Hier vinden jullie de thema's samen met de bijhorende liedjes/versjes en ook de materiaallijsten waarop vermeld staat naar welk materiaal we op zoek zijn.
Hopelijk hebben jullie genoten van de vakantie en kunnen we er samen terug tegenaan!
Deze week en de volgende week gaan we rond thema "Restaurant" werken.
Aan de hand van een brainstorming mogen de kleuters vertellen wat ze al weten over dit onderwerp. Ook staan we stil met het feit dat er heel veel verschillende soorten restaurants zijn met elke hun gewoontes en gebruiken: een Chinees restaurant, een fastfood restaurant, een pizzeria, een brasserie, een sterrenrestaurant, ...
Hopelijk kunnen juf Greet en ik nog regelen dat we met de kinderen op restaurant gaan, maar meer informatie volgt hierover nog.
Via onderstaande link kunnen jullie het liedje "Koken in de keuken" beluisteren:
Bijlagen:
https://youtu.be/CMh8Q4E80kg
Alles jullie iets van de volgende materialen thuis hebben, breng maar mee! - Onderleggers
- Kaarsjes
- Kookboeken - ...
Morgen, dinsdag 7 november zal ik door omstandigheden niet aanwezig zijn op school.
Na een leuke week rond wormen gaan we nu verder over mollen en buizen.
Hoe ziet een mol er eigenlijk uit? Wat doet hij allemaal onder de grond? Dit komen we te weten via een informatief filmpje.
Hierna gaan we de buizen er bijhalen en deze worden de gangen van de mol. Op de automat, in de zandbak, overal komen ze voor. We knutselen het diertje en gebruiken het dan ook in de aardebak.
Een mol is blind en dit gaan we eens ervaren door geblinddoekt een parcours af te leggen. We helpen elkaar en staan stil bij het gevoel dit geeft. Tijdens Godsdienst luisteren we naar het
Bijbelverhaal "Jezus ontmoet de blinde Bartimëus."
Wat kunnen we zeker nog gebruiken:
- verschillende soorten buizen en tussenstukjes: dikke, dunne, lange, korte
Hebben jullie al eens stilgestaan wat er allemaal onder de grond zit? De kinderen wel en na een leuke brainstorming samen zijn we tot de volgende puntjes gekomen waar we het de komende 3 weken over gaan hebben:
- De dieren: wormen, mollen, spinnen, muizen, ratten, mieren, pissebedden,
- Buizen van de riolering
- Schatten
- Skeletten
- Wortelen en bieten
De komende week gaan we hebben over wormen en mollen. We staan stil bij hoe deze dieren er uit zien, wat doen ze onder de grond, wat eten ze, ...
- aan de knutseltafel worden er naar eigen fantasie wormen en mollen geknutseld, maar er wordt toch rekening gehouden met de vorm en kleur
- met de plasticine doen we een meetactiviteit
- we maken een regenwormenkijkbak
- we maken een parcours in het donker en ervaren hoe het is als je niets kan zien zoals een mol
- we beelden ons gedichtje uit
- met klei worden de cijfers en letters gemaakt van in de vorm van wormen
- er wordt een rekenspel gespeeld
- de zandbak is een aardebak geworden waar we wormen en mollen in verstoppen en er wordt een telopdracht aan verbonden
- we leren ons versje en spelen rijmspelletje
- we spelen een gezelschapsspel van de mollen
- ...
Wat kunnen we nog gebruiken en mag morgen meegebracht worden:
- mijnwerkerslampjes
- prenten, boeken (informatieve en/of verhaaltjes) rond wormen en mollen
- spelletjes
- knuffels
De kinderen mogen deze week wormen meebrengen voor onze regenwormenkijkbak :)
Vrijdag 13 oktober 2017 zal ik er in de voormiddag niet zijn, want dan moet ik naar de infodag van mijn stagiaire. Mijn klas zal opgevangen worden door een derdejaarsstudent.
Thema "Mmmmm, melk" van 25 september tot en met 6 oktober 2017
Wat hebben we vorige week allemaal gedaan:
- Onze uitstap naar de boerderij was leuk! We hebben heel wat koeien gezien en mogen aaien. We hebben op een kuismachine mogen rijden, we hebben kalfjes gezien van 3 weken en van 2 dagen oud. De boerin heeft ons de melkmachines laten zien en uitgelegd hoe ze werken. Enz,...
- Tijdens de knutselmomenten zijn er ongelooflijke mooie koeien gemaakt met brikken en flessen!
- Op de mat zijn er boerderijen gebouwd met duplo blokken.
- Er zijn heel wat gezelschapsspelletjes gespeeld
- Er werden dieren van de boerderij getekend aan de hand van stappenplannen
- We hebben heel vaak het "koeienvlaaien" lied gezongen. Dit vinden de kinderen heel leuk en grappig :)
- Op de timmertafel zijn er koeien gemaakt van allerlei materialen
- In de winkel verkopen we allemaal zuivelproducten
- Onze zandbak is ingedeeld in 4 vakken, een veld met echte aarde, maïs, zand en de boerderij met dieren en tractors
Deze week doen we hier nog even mee verder.
Wat we wel nog nodig hebben is een speelgoed tractor waar we op kunnen rijden. Van wie mogen we er 1 lenen?
Ook zijn we op zoek naar afval hout. Houten blokjes, planken, ... Heeft iemand dit nog bij zijn thuis liggen? Alles is welkom!
- Onze uitstap naar de boerderij was heel leuk. De kinderen hebben de koeien mogen aaien, hebben op een kuismachine mogen zitten, we hebben de machines gezien die de boer gebruikt om de koeien te melken, we hebben kalfjes gezien die nog maar 3 dagen oud waren, enz.
- Tijdens de knutselmomenten zijn er hele mooie koeien gemaakt met brikken en flessen! Echte kunstwerken!
- In de winkel verkopen we allemaal zuivelproducten
- Onze zandbak is ingedeeld in vier vakken, een maïsveld, een veld met aarde, zand en de boerderij zelf
- Er zijn heel veel spelletjes gespeeld
- Hele mooie tekeningen gemaakt van dieren die de kinderen konden tekenen aan de hand van stappenplannen
- Op de mat zijn heel wat boerderijen en velden gemaakt met de duploblokken
Woeehoee! Wat een fijne week hebben we achter de rug!
- Onze poppenhoek werd een frituur waar de kinderen Belgische frietjes konden maken :)
- De zandbak werd omgetoverd tot de Belgische kust. Het strand, de zee, de duinen, ... alles deed ons denken aan de zee.
- De vlaggen van de landen werden geschilderd
- We hebben enkele Italiaanse en Griekse woorden geleerd
- Er werd ook heel wat geknutseld en gebouwd! De Eiffeltoren, de toren van Pisa, de zuilen van Griekenland, ... deze gebouwen ontstonden op allerlei manieren in onze klas!
- De Spaanse maskers werden op een hele mooie manier ontworpen en gedragen
- Ook Manneke Pis kon er niet aan ontsnappen en er werden hele mooie beeldhouwwerken gemaakt
Ga zeker eens een kijkje nemen op Facebook, er staan heel wat foto's op en er volgen er nog!
Wat ook heel leuk was, ik kreeg van een mama een foto doorgestuurd van een kunstwerk dat een jongen thuis gemaakt had. Dit mogen jullie ook altijd doormailen, dan deel ik dit met de kinderen in de klas. Dan kunnen ze in de klas ook de kunstwerken die ze thuis maken bewonderen.
Wat staat er ons deze week nog te wachten:
- We toveren de poppenhoek om tot een pizzeria
- Er wordt terug vrij geknutseld
- Op de automat bouwen we een arena waar de toreadors zich kunnen laten gaan
- Voor Godsdienst doen we het thema "een steengoed schooljaar" hier gaan we ook heel wat activiteiten rond doen
-...
Morgen, dinsdag 19 september 2017 moet ik in de voormiddag naar een bijscholing in Hasselt. De klas wordt dan opgevangen door juf Bea. Na de middag ben ik er al terug.
Wat gaan we deze week allemaal doen van 4 september tot en met 8 september 2017:
Deze week maken we vooral kennis met al het speelgoed in de klas en zeker met elkaar!
We leren de klasafspraken kennen, maken kennis met de kalenders en vooral... we leren onze klaspop kennen! Onze Reinaart de Vos!
We maken onze verjaardagskalender en met kosteloos materiaal mogen we dingen maken naar eigen fantasie!
De juf geeft ons een rondleiding doorheen het gebouw dat voor de kinderen heel nieuw is.
Voor de volgende week:
- We gaan thema "reis rond de wereld" doen. Zou het mogelijk zijn om kort te noteren, tegen woensdag 6 september 2017, wat jullie deze vakantie gedaan hebben aub? Waar jullie op reis geweest zijn, of hebben jullie een leuke daguitstap gedaan, andere leuke momenten samen beleefd? De kinderen vinden het geweldig om daarover te praten. De landen waar de kinderen op vakantie geweest zijn werken we uit in de klas.
We gaan stilstaan hoe ver de landen van België liggen, we kijken naar de wereldbol, staan stil bij de typische kenmerken van de andere landen.
Als jullie foto's hebben, geef ze zeker mee of als jullie ze digitaal hebben, mag je ze altijd doormailen naar nathalieazare@hotmail.com! Dit is zeker een meerwaarde voor ons thema!
Op deze blog vinden jullie alles wat normaal in het heen-en-weer boekje komt. De versjes, liedjes en de leuke thema's die we doorheen het schooljaar gaan doen.
Als we materialen nodig hebben om ons thema nog leuker te maken zet ik dat ook op deze blog, dus kom zeker wekelijks een kijkje nemen.
Foto's worden gedeeld via Facebook. Jullie kunnen wel altijd leuke reacties op de blog zetten :)
De thema's van vorig jaar staan ook nog op de blog, maar daar moeten jullie niet naar kijken. De puntjes voor dit schooljaar komen steeds bovenaan vermeld.
- Uitnodigingen voor verjaardagen worden door de ouders zelf doorgegeven aan de kinderen. De juf doet dit niet meer omdat niet alle kinderen naar de feestjes mogen gaan. De confrontatie voor deze kinderen is niet leuk als zij geen uitnodiging krijgen.
- De kinderen brengen soms vriendenboekjes mee en geven deze door aan vrienden. Hier is de juf niet verantwoordelijk voor en het is ook niet de bedoeling dat de juf gaat navragen bij iedereen waar het boekje is indien het verloren is.
- Bij de verjaardag mogen de kinderen iets meebrengen om te eten. Dit is geen verplichting. Onze klaspop mag dan één nachtje blijven slapen. Er gaat ook een boekje mee om in te noteren welke leuk momenten uw kind en de klaspop beleefd hebben. Er mogen ook foto's ingeplakt worden. Dit is leuk om te laten zien in de klas.
- Gelieve op alle drankflessen en koekjes de namen te schrijven
- Verjaardagen worden gevierd met een kroon, liedjes zingen, een kaartje van de juf, een klein cadeautje. Wie wil, maar dit is zeker niet verplicht mag zijn/haar kleuter op de dag van de verjaardag iets lekkers mee naar school geven om de anderen te trakteren. We denken aan wafels, cake, taart, koekjes, fruit, .... Wel eventjes op voorhand afspreken met de juf.
- Wij hebben turnen op maandag van 9u35 - 10u25 en op dinsdag van 8u45 - 9u35. Gelieve steeds op tijd aanwezig te zijn, want de turnlessen gaan door op een andere plaats. De kinderen die te laat zijn worden dan door de ouders naar de turnzaal gebracht.
Als er nog vragen zijn mag u mij altijd voor of na school aanspreken. Dringende meldingen mogen altijd gemeld worden via telefoon:
0479/27 64 39
Wat hebben we weer twee leuke weken achter de rug! De kinderen vonden thema "leger" heel leuk! Neem snel een kijkje op Facebook, er staan hele leuke, mooie foto's op!
Voor de komende twee weken is alles welkom rond "cijfers en letters". Ik denk maar aan:
- Stempels
- Spelletjes
- Boekjes die de kinderen graag bekijken
- Kranten
- Tijdschriften
- Rekenmachine
- Speelgoedgeld
Er is nog een opdrachtje voor thuis. Per dag zijn er een paar letters en een cijfer die centraal staan. Daarom mogen de kinderen van thuis uit een voorwerp meebrengen dat begint met de letters die die dag centraal staan. Laat de kinderen goed zelf zoeken thuis, maak er een spelletje van!
Dinsdag: A,B,C en het cijfer 1
Woensdag: D,E,F en 2
Donderdag: G,H,I en 3
Vrijdag: J,K,L en 4
Maandag: M,N,O en 5
Dinsdag: P,Q,R en 6
Woensdag: S,T,U en 7
Donderdag: V,W,X en 8
Vrijdag: Y,Z en 9 en 10
We gaan ook wat materialen van in het eerste leerjaar bijhalen, zodat de kinderen er al kennis mee kunnen maken. Spannend!
Het luchtalarm gaat af en daar komt de eerste opdracht van Jos Peeters:
Kleding en camouflage!
We zijn gaan kijken welke soorten kleding er allemaal zijn in het leger. Een soldaat heeft maar 1 lijntje op zijn mouw een generaal heeft 5 sterren, enzo...
We zijn druk bezig geweest met de klas in te richten, te knutselen van tanks en het maken van camouflage T-shirts. Hopelijk verdienen we dan onze eerste ster!
Maar ondertussen heeft Jos Peeters al een tweede opdracht bedacht: zorg dat je meer te weten komt over de oorlogen waarin België betrokken was. Daarom brengen we ook een bezoekje aan het kerkhof om de graven van de Belgische oudstrijders te bekijken en we bekijken het standbeeld in de buurt van het Slachthuisplein.
Opdracht 3:
Woensdag gaan we een parcours doen van de soldaten! Gelieve de kinderen oude kleding aan te doen waarin we goed kunnen ravotten, want we gaan op het Schilderhof klimmen, sluipen, pompen, ...
Bij de vierde opdracht wil Jos Peeters graag dat we onze eigen soldatenidentiteitskaart maken en morse code juist leren gebruiken. Dat wordt een hele uitdaging!
Hopelijk slagen we in onze opdrachten zodat we een goede soldaat worden en een diploma verdienen!
Maandag 5 juni genieten we van een vrije dag (Pinkstermaandag).
Doordat juf Marie donderdag in onze klas begint met thema "Piraten" werken wij drie dagen zonder thema.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij niets doen, integendeel. Wij maken het cadeau voor Moederdag en de juf gaat heel veel meespelen met de kinderen.