Red-team evacueert patient vanop 12e verdiep, Weerstandlaan Hoboken
Vrijdagochtend werd het RED-team ingeschakeld voor de evacuatie van een patient vanop het 12e verdiep van een appartementsblok aan de Weerstandlaan in Hoboken. De Ladder Zuid bleek een stukje te kort (het was het proberen waard), en de ladder 50m staat buiten dienst.
Zware brand verwoest appartementsgebouw in Sint-Rochusstraat Deurne
Om 4.45u kwamen er verschillende oproepen binnen voor brand in een appartementsgebouw op de hoek van de Sint-Rochusstraat met de Korte Sint-Rochusstraat in Deurne, achter de hoek van de kazerne Deurne. Al snel kon het HC100 aan de seinkamer melden dat het een zware uitslaande brand betrof, en dat er verschillende bewoners op het dak gevlucht zijn. Bij aankomst van de 1e H. en ladder Deurne treft men inderdaad een bijzonder zwaar uitslaande brand aan, verspreid over het ganse gebouw van 3 verdiepingen. Op dat moment bevonden zich 3 bewoners op het dak van de naast gelegen woning in de Korte Sint-Rochusstraat Zij werden met de ladder Deurne van het dak gered. Vrijwel onmiddelijk werd een 2e ladder bijgevraagd, om de naastgelegen woning te beschermen omdat deze ook bedreigd werd. Omdat men met een watertekort kampte, werd een extra 2e hulp (Noord) bijgevraagd om een voedingslijn te leggen naar een hydrant van op de Herentalsebaan. Ook de Adembeschermingswagen werd ter plaatse gevraagd. Verschillende bewoners van het gebouw stonden op straat in de koude. De Politie stelde voor om hen op te vangen in de kantine van de brandweerkazerne aan de Waterbaan. Vrachtwagen 69 bracht voor hen (warme) dranken. Het duurde een tijdje vooraleer men de uitgebreide brand volledig onder controle had. Om 7.30u werden de manschappen van de 2e Cie afglost door de manschappen van de 4e Cie.
7 bewoners werden met een rookintoxicatie naar verschillende ziekenhuiszen overgebracht. In eerste instantie werden 4 personen vermist. In de loop van de ochtend werd met de ladder het gebouw verder verkend (betreden was onmogelijk wegens acuut instortingsgevaar), en werd op het 3e verdiep het verkoolde lichaam van een persoon aangetroffen. Niet veel later hadden 2 van de 4 vermisten zich gemeld. 1 persoon blijft vermist.
De manschappen van de 4e Cie hadden nog tot de middag werk om stukken gevel van het gebouw deels te slopen.
- Ter plaatse:
- Commandowagen met Kapitein - Commandowagen met Lt. - 1e H. Deurne - 2e H. Zuid - 2e H. Noord - 2e H. Deurne (enkele manschappen van hen ving samen met de politie de getroffen bewoners op in de kazerne) - Ladder Deurne - Ladder Zuid - Adembeschermingswagen Noord - SIW Noord - GIW Noord - Kraanwagen Noord - vrachtwagen 69 - vrachtwagen 68
Foto's Marc De Roeck:
Onderstaande beelden zijn genomen tussen 6.25u en 7.35u Actiebeelden volgen van een kwartier na het ontstaan na de brand volgen nog.
Op de Antwerpse Ring richting Gent, zo'n 600 meter voor de afrit Berchem gebeurde Zondagavond een ongeval tussen 2 voertuigen. Uit één van de voertuigen diende de brandweer een persoon te ontzetten.
Door het ongeval waren 2 rijstroken een tijd afgesloten wat voor een file vanop het viaduct van Merksem zorgde
Ter plaatse:
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Deurne - SIW Noord - GIW Noord - WTW Noord
E17 Kruibeke: Auto geplet onder gekantelde vrachtwagen. Bestuurder bevrijd door brandweer en slechts licht gewond
Zaterdagochtend, iets na 8.00u begon een Nederlandse vrachtwagen te slippen op de E17, zo'n 500 meter voorbij het Texaco tankstation, richting Antwerpen, grondgebied Kruibeke. De vrachtwagen schampte eerst de vangrail rechts van de weg, waarna hij terug de weg op slingerde. Hierbij kantelde de vrachtwagen op zijn linkerkant en kwam dwars over de rijbaan te liggen. Een kleine bestelwagen reed op dat moment net naast de vrachtwagen en raakte volledig geplet onde de achterkant van de zwaar geladen vrachtwagen. De brandweer Antwerpen (SAH) en Kruibeke (bevoegd), ziekenwagens een een MUG-team werden gestuurd. Bij aankomst van de 1e H. Linkeroever als eerste wagen vreesde men voor het leven van de bestuurder, aangezien de wagen werkelijk volledig geplet was. Maar al snel kreeg men toch contact met de bestuurder (was dus nog bij bewust zijn!) Onmiddelijk werd de kraanwagen van Post Noord en zware takelwagens van Depannage 2000 bijgevraagd. Ondertussen was men al begonnen met de lading, bestaand uit rollen plastic folie van zo'n 25 kilo het stuk uit de vrachtwagen te halen, omdat de kans bestond dat de wand van de oplegger verder zou openscheuren onder de druk van de lading. Een andere ploeg hield zich bezig met de voorbereidingen om de vrachtwagen met hefkussen op te tillen. Na zo'n half uur was er genoeg lading verwijderd en kon het heffen beginnen. Vanaf dat de vrachtwagen genoeg opgetild was, werd met de GIW van Post Noord de auto van onder de vrachtwagen getrokken. Onmiddelijk kwam de man met zijn hoofd uit het raampje van de passagierskant. Met een beetje hulp kon de bestuurder op een werkelijk miraculeuze manier zelf uit het wrak kruipen. Na enkele korte bedankingen aan zijn redders ging hij zelf op de brancard liggen waarna hij werd overgebracht naar het ziekenhuis door de ziekenwagen van brandweer Kruibeke. Een bijzonder geslaagde, schitterende interventie met een prima samenwerking tussen de Ploeg 4 brandweer Kruibeke en de 4e Cie Post Linkeroever en Post Noord brandweer Antwerpen.
Door het ongeval was de E17 richting Antwerpen urenlang volledig afgesloten, wat voor heel wat hinder zorgde.
Ter plaatse brandweer Antwerpen:
- 1e H. linkeroever - SIW Noord - GIW Noord - Kraanwagen Noord
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: