,
Emma Rodgers kent haar materie door en door. Ze weet hoe de klei te manipuleren en ze heeft een bijzonder goed anatomisch inzicht, waardoor ze de grenzen van het mogelijke correct weet in te schatten. Ze bestudeert via momentopnames van bewegende dieren en mensen de motoriek, zodat ook daar de geloofwaardigheid stand houdt. Vaak creëert ze figuren in volle actie: een dartele hond, vechtende hazen, maar ook dansers in volle actie, met heel veel empathie. De beweging is vaak bepalend voor de sfeer en het temperament.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Beweging is belangrijk, dat valt niet te ontkennen, maar toch zou het onterecht zijn beweging als hoogste doel van haar creaties te herkennen. Ze streeft er naar de essentie weer te geven. Hoewel ze nooit een realistische weergave nastreeft, wordt de indruk gewekt dat zowel dier als mens op een natuurlijke wijze worden weergegeven; op een gestolen moment waarin hij/zij volledig opgaat in een eigen wereld. Een moment waarop alle kracht gebundeld wordt, een uiterste inspanning wordt geleverd en de wereld rondom in het niets lijkt opgegaan.
Een bezoek aan archeologische musea bracht haar het inzicht dat volmaaktheid niet noodzakelijk is. Het is niet perfectie die de voorstelling sterk maakt, wel het talent om de essentie weer te geven; de innerlijke kracht van de vorm. Spieren en botten tot het uiterste gespannen, overspannen, ledematen uitgestrekt, verdraaid en weer samengedrukt in de roes van de dans, de snelheid en soepelheid van bewegingen, maar evengoed de essentie van vrouwelijkheid tracht ze in haar oeuvre voelbaar te maken. Hoe vrouwen hun lichaam in bochten draaien, zich in te strakke kleding wringen en de veranderingen van het lichaam bewust negeren. Ook daar blijkt schoonheid niet in volmaaktheid te liggen
Emma Rodgers (°1974) studeerde aan de Wolverhampton University. Ze stelt tentoon over de hele wereld, o.a. in het Victoria & Albert museum, Londen, Royal acadamy of art, S.O.F.A. Chicago, etc.
Voor artworld channel werd een documentaire gemaakt over haar werk. Ze is een professioneel lid van de Craft Potters Association en won al een aantal prijzen waaronder die van Vistorian & Albert museum. Reflectie, Galerie Bianca Landgraaf, Laren (Nederland)
|