Sportieve mama's
Inhoud blog
  • Lage rugpijn tijdens de zwangerschap
  • Sporten tijdens de zwangerschap schaadt de foetus niet
  • Welkom!

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Foto

    Sporten vóór, tijdens en na de zwangerschap
    11-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lage rugpijn tijdens de zwangerschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lage rugpijn, iedereen heeft er wel eens mee te maken.

    Echter tijdens de zwangerschap kan dit plots komen opspelen. Naarmate de buik begint te groeien, komt het zwaartepunt meer naar voor te liggen. Door te zwakke buik- en rugspieren kantelt het bekken naar voor en ontstaat er rugpijn.

    Net zoals in het dagelijkse leven, is een sterke "core" zeer belangrijk tijdens de zwangerschap.
    Onze "core" bestaat uit onze rug-, buik- en bilspieren. Deze zorgen voor stabilisatie en een goede houding!
    Let wel: tijdens de zwangerschap wordt het trainen van de rechte buikspieren afgeraden! Dit kan namelijk de kans op een diastase aanzienlijk vergroten. Meer hierover in een volgende post.

    Dus geen crunches, sit ups,...Maar wel vb zijwaartse plank (schuine buikspieren) of bridge (rug-bilspieren).
    De schuine en diepe buikspieren zorgen mede voor de persbeweging tijdens de bevalling.

    Trainen tijdens de zwangerschap doe je zowiezo beter onder begeleiding van een pre- en postnatale trainer. Belangrijk om het doel aan te passen van de trainingen tijdens de zwangerschap en dus ook de oefeningen en intensiteit.





    11-07-2019, 16:05 geschreven door Brenda  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporten tijdens de zwangerschap schaadt de foetus niet

    Velen onder ons hebben schrik om actief te zijn tijdens de zwangerschap. Men denkt dat er een verhoogde kans is op :

    -          Miskramen

    -          Foetale morbiditeit of mortaliteit

    -         Vroegtijdige bevalling

     

    Echter hiervoor werd nog GEEN bewijs gevonden!

    Wat WEL reeds werd bewezen is dat sporten tijdens de zwangerschap goed is voor de gezondheid van zowel de baby als de moeder.

    Hoewel er een tijdelijke afname van de bloedtoevoer naar de baarmoeder is tijdens een inspanning, zijn er voldoende compensatiemechanismen die ervoor zorgen dat de foetus voldoende doorbloeding en dus zuurstof blijft krijgen.


    Voor de meerderheid is sporten sterk aan te raden en wordt volgende aanbevolen (Michelle F Mottola et al, 2019):

    -          Aërobe en weerstandstraining

    -          150 min per week

    -          Liefst gespreid over 3 verschillende dagen

    -          Dagelijks is nog beter!

     

    Enkele kanttekeningen:

    1/ de mate en intensiteit van de inspanning zijn zeer persoonsgebonden en ook in deze fase is luisteren naar je lichaam superbelangrijk!

    2/ sporten wordt ten stelligste afgeraden indien één van onderstaande zaken spelen. Laat het duidelijk zijn dat dit een absolute minderheid betreft:

    -          Gebroken vliezen

    -          Vroegtijdige weeën

    -          Vaginale bloedingen (constant)

    -          Laag liggende placenta na 28 weken zwangerschap

    -          Pre-eclampsie (zwangerschapsaandoening: combinatie van te hoge bloeddruk met eiwitverlies via de urine)

    -          Verweekte baarmoederhals

    -          Groeivertraging in de baarmoeder

    -          Meerlingen (drielingen, etc…)

    -          Type I diabetes (indien niet onder controle)

    -          Hypertensie (indien niet onder controle)

    -          Schildklieraandoening (indien niet onder controle)

    -          Andere ernstige cardiovasculaire, respiratoire of systemische aandoeningen

    3/ Tevens speelt het type inspanning een rol. Zo doe je beter niet aan volgende sporten:

    -          Sporten met fysiek contact (vb. incasseren van slagen of stoten)

    -          Sporten waarbij het risico op vallen verhoogd is

    -          Bergbeklimmen

    -          Diepzeeduiken

    -          Competitiesport (tenzij onder begeleiding)


    Conclusie: 

    Sporten in het algemeen heeft vele gezondheidsvoordelen, ook tijdens de zwangerschap!

    Het is eveneens aan te raden voor niet-actieve mensen om te starten met sporten tijdens de zwangerschap! Mits het respecteren van de signalen die je eigen lichaam uitzendt…


    Meer hierover volgende week…

     

    19-06-2019, 17:19 geschreven door Brenda  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    In het kader van het Postgraduaat Fuctional Training, dat ik momenteel aan het volgen ben, is één van onze opdrachten om een blog bij te houden. Via deze weg zal ik wekelijks een eigen ervaring/tip/feit/... met jullie delen van het belang om fit te zijn vóór, tijdens en na de zwangerschap.

    Zelf ben ik een jonge mama van 3 (Siebe 6 jaar, Seppe 3 jaar en Elise 2 jaar). Drie aangename zwangerschappen meegemaakt en drie keer natuurlijk en heel vlot bevallen. Nadien ook snel terug op gewicht gekomen. Na de postnatale rustperiode, die je ABSOLUUT dient te respecteren, gestart met trainen en vlot terug kunnen opbouwen naar niveau prenataal. Dit was dan ook telkens mijn drijfveer en doel vooraleer opnieuw zwanger te zijn. Ik zou en moest eerst opnieuw fit zijn!

    Vanaf volgende week zal ik dus wekelijks iets posten rond dit thema...Ideeën, vragen ook altijd welkom, zo raakt mijn inspiratie niet op...

    Vele groetjes,
    Brenda

    04-06-2019, 21:39 geschreven door Brenda  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 08/07-14/07 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!