Inhoud blog
  • Einde van de blog
  • GPS uitgeprobeerd en goed bevonden
  • Conditie nog niet op peil, maar we werken eraan.
  • Fietsvakantie in de zomermaanden
  • Nieuwe plannen
    Categorieën
  • fietsvakantie naar Bordeaux (28)
  • fietsvakantie naar Praag (28)
  • fietsvakantie Nederland 2016 (2)
  • Jutlandroute (25)
  • ronde van Nederland (21)
  • routes in de rest van Vlaanderen (13)
  • routes in het Waasland (28)
  • routes in Zeeland (20)
  • Mijn favorieten
  • falk.nl
  • stichting landelijk fietsplatform
  • www.voetveren.nl
  • www.europafietsers.nl
  • fietsroutes.startpagina.nl
  • www.start.be
  • www.go2.be
  • Vlaanderen fietsland
  • Foto
    Foto
    Foto
    Recreatieve fietstochten
    met het Waasland als uitvalsbasis
    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willebroek
    De zon stond deze morgen al vroeg te stralen aan de hemel. Daarom vertrokken we om kwart voor negen voor een tocht van 95 km. Heel rustige wegen brachten ons via de vaart en de polders tot in het centrum van Beveren. Daar reden we door het park van kasteel Cortewalle richting Kruibeke. Hier hielden we onze eerste stop in café "De Polderrust", een echt authentiek cafeetje zoals er in de jaren veertig en vijftig tientallen in elke gemeente waren. De moeite waard om even halt te houden. Dit café is ook gekend als het café van "Rozeke Pap".
    Daarna ging het langs binnenwegen naar Bazel. We passeerden het prachtige kasteel Wissekerke . Even verder kwamen al slierten fietsers in tegenovergestelde richting gereden. Het Kallebeekveer was heel dichtbij. Met dit veer zetten we over naar Hemiksem. Via de dijken langs de Schelde en autoluwe wegen reden we naar Niel waar we voorbij het Steenbakkerijmuseum fietsten. De moeite waard om eens te gaan bezoeken. Men heeft hier echt zijn best gedaan om de gebouwen zo authentiek mogelijk te restaureren. We namen rustig de tijd om te picknicken langs de Schelde. Op dit traject heb je bankjes en picknicktafeltjes genoeg. Daarna zetten we onze tocht verder richting Boom. Daar lag het veer naar Klein-Willebroek reeds te wachten, enkele maatjes kleiner dan het Kallebeekveer, maar toch groot genoeg om hele horden toeristen over te zetten. In Klein- Willebroek was het zo gezellig dat we de tijd namen voor ons tweede terrasje. Daarna peddelden we richting Ruisbroek. Aan de kerk viel ons een prachtig beeld op dat herinnert aan de grote overstroming van enkele tientallen jaren geleden. Even verder werden we weer naar de boorden van de Schelde geleid. Ter hoogte van Rupelmonde namen we onze derde veerboot van de dag.  En terrasjes in overvloed voor de derde stop. Vanuit Steendorp trapten we dan gezwind richting Haasdonk. Via het fort van Haasdonk en verschillende landwegen kwamen we uit op De Ster in Sint-Niklaas. Daar kozen we ervoor om richting Nieuwkerken te rijden om zo huiswaarts te keren. Bruingebrand en voldaan kwamen we daar aan met 95 km op de teller.
    De knooppunten: 80,81,74,72,71,2,5,6,7,50,47,48,49,71,70,30,34,29,28,38,39,83,35,31,54,86,74,97,98,95,4,96,79,83,82,81,80






    18-07-2010 om 21:31 geschreven door carine


    Categorie:routes in de rest van Vlaanderen
    >> Reageer (0)
    11-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wemeldinge
    Deze morgen heel vroeg uit de veren . Om kwart na zeven stond ik al gepakt en gezakt om te vertrekken naar Perkpolder. Daar wilde ik de overzetboot van 9 uur halen naar Hansweert. Onderweg toch even verloren gereden omdat een bordje van knooppunt 9 heel onduidelijk stond opgesteld. Maar een vroege wandelaar hielp mij snel via een kortere weg naar de aanlegplaats. Vroeger heb ik hier heel vaak de overzet genomen naar Kruiningen, want toen mijn kinderen klein waren, deden ze in de zomer niets liever dan met de boot gaan varen. De gratis overzet voor fietsers was toen ook een gedroomde bestemming. Maar van die tijd is er nu in Perkpolder niets meer te zien. Alleen een grauwe en verlaten vlakte, waar vroeger de grote parking gelegen was. Rederij de Atol (1) verzorgt nu in de maanden juli en augustus vier keer per week een aantal overtochten naar Hansweert. Die mensen doen dit met veel plezier. Dat merk je aan het vrolijke onthaal. Alleen het prijskaartje viel wat tegen. Op de website staat dat je voor 5 euro de overtocht kan maken, maar in werkelijkheid is het 7 euro. En dan heb je nog geen retourtje. Maar goed ... je krijgt er wel drie kwartier varen voor. Toch wel indrukwekkend hoor als je tussen die mastodonten van vrachtschepen de Schelde oversteekt. Vanuit Hansweert ging de tocht dan via een kanaal dat de Westerschelde met de Oosterschelde verbindt, richting Wemeldinge. Hier zie je binnenschepen en zeilschepen broederlijk naast elkaar varen. Wemeldinge (2) is een pittoresk stadje dat gelukkig nog niet té toeristisch is. Je vindt er leuke, kleine strandjes aan de Oosterschelde. Blijkbaar is het water er toch proper genoeg om de bruingebrande lichamen af te koelen. Want je ziet er heel wat zonnekloppers en zwemmers. Ook duikers zie je regelmatig op het droge kruipen. Aan de Oosterschelde heb ik de tijd genomen om uitgebreid te picknicken en rustig het dorpje te verkennen.
    Daarna ging de fietstocht kilometers lang verder op de dijk naast de Schelde. Genieten was dit ! Toen de fietsroute afboog van de Schelde werd ik in de richting van Kapelle en Biezelinge gestuurd. In Kapelle vond ik een heel gezellig dorpspleintje. (3) Gedragen door de wind stond ik om twee uur al terug aan het ponton van de overzet. Ik had dus eigenlijk net zo goed de boot van 11 uur kunnen nemen. Om de tijd te vullen, reed ik richting Kruiningen. Dit dorp leek net als alle andere dorpen waar ik vandaag was doorgereden uitgestorven. Waren de Hollanders zich mentaal aan het voorbereiden op de WK-finale van vanavond of waren ze collectief een dutje aan het doen om de volgende nacht door te kunnen feesten ?  Wie zal het zeggen ? In elk geval was er geen café open om mijn dorstige ziel te laven. Dan maar naar Schore gereden. Op een gezellig terrasje was het tijd voor een heerlijke babbel met een aantal andere fietsers.
    Om half vijf was het  tijd om de veerboot te nemen naar Perkpolder. Via rustige wegen ging het  richting Hulst. Hier was de oranjegekte al op toerental aan het komen. Van overal kwamen mensen in het oranje en met vuvuzela's in de hand de stad binnengeduikeld . Klaar voor wat hun momentum moest worden: de WK-finale eens een keertje winnen. Als fervent Spanje-supporter moest ik me telkens inhouden om niet te zingen: "Dos cervezas por favor" Thuisgekomen stond de barbecue al heerlijk te gloeien. Na een lekkere maaltijd en een verfrissende douche was het dan tijd om de zetel in te duiken om de WK-finale te volgen . En yes ! Spanje won ! De vuvuzela's waren in onze achtertuin muisstil geworden, maar ik riep zachtjes: OLE !
    De knooppunten van deze route waren: 50,49,47,58,14,55,13,17,16,9,88,84,56,55,56,48,54,53,83,84,88,9,16,17,13,55,14,58,47,49,50







    11-07-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in Zeeland
    >> Reageer (0)
    06-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsknooppunten Ronde Van Nederland
    Zoals beloofd komen de fietsknooppunten die we gaan volgen tijdens de Ronde Van Nederland eraan. Af en toe zijn er wel punten toegevoegd  aan de bestaande route om onze slaapplaats te bereiken. We beginnen nu stilaan af te tellen.

    Dag 1: De Klinge - Lewedorp: LF 13:  50 – 49 – 47 – 58 – 14 – 55 – 13 – 17 – 16 – 9 (overzet) – 88 - 84 – 83 – 70 – 71 – 78 – 76 –92– 82 - 81 – 88 – 87 – 45 – 44 - 43
    Dag 2: Lewedorp - Ouddorp: LF13: 42 – 49 – 65 – 66 – 91 – 57  LF1: 58 (?) – 61 – 62 - 35 – 34 – 36 – 32 – 31 – 30 – 3 – 4 – 70 – 72 – 73 – 74 – 75 – 84 – 51

    Dag 3: Ouddorp - Monster: LF1: 54 – 53 – 56 – 61 – 62 – 64 , LF tot Rozenburg , 40 – 37 – 36 – 28 – 23 – 18 – 19 – 21 – 9
    Dag 4: Monster - Zandvoort: LF1:
    9 – 6 – 3 – 24 – 38 – 36 – 39 – 40 – 41 – LF – 86 – 79
    Dag 5: Zandvoort - Oudesluis: LF 1
    : 79 - 77 - 37 - 36 - 21 - 19 - 99 - 7 - 5 - 4 - 3 (veer) - 2 - 1 - 42 - 14 - 25 - 29 - 30 - 4 - 5 - 8 - 47 -21- 20 - 22 - 39 - 33 - 37 - 31 
    LF10 : 79 - 32 - 44 - 34
    Dag 6: Oudesluis - Harlingen: LF10 :
    14 - 15 - 16 - 17 - 19 - 20 - (90) - 21 - (23) - 67 - 24 - 66 - afsluitdijk - 59 - 51 - overzet naar Terschelling
    Dag 8: Harlingen- Marrum: LF10: 51 - 54 - 47 - 48 - 11 - 20 - 58 - 60 - 69 - 71 - 1 - 3
    Dag 9: Marrum - Garnwerd: LF 10 : 6 - 7 - 13 - 75 - 14 - 20 - 19 - 18 - 28 - 33 - 44 , vanaf Lauwersoog LF14
    Dag 10: Garnwerd- Borger: LF14
    : eerst 6,9 km geen knooppunten, dan 57,66, 62, 89, 39, 67, 68, 70, 73, 71, 65, 55, 61, 2, 42, 43, 40
    Dag 11: Borger- Hoogstede: LF14
    (in Duitsland vanaf Coevorden-Picardiëkanaal valt de LF14 samen met de Vechtetalroute) 22, 28, 23, 37, 41, 21, 16, 32, 27, 26, 2, 1, 34
    Dag 12: Hoogstede - Enschede: LF14 volgen (in Lonneker) tot aan het station van Enschede en dan via de LF15 :
    6, 5, 10, 14, 15, 17, 53, 54, 18, 55, 58, 62, 61, 60, 67, 17, 1, 27, 32
    Dag 13: Enschede- Wichmond: LF15 , vanaf knooppunt 36  LF4
    : 32, 35, 38, 37, 36, 46, 47, 83, 82, 52, 51, 50, 60, 6, 31, 30, 80, 79, 78, 77, 76, 75, 54, 55, 53, 52, 51, 50, 85, 86, 89, 88, 87, 91
    Dag 14: Wichmond - Kekerdom: LF4 tot station Arnhem, bij knooppunt 41: LF3: 91, 90, 50,veer 1, 43, 23, 61, 74, 63, 65, 66, 67, 71, 51, station, 41, 29, 22, 30, 66, veer 2, 63, 64, 65, 88, 81, veer 3  , 72, 95,
    Dag 15: Kekerdom - Well: LF3 :
    55, 66, 63, 62, 61, 57, 58, 8, 9, 32, 33, 47, 46, 42, 41, 27, 25, 87, veer 1, 38, 40, veer 2, 89, 67
    Dag 16: Well - Asten: LF3 en LF13 vanaf knooppunt 59
    : 66, 71, 59, 58, 52, 53, 91, 82, 81,veer, 84, 96, 7, 11, 9, 59, 60, 61, 74, 67, 52 , 31, 21, 29, 96, 20, 45, 89, 44, 48, 42
    Dag 17: Asten - Chaam: LF13
    : 42, 41, 90, 92, 83, 82, 69, 70, 74, 73, 72, 9, 10, 11, 12, 13, 23, 3, 2, 38, 50, 77, 75, 76, 66 , 65(?), 61, 60, 49, 48
    Dag 18: Chaam- Hoogerheide: LF13
    : 48, 49, 60, 59, 37, 38, 84, 36, 5, 27, 18, 17, 87, 86, 88, 79, 46, 43, 41, 52, 55, 95, 94, 29, 28, 1, 84, 17, 18, 31
    Dag 19: Hoogerheide- De Klinge: LF13: 35, 39, 79, 78, 76, 75, 94, 93, 97, 90, 87, 85, 88, 9, 16, 17, 13, 55, 14, 58, 47, 49, 50

    06-07-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:ronde van Nederland
    >> Reageer (1)
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ros Beiaardstad
    Gisteren de fiets weer van stal gehaald. Door de twee superdrukke laatste weken van het schooljaar was er daarvoor van fietsen  zo goed als niets in huis gekomen. Vertrokken om half negen om de ergste warmte voor te zijn ! De bestemming was deze keer Dendermonde. Via het centrum van Sint-Niklaas en het Waasland Shopping Center ging het naar Tielrode. (1 en 2) Daar heb ik het veer genomen richting Hamme. Zo kwam ik direct langs de prachtige Scheldeboorden (3) . Kilometerslang voerde de fietstocht langs de Schelde naar Dendermonde. Als je de stad wil bezoeken, moet je even van de route afwijken, maar ik ben er al zo vaak geweest dat ik het gisteren zomaar gelaten heb. Daarna voerde de tocht naar Grembergen. Hier was het even zoeken. Door recente wegwerkzaamheden was het knooppuntenbord 90-92 verdwenen. Voor de fietsers: aan een metaalbedrijf moet je de straat rechts indraaien in plaats van een heel drukke baan te volgen. Een 200-tal meter verderop heb je dan weer een bordje. Daarna kwam ik in het typische Wase akker- en weidenlandschap (4) en ging het via verkeersluwe wegen naar Zele en Waasmunster. Daar liep de tocht een eindje langs de Durme om vervolgens naar de Heide geleid te worden. De schaduwrijke lanen zorgden hier voor een aangename verkoeling. Daarna vervolgde ik mijn tocht door Belsele en Puyvelde om zo weer naar huis te keren.
    De knooppunten: 80, 81, 82, 83, 36, 45, 44, 76, 77, 91, 9, 50, 68, 57, 56, 99, 95, 90, 92, 93, 40, 46, 43, 39, 42, 37, 33, 34, 87, 85, 86, 84, 81, 80 Totale afstand: 84 km







    01-07-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in het Waasland
    >> Reageer (0)
    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning Ronde van Nederland
    Dit weekend heb ik niet gefietst. Zondag waren het verkiezingen en ik moest gaan zitten in een stembureau. Wel is de volledige routebeschrijving af van de Ronde van Nederland + de lijst van bezienswaardigheden. Hier komt de planning er al aan. Binnenkort komen ook de knooppunten per dag op de blog.
    Dag 1: De Kling - Lewedorp: 58 km              
    Dag 2: Lewedorp - Ouddorp : 78,5 km
    Dag 3: Ouddorp- Monster : 64,3 km
    Dag 4: Monster - Zandvoort : 55,5 km
    Dag 5: Zandvoort - Oude Sluis : 82,5 km
    Dag 6: Oude Sluis - Harlingen + overzet naar Terschelling: 71 km
    Dag 7: rustdag op Terschelling
    Dag 8: Harlingen - Marrum : 51 km
    Dag 9: Marrum - Garnwerd: 88,5 km
    Dag 10: Garnwerd - Borger : 63 km
    Dag 11: Borger - Hoogstede : 69 km
    Dag 12: Hoogstede - Enschede : 71 km
    Dag 13: Enschede - Wichmond: 82 km
    Dag 14: Wichmond - Kekerdom : 81 km
    Dag 15: Kekerdom - Well: 57 km
    Dag 16: Well - Asten: 84 km
    Dag 17: Asten - Chaam : 91 km
    Dag 18: Chaam - Hoogerheide : 66 km
    Dag 19: Hoogerheide - De Klinge: 71,5 km         

    Uiteraard komt er tijdens en na de vakantie een verslagje van de tocht op deze plaats met foto's.

    13-06-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:ronde van Nederland
    >> Reageer (0)
    05-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De haven van Antwerpen en omgeving
    Vandaag had ik zin om de twee kanten van de Schelde te verkennen. Via Kieldrecht, Nieuw-Namen en Oude Doel rijd je op een klein uurtje van De Klinge naar Doel. Door de wegenwerken in Kieldrecht zijn er een aantal bordjes van de fietsknooppunten verdwenen waardoor je goed uit je doppen moet kijken op kruispunten. Net buiten het dorp moet je rechts de Pillendijk oprijden om via een mooie dijkenroute (1) richting Oude Doel  en Doel (2) te rijden. Jammer dat dit ooit zo idyllische dorp er nu zo verloederd en verwoest bijligt. Vandalen hebben zich hier  ferm uitgeleefd. Dat komt ervan als je mensen onteigent (en waarvoor ?) en daarna jarenlang niks meer doet. De afbraakwerken zijn nog maar  mondjesmaat gestart. Dus dat is om vernielingen vragen. In het weekend kan je op het half uur nog steeds overzetten (3) naar Lillo en dat heb ik dan ook gedaan. Lillo (4) is een gezellig dorpje aan de overkant van de Schelde, dat een echte toeristische trekpleister geworden is. Op zondag is het hier ook regelmatig rommelmarkt. Als je het dorpje bezocht hebt, moet je terug richting overzet fietsen om dan rechts af te slaan . (Links als je van de overzet komt.) Ook hier ontbreken de knooppuntbordjes. Je komt dan pijlsnel midden in de Antwerpse haven. (5)
    Op zaterdag is het daar heel rustig fietsen en kan je je een goed beeld vormen van de enorme havenindustrie. Op zondag is het heel wat minder aangenaam om hier te fietsen. Hele bendes motorrijders gebruiken dan de havenwegen als racecircuit. Zij scheuren over de wegen en door de bochten zonder op of om te kijken. Velen zijn hier al verongelukt. Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. De politie houdt regelmatig controles, ook vanuit de lucht, maar zoals overal veel te weinig.
    Aan de Zandvliet- en de Berendrechtsluis was het even zoeken om een gesloten brug te vinden om verder te rijden, maar mits een goede oriëntatie en logisch nadenken lukte het wel. Je krijgt hier en daar wel de tijd om de mastodonten (6) die op de Schelde varen, begeleid door een loodsschip te bewonderen. De route leidde mij dan verder via Zandvliet en Putte tot aan het natuurreservaat 'Het Rood' en het Ravenslot (7) in Stabroek. Via Hoevenen en Ekeren kwam ik dan opnieuw in de haven van Antwerpen terecht. Scheldedijken voerden mij recht tot in het hartje van de stad. (8) Aan het Steen, met zicht op de kathedraal smaakte een ijsje me dan ook geweldig. Dan snel de voetgangerstunnel opgezocht om mij opnieuw naar Linkeroever te begeven. Daar kwam ik tot de constatatie dat ik het tweede papiertje met de knooppunten onderweg was kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik dit deel van de route al vele malen gefietst in omgekeerde richting als we met het vijfde en zesde leerjaar naar Herentals fietsen zodat ik vlot terug in De Klinge geraakte. 102 km stond er op de teller.
    De knooppunten: 73 - 10 - 60 - 12 - (13) 14 - 15 - 95 - 92 - 97 - 94 - 18 - 17 - 84 - 85 - 14 - 13 - 55 - 54 - 56 - 57 - 27 - 44 - 46 - 51 - 10 - 8 - 1 - 2 - 71 - 72 - 74 - 81 - 80















    05-06-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in het Waasland
    >> Reageer (0)
    24-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oh what a beautiful day !
    "Oh it's a beautiful day !" Wat hebben we dit gisteren vaak gezongen !
    We hadden gepland om van het Pinksterweekend gebruik te maken om een lange fietstocht te maken. Blankenberge  werd onze bestemming.
    Toen ik om half zeven opstond, scheen de zon al lustig aan de hemel. Er kwam al een heerlijk vakantiegevoel over mij . Na een stevig ontbijt, voldoende eten, drinken en fruit ingepakt om de dag door te komen. Ook de koeltas kwam voor de eerste keer dit jaar uit de berging.
    Tegen acht uur de fiets op, richting knooppunt 81. Daar had ik afgesproken met Lydie, mijn fietsmaatje voor de Ronde van Nederland. Maar wie er niet stond, was natuurlijk Lydie.  Dan maar naar haar thuis gereden. Daar vertrok ze net toen ik aankwam! Nog te druk bezig geweest !
    Na deze valse start maakten we vlot tempo richting Moerbeke en Wachtebeke. Na anderhalf uur hadden we al 30 km op de teller staan. Tijd dus voor de eerste stop. Ergens in de polder tussen Wachtebeke en Zelzate vonden we een rustig plekje voor een pauze van 20 minuten. Weer op de fiets ging het richting Zelzate, Assenede, Kaprijke en Bassevdelde richting Sint - Laureins. Aan onze knorrende maag, merkten we dat het al middag was. Op een terrasje in Sint-Laureins hielden we dan maar onze middagpauze.
    Even door Sint-Laureins kwamen we op het fietspad naast het Leopoldkanaal. Wat een prachtige locatie ! Daarna ging het via het Schipdonkkanaal richting Moerkerke. Daar waren het net kanaalfeesten. Tijd dus voor een volgende tussenstop met een lekker hoeveijsje.
    Aan de toenemende wind merkten we dat we stilaan de zee naderden. In Dudzele moesten we nog even halt houden voor een open brug, waar een vrij groot schip moest passeren. Het mooie weer zorgde ervoor dat de wachtende mensen niet ongeduldig werden. Daarna ging het via het mooie Lissewege recht naar Blankenberge. Daar wachtten Christel, Patrick, Yelte en Yilke ons al op vol ongeduld. Een praatje op het strand, een drankje en zon, zee en strand, wat wil een mens nog meer ? Na een bezoekje aan hun nieuwe appartement en een drankje was het tijd voor een hapje. Wat smaakte dat ! Om 10 over 9 namen we dan de trein naar Gent Sint-Pieters. Jammer dat de mensen van de NMBS hun afschuw voor fietsers die mee willen met de trein niet onder stoelen of banken steken. Het lange gezicht van de conducteur sprak boekdelen toen we ons aanmeldden op het perron van Blankenberge. En gelukkig dat Lydie in Gent snel de treinbegeleider vond om ons te laten uitstappen, want anders waren we vast en zeker niet van de trein geraakt. Vergeten ?! Dankzij twee vriendelijke heren geraakten onze fietsen snel de trappen af in het Sint-Pietersstation. Want de lift voor rolstoelgebruikers of fietsers staat op geen enkele manier aangegeven. (als er al een is)
    Gelukkig was de treinbegeleider op de trein naar Sint-Niklaas heel wat vriendelijker dan zijn voorganger zodat we veilig en wel in dat station aankwamen. Ook hier was er geen lift te bekennen. Gelukkig bracht een gootje naast de trap soelaas. Dan stond ons nog een ritje naar Sint-Gillis en De Klinge te wachten. Moe en tevreden konden we met een 120 km op onze teller rond half twaalf ons bed induiken.
    De knooppunten die we gevolgd hebben zijn: 80, 84, 86, 91, 94, 99, 19, 79, 78, 67, 68, 69, 82, 84, 92, 94, 95, 52, 55, 61, 59, 70, 73, 76, 85, 89, 90, 92, 12, 5, 6, 3, 65, 64, 58, 63, 59, 16,25,21, 23, 11, 12, 24, 27, 28, 36, 32

    24-05-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in de rest van Vlaanderen
    >> Reageer (0)
    16-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schipper mag ik overvaren ?
    Het goede fietsweer van de voorbije dagen zorgt voor de nodige kriebels om erin te vliegen. Na het leuke verjaardagsfeestje van Bart, Ronny en Alex sta ik om tien uur toch paraat om aan een tocht van 82 km te beginnen. Vandaag heb ik zin om "Schipper mag ik overvaren" te spelen. Ik ben vast in één van mijn vorige levens visser of veerman geweest, want ik heb iets met water. Zet mij op een overzetbootje en ik leef helemaal op. Zet mij een uur of meer op een boot en ik word helaas zeeziek.
    De eerste etappe leidt mij van ons vertrouwd fietspad naar Vrasene langs "De Vaart" zoals we deze kanaaltjes (?) noemen. Daarna gaat het richting Beveren en Kruibeke langs autoluwe straatjes door de polders. In Kruibeke ligt de eerste overzet te wachten naar Hoboken. Dit is een vrij grote boot, die in de week voornamelijk wordt gebruikt door leerlingen en arbeiders en in het weekend door de vele dagjestoeristen. Al gauw bereiken we de overkant. Voor een plattelandsmens als ik kan het contrast niet groter zijn. Van een groene linkeroever van de Schelde naar een grauwe en geïndustrialiseerde rechteroever. Ik zou daar jammer genoeg nooit kunnen wennen, denk ik. Via rusitige fietswegen gaat het dan verder richting Hemiksem. Dit is een mooi stukje van de LF2-route. Je wordt dan geleid naar het Kallebeekveer, waar je  kan overzetten naar Bazel, maar ik ben daar gewoon rechtdoor gereden, richting Schelle. Daar kan je het veer naar Wintam nemen. En dat heb ik ook gedaan. Zo kwam ik aan de indrukwekkende zeesluis van Wintam. Daar was het even zoeken om de sluis op de juiste plaats over te rijden. Meteen daarna deed ik de schrik van mijn leven op. Net toen ik over de sluis reed, begon de bel te rinkelen en moest ik zo snel mogelijk de sluispoorten verlaten. Het hek was zich al aan het sluiten toen ik aan de overkant kwam. Er werd dan ook nog iets omgeroepen, maar daar verstond ik geen woord van. Wilde de sluiswachter mij aanmanen om goed door te fietsen ? Ik weet het niet. Maar mijn hart stond alleszins stil. Bekomen van de schrik, kon ik even later verder fietsen richting Temse. Je rijdt kilometerslang langs de Schelde en passeert ook Rupelmonde, de geboortestad van Mercator.
    Net voor de brug van Temse had ik nog een ontmoeting met Tom Van Hooste, één van onze beste veld- en afstandslopers ooit in België, maar een heel bescheiden en toffe man. Ook Irina zijn vrouw is een vlotte dame. Zij hebben lange tijd in onze straat gewoond, maar zijn  nu verhuisd naar Stekene. Toch blijven zij geïnteresseerd in de atletiekexploten van mijn oudste dochter, Evelien. En telkens Tom haar ontmoet, krijgt ze een heleboel goede raad mee. Tom jong, we hopen je nog dikwijls tegen te komen op de atletiekvelden als trainer en begeleider.
    Met een goede vijftig kilometer op de teller, was het dan tijd om even een terrasje te gaan doen. Het Sas, net voor Weert, is daarvoor een goede locatie. Na de welgekomen verfrissing, ging de tocht verder tot aan het Veer naar Driegoten in Hamme. Hier moest ik even denken aan mijn jeugd, toen er hier nog werd overgezet met een houten roeiboot, waarmee maximum 10 fietsen meekonden. Wat hebben we toen toch een lol gehad.
    Enkele kilometers verder ligt dan de overzet naar Tielrode. Als je Tielrode nog maar net bent binnengereden, wacht je een heel steile beklimming, een korte kuitenbijter. Meteen daarna rijd je door het natuurgebied: De Roomakker. Dit is een mooi voorbeeld van herbestemming van oude kleiputten van steenbakkerijen. Daarna liep de tocht naar het centrum van Sint-Niklaas. Vandaaruit keerde ik langs de oude spoorweg terug naar De Klinge. Het was weer een dagje genieten op de fiets.
    De gebruikte knooppunten: 80, 81, 74, 72, 71, 2, 5, 6, 7, 50, 47, 48, 48, 49, 42, 43, 33, 32, 70, 30, 34, 31, 54, 1, 2, 3, 5, 6, 91, 77, 76, 44, 45, 36, 83, 82, 81, 80





    16-05-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in het Waasland
    >> Reageer (0)
    14-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Klinge- Terneuzen - Philipine- De Klinge
    Vandaag opnieuw het stalen ros van stal gehaald. Het werd tijd na die lange periode van kou en barre weersomstandigheden. Maar vanmorgen straalde de zon aan de hemel. Snel een tocht van 84 km uitgestippeld richting Terneuzen. Uiteindelijk werden het er 94 door de verwarrende opstelling van bordjes in Terneuzen.
    Eerst leidde de tocht naar de binnenstad van Hulst.(foto 1) Langs de Dubbele Poort was ik snel de stad weer uit. Al snel fiets je dan midden in de polder voorbij typische Zeeuwse boerderijen. (foto 2) Daarna richting De Luntershoek (foto 3) . Dit blijft een prachtig natuurgebied. Kilometerslang wordt het landschap gedomineerd door kreken en welen.
    Het grote grasveld (prachtig gelegen en onderhouden) in Schapenbout was vandaag de perfecte picknickplaats. Schapenbout is een piepklein gehuchtje, maar vast zalig om er te wonen. 
    Daarna ging het noordwaarts door Magrette en Spui richting Terneuzen. Voor je Terneuzen nadert, rijd je door een park langs een zijarm van de Schelde. (foto 4) Wat een prachtige intrede van de stad. Aan restaurant De Kreek was het even zoeken naar de juiste weg. En even verderop moet je zelf proberen op de Scheldedijk te geraken, want de knooppuntbordjes geven niet duidelijk aan hoe je moet rijden. Eens bovenop de dijk (foto 5) kan je genieten van de weidsheid van de Schelde. Zeil- en motorboten, vrachtschepen en binnenschepen varen af en aan. Je krijgt tijd genoeg om ervan te genieten, want je rijdt een heel eind langs de Schelde. Daarna moet je goed uit je doppen kijken, want in Terneuzen is het heel druk aan de sluizen. Verschillende bruggen staan open, maar even een eindje om rijden en over een andere brug rijden en je zit snel weer op het goede spoor. Hier zie je pas goed wat voor mastodonten er rond varen. 
    Vervolgens reed ik via Hoek naar Philipine. (foto 6) Een gezellig dorpje waar één ding centraal staat, namelijk het consumeren van mosselen. Je vindt er het ene mosselrestaurant naast het andere. Vandaag was het er heel rustig omdat het mosselseizoen voorbij is, maar midden in het seizoen kan het er heel druk zijn. Tijd om een terrasje te doen ! Daarna ging het via Sas van Gent naar Axel. Dit was het minst interessante deel van de route, omdat je door industrieterreinen moet rijden. Maar al snel rijd je het gezellige Zuiddorpe binnen. Enkele kilometers verder wachtte er een verrassing van formaat. Ik kwam er midden een natuurpark "De Spaanse linies" terecht. (foto 7) Daar zie je mooi educatief uitgewerkt waar de forten stonden om de Spanjaarden tegen te houden en hoe gebruik werd gemaakt van het water er rond. Wel opletten dat je de sticker van de LF-route 38b niet mist, want anders rijd je een heel eind verkeerd. Je moet echt de dijk op tussen de grazende schapen. Via Sint- Jansteen bereikte ik dan snel de Klingse bossen. Het was weeral een heel mooie rit.
    De knooppunten: 50, 49, 47, 46, 45, 44, 43, 42, 73, 29, 28, 25, 17, 16, 15, 12, 13, 24, 79, 72, 70, 71, 74, 75, 77, 78, LF38b.















    14-05-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in Zeeland
    >> Reageer (0)
    13-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wind, wind, wind !

    Wat een prachtig weer vandaag. Een stralende zon en een behoorlijke temperatuur zorgde ervoor dat ik vandaag een tocht heb gemaakt van 70 km. Om de GPS uit te testen ging ik richting Nederland. Het werd een prachtige tocht langs dijken, verkeersluwe banen en kilometers naast een dijk tegen de Schelde. Alleen de boeren waren druk aan het werk op hun land, wat er wel voor zorgde dat je hier en daar goed uit je doppen moest kijken voor die maxen van tractoren. Alleen de wind was een echte spelbreker. Van Clinge naar Emmadorp was het bijna heel de tijd wind op kop. Het cafeetje : Het verdronken land in Emmadorp was dan ook een welgekomen rustpunt. De heerlijk schuimende warme chocomelk smaakte verrukkelijk. De lekkere warme appeltaart die ik er al vaak heb gegeten, heb ik nu maar gelaten voor wat ze was, want anders waren de verbruikte calorieën er al weer direct bij. Vanuit Emmadorp liep de tocht dan enkele kilometers langs de Scheldedijk tot in Kruispolderhaven,snel met de wind in de rug. Daarna was het weer grotendeels wind op kop tot in Kloosterzande. Dan weer naast de Schelde tot in Griete. Je kon nog net de top van de grote schepen boven de dijk uit zien priemen. Bij minder winderig weer is het prachtig om even te voet tot boven op de dijk te gaan. Er zijn genoeg plaatsen waar je dat kan doen. Daarna ging het langs binnendijken richting Zaamslag. Een gezellig dorpje met enkele mooie winkels. En dan kwam het mooiste stuk eraan. Vanaf Luntershoek tot aan de rand van Hulst heb je een prachtig stuk natuur. Je rijdt daar bijna continu naast water. Dit zijn wêêlen of wielen. (achtergebleven kreken na een dijkdoorbraak) Ik heb hier al regelmatig gefietst, maar ik blijf het zo prachtig vinden. Daarna nog even Hulst binnengefietst. Dit stadje heeft heel veel van zijn gezelligheid ingeboet. Aan de kant van het 's Gravenhofplein staan heel wat winkels leeg. Ze zijn onteigend en moeten worden afgebroken. Daarna zullen er appartementen gebouwd worden. Dit zal de charme van de binnenstad zeker niet ten goede komen.
    Vandaag heb ik volgende nummertjes bij elkaar gefietst : 50, 61, 63, 64, 65, 59, 55, 13, 17, 11, 19, 10, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 , 47, 49, 50.

    13-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in Zeeland
    >> Reageer (0)
    11-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een winderige tocht

    Vandaag was het de bedoeling om een 70-tal kilometer te fietsen. Aanvankelijk was Hamme de bestemming, maar de wind besliste er anders over, want doorrijden met meewind en terugkomen met tegenwind was met dit weer geen optie. Daarom werd Emmapolder het doelwit. De eerste zes kilometer richting Sint-Gillis Waas werden gedragen door de zijwind, maar eens richting Vrasene langs de watergang gedraaid werd het snel duidelijk dat het een zware rit zou worden door de wind op kop. Richting Meerdonk kon ik nog wat verpozing vinden  beneden de dijk, maar eens de polder ingedraaid richting Kieldrecht was het stampen. Een warme chocomelk in het centrum van Kieldrecht bracht even verpozing, maar de koude temperatuur zorgde ervoor dat de tere spieren in mijn rug en nek compleet begonnen te verkrampen. Daarom besloot ik dan maar om via Nieuw-Namen en Clinge de thuishaven op te zoeken om daar languit in de zetel te genieten van de exploten van Fabian Cancellara. Man, man wat een atleet !

    11-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in het Waasland
    >> Reageer (0)
    06-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een echte natuurfietstocht
    Met nog maar 700 km op de teller in het jaar 2010  begin ik mij stilaan zorgen te maken over mijn fietsconditie. Het lange en zware winterweer is daar natuurlijk de oorzaak van. Daarom stippelde ik  aan de hand van de CD-rom met alle fietsknooppunten in Vlaanderen een tochtje uit door ons eigen Waasland. De oude spoorweg van De Klinge naar Sint-Niklaas bracht mij naar het centrum van deze stad. Langs de prachtige brede fietspaden die de hele stad doorkruisen (wat een verschil met vroeger toen ik daar in mijn jonge jaren nog naar school ging en de stad doorfietste met een groot gevaar voor lijf en leden) maakte ik dan de verbinding met het fietspad langs de spoorweg naar Belsele. Van daaruit fiets je op een snelle en rustige wijze naar de prachtige Heide van Waasmunster en op dijken langs een oude arm van de Durme. (foto 1) De toeristen genoten er ook van het eerste zonnetje want de terrasjes zaten stampvol. Vervolgens liep de route door de Durmemeersen. Wat een prachtige rietkragen ! (foto 2) Langs smalle veldstraatjes en verkeersluwe baantjes naderde ik al snel Lokeren. Dat merk je door het aanzwellend geluid van de E17 op de achtergrond. Toen ik onder de brug van de E17 doorreed, kwam ik in het  natuurreservaat: Het Molsbroek.(foto 3 en 4) Het is wel een vreemd gezicht als je hier voor de eerste keer komt, want naast de file op de E17 en de bijhorende industrieterreinen ligt hier een schitterend natuurgebied. Ik heb dit al regelmatig bezocht met het 3e en 6e leerjaar van onze school, maar als voetganger heb je toch minder een zicht op de uitgestrektheid van dit gebied. Eens Het Molsbroek door, kom je in het midden van de stad Lokeren terecht, maar je hoeft alleen maar de baan te kruisen om verder te fietsen langs de Durme. Die voert je via de Daknamse Meersen naar de immer stille en oh zo landelijke dorpskern van Daknam. (foto 5) Van daaruit liep mijn tocht verder naar Sinaai. Op de scheiding van Daknam en Sinaai, reed ik toevallig voorbij het huis van één van mijn talrijke oudleerlingen: "De Nico" . De Nico is zo één van die mannen die je nooit meer vergeet. Een geweldige kerel ! Als slimste van de klas koos hij na de lagere school voor een opleiding in de biotechnische richting. Want alles wat met natuur te maken had, was zijn dada. Hij heeft meerdere collega's verblijd met een diertje dat tijdens de les vanuit zijn mouw kwam piepen of vanop zijn bank aandachtig de les meevolgde. Dat had hij dan 's morgens snel meegesmokkeld naar school. Maar van de Nico kon je dat hebben. Na zijn middelbare school ging hij filosofie studeren, ook echt iets voor hem, en hij studeerde met glans af als filosoof. Of hij dat beroep ooit heeft uitgeoefend weet ik niet, maar nu is hij boomchirurg. Vast en zeker een schitterend vakman ! Na dit intermezzo liep mijn tocht verder tot in Puyvelde om via het Helsvuur op de Luitentuit terecht te komen, opnieuw grondgebied Sinaai. Via landweggetjes kwam ik ineens terecht langs de Stekense Vaart. Wat een mooi fietspad ligt daarnaast ! Al kronkelend reed ik dan via de Tragel terug het oude spoorwegpad op richting huis. Op 76 km stond mijn kilometerteller stil. Moe maar tevreden dat die benen weer eens goed konden draaien.

    Voor de liefhebbers, de gevolgde knooppunten: 80, 81, 82, 83, 36, 34, 33, 37, 42, 39, 43, 46, 40, 35, 28, 27, 24, 23, 20, 21, 25, 30, 30, 92, 93, 94, 91, 86, 84, 81, 80











    06-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in het Waasland
    >> Reageer (0)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding Ronde van Nederland

    Vorige zomer ontmoette ik in Hoegaerden een man die heel bevlogen vertelde over de ronde van Nederland. Toen rijpte al het idee om deze tocht in 2010 te doen. Lydie, een sportieve en vooral fietsende collega,sprong meteen op de kar om mijn metgezel te worden op deze tocht. Tijdens de kerstvakantie gingen wij op zoek naar het boekje waarin de ronde beschreven staat. Wij bestelden  ook snel de basiskaarten voor de LF-routes in Nederland, want die zijn uiteraard onmisbaar. Het infoboekje werd in een mum van tijd verslonden door ons allebei en we zagen het al helemaal zitten. Tijdens de krokusvakantie hebben we dan onze tocht opgesplitst in 17 deeltrajecten (gemiddeld 70 km per dag) en onze overnachtingen geboekt. We maken voor het grootste deel gebruik van adressen van Vrienden op de fiets, gecombineerd met enkele bed and breakfasts. Omdat we ook twee dagen naar Terschellingen willen, zullen we daar de jeugdherberg verblijden met een bezoekje. De deeltrajecten uitzetten met de fietsknooppunten en op kaart is een fluitje van een cent met de routeplanner voor recreatieve fietsers op fietsplatform.nl. En dankzij mijn man die een echte techneut is, zullen we via die site ook al onze routes kunnen omzetten in GPS-tracks zodat we met onze fiets-GPS geen vrouw-eigen oriëntatieproblemen zullen hebben. Dit zal een werkje worden voor de komende paasvakantie.

    05-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:ronde van Nederland
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fietsvakantie: Vlaanderen fietsroute
    Vorige zomer ben ik voor de eerste maal in mijn 47-jarige leven op fietsvakantie geweest. Een boekje over de "Vlaanderen fietsroute" in de boekhandel wakkerde mijn goesting aan. Na een intense voorbereiding: opsplitsen van de route in deeltrajecten, uitzetten van de deeltrajecten in knooppunten met de handige CD-rom 'Vlaanderen fietskaarten', het boeken van bed and breakfasts, jeugdherbergen en trekkershutten als overnachtingsplaatsen en last but not least het aanschaffen van een degelijke trekkersfiets en zeer goed waterdichte fietstassen trok ik dan op pad. Het prachtige weer en de schoonheid van Vlaanderen zorgden voor een onvergetelijke ervaring. En ... de wetenschap: Het was de eerste fietsvakantie maar zeker niet de laatste.



    05-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    Categorie:routes in de rest van Vlaanderen
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heet jullie allemaal van harte welkom op mijn blog. Hiermee wil ik jullie een kijkje gunnen in de voorbereiding van mijn fietsvakantie tijdens de maand augustus. Ik ga  samen met een collega de Ronde van Nederland fietsen . De bedoeling is dat er later ook een verslag van onze vakantie op de blog komt, met eventuele foto's en interessante links.

    Groetjes

    05-04-2010 om 00:00 geschreven door carine


    >> Reageer (0)

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 10-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 01-2013
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs