Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zingen voor ouderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2012 schreef Vic Nees in Stemband (het magazine van Koor & Stem) mooie dingen over het zingen met ouderen:

    “ Net als alle vaardigheden kent het samenzingen, naast een opgang en een hoogtepunt, ook een periode van decline and fall. Naast de lente en zomer, ook herfst en winter. Als de Indian Summer overgaat in een troosteloze herfst verliezen de stemmen hun kleur zoals de bomen hun bladeren. Het volume is nog net toereikend voor ’s zondags in de kerk en voor bijeenkomsten van Okra. Maar er wordt gezongen. Niet voor het artistiek genot maar voor het primaire genoegen van samen in klanken uit te ademen. De verbeelding vult aan wat de longen niet meer presteren.

    Als de zingende mens zwijgt is het winter. Wat daar op volgt, wordt verwoord door de dichter Han van der Vegt: Wanneer de stem zeker weet dat de dood is ingetreden, pelt ze zich los van het strottenhoofd en als een vliesje, onzichtbaar voor de omfloerste ogen van de rouwenden, stijgt ze op, op de stuwing van de kaarsenvlammen.

    Zingen is in alle levensfasen een gezonde, zinvolle bezigheid. Artistiek in de eerste plaats, maar zo nodig ook als troost en therapie.


    30-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ouder wordende stem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De lichamelijke veranderingen leiden bij het ouder worden tot vermindering van precisie, snelheid, bereik, uithouding, coördinatie, stabiliteit, kracht. Bij de stem verandert de omvang, hoge tonen zijn moeilijker onder controle te houden of verdwijnen zelfs geheel; lage tonen breiden uit. Verder wordt de stemkleur donkerder, de vitaliteit van de stem wordt minder, de glans of helderheid neemt af en er ontstaat dikwijls meer vibrato. Daarnaast neemt de longcapaciteit af, het op één adem uitzingen van een regel wordt moeilijker, men is eerder vermoeid, er kan heesheid ontstaan. De articulatie wordt slapper en ook kan de stem onvast worden. Verder kan de stem gaan  vibreren. Oudere koorzangers zijn bovendien vaak niet meer in staat langdurig fortissimo te zingen.

    Opvallend is dat de vrouwenstem eerder last heeft van het ouder worden dan de mannenstem. Het gebruik van de spreekstem blijkt daarbij van grote invloed te zijn op de mogelijkheden van de zangstem. Wanneer een sopraan altijd een lage spreekstem heeft gehad zal ze bij het ouder worden meer moeite hebben met hoog zingen. Een sopraan met een hogere spreekstem daar en tegen zal gemakkelijker hoog kunnen blijven zingen. Als gevolg van het verouderingsproces verliest de vrouwenstem veelal aan hoogte, terwijl de mannenstem dikwijls juist hoog en ijl wordt. We kunnen dit duidelijk horen aan de spreekstemmen van bejaarde mensen.

    Wat betekent dit voor de praktijk? De gemiddelde leeftijd binnen onze koren neemt steeds meer toe, maar hoe gaan we daar mee om? Het aanwezige stemmenmateriaal moeten we immers zo goed mogelijk op peil houden. Dikwijls heeft de oudere stem niet genoeg aan 'gewone' inzingoefeningen. Dit betekent dat het inzingen nog meer doelgerichte oefeningen moet bevatten om de conditie van de stem te behouden. Dat wil zeggen, oefeningen die gericht zijn op:

    • Meer aandacht voor een goede houding. Ouderen hebben een natuurlijke neigen om wat gebogen te gaan lopen en staan; voor zover mogelijk moet dat bij het zingen voorkomen worden. Oudere koorzangers zullen minder lang achter elkaar kunnen staan en er zal relatief vaak zittend worden gezongen; aandacht voor een goede zanghouding bij het zitten is dus ook van belang.  

    • Meer aandacht voor een natuurlijk ademhaling; vanuit de uitademing wachten op een nieuwe impuls (niet 'adem halen' maar 'adem laten komen').

    • Aandacht voor het spreekgedrag; we zagen al dat het spreekgedrag van grote invloed is op de (on)mogelijkheden van de zangstem. De spreekstem wordt qua omvang kleiner en het is van belang dus ook de spreekstem te trainen: afwisselend hoog en laag spreken. Het middenrif wordt daarbij zo los mogelijk gehouden.

    • Aandacht voor de flexibiliteit van de stem; oefeningen die de souplesse van de stem bevorderen zoals glij-oefeningen vanuit het midden van de stem.

    Voor de praktijk zelf is verder ook van belang:

    • Zorg dat tekst en muziek goed leesbaar zijn. Zorg voor vergrotingen voor die zangers die dat nodig hebben.

    • Let op de omvang van de muziek; zeer lage of zeer hoge noten vallen buiten de mogelijkheden van de oudere stem.

    • Houd er rekening mee dat lang aan te houden noten om goede ademsteun vragen, terwijl dat bij de oudere stem juist een probleem is. Stukken met hoofdzakelijk ‘lange-noten-passages’ zijn minder geschikt.  

    • Bouw in de repetitie voldoende rust in want de oudere stem heeft regelmatige rust nodig.

    • Laat alle koorleden een flesje water meenemen om regelmatig iets te drinken; ook dat heeft de oudere stem nodig.

    Ook voor de stem geldt het spreekwoord 'rust - roest', dus om zo lang mogelijk te kunnen blijven zingen is bezig blijven, actief zijn, je stem blijven gebruiken, van het grootste belang. Blijf dus uitdagingen aanbieden. Zolang iemand zich prettig voelt, bewust met zijn of haar stem omgaat, zal hij of zij met plezier in het koor kunnen blijven zingen.

     


    29-03-2016 om 14:12 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    28-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog over Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al sinds tien, twintig of misschien wel dertigduizend jaar staan mensen stil bij de wisseling der seizoenen. In onze gebieden waren onze voorouders (van ver voor het begin van onze jaartelling) bij de overgang naar een jaargetijde gewoon het bestaande vuur te doven en nieuw vuur te ontsteken. Dat deden ze door hout op hout te wrijven.  Zo ontstond zuiver vuur, het zogeheten ‘noodvuur’. Van dit gebruik stammen de nieuwjaarsvuren en paasvuren of lentevuren.

    Uit de verre oudheid zijn de feesten van midzomer rond 21 juni en van midwinter rond 23 december bekend, maar ook de lente equinox rond 20 maart en de herfstequinox rond 23 september  werden gevierd. In de zuidelijke landen verwijst het Sint-Jansfeest van 24 juni naar het midzomerfeest. Het midwinterfeest versmolt vanaf de vierde eeuw tot het kerstfeest, terwijl het voorjaarsfeest Pasen werd. De herfstfeesten zijn bekend onder de naam van oogstfeesten en wijnfeesten.

    De Angelsaksen vierden in de prehistorie hun lentefeest dat gewijd was aan de lentegodin Ostaro. Vermoedelijk dat het Duitse Ostern daar nog naar verwijst. Ostaro was de godin van het licht en stond symbool voor nieuw leven. Ook dat was reden om vuur te ontsteken: nieuw licht, nieuw leven.

    Germanen verstopten bij het begin van de lente eieren. Ze begroeven die in de grond om zo hun levenskracht aan de aarde te geven. Ook zwaaiden ze ermee over de grond om boze geesten te verdrijven en ervoor te zorgen dat er een vruchtbare oogst kwam. Paaseieren en paastakken lijken als symbolen van lente en nieuw leven onuitroeibaar. De haas was voor de Germanen een heilig dier vanwege zijn vruchtbaarheid. Lentefeesten zijn bij uitstek vruchtbaarheidsfeesten, van groei en bloei en de komst van het nieuwe leven. Volgens de Germanen konden hazen met open ogen slapen en stonden daardoor in contact met het ontluikende licht.

     


    28-03-2016 om 10:13 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    27-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede Vrijdag in Mechelen

    De Goede Vrijdagviering waarbij Mgr. Lemmens voorging in de Sint Pieterskerk te Mechelen werd muzikaal omlijst door het Sint Janskoor. In de homilie was de rode draad het thema “liefde en barmhartigheid”. Het koor, lichtjes aangevuld door enkele leden van Korile,  omkaderde op een stijlvolle manier het geheel. Zij verdienen een welgemeend proficiat.

    Sint Jan neemt nu een weekje rust om dan te beginnen aan de voorbereiding van twee vieringen: ééntje in de meimaand en één in juni ter gelegenheid van het feest van Sint Jan, de patroonheilige van hun voorlopig gesloten kerk. De heropstart van de repetities zou een mooie gelegenheid zijn om de vier onderdelen van het koor aan te vullen met enkele zangers. De wekelijkse repetitie gaat door in de Sint Pieterskerk te Mechelen, iedere vrijdag van 19.00 uur tot 20.15 uur.






    26-03-2016 om 09:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    25-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewetensonderzoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb op deze blog al meerdere keren, al dan niet expliciet, gepleit voor het volgende adagium: “Het is niet omdat je een amateurvereniging bent, dat je de vereniging amateuristisch kan leiden”. Bij de koepels van verenigingen is men zich daarvan maar al te goed bewust. Zij organiseren regelmatig vormingsmomenten voor bestuursleden die helaas veel te weinig of niet bijgewoond worden door bestuursleden van de plaatselijke verenigingen.

    Ik heb in mijn bijna 50-jarige praktijk als dirigent talloze bestuursvergaderingen meegemaakt: besturen die draaien op enkele goed menende mensen en die zich concentreren op de kleine dagdagelijkse probleempjes. Nooit (of bijna nooit) vond ik echter de grondregels terug van een goed management.

    • Het formuleren van een heldere doelstelling

    • Een doordacht financieel plan met jaarlijkse begrotingen en een lange termijn visie

    • Een SWOT-analyse waarin sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen aan bod komen

    • Een communicatieplan naar de stakeholders toe

    Natuurlijk is er een zekere intelligentie nodig om een vereniging te besturen. Natuurlijk is er voluntarisme nodig. Natuurlijk is de grote vijand van dynamiek het vastklampen aan een bestuurspostje. Maar ook is er de verplichting van elk van de bestuursleden om zich regelmatig bij te scholen.

    Het zou een erezaak moeten zijn om de opleidingen en bijscholingen te volgen en hiervan in de bestuursvergaderingen concreet werk te maken. Doen we dit niet dan treedt er in het beste geval sclerose op, in het slechtste geval zijn we bezig met een langdurig en pijnlijk proces van stervensbegeleiding. Wat dan weer heel jammer is voor al die leden die iedere week een stukje vreugde zouden moeten vinden in het samen musiceren.

     

    Ik ben heel benieuwd wie er met de volgende aankondiging van Koor & Stem iets doet:

     

    Workshops voor koorbesturen en dirigenten tijdens de Koor- en Dirigentendag op 24 april 2016, Overpelt → Het aantrekken van jongere zangers en mannenstemmen is en blijft een bekommernis van vele koren. Nathalie Winters van Kwadraet vzw geeft je nieuwe tips en ideeën voor ledenwerving! En dankzij de praktische workshop door Kristof D'hanens van I Like Media haal je meer uit je digitale communicatie.

     

    http://www.koorenstem.be/index.php?action=agendadetail&agenda=8669&titel=Koor-%20en%20Dirigentendag%202016&utm_medium=email&utm_campaign=KoorStem%20maart%202016&utm_content=KoorStem%20maart%202016+CID_044e4b0b7becffd72d7b2ad151d12bc2&utm_source=Via%20Campaign%20Monitor&utm_term=Tickets%20en%20info


    25-03-2016 om 09:37 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    24-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dringend

    Tot nu toe heb ik gezwegen over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Zaventem en Brussel. De sociale media en de reguliere berichtgeving overstelpen ons met informatie, opinies, gevolgtrekkingen. Vandaag wordt er beweerd (op basis van gevonden videomateriaal) dat de kerncentrales in ons land op de lijst van doelwitten staan/stonden voor een terroristische aanslag. Dat we hierop niet voorbereid zijn is algemeen geweten. Denk alleen nog maar aan het totaal gebrek aan evacuatieplannen en het tekort aan jodiumtabletten. Onderstaande tabel geeft een indruk over de grootte van het probleem.

     

    Tabel1.JPG

     


    24-03-2016 om 13:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor (echte) mannen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor wie het gemist zou hebben op de website van Koor & Stem

      Op Paasmaandag 28 maart (10.00 tot 12.30) organiseert Koorlink Gent i.s.m. Koor&Stem een workshop o.l.v. de ervaren Duitse topdirigent Jan Schumacher (Camerata Musica – Limburg a.d. Lahn). In de voormiddag oefen je repertoire in (plaats van het gebeuren: Koninklijk Conservatorium – Hoogpoort 64, Gent) , in de namiddag kan je enkele stukken meezingen op het concert in de Sint-Niklaaskerk in Gent. Mis dit niet en schrijf je snel in.
    Het concert wordt opgedragen aan Monique Lesenne en Gilbert Martens, het onvergetelijke duo dat de VFJK groot maakte en de Vlaamse koorpraktijk hielp schragen.

    Inschrijven kan nog : www.koorlink.be/28-maart-workshop-mannenkoor/


    24-03-2016 om 09:38 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bach in de kathedraal

    Op 16 april (20.15 uur) zingt het Mechels kathedraalkoor o.l.v. Johan Van Bouwelen 4 cantates van Johan Sebastian Bach.

    • BWV 4: Christ lag in Todesbanden

    • BWV 68: Also hat Gott die Welt geliebt

    • BWV 73: Herr, wie Du willt, schick’s mit mir

    • BWV 131: Aus der Tiefen rufe ich

    Vvk: 15 euro/ Boekhandel Salvator Befferstraat 5 – Mechelen


    23-03-2016 om 09:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    22-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-03-2016 om 14:09 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek en werken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terese Lesiuk van de universiteit van Miami toonde recent aan dat muziek onze productiviteit op de werkvloer verbetert. Volgens Lesiuk zijn werknemers die geen muziek te horen krijgen minder vrolijk en – bijgevolg – minder nuttig. Zo werkten mensen tijdens een van haar onderzoeken veel langer aan een taak als er geen muziek te horen was.

    De reden voor het positieve effect van muziek, menen gedragswetenschappers, is het feit dat er dopamine vrijkomt bij het luisteren naar muziek. Het ‘beloningshormoon’ zorgt voor een geluksgevoel. “Het feit dat we sneller en beter werken dankzij muziek, heeft een puur biologische oorzaak”, stelt wetenschapper Amit Sood in The New York Times. “Door muziek verbetert je gemoedstoestand en dat beïnvloedt je werk”, gaat Lesiuk daarop verder. “Daardoor kan je sneller werken en kom je ook met betere ideeën.”

    Naast een geluksgevoel zorgt dopamine er ook voor dat we ons veiliger voelen. In dat geval dient ons brein niet voortdurend de omgeving te scannen voor gevaren en dus slagen we er in om onze aandacht beter gefocust te houden


    22-03-2016 om 08:21 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    21-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat

    “Muziek is het voedsel van de liefde”

    William Shakespeare


    21-03-2016 om 08:54 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    20-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur met een grote C
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gezellig met zijn tweetjes een avondje uit en vanuit een gemakkelijke fauteuil dromen dat je met de jetset Covent Garden bezoekt in Londen, of eventjes een uitgebreid bezoek brengt aan de pauselijke basilieken in Rome? Maak het je dan niet te moeilijk en te duur: ga naar Kinepolis bvb. op één van de volgende avonden:

    • Zaterdag 2 april 19.00 uur: vanuit de Metropolitan Opera in New York: het onsterfelijke liefdesdrama van Puccini: Madama Butterfly. Roberto lagna schittert als de harteloze Pinkerton

    • Woensdag 6 april  20.15 uur: het ballet Gisele, live vanuit Covent Garden (Londen)

    • Donderdag 23 juni 20.15:  Een unieke film naar aanleiding van het Heilig Jaar dat werd afgekondigd door paus Franciscus. Het wordt een exclusief bezoek aan de vier grote basilieken van Rome om de verborgen schatten van de “Eeuwige Stad” te ontdekken.


    20-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resonans

    Tijdens de koorrepetitie kreeg ik de vraag wat “resonans” nu eigenlijk is.

     

    Binnen de zangwereld wordt het woord 'resonans' regelmatig gebruikt. Maar wat betekent het eigenlijk en waarom wordt er altijd op resonans geoefend?

    Resonans is een moeilijk woord voor nagalm, weerklank. Met andere woorden, resonans is het geluidversterkende effect van een ruimte. 

    Die ruimte kan bijvoorbeeld een kathedraal zijn waar geluid seconden lang naklinkt. Maar ook de klankkast van een gitaar, viool of ander instrument is een ruimte die resonans produceert. 

    Ook de menselijke stem kan gebruik maken van een klankkastje. De ruimte boven de stembanden, dus een gedeelte van de keel, de mondholte en een stukje van de neusholte kunnen dienst doen als klankkastje. 

    De vorm van het klankkastje bepaalt in hoeverre er resonans ontstaat en het geluid dat je produceert meer draagkracht krijgt.

    Resonans oefeningen zijn dus eigenlijk oefeningen om de vorm van je klankkastje zo optimaal mogelijk te maken.

    Een open keel, de positie van het strottenhoofd, de positie van de tong, het zachte gehemelte en de vorm van de mond hebben allemaal invloed op de vorm van het klankkastje.






    19-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    18-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nefertiti

    Nicholas Reeves zorgde met zijn opzienbarende artikel over zijn bevindingen van het graf van Toetanchamon voor ophef binnen de archeologische wereld . Volgens hem zijn scheurtjes in het schilderwerk op de muren indicaties van meerdere – nog verborgen – kamers. Deze ruimtes zouden het lichaam van Nefertiti herbergen. Zou het kunnen dat er meer kamers aanwezig zijn in het wereldberoemde graf van de farao? En: is één van de beroemdste Egyptische vrouwen eindelijk gevonden?

    Nefertiti was de vrouw van farao Achnaton, één van de bekendste farao’s uit de Egyptische oudheid. Hij voerde vele hervormingen door, waaronder een aantal van religieuze aard. Vooral het besluit om één godheid, Aton, te verheffen boven de andere goden  was niet geliefd onder de Egyptenaren. Vaak werd hij daarom aangemerkt als de ‘ketterse farao’. Een ander element dat hoog in de vaandel stond bij de heerser: familie.

    Volgens de verhalen was er sprake van echte liefde tussen de twee hoogheden en zijn er liefdesverklaringen die dienen als bewijs. Wat vaststaat, is dat Nefertiti achter haar man stond. Verschillende beelden, schilderingen en andere archeologische bewijzen suggereren dat zij een belangrijke positie innam in de regering van haar echtgenoot. Een van de bekendste afbeeldingen van Achnaton en Nefertiti is een scène waarop zij als familie getoond worden samen met hun drie dochters. Het zou gebruikt worden als altaar om de koninklijke familie te eren.

    Nefertiti wordt beschreven als ‘het mooiste gezicht van Egypte’, ‘de Mona Lisa in steen’. De wereldberoemde buste van Nefertiti werd gevonden door Ludwig Borchardt in 1912 tijdens opgravingen in Amarna. “Beschrijving zinloos, men moet het zien” zo meldt de Duitse Egyptoloog bij zijn ontdekking op 6 december. De buste vormt één van de bekendste symbolen van de antieke erfenis van Egypte. Het borstbeeld is vrijwel geheel intact teruggevonden. Slechts één oor en één oog hebben lichte beschadigingen. Het wordt gezien als een schoolvoorbeeld van de uitstekende kwaliteiten van de Egyptische kunstenaars.

    Alhoewel vele bewijzen zijn gevonden voor haar bestaan – waaronder de prachtige buste – is haar graf nooit gevonden. De blootlegging van een graf zou belangrijke informatie kunnen onthullen over Nefertiti. Want na het veertiende regeringsjaar van haar echtgenoot Achnaton verdwijnt ze van het toneel. Veel wetenschappers speculeren over het verdere leven van de koningin en haar einde. Hoe kwam zij om het leven? Was het een natuurlijke dood? Enkelen suggereren dat zij is gestorven aan de pest.  Deze vragen zouden wellicht beantwoord kunnen worden door afbeeldingen en teksten in haar graf. Maar voorlopig blijven het slechts vragen.






    18-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beethovens 9e
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Grote uitdaging voor ervaren zangers:

    Meezingen in de legendarische 9e symfonie van Beethoven (met Ode an die Freude) in Vorst Nationaal in mei 2016. Dat kan je eventueel doen samen met de Chorale, het orkest La Passione, het Béjart Ballet van Lausanne het geheel o.l.v. Paul Dinneweth. Meer dan 200 uitvoerders zullen op het podium staan (en zitten). Maar voor het zo ver is, moet je eerst door de auditie geraken: zaterdag 9 april tussen 10 en 13 uur in Katrinahof, Fromentinstraat 2, 2050 Antwerpen L.O. Volgen daarna 7 koorrepetities en 3 uitvoeringen (20-21-22 mei).

    http://www.dechorale.be/NL/meezingen.html

    17-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wist-je-datje

    Nog een leuk lijstje, overgenomen uit L’Express Business: 10  kleine weetjes over Europa. Het leidt hoogstens tot een geamuseerde twinkel in je ogen.

    1. Zweden is het land met de meeste MacDonalds restaurants in Europa, per hoofd van de bevolking.

    2. Croissants zijn een Oostenrijkse uitvinding, geen Franse

    3. De roltrappen in de Londense metro overbruggen elke week 2 x de omtrek van de aarde

    4. Slechts 4 Europese steden hebben meer wolkenkrabbers dan de het Spaanse Benidorm

    5. Op geen enkele plaats ter wereld wordt meer chocolade verkocht dan op de luchthaven van Brussel

    6. De meest bezochte plaats in Europa is Disneyland Parijs

    7. Het kleine België heeft ’s werelds dichtste spoorwegnetwerk (113,8 km/1000 km²)

    8. Italianen drinken geen cappuccino na 11 uur ’s ochtends

    9. Er zijn meer kebabrestaurants in Berlijn dan in Istambul

    10. De Egyptische piramides zijn sneller gebouwd dan de Sagrada Familia inBarcelona. Daar begon men in 1892 en is men nog steeds niet klaar.

       






    16-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    15-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iden van maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kort nadat hij is benoemd tot Dictator perpetuus, dictator voor het leven, wordt Julius Caesar op 15 maart 44 v. Chr. vermoord in Rome. Het autoritaire gedrag van de heerser werd niet gewaardeerd door de leden van de Senaat. Een complot leidde tot de dood van wellicht de beroemdste Romein uit de geschiedenis.

    Gaius Cassius Longinus stond aan de basis van het complot tegen Caesar. Tijdens de burgeroorlog had hij als admiraal onder Pompeius gediend. Ook Brutus, de zwager van Cassius, werd bij de samenzwering betrokken. De vader van Brutus was getrouwd met Servilia, de geliefde van Caesar. Hoewel Caesar hem beschouwde als een zoon, besloot Brutus aan het complot mee te werken vanwege de affaire. Uiteindelijk waren ongeveer zestig mensen onderdeel van het complot, dat als doel had terug te keren naar de Republiek.

    Volgens de verhalen is Caesar vlak voor zijn dood gewaarschuwd voor de ‘Idus’ van maart. In de Romeinse tijd was de Idus de 13e of 15e dag van de maand. Caesar had echter geen boodschap aan de voorspelling en wandelde op 15 maart gewoon naar de bijeenkomst van de Senaat. De vergadering vond plaats in het theater van Pompeius, de Curia Pompei, omdat de andere gebouwen van de Senaat door brand waren verwoest. Onderweg ontvangt hij een briefje van een oude leraar Grieks, Artemidorus, waarin het complot werd verraden. Caesar had echter geen tijd om het bericht te lezen.

    Bij binnenkomst gingen de senatoren om Caesar heen staan, dit was normaal gesproken een teken van respect. Senator Casca trok vervolgens als eerste zijn dolk en raakte de heerser in zijn rug. Daarna trokken alle samenzweerders de wapens. Caesar werd 23 keer gestoken en overleed ter plekke. Volgens de legende riep Caesar vlak voor zijn dood “Et tu Brute?” (“Ook gij, Brutus?”) toen hij zag dat zijn ‘zoon’ ook tot het complot behoorde. Er zijn historici die deze lezing van het verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen.


    15-03-2016 om 08:06 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiori musicali
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag mag ik weer even het koor Fiori Musicali dirigeren.

    FIORI MUSICALI, vrij vertaald: Muzikaal Boeket, beoefent sinds vele jaren een breed palet van goede koormuziek. Het is één van de vooraanstaande koren in Sint-Niklaas. Het uitgebreide repertorium bevat zowel oude, als klassieke en moderne muziek, geestelijke werken en musical. het koor werd opgericht eind 1983 en het telt momenteel z´n 40 musicerende leden.

    Ik weet niet zeker waar hun naam vandaan komt. In de muziekgeschiedenis zien we voor het eerst deze muzikale bloemen opduiken in 1635, wanneer Frescobaldi een bundel liturgische orgelmuziek publiceert met als titel “Fiori musicali”. Over heel de wereld zijn er koren, muziekensembles en verenigingen met dezelfde naam: van Nederland, Frankrijk, Italië, tot in de USA en Australië. Tijd voor verzustering?!


    14-03-2016 om 08:06 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattheus 2016

    Ik had beloofd even op een rijtje te zetten waar er dit jaar interessante uitvoeringen zijn van de Mattheuspassie van Johan Sebastian Bach. Hier gaan we dan:

    • Brugge 20 maart om 16.00 uur in het Concertgebouw: de Chorale o.l.v. Paul Dinneweth m.m.v. In Dulci Jubilo, Thomas Blondel, Hilde Coppé, Rob Cuppens, Joris Derder, Annelies Meskens en Matthew Zadow.

    • Antwerpen 22 maart om 20.00 uur in de Singel: zelfde uitvoerders

    • Antwerpen 24 maart om 20.00 uur in de Singel: zelfde uitvoerders

    • Leuven 20 maart om 15.00 uur in de Sint Geertruikerk: La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken

    • Lier 23 maart om 19.45 uur in het Cultuurcentrum: La Passione en Helicon o.l.v. Geert Hendrix

    • Lier 25 maart om 19.45 uur in het Cultuurcentrum: La Passione en Helicon o.l.v. Geert Hendrix

    • Brugge 20 maart om 20.00 uur in het Concertgebouw: Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe m.m.v. Maximilian Schmitt, tenor-evangelist, Florian Boesch, bas, Christus, Dorothée Miels en Hana Blasikova, sopranen, Damien Guillon en Robin Blaze, contratenoren, Thomas Hobbs en Sebastian Kohlhepp, tenoren, Peter Kooij en Stephan MacLeod, bassen.

    • Gent 13 maart om 15.30 uur in de Heilig Kruiskerk : Altra Voce, Kalliope en The Baroque Players o.l.v. Sabine Haenebalcke

    • Brussel 23 maart om 20.00 uur in het Paleis voor Schone kunsten: het Monteverdi Choir en The English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

    Als ik het voor het kiezen had, dan ging ik naar Philippe Herreweghe en/of John Eliot Gardiner.

    Op Goede Vrijdag 11 april 1727 weerklonk tijdens de vesperdienst in de Thomaskirche in Leipzig voor het eerst Johan Sebastian Bachs Matthäus-Passion. Dat ook de componist besefte dat hij met dit werk de muziekgeschiedenis een nooit geziene wending zou geven, is zonneklaar. Zowel de sterke innerlijke samenhang van de tekst, de enorme bezetting van drie koren en twee orkesten, de ongelooflijk rijke variatie aan gangbare stijlen, als de dimensies van dit drie uur durende muzikale lijdensverhaal waren ongehoord. De emotionele impact van dit meesterwerk is er na al die tijd niets minder op geworden!






    13-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Choralies 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Choralies sturen nog maar eens een aankondiging. Ik ben er al vast bij, samen met vier andere enthousiaste zangers. Heb je ook zin? Laat het mij snel weten!

     

    The Choralies festival will surprise you!

    Vaison-la-Romaine | France | August 3-11 2016

    Over 6000 singers will meet in Vaison-la-Romaine, France and sing from morning till evening.
    For the 22nd edition, we are pleased to present choirs and artists from 18 different countries.
    More than 2500 participants have already registered in one of the 33 ateliers. Some are already full, so don´t wait to register!

     


    12-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfama in Waasmunster

    Wat ik moet missen (koorrepetitie) , maar misschien niet een liefhebber van verfijnde kamermuziek:

    Het Alfamakwartet dat vandaag (vrijdag 11/3 om 20.00 uur) in de O.L.Vrouwkerk in Waasmunster een benefietconcert speelt.

    Het Alfama Kwartet werd tien jaar geleden in Brussel opgericht en is een van de toonaangevende ensembles van vandaag. Het zet zijn muzikaal parcours verder met repertoire gaande van klassiek tot hedendaags. Het kwartet volgde masterclasses bij Walter Levin van het LaSalle Quartet, Rainer Schmidt van het Hagen Quartett, Heime Muller en Natalia Prischepenko van het Artemis Quartett, Eberhard Feltz en de leden van het Quatuor Danel. Het Alfama Kwartet treedt op in grote concertzalen en op diverse festivalpodia: Bozar, Philharmonie Luxembourg, Festival d’Ambronay, Cité de La Musique, Flagey, Musée d’Orsay, Festival de Stavelot, Opéra de Bordeaux, Opéra de Dijon, Festival d’Alcobaça, Espinho …

    Naast de concerten in kwartetvorm werkt het Alfama Kwartet regelmatig samen met partners als de celliste Camille Thomas, de pianisten Guillaume Coppola en Nathanaël Gouin, de klarinetist Florent Heau, de sopraan Jodie Devos en de mezzo-sopraan Albane Carrère. 






    11-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannespassie

    J.S. Bach blijft inspireren en uitdagen.

    John Eliot Gardiner beschreef de introductie van de Johannespassie als volgt: “Het zaallicht dooft, de dirigent verschijnt, het orkest zit klaar. Er heerst die unieke sfeer van gespannen afwachting die je alleen aantreft in een duistere theaterzaal, helemaal aan het begin van een opera, voordat de muziek haar magische web begint te weven en het drama zich gaat ontspinnen.”

     

    Het Klarafestival kondigt een nieuwe productie zo aan:

    In deze nieuwe muziektheaterproductie plaatst regisseur Pierre Audi Bachs Johannespassie in een sobere scenografie gebaseerd op beelden van kunstenaar Wim Delvoye. Bachs integrale passie levert de vertelstof voor een eigentijdse reflectie over de rol van religie en haar strijdende waarheidsclaims, over identiteit en de daaruit voortvloeiende conflicten en ten slotte ook over lijden en mede-lijden. Beeldenstormer Delvoye kijkt in zijn Via Crucis met röntgenstralen door alles heen en reduceert religieuze waarheid tot niet meer dan een schamel hoopje botten – van niet meer dan muizen. De Israëlisch-Palestijnse componist Samir Odeh-Tamimi biedt in de hedendaagse context van polarisering een welkom geluid van verzoening: in zijn muziek dansen westerse avant-garde en eeuwenoude soefi-klanken om elkaar heen als in een dubbele helix. Annelies Van Parys, huiscomponist van Muziektheater Transparant, voorziet de Johannespassie van een proloog en epiloog. Ze laat Bachs passie ontstaan vanuit stilte, die ook na de laatste noot oorverdovend nazindert.

     

    Vrijdag 11/3 om 20.30 uur in het Kaaitheater in Brussel.






    10-03-2016 om 09:28 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas TALLIS

     

    Op het programma van het Sint Janskoor hebben wij van Thomas Tallis zijn “If ye love me” gezet.

    Thomas Tallis (ook: Tallys) (Kent of Leicestershire, 1505 (?) – Greenwich, 23 november 1585), was een Engels componist en organist over wiens vroegere jaren zeer weinig bekend is. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek. Hoewel hij katholiek gebleven was, genoot hij een grote waardering aan het hof.

    Aanvankelijk was hij organist aan de Waltham Abbey in Essex. In 1540 werd hij als organist verbonden aan de kathedraal van Canterbury. Vanaf 1543 was hij in dienst als Gentleman of the Chapel bij Queen Mary, vanaf 1572 samen met zijn leerling William Byrd. Queen Mary schonk hem in 1557 het huis ‘Minster’ in Thanet. Na haar korte regering ging hij over naar de dienst van koningin Elisabeth die hem in 1575 tesamen met Byrd het alleenrecht gaf voor het drukken van muziek en handel in muziekpapier voor een periode van 21 jaar. Als eerste werk brachten Byrd en Tallis een verzameling Latijnse motetten uit, waarin 16 werken van Tallis staan. Omdat de verkoop tegenviel, verzochten beide componisten twee jaar later in plaats daarvan een jaarlijkse toelage, die hun werd gegeven. De twee Masters waren toen gezamenlijk organist van de Chapel Royal.

    De overgrote meerderheid van Tallis' werk is in het Latijn, en zijn Engelse anthems stammen uit de perioden waarin het Anglicaanse beleid Engels als taal voor kerkzangen oplegde. Tallis is een van de eerste meesters die Engelse teksten op muziek zetten voor kerkelijk gebruik. Twee van zijn beroemdste werken zijn de hymnen If ye Love me en Hear the Voice and Prayer, die in zekere zin in het collectieve geheugen van de gemiddelde Engelsman gedrukt staan. Een compact en buitengewoon weldoordacht pareltje uit Tallis' Engelse repertoire is Blessed are they that be Undefiled, waarin zijn typische strakke, harmonische eenvoud aan de oppervlakte komt. Daarnaast putte Tallis zich echter graag uit in het overdonderen met grote koren; het bekendste voorbeeld hiervan is Spem in alium, een motet voor niet minder dan veertig stemmen, dat vermoedelijk ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van Elizabeth gecomponeerd werd.

    Tallis wordt ook herdacht om zijn bekende toonzetting van de Lamentationes van Jeremias.

    https://www.youtube.com/watch?v=J6RgaPTo4hE

    https://www.youtube.com/watch?v=yNAFeCLDSgE

     






    09-03-2016 om 08:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal vluchtelingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al maanden worden we overspoeld met de schrijnende verhalen van vluchtelingen: Afrika beweegt, Syrië staat in brand, Irak op zoek naar veiligheid, Afghanistan vergeten land van de terreur. Op de duur geraak je afgestompt door het zoveelste beeld van een kamp in de modder, van de zoveelste gekapseisde boot, van de schreiende baby.

    En dan opeens … bij het bijwerken van mijn stamboom (één van mijn hobby’s) bedenk je :

    In 1940 gingen mijn vader en moeder op de vlucht voor de aanstormende Duitsers en vonden in West-Vlaanderen een opvang bij de familie De Baeremaeker.

    In 1914 vluchtte de grootmoeder van mijn vrouw naar Nederland, waar ze in een kamp zou bevallen.

    In de jaren vijftig kwam er jaar na jaar een jongetje op “vakantie” uit een Poolse familie die naar Duitsland gevlucht was voor de Russische pletwals.

    En nooit hebben wij ons afgevraagd of er geen muren moesten gebouwd worden. Maar ja, het ging dan ook over onszelf.


    08-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nikolaus Harnoncourt overleden

    De Oostenrijkse dirigent Harnoncourt is op 86-jarige leeftijd overleden

    Zijn laatste cd-opname, met de Symfonieën nrs. 4 en 5 van Beethoven met zijn eigen Concentus Musicus Wien, ligt net in de winkel. Een prachtige, openbarende uitvoering is het, vol details die je niet eerder hoorde. Zie daar de hand van de Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnoncourt, die zelfs op zijn 85ste nog in staat was een partituur – ook die van een overbekend werk - steeds als nieuw ter hand te nemen, tegen het licht te houden en je als nieuw de oren te openen.

    Harnoncourt, die in december al met een handgeschreven brief aan zijn publiek definitief afscheid nam van het podium, overleed zaterdag op 86-jarige leeftijd, omringd door zijn familieleden, onder wie echtgenote en violiste Alice. Met haar richtte hij in 1953 Concentus Musicus Wien op, dat oude muziek speelde op oude instrumenten. Daarmee sloeg hij de richting in die hem maakte tot wat hij was: de grootste en origineelste pionier van de authentieke uitvoeringspraktijk, maar ook in bredere zin een van de meest invloedrijke denkers en uitvoerenden over en van muziek van zijn tijd.

    Harnoncourt werd op 6 december 1929 als Johann Nicolaus Graf de la Fontaine und d’Harnoncourt-Unverzagt geboren in Berlijn. Zijn naam verraadt zijn afkomst: van vaderszijde afstammend van verarmde Luxemburgs-Lotharingse adel („Onze schoolboterhammen waren belegd zonder boter, met alleen jam. Zeer onesthetisch vond ik dat, hoe die jam zich zo in het brood zoog”, zegt hij in de biografie Vom Denken des Herzens), van moederszijde verwant aan de Habsburgse aartshertog Johann (1782 -1859).

    Hij studeerde cello en speelde tussen zijn 23ste en 40ste bij de Wiener Symphoniker, tweede orkest van de stad. Tegelijkertijd verdiepte hij zich in historische uitvoeringspraktijk. Met Concentus Musicus Wien realiseerde hij vanaf de jaren vijftig talrijke zeer succesvolle concertseries en plaatopnamen. Icononisch werd, veel later, ook zijn samenwerking met het Chamber Orchestra of Europe, dat op moderne instrumenten speelt, maar door Harnoncourts stijlbewustzijn werd opgestuwd tot baanbrekende uitvoeringen. Van hun Beethoven-opnames werden een miljoen exemplaren verkocht. Harnoncourt werd onderscheiden met onder andere de Erasmusprijs, de Polar Music Prize en de Siemensprijs.

    Musik als Klangrede heet, niet toevallig, Harnoncourts handboek over uitvoeringspraktijk en Töne sind höhere Worte een bundel gesprekken over romantische muziek. „Toen ik zelf nog orkestmusicus was, inspireerden me vooral de dirigenten die geïnteresseerd waren in de boodschap van de muziek”, zei hij daarover in 2012 in een groot interview. ,,Dat waren er zeer weinig. De meesten legden uit wat mooi was, hoe we moesten spelen, niet wat de muziek vertelde. Zij die daar wel een mening over hadden, werden mijn leraren. Nee, ik noem geen namen. Ik ben al oud, zul je net zien dat ik de belangrijkste vergeet.”

    Harnoncourts discografie is met een pessimistische schatting van meer dan driehonderd opnames (optimisten tellen er 500) groter dan die van enig ander levend musicus. Daarbij zijn alle historische opnames waarmee hij decennia geleden naam maakte: de Bach-cantates (1971-1989) in samenwerking met Gustav Leonhardt: verrassend fris, ook nu nog. Opera’s van Monteverdi – in de vroege jaren zeventig door Harnoncourt ‘herontdekt’. Talloze Mozarts, omstreden door snelle tempi en felle agogiek. En van daaruit verkende hij ook, langzaam en zeer selectief, de negentiende en twintigste eeuw.

    Veel merkte je tot zeer recent overigens niet van de hoge leeftijd die Harnoncourt bereikte. Hij werkte dan ook tot eind 2015 door. Aanvankelijk stond voor komende zomer nog een Beethoven-cyclus gepland voor op zijn zomerfestival Styriarte in Graz. Tot hij in december bekend maakte dat hij niet meer zou dirigeren. Toen was duidelijk dat het einde niet ver meer was.het einde nabij was.

    https://www.youtube.com/watch?v=tj-BZz9Y8mI

    https://www.youtube.com/watch?v=fX60UUZ7E7M

    https://www.youtube.com/watch?v=S6gYV7srFMM








    07-03-2016 om 07:34 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    06-03-2016 om 20:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede voornemens

    ‘Morgen’ is die magische plek waar 99% van de goede intenties sterven.


    06-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanrader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kerstmis en de passietijd: twee momenten waarop het concertleven hoogtij viert. Tik even het woord “Mattheüspassie” in op Google en de pret kan niet op. Selectiviteit is dus aan te raden.

    Van het Collegium de Dunis (Brugge) kreeg ik een hoogst interessante uitnodiging toegestuurd, een concert dat alleszins het overwegen waard is:

    Op de avond voor Palmzondag brengt Collegium de Dunis een sfeervol passieconcert dat een meditatie is op het lijdensverhaal. Driemaal weerklinkt een bede om vrede in zettingen van H. Howells, A. Pärt en F. Mendelssohn. Lamentaties uit het Oude Testament, waarin God zijn beklag doet over het volk dat hem ontrouw is, brengen de luisteraar naar het kruisgebeuren. Dit wordt geëvoceerd in het 8-stemmige Crucifixus van A. Lotti. Het wondermooie en indrukwekkende Song for Athene van J. Tavener (gezongen op de uitvaart van prinses Diana in 1997) vertolkt het verlangen naar eeuwige vrede na het aardse leven. 

     

    Uitvoerders zijn Collegium de Dunis o.l.v. Ignace Thevelein en Ignace Michiels aan het orgel

    Tickets kosten €15 in voorverkoop, €18 aan de deur.

    Zaterdag 19 maart 2016 – 20.00 uur – Kapucijnenkerk, Boeveriestraat 18, Brugge.

     


    05-03-2016 om 08:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schoonheid van lijstjes

    Van Umberto Eco, de onlangs overleden, professor semioloog, romanschrijver en essayist verscheen enkele jaren geleden een boek : “De schoonheid van lijstjes”.  Ondertussen krioelt het internet iedere dag van allerlei lijstjes die je bij de zaak moeten houden (of brengen): 7 dingen die een man nooit zegt. De 10 gevaarlijkste luchthavens van de wereld. 10 dingen die je jong houden …  De onlinekrant Express Business publiceert er regelmatig. Vandaag hebben ze het over het verschil tussen interessante en saaie mensen.

     

    1. Interessante mensen houden van communicatie, saaie mensen gaan conversatie uit de weg.

    2. Saaie mensen houden te veel van comfort

    3. Saaie mensen hebben één passie, interessante mensen hebben passies

    4. Interessante mensen zijn op de hoogte

    5. Saaie mensen blijven waar ze zijn, interessante mensen gaan op verkenning

    6. Interessante mensen houden van het leven

    7. Verandering is spannend

    8. Interessante mensen zijn gedreven, saaie mensen zijn mietjes

    9. Interessante mensen hebben grote dromen

    10. Interessant zijn is gemakkelijk als je het zelf wil

     






    04-03-2016 om 13:11 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorkalender

    Koorkalender voorjaar 2016

    Vr. 4/3        10.00                  Sint Janskoor: Begrafenis

    Zo. 20/3     16.00                  Concert In Voluntate – Puivelde

    Wo. 23/3    19.00                  MaN Paasviering Borgerstein

    Vr. 25/3      20.00                  Sint Janskoor: Goede Vrijdagviering

    Zo. 27/3     11.15                  MaN Paasviering O.L.Vr. ter Sneeuw

    Za. 9/4       09.00                  Koorreis Korile

    Zo. 15/5     11.15                  MaN Pinksterviering O.L.Vr. ter Sneeuw

    Za. 21/5     16.00                  Sint Janskoor: Misviering meimaand

    Za.28/5      09.00                  Koorreis MaN

    Za. 25/6     16.00                  Sint Janskoor: Viering Sint Jan de Doper

     


    03-03-2016 om 08:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seniorengeluk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hét ideaalbeeld wat iedere koordirigent voor ogen zweeft is een koor met een mix van ervaren goed klinkende stemmen en jeugdige frisheid. Wanneer die dirigenten de keuze hebben, doen ze ieder jaar een stemtest bij de 60+ en zijn streng genoeg om er daar van een flink deel te bedanken voor bewezen diensten. Wellicht komt dit de sound en de kwaliteit in het algemeen ten goede, maar … maakt het heel wat ouderen ongelukkig.

    Gelukkig zie ik ook een andere tendens opduiken. Ik geef twee voorbeelden die mij troffen bij het rondneuzen op internet, op zoek naar mogelijke zangweken.

    • A Coeur Joie (de Franse koorfederatie) organiseert van 24/9 tot 2/10 een zangweek met  gerenommeerde dirigenten in Ronce-les-Bains met een rijke diversiteit aan polyfonie. Het doelpubliek : 55+

      http://www.choralies.org/activite/automnales-0

    • Heel interessant lijkt me ook de serie Baroquelive: een reeks concerten die voorbereid worden gedurende enkele dagen. Zij vinden plaats in Opper-Oostenrijk en het Oosten van Beieren. De ondertitel van hun boeiende website is : Sing along concerts for seniors, baroque concerts and culinary experience (njammie).

      http://www.barocklive.eu/


    02-03-2016 om 10:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.216 jaar geleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frédéric François Chopin, eigenlijk Fryderyk Franciszek Chopin (Żelazowa Wola, 1 maart of 22 februari 1810 – Parijs, 17 oktober 1849) was een Pools componist en virtuoos pianist uit de romantiek. Hij wordt algemeen beschouwd als de grootste componist die Polen heeft voortgebracht en geldt als een der grootste toondichters uit de muziekgeschiedenis.

    Chopin werd geboren in het dorp Żelazowa Wola in het Hertogdom Warschau, als zoon van een Poolse moeder en een uitgeweken Franse vader. In zijn vroege levensjaren stond hij bekend als wonderkind op de piano. In november 1830, twintig jaar oud, vertrok hij naar het buitenland. Als gevolg van de onderdrukking ten gevolge van de Novemberopstand in Polen (1830-1831) was hij een van de vele uitgewekenen tijdens de 'Grote Emigratie'.

    In Parijs leefde Chopin een gerieflijk leven als componist en pianoleraar. Hij gaf weinig concerten. In Frankrijk gebruikte hij de Franse versies van zijn naam en nam uiteindelijk het Frans staatsburgerschap aan om te voorkomen dat hij afhankelijk zou zijn van documenten van het Russisch Keizerrijk. Na een aantal mislukte romantische avonturen met Poolse vrouwen, had hij tussen 1837 en 1847 een stormachtige relatie met de Franse schrijfster George Sand (Aurore Dudevant). Chopins toch al slechte gezondheid verslechterde uiteindelijk en in 1849 stierf hij in Parijs 39 jaar oud aan tuberculose.

    Zijn oeuvre bestaat bijna geheel uit composities voor solopiano. Hoewel vele daarvan technisch zeer veeleisend zijn, karakteriseert zijn stijl zich door het benadrukken van subtiele nuance en expressieve diepte. Chopin bouwde diverse muzikale vormen verder uit zoals de ballade en het scherzo en was verantwoordelijk voor diverse innovaties in vormen zoals de pianosonate, wals, nocturne, etude, impromptu en prelude. Zijn composities worden gerekend tot staalkaart van de Romantiek.

    https://www.youtube.com/watch?v=xnSp_JbvzqE


    01-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrikkeljaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eén keer in de vier jaar is er een schrikkeljaar. Het jaar telt dan 366 dagen in plaats van 365 dagen. Dit is gedaan omdat anders de seizoenen niet meer kloppen. De lente zou dan steeds vroeger beginnen. Eens in de vier jaar is er iets bijzonders aan de hand: na 28 februari komt niet zoals in andere jaren 1 maart, maar 29 februari. Het jaar telt dan geen 365 maar 366 dagen.

    Onze huidige, Gregoriaanse kalender is in 1582 tot stand gekomen, maar is in feite een bijgestelde versie van de veel oudere, door Julius Caesar ingevoerde Juliaanse kalender, gebaseerd op de stand van de zon en de maan. Het is een ingewikkeld rekensommetje: het 'Gregoriaanse jaar' duurt 365,2425 dagen, 26 seconden langer dan de kalender zou zijn als je alleen naar de stand van de zon en de maan kijkt. Dat zijn 86.400 seconden teveel in 3333 jaar, en dat scheelt precies een dag. Daarom is het schrikkeljaar ingevoerd. Elk jaartal dat deelbaar is door 4, duidt een schrikkeljaar van 366 dagen aan. Toch klopt dit sommetje ook niet helemaal. Per 400 jaar zouden er drie dagen teveel zijn. Hier hebben ze ook iets slims op bedacht. Alleen de eeuwjaren die je kunt delen door 400 (zoals het jaar 2000) zijn schrikkeljaren en de andere eeuwjaren niet.

    Leuk weetje: In Amerika is er een speciale club waarvan je alleen lid kunt worden als je op 29 februari jarig bent: de Honor Society of Leap Year Day Babies (Eregenootschap van Schrikkeldag Baby’s).


    29-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs