Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
13-12-2008
Spectaculair ongeval op Ring legt verkeer lam
Dinsdagochtend 9 December iets voor 10u deed zich op de ring richting Nederland ter hoogte van Borgerhout een spectaculair ongeval voor. Een kleine vrachtwagen met een hoogtewerker verloor er zijn achterwielen waardoor het voertuig zwaar begon te slingeren. De kleine hoogwerker raakte een zware vrachtwagen geladen met 2 containers. De aanhangwagen kantelde en versperdde de 3 rechter rijstroken waardoor de ganse ring en de invalswegen op een mum van tijd vaststonden. Eén persoon raakte licht gewond. iets voor de middag was de rijbaan vrij maar reikten de files tot in Kruibeke op de E17. In de staart van die file gebeurde ter hoogte van de parking in Kruibeke een kop-staart aanrijding tussen 3 vrachtwagens waardoor 2 van de 3 rijstroken ruim anderhalf uur afgesloten waren. Hierdoor groeide de file verder aan tot voorbij Sint-Niklaas, waar opnieuw een zeer zware kop-staart aanrijding gebeurde. Een vrachtwagen werd dwars over de rijbaan gekatapulteerd. De cabine van de vrachtwagen werd van het chassis gerukt en kwam 30 meter verder tot stilstand. Na een moeilijke bevrijding door brandweer Sint-Niklaas werd de chauffeur met levensgevaarlijke verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Omdat de vrachtwagen ook een product lekte was de rijbaan ruim 5 uur afgesloten. Verkeer diende over de zijrijweg te passeren.
Foto's van Marc de Roeck van het ongeval op de Ring;
Ongeval geknelde door ijzel Groenenborgerlaan Wilrijk
Woensdagochtend was het op diverse plaatsen in en rond de stad plaatselijk spiegelglad door ijzelvorming. Er gebeurden talrijke valpartijen, slippertjes en ongevallen, meestal met blikschade. Op de Groenenborgerlaan in Wilrijk gebeurde er echter een zwaar ongeval. Een man uit Zwijndrecht begon te slippen en knalde met zijn porsche tegen een boom. De man werd door de brandweer ontzet uit het wrak en in kritieke toestand afgevoerd naar het ziekenhuis.
Infomoment nieuwe kazerne Noord (KaNo) op Do 18 December
Op donderdag 18 december 2008 om 20h wordt de gloednieuwe brandweerkazerne aan de Noorderlaan 69 in 2030 Antwerpen in primeur voor gesteld aan de buurt van de Luchtbal.
De bouwwerken zijn vorige maand voltooid. Nu wordt de laatste hand gelegd aan de binnenafwerking en worden alle voorzieningen op punt gesteld. Eind april 2009 wordt het gebouw volledig in gebruik genomen. Op dat ogenblik wordt de nieuwe kazerne het zenuwcentrum van de brandweer voor de stad en voor de haven. Het stadsbestuur en de brandweer vinden het belangrijk dat de bewoners van Luchtbal voldoende op de hoogte zijn van dit alles. Daarom nodigen zij de buurtbewoners graag uit voor een infomoment op donderdag 18 december 2008 om 20 uur. Buurtbewoners komen er te weten welk belang deze nieuwe kazerne heeft, welke werking ze heeft en welk leven ze zal brengen in de buurt. De oprichting van deze kazerne is van cruciaal belang in het verbeterplan van de brandweer Antwerpen. De werken werden door het college gegund aan bouwpromotor Cofinimmo nv en aannemer Interbuild nv, voor de bouw van de kazerne volgens de plannen van architect Jan Van Elzen van de bvba Architectenteam-A. De werken startten in het najaar van 2006. Twee jaar later - exact binnen de vooropgestelde termijn én met vrijwel geen overschrijding van de voorziene kostprijs - werden de bouwwerken afgerond. Op 6 november 2008 ontving de brandweer de sleutels van het gebouw. De komende maanden wordt de inrichting afgewerkt. De verhuis van de administratie en logistieke diensten start in januari 2009. Tegen eind april zal de kazerne effectief operationeel zijn
Op het kruispunt Ouland met Koordekenshoef kwam het tot een aanrijding tussen een vrachtwagen en een kleine bestelwagen. De chauffeur zat niet gekneld, maar gezien de aard van de verwondingen, het comfort van de chauffeur en het feit dat de deuren niet open te krijgen waren werd de deur er uit gehaald. Hetslachtoffer werd door de ziekenwagen 142 overgebracht naar het ziekenhuis.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Dokken + SIW - SIW + GIW Borgerhout - ZW 142 - Delta 3
Ontploffings- en instortingsgevaar in pand Lange Kievitstraat
In een pand aan de Lange Kievitstraat was er Donderdagnamiddag iets voor half 3 even paniek. De stadsingenieur had de brandweer bijgevraagd omdat het desbetreffende pand instabiel was waardoor er instortings- en ontploffingsgevaar was. Er bevonden zich nog een tiental mensen in het pand, de brandweer ontruimde het gebouw tot er zekerheid was qua veiligheid. Na een kwartiertje bleek de situatie onder controle te zijn en keerde alle hulpen richting VP. De stadsingenieur en politie bleven nog geruime tijd ter plaatse.
...wat er juist gaande was of er aan de basis lag aan de beslissing van de stadsingenieur is mij niet bekend.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. CK + Ladder - SIW Borgerhout
De hulpen van Zuid, GIW en kraanwagen Borgerhout werden nog voor ze terplaatse waren terug gestuurd.
Zondagnamiddag bezocht een kleine groep gëintreseerde mensen de brandweerkazerne Hoofdwacht Linkeroever. Puur uit intresse kregen de mensen een korte rondleiding in de kazerne en wat uitleg over de voertuigen. Enkele zagen het wel zitten om eens in het liftje op de lange ladder te stappen, wat je in een half minuutje op duizelingwekkende hoogte brengt.
Terwijl Sergeant De Rover samen met zijn manschappen instructies over het Williamskanon lezen, geeft Walter van 1HWDo een woordje uitleg aan het groepje gëintresseerden. Een blitzbezoekje aan de kazerne was dan ook snel in kannen en kruiken
...dit terwijl het leven op de HWLO zijn gewone gangetje gaat...
Vooral de unieke lange ladder kreeg veel aandacht en viel in de smaak, hetgeen enkele mooie beeldjes opleverde;
Zondagnamiddag bracht Walter van 1HWDo het Williamskanon eens tot aan de HWLo om de werking ervan uit te leggen aan de manschappen van 1HWLO. Later zal er effectief nog eens geoefend worden aan het galgenweel.
Vannacht heeft een brand de kantoren van INE Aviation op de luchthaven van Deurne volledig vernield. De oorzaak zou een elektriciteisprobleem zijn aan een elektrische verwarmingstoestel.
De oproep voor brand kwam iets na 2u binnen. Een getuige had vlammen en rook gezien waarna hij onmiddelijk de nodige diensten verwittigde. Omdat niet duidelijk was wat en er brandde en waar werd de gewone basisuitruk voor brand uitgestuurd; 1eH. Deurne + SIW +Ladder en 2e H. Zuid + Commandowagen met Luitenant. Bij het aanrijden van 1 Deurne werd meegegeven dat de politie die reeds terplaatse was melding maakte da het effectief flink brandde in een hangar en dat er geregeld ontploffingen te horen waren. Bij aankomst van 1e H. Deurne vroeg men om op te schalen en de industieuitruk terplaatse te sturen. Hoogwerker WLO, SAP Lillo, Poederwagen Lillo, Watertankwagen Borgerhout.), ook de Kapitein kwam terplaatse. Gelijktijdig raakte bekend dat in de grote hangar naast het gedeelte dat in brand stond verschillende volgetankte vliegtuigen en helikopters stonden. Deze dienden zo snel mogelijk uit de hangar verplaatst te worden. Om de poorten te openen werd ook de 3e hulp van Borgerhout terplaatse gevraagd + een volledige 2e basisuitruk (1e H. Zuid SIW + Ladder en 2e H. Deurne.Ook de watertrein van Lillo werd opgestart. Rond 3u raakte de brand stilan onder controle. De industrieuitruk en de watertrein mochten terug naar de kazerne, een uur later keerde de 3 hulp en de 2e basisuitruk terug richting VP, omstreeks 4.30u gevolgd door de meeste overige wagens. De 2e H. Dokken werd dan terplaatse gevraagd voor waakdienst. Door het snelle optreden werd veel erger voorkomen. Mocht de brand overgeslagen zijn naar de loods met vliegtuigen, die volgetankt waren met kerosine zou de hele buurt bedreigd zijn. Gelukkig werd deze loods gevrijwaard, enkel wat herstelbare schade werd nu geleden.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Luitenant - Commandowagen met Kapitein - 1e H. Deurne + SIW - 1e H. Zuid - 2e H. Deurne - 2e H. Deurne - 2e H. Dokken (waakdienst achteraf) - Ladder Deurne - Ladder Zuid - Hoogwerker Linkeroever - Adembeschermingswagen Linkeroever - Schuimautopomp Lillo - Poederwagen Lillo - Watertankwagen borgerhout - SIW + GIW Borgerhout - Slangenwagen Lillo - Pompcontainer Lillo + Williamskanon
Uiteraard geldt er op de terreinen van de luchthaven een streng fotografie- en filmverbod. De pers, in grote getallen aanwezig werd op een afstand buiten de luchthaven gehouden. De Kapitein en een verantwoordelijke van de kwam de mensen van de pers en woordje uitleg en een intervieuw geven, wat zeer gëaprecieerd werd.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: