Inhoud blog
  • FAMILIEKRONIEK BRAECKMAN/BRAEKMAN GENEALOGIE
  • WIE ZOEKT DIE VINDT.
  • Walter Braekman on Facebook
  • artikel verschenen in het Nieuwsblad
  • HERINNERING AAN MIJN OVERLEDEN VADER
  • MIJN STAMREEKS
  • VERKLARING VAN DE FAMILIENAAM
    Foto
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    FAMILIEKRONIEK BRAECKMAN/BRAEKMAN

    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIE ZOEKT DIE VINDT.
    Opsporingsbericht :

    Mijn opzoekingswerk is een "Never ending story".
    Dit werk is zeker niet voltooid of volledig. Ik ben er stellig van overtuigd dat er nog tal van aktes en registers met betrekking tot de stamreeks Braekman in de archieven klaar liggen om te worden ontdekt. 
    Daarnaast zit ik nog met tal van vragen. Misschien kan jij als lezer mij helpen.       
     

    1) Ik ben op zoek naar een akte van "vercaevelinck"

    De "vercaevelinck" van Jan Braeckman die bij zijn dood op 18 juli 1709 in de heerlijkheid in "de Burggravie van Gent" opgemaakt werd, is een opsomming van zijn bezittingen. 

    Kan je mij helpen?

    06-06-2010 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walter Braekman on Facebook
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Via facebook wil ik zoveel mogelijk naamgenoten met elkaar verenigen.

    "http://www.facebook.com/people/Walter-Braekman/100001162801351"

    05-06-2010 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    Tags:Walter Braekman, Braekman, Braeckman
    >> Reageer (0)
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.artikel verschenen in het Nieuwsblad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Familiestamboom

    Bakkersfamilies Braeckman en Braekman te boek gesteld

    • woensdag 08 juli 2009

    Walter Braekman

    Sint-Lievens-Houtem

    SINT-LIEVENS-HOUTEM - Walter Braekman (46) heeft een geïllustreerde familiekroniek samengesteld over de Brae(c)kmans, die in vroeger heel wat bakkers telden in Sint-Lievens-Houtem en Letterhoutem.

    'Veel mensen in de regio met de naam Braeckman of Braekman behoren tot dezelfde stam', zegt Walter Braekman. Hij woont nu in Westrozebeke, maar heeft nog sterke banden met het Houtemse. De 'c' in de naam verdween door een schrijffoutje in de bevolkingsregisters.

    'Mijn voorouders waren heel bekend. Joannus Baptiste baatte in de 18de eeuw de historische herberg 'Het Calf', nu 'Old Houtem', uit. En in een recenter verleden verspreidden zich heel wat telgen als bakker over Houtem en Letterhoutem.'

    Frans Braekman startte er met de eerste 'nationale bakkerij', die brood uitvoerde naar andere bakkers. 'En in de vorige eeuw waren er zeven Brae(c)man-bakkers in Houtem, onder wie Michel, Hubert en Achiel. De laatste bakker was Aimé Braekman in de Mgr. Meulemanstraat.'

    Walter Braekman werkte bijna dertig jaar aan het samenstellen van de familiegeschiedenis. 'Ik kreeg er al zin in op mijn zestiende, toen ik verbleef bij Urbain Braekman in de Krabbenijk. Hijzelf was geen bakker, maar hij was lange tijd koloniaal in Congo.'

    Volgens Walter leven er wellicht nog veel Braekmans en Braeckmans in de regio die hij niet persoonlijk kent. 'Maar ze zullen zichzelf ongetwijfeld herkennen in de familiekroniek', besluit hij. (hls)


    31-05-2010 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERINNERING AAN MIJN OVERLEDEN VADER

    Ik draag dit gedicht op aan mijn vader Erik Braekman (1936 - 2009)



    ZEE.

    Ik wil alleen zijn met de zee,
    ik wil alleen zijn met het strand,
    ik wil mijn ziel wat laten varen,
    niet mijn lijf en mijn verstand.

    Ik wil gewoon een beetje dromen
    rond de dingen die ik voel
    en de zee, ik weet het zeker,
    dat ze weet wat ik bedoel.

    Ik wil alleen zijn met de golven,
    ik wil alleen zijn met de lucht,
    ik wil luisteren naar mijn adem,
    ik wil luisteren naar mijn zucht.

    Ik wil luisteren naar mijn zwijgen,
    daarna zal ik verder gaan
    en de zee, ik weet het zeker,
    zal mijn zwijgen wel verstaan.

    Toon Hermans.

     







    06-07-2009 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIJN STAMREEKS

    Alle onderstaande gegevens zijn bevestigd door minimum twee losstaande bronnen. De cursief onderlijnde data zijn mathematische vermoedens.

    Joos Braec(k)man is vermoedelijk de vader van Frans.

    19                          Joos Braecman

                               (1480 - 1548)

                                     I
    18                       Frans Braec(k)man                       

                               (1505 - 1573)

                                     I

    17            Lieven Braec(k)man - Catharina Vermeeren

                  (1530-1581)     (1554)     (    -1612)
                                     I
    16               Frans Braeckman - Jacoba De Moerloose
                  (1555-1610)     (1577)     (    -1647)
                                     I

    15                 Jan Braeckman - Petronella Onghenae
                  (1580-1647)     (1612)     (1590-1657)
                                     I     
    14                 Jan Braeckman - Elisabeth Kezele
                  (1613-1677)     (1639)     (1618-1702)
                                     I

    13                 Jan Braeckman - Catharine De Wilde
                  (1640-1709)     (1665)     (1644-1721)
                                     I
    12             Marinus Braeckman - Joanne Marie Ver(h)eecke
                  (1685-1731)     (1706)     (1686-1749)
                                     I
    11            Georgius Braeckman - Angelina Catharina De Keyser
                  (1717-1759)     (1744)     (1717-1761)
                                     I

    10    Joannus Baptiste Braeckman - Antonia Philippina Vanderhaeghen
                  (1745-1784)     (1770)     (1749-1803)
                                     I

    09        Constantinus Braeckman - Joanna Therese Spitaels
                  (1776-1852)     (1802)     (1780-1852)
                                     I

    08        Charles Henri Braekman - Marie Theresia Borelle
                  (1807-1862)     (1836)     (1798-1843)
                                     I

    07       Petrus Livinus Braekman - Pelagie Vagenhende
                  (1837-1927)     (1863)     (1841-1915)
                                     I

    06              Sirenus Braekman - Marie Adelline Immegeers
                  (1871-1925)     (1901)     (1879-1967)
                                     I

    05           Robertus Braekman - Cecile Clotilde De Jonge
                  (1910-1992)     (1934)     (1914-2001)
                                     I

    04                 Erik Braekman - Marie Madeleine Vermeulen
                  (1936-    )     (1962)     (1941-     )
                                     I

    03                      mijzelf  - Carmen Himpens
                  (1963-    )     (1986)     (1965-     )
                                     I

    02                Robin Braekman - Mieke Lippens
                  (1989-    )          (1994-     )

     I

    01    Vince Braekman

        (2014-    )

    15-02-2009 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (38 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERKLARING VAN DE FAMILIENAAM

    Thans zijn er drie gangbare verklaringen.

    • A) De meeste plausibele verklaring is dat onze roots zich ergens in Zeeuws Vlaanderen moet bevinden. Voor zover mijn stamreeks reiken kan, zijn wij oorspronkelijk afkomstig van de streken van Gent. Een streek een boogscheut verwijderd van Zeeuws Vlaanderen, waar wonder boven wonder er zich ook een rivier en een ingepolderd gebied bevindt die BRAAKMAN heet.

    De Brackeman of Bracman vormde in de 14de eeuw de toegangsgeul van de Honte (Westerschelde) naar Biervliet. Met de stormvloeden van 1375 dijde de Braakman uit tot een ware binnenzee waarbij het grootste deel van het Assenede Ambacht verloren ging. Later werd de Braakman nog aanmerkelijk uitgebreid (1404) en nadien geleidelijk weer ingepolderd. Het Assenede Ambacht ging in de 15de eeuw juridisch ook af van de Burggraven van Gent.

    De eerste vraag die bij mij oprijst: Bestaat er een verband tussen de Braakman en onze familienaam? Waren ze belangrijke vazallen van de Burggraven van Gent die bij één van de stormvloeden dienden te verhuizen naar veilige oorden, in het bijzonder Heusden, het zenuwcentrum van de Burggraven van Gent? Het is wel typerend dat de naam Braeckman rond het begin van de 16de eeuw voornamelijk in de regio Destelbergen-Heusden-Laarne nabij Gent voorkwam. In de 16de eeuw waren de leden van de familie Braeckman belangrijke leenhouders. In ruil voor hun verdiensten kreeg de familie Braeckman verscheidene “lenen” in de streek van Heusden, in het bijzonder “gelanden van de hove van Ten Durpe en Loovelde” (zie verder) waarop de leenhouder geen belastingen diende te betalen. Op het zegelmerk dd. 31 oktober 1549 van Franchoys Braeckman, châtelain en schepen te Heusden (familiearchief Huart A.S.B.L. te Brussel) merken we een gaffel met twee geknopte rozen op en op het zegelmerk dd. 25 december 1573 van Lieven Braeckman (R.A.G. 192/2) een schild met drie geknopte rozen. De roos is het symbool van vruchtbare, bloeiende grond.

