Hier vinden jullie de thema's samen met de bijhorende liedjes/versjes en ook de materiaallijsten waarop vermeld staat naar welk materiaal we op zoek zijn.
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Welkom op de blog van CK7 Juf Nathalie
Samen maken we er een leuk schooljaar van!
16-05-2017
Geen warme maaltijd
Vrijdag 19 mei zullen we om organisatorische redenen NIET naar de warme refter gaan.
Iedereen brengt boterhammen mee.
Doordat juf Marie donderdag in onze klas begint met thema "Piraten" werken wij drie dagen zonder thema.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij niets doen, integendeel. Wij maken het cadeau voor Moederdag en de juf gaat heel veel meespelen met de kinderen.
Vorige week dinsdag zijn we gestart met het vertellen over hoe onze vakantie was.
Op woensdag zijn we begonnen met ons thema "Ruimte". We hebben samen gepraat over heel wat dingen die te maken hebben met dit onderwerp, zoals:
- astronauten, zuurstof, zuurstofflessen, planeten, de maan, de zon, raket, space shutlle, lanceren, kraters op de maan, sterren, enzo...
We hebben toen beslist dat we het eerst gaan hebben over de planeten. Welke planeten bestaan er, hoe zien ze er uit, op welke plaats liggen ze ten opzichte van de zon, ....De kinderen hebben de planetenlijn gemaakt op donderdag en vrijdag.
Vandaag, maandag 24 april gaan we nog verder met de planeten. We gaan de 8 planeten (die officieel rond de zon draaien, want Pluto hoort daar niet meer bij) maken van papier mache en worden dan in de juiste volgorde opgehangen in de klas.
Na de planeten gaan we meer te weten komen over de raket en de space shutlle. Dit zal voor donderdag en vrijdag zijn! We zijn benieuwd!
Hopelijk hebben jullie een leuke vakantie achter de rug en weer zin om er in te vliegen! Want de volgende twee weken gaan we vliegen met ruimteschepen, ufo's, .... De kinderen hebben voor de vakantie thema "ruimte" gekozen en dit thema gaan we de komende twee weken doen.
Wat we juist gaan doen staat nog niet vast. Morgen gaan we met z'n allen (de kinderen en de juf) brainstormen en dan leggen we vast wat er gaat gebeuren.
Dus alles wat jullie thuis hebben rond thema "ruimte", boeken, speelgoed, verkleedkleren, films, nog andere dingen, zijn zeker welkom in de klas! Schrijf goed overal de namen op aub.
Tot morgen en geniet nog van de laatste vakantiedag!
Wat gaan we deze week nog allemaal doen rond "de straat"?
- Met kleine isomoblokjes bouwen we huizen, we kijken hoe de stenen op elkaar gezet worden en staan stil bij wat een huis allemaal heeft: een schuin/plat dak, huisnummer, brievenbus,...
- Tijdens onze wandeling zijn we heel wat verkeersborden tegengekomen. Deze gaan we bespreken en namaken met materialen die de kinderen zelf kiezen.
- We kijken naar informatieve filmpjes van "Aya in het verkeer."
- Vorige week zijn er enkele kinderen begonnen met bruggen bouwen! Hier gaan we nog mee verder doen, ik ben benieuwd!
De weerman voorspelt mooi weer! Daarom mag iedereen donderdag zijn fiets mee naar school brengen. De juffen maken op de speelplaats een verkeersparcours met verkeersborden, kegels, ...
Woensdag 15 maart 2017 is het pedagogische studiedag en hebben de kinderen vrijaf.
De vakantie zit er al weer op! Hopelijk hebben jullie kunnen genieten.
Wat gaan we de komende twee weken doen? Wel, thema "Dwars door de stad"!
- we gaan een zoektocht doen doorheen Landen. De kinderen krijgen ieder een foto en zij moeten de plaats vinden die op de foto staat afgebeeld!
- we bouwen met allerlei materialen een grote stad in de klas. In alle hoeken van de klas krijgen de kinderen een opdracht om zo mee te bouwen aan de grote stad. Bijv. de kinderen van de knutselhoek mogen vrij kiezen wat ze knutselen om toe te voegen aan onze stad, de kinderen op de automat maken huizen met verschillende soorten blokken, maken rijbanen, de kinderen van de schrijfhoek tekenen de verkeersborden, de kinderen van de timmerbank maken verkeerslichten, .... We werken allemaal samen tot een mooi geheel!
Deze opdracht zal deze week al heel veel tijd innemen! Dus laten we er maar aan beginnen!!!
Wat mogen de kinderen meebrengen:
- auto's groot en klein
- boekjes rond dit thema
- gezelschapsspelletjes
- tijdschriften
- andere leuke dingen rond dit thema? Breng maar mee!
- Graafmachines die we in de zandbak mogen gebruiken
We beginnen ons thema met het verhaaltje van Sneeuwwitje. Hierna gaan we verder met een kringgesprek over wat we allemaal kunnen doen met spiegels, waar we allemaal spiegels tegenkomen, ...
In de zandbak worden de wanden omkleed met spiegels en gaan we kijken welke effecten dit heeft.
De winkel wordt verrijkt met verkleedkleren en we plaatsen een grote spiegel in de poppenhoek zodat de meisjes en jongens zich goed kunnen spiegelen!
We maken een experimenteerhoek met verschillende soorten spiegels. De kinderen kunnen op de spiegels verven, tekenen met scheerschuim, blokken plaatsen, ...
Onder de tafel kleven we spiegelfolie! We gaan eens kijken welke gekke effecten dit heeft.
In de knutselhoek mogen de kinderen terug heel wat materialen gebruiken naar eigen fantasie om zo leuke spiegels te knutselen!
Deze week werken en spelen we zonder thema. De juf gaat nog meer met de kinderen in de hoeken meespelen, de kinderen sturen, luisteren wat er allemaal leeft in de groep.
Dit doen we om hierna nog meer in te spelen op de interesses van de kinderen.
We maken kennis met het verhaal "Lou op weg naar school". Dit verhaal gaat over verschillende diversiteiten binnen een gezin.
We gaan eens luisteren wat de kinderen hier rond te vertellen hebben.
Tijdens het godsdienstmoment luisteren we naar het verhaal van Pater Damiaan, de held van Molokai.
In de loop van de week volgen er nog enkele verwerkingsactiviteiten op dit verhaal.
OPGELET:
Woensdag 8 februari hebben de kleuters vrijaf wegens een pedagogische studiedag voor de leerkrachten.
Analoge klokken, digitale klokken, koekoeksklokken, ... er bestaan er zoveel! Wel, wij gaan ze allemaal leren kennen!
Niet alleen de soorten klokken, wekkers, horloges, ... worden besproken. We gaan stilstaan waarom we tijd allemaal nodig hebben, wat tijd allemaal doet, ...
Dit gaan we ook nog doen:
- Op de automat maken we een parcours en we timen de tijd die we nodig hebben om het parcours af te leggen met een auto. De tijd wordt opgeschreven en we gaan vergelijken wie het snelste/traagste gereden heeft.
- In de zandbak maken we van flessen, buizen, ... zandlopers
- We knutselen met kosteloos materiaal verschillende klokken, wekkers, horloges
- Op de speelplaats maken we een klok van de kinderen, een levende klok!
- We kijken verschillende keren per dag naar de klok en zetten de andere klokken in de klas juist
- In de experimenteerhoek vinden we verschillende soorten klokken, wekkers, horloges die de kinderen in en uit elkaar mogen draaien!
- We maken een bewegingsparcours en timen de tijd
- ...
We zijn wel nog op zoek naar verschillende klokken, wekkers, horloges! Alles is nog welkom!
Na het thema "Noord- Zuidpool" gaan we thema "tijd" en "spiegels" doen. Voor deze thema's hebben we nog heel wat materialen nodig. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
Wij zijn op zoek naar de volgende materialen:
- Oude digitale klokken, analoge klokken, wekkers, horloges, hangklokken die we in onze experimenteerhoek mogen uit elkaar draaien
- Digitale klokken, analoge klokken, wekkers, horloges, hangklokken, die we mogen gebruiken in de klas (deze materialen zijn alleen maar om te laten zien en worden niet uit elkaar gehaald :) )
- Koekoeksklok
- Boekjes rond thema tijd / spiegels
- Zandlopers groot en klein
- Chronometers
- Spiegels groot en klein, verschillende vormen
- Autospiegels
- Make - up spiegels
- Spiegeltjes die de tandarts, dokter, dierenarts gebruikt
- Spiegelfolie
- Spiegels die vervormen
Nog andere leuke dingen bij jullie thuis rond deze thema's? Geef maar gerust mee!