
- We gaan eens een kijkje nemen bij Help ons helpen.
- "Hooow, de voetbaltruitjes worden van plastiek flessen gemaakt!" Dit komen we allemaal te weten via de educatieve filmpjes die we gaan bekijken.
- Samen gaan we bespreken wat de kinderen graag zouden klaarmaken om te smullen. Iets gezonds natuurlijk :) De etensresten en groenteafval brengen we naar de kippen en staan ook even stil dat niet alles in de vuilbak moet.
- Waar gaan de kleren naartoe die we in de containers steken? Wat wordt er met het glas gedaan?
- ...
We kunnen heel wat doen rond dit thema. Daarom zou ik naar de volgende materialen willen vragen:
- Vrachtwagens (groot en klein)
- Vuilniswagens
- kleine afvalbakjes
- Boekjes rond dit thema
- Kranten en tijdschriften
- Hebben jullie fluorkleding? Dan kunnen we in de rol kruipen van een vuilnisman/vrouw
- Jullie mogen brikjes, flessen, conservenblikken, wc rollen, potjes, ... meegeven. Dit is zeker welkom, maar let er aub op dat het goed uitgewassen en gedroogd is.
- Oude elektronische toestellen zoals een wekkerradio, toetsenbord, klokken, enzo... mogen jullie ook altijd meegeven. Dingen waar de kinderen zich geen pijn aan kunnen doen. Dit mogen ze dan helemaal uit elkaar halen bij de timmerbank :)
- Nog andere leuke dingen thuis om mee te geven? Geef gerust mee!
Deze week gaan we nog eventjes verder met alle afspraken overlopen, klasgewoontes leren kennen, kalenders opstarten, enzo.
Vanaf woensdag zou ik willen starten met het thema "Reis rond de wereld". We gaan eventjes terug in de tijd, terug naar de vakantie :)
De landen waar jullie op vakantie geweest zijn komen aan bod. We gaan bekijken wat er typisch is aan het land wat betreft eten, gebouwen, manier van leven, kleding, ...
Daarom zou ik willen vragen om tegen dinsdag 11 september 2018 te laten weten waar jullie op vakantie geweest zijn.
Als je niet op vakantie geweest bent schrijf je gewoon enkele dingen op die jullie gedaan hebben.
- Om 8u45 zijn we aanwezig op school. Woensdag om 8u30. Het is leuker om de schooldag allemaal samen te beginnen. Het toezicht op de speelplaats begint elke schooldag om 8u15.
- Ouders nemen 's morgens afscheid van hun kapoen aan de poort.
- Op school eten we geen chips, kauwgom, chocolade, snoep, ...
- Bij verjaardagen mag (maar dit is zeker niet verplicht) er iets lekkers mee naar school gebracht worden om samen in de klas op te eten. Wij denken aan cake, droge koekjes, fruit, ... Snoep, taart, chips en cadeautjes blijven zeker thuis.
- Brooddozen, drinkbekers, flesjes, jassen, mutsen, sjaals, ... van een naam voorzien a.u.b.
- Geleende broeken, onderbroekjes, slipjes, kousen, ... terug bezorgen a.u.b. Op die manier kunnen we nadien ook andere kleuters helpen bij eventuele ongelukjes.
- Wanneer er iets verandert voor de maaltijden, het afhalen van je kleuter, ... kan je dit best persoonlijk of via een briefje aan de juf melden.
- Ontdek je luizen bij je kleuter, verwittig dan zeker de juf.
- Woensdag is fruitdag. Wij brengen die dag fruit, een yoghurtje of een boterham mee naar school. Koekjes blijven die dag in de boekentas zitten!
- Speelgoed i.v.m het thema is van harte welkom in de klas. Gelieve op alle materialen die nadien weer mee naar huis moeten een naam te noteren. Ander speelgoed en prulletjes laten we thuis!
- Wanneer we sporten is het leuk als we kledij dragen waarin we gemakkelijk kunnen bewegen. We brengen in een gemakkelijk rugzakje sportschoenen (met lichte zool en velcro) of turnpantoffels mee voor de bewegingslessen (liefst schoeisel dat op school mag blijven gedurende het ganse schooljaar).
We vliegen er samen weer in voor een leuk en leerrijk schooljaar!
Op deze blog vinden jullie elke week wat we gaan doen in de klas. Ook de liedjes en versjes kunnen jullie hier terugvinden. Iedere maandag post ik welk thema we gaan doen en ook wat jullie kapoenen mogen meebrengen naar de klas.
De foto's die in de klas getrokken worden zet ik op de Facebookpagina van onze school. Ga daar ook regelmatig eens een kijkje nemen!
Deze blog is als vervanging van het themaboekje. De derde kleuterklas gebruikt dus GEEN themaschriftje meer.
Het is niet mogelijk om alle informatie via deze blog mee te delen en daarom zullen er af en toe ook nog briefjes en andere info in de boekentas van jullie kapoen te vinden zijn.
Jullie mogen mij ook altijd persoonlijk aanspreken om dingen te bespreken.
Indien u echt een dringende vraag hebt voor de juf, die u liever telefonisch wil stellen, kan dit altijd op volgend nummer: 0479/27.64.39
We gaan de drie laatste weken in, wat gaat de tijd snel!
De kinderen kijken al uit naar de vakantie en daarom gaan we dit thema doen. Ze praten heel veel over pretparken en we gaan onze klas proberen om te toveren in een echt pretpark.
Water komt ook aan bod. Drijven, zinken, boten maken, ...
Wie thuis nog leuk speelgoed heeft om te gebruiken in waterbakken mag het altijd meegeven. Heeft er iemand soms een waterbaan?
Maandag 28 mei 2018 starten we starten dit thema met een brainstorming over aardappelen. Hopelijk kunnen we in de loop van deze twee weken onze brainstorming nog verder aanvullen met nieuwe dingen die we te weten komen i.v.m dit thema.
Wat gaan we allemaal doen:
- Een uitstap naar de aardappelboer op woensdag 30 mei
- We bekijken van educatieve filmpjes
- Onze winkel verandert in een frituur. Eerst bespreken we samen wat we allemaal in een frituur zien, hoe een frituur er uit ziet.
- Het spreekt natuurlijk voor zich dat we ook aardappelgerechten klaarmaken m.b.v grote stappenplannen. We denken aan gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en natuurlijk ... frietjes!
- We planten aardappelen in verschillende grondstoffen en geven ze veel licht of net niet. Bij welk potje zal er het snelst een aardappelplantje komen piepen?
- Tijdens korte bewegingsmomenten spelen we estafettes met hindernissen zoals bv. aardappelen overbrengen, zakkenloop met jute zakken
- Ook leren we dat er heel veel verschillende soorten aardappelen zijn. Daarom gaan wij verschillende soorten wegen en nagaan welke het zwaarst en het lichtst zijn. Ook de begrippen zwaarder dan, lichter dan, even zwaar, in balans, ... komen aan bod.
- De catechesemomenten staan in het teken van "Het verhaal van de zaaier".
- In de gang krijgen we de kans om aardappelen te mikken in verschillende emmers. Op iedere emmer staat een score. Je mag evenveel schijfjes (punten) nemen als de score op de emmer waarin de aardappel viel. Wie heeft na bv. 10 spelbeurten de meeste punten? Wie de minste? Of misschien evenveel?
- Tijdens de knutselactiviteiten maken we naar eigen fantasie en creativiteit aardappelmannetjes en stempelen we met aardappels en pureerstaven.
- Onze zandbak wordt een tuin waar we aardappelen kunnen planten. De kinderen van de timmerbank helpen ons met materialen te maken van hout die we kunnen gebruiken in onze tuin.
- Op de automat mogen de kinderen spelen met tractors, laadbakken en aardappelen. Er worden boerderijen gebouwd en gaan stilstaan hoe groot een ruimte moet zijn om de aardappelen te stockeren.
- We maken een grote friteuse van een kartonnen doos zoals in de frituur