Inhoud blog
  • update deel 1
  • update deel 2
  • Night of the fire
  • Eindelijk terug!
  • Na veel regen eindelijk lente! deel 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Casa Amarela

    23-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfst

    Hallo iedereen ,

     

    De kachels zijn aan , de kinderen zijn naar school , Wes is beneden aan het werk dus een ideaal moment om even aan mijn blog te schrijven !!

    Mmm even denken wat ik vorige keer allemaal heb geschreven ?? Och ja de vijgenconfituur !! Die heb ik ondertussen al een heleboel gemaakt !! Wel meer dan 20 potjes . De eerste keer heb ik samen met Sabine vijgen gaan plukken , alles klaargemaakt en dan de pot in en roeren maar !!:-D

    maar hij was wel een beetje mislukt !! Hij was wat aangebrand en dat proefde je dus moest ik het terug opnieuw beginnen ! :-x

    Gelukkig hadden we genoeg vijgen en zijn we weer terug opnieuw in de boom geklommen en plukken maar ! Gelukkig is het de tweede keer wel gelukt !! En had ik meer dan 10 potjes mmm lekker maar wel zoet hoor !! De tweede keer heb ik hem wat minder zoet gemaakt maar ze zijn beide lekker !! Wes heeft al bijna een grote pot op !:-D

    Dan hebben we ook nog vijgenlikeur gemaakt want ik moest toch iets doen met al die vijgen en ik heb tenslotte al zoveel confituur dus maar eens wat anders proberen ! Vijgenlikeur !! We hebben hem al een keertje geproefd en hij was best lekker maar hij mocht nog een beetje langer trekken dus ben benieuwd hoe hij straks zal smaken .:?:

    Ook de wijn hebben we in flessen gedaan en die staat nu nog verder te gisten ! Rond kerst zou hij goed moeten zijn ! Ben benieuwd ??

    De vorige keer was Wes naar België en ook nu is hij net terug van België !! Hij heeft weer een week gewerkt en gelukkig viel het weer in België nog mee en heeft hij niet al te veel regen gehad !!

    Hier hebben we eigenlijk nog steeds niet echt te klagen hoor . Het is een stukje kouder geworden sinds een weekje en het regent af en toe wel eens maar het is dan ook al eind november natuurlijk , maar we hebben ook nog mooie dagen !!

    We zijn de afgelopen weken enorm aan het werk gegaan in het appartement !!

    Wes heeft al de plafonds in het appartement klaar en het bad al geplaatst , ook heeft hij in één van de slaapkamers al chape ( is een ondervloer om op te tegelen) getrokken zoals wij dat zeggen ! En dan ben ik ondertussen ook beginnen schilderen . En het is eindelijk klaar ! :-)





    Wes is sinds Zondag terug en gisteren hebben we nog even een rustdag genomen en is hij met ons Mackenzie naar Coimbra geweest want ze moest op controle voor haar blokjesbeugel , die heeft ze nu één maand en het was in het begin wel even wennen maar gelukkig gaat het nu beter. Dan hebben we gisteren ook nog de koffers uitgepakt en materiaal gaan halen want eind deze maand komen ze (normaal gezien ) de keuken plaatsen en dan moeten we de badkamer nog afwerken en dan kunnen we beginnen in te richten !! EINDELIJK !! Het doet wel goed om het appartement zo goed vooruit te zien gaan !! Dus vandaag is Wes aan het chappen begonnen en normaal gezien zou dat morgen moeten klaar zijn en dan heeft het een paar dagen nodig om te drogen en dan kan hij vloeren !!

    Hij heeft ook nog een paadje in de gazon bijgelegd en ik heb de ramen van de ontspanningsruimte geschilderd .

    Na een maand van wachten kon ik dan vorige week eindelijk terug het gras afdoen !! Zal even verder uitleggen : Ons grasmaaier was stuk en we moesten hem binnen doen , het viel nog onder de garantie . We moesten echter wel een maand wachten eer we hem terug konden ophalen .ppfff !! :-? En na een maand stond het gras echt wel hoog genoeg !! Onze tuin zag er dan ook meteen weer als herboren uit nadat ik het gras had afgedaan vorige week !! Nu ligt het gras dan weer wel vol met vijgenbladeren want onze vijgenboom is bijna al zijn blad verloren en dat zijn er hele grote !! Maar ach dat heeft ook weer wel zijn charmes . Het is dan ook herfst !!

    Het houtkot is inmiddels ook gevuld met een voorraad hout dus we zijn klaar voor de winter !!

    Ons Alyssa is ondertussen gestopt met paardrijden want ze vond het niet meer leuk en ze was bang . Het blijft een hobby dus heb ik de keuze ook aan haar gelaten ! Ons Mackenzie daarentegen is nog steeds bezig en ze vind het super leuk . Nu ons Alyssa niet meer mee doet is ze met Wendy een keertje naar het bos geweest en zijn ze een toertje gaan maken en dat vond ze super leuk !!

    Deze week was het ook weer kastanjefeest en ben ik naar school geweest om mee te vieren ! Dan maken ze dus een vuurtje en poffen ze de kastanjes , ze zingen en dansen en eten kastanjes !!

    Ook ons Mackenzie heeft haar uitslag van de testen van de Portugese taal gehad en ze had ook 96% dus ze hebben beide geen extra lessen meer nodig dus ik ben erg fier op ze !! :-D

    Wes heeft ondertussen zijn eerste werkje hier in Portugal erop zitten , hij heeft zelfs al een tweede klusje gehad !! Het eerste was bij Belgen en moest hij een terrasje terug opnieuw leggen en de klanten waren erg tevreden ! :-D  Het tweede klusje was bij Rogier en daar heeft hij meegeholpen aan het appartement dat ze aan het bouwen zijn !! En zo komt er weer wat geld in het laatje hé ! Hij zal waarschijnlijk in de toekomst nog meer klusjes hebben hier ,maar natuurlijk willen we eerst zo snel mogelijk het appartement hier zelf af hebben natuurlijk !

     

    Ook hebben we een paar weken terug een uitstapje gemaakt . We wilden één van de beschreven wandelingen van ons wandelboek in Midden Portugal eens uitproberen ! Na even zoeken hadden we er eentje gevonden die niet al te lang was want de kinderen gingen ook mee . Het was een wandeling in de Serra da Estrella . We zijn eerst naar het aangegeven punt gereden en na een 1.u45 min kwamen we eraan !! Wel een beetje langer dan verwacht want op google maps stond dat het maar iets meer dan een uur rijden was maar ja we waren er dan eindelijk . Ik moet wel zeggen dat de autotrip op zich ook al heel mooi was dus zo erg was het niet . We hebben trouwens onderwegen nog a cabeça velha gezien (oude hoofd) dit is een bekende rots waar je een hoofd in kan zien .

    Hier zie je een mooi uitzicht onderwegen !!

     

     

    We parkeren de auto en kijken in ons boekje en beginnen te zoeken waar nu die wandeling begint want ik zag zo meteen geen pad ?? Na even zoeken hebben we het gevonden al kon ik het eerst niet geloven dat we echt wel die kant op moesten !! We moesten gewoon via een heel smal paadje ( als je het dan al een paadje kon noemen) recht naar boven wandelen ?? Ik stelde mij er echt wel vragen bij maar ja als het er staat zal het wel juist zijn zeker :?:

    We vertrokken en na twee minuten had ik al genoeg gezien !! We gingen enorm snel naar boven en naast mij was de afgrond die steeds dieper werd !! Dat is dus niks voor mij . Er was ook niets waar ik me aan kon vasthouden behalve wat grassprietjes dan maar ik dacht ach het kan niet lang duren eer we een fatsoenlijk pad tegenkomen !! Wel dit pad kwam maar niet en ook de kinderen vonden het niet meer zo leuk ! Ondertussen was onze auto die we beneden geparkeerd hadden precies een speelgoedautootje en gingen we steeds hoger ! :-? Op een bepaald moment werd het dan helemaal geweldig en stopte het pad gewoon !! Dit was helemaal te gek voor woorden !! Ik maar op mijn tanden bijten om dan tot de conclusie te komen dat we weer helemaal terug naar beneden moesten !! PPFFFF !! :-? Naar beneden ging gelukkig gemakkelijker dan naar boven maar wie deze wandeling in dat boek heeft vermeld mag mij dat toch eens komen uitleggen om dan nog te zwijgen van de veiligheid van de pad !! Deze wandelroute zullen we dus niet snel aanraden aan onze gasten later !! Haha !! Toen we dan eindelijk terug beneden aankwamen zijn we beneden maar gewoon wat gaan wandelen en kwamen we bij watervallen die enorm mooi waren daar zijn we dan ook even naar gewandeld en tevens onze picknick opgegeten !



     

    We zijn daarna ook naar het dorp Manteigas gereden dat we gepasseerd waren en dat was ook wel een heel mooi dorpje . Het is gelegen in een dal !! Daar zijn we dan ook nog even iets gaan drinken en daarna zijn we maar terug huiswaarts gekeerd want het werd al laat . We hebben dan tevens een andere route huiswaarts genomen en die was veel korter , dus niet altijd google maps geloven !! Haha !! Al bij al was het toch nog een leuke dag , alleen jammer van de mislukte wandelroute !!

    Even helemaal iets anders nu … Ik ben ondertussen een handeltje begonnen in het verkopen van eitjes !! Haha !! We hadden elke dag wel 5 eitjes van onze kippen en uiteraard is dat veel te veel , je kan wel eens een cake bakken of zo maar ja je kan niet elke dag taarten of cake bakken . Dus had ik in school vermeld dat ik erover aan het denken was onze eitjes aan een klein prijsje te verkopen . De dag erna stond er al iemand aan de poort voor 12 eieren en de dag erna zou ze er nog 30 komen halen !! :-)

    Dus dat ging snel !! De afgelopen weken heb ik dus al veel eitjes verkocht !! Maar jammer genoeg is er ondertussen 1 kip gestorven en sinds een week hebben onze kippen ontdekt dat ze uit het kippenhok kunnen ontsnappen en lopen ze dus elke dag in de tuin rond !! Ik kan er weinig aan doen want ze springen op een druivelaar en via deze op een muurtje en dan op de gazon dus ik kan ze wel gaan vangen maar dat haalt niets uit !! Wes was heel de week gaan werken dus het zal nog even moeten wachten !! Maar jammer genoeg is er ondertussen nog een kip weg … waarschijnlijk te ver weggelopen en de weg kwijt geraakt of er is een vos in het spel want ook onze eenden zijn weg !! Oohhh … ze waren eindelijk groot !! Deze kwamen niet uit het hok maar toen we morgens gingen kijken was er een poortje overgewaaid en zelfs stuk dus ?? Er lagen een paar pluimpjes in het hok maar verder geen eend meer te bespeuren dus ik vermoed een vos !! :-(

    Bijgevolg heb ik natuurlijk nu ook niet veel eitjes meer !! :-(

    Ook zijn we vorige maand naar de autokeuring geweest met onze jeep !!

    We hadden er wel een beetje schrik van want we hadden geen idee hoe streng ze hier zijn en onze auto is tenslotte al op leeftijd . We hadden dan ook besloten om recht naar de keuring te rijden zonder de auto eerst te laten nakijken zodat we ineens wisten wat we allemaal moesten laten nakijken want er moeten andere banden op omdat de afmetingen niet overeenkomen met deze van de documenten , maar als we dat eerst moesten laten doen zouden we misschien niet meer op tijd zijn voor de keuring dus dan maar zo !!

    We reden naar de keuring en konden vrijwel meteen aan de beurt . Alles werd netjes getest en toen uiteindelijk de lichten werden getest heeft de controleur gewoon even tegen onze voor en achterlichten geklopt zodat deze weer ging werken ??? Wel even grappig om te zien maar ja we hadden uiteraard geen hoop meer dat hij goedgekeurd zou worden . Toen we uiteindelijk klaar waren kregen een papier waarop stond dat onze jeep er weer een jaartje tegen kan !! Weliswaar met de opmerkingen van de banden en de lichten maar jawel hij was goedgekeurd !! We konden het eigenlijk niet geloven maar we waren wel super tevreden !! We hebben dus vastgesteld dat ze niet zo streng zijn hier in Portugal !! :-D

    Vorige week toen Wes in Belgie was heb ik behalve schilderen ook nog ijs gemaakt , althans dat heb ik geprobeerd . Mijn eerste ijs die ik gemaakt heb is de vanille smaak en hij is aardig gelukt . Hij is ziet er misschien niet perfect uit maar hij smaakt wel lekker en dat is het belangrijkste !!:-D  Daarna heb ik geprobeerd om mokka ijs te maken maar dat is meer koffie ijs geworden , ook niet slecht maar volgende keer wat minder koffie erbij doen !! Nu het wat kouder is geworden ben ik ook weer meer soep beginnen maken en dat heb ik de afgelopen week ook gedaan . Ik heb drie grote potten soep gekookt en deels ingevroren . Voor de rest heb ik afgelopen week ook nog bezoek gehad van Sabine en hebben we samen aan de thee gezeten en lekker gekletst alsook Wendy (van het paardrijden) is mij ook een keertje gezelschap komen houden . En dat was wel leuk want dan kan je nog eens iets vertellen tegen een volwassen persoon in plaatst van tegen de kindjes . :-)

    De week is best snel voorbij gegaan maar uiteraard waren we allemaal weer blij dat Wes weer thuis was .

    Gisterenavond hebben we dan ook met zijn allen nog eens een spelletje gedaan en deze keer konden we er niet meer onderuit , we moesten meedoen met twister !! We hadden dat al lang beloofd en telkens uitgesteld maar nu hielden ons meisjes vol ! We moesten meedoen !! :-8)

    Maar ach ze hebben er weer plezier van gehad en dat is het belangrijkste !!

    Wel dat was het zo weer samengevat voor deze keer ,

    Hopelijk kan ik de volgende keer het appartement er met de vloer en de keuken opzetten !!

    Vele groetjes aan iedereen ,,



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    07-08-2013
    vijgenlikeur
    Hallo, via google "vijgenlikeur" hier terecht gekomen. Het recept zou wel leuk zijn, een collega heeft in haar stadstuin volop vijgen en zoekt ook eens wat anders dan confituur te maken.
    Mailtje terug?
    dank
    Patrick

    07-08-2013 om 11:16 geschreven door patrick


    24-11-2010
    Avonturiers

    Hoy daar allemaal , ik heb gezien dat er weeral hard gewerkt is ginder dat zal wel in orde komen
    als de keuken er nog eens in staat dan is het weer een ander zicht , dan kan je het bijna verhuren.
    Wel spijtig dat de eenden en kip weg zijn  ,mischien moet je er een dak op leggen of neem ze gewoon in huis Zeg maar tegen ons Mackenzie en Alyssa dat we heel fier zijn dat ze nu al zo goed Portugees kunnen heeeeeeeeeeel knap daar kunnen er nog veel een lesje van leren dat ze dat op die korte tijd al kunnen.En het paard rijden lukt ook al best aardig bij ons Mackenzie.
    En de vijgenconfituur en het ijs is ook lekker en de wijn ook hopelijk
    Jullie doen dat goed ginder , hopelijk zien we jullie onderhand nog eens ,tot ziens

    Anit , Guy , Joyce en Jannick

    24-11-2010 om 15:40 geschreven door Tante Anit




    Archief per week
  • 06/05-12/05 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 25/04-01/05 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 26/10-01/11 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 24/11-30/11 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 04/11-10/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs