This blog may not be used by others than myself. So if you try to put in some advertisement for goods, pills of other stuff on this blog, by using the reactingbutton or otherwise, your writings will be rejected and removed by the bloghost.
Beoordeel dit blog
09-11-2017
Movember
Waarom Movember?
Movember, s een charitatief evenement waarbij mannen hun snor laten staan om aandacht te vragen (en fondsen te werven) voor de gezondheid van de man met de nadruk op prostaat- en teelbalkanker.Deze campagne is de mannelijke tegenhanger van Pink Ribbon (= borstkanker) en is gericht op prostaat- en teelbalkanker.De campagne loopt tijdens de maand november. Het is de bedoeling dat je een snor laat staan (of hem juist scheert als je altijd een snor draagt) gedurende de gehele maand. Mensen spreken je daarop aan en willen een reden weten, waarom je een snor laat staan en daarmee is het moment gestart dat er over de gezondheid van de man wordt nagedacht. Snorren worden ook gesponsord om geld in te zamelen
Wat is de bedoeling?
Een Mo is de afkorting van Moustache, wat is het Engels, en veel andere talen, snor betekend. Dit word samengetrrokken met de maandnaam November en je krijgt: Movember! Het is de bedoeling dat je als man zijnde gladgeschoren aan de maand begint en laat dan voor de rest van de maand zijn snor laat staan, (geen baarden, geen sikjes, alleen de snor telt) Het groeien van de snor laat je sponsoren en het geld doneer je aan de Movember Foundation.
Als je al een snor hebt, kan je een omgekeerde Movember doen, en mensen kunnen doneren om aan het einde van de maand je snor af te scheren.Je kan ook gewoon je snor aan het begin van Movember afscheren en hem dan opnieuw laten staan. Misschien is het tijd voor een ander soort snor.
Hoe kunnen vrouwen meedoen?
Terwijl mannen hun snor laten staan, doen veel vrouwen die de gezondheid van de man graag steunen veel belangrijk werk voor de Movember Foundation. Er zijn veel manieren waarop ze mee kunnen doen aan Movember, van het geven van een feestje tot het voeren van gesprekken over de gezondheid van de man.
Hoe kan ik doneren?
Wie geen snor laat staan, maar wel mee wilt leven kan ook geld doneren. Je kunt gemakkelijk en veilig online doneren met je Visa, Master of American Express card en via PayPal. Wanneer je online doneert aan de Movember Foundationontvang je automatisch een mail met je bonnetje.
Aangezien ik tot het vrouwlijk deel van de wereldbevolking behoor, en toch ook een klein beetje aandacht aan de actie wil schenken deze beknopte samenvatting van de Movember Foundation. Verder hoop ik dat mijn man zijn snor niet laat staan, vanuit hygiënich oogpunt gezien niet wenselijk in de voedselbereiding.(kaasmakerij)
Movember, een samenvoegeing van het Engelse woord 'moustache' (snor) en 'november', is een jaarlijks terugkerend evenement om aandacht te vragen voor prostaatkanker en de gezondheid van de man meer in het algemeen. Het is dan de bedoeling dat mannen hun snorren (en baarden) laten staan in de maand november. Aan het eind van de maand mogen ze dan weer afgeschoren worden. Deze week dus aandacht voor deze actiemaand.
Aan de bar kijkt een dronken man de bartender konstant aan. Waarop deze uiteindelijk vraagt :" Waarom staart u de hele tijd naar mij ??"
"Omdat u zo op mijn vrouw lijkt, uitgezonderd tot op de snor", antwoordde de man.
"Maar sorry, ik heb toch helemaal geen snor", zegt de andere man.
"Nee, u niet, maar mijn vrouw wel..!"
Opa, waarom heeft u zon lange baard? vraagt Truusje.
Opa lacht lief en zegt Omdat oma de stropdassen voor mij uitzoekt!
Een jonge stel ging op huwelijksreis!
Toen ze in het hotel kwamen rustten ze even uit op bed..!
De man vraagt: wil jij je uitkleden en handstand tegen de spiegel doen¿
De dame zegt: oké, ik zal het doen!
Toen ze het gedaan had vroeg ze: Waarom moet ik dit eigenlijk doen? Zegt de man: Ik wou eens zien of een baard en snor me wel stond!!!!
de week van halloween en overige gedenkwaardige dagen
Deze week is een beetje een mengelmoesje aan muziek. We vierden Halloween, Allerheiligen, Allerzielen.... Ik werd geopereerd en het is inmiddels zaterdag, weekend dus alweer..... En ik ben het stilzitten inmiddels alweer helemaal beu, dus tijd om dit in muziek om te zetten in de
***
The Specials - Ghost Town
Kodak Black - Halloween
Peter Aarts - Allerheiligen
Trijntje Oosterhuis - De gestorvene
Kinderen voor Kinderen - Hoe t was in het ziekenhuis
Vandaag weer een persoonlijkverhaal om met jullie te delen. Ditmaal over de operatie van afgeloen woensdag.Mijn pols, danwel het bot in de pols is niet rechtstandig geheeld en ook de duim is niet goed uit het gips gekomen.
Alle ellende begon dus na een drievoudig gebroken pols.
Doordat het bot niet recht geheeld was(en dus krom staat) drukte het de spieren, pezen en zenuwen klem tussen het bot en de peesplaat. De vingers werden stuk voor stuk steeds dover en gevoellozer. In eerste instantie werd dit geschoven op het te strak zitten van het gips. En het zou met de tijd over moeten gaan. Het werd echter steeds erger, dus moest er een andere reden zijn. Na foto's bleek het dus het 'kromme' bot.
Om de problemen te verhelpen moest de handpalm en een stukje pols opengemaakt worden, dit om de pezen en spieren weer ruimte te geven. Ook de zenuw moest weer ruimte krijgen, dit doormiddel van een CTS-operatie.
Voor de operatie mocht ik zes uur vóór de meldtijd nog eten. Tot maximaal twee uur vóór de meldtijd mocht ik nog heldere vloeibare dranken gebruiken (ranja, thee, water, appelsap), dit om de kans op misselijkheid na de operatie te voorkomen. De operatie vond plaats in de Lingepoliekliniek van het Rivas (dependance van het Beatrix- ziekenhuis) in Leerdam. (foto zie onder)
Aldaar aangekomen werd ik na even wachten in de wachtkamer opgehaald door een verpleegkundige, naar de operatiekamer.Daar kreeg ik een operatiejasje aan en een mutsje op.
De verpleegkundige bevestigt een identificatiebandje om mijn pols en ontsmet de te opereren pols, de plastische chirurg en zijn assistente tekenden op de hand en pols het de openen gedeelte af. Ook werd de verdoving toegediend voor de operatie. Het was een plaatselijke verdoving, dus ik heb de operatie bewust meegemaakt.
Operatie
Tijdens de operatie wordt de peesplaat doorgesneden. Dit om de pezen, spieren en de middelste zenuw ruimte te geven. Ik heb het snijden niet gezien, maar wel gehoord. Het klonk ongeveer alsof er een stuk golfkarton dat door een broodmes werd doorgesneden. De operatie duurt ongeveer 20 minuten. Het vrijmaken van de zenuw wordt ook wel Carpaal Tunnel Syndroom-operatie genoemd en daar heb ik hier een filmpje van:
Aan het eind van de operatie wordt de hand verbonden met een drukverband. Het verband zorgt voor tijdelijke rust van de hand en pols. De pols hoort hierbij licht achterover gebogen te zijn. De vingers en duim kunnen vrij bewegen. Een maximale vuist maken met de nagels in de handpalm lukt echter niet volledig omdat het verband dik is.
De wond zit op de palm van uw hand en loopt vanaf de polsplooi in de richting van de vingers, in het verlengde van de ringvinger. De lengte bedraagt ongeveer 6 centimeter.
Na de operatie
Na de operatie hielp een verpleegkundige met het uitrekken van het operatievest en aankleden en daarna kreeg ik een mitella om. De verpleegkundige gaf daarbij aanvullende informatie over de nazorg. Daarna mocht ik weer naar huis met mijn man en kreeg een controle-afspraak mee voor over twee weken bij de plastisch chirurg.
Weer thuis/Pijnbestrijding
De verdoving is na ongeveer zes uur uit gewerkt.Als de verdoving begint uit te werken, mag je van de dokter om de zes uur twee tabletten paracetamol à 500 mg. innemen. Helpt dit niet voldoende, dan nog een tablet ibuprofen à 400 mg. bij innemen, ook om de zes uur. Deze dosering mag maximaal 3 dagen achter elkaar gebruikt worden.
Na één week mag ik zelf thuis het verband verwijderen. U moet het verband tot die tijd droog houden. Als bescherming mag ik een speciale pleister plakken. Als het verband verwijderd is, mag de hand weer gewassen worden.Over twee weken gaan de hechtigen eruit, maar moet ik nog wel heel voorzichtig zijn met dingen beetpakken enzo.Tot zover mijn verhaal over de operatie. Ik hoop dat ik, als alles goed is gegaan, straks mijn hand weer normaal kan gaan gebruiken, met uitzondering van de duim dan, want die is niet operabel meer.
Vandaag, op 2 november, vieren veel mensen Allerzielen; Het is een gedenkdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Het wordt gevierd op de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen.
Ik ben zelf niet katholiek, maar een aantal van mijn vaste lezers wel. Daarom wil ik graag voor hen aandacht schenken aan deze dag en een kaarsje branden voor hen die ons ontvallen zijn......
Veel mensen vieren dezer dagen het uit Amerika en Ierland over gewaaide
Een man gaat naar een tovenaar en vraagt hem of hij een vloek kan wegnemen die meer dan 25 jaar geleden over hem is uitgesproken. De tovenaar antwoordt: "Misschien, maar dan moet u me precies vertellen hoe de vloek luidde." De oude man zegt: "Die luidde: Dan verklaar ik u hierbij man en vrouw ".
Een man wil een kasteel kopen. Hij zegt tegen de kasteelheer: "Ik heb gehoord dat het hier spookt. Is dat zo?"Waarop de kasteelheer antwoordt: "Wat een onzin. Als dat zo is, dan zou ik het moeten weten. Ik woon hier tenslotte al meer dan 500 jaar."
Jantje logeert bij opa. Midden in de nacht moet hij naar de wc. Hij gaat naar zijn opa om te vragen of hij even naar de wc mag. Opa zegt dat Jantje dat maar beter niet kan doen, want 's avonds zijn er beneden altijd spoken. "Maar dat maakt niet uit hoor," zegt Jantje, "ik moet zo nodig." Als Jantje beneden is ziet hij een spook voor de wc-deur staan. Het spook zegt: "Pas maar op, ik ben het spook van vlees en bloed." En dan zegt Jantje: "Ja dat zal wel, maar ik ben Jantje die nodig poepen moet!"
Er komt een skelet bij de dokter. Zegt de dokter: "Bent u niet een beetje laat?"
Nederland kent sinds 1 januari 1906 een officieel landelijk geldend rijbewijs. Voor die tijd gaf het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid vergunningen af. Zo'n vergunning was nodig voor "het berijden van de wegen met een voertuig, voortbewogen door mechanische kracht en van een groter gewicht dan 150 kg." De vergunningen van het Ministerie waren alleen geldig voor de rijkswegen. Voor provinciale en gemeentelijke wegen moesten automobilisten een aparte vergunning aanvragen.
De eerste rijbewijzen waren zeer eenvoudig. Er waren slechts twee categorieën en het verkrijgen van het rijbewijs was eveneens simpel. Het rijexamen bestond nog niet en ook een geneeskundige verklaring was niet nodig.
1910
In 1910 werd het internationaal geldende rijbewijs geïntroduceerd en werden in het buitenland afgegeven internationale rijbewijzen hier ook erkend.
1927
In 1927 vonden diverse wetswijzigingen plaats m.b.t. het rijbewijs. Om in aanmerking te komen voor een rijbewijs moest voortaan een verplichte medische keuring plaatsvinden evenals een rijexamen. Daarnaast kreeg het rijbewijs een beperkte geldigheidsduur van twee jaar en kwam er een indeling in de categorieën: motoren, motorrijtuigen met meer dan twee wielen en bromfietsen).
1934
In de periode van 1934 tot 1940 legden de Commissie van Toezicht van het CBR en de directeur van het CBR zich toe op het verbeteren van het rijexamen. Dit hield in dat het examen in het gehele land zo uniform mogelijk moest gaan plaatsvinden. Adviseurs die het rijexamen afnamen kregen periodiek instructies m.b.t. de methode van examineren.
Examenkandidaten werden van tevoren op de hoogte gebracht van de eisen tijdens de examenrit en er werden folders verspreid met informatie over verkeersborden. Tot 1934 bestond het afnemen van het rijexamen uit een kwartier autorijden. In 1934 werd dat een half uur.
Rijbewijs A uit 1939
1951
In 1951 kreeg Nederland een Wegenverkeerswet en Wegenverkeersreglement. De rijbewijzen waren niet langer twee, maar vijf jaar geldig en er werden vijf categorieën ingevoerd, te weten:
A voor motorfietsen en driewielers.
B en E voor personenauto's en aanhangers.
C en E voor vrachtauto's en aanhangwagens.
D en E voor bussen en aanhangwagens.
De categorie E werd automatisch toegekend bij categorie B, C en D.
Er kwam een uniform lesgeldtarief van fl. 2,50 (Euro 1,15) per categorie. Veel geld voor die tijd. Het examengeld bedroeg fl. 5,50 (Euro 2,50). Verder werd het bromfietsrijbewijs afgeschaft (dat overigens in 1996 weer is ingevoerd). Het rijbewijs F werd ingevoerd voor invaliden. Dit leverde echter dusdanig veel kritiek op, de invaliden voelden zich immers gediscrimineerd, dat het in 1953 al weer werd afgeschaft.
Rijbewijs B uit 1948
1956
In 1956 kwam de mogelijkheid om buitenlandse rijbewijzen om te wisselen in Nederlandse.
1960
In 1960 werd de duur van het examen drie kwartier, om zodoende alle onderdelen rustiger af te kunnen werken. Zeer ingrijpende wijzigingen in het examen voltrokken zich in de jaren 1963 en 1964. In 1963 nam het schriftelijke theorie-examen de plaats in van het mondelinge examen. Hierdoor werd invloed van de examinator op de uitslag uitgesloten en ontstond er meer uniformiteit. Een jaar later werd het besluit genomen om ook buiten de bebouwde kom te gaan rijden. Zodoende voorkwam men dat men in het bezit van een rijbewijs kwam, zonder dat men ooit buiten de stad had gereden.
1984
In 1984 kwam in Europees verband gezamenlijke regelgeving tot stand. Er ontstonden nu vijf strikt gescheiden categorieën:
A voor motoren en driewielers;
B voor personenauto's tot 3500 kilo en lichte aanhangwagens;
C voor vrachtwagens en lichte aanhangwagens;
D voor bussen en lichte aanhangwagens;
E voor zware aanhangwagens.
Het (linnen) rijbewijs afgegeven van 1951 tot 1984
1986
Nationaal nam de drang toe om te komen tot een langere geldigheidsduur van het rijbewijs en de wens om de afgifte te laten doen door de gemeenten in plaats van door provincies. Dit leidde ertoe dat vanaf 1986 de gemeenten de afgifte van rijbewijzen gingen verzorgen. Tevens is in 1986 begonnen met het registreren van de afgifte van rijbewijzen. Dit gebeurde bij de toenmalige Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Het rijbewijs afgegeven van 1 januari 1984 tot 1 oktober 1986
1996
In 1996 heeft een vernieuwing van het rijbewijs plaatsgevonden, waarbij naar een grotere gelijkheid en betere internationale leesbaarheid binnen de Europese Unie werd gestreefd. Zo werden de verschillende categorieën voortaan aangeduid door pictogrammen.
Door toenemende diefstal van en fraude met rijbewijzen zijn in de jaren '90 steeds grotere eisen gesteld aan de beveiliging van het rijbewijs. Vroeger was het rijbewijs een linnen document en redelijk gemakkelijk te vervalsen. Heden ten dage is het rijbewijs voorzien van diverse beveiligingen en echtheidskenmerken die moeilijk te vervalsen zijn. Zo is er een beveiliging aangebracht over de persoonsgegevens en zitten er in het document nog ongeveer twintig andere beveiligingen.
Het rijbewijs afgegeven van 1 juni 1996 tot 1 juni 2002
Het rijbewijs afgegeven met ingang van 1 juni 2002
2004
De EU/EER is per 1 mei 2004 uitgebreid met 10 landen, te weten: Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije, en Tsjechië. Op de achterkant van het rijbewijs moet volgens de Europese Richtlijn het woord "rijbewijs" in alle talen worden weergegeven van alle lidstaten van de EU/EER. In verband met de toetreding van de 10 eerder genoemde landen moest er dus een nieuw model rijbewijs komen. Voor het overige is er geen verschil met het vorige model die vanaf 1 juni 2002 in omloop is.
Het rijbewijs afgegeven met ingang van 1 mei 2004
2006
Op 1 oktober 2006 werd een nieuw rijbewijsdocument in de vorm van een kunststof kaart op creditcardformaat ingevoerd. Het nieuwe document is beter beveiligd, heeft een handzaam formaat en is slijtvast. Belangrijkste reden om het nieuwe rijbewijs in te voeren, is de betere beveiliging tegen fraude en vervalsing. Dit is van belang omdat het rijbewijs in Nederland ook als algemeen identiteitsbewijs kan worden gebruikt.
De invoering van een creditcard model rijbewijs heeft geleid tot een aantal wijzigingen op het gebied van de productie, aanvraag en afgifte van rijbewijzen. Zo wordt het nieuwe rijbewijs net als het paspoort en de identiteitskaart - centraal aangemaakt.
In het nieuwe rijbewijsdocument is technisch al rekening gehouden met de mogelijke plaatsing van een chip op (of in) het rijbewijs met onder meer biometrische gegevens van de houder.
Op het rijbewijs is door middel van pictogrammen een aantal nieuwe voertuigcategorieën toegevoegd. Het gaat om:
C1 voor lichte vrachtwagens, eventueel met een lichte aanhangwagen;
C1E voor lichte vrachtwagens met een zwaardere aanhangwagen;
D1 voor bussen (tot 16 personen), eventueel met een lichte aanhangwagen;
D1E voor bussen (tot 16 personen) met een zwaardere aanhangwagen;
AM voor bromfietsen;
T voor tractoren of trekkers.
Het rijbewijs afgegeven vanaf 1 oktober 2006
2013
Als gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn werden per 19 januari 2013 de regels rondom rijbewijzen in Europa geharmoniseerd. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het vorige rijbewijsmodel uit 2006 zijn:
Er zijn andere echtheidskenmerken gebruikt;
Het BSN-nummer staat op zowel de voor- als de achterkant;
Er is een Machine Readable Zone-regel toegevoegd aan de onderkant van de voorzijde;
De barcode staat aan de voorzijde van het document
Ook is er ruimte gereserveerd om in de toekomst een chip op het rijbewijs toe te kunnen voegen
In spanning wacht je op je eerste les
Daar komt de auto aan, oh nu begint de stress
Goedemorgen, ga hier maar zitten
Dit is nu jouw auto, de komende ritten
Moet ik al meteen achter het stuur?
Ik knal zo meteen vast tegen een muur
Heb je al eens eerder gereden?
Nee, we moeten overal aandacht aan besteden
Eerst kijken of alles goed is afgesteld
En staan je gegevens juist vermeld?
Hiermee schakel je en dit zijn de pedalen
En de Tomtom zorgt ervoor dat we niet verdwalen
Gordel om en starten maar
Ik kan alleen maar denken aan al het gevaar
Draai de sleutel maar helemaal om
Zelfs dat weet ik niet, dat is wel dom
We beginnen eerst rustig met sturen
Volgens mij gaan deze lessen eeuwig duren
Ik lees 20 km per uur op de teller
En eigenlijk mag je hier nog wat sneller
Maar voor m'n gevoel gaat het keihard
Heeft iedereen dit, die met lessen start?
Links, rechts en aanwijzer aan
En blijf aan de rechterkant van de baan
Wat een drukte en gedoe op de weg
Oh weer richting vergeten, wat een pech
Is die auto zo groot of ik zo klein?
Na hoeveel lessen zal ik er klaar voor zijn?
Hoe ga ik dit allemaal ooit leren?
Kijken, sturen, schakelen en keren?
Eindelijk, mijn uurtje is voorbij
Ik ben uitgeput, bezweet en stiekem een beetje blij
Ik mag weer over een paar dagen
En tot die tijd blijft het aan me knagen
Een paar maanden later denk je eraan
Hoe je van sturen naar rijden bent gegaan
Vol met vragen en onzeker als je was
Trap je nu met veel plezier op het gas
Ik kan weer tien jaar vooruit!!Wederom verlengd: het
Een aan elkaar gegroeide Siamese tweeling ging rijlessen nemen, Nadat ze geslaagd waren reden ze een half jaartje rond hier in Nederland.Op een dag zei de rechterhelft van de tweeling: "Laten we op vakantie gaan in Engeland, dan kan ik ook een keer rijden!"
De achttienjarige Jelle komt terug van zijn eerste rijles en vraagt aan zijn vader: 'Papa, wil je vandaag horen hoe mijn eerste autorit verlopen is, of lees je het liever morgen in de krant?'
Rij-instructeur tegen een oud dametje tijdens de eerste les: 'Als U met dit tempo blijft rijden, mevrouwtje, dan hebben we straks een bon wegens dubbel parkeren!'
Mijn buurvrouw was het grondig beu dat haar dochter haar telkens vroeg of ze de auto mocht leren rijden. Op een dag vroeg ze haar dochter: Waarom denk je dat God ons twee benen heeft gegeven? Dat is toch duidelijk , ma. Eén om te kunnen remmen en gas te geven en één om het ontkoppelingspedaal in te drukken.
Welkom op mijn blog. Deze blog start heel traag op. Dit komt door het vele bewegende beeldmatriaal dat er in de loop der jaren op verzameld is.
Voor hen die het geduld hebben om te wachten veel blogplezier op deze blog. En voor hen die niet willen wachten tot de blog zich geladen heeft: Bedankt voor je kortstondige bezoekje!