    De Braakman, afgeleid van Brexem, Breckeme (= zwakke plek, dijkval, grondbraak), vormde in de 13de eeuw de smalle inham van de Honte naar Biervliet en was ongetwijfeld niet veel méér dan een plaatselijke oeverafbrokkeling . In de cijnsrol van 1307 (Rijsel, Archives du Nord, Rekenkamer, B nr 1388/1282 bis) wordt in deze omgeving een zekere Hugo van der Brecminne genoemd. Brecminne was voorzeker een variante op «Breckeme», de oudste vermelding van de Braakman. Verschillende schrijvers spraken over de Brakman of Braakman als over “een vochtige lage streek” of van “schorgronden met brak water of braak land” of van “woest land” of van een “lege moerassige streek”.In 1357 werd de «Breckeme» door stormschade vergroot, maar drong nog niet diep in het land.In 1360 wordt dit water dan «Brackeman» genoemd (Gent, Sint-Baafs, Nieuwenbosse, charter van 27 okt. 1360, verkoop van een erfrente op 1/2 gemet land in het ambacht Boekhoute en «ligghende up den Brackeman»). Door stormvloeden van 1375 drong die verder het land in en hij werd ook veel breder. Dat proces zette zich in de daarop volgende jaren door en er ging steeds meer land verloren. Wat nu Zeeuws-Vlaanderen is, was toen nog een onlosmakelijk deel van het graafschap Vlaanderen. Door die inbraak zagen de graven hun grondgebied steeds maar verminderen.



    • B) Het zou ook een beroepsnaam kunnen zijn afgeleid van het Middelnederlands werkwoord "braken of breken"
    • a. (van vlas of hennep). Na het roten van vlas, werden de stengels gekneusd of gebraakt met een braak. Iemand die dit deed was een braker of "braakman". Vlas was voor een textielcentrum zoals Gent een zeer belangrijk streekgewas. Deze denkpiste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
    • b. In de Middeleeuwen was in de landbouw het drieslagstelsel van toepassing. 1/3 van het land werd omgeploegd en niet ingezaaid en bleef gedurende een jaar braak te liggen. De persoon die dat deed was een braeckman. De naam zou kunnen ontstaan zijn in de periode dat men begonnen is de gronden te ontginnen voor de landbouw.

    • C) Begin 16de eeuw kwam naast Braeckman ook Braecman, Braeckeman, Braeckelman en Brakelman als schrijfwijze voor. Braeckel, Brakel of kortweg braecke heeft twee betekenissen nl.
    • a. deugniet, bengel, hier schertsend liefkozend gebruikt tegenover wie ons een weinig plaagt. Cfr. Schatteman, Baeteman. Mogelijk kreeg onze familienaam vanaf de 16de eeuw deze onderliggende betekenis.
    • b. Onontgonnen grond. In die betekenis verwijs ik U dan terug naar punt B.

    In de 16de eeuw ontdekte ik in de archieven van de Burggravie van Gent de vooraanstaande familie Braeckelman, o.a Michiel Braeckelman (Brakelman), echtgenoot van Joosyne van Nieulande, vader van Claude, schoonzoon van Willem van Nieulande en van Joosyne Goetghebeur. Michiel had een wapenschild (Arenbergarchief LHG227, zéér goed bewaard) en hield o.a. een leen van 25 bunderen en 41 roeden land, meersch, bos, water en weiden gelegen in St Martens Leerne, St Jans Leerne en Deurle en omgeving, geheten het Rijnvisleen.

    De naam Braeckelman heeft dezelfde stam als Braeckman en situeert zich in dezelfde streek. In hoeverre we dezelfde stamvader hebben is mij niet duidelijk.

    We mogen natuurlijk niet vergeten dat de familienaam voor de invoering van de registers van de burgerlijke stand met de Franse Revolutie, niet wettelijk bestond. De schrijfwijze gebeurde dan volgens de regionale klanktoon. Bij raadpleging van de parochieregisters stelden we vast dat onze familienaam voorheen tussen 1570 en 1800 voornamelijk met CK geschreven werd ( BRAECKMAN ). Voor 1570 kwam naast Braeckman de schrijfwijze Braeckeman, Braecman, Brackman en zelfs Bracman voor. Pas met de geboorte van Charles Henri Braekman op 20 april 1807 kwam onze familienaam uit pure willekeur van een ambtenaar op de huidige schrijfwijze tot stand. Onze familienaam komt in verschillende vormen voor : Braakman, Braekman(s), Braeckman(s), Brac(k)man, Bre(e)ckman(s), Brekman.

    25-01-2009 om 00:00 geschreven door WALTER BRAEKMAN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Foto

    Archief per week
  • 20/09-26/09 2021
  • 31/05-06/06 2010
  • 06/07-12/07 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 19/01-25/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs