Hier zijn de bronnen die ik heb gebruikt: info -http://www.sji-borsbeek.be/website/index.php foto's -http://www.medishop.be/medishop/ehbo-en-aed-c-29.html -http://astridubing.jouwpagina.nl/ -http://www.techzine.nl/nieuws/17387/verpleegster-postte-fotos-operaties-op-facebook.html -http://www.mijncreaties.com/blog/evolutie/ -http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.hofstadcollege.nl/heldring/cgi-oic/pagedb.exe/
In deze richting zijn er verschillende specifieke vakken. Deze vakken hebben te maken met de mens zoals:
- Psychologie en pedagogie: Daar benaderen ze de gezonde mens vanuit de invalshoek het 'menselijk gedrag'. Het gaat over het fysieke, psychische, sociale en spirituele van de mens. De helft van de lestijden gaat naar ontwikkelingspsychologie en het (ped)agogisch handelen bij elke levensfase. Verder wordt veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden.
- Toegepaste biologie, chemie en fysica: In de wetenschapsvakken biologie, chemie en fysica willen de leerkrachten je een stevige basiskennis aanleren. Het belang van hygiëne en verschillende aspecten van microbiologie, anatomie en fysiologie komen hier aan bod. de theorie wordt concreet gemaakt in de labo-oefeningen. Ook hier komen aspecten van de mens terug.
- Gezondheid en welzijn: In het vak gezondheid en welzijn worden verschillende visies en modellen i.v.m 'zorg' en gezondheidsopvoeding bestudeerd. Je past ook gezondheidseisen welzijnsgerichte vaardigheden toe, zoals EHBO. En je maakt kennis met gezondheidsopvoeding- en voorlichting en gezondheidspromotie. Je zal veel leren over de hygiëne van de mens
- Stages: De stages hebben nog geen beroepsgericht karakter, maar zijn eerder oriënterend. Ze hebben verder een explorerende, sensibiliserende, motiverende en bevragende functie. De stages vinden plaats in kinderdagverblijven, kleuterscholen, bejaardentehuizen en centra voor gehandicapte kinderen en volwassenen.
- Seminaries: Het seminariewerk wil je leren om doelgericht informatie te verzamelen, ordenen en verwerken. het geeft je bovendien de kans subsectoren van de gezondheids- en welzijnszorg te exploreren.
Ik ben een leerling van het 4de jaar TSO. Dit jaar moeten we gaan kiezen welke studierichting we gaan volgen want de richting splitst in 2 delen: het STW en GWW. Ik ga voor de richting GWW omdat dit mij het meeste ligt. De richting Gezondheids-welzijnswetenschappen is voor jongeren die graag omgaan met mensen en goed sociaal voedend zijn. Je moet intresse hebben in de mens. Wat beweegt in hen en rond hen. In deze studierichting moet je ook van natuurwetenschappen, sociale en psychologisch-pedagogische onderwerpen houden en hun wetenschappelijke achtergrond. GWW richt zich op de studie van en de omgangmet de mens als totale persoon, in al zijn aspecten. Dat zijn fysiek, psychisch, sociaal en spiritueel.