• Einde van de blog
  • GPS uitgeprobeerd en goed bevonden
  • Conditie nog niet op peil, maar we werken eraan.
  • Fietsvakantie in de zomermaanden
  • Nieuwe plannen
  • fietsvakantie naar Bordeaux (28)
  • fietsvakantie naar Praag (28)
  • fietsvakantie Nederland 2016 (2)
  • Jutlandroute (25)
  • ronde van Nederland (21)
  • routes in de rest van Vlaanderen (13)
  • routes in het Waasland (28)
  • routes in Zeeland (20)
    Recreatieve fietstochten
    met het Waasland als uitvalsbasis
    06-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: Bad Waldliesborn - Paderborn
    Na een steengoed ontbijt stapten we op onze ondertussen besmeurde bikes voor een halve fietsdag. Ondertussen zijn we fietsende reclamespots geworden voor buitensportmateriaal want de regen gutste naar beneden.
    We volgden nog steeds de Römerroute langs baggermeren waar niet veel zand meer wordt gewonnen.
    Voor Sande kwamen we aan de Lippe See. Maar veel merkten we van het landschap niet op. Het was geconcentreerd fietsen en koukleumen door de immer aanwezige regen. Het leverde Carine de bijnaam Calimero op. Met haar kap onder haar pothelm leek ze wel wat op het diertje uit onze kindertijd. Daarbij stond haar meestal vrolijke snoet op onweer en leek ze wel de haatsmurf.
    "Ik haat regen. Je kan doen wat je wil, maar ik ga niet kamperen met dit weer ! Ik wil drooooogen !"
    Dan stonden we plots voor het prachtige Schloss Neuhaus in Paderborn. Van daaruit wilden we toch naar de camping rijden omdat er ook een hotel aan was. We fietsten al meer dan een kwartier door tot we even een local raadpleegden om te vragen of we juist zaten. Bleek dat we de kaart ondersteboven hielden en helemaal de verkeerde richting uitreden ! Hilariteit tot en met natuurlijk.
    Uiteindelijk bereikten we de camping waar we een heel hartelijk onthaal kregen in de bar. Een aantal charmante oude heren toonden heel veel interesse in onze tocht en vertelden veel wetenswaardigheden. Vooral het self-made Duits van Sandra (een mengeling van Vlaams, Vlaams-Duits en Engels ) viel in de smaak. Het hotel was echter te duur voor ons budget en we reden dan maar naar de jeugdherberg midden in de stad. Een mooie locatie , maar qua accomodatie ... bwah ! 1 vierkante meter stof onder de bedden, toiletten die eerst een poetsbeurt nodig hadden , kranen die dringend ontkalkt moesten worden ... Gelukkig was het centrum van Paderborn de moeite om te bezoeken. Prachtig ! En dat onder een doorgebroken zonnetje !

06-08-2012 om 20:38 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: Cappenberg - Bad Waldliesborn
    Na een heel onrustige nacht (door de doorstane emoties van gisteren ?) en een degelijk ontbijt zaten we rond 9 uur op de fiets, vast van plan om vandaag geen omwegen te maken.
    Aan het statige slot Cappenberg reden we richting Werne, een stadje met een charmant historisch centrum en een fietsenwinkel. Bij Zweirad Möllmann zou ik mijn achterband laten bijvullen. Een vriendelijke man hielp ons onmiddellijk verder, maar geloof het of niet, de achterband plofte weer ! Maar deze bekwame technieker ging op zoek naar de oorzaak. Het velglint was op een punt doorgesleten. Snel een nieuw velglint op het wiel gedraaid, de achterremblokjes vervangen , de pion bijgesteld en de fiets draaide weer prima. Dit is een kwaliteitszaak !
    Maar kwart na 11 en nog maar 10 km op de teller ! We vervolgden onze weg richting Hamm en yes ... daar was onze dagelijkse plensbui !
    Geirriteerd zochten we een restaurantje op om ons middagmaal te nuttigen en te schuilen. Toen onze heerlijke Chinese maaltijd op was, scheen de zon.
    We peddelden heerlijk tussen het natuurreservaat Tibaum en het Datteln-Hammkanaal. Prachtig !
    Rond Vellinghausen reden we langs een oude museumspoorbaan. Leuk om te zien .
    We kregen mooie uitzichten op ons netvlies, zigzaggend door weilanden en bos met de spitse toren van Herzfeld voortdurend in het vizier!
    In Herzfeld moesten we links van de kerk een steegje in langs de onverharde kruisweg tot aan de rivier. Een heel ouderlingentehuis leek op uitstap en liep ons voor de wielen, maar we geraakten er veilig voorbij.
    Daarna reden we op een bospad voorbij een prachtig slot. Stilaan naderden we Lippstadt. Maar wij namen de route via Cappel, door bossen en weilanden. Alleen stak de wind op, werd de lucht dreigend en daar was plensbui nummer 2 !
    Kletsnat en druipend van de regen arriveerden we op de Grünen Weg, op ons gastadres voor deze avond. Alleen ... er was geen plaats meer en we werden weggeleid naar pension Hörmann, een 500 m verder. Gelukkig kregen we daar een prima onthaal en een heel ruime kamer.
    Tijd om ons handeltje te drogen ! Gelukkig dat we allebei waterdichte Ortliebtassen hebben, zodat alles wat binnen zit droog blijft.

06-08-2012 om 20:30 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 : Schermbeck - Cappenberg
    Wat een rotdag vandaag ! We zaten vroeg op de fiets, na een rustig ontbijt, maar voor de rest van de dag ging alles tegen wat er maar tegen kon gaan.
    We keerden terug naar Schloss Gartrop waar we gisteren de route hadden verlaten om naar de camping te rijden. 10 km hadden we op onze teller staan toen we weer arriveerden aan de gesloten camping van gisteren. 1 km verwijderd van onze eigen camping ! Kiekens dat we waren ! 9 km voor niks gereden ! Daarna reden we naar Schermbeck. In het dorpje zagen we een fietsenwinkel waar we even onze druk in de banden gingen laten controleren. In Das Zweiradhaus ging een oude man dat klusje even klaren. Bij Carine: voorband bijgepompt, daarna achterband en patat ! Beide binnenbanden explodeerden met een tussenpauze van 10 seconden! Verbouwereerd stonden we er naar te kijken. En die man maar zeuren dat het aan mijn ventiel lag ! Na veel gepalaver werden twee nieuwe binnenbanden gemonteerd en een buitenband achteraan want die had ook zijn geest gegeven. Aan de kassa weigerde ik de binnenbanden te betalen, want het was de schuld van die oude kerel. Er was echter geen lievemoederen aan. Betalen of twee kapotte banden op de fiets ! Razend was ik ! Alle Duitse krachttermen uit mijn woordenschat vlogen door de lucht. En ik die anders altijd zo vriendelijk ben !
    Ondertussen was het bijna half twaalf toen we weer op de fiets zaten, nijdig als een das. We reden door Holsterhausen, maar door al dat gedoe hadden we niet goed opgelet en in het dorpje de verkeerde route genomen. We zaten bijna weer in Schermbeck via een alternatieve route toen we erachter kwamen. 15 km omweg om weer op dezelfde plaats uit te komen ! Het was al 13.30 uur toen we eindelijk Freiheit bereikten.
    We reden richting Haltern en kwamen op de dijkweg naast de Lippe, een prachtige weg met mooie uitzichten, tot ineens pssst ! Weer die achterband ontploft ! Twee dames die een achterband aan het verwisselen waren, wekten medelijden op bij een vriendelijke Duitser die ons verder hielp. Gelukkig maar, zo ging het toch iets sneller. Alleen ... de achterband was niet keihard op te pompen met zo'n klein pompje geleverd bij een fiets. Dus voorzichtig rijden was de boodschap.
    Rond Alte Fahrt zag de lucht er voor de tweede keer vandaag heel dreigend uit en voor de tweede keer begon het te stortregenen. Bovendien moesten we voortdurend bergop en bergaf, was er nog een grote omleiding en moesten we in de plensende regen nog enkele kilometers mountainbiken door het bos van Dahler Holz.
    Rond tien over 8 arriveerden we eindelijk aan onze jeugdherberg, moe, verzopen en helemaal dolgedraaid . Na een warme douche konden we ons toch al wat vrolijker maken over deze dag.

06-08-2012 om 20:23 geschreven door carine

01-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6: Emmerich aan de Rhein - Schermbeck
    Deze morgen, na een deugddoende nachtrust en een heerlijk ontbijt, kriebelden de zenuwen toch een beetje in onze buik. We namen vandaag afscheid van de handige Nederlandse knooppuntenbordjes en moesten overschakelen op de ons onbekende Duitse aanduidingen. Vol goede moed stapten we op onze fietsen en reden vlot Emmerich uit. Tot ... de laatste straat van het stadsplan in ons boekje ons misleidde, maar de kaartleeskunsten van Sandra merkten snel op dat we verkeerd zaten.
    Daarna begonnen we aan een fraaie fietstocht. De route slingerde zich door een weids rivierenlandschap met vele zijriviertjes en plassen van de Rijn. Kilometerslang fietsten we over dijken met links en rechts panoramische uitzichten . De schoonheid ervan was niet in foto´s vast te leggen.
    Rees was het eerste stadje dat we passeerden. De doortocht verliep vlot en we reden de stad uit over een mooie dijk langs een park met beelden.
    De weg bleef dijken volgen en in de verte zagen we Xanten liggen. Dat is één van de mooiste steden langs de Rijn met imponerende Romeinse overblijfselen en een educatief archeologisch park. Omdat Sandra last van kniepijn had, lieten we het geplande bezoekje achterwege.
    We peddelden Wesel binnen over de Rheinpromenade en pikten hier de Römerroute op. Deze route wordt ongelooflijk goed aangegeven, in tegenstelling tot het deel van de Niederrheinroute die we in het eerste deel van de rit volgden. Daar primeerde vaak het gezond verstand boven de bordjes. Ook onze meegenomen gids was niet altijd even duidelijk en acuraat, zeker niet als je op een verkeerde pagina meevolgt hè Sandra ! `Potverdorie , ´k snap er hier niets van hè. Waar zitten we nu ?`Antwoord: 'Op het volgende blad.'
    Uiteindelijk bereikten we vlot Gartrop. Aan het plaatselijk kasteeltje ontmoetten we weer een man met veel interesse voor onze tocht. Hij wees ons ook vriendelijk de weg naar onze camping voor vanavond: Höhes Uffer. Maar wat een afknapper ! Waar we ook klopten of belden , niemand kwam opendoen. Op de camping ernaast vertelde een groezelige oude man dat dit wel meer gebeurde. Hij stuurde ons een kilometer terug, naar campingplatz Lippetal. Daar vonden we een goede plaats voor de nacht en ... een computer om onze eerste drie verslagjes op de blog te plaatsen.

01-08-2012 om 12:08 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5: Groeningen - Emmerich aan de Rhein
    Deze morgen regende het oude wijven toen we uit ons bed duikelden. Gelukkig was er een terras met afdak in de buurt van onze tent om ons ontbijt onder op te smikkelen. Maar in de gietende regen een kletsnatte tent opruimen ... er zijn leukere dingen te bedenken ´s morgens vroeg.
    Om half 10 dan maar met de regenpakken aan vertrokken voor onze vijfde etappe. Heel de voormiddag bleef het wisselvallig met drogere periodes , maar ook met pletsende regen.
    Meteen na ons vertrek moesten we het veer op om de Maas over te steken. Van daaruit ging het naar Gennep met zijn opvallend stadhuis. In de stilte van het dorpsplein hoorden we het koor in de nabijgelegen kerk hun zondagse psalmen kwelen.
    We peddelden verder richting Mook, met af en toe een prachtig zicht op de Maas.
    Aan de Mookerhei gekomen was het de beurt aan Carine om het liedje van Jan Klaassen de trompetter die nooit terugkwam van de Mookerhei te kwelen. Maar ondertussen plensde de regen zo hard naar beneden dat we een gezellig fietsvriendelijk restaurantje opzochten om ons wat op te warmen en de innerlijke mens te versterken.
    Eens terug op de fiets , kregen we de eerste kuitenbijters voorgeschoteld op de lus rond Nijmegen door de Heilig Landstichting. En zo kwamen we terecht in Berg en Dal. Van daaruit fietsten we richting Millingen. We brachten een bezoekje aan de prachtige Millinger theetuin. Sandra vond het zelfs zo knap dat ze een tweede maal die richting uitging omdat ze ergens haar fietsslot verloren was. Een behulpzame Duitser hielp het te vinden.
    Dan begaven we ons naar het veer waar de beschreven route naar Praag begint. Onderweg konden we genieten van de schitterende Gelderse Poort. Die bestaat uit oude Rijnarmen , kleiputten, moeras en moerasbossen. Dit natuurgebied loopt nog verder op Duits grondgebied.
    Via een veepad, bevolkt door schapen, bereikten we Emmerich . Hier wachtte ons een prachtig Vrienden op de Fietsadres bij de familie Tijssen. Een echte aanrader !

01-08-2012 om 11:57 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4: Helenaveen - Groeningen
    Na een woelige nacht waren onze spullen snel opgekraamd. De zon scheen al heerlijk zodat een zonnige dag in het verschiet lag. Nog even langs die prachtige Helenavaart gefietst om daarna richting Blerick te peddelen. In het natuurgebied Dubroek maakten we al kennis met de uitlopers en verlande armen van de Maas. Al snel kwam Venlo in zicht. Voor het eerst op onze vakantie een redelijk groot stadje, maar rustig en gemakkelijk te doorkruisen. We maakten er tijd voor een vroeg middagmaal. Venlo doorrijden was simpel, maar we moesten op de LF3 geraken en we reden voor het eerst een eindje verkeerd. Terugkeren op onze stappen dan maar en nog eens zwaaien naar de vriendelijke ober van daarnet.
    We volgden een tijdje een fietspad langs de Maas, de rivier die regelmatig onze gezel zou zijn. In Grubbenvorst namen we het veer naar Velden. Luidruchtige Duitsers waren even vergeten dat wij niet tot hun groep behoorden en zij betaalden onze overtocht. Danke schön !
    Daarna moesten we nog twee keer de Maas oversteken in Arcen en Vierlingsbeek. Wat een vlotte bediening !
    In Arcen namen we de tijd om het schitterende kasteel te bekijken. Daar moesten we ook even langs bij de drogisterij. De Helenaveense dazen zorgden bij Carine voor een allergische reactie, maar de pilletjes van de drogist zorgden gelukkig snel voor soelaas.
    Daarna ging het richting Well. Onderweg kwamen we nog een prachtige molen tegen. Daar lokte de koffie en vlaai ons naar het zonnige terras.
    Na deze rustpauze konden we er weer tegen aan en via Well en Bergen ging het richting Groeningen.
    In de ezelsgasterij de Maasheggen lag onze kampeerplaats te wachten. Een echte aanrader deze mini-camping ! Alleen het achtergrondlawaai van een plaatselijk rockconcert moesten we erbij nemen. Gelukkig werden de volumeknoppen om 11 uur dichtgedraaid.
    Sandra zorgde weer voor de joke van de dag. Op haar lichtverbrande benen smeerde ze ´s avonds een dikke laag zonnecrème factor 20, in plaats van aftersun. 'Ja , ik dacht al, dat is zo nen vettigen boel !' was haar repliek. Beschermd voor de nachtelijke zon, hè.

01-08-2012 om 11:42 geschreven door carine

31-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3: Hilvarenbeek - Helenaveen
    Deze morgen rinkelde de wekker ons al vroeg wakker, want we wilden op tijd vertrekken omdat er vanavond een tent opgezet moest worden.
    Jo had voor een prima ontbijt gezorgd en haar gezellig babbeltje zorgde ervoor dat we meteen goed wakker waren. Wat een praatvaar al van ´s morgens vroeg !
    Om half 9 stonden we reeds gepakt en gezakt en sprongen op onze koga en sparta.
    Al snel bolden we langs het Wilhelminakanaal. Met een beetje nevel net boven het water en enkele boten die we inhaalden was het plaatje compleet. Genieten !
    Dan kwam Oirschot in zicht, een gezellig dorpje in de schaduw van de romaanse Lieve- Vrouwekerk.
    Via de Nieuwe Heide en de Geneindsche Heide kwamen we in Nuenen terecht, een dorpje waar Vincent van Gogh nog twee jaar heeft gewoond.
    Rond de middag arriveerden we in Mierlo. Tijd om in de gasterij Mierle ons dagelijks bord soep te nuttigen met onze lekkere bokes.
    Voor Mierlo werden we al gecharmeerd door de schitterende langgevelboerderijen met rieten daken en die zouden nog heel wat kilometers langs onze route te bewonderen zijn.
    In Lierop werden we getroffen door de grootse koepelkerk.
    Daarna veranderde het landschap. De schoonheid van de Peel toonde zich in al zijn facetten. Het traject naast het kanaal van Deurne en de Helenavaart deed ons watertanden. Wat een prachtig stukje natuur !
    Uiteindelijk arriveerden we in Helenaveen op minicamping de Peelkant. Heel rustig gelegen, proper sanitair , maar voor de rest geen voorzieningen.
    Het opzetten van ons tentje gebeurde met wat hulp van een handige Harry redelijk vlot. Toch ontlokte dit bij Sandra de kreet: ´Ík vermeurd mijne vent´. Ze was er namelijk heilig van overtuigd dat de buitentent nog thuis lag. Gelukkig voor ons zagen we dat de binnen- en buitentent met elkaar verweven zijn.
    Opgelucht konden we onze dag afsluiten met een heerlijke maaltijdsalade in ´De Halte´.

31-07-2012 om 23:58 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2: Bergen op Zoom - Hilvarenbeek
    Vandaag stond de langste rit van de vakantie op het programma. Na een heel matig ontbijt zaten we om 9 uur als op ons stalen ros voor een prachtige rit. Vandaag hebben we kilometerslang door de bossen gestruind en zijn daarbij nauwelijks een wagen tegengekomen.
    Eerst reden we door de Wouwsche plantage waar we het grappige beeldje van de houthakker een passend eresaluut brachten. Daarna ging het richting Rutphense bossen, oude Buijsse heide, de Moeren en de statige Baronie.
    Alles verliep vlot tot we aan twee heidemeertjes kwamen en we moesten baggeren tot over onze enkels in de modder. Wij waren de enige ´zotten´die er ons aan waagden. Onze Nederlandse en Australische fietsmakkers met wie we onderweg een vrolijke babbel sloegen , keerden op hun stappen terug. Gelukkig konden we even verder aan een vistrap onze schoenen, sandalen en fietsen wat fatsoeneren, met hilarische foto´s tot gevolg.
    Na Ulvenhout doken we de Chaamse en Ulvenhoutse bossen in. Lange prachtige lanen deden de kilometers wegsmelten.
    Het landgoed Gorp en Roovert leidde ons tot aan de rand van Hilvarenbeek. Van ver kondigde de monumentale Sint-Petruskerk het eindpunt aan van onze rit. Op het idyllische Vrijthof lonkten de terrasjes naar ons. We konden het niet laten !
    Ons gastgezin moest nog maar even op ons wachten. Daar kregen we een hartelijke ontvangst bij Jan en Jo Van den Berg. Een lekkere maaltijd op hun terras sloot deze mooie dag af.

31-07-2012 om 23:51 geschreven door carine

Categorie:fietsvakantie naar Praag
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1: De Klinge - Bergen op zoom: 64 km
    Deze morgen vroeg uit de veren , want we beginnen aan ons groot avontuur: Fietsen naar Praag.
    Sandra stond klokslag half negen voor de deur, gepakt en gezakt. Rustig alles op onze fietsen gemonteerd met de hulp van onze wederhelften, zodat we om negen uur de baan op konden.
    Met de wind in de rug peddelden we via de Clingse bossen naar Hulst toe. Aan het ´s Gravenhofplein wachtte ons een eerste verrassing´Hulst new look´en het moet gezegd worden :dit stukje van Hulst is echt een pareltje geworden.
    Via rustige wegen ging het richting Lamswaarde. Het gezellige dorpscentrum lieten we al snel achter ons en we fietsten naar Perkpolder toe. Daar zouden we het fiets- en voetveer nemen naar Hansweert. Toen we aan de steiger kwamen , merkten we dat de boot was vastgelopen op een zandbank. Tijd te over om een praatje te slaan met een local en 2 doorwinterde fietsers. Leuk toch om dezelfde interesses te delen.
    Al snel geraakte de boot weer vlot zodat we rond half 12 de atol op konden stappen. De overvaart naar Hansweert ging snel vooruit want op de Westerschelde is er heel wat scheepvaart. Toch wel indrukwekkend als je in de buurt van die mastodonten van zeeschepen vaart.
    In Hansweert namen we de LF13 op, een fietsroute die nog een tijdje onze gezel zal zijn.
    We peddelden langs dijken en polderlandschappen , met af en toe uitkijkpunten op de Schelde. Zalig ! In Woensdrecht namen we de tijd voor een gezellig terrasje. Hier geraakten we aan de praat met een mevrouw die de ronde van Nederland aan het fietsen was. Aan haar bagage te zien , leek ze voor zeven weken op stap !
    Van daaruit begonnen we aan onze laatste kilometers naar Bergen op Zoom, ons eerste Vrienden op de Fietsadres. We werden vriendelijk ontvangen door meneer Kamp.
    Een lekkere maaltijd op de Grote Markt sloot onze eerste dag in schoonheid af.

31-07-2012 om 23:42 geschreven door carine

03-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nogmaals onze planning
    Dag 1 : De Klinge - Bergen op Zoom: 64 km (vrienden op de Fiets)
    Dag 2: Bergen op Zoom- Hilvarenbeek: 84 km (vrienden op de Fiets)
    Dag 3: Hilvarenbeek - Helenaveen: 77 km (camping)
    Dag 4: Helenaveen - Groeningen: 77 km (camping)
    Dag 5: Groeningen - Emmerich am Rhein: 70 km (vrienden op de fiets)
    Dag 6: Emmerich - Gartrop Schermbeck: 74 km (camping)
    Dag 7: Schermbeck - Cappenberg: 71 km (jeugdherberg)
    Dag 8: Cappenberg- Bad Waldliesborn : 72 km (b&b)
    Dag 9: Bad Waldliesborn - Paderborn : 43 km (camping)
    Dag 10: Paderborn - Liebenau : 73 km (camping)
    Dag 11 : Liebenau - hann. Münden: 74 km (b&b)
    Dag 12: rustdag
    Dag 13: Hann. Münden- Probsteizella: 86 km (camping)
    Dag 14: Probsteizella - Berka/Werra: 70 km (camping)
    Dag 15: Berka/Werra - Meiningen: 85 km (b&b)
    Dag 16: Meiningen - Coburg : 75 km (b&b)
    Dag 17: Coburg - Bad Berneck: 75 km (b&b)
    Dag 18: Bad Berneck - Stebnice: 83 km (camping)
    Dag 19: Stebnice - Konstantinovy Lazne : 70 km (camping)
    Dag 20: Konstantinovy Lazne - Horovice: 85 km (b&b)
    Dag 21: Horovice - Dobrichovice : 36 km (b&b) Hier blijven we vijf nachten slapen. Dit dorpje ligt zo'n 20 km buiten Praag . Er is een rechtstreekse treinverbinding met de hoofdstad.

03-07-2012 om 10:42 geschreven door carine

01-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons goed doel
    Sandra en ik vertrekken woensdag voor ons avontuur richting Praag. We willen graag een goed doel koppelen aan deze tocht.
    Sandra is enkele jaren geleden naar Thailand geweest en heeft in het elephant nature park de tijd van haar leven gehad. Dit park zet zich in voor de bedreigde Aziatische olifant. Hier worden olifanten opgevangen en verzorgd. De meeste olifanten zijn wees, gewond of vrijgekocht uit gevangenschap.

U kan info lezen op : http://www.elephantnaturepark.org en www. worldoflife.nl/elephant-nature-park.html .
    Wie deze prachtige organisatie wil steunen kan dit op het rekeningnummer 3630333573-30 t.n.v. Bring the elephant home met vermelding van fietsen naar Praag of rechtstreeks op www.elephantnaturepark.org/howyoucanhelp.htm .

Alvast bedankt voor jullie steun. Nieuws van ons komt uiteraard op de blog.

178-reportage-hartvoorolifanten.pdf (1.2 MB)

01-07-2012 om 20:38 geschreven door carine

28-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsvakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een dagje werken en nog een feestje voor mijn vijftigste verjaardag in het verschiet en dan begint de vakantie. Woensdag vertrekken we naar Praag. We willen nog een goed doel aan onze tocht koppelen , maar daarover morgen meer nieuws.
    Onderweg proberen we zoveel mogelijk verslagen te posten zodat jullie ons kunnen volgen.

Veel liefs
    Carine

28-06-2012 om 18:30 geschreven door carine

17-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van het land van Stille Waters en steenbakkers naar de Manenblussers en Pallieter
    Vandaag heb ik misschien wel mijn mooiste fietstocht tot hiertoe gereden. Man, man, wat heb ik genoten !
    Hoewel er behoorlijk wat wind stond, was het ideaal fietsweer. Te koud voor de tijd van het jaar en behoorlijk bewolkt gedurende het grootste deel van de dag, maar voor een hooikoortslijder zoals ik is dat uitstekend weer om er met het stalen ros op uit te trekken. Ik hou nochtans ook heel veel van zon en warmte hoor.Via onze spoorweg ging het nog maar eens richting Sint-Niklaas. Door de rustige buitenwijken en boerenwegen bracht de wind me al snel Temse binnen. Deze keer moest ik niet over de brug , maar werd ik reeds voor de brug afgeleid richting Schelde. Dit stuk had ik nog nooit gedaan, maar het kon me heel goed bekoren. Een pad ligt in de Scheldemeersen in plaats van net naast de rivier. Zo krijg je nog mooiere vergezichten en landschappelijke variatie. Toen ik aan de overkant van de Schelde het prieel uit Stille Waters zag liggen, wist ik dat de overzet van Rupelmonde naar Wintam niet ver meer af was. En inderdaad, vlak naast het ex - marine-opleidingsschip De Westhinder lag het veerpont al op mij te wachten. Het bracht me snel en gratis naar Wintam. Nog even de dijk gevolgd tot aan de imposante zeesluis. Daar was het even zoeken voor iedereen om de juiste poort te vinden om deze sluis te kunnen oversteken. Direct daarna moest ik het pontje naar Schelle nemen, zodat ik mijn metgezel de Schelde kon inruilen voor de Rupel. Via Willebroek en Boom kwam ik het land van de steenbakkerijen binnen. Tussen Rumst en Terhagen ligt een prachtig bewaarde en als museum ingerichte steenbakkerij. Zo krijg je een goed idee hoe het er vroeger aan toe ging en kon ik mij een idee vormen van het beroep van mijn grootvader tot het eind van de jaren 40, begin jaren 50. Na dit historisch intermezzo vervolgde ik mijn weg langs de Rupel tot ik aan prachtige voetgangersbruggen kwam. Daar boog mijn fietsweg zich af richting de Dijle. Dit werd mijn nieuwe metgezel. Na een aantal prachtige kilometers kondigde de Sint-Romboutstoren al van ver Mechelen aan. Maar je fietst langs het water tot aan de rand van de stad. Het was lang geleden dat ik nog eens in dit stadscentrum was geweest, dus ik nam ruim de tijd om te genieten van het prachtige marktplein vanop een van de vele terrasjes. Na dit deugddoend intermezzo ging het richting de Nekker. Via landelijke wegen kwam ik in Sint-Katelijne Waver terecht om van daaruit op een jaagpad naast de Nete uit te komen. Deze kilometers vlogen vooruit, maar toch nam ik de tijd om te genieten van de schitterende waterlopen links en rechts van mij. Zo bereikte ik Lier, de stad van Pallieter en een van de gezelligste stadjes van Vlaanderen. Een gezellig terrasje op het Zimmerplein in de schaduw van de Zimmertoren lonkte.
    Na een welverdiende verpozing ging het richting station. Daar nam ik de trein naar Berchem, gevolgd door die naar Sint- Niklaas. Via de spoorweg bereikte ik De Klinge. 98 prachtige kilometers stonden er op mijn teller.

De knooppunten: 50, 80, 81, 82, 83, 36, 45, 48, 99 75, 74, 86, 54, 31, 34, 29, 28, 26, 50, 51, 52, 96, 57, 99, 98, 65, 55, 56, 66, 31, 89

17-06-2012 om 23:21 geschreven door carine

10-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een rondje Lokeren
    Hoewel er slecht weer werd afgeroepen voor vandaag , riskeerde ik het toch maar deze morgen om onder een stralende zon voor een tocht van 91km te vertrekken. En ... regen heb ik niet gezien. Maar het werd wel een schitterende fietstocht. Hooguit 20 auto's ben ik tegengekomen, dus je kan je voorstellen hoe rustig de wegen waren. Via de oude spoorweg van Hulst naar Sint-Niklaas kwam ik op de oude spoorweg naar Moerbeke. Mijn dagelijkse route naar mijn geboortedorp en mijn school. Zo ging het richting Stekene, waar ik voorbij het Steengelaag peddelde. Dit was vroeger een put waar klei werd gewonnen, maar door de inzet van vele vrijwilligers is dit nu een heel mooi natuurreservaat. De spoorweg voerde mij naar Klein-Sinaai en de Moervaart. Deze keer zou ik de vaart niet lang volgen want al vlug werd ik afgeleid richting Eksaarde. Een pareltje van een oude voetgangers- en fietsbrug kon mij onderweg wel bekoren. Via de gehuchten Staakte, Lammeken , Keerken , Puttenen ... leerde ik een deel van Lokeren kennen, waar ik nog nooit of heel weinig gefietst heb. Uiteindelijk kwam ik dichter bij Lokeren centrum. Het aanzwellende geluid van de E 17 en de industrie kondigden aan dat ik dichter bij het Molsbroek kwam. Vandaag zou ik alleen langs de buitenkant fietsen om zo via Hamme Sint - Anna richting Waasmunster te fietsen. Onderweg zag ik de prachtig gerestaureerde Sint-Jozefkapel staan uit 1702. Leuk om dit te zien op Vaderdag. De Durmemeersen beheersten stilaan het landschap waardoor een terrasje aan het Palinghuis lonkte.
    Via Waasmunster Heide ging het richting Belsele dorp. Het kasteel van Belsele waar priesters op rust hun oude dag slijten is daar een heel pittoresk plaatsje. In het dorp zelf was het kermis zodat ik even een ommetje moest maken.
    Dan ging het stilaan opnieuw richting huis. Tot ik een oud- collega tegenkwam die net vertrekkensklaar stond met zijn motor. Het gezellig babbeltje met Pascal deed deugd, want het was al even geleden dat ik hem nog eens had gezien. En zo sloot ik de fietstocht af met de laatste kilometers richting  De Klinge met een fijn gevoel.

De knooppunten: 50, 80, 81, 84, 86, 91, 94, 99, 19, 80, 81, 20, 87, 91, 30, 32, 70, 78, 28, 35, 40, 46, 43 , 39, 42, 37, 33, 31, 30, 92, 87, 85, 86, 84, 81, 80, 50

10-06-2012 om 00:00 geschreven door carine

28-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar zee

Gisteren trokken we op pad voor onze jaarlijkse rit naar Blankenberge. Om half acht was het verzamelen geblazen. Zo hadden we al heel wat kilometers afgemaald voor de ergste warmte eraan kwam.
    Via de Moervaart ging het richting het prachtige centrum van Moerbeke. Vandaaruit peddelden we naar de Langelede in Wachtebeke. Gezellig fietsen langs het water met de wind in de rug zou de rest van de dag nog gedurende kilometers het geval zijn.
    Om kwart voor tien stonden we al in het centrum van Zelzate. Tijd voor een eerste terrasje.
    Al snel daarna kwamen we op een oude spoorweg terecht die ons naar Boekhoute (Hallo Sandra, mijn fietsmaatje voor deze vakantie.) en Kaprijke leidde. Rond de middag bereikten we Sint-Laureins. Daar vonden we een gezellig plaatsje om onze boterhammetjes naar binnen te werken.
    Van daaruit was het bijna 20 km genieten van een schitterend fietspad langs het Leopoldkanaal en het Afleidingskanaal. En dat bracht ons al meteen in het Ommeland van Brugge. Vanop afstand herkenden we het belfort en de kerken van Brugge, maar we bleven een heel eind buiten de stad.
    Na  uren fietsen langs autovrije wegen kwamen we in Dudzele even op enkele drukke punten terecht, maar al even snel waren we de drukte weer uit.
    De abdij van Ter Doest met de indrukwekkende Tiendenschuur wilden we per se nog eens gaan bekijken, om daarna het gezellige Lissewege binnen te rijden.
    Via een pad langs het spoor denderden we Blankenberge binnen. Op een rustig terrasje genoten we van een lekkere pannenkoek. En dan ging het richting de zee.  Wat een contrast met de rust van de fietstocht. Je kon er op de koppen lopen ! Tijdens de wandeling langs de dijk en een blik op de terrasjes beslisten we om een vroege trein naar Sint-Niklaas te nemen en daar onze prachtige dag af te sluiten met een etentje. Dan konden we zo lang we wilden van de aangename zomeravond genieten op een rustig terras. Nog een flinke pluim voor de mannen van de NMBS, want deze keer was de service prima !

De knooppunten: 80, 81, 84, 86, 91, 94, 99, 19, 79, 78, 67, 68, 69, 82, 84, 92, 94, 95, 52, 55, 61, 64, 74, 73, 76, 85, 89, 90, 92, 12, 5, 6, 3, 65, 64, 58, 63, 59, 16, 25, 21, 23, 11, 12, 24, 27, 28, 26, 32, 31

28-05-2012 om 00:00 geschreven door carine

21-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning etappes fietsvakantie naar Praag

Gisteren is de planning van de etappes voor de fietsvakantie naar Praag klaargeraakt. Het was een huzarenstukje om overal prijselijke overnachtingen te vinden. Wij zijn helemaal geen luxepaarden, maar een nette kamer of een propere camping met goede sanitaire voorzieningen zijn toch wel een minimumvereiste . Onze logementen bestaan uit een combinatie van adressen van Vrienden op de Fiets, campings en bed and breakfasts.
    De terugreis boeken bleek nog het meest ingewikkelde. Dat we terug zouden keren met de trein stond vooraf al vast. Terugkeren met het vliegtuig was geen optie wegens de prijs en het niet altijd zorgvuldig omspringen met fietsen op de luchthaven.
    Voor de trein waren er twee opties. Terugkeren met een dagtrein of terugkeren met een nachttrein.Een dagtrein betekende minstens 3x overstappen met fiets en bagage en heel de reutemeteut. Voor de nachttrein was er een rechtstreekse verbinding van Praag naar Amsterdam. En vanuit Amsterdam naar Sint-Niklaas sporen was geen probleem.
    Dus maar geprobeerd om een nachttrein te boeken via HIspeed. Elke poging leverde een nieuwe prijs op met een verschil van 300 euro voor vier personen tussen de laagste en hoogste prijs. Zitplaatsen geen probleem, ligplaatsen bijna geen. Na twee uur zoeken en proberen gaf ik het via deze site maar op.
    Dan maar via Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen) geprobeerd. Daar vond ik tickets voor 89 euro per persoon. Dit was dus heel prijselijk. Maar dan begon het, want er moesten ook twee plaatsen voor de fietsen geboekt worden. En jammer maar helaas dat lukte niet via het internet. Ik moest mijn beste Duits bovenhalen en een dienst opbellen die hiervoor zorgde. Een heel vriendelijke mevrouw ("Können Sie das langsam wiederholen bitte ?"heb ik haar wel tien keer moeten vragen en telkens deed ze het heel geduldig.) probeerde me verder te helpen. Na anderhalf uur belde ze me weer op om te zeggen dat het haar eindelijk gelukt was om met een heleboel doorzettingsvermogen en creativiteit onze Fahrradkarten te boeken. Wat een verschil met de norse medewerkers van de NMBS !

Dus alles is in orde nu. We kunnen binnen enkele weken met een gerust gemoed vertrekken. En hier zijn dus onze etappes :

Dag 1 : De Klinge - Bergen op Zoom: 74 km (vrienden op de Fiets)
    Dag 2: Bergen op Zoom- Hilvarenbeek: 84 km (vrienden op de Fiets)
    Dag 3: Hilvarenbeek - Helenaveen: 77 km (camping)
    Dag 4: Helenaveen - Groeningen: 77 km (camping)
    Dag 5: Groeningen - Emmerich am Rhein: 70 km (vrienden op de fiets)
    Dag 6: Emmerich - Gartrop Schermbeck: 74 km (camping)
    Dag 7: Schermbeck - Cappenberg: 71 km (jeugdherberg)
    Dag 8: Cappenberg- Bad Waldliesborn : 72 km (b&b)
    Dag 9: Bad Waldliesborn - Paderborn : 43 km (camping)
    Dag 10: Paderborn - Liebenau : 73 km (camping)
    Dag 11 : Liebenau - hann. Münden: 74 km (b&b)
    Dag 12: rustdag
    Dag 13: Hann. Münden- Probsteizella: 86 km (camping)
    Dag 14: Probsteizella - Berka/Werra: 70 km (camping)
    Dag 15: Berka/Werra - Meiningen: 85 km (b&b)
    Dag 16: Meiningen - Coburg : 75 km (b&b)
    Dag 17: Coburg - Bad Berneck: 75 km (b&b)
    Dag 18: Bad Berneck - Stebnice: 83 km (camping)
    Dag 19: Stebnice - Konstantinovy Lazne : 70 km (camping)
    Dag 20: Konstantinovy Lazne - Horovice: 85 km (b&b)

21-05-2012 om 00:00 geschreven door carine

20-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wemeldinge deel 2

Deze morgen opnieuw naar Wemeldinge getrokken. Dit keer om de fietsmaatjes op te halen van hun fietsvakantie en ook een afsluitende fietstocht mee te maken.Het werd een korte maar mooie rit.
    We startten in de buurt van de kleine maar mooi gelegen jachthaven vlak voor het dorp. Achter deze jachthaven komt een nieuwe haven voor wel 1000 plezierboten. Dus naast een duikparadijs aan de Oosterschelde zal Wemeldinge ook een zeilparadijs worden in de toekomst.
    Vandaaruit voerde ons stalen ros ons richting Kruiningen. Dit dorp doet bij velen een belletje rinkelen. Vroeger was er een overzet van Perkpolder naar Kruiningen. Daarvan maakten veel Vlamingen en Zeeuws-Vlamingen dankbaar gebruik om in korte tijd in Zuid- Bevelland te staan en daar prachtige fietstochten te maken. Sedert een tiental jaren is deze overzet echter afgeschaft. In Kruiningen zie je nog restanten van de aanrijroute naar de boot, maar de parkeerplaats is nu ingenomen door grote appartementen.
    Van daaruit ging het naar het schijnbaar uitgestorven Waarde en Oostdijk. Waarde heeft een gezellig dorpspleintje, maar er was niemand te zien op straat, net als in Oostdijk. We keerden terug via Yerseke, de bakermat van de mossel- en oesterkweek. Je passeert er talrijke bedrijven die zich bezighouden met de kweek van deze lekkernijen. Ook het bedrijf van Prins en Dingemanse, misschien wel de bekendste, passeerde in het rijtje.
    In het gezellige Yerseke was het tijd voor een terrasje. De zon kwam erdoor en het kostte moeite om weer onze tweewieler op te stappen.
    Dijken en rustige fietspaden brachten ons terug naar Wemeldinge, waar een bezoekje aan bakkerij Heidi deze heerlijke dag afsloot met een overheerlijk toetje.

De knooppunten van deze tocht van 48 km : 56, 55, 57, 58, 64, 62, 63, 65, 86, 85, 87, 90, 97, 96, 91, 99, 65, 63, 62, 64, 57, 56.

20-05-2012 om 00:00 geschreven door carine

Categorie:routes in Zeeland
    18-05-2012

Gisteren zijn we met ons fietsgroepje naar Wemeldinge getrokken. De zon was heel de dag van de partij, maar het was wel frisjes. Ideaal fietsweer !
    Onze fietstocht vertrok op de prachtige dijk langs de Oosterschelde in Wemeldinge dorp. Kilometerslang volg je deze brede Scheldearm. Daarna trokken we de polders in richting Goes en Kloetinge. Goes is een leuk en gezellig stadje . Verleersluwe wegen leidden ons naar Nisse. Wat een pittoreske dorpskern tref je daar aan. Ik herkende het dorpje direct van onze fietsvakantie: "De Ronde van Nederland". Hier hebben we onze eerste namiddag toen doorgebracht.
    Vanuit Nisse peddelden we richting Kwadendamme. Het natuurgebied de Zwaakse Weel zorgde voor prachtige uitzichten.Even verder  kwamen we voorbij een immens grote serrenaccomodatie. Hier worden paprika's gekweekt. Aan de andere kant van de straat werd het landschap beheerst door boomgaarden. Wat een ruimte is hier nog voor land- en tuinbouw !
    Dan ging het richting Hoedekenskerke en Biezelinge. Hier en daar kreeg je mooie inkijkjes op de Schelde en kon je Doel en Terneuzen zien liggen in de verte.
    In Hoedekenskerke trok het kleine spoorwegmuseum heel wat volk. Klein en groot genoten van een tocht met twee stoomtreinen.Uiteindelijk kwamen we in Kapelle terecht. Dit charmante dorpje is gekend als het geboortedorp van Annie MG Schmidt. Bij haar borstbeeld zijn er gisteren heel wat flarden uit haar gedichten de lucht in gegaan. Want jong en oud is met boekjes en gedichten van haar opgegroeid. Mijn persoonlijke favoriet is: "Lekker Stout".
    Vanuit Kapelle ging het terug richting Wemeldinge waar een lekkere maaltijd deze mooie dag afsloot.

De knooppunten van deze 60 kilometer lange tocht: 48, 45, 44, 46, 79, 77, 76, 92, 93, 96, 73, 72, 71, 70, 83, 53, 54, 55, 56

18-05-2012 om 00:00 geschreven door carine

Categorie:routes in Zeeland
    13-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de stille Kempen op de purperen hei ...

Deze morgen moest ik vroeg uit de veren, want het zou een bijzondere fietstocht worden.
    Eerst ging het richting het station van Sint-Niklaas via onze oude spoorweg. Dat is toch zo'n 12km, dus het was even gas geven om de trein van 8 uur naar Antwerpen te halen . Aan het loket was de bediende weer haar vriendelijke zelf (hm, hm) , maar van de treinbegeleiders mocht ik helemaal niet klagen vandaag. In het prachtig gerestaureerde station van Antwerpen Centraal stond de trein naar Essen mij al op te wachten. Tegen kwart over negen stond ik dan ook veilig en wel in de Kempen. Daar zou mijn tocht beginnen vandaag.
    Via de hoge brug over de spoorweg zat ik snel op de goede weg. (knooppunt 29) Via heel rustige wegen ging het richting Nispen. Van daaruit liep een schitterend fietspad door de velden en langs een brede beek naar Roosendael en de Wouwse plantage. Dit is een heel pittoresk gehuchtje, waar een grappig beeld van een houthakker de show steelt. Via een schitterend fietspad door de bossen peddelde ik naar de Kalmthoutse heide.
    Wat een verschil tegenover vorige zomer. De doordringende brandgeur die er toen hing na de grootste bosbrand ooit, was helemaal weg. En het is goed om zien dat de natuur zich aan het herstellen is van de natuurramp bijna een jaar geleden.
    Schitterende autovrije wegen voerden mij door dit prachtige natuurgebied.
    Via het informatiecentrum De Vroente kwam ik in een tweede deel van het gebied . Helemaal anders (veel groener), maar wel knap.
    Daarna ging het richting Kapellen. Hier reed ik voorbij een heel groot kerkhof. Even verder bleek het een mooi onderhouden Joods kerkhof te zijn. Een kort bezoekje was de moeite waard.
    Vandaag flirtte ik voortdurend met de Nederlandse en Belgische grens en zo kwam ik in het Nederlandse Putte terecht, bekend van de wedstrijd Putte-Kapellen.
    Daarna ging het richting Antwerpse haven, via het dorpje Zandvliet, vooral bekend van de Zandvlietsuis. Hier was het even vloeken, want er was een bordje van de knooppunten verdwenen. Hoe ik ook zocht en rondreed, nummer 97 was nergens te vinden.
    Dan maar nummer 94 gevolgd tot ik aan de Martinushoeve kwam en wonder boven wonder daar was nummer 97 weer, maar ook wegenwerken. Aan het einde van de wegenwerken was nummer 97 weer in geen velden of wegen meer te bekennen.
    Dan maar even de neus in de wind gestoken en gegokt om rechts af te slaan. En inderdaad ... na enige tijd was nummer 97 er weer.
    Nu begon mijn tocht door de Antwerpse haven. Kilometerslang liep het fietspad langs BASF. Wat een immens groot bedrijf is dat !
    Gelukkig stond er vandaag geen enkele brug open waar ik over moest en ik kwam dus vlot aan in Lillo. Goed op tijd om de overzet van half vier te halen . Na een terrasje in het zieltogend Doel wendde ik mijn stuur richting De Klinge. 105 km stond er op de teller toen ik thuiskwam van deze prachtige tocht.

De knooppunten: 29, 94, 99, 92, 91, 88, 86, 85, 84, 1, 81, 24, 89, 80, 25, 81, 83, 56, 60, 19, 97 (!!!!), 92, 95, 15, 14, 13, 12, 60, 61, 50

13-05-2012 om 00:00 geschreven door carine

30-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Donkmeer met de E17, de spoorlijn Antwerpen - Gent en onverharde fietspaden als leidraad.

Vandaag geprofiteerd van de positieve weersvoorspellingen !
    Deze morgen vertrokken voor een reeds langer uitgestippelde, maar steeds letterlijk in het regenwater gevallen fietstocht naar Overmere - Donk.
    Vanuit De Klinge heb je de luxe om via de oude spoorwegbedding volledig autovrij tot in het centrum van Sint-Niklaas te rijden. (foto 1) In de stad ging het langs mijn oude school . "Presentatiejeugd is zo vol van vreugd ..."  klonk het schoollied, maar niet voor mij. Jongens toch, wat een slechte herinneringen heb ik toch aan die schooltijd. Maar hij ligt gelukkig al 30 jaar achter mij.
    Dan ging het via de Spoorweglaan (leuke herinneringen, want dit was de knuffelplaats bij uitstek voor de jeugdige koppeltjes !) en de Leon Scheerderslaan richting Belsele. De werken aan de Valk zijn na meer dan een jaar nog steeds niet afgelopen, dus de baan blijft hier afgesloten. Een ommetje via de Filip De Pillecijnlaan brengt je in de Hoge Bokstraat. Als je dan linksaf slaat in de richting van de spoorweg , zit je weer op het goede pad.
    Net voorbij de spoorwegovergang leiden de knooppunten je op een autovrij pad naast de drukke spoorlijn Antwerpen - Gent. (foto 2)
    Dit heb ik kilometerslang gevolgd. Toch is het niet onaangenaam om hier te rijden. Onderweg kom je voorbij het prachtig gerestaureerde stationnetje van Sinaai. (foto 3)
    Via de gehuchten van Waasmunster,  met vooral De Ruiter als meest bekende, ging het richting Lokeren. En baf ... Daar stond ik eensklaps aan de ingang van het Molsbroek. (foto 4, 5, 6) "Dit domein van 80 ha is het grootste beschermde gebied van de Durmestreek en als eerste reservaat erkend door het Vlaamse Gewest . Het Molsbroek is bij de natuurliefhebbers vooral gekend als een paradijs voor in het wild levende vogels en moerasplanten. Doorheen en omheen het reservaat slingert zich een geasfalteerde wandel- en fiets dijk van 4,5 km lengte. Deze is steeds vrij toegankelijk en biedt de wandelaar en fietser een prachtig uitzicht op de rijk geschakeerde natuur." Zo wordt het Molsbroek beschreven op het internet en er is werkelijk geen woord van gelogen.
    Via autoluwe wegen, een weg gelijkoplopend met de E17 en een fietspad langs de spoorlijn Antwerpen - Gent leidde mijn stalen ros me richting Zele Heikant.
    De E17 bleef in het vervolg van de rit regelmatig zicht- en hoorbaar. Rustige wegen en onverharde fietspaden (foto 7) brachten me naar Overmere. Dit rustige dorp heeft als belangrijkste toeristische trekpleister Het Donkmeer. (foto 8) Een prettige plaats voor de picknick deze middag.
    Na een rustig en mooi toertje rond Overmere peddelde ik terug richting Lokeren. Schitterende wegen met heel wat natuurschoon (foto 9 en 10) deden me weer genieten.
    Via de andere kant van het Molsbroek kwam ik midden in het centrum van Lokeren op een aangenaam fietspad naast de Durme terecht. (foto 11)
    Net voor het huis van mevrouw Ooievaar (Dit noemen we zo al sinds jaar en dag in de familie omdat het voor de restauratie net het huisje uit de Fabeltjeskrant was.) stuurde de fietsroute mij recht het Verloren Bos in (foto 12 en 13) , een prachtig gelegen verblijfscentrum voor jeugd- en schoolgroepen. Daarna ging het via heel rustige wegen richting Sinaai,  Puyvelde en Kemzeke, mijn geboortedorp. Na een stop bij mijn ouders fietste ik gezwind via de spoorweg richting huis.
    85 km stonden er op de teller na deze heel mooie tocht.

De knooppunten: 80, 81, 82, 83, 36, 34, 33, 31, 26, 32, 29, 27, 28, 78, 80, 71, 72, 66, 44, 38, 32, 70, 78, 28, 27, 24, 23, 22, 21, 25, 30, 92, 87, 85, 86, 84, 81, 80