• Huiswaarts
  • Henningsvær

Reis Noorwegen 2016

24-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huiswaarts
    10.15 u. Luchthaven van Tromsø. "Innsjekking bagasje" om het even in het Noors te schrijven. Wat gelijkt deze taal toch vaak op het Nederlands en nog het meest op bepaalde dialecten. Onze eerste vlucht Tromsø - Oslo vertrekt pas om 12.40 u., dus nog even tijd om de sfeer in deze luchthaven op te snuiven. Eigenlijk is het hier heel rustig, niet te vergelijken met de enorme drukte in Brussels AirPort of Oslo. Deze luchthaven is natuurlijk veel kleiner. Het is beginnen regenen rond 9.00 uur, maar de temperatuur is behoorlijk aangenaam (ong. 10 °). Met een pull aan heb je hier al gauw te warm, eigenaardig.

24-06-2016 om 10:33 geschreven door Carlos Van Lauwe

23-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finnsnes
    Gisteren heel rustig een lange autorit afgewerkt tussen Henningsvær en Finnsnes. De 375 km lange rit bracht ons door Lofoten en Vesterålen opnieuw op het eiland Senja. Alhoewel hoofdzakelijk op de hoofdbaan hebben we toch kunnen genieten van de prachtige landschappen door valleien en fjorden, langs rivieren en meren, kortom een zeer gevarieerd landschap. Vandaag nog zo'n 170 km te rijden naar ons vertrekpunt Tromsø om daar morgen via Oslo en Kopenhagen naar Brussel terug te keren.

23-06-2016 om 08:59 geschreven door Carlos Van Lauwe

21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bryggehotel
    Het blijft hier maar gezapig regenen. Wij blijven binnen. In ons hotelletje hangt een heerlijke geur van het brandend haardvuur in de inkomsthal. Koffie en (zelf te bakken) wafeltjes worden gratis aangeboden door het hotel. Vóór het haardvuur staan 4 zeteltjes en een tafeltje waar wij ons de koffie en wafel laten smaken terwijl wij een beetje de rit van morgen voorbereiden, het dagblad lezen en foto's van de voorbije dagen bekijken. Waarom ons laten nat regenen ? Het blijft een autoloze dag.

21-06-2016 om 15:37 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henningsvær
    Na het ( opnieuw) uitgebreide ontbijt gingen we wandelen in het gezellige stadje. De zon was heerlijk aan het schijnen en de temperatuur aangenaam rond 12° met een zeer zeer zacht windje. Rond de klok van tien begon het lichtjes te regenen, maar dat hield ons niet tegen om verder te wandelen. Rond 13.30 uur zijn we toch ergens in een winkeltje binnengestapt om een warme koffie te drinken. Die deed ferm deugd na drie uur wandelen en slenteren in de regen. Daarna gingen we ons even "verfrissen" op onze hotelkamer. Tijd genoeg om onze dagelijkse blog aan te vullen. Al heel de week hebben wij hier heerlijk weer en aangename temperaturen gehad, soms bewolkt, soms zonnig. Vandaag pas de eerste regendruppels...niet zoals in België blijkbaar...

21-06-2016 om 14:10 geschreven door Carlos Van Lauwe

20-06-2016
    Vanmorgen vertrokken uit het mooie en gezellige Reine. Onze Rorbu was een zeer gezellig klein huisje met plaats voor 6 mensen en alles erop en eraan. Via een laddertje in de slaapkamer kwam je op een half open zolderkamertje voor 2 personen. Ook in de living was er - ook op een half open kamertje - slaapgelegenheid voor 2 personen. Na een heerlijk ontbijt reden we noordwestwaarts. Onderweg hielden we even halt om een korte wandeling te maken, maar het liep even uit en het werd een bergwandeling van 3 uur met een stijgingsniveau waar zelfs de meest getalenteerde klimmer uit de Tour de France voor zou passen. De klim was wel lastig, maar boven werden we dan ook getrakteerd op een heerlijk uitzicht. Na de wandeling reden we zuidoostwaarts naar de volgende slaapplaats voor 2 nachten : Henningsvær. Valiezen opnieuw uitgepakt, douchke genomen, zeer lekkere COD en Bacalao gegeten, alles nog eens nagezien en straks beddeke binnen, want ook het rijden is hier vermoeiend. Slaapwel allen en tot morgen !

20-06-2016 om 21:10 geschreven door Carlos Van Lauwe

19-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reine
    Vroeg op en eerst een wandeling gemaakt voor het ontbijt. Het ontbijt in Noorwegen is zo overvloedig, vis, eieren, charcuterie, kaas, groenten, fruit, pap, yoghurt, confituur, fruitsap, en het beste brood op steen gebakken.....te veel en we hebben genoeg gegeten voor gans de dag... Daarna vertrokken we naar Á, het einde van de Nasjonal Turistveg E 10 en het laatste vissersdorpje op de zuid-oostflank van de Lofoten. Het bleef droog na een natte dag en nacht met zeer veel wind. Het grote moment was aangebroken om de bergschoenen goed vast te knopen. Met de nordic walking stokken in de aanslag vertrokken we met veel moed naar het startpunt van de "Reinebringen", een steile rotspartij van ongeveer 460 meter. Aan de startplaats stonden, tot onze grote ontgoocheling, tot tweemaal toe, waarschuwingen van de plaatselijke berggidsen. De Reinebringen was een gevaarlijke, zeer steile berg. "This mountain was no longer recommanded by the local guides". Het was dus op eigen risico als we deze wandeling verder zetten..... Ontgoocheling natuurlijk.... Maar niet getreurd, want tegen 6 uur hadden we reeds voldoende km's in de benen van hier en daar over rotsblokken en natte graspartijen te trekken, dat we er moe van waren. In het dorpje Hamnoy wou pa nog een paar foto's nemen toen een grote meeuw met veel lawaai en gekrijs hem en zijn camera aanviel. Ze liet een en ander vallen toen ze rakelings langs zijn hoofd scheerde en in een volgende poging raakte ze zelfs de camera ! Waarschijnlijk stonden wij te dicht bij haar territorium... Een paar minuten later gebeurde hetzelfde met een andere fotograaf. Zo zie je maar, het is niet altijd oma die raar doet ! Tot morgen, Carlos en Trees

19-06-2016 om 20:02 geschreven door Carlos Van Lauwe

18-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lofoten
    Vandaag hebben we de oversteek gemaakt van Vesterålen naar Lofoten via de ferryverbinding Melbu - Fiskebøl. Een relatief korte overtocht van zo'n 40 minuten met een zeer mooie ferry. Op Lofoten aangekomen kregen we direct het 'wow' gevoel. Overweldigend, zeer hoge bergtoppen, nauwe dalen en betoverend mooie uitzichten, veel kronkelende baantjes en gevaarlijk uitziende afgronden, nauwe en brede fjorden, alles leek in superlatieven te worden bekeken. We hadden nog geen 5 km gereden of we waren al 10 keer uitgestapt om te fotograferen. Maar een foto kan nooit de werkelijkheid weergeven. Ons eerste bezoek was aan het witte, houten kerkje in Sildpollneset, een kerkje opgericht voor de vele vissers in de streek in 1890. Even voorbij Svolvær, in Kabelvåg, bezochten we de grootste houten kathedraal in noord-Noorwegen. In Borg konden we niet nalaten een nagebouwde Vikingnederzetting + een replica van een vikingschip te bezoeken. Lang zijn we daar niet gebleven want dit museum ligt op een hoogte en we werden er letterlijk omvergeblazen door de wind. Heel de dag was er trouwens een strakke wind met temperaturen rond de 8° en na 17.00 uur is het beginnen regenen. De laatste 80 km konden we niet veel meer zien door de laaghangende wolken. Veel fotograferen zat er dan ook niet meer in. Hopelijk wordt dat morgen beter, maar de vooruitzichten zien er niet erg rooskleurig uit. Vanavond bij het fotograferen van ons verblijf (een Rorbu of vissershuisje) werden we aangesproken door mensen die in de Rorbu naast het onze verbleven. Het waren mensen uit Gent. We hebben natuurlijk verbroederd in hun huisje. De mannen deelden één pintje (meer had de man niet in de frigo) en de vrouwen dronken elk een watertje van de kraan. Na nog een korte wandeling in de lichte regen en nog een beetje lectuur over de streek, kruipen we straks in bed om morgen verder Reine en omgeving te verkennen.

18-06-2016 om 23:37 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto
    Enkele foto's kunnen plaatsen op FB

18-06-2016 om 06:46 geschreven door Carlos Van Lauwe

17-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel
    Het zicht vanuit onze hotelkamer is ook fantastisch : langs de westkant en aan het water, ideaal om de middernachtzon van hieruit te zien, ware het niet dat het zwaar bewolkt is... Gelukkig heb ik dat toch gisteren meegemaakt.

17-06-2016 om 21:25 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vesterålen
    Vandaag vertrokken om 9.15 uur vanuit Andenes naar Stokmarknes. Wij hebben gekozen voor de weg langs de westkust van het eiland. Deze is uitgeroepen tot Nasjonal Turistveg, de grote oceaan aan de rechterhand en ruige bergketens afgewisseld met open toendra's aan landzijde. We reden door kleine dorpjes en langs prachtige witte strandjes. We verlieten Andøya voor een grotere weg langs Hinnøya tot Stokmarknes met een afwisseling tussen fjorden en binnenwateren. Weeral een zeer prachtige rit. Stokmarknes ligt op een klein eilandje waarvan we de buitenomtrek met de wagen verkenden. De oceaan lokte voor een rotsachtige wandeling. Bij de terugweg waren we echter de richting kwijt en kwamen in moerasachtige bodem terecht. Papa, zwetend als een waterval begon zich op te jagen.... Niet verstandig moeder... Zulke toeren uithalen ! De geiten op de bergflank tegenover ons (toen we vertrokken) waren verdwenen, en we moesten zoeken naar de parking waar we onze wagen achterlieten. Ja, ja, moeder kreeg de schuld om haar roekeloosheid... Toch nog goed afgelopen, hoor . .. Gelukkig bleef het droog weer met afwisselend zon en wolken. Onze fotograaf weet geen blijf meer met al die foto's..... En nu hebben we honger gekregen van al die roekeloosheid... Ma

17-06-2016 om 21:20 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan Lena en mama
    Wauw, Lena, een spreekbeurt met levend didactisch materiaal, een kip Bout. Je medeleerlingen waren waarschijnlijk dubbel oplettend en geboeid door jouw verhaal ? Super gevonden onderwerp ! En, dan nog een getalenteerde dierenliefhebster als jij in de hoofdrol, .... Wauw... Oma Trees

17-06-2016 om 08:43 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midsummernight
    Lap, het is zover : de vermoeidheid sloeg gisteren toe. Na het avondmaal moest ik nodig op bed gaan liggen om een beetje uit te rusten. Trees had nochtans aangegeven om op te blijven tot middernacht, maar ik kon het niet meer. Wekker gezet om 23.40 uur, maar dan moest ik alleen naar de middernachtzon gaan kijken en bleef Trees slapen. Wat een ervaring . Op 21 juni staat de zon op haar laagste punt om daarna geleidelijk weer hoogtes op te zoeken. Ik heb het 4 dagen voor het allerlaagste punt meegemaakt. Waarschijnlijk krijg ik die kans niet meer, daar we op de oostkant van de eilandengroepen zullen verblijven. DIT kunnen ze mij niet meer afpakken ! Maar ALS ik de kans nogmaals zou krijgen, dan neem ik die opnieuw mee. Hopelijk zijn mijn foto's goed, want ik heb geëxperimenteerd met diafragma, snelheid en verloopgrijsfilter. Had ik maar een computer meegebracht, dan kon ik al een fotoboek doorsturen. Maar het zal net als bij mij wachten zijn tot in Waregem. We vertrekken nu naar Stokmarknes, onderaan het eiland Vesterålen (uitspraak vesterollen) en de zon is weeral heel goed haar werk aan het doen. Tot vanavond.

17-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijmeren...
    Gisterenmorgen verlieten we Senja met gemengde gevoelens. Wat een prachtig eiland, wat een schitterende, wilde natuur, nog niet volledig ontdekt door het massatoerisme. Wij zouden hier kunnen leven niettegenstaande de lage temperaturen als de zon maar schijnt. Het spel van zon, wolken, mist, water, fjorden en bergtoppen zorgt voor een voortdurende wisseling van sublieme, schitterende natuur. Wilde natuur met planten die zich aanpasten aan koude temperaturen. De paardebloem en boterbloem bloeit hier tweemaal zo groot als bij ons. De bomen staan hier in een stadium van pas ontkrulde bladeren. Lente op Segnafjord bij 10°. Waren onze voorouders misschien "Sami" of Vikingers ? WIe weet ? In ieder geval smaakt een bezoek aan Senja naar meer........ Gelukkig legt carlos alles vast op de lens en kunnen we jullie, bij onze thuiskomst, laten meegenieten.... Trees

17-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

16-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andenes
    Vanmiddag een mooie overtocht gemaakt van de Grylfjord naar Vesterålen. Daarna bezoek gebracht (met persoonlijke gids) aan de vuurtoren. Heel interessante uiteenzetting gekregen! Na een stevige wandeling rusten we nu even uit. Straks gaan we een mondje eten en om 23.30 uur zullen we ons naar het strand begeven voor het spektakel van de middernachtzon. Tot morgen. N.B. Foto's versturen lukt nog steeds niet, ook niet via e-mail.

16-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Senja
    Eigenaardig, maar ik kan geen foto's meesturen.Mijn beeldjes zijn heel groot en in RAW. Programma meldt dat er geen RAWs kunnen verstuurd worden. Ik dus met een tweede kaart in jpeg gaan trekken. Nu meldt het programma : foto' s te groot. Vermits ik geen computer heb (enkel iPad) kan ik ze niet verkleinen. Volgende poging : opnieuw fotograferen in een klein formaat. Nu meldt het programma : uw foto's zijn 0 kB groot, dus niets te versturen. Vandaag zal ik nogmaals proberen, anders zien jullie de foto's wel bij onze thuiskomst. Hier ong. 10 graden, fris maar zonnig. De eerste dag bewolkt, maar ook nu weer volop zon. Om 6.00 uur hebben we al een kleine wandeling gemaakt. We hebben nog geen neerslag gehad. Tot vanavond !

16-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

Straks om 11.00 uur verlaten we Senja en varen we naar Andenes op de Vesterålen. Het eerste van de 3 te bezoeken eilanden zit er al op. De overzet duurt zo'n anderhalf uur. We hebben dus een hele namiddag om een deel van Andenes te bezoeken.

15-06-2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Foto van de omgeving van het hotel in Senja.

15-06-2016 om 10:29 geschreven door Carlos Van Lauwe

Na een goede nachtrust en lekker ontbijt maakten we een korte klim nabij ons hotel om de Hamn i Segnafjord te bewonderen. Boven bijna 360 graden zichtbaarheid van de omgeving. Daarna rit naar Ånderdalen via national turistweg 86 welke gesloten bleek. Dit was de enige weg om ons doel te bereiken. Spijtig! Dus : weg terug. We hebben dan maar een deugddoende wandeling gemaakt in een aangrenzend gebied met mooie, verrassende vergezichten na een korte klim. Om 14.00 uur : naar Gryllefjord (vertrekplaats van de overzet naar de Vesterålen gepland voor morgen). In een plaatselijk cafeetje konden we ook iets eten en de kok vroeg ons zelf of we een streekgerecht wilden. Dat moest hij geen 2maal vragen. Hij serveerde ons heerlijke cod (=kabeljauw of skrei). 's Voormiddags moesten we halt houden voor een kudde rendieren die midden op de baan stonden. In de namiddag zagen we een wegwijzertje met vermelding Kirkegård. We konden dat niet vinden op de kaart, dus gingen we dat verkennen en we botsten op een kerkhof. Hier dichtbij was de zee met een helder wit zandstrand. Bijzonder kerkhof en een heerlijke strandwandeling ! Tot morgen.

15-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

14-06-2016
    Dag 2
    vandaag bracht een ferry ons van kvaløya naar Senja. Van bothnam verkenden we het Noorden van het eiland richting westen tot Hamm I Senja. Een prachtige rit met veel stops voor uitzicht en foto, fantastische fjorden.

14-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tromsø
    9.00 uur.
    we staan  vertrekkensklaar.
    Om middernacht had ik nog een test op bloggen ingetikt maar om een of andere reden ben ik die kwijtgespeeld. Ondertussen was het al halfeen en had ik niet meer de goesting om te herbeginnen.
    In de luchthaven kregen we een Audi A3 waarmee we de volgende week zullen rondrijden.
    Rond 8 uur kwamen we aan in het hotel.
    Daarna zijn we nog naar Storsteinen geweest met de kabellift. Vanop een hoogte van 420 meter hadden we een prachtig uitzicht over Tromsø. Prachtige foto's genomen tot 23.00 uur. Een bezoek aan de Ijszee Katedraal en het zeer speciale gebouw waarin Polaria gevestigd is sloten onze dag af. Nu naar Senja !!

14-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

13-06-2016
    Nu is het juist 00.00  uur en nog heel klaar. Om 21.00 uur zijn we met de kabelbaan (hoogte 420 m) nog naar de Storsteinen geweest waar we een schilderachtig mooi panorama hadden over Tromsø. Om 22.30 uur zijn we nog enkele boodschappen gaan doen in de Spar, om dan nog even te stoppen aan de IJszee Kathedraal. Nu gaan we slapen.

13-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oslo
    Het is nu 15.45 uur en we zijn toegekomen op luchthaven Gardermoen in Oslo.
    In een cafeteria zijn we nu even een watertje aan het drinken, prijs : 9 euro per flesje cola en een water.
    Een Carlsberg kost hier 9 euro.
    We wachten op het vliegtuig naar Tromsø.
    Onze pa is al ongerust dat hij zal moeten rantsoeneren !
    Op naar het koude Noorden (hier droog en 20 graden). Trees

13-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

01-06-2016
    Ik had graag enkele foto's van uit de lucht genomen. Dus heb ik contact opgenomen met een bedrijfje in Harstad dat helicoptervluchten aanbiedt. Voor een half uurtje vliegen vragen ze 750,- € per persoon. Dat is me nu toch net even te veel. Ik zal mij moeten beperken tot foto's vanop een bergtop !

01-06-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documenten
    Vandaag, 30 mei 2016, mocht ik alle documenten i.v.m. onze geplande reis naar Noorwegen afhalen bij het reisbureau.
    Papieren voor de vlucht vanuit Brussel naar Oslo en dan verder naar Tromsø, alsook voor de terugreis van Tromsø, via Oslo en Kopenhagen, terug naar Brussel.
    Verder ontvingen wij ook alle definitieve adressen van de verschillende hotels die we in de loop van de reis zullen bezoeken.
    Ten slotte ook het document voor het afhalen van de gereserveerde auto, waarmee we ons zullen verplaatsen naar de eilanden Senja, Versterålen en Lofoten.
    We hebben nog een beetje tijd, maar leggen nu al de valiezen klaar die we stilletjesaan zullen beginnen vullen.

30-05-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

28-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reisinfo
    Vandaag hebben we van het reisbureau de documentatie gekregen.
    Nu kunnen we volop beginnen met de voorbereiding.
    In eerste instantie gaan we de reisroute uitstippelen op kaart.
    Daarna volgen de bezienswaardigheden per dag.

28-04-2016 om 18:31 geschreven door Carlos Van Lauwe

09-04-2016
    Vanuit Brussel vliegen we naar Oslo.
    Daar nemen we een binnenlandse vlucht naar Tromsø.
    De afstand Brussel - Tromso is ong. 3.100 km.
    We zitten een kleine 400 km boven de noordpoolcirkel.
    Vanaf hier rijden we met een huurauto naar de eilanden Senja, Vesterålen en Lofoten.
    De terugvlucht gaat over Oslo en Kopenhagen naar Brussel.

09-04-2016 om 00:00 geschreven door Carlos Van Lauwe

06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorse Kroon
    Vandaag afhalen van de NOK in het bankkantoor. Het aftellen kan beginnen.