Vanaf volgend schooljaar zullen we niet meer met de Klasblogs werken, maar via gimme. De lagere school werkt hier al mee. In bijlage een brief hoe u alvast kan aanmelden.
Juf Ellen (stagiaire) zal ook deze week de klas overnemen.
We verwelkomen 2 nieuwe kleutertjes in de klas.
Volgende activiteiten kunnen aan bod komen:
- We bekijken verschillende schelpen: Hoe zien ze eruit? Welke vormen/kleuren/... zien we?
- Onze poppenhoek wordt omgetoverd tot een echt strand: Parasols, ligstoelen, badhanddoeken,...
- We luisteren naar verhaaltjes over visjes en andere waterdieren
- We gaan schilderen met schelpen
- We knutselen een kommetje met klei en schelpen
- ...
Niet vergeten: Maandag 24 mei = pinkstermaandag = Vrijaf!
Via onderstaande doodle kan u zich inschrijven voor het laatste ONLINE oudercontact van dit schooljaar. Dit vindt plaats op vrijdag 28 mei of maandag 31 mei.
We werken verder rond thema baby's (zie activiteiten vorig bericht)
Vanaf donderdag 6 mei hebben we een stagiaire in de klas. Zij neemt de klas 2 weken over en zal rond het thema "Naar zee" werken.
- Vergeet niet op alle doosjes en spullen steeds de naam van je kleuter te noteren. Zo kan er niets verloren gaan.
- Schoolfotograaf komt langs op di 11/5 en woe 12/5. Zie bijlage.
- Kom a.u.b. tijdig naar school. We sluiten de poortjes terug om 8.45u (op woensdag om 8.30u), dit o.w.v. de veiligheid van uw kleuter, ook is het storend als we steeds onze activiteiten moeten onderbreken voor laatkomers. Wie toch te laat is, kan naar de andere poort gaan en daar het secretariaat bellen. Dank u voor uw begrip.
Info:
Fietsgraveren in Landen op donderdag 6 mei, vrijdag 7 mei, maandag 10 en dinsdag 11 mei 2021
Je
voorkomt fietsdiefstal als je je fiets steeds met een stevig fietsslot
vastmaakt. Het loont ook de moeite om je fiets te laten graveren. Door
jouw uniek rijksregisternummer te
laten graveren op het fietskader maak je de tweewieler minder
aantrekkelijk voor dieven. Bovendien kan jouw fiets makkelijker worden
teruggevonden en terugbezorgd worden via de website www.gevondenfietsen.be
Op
de wekelijkse markt van donderdag 6 mei van 7.30 tot 12.30 uur heeft de
politiezone Getevallei een standje waar je jouw fiets kan laten
graveren (labelen voor carbonfietsen).
De
andere dagen kan je een afspraak maken op het Venusplein (langs het
stadhuis) tussen 9 uur en 16 uur. Neem contact op met de dienst Planning
en Werken: 011 88 03 21 of planning@landen.be .
Wij registreren jouw rijksregisternummer. Breng dus jouw ID-kaart mee.
We werken rond het thema baby's, omdat er heel wat kleuters de laatste tijd er een broertje of zusje hebben bijgekregen.
Volgende activiteiten kunnen de komende 2 weken aan bod komen:
- We wassen een babypopje: We benoemen de verschillende lichaamsdelen
- We luisteren naar verschillende verhaaltjes: Anna op babybezoek, De dikke buik van Jules,...
- We gaan fruitpap klaarmaken: wat hebben we hiervoor allemaal nodig?
- We bekijken hoe we een luier moeten verversen.
- We gaan een slabbetje versieren
- We bekijken babyfoto's: Hoe zien we eruit? Zijn we allemaal hetzelfde? Waren we toen groot/ klein? Hoe groot zijn we nu? We maken een groeimeter in de klas.
- We stempelen met een fopspeen
- Onze poppenhoek is verrijkt met babyspullen, babyspeelgoed, babypopjes,... We leren ze verzorgen, eten geven,...
- Onze ontdekbak zit vol met water en papflesjes. We experimenteren met begrippen vol en leeg.
- We zingen een liedje over de baby
- We beginnen alvast te knutselen aan ons cadeautje voor Moederdag.
-...
Wat mag je meebrengen:
- een popje (dat we kunnen wassen), een foto van toen we een baby waren, babyspullen (pampertjes, papflessen, slabbetjes, babykleertjes,babyspeelgoed,...)
Lieve vriendjes, wat ben ik blij dat we elkaar na 3 weken weer gaan zien. Wat heb ik jullie allemaal gemist! Hopelijk hebben jullie toch een beetje kunnen genieten van zowel de zon, regen en sneeuw.
We starten na de pauspauze met 9 nieuwe vriendjes in de klas.
We gaan dus vooral weer elkaar leren kennen, leren spelen met elkaar, de afspraken van de klas herhalen,...
We zullen deze week ook vele jarigen vieren: de jarigen van de vakantie en de jarigen van de week. Dat wordt een week vol feestplezier!
Je kleuter mag deze week nog een prentenboek naar keuze meebrengen. Ik zal deze dan voorlezen en zo kan ik ook bekijken welke interesses de kleuters hebben en hier de volgende weken een thema rond uitwerken.
We gaan samen zingen, we experimenteren met verschillende muziekinstrumenten.
We gaan vrij schilderen, stempelen, tekenen... We kiezen zelf materialen die we leuk vinden om mee te werken.
We experimenteren in onze ontdekbak met nieuwe materialen: We vullen potjes en gieten ze weer leeg. Begrippen vol en leeg komen aan bod.
We spelen nieuwe spelletjes: we leren nieuwe regels kennen, we leren onze beurt afwachten,...
Normaal gingen we in de klas nog rond het thema Pasen werken, daarom stuur ik enkele tips en activiteiten die jullie thuis kunnen doen:
- Versier een paastak, hang er paaseitjes in. Laat de kleuters de kleuren verwoorden. Laat ze een eitje bovenaan, onderaan en in het midden hangen, laat ze dit ook benoemen.
- Laat het verhaal horen van "Anna en de Paashaas". (Zie bijlage). Via youtube vindt u nog andere digitale prentenboeken, waarnaar de kleuters kunnen luisteren. Of vertel thuis zelf een prentenboek over dit thema.
- In de boekentas stopte ik enkele tekeningen. De kleuters kunnen deze prenten versieren met kleurpotloden, verf of kleven met gekleurde papiertjes.
- Zing samen het lied : Rode stippen op een ei (zie bijlage)
- We proeven verschillende soorten eieren. Hoe smaakt het? Welke vinden we lekker/ niet lekker? We leren dat we de eitjes kunnen koken, bakken,...
- We schilderen met pluimen
- We sorteren eieren per kleur
- We maken van onze poppenhoek een kippenhok: Kippen, eitjes, stro, kruiwagens,... kunnen we er allemaal terug vinden.
- We spelen met maïs in onze ontdekbak. Begrippen vol/leeg/halfvol komen aan bod.
- We gaan wandelen naar het kippenhok en zien daar verschillende kippen. Welke kleuren van pluimen zien we? Hoeveel poten kunnen we tellen? Welk geluid maken de kippen?
- In de zandbak zijn er eitjes verstopt, Kunnen we deze allemaal terugvinden?
- We luisteren naar een verhaal waar Jules op bezoek gaat bij opa en daar in het kippenhok mag helpen. Ook andere kippenverhalen komen aan bod.
- We leren een nieuw lied aan: De kip was zo blij :
De kip was zo blij, zij legde toen een ei. Het ei brak open, wat kwam daar uitgekropen? Weet je wat het kuiken riep? Piep piep, piep piep.
Wat mag je meebrengen?
- Een rauw ei, boekjes over kippen, pluche kippen,...