Mij ooit toegewenst ......
kies een doel en ga ervoor

    

  • I now you can understand me
  • Oh! the longing
  • Soms moet je eerst verdwalen, de weg kwijt zijn ..........om te kunnen ontmoeten.
    Om jezelf of iemand anders tegen te komen.
    Verdwalen is iets dat je ook moet durven, jezelf moet toestaan.
    Om dan te kunnen zeggen 'ik weet het niet meer, ik ben de weg kwijt.

    Over mijzelf
    Ik ben Carine Draps
    Ik ben een vrouw en woon in Sint-Niklaas (Belgie) en mijn beroep is bediende.
    Ik ben geboren op 24/10/1958 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Tekenen-plezier maken-verwonderd blijven-.
    Any way the water turns
    You’re always on my mind
    Sweet instigator
    Anyway the water turns
    You’re always on my mind
    Dear insolation
    You make me beautiful
    You give inspiration
    You make me beautiful
    Know that you can never let me down
    We’re to sail and see the world right now
    Know that you can never let me down
    We’re to sail and see the world right now
    Anyway the water turns
    You’re always on my mind
    Sweet instigator

    Any way the water turns
    You’re always on my mind
    You made all this
    Because you made all this

    Ozark Henry



    St Jacob...

    Het is niet zeker dat de zilveren kist in de kathedraal van Santiago de Compostela werkelijk het gebeente van St-Jacob bevat. Volgens de overlevering is apostel Jacobus de Meerdere in Spanje geweest om er het christendom te verspreiden. Na zijn marteldood in Jeruzalem brachten vrienden zijn lichaam in een bootje naar Spanje. Rond het jaar 800 vond een kluizenaar op aanwijzing van een zeer heldere ster de plek waar Jacobus zou zijn begraven. Die werd aangeduid als St-Jacob (Santiago) in het veld (campo) met de ster (stella), het latere Santiago de Compostela.
    In de 9de eeuw pelgrimeerde de bisschop van Le Puy naar het graf van Jacobus en sindsdien hebben miljoenen pelgrims uit de hele wereld te voet, per paard of fiets het graf bezocht. De apostel is ook bekend als matamoros, morendoder. Middenin een beslissende veldslag tegen de Moren tijdens de Reconquista verscheen een onbekende ridder op een wit paard die vele Moren doodde en na de bewonnen veldslag weer op mysterieuze wijze verdween. Dit was volgens de legende St-Jacob. Je ziet hem dan ook onderweg als apostel, als pelgrim met schelp en als morendoder op een wit paard.....

    ONDERWEG naar Compostela
    03/07/2010 ....... ??/11/2010
    25-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.et voila, je suis la
    Zondag 25/07/2010
    Voor wie het nog niet weet, vandaag is het een feestdag?????   Eeuuhhh, ja zulle, van Saint-Jacques.  Daar in Spanje zal men op de koppen kunnen lopen op de camino.  Niets voor mij dus.  Omdat zijn feestdag 25/07 op een zondag 'valt' dit jaar, is het een heilig jaar en vandaag dat er zovelen op deze dag daar in Santiago willen zijn.
    Ik zal er misschien ook geraken, als de meesten al vertrokken zijn en het veel rustiger is.
    Waar was ik vorige keer gebleven?
    Had ik reeds verteld dat ik mijn eerste 2 pelgrims heb tegengekomen?  Waarschijnlijk wel.   Ze liepen steeds voor mij en ik zoals altijd aan het staartje .  In Reims toegekomen bij de kathedraal, mij daar ingeschreven in 'den boek' en ik liep ze terug tegen het lijf.  Ik mocht met hen mee om te overnachten bij een vriend van één van hen.  Iemand uit Kameroen.  Veel verteld en lekker gegeten en dat alles zomaar voor niets voor een wildvreemde..... daar gaat het om, om de mensen die je tegenkomt.  Die je soms zomaar 'van straat plukken' en vragen of je al gegeten hebt en je meenemen om samen te eten en te luisteren naar wat je van plan bent.
    In Reims toch maar een triestige dag.  Zeppo, mijnen trouwe vriend, die gestorven is.  Moet het nog verwerken. 
    Daarna door de heel mooie streek gelopen van de duizenden wijnstokken van de Champagnestreek.  Op ieder plekje staat er een druivenstok en iedereen in de dorpjes is bezig met de druiventeelt.   De ene grand cru na de andere .....  Ja Raf, ik zou niet weten waar ik zou moeten kopen hoor, er zijn er hier zoveeeeeeel. 
    Momenteel ben ik in Brienne le chateau.  Weet niet zogoed hoeveel km. is al gelopen heb.  Ik denk ongeveer zo'n 500.  Ik probeer op schema te blijven en dat lukt min of meer.  30 km. is voor mij momenteel echter het uiterste.  Dan ben ik echt op en dan voel ik mijn voeten niet meer.
    Heb ondertussen 2 blaren die ik goed in 't oog moet houden.  En zo kom ik iedere dag op een andere plaats terecht.  Vanavond slaap ik in een soort zaaltje dat ter beschikking wordt gesteld door de gemeente (is gratis).  En voor te eten zal ik wel zien of er iets open is.  Stadje is wat groter dus het zou wel kunnen dat ik geluk heb en anders ....... ik heb nog reserve genoeg
    Het liefste ben ik bij mensen thuis.  Overdag alleen stappen en 's avonds eventjes kunnen babbelen, meer moet dat niet zijn.  Maar zo heel de avond alleen, dat is meestal moeilijk.
    Vandaag ook 2 pelgrims ontmoet uit Keulen.  Zij lopen de route in stukjes.  Dit jaar een 3-tal weken.  Waarschijnlijk kom ik ze één van de volgende dagen nog wel ergens tegen.
    Ah ja, en mijn Frans...... Ze zeggen hier dat ze me goed verstaan   of zijn ze zo vriendelijk hier ???

    Lieve groetjes van Carine en tot de volgende

    25-07-2010 om 17:36 geschreven door carine  


    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.er waren en nog 2 ...
    Zondag 18/07/2010
    Waar waren we vorige keer weer gebleven.  In Signy-l'Abbaye bij het gastgezin met de strijk.
    Ondertussen zitten wij in Bazancourt.  Vandaag nog 18 km. en het is de bedoeling deze namiddag te arriveren in Reims.  Nog zo'n mijlpaaltje.
    Gisteren een ganse dag gewandeld tussen de graanvelden.  Zover je kon kijken, niets anders dan granen en gewassen met ..... geen enkel boompje en dus ook geen beschutting.  Maar het ging want het was een beetje bewolkt. Het was wel een serieuze wandeling van 30 km.  Voor de eerste maal zover in 1 keer gestapt, maar het moest want er was anders geen onderdak.  En als er iets moet, dan kan een mens echt wel zijn grens verleggen.  Terechtgekomen in een pension die Compostela-gangers opvangt in heel propere kamers met een douche en dat is altijd prettig.
    Gisteravond in Hautteville geslapen in een lokaal van de gemeente met gelukkig een toilet en drinkbaar water en ... voor de eerste keer op de grond geslapen op het matje, niet alleen ...... maar met een Hollander, de Jan.  Hij is vertrokken vanuit Kaatsheuvel, weet je wel, gekend van de Effteling.  Op hetzelfde moment vertrokken zoals mij, maar Hollanders hebben langere benen. Maar dat geeft niet.
    's Avonds daar bij de buren koffie gedronken.  Een echtpaar van bijna elk 90 jaar die zo gelukkig waren dat wij eventjes binnenkwamen om iets te vragen.  Kregen daar een ganse uitleg in een gebroken Frans/Spaans van de familie en hoe ze daar terechtgekomen waren.  Daar gaat het om, mensen leren kennen en het is iedere keer anders.  Een mooi eind van weeral een stapdagje.

    Misschien nog niet verteld maar ondertussen ook een 3de pelgrim erbij, Michel, een ex-militair uit Namen die een rugzak draagt van 18 kg met tent en de nodige overlevingsmiddelden.  Waarschijnlijk nog overblijfsel uit zijn vorige job.   Hij doet zijn tocht in 4 keer, ieder jaar een stukje, omdat hij niet voldoende tijd heeft.  Hij loopt de tocht niet voor hemzelf, maar het is een belofte aan een goeie vriend van hem die ondertussen overleden is.  Mooi toch als men een belofte ook waarmaakt.
    We hebben gisterenavond samen gegeten en het was heel gezellig.
    Deze voormiddag kan ik hier dus op het internet.  "De mannen" zijn reeds vertrokken .  We hebben afscheid genomen, want waarschijnlijk kom ik hen niet meer tegen.  Reims is groot, maar misschien deze avond nog in de kathedraal.  Hierna nog eventjes naar mijn mailtjes kijken en dan ben ik ook weg.  Alleen, maar dat heb ik eigenlijk liever, overdag alleen lopen en 's avonds dan samen eten.  Dat loopt veel rustiger en dat is ook de bedoeling.  
    Dag iedereen en horens.

    Carine 

    18-07-2010 om 07:58 geschreven door carine  


    15-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en ..... nog eens terug
    Hey,

    Ik ben hier weeral, tot vervelens toe.  Maar ik moet van de gelegenheid gebruik maken als het kan hé.  Zit bij een gastgezin dus dan vraag ik het of ik op het internet mag. 
    De storm heeft hier lelijk huisgehouden.  Bomen om en takken af en mijn te nemen routes zijn veranderd in modderwegen. 
    Over en onder bomen om mijn weg te vervolgen, maar ..... ça va.    Bij een gastgezin in het steeds eten op z'n Frans, dus da wil zeggen, gene kost om te vermageren.  Dus ..... ik eet alles op wat ze me voorschotelen.  Met op het einde nog altijd wat sla met wat kaas en nog wat brood en een wijntje.

    Er komen nog genoeg dagen dat ik op mijn tanden zal moeten bijten.  Vanaf nu zijn het alleen nog slaapplaatsjes in gemeentelijke refuges en of ik veel winkels tegenkom, dat weet ik niet.

    Verder: heel mooie vergezichten.  Loslopende koeien die steeds nieuwsgieriger worden  en dichtbij komen, maar een koe, da geeft niet, als het maar gene stier is.  De badkuipen van bij ons in de wei, zijn hier veranderd in mooie arduinen bakken en dat past wel in deze omgeving.

    Zo, voor alle berichtjes, al heel heel veel dank.  Kan ze niet allemaal beantwoorden, maar bij deze nog eens dankjewel.

    PS: ik ben hier vandaag de strijk aan het doen.  Zelf voorgesteld, want ze willen hier niets aanvaarden voor mijn overnachting.  De strijk..... wie had da gedacht dat ik die nog ging doen op mijn Compostela-tocht. 

    Tot de volgende.  Carine

    15-07-2010 om 18:04 geschreven door carine  


    14-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik ben er eens
    Vandaag 14 juli.
    Nationale feestdag in Frankrijk.  Ja, ja in Frankrijk.  Ik ben over de grens.  Zit momenteel in Aubigny-les-pothees. 
    Had normaal geen overnachtingsplaats, maar toch via, via bij gastvrij gezin terechtgekomen.
    Zou jullie willen vertellen hoe het me reeds iedere dag vergaan is, maar daarvoor is er te weinig tijd.  Algemene opmerkingen:
    Veel, veel te warm.  De kilometers zijn hier veeeel langer dan thuis bij ons.  Overnachtingsplaatsen vinden is niet evident in juli en augustus.  Tout est complet.    Maar het is hier heeeeel mooi, veel omhoog en ook omlaag en dat begint stillekesaan te lukken.  Ik denk veel aan de schildpad die ik van Eddy en Thérèse gekregen heb en ik gedraag me dan ook als een schildpad....... langszaam maar zeker.
    Nu is mijn doel Reims te halen.  Stukje per stukje, dat is beter dan te ver te kijken.  Met mijnen bril gaat dat toch niet, ver kijken.
    Mijn Frans:    oei, oei 't is met veeeeeel haar op.  Maar ze verstaan me hier wel.  Omgekeerd spreken zij ook geen Nederlands hé.  Dus .....

    Tot nog eens mannen, ik weet niet voor wanneer, want internetcafé's op het platteland ........... niet te zien.   Geef mij eigenlijk ook maar veel liever een echt café voor nen dorstlesser. 

    Zoentje voor iedere lezer van Carine.  Bonne journée.

    14-07-2010 om 00:00 geschreven door carine  


    06-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alles nog wat nieuw
    Dinsdag 06/07/2010
    Vorige zaterdag vertrokken na ontbijtje met allemaal lieve mensen.  Fred die mij nog opweg zet met een gebedje, veel kussen en nie meer omkijken.  Warme zon en daarna bakken zomerregen.  Poncho aan die mij een gevoel geeft van een constant saunagevoel.  Kleddernat toegekomen op mijn eerste slaapadresje in Dendermonde.
    Na mijn eerste warme nacht onder de pannen (letterlijk) 's morgens vertrokken om in het centrum mijn stempel te gaan halen.  Touristische dienst is nog niet open.  Dan maar ober aangesproken die zijn terrasje in orde aan het maken was. 
    Onderweg een praatje (half uur ) met een vriendelijke man op pensioen die mijn leeftijd schatte op 35!!!! mijn dagje was OK.
    Mere was mijn einddoel.  Volop zon, veel te zware rugzak en na een 30km. gearriveerd op mijn bestemming.  Een verbouwd molenaarshuis.  Heel vriendelijk ontvangen en 's morgens een eindje op weg gezet door de velden richting Geraardsbergen.
    Aankomst om rond 16.30u.  Blijkbaar ligt de jeugdherberg 6 km. terug.  Oef.  Te moe om nog zover terug te stappen.  Vriendelijke buschauffeur wil van zijn busroute afwijken om mij op mijn bestemming te brengen als ik nog een uurtje kan wachten.   Super, maar ik neem de trein.  Volgens mij is dit niet "valsspelen", ik heb de km. immers reeds gestapt, toch?
    's Avonds opgehaald voor het avondeten door Evelyne.  Een onbekende, 'ontmoet' via het internet en een klik.  Nog eens dank je wel Evelyne.
    Een ontmoeting die bij zal blijven.
    Vandaag komt Guido een deel van de rugzak ophalen.  Hij weegt nog altijd veel te zwaar. Dus ik ga nog eens selecteren en elimineren.  Het moet nog soberder.
    Tot nog eens.  Slaapadresjes worden moeilijker.  Dus misschien wel gewoon aanbellen aan één of andere deur en vragen.....is er hier een plaatsje?
    Durven dus.
    Sluukes en werk ze collegaatjes, ik stap ze- Carine


    06-07-2010 om 10:13 geschreven door carine  


    27-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verrassing
    Zaterdag 26/06/2010

    Vrijdag vernam ik dat er op zaterdag een feestje voor mij gepland stond. Ik mocht mij niks aantrekken en daarom ben ik in de voormiddag toch maar gaan stappen.  Kwestie van mij niet te zenuwachtig te maken.
    Rond 14u. terug thuis.   Gezichten die vertrouwd waren, maar ook een paar van uit het verleden die ik heel graag terugzag.
    Lief dat jullie allemaal gekomen zijn.

    Hieronder mijn uitgeschreven tekstje dat ik had willen voorlezen.  
    Jullie kwamen en gingen en het was een beetje moeilijk voor mij.  Daarom zet ik het graag hieronder:

    "Ik zou een klein woordje willen placeren.  Niet dat ik dat zo graag doe, maar sommige dingen, die moet je gewoon doen!  Eigenlijk had ik er gewoon van onder willen muizen.  Afscheid nemen van een paar mensen en gewoon weg.  Niet teveel aandacht.  Maar nu ik jullie hier allemaal bijeen zie ...... het geeft toch een extra stimulans om te weten dat er zoveel supporters zijn.  Ik wil jullie daarvoor echt bedanken! 
    Ook Guido, die dit feestje in elkaar gestoken heeft.  Ik wist van niets .... tot op het moment dat hij een dag verlof nam om te tuinstoelen te kuisen.  Dat rook toch wel een beetje verdacht.  Guido heeft ook de route in kaart gebracht en daar kroop heel wat tijd in.  Dank je wel daarvoor.
    Voor de chef-koks van dienst vandaag, den Eddy, Veronique en Marc.  Nen dikke merci om met deze temperatuur toch achter de stoof te willen staan om al dat lekkers klaar te maken.  Er moet heel wat voorbereiding aan vooraf gegaan zijn.  Dus heel wat van jullie tijd en dit alles zomaar voor mij.
    Volgende week vertrek ik dus, en ik hoop echt te vinden wat ik zoek.  Wat dat is, ik kan het jullie niet goed uitleggen, maar dat hoeft ook niet.
    Ik ga sommigen heel hard missen.  Maar missen is goed, anders zouden ze niet veel betekenen.
    Zo, ik denk dat ik uitgebabbeld ben.  Geniet er nog van en dank jullie wel allemaal. 
    Carine"

    27-06-2010 om 10:46 geschreven door carine  


    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."onzichtbaar koordje"


    21/06/2010

    21 juni: Wat gebeurt er allemaal niet op een 'gewone dag'.
    begin van de zomer, de verjaardag van een dierbare, een kaarsje voor een examen van een student, meeleven met de studieplannen van een maatje, de dag dat Zeppo (trouwe viervoeter) terug naar huis komt, de dag dat José Millecam vertrekt.  
    Vanuit zijn thuisadres Dendermonde naar Compostela, te voet.
    José heeft mij veel gehopen met de route en andere praktische zaken.
    Beetje emotioneel toch te weten dat hij reeds weg is.
    Hij stapt een andere route dan ik.
    Toch is het voor mij een steun, te weten dat hij maar een dikke week vóór mij stapt.
    Wat is een weekje? 
    Er is een onzichtbaar koordje dat mij meetrekt, ik ben er zeker van.

    Dank je wel José, niet loslaten, ik ga zeker volgen.

    Carine

    22-06-2010 om 14:53 geschreven door carine  


    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schipper mag ik overvaren, ja of nee ?


    Zaterdag 12 juni
    Gisteren tochtje van 20 km. naar Oppuurs. 
    Lekker weertje, niet te warm, niet te koud.
    Een rugzak is meestal een last, maar kan soms ook een voordeel zijn.
    Netjes wachten om 12.00u. in Hamme om mij te laten overzetten naar de Weert.
    Blijkbaar was de volgende 'vaart' pas om 13.00u.  Dat zou een oponthoud betekenen van 1 uur...
    Ongewild wekte mijn teleurgestelde blik en de rugzak bij de schipper blijkbaar medelijden op....
    Motor werd terug gestart en ongevraagd werd ik toch, nog vlug, eventjes aan de overkant netjes afgezet.
    Dank je wel 'schipper naast Mathilde?'. 
    Je maakte mijn dag een stukje zonniger.

    13-06-2010 om 17:48 geschreven door carine  


    04-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GSM/blog/postduif of briefje ??????
    Vrijdag 03/06/2010

     

    Eigenlijk ben ik geen GSM-mens en de PC is enkel mijn vriend, als het op vertrouwd terrein is.     Ik hoor het sommigen al zeggen..... "Carine, de leeftijd is er natuurlijk ook".   Daarom vrees ik een beetje voor het tijdig bijhouden van mijn blog gedurende de tocht.  Het constant moeten zoeken naar internetcafé's onderweg lijkt mij ook niet dat.  Maar het krijgen van een ouderwetse brief, dat kan mij wel bekoren.  Zo een paar geschreven velletjes papier die je nog eens kan vastpakken.  Superleuk zou ik het vinden om 'echte post' te kunnen ontvangen en een paar malen te kunnen herlezen en herlezen!
    Dus, mocht je zin hebben ..... heel heel graag. 

    In bijlage 1 een aantal postrestante adressen met geschatte aankomsttijden. In deze steden aangekomen zal ik kijken of er post voor mij ligt.
    De post blijft er 3 maanden liggen en indien deze niet werd opgehaald, stuurt men deze terug naar afzender .
    Advies is om post 3 weken van te voren op te sturen.  Leuk hé, zo met vertraging.  Heeft toch "iets"
    Wat je moet doen is het volgende:

    Gebruik de adreslabels zoals in bijlage 
    Niet vergeten om het adres van de afzender duidelijk in blokletters te vermelden
    en    te frankeren.

    Voor wie graag mijn geplande reisroute zou willen volgen: Bijlage 2 
    (Deze zal nog een beetje wijzigen, maar wordt hier dan ook aangepast)

    Tot nog eens.

    Carine





    Bijlagen:
    Adresetiketten post restante.pdf (7.1 KB)   
    Reisweg(blog).pdf (54.6 KB)   

    04-06-2010 om 21:21 geschreven door carine  


    25-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blijven 'oef'fenen


    dinsdag 25/05/2010
    Voor diegenen die angstvallig in de gaten houden of ik wel voldoende oefen:
    - zaterdag 22/05 : 25 km. Lochristi ..... Sint-Niklaas
    - zondag 23/05:      0 km. : te stijf/paar bleinen
    - maandag 24/05:  24 km. Sint-Niklaas ...... Dendermonde (St.-Gillis)

    Deze avond naar een interessante voordracht geweest in Beveren/Ter Vesten gegeven
    door dhr. Ivo Hermans.
    Een bevlogen verteller die zowel het prehistorische verleden alsook de natuurkundige verklaring
    van vele pelgrimsoorden (waaronder Compostela) uit de doeken deed.
    Was een aanrader, ook voor niet Compostela-pelgrims.

    Tot de volgende .....  sluu


    25-05-2010 om 00:00 geschreven door carine  


    19-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna ......






    Woensdag 19/05/2010
    't Is op alg. aanvraag dat ik nog iets laat horen, want mijn schrijven liet het een beetje afweten.
    Met een verlengd week-end in zicht met een totaal van 3 vrije dagen, moet er nog eens serieus gestapt worden iedere dag.
    Dat gaan we dan zeker doen.  Ondertussen is er niet veel nieuws onder de zon.
    De route ligt nu zo goed als definitief vast.  Alle Michelin-kaarten zijn ingescand en worden afgedrukt op A4 formaat.  Een serieus pak en teveel gewicht om allemaal van thuisuit reeds mee te nemen.  Ze zullen dus met regelmaat worden opgestuurd 'Poste Restante'. 
    Hopelijk werkt dit systeem, anders heb ik een probleem
    De A4-tjes die 'gelopen zijn' kan ik dan wegdoen.
    Nog een kleine 6 weken.  Het voelt onwerkelijk aan.
    Gelukkig nog veel werk aan de winkel en gedachten nog eventjes op iets anders zetten.




    19-05-2010 om 18:16 geschreven door carine  


    26-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kuitenbijters


    Zondag 25/04/2010
    Wandeling begonnen in Geraardsbergen met op de rug, mijn nog kakelverse rugzak gevuld met zo'n 7 kg. materiaal.
    Boven een grafiekje met ..... de hellingsgraad van 'De Muur' van Geraardsbergen.
    Mag wel degelijk met hoofdletter geschreven worden, want was niet te onderschatten. 
    Zij liet mij nederig, heeel traag, naar boven klimmen.  De beloning : een prachtig uitzicht en een gans peleton zuchtende en piepende wielertoeristen.
    In het info-kantoor in het centrum, de verschillende kostuums bewonderd van "de enige, echte en zeker de oudste manneke pis"
    Route liep verder langs de Dender naar Overboerlare, de taalgrens over naar Deux-Acren.
    Hier moest ik uitkijken om de splisting van de GR5A naar de GR 123 niet te missen.
    Je weet het, of je weet het niet, bij zo'n splitsing is er meestal een GR-boom (zie boven).
    Heel handig zo'n boom, mochten ....... er wegwijzers aanhangen. 
    Bij gebrek aan richtingsgevoel (had kompas niet bij) mijn beste schoolfrans opgediept van meer dan 30 jaar geleden en de weg gevraagd aan voorbijgangers.  Mede door hun enthousiasme en hun breedwiekende armgebaren die alle windrichtingen uitgingen, toch de door hen aangeduide weg ingeslagen met als gevolg, na een 10-tal km..... een flauw vermoeden werd toen zekerheid; geen GR 123.
    Ik kwam in de dorpjes Lessines, Kenimont en Ghoy.  En wist ik veel dat de wegwijzer Grammont eigenlijk de vertaling was voor Geraardsbergen. 
    Les van deze dag: neem je kompas mee, denk logisch na en ..... nog veel oefenwerk met hellingen en afdalingen want ze beten echt in de kuiten. 

    26-04-2010 om 22:24 geschreven door carine  


    16-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.... op het juiste ogenblik ...


    16/04/2010

    Er was eens een tekenmaatje, Erwin.
    Ja, toch wel een 'maatje' die blijkbaar onbewust wist dat zijn tekenmaatje Carine, op datzelfde moment wel een serieuze oppepper kon gebruiken. 
    Hij schreef haar een commentaartje.
    Zij was er echt aan toe.  
    Het kwam op het juiste ogenblik. 
    Zonder er zelf naar te moeten vragen.
    Zomaar uit het niets en uit toch wel een onverwachte hoek.
    Waardevol.

    Carine



    16-04-2010 om 12:54 geschreven door carine  


    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gr-routes


    Maandag 05/04/2010
    Vandaag de route gestapt waar ik begin juli ook mee zal beginnen.  Eventjes kijken of het volgen van de wegmarkeringen geel/wit of rood/wit logisch in elkaar zit.  En meestal lukte het wel, op 2 uitzonderingen na.  In Temse waar er een splitsing is van GR R en GR A5 ging ik "de mist" in.    Dacht al dat 'de brug van Temse' die ik over moest, eigenlijk de andere kant op lag.  Eventjes gevraagd aan een meneer met wandelbotienen aan.  En die wees inderdaad naar de andere richting.  Hij had ook Compostela gedaan.  Nog een eindje met mij meegelopen tot over de brug van Temse en afscheid genomen.
    Verder mooie tocht gemaakt.  Terug de GR kwijt in Branst.  Dan maar op eigen initiatief de dijk gevolgd tot in Marie-Kerke.  Na veel zoeken bleek ik de overzet te moeten nemen.  Terug op de juiste weg via boerewegels en karresporen naar Kastel.  Als afsluiter een warme chocomelk en bellen om me te komen halen.  Dit kan nu nog.
    Toch weer een 20-tal km.(GR heeft veel kronkels) zonder al te veel last. 

    05-04-2010 om 18:54 geschreven door carine  


    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diep vanbinnen ....
    24/03/2010

    -DAGEN

    Nog "te gaan" 
     
    +  

    23-03-2010 om 21:47 geschreven door carine  


    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de bib
    Zaterdag 20/03/2010



    Het moet gezegd, het viel mij een beetje tegen daar in Mechelen waar de bib van het genootschap is gevestigd.
    Wel veel waardering voor de mensen die toch op vrijwillige basis daar steeds aanwezig zijn, maar mijn vragen bleven wel onbeantwoord.
    Het verliep daar ook een beetje chaotisch, zo iedereen door elkaar.
    Toch nog een Franstalig boekje weten te vinden met overnachtingsmogelijkheden tussen Vézelay en Le Puy. 
    Dus daar mee aan de slag.
    En misschien ...... is het maar beter zo, dat er nog veel  overblijven en het geen over-georganiseerde pelgrimage wordt.
    Het blijft uiteindelijk een persoonlijk zoeken naar ....
      

    21-03-2010 om 10:02 geschreven door carine  


    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het 'mars'-plan in praktijk
    Zaterdag 06/03/2010



    Droog maar superkoud windje vandaag, daar in Sint-Andries Brugge waar het vandaag een wandeldag was om het kompas en kaartlezen in praktijk te brengen.
    4 afwezigen.  Ik alleen als vrouw.    Mannen met lange benen stappen vlugger, dus het tempo was voor mij toch wel iets te hoog.
    Op de stafkaart, veel wegjes en paadjes te zien, maar in 'in the field' zoals ze zeggen, bleken dit privaat-wegen te zijn, waardoor er dikwijls een alternatieve weg moest worden gezocht.  Maar daar ging het immers om.  "Uw plan trekken in moeilijke omstandigheden".
    Van de paden afwijken en oversteken via sompige weilanden en akkers.  Gelukkig geen boer te bespeuren in de omtrek die hierop reactie kon geven.  En kom je dan aan het einde van de wei, een hek of 'pinnekesdraad' tegen dan ...... moet je terugkeren.
    Al bij al 19 km. afgelegd.  Veel geleerd. 
    Dank je wel Kris voor de goeie uitleg.

    06-03-2010 om 18:35 geschreven door carine  


    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pelgrimszegen - Zevenkerken
    Zaterdag 27/02/2010


    Gisteren was het dan zover.  Alle pelgrims die in 2010 op tocht vertrekken werden in de Abdijkerk van Zevenkerken in een verzorgde viering 'op weg gezonden'.  Als uiterlijk teken kregen wij onze schelp mee, die zeker en vast aan de rugzak komt te hangen.
    Was toch wel emotioneel om te zien met hoevelen we daar waren.  Ieder waarschijnlijk met zijn eigen verhaal.  Maar toch met een gemeenschappelijk doel.
    Voor Dirk, Katrien en Anja: heel, heel veel dank om erbij te zijn (elk op jullie manier)  Jullie aanwezigheid maakte deze dag voor mij heel speciaal.
    Tijdens het middagmaal nog kennisgemaakt met Maria en Christianne.  Vreemden, maar er was toch een 'klikje'.
    Maria, moest je dit lezen,  veel succes en hopelijk keer je weer met hetzelfde gevoel dat je dochter had toen ze haar tocht afmaakte. 

    Jammer genoeg had ik vergeten mijn 'stappers' aan te trekken.  Daardoor waren deze niet mee ingezegend!  Dom van mij
    Om van alle onheil gespaard te blijven (gebroken veters, kapotte zolen) heb ik van zodra thuis gekomen, mijn bottienen even aangetrokken.
    Zou het zo toch nog lukken? 

    28-02-2010 om 16:24 geschreven door carine  


    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Mars'plan: Ruimtereis of nieuw crash-dieet ?
    Zondag - 21/02/2010



    De cursus 'kaart en compas'......
    Het alombekende cliché, 'vrouwen en kaartlezen gaan niet samen', was duidelijk te zien in de cursus.  2 vrouwen op 10 .......  Dus, reden te meer om ons "mannetje te staan".
    Het theoretisch gedeelte ging een beetje boven mijn wandelpetje.  Alles ging een beetje vlug voor mij als leek, tussen toch wel, volgens mij 'kennishebbende GPS-gebruikers'.  Magnetisch noorden, het echte geografische noorden, Lambert-coördinaten, declinatie (afwijking), amai.  Veel stof, maar wel heel interessant. Op mijn eigen tempo thuis alles nog eens doornemen.
    Er komt nog een praktijk-dag.  Kregen hiervoor een taak mee.  Aan de hand van 20 gekregen coördinaten moet een wandeling worden uitgestippeld op stafkaart.  Maak een 'mars'plan   van deze wandeling.  Marsplan?  Dus geen ruimtereis en ook geen chocolade-reep, maar een heel gedetailleerde uitschrijving van de te volgen weg.  Iedere cursist moet een deel van de wandeling de leiding nemen en zonder stafkaart, maar op basis van het gemaakte marsplan, de weg vinden of volgen.
    Werk aan de winkel dus.  Maar ga mijn best doen.  Wil zeker 'als vrouw' niet verloren lopen. 





    21-02-2010 om 18:12 geschreven door carine  


    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben het noorden kwijt
    Woendag 03/02/2010



    Wandelen is één zaak, maar de juiste weg vinden en aanhouden is een andere.
    Een mens kan niet goed genoeg voorbereid zijn denk ik dan maar.
    Ingeschreven dus voor de cursus 'kaart en kompas'.  Geen GPS, maar het"echte werk"
    Hieronder de gegevens, voor hen die ook misschien interesse hebben:
    Organisatie: Aktiva
    Cursus: "kaart en kompas": leert je werken met, uiteraard, kaart en kompas.   
    Je leert de basisprincipes van kompas, het lezen van een kaart en hoe je dit in de praktijk kan helpen.
    Datum:   - theorie:    zaterdag 20/02/2010
                  - praktijk : zaterdag 06/03/2010
    Plaats: Bloso-centrum Julien Saelens
               Nijverheidsstraat   112
               8310   Brugge-Assebroek
    Uur:     van 09.00u. tot 17.00u.




    03-02-2010 om 00:00 geschreven door carine  




    HET IS ZOVER - TIJD OM TE VERTREKKEN.
    Het ga jullie goed tot in december    !!!!
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Inhoud blog
  • 03/07/2010 - 16/10/2010
  • pelgrimstranen
  • Spanje
  • bijna
  • vrijdag 17/09/2010
  • 1 september - 3de maand
  • hoe voelt het tendinitis ?
  • welke dag zijn we ook weer?
  • herstart
  • WIJZIGING TRAJECT !!!!!!!
  • Vézeley - 1/4 tocht
  • mij vervelen......?
  • et voila, je suis la
  • er waren en nog 2 ...
  • en ..... nog eens terug
  • ik ben er eens
  • alles nog wat nieuw
  • verrassing
  • "onzichtbaar koordje"
  • Schipper mag ik overvaren, ja of nee ?
  • GSM/blog/postduif of briefje ??????
  • blijven 'oef'fenen
  • bijna ......
  • kuitenbijters
  • ... op het juiste ogenblik ...
  • Gr-routes
  • Diep vanbinnen ....
  • de bib
  • Het 'mars'-plan in praktijk
  • Pelgrimszegen - Zevenkerken

    Gastenboek
  • spoedig herstel
  • Lieve groetjes!
  • Groetjes
  • zomaar
  • Limoges

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per maand
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009

    Laatste commentaren
  • Telefoons afluisteren (Koen t.)
        op GSM/blog/postduif of briefje ??????
  • jammer, jammer (marianne)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • ongeloof (patricia)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • Dikke proficiat (Roger vanwynsberghe)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • Jammer (marleen)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • Que sera sera (G.U.Y.)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • het is goed geweest, een prachtherinnering voor eeuwig (Caroline Van Wijnsberge)
        op 03/07/2010 - 16/10/2010
  • rusten (marleen)
        op pelgrimstranen
  • natuur en wandelen (marianne)
        op pelgrimstranen
  • moed (Roger vanwynsberghe)
        op pelgrimstranen
  • Vraagjes Gregory (gregory)
        op pelgrimstranen
  • Hou je taai (G.U.Y.)
        op pelgrimstranen
  • hop met de beentjes (Roger vanwynsberghe)
        op Spanje
  • SUPER!!! (Tingel)
        op Spanje
  • Hoera (gregory)
        op Spanje
  • vanwege Gregory (gregory)
        op bijna
  • vanwege Gregory (Gregory)
        op vrijdag 17/09/2010
  • Recherche (Francine)
        op vrijdag 17/09/2010
  • GO GO GO (Grietje)
        op vrijdag 17/09/2010
  • oef (Roger vanwynsberghe)
        op hoe voelt het tendinitis ?
  • vanwege Gregory (Gregory)
        op 1 september - 3de maand
  • nie pleujen (Annemie Meganck)
        op 1 september - 3de maand
  • K-dienst (Lawerance )
        op 1 september - 3de maand
  • TK? wete gij wel nog wa dat da is??? (Grietje)
        op 1 september - 3de maand
  • jawel! (tingel)
        op 1 september - 3de maand
  • verzorg jezelf he! (Tingel)
        op hoe voelt het tendinitis ?
  • ocharme (Grietje)
        op hoe voelt het tendinitis ?
  • mis u 2 (Tingel)
        op welke dag zijn we ook weer?
  • nog 2/3 te gaan (Emiel Van der Aa)
        op welke dag zijn we ook weer?
  • vanwege Gregory (gregory)
        op herstart

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